✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۱۸۳]
⬇️حسن علیزاده گنجوی (ق ۱۳۰۴ - ق ۱۳۶۴ م)
آیتالله میرحسن علیزاده گنجوی از علمای اعلام و فقهای عالیمقام قفقاز است. وی فرزند سیدعلی و متولد در حدود سال ۱۳۰۴ق (۱۸۸۷م) در شهر گنجه میباشد. آقا میرحسن همچون برادر بزرگش آقا میر نصرالله دروس مکتبخانهای و مقدمات و سطوح عاليه علوم حوزوی را از علما و روحانیون گنجه آموخت و در جوانی به همراه برادر عازم حوزه مقدسه نجف اشرف گردید و از محضر بزرگانی همچون حضرات آیات عظام: سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، آخوند مــلا مـحـمـد کـاظـم خراسانی، ملا فتحالله شيخالشريعه اصفهانی و در معقول از محضر حکیم متأله آیتالله آقا سیدحسین بادکوبهای بهره برد و به مقامات عالیه علمی و معنوی نائل گشت. سید پس از تکمیل تحصیلات به زادگاه خود بازگشت و بساط وعظ و ارشاد و تبلیغ و ترویج معارف اسلامی و احکام شرعی و دیگر فعالیتهای دینی را گسترد لکن از آزار و اذیت دژخیمان کمونیستی در امان نماند و سرانجام در سال ۱۹۳۷م دستگیر و زندانی شد و و خانوادهاش را از گنجه پراکنده ساخته و فرزندش سیدمرتضی را نیز به شهر قبا تبعید و تحت نظر قرار دادند. پس از مدتی به دنبال اعتراضات مردمی و با مساعدت عدهای از مؤمنین از زندان آزاد شد و ناگزیر به شهر تبریز مهاجرت کرد و پس از مدتی تهران را جهت سکونت برگزید.
این عالم ربانی و سید جلیلالقدر از شدت غم و غصه و رنج و محنت پس از اندك مدتی در حدود ۱۳۶۴ق (۱۹۴۵م) بدرود حیات گفت و به دیدار حق شتافت.
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۸۳.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
014-Dr.Ahmad-Kazemi-www.Ziaossalehin.ir-TRT-Farsi-1403.pdf
955.5K
🚨 «ت.ر.ت فارسی» و «توهمات رنگارنگ ترکیه»
✍️ #دکتر_احمد_کاظمی
🔻 هدف واقعی از راهاندازی ت.ر.ت را باید در قالب نقش سهگانهای که ترکیه در تحولات منطقهای ایفاء میکند، ارزیابی کرد. این سه نقش عبارتند از : نمایندگی ناتو در غرب آسیا، پیمانکاری برای طرحهای انگلستان، پیگیری رویکرد نئوعثمانی.
🔴 پس از حدود ۱۰ سال مباحثه در داخل ترکیه درباره راهاندازی بخش فارسی شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه (ت.ر.ت)، این شبکه همزمان با جولان تروریستهای شبه کتشلواری وابسته به ترکیه در سوریه، طی مراسمی با حضور مقامات رسمی و برخی از عناصر ضدایرانی و با پخش تیزری با تمرکز بر اقوام ایرانی، فعالیت خود را آغاز کرد. مسئولان ت.ر.ت که حدود ۲ ماه پیش از حجم انتقادات در داخل ترکیه درباره اظهارات زاهد سوباجی، مدیر کل سازمان رادیو و تلویزیون دولتی این کشور که با کنار گذاشتن تعارفات و به سبک تبلیغاتچیهای «ینیچریهای دوره عثمانی»، آشکارا، هدف راهاندازی «ت.ر.ت فارسی» را آزار دادن ایران خوانده بود، شگفتزده شدهاند، اینبار هدف از راهاندازی ت.ر.ت فارسی، را ثبات منطقهای و تقویت ارتباطات فرهنگی خواندهاند.
⬅️ در خصوص مجموعه تحرکات ترکیه از جمله راهاندازی ت.ر.ت فارسی و آنچه در سوریه، ترکیه در حال کاشت است، چند نکته قابل ارزیابی است:
🔗 شما میتوانید متن کامل مقاله را از طریق دانلود فایل پیوستی یا بهصورت آنلاین در اینجا مطالعه نمایید
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 کدام علوم انسانی؟!
✍️ #مهدی_جمشیدی
1️⃣. وزیر علوم در جشنوارۀ فارابی بهصورت مطلق از علوم انسانی دفاع کرده و گفته است آرمانهای ما، حاصل علوم انسانی است و علوم انسانی، گرهگشای مشکلات است. این روایت، برخاسته از این نظر خام است که علوم انسانیِ کنونی و غالب - که همان علوم انسانیِ تجدّدی است - «علم» است و چون علم، میتواند کارساز و پیشبرنده باشد، پس مطلقِ علوم انسانی نیز مفید است. چنین برداشتی، بهنهایت سطحی و ابتدایی است و با ماهیّت علوم انسانیِ تجدّدی و اثرات و نتایج عینی آن بر جامعۀ ایران، ناهمخوان است. علوم انسانیِ تجدّدی در نخستین ظهورش، مشروطۀ سکولار را به جامعۀ ایران تحمیل کرد و آنگاه در بهاصطلاح جمهوری رضاخانی، سکولاریسمِ ساختاری را بهصورت تحمیلی و وحشیانه، در جامعۀ ایران مستقر ساخت تا گذار از سنّت به تجدّد رخ بدهد. علوم انسانیِ تجدّدی، هویّت اسلامی در جامعۀ ایران را بلعید؛ چنانکه نظریههای همچون «غربزدگی» و «بازگشت به خویشتن» و ... در واکنش به آن صورتبندی شدند. انقلاب اسلامی نیز از علوم انسانیِ تجدّدی برنخاست، بلکه حاصل عالَم و ارادۀ دینی بود. ازاینرو، پس از انقلاب نیز امام خمینی تصریح کرد که بهجای علوم انسانیِ تجدّدی که خاصیّت استعماری و مادّی دارد، باید به سوی علوم انسانیِ اسلامی حرکت کنیم که خط معنوی و هویّتی انبیای الهی را بازسازی میکند.
2️⃣. پس از فتنۀ سال ۸۸، رهبر معظم انقلاب، از رواج آموزشِ علوم انسانیِ تجدّدی در دانشگاه، ابراز نگرانی کردند و گفتند آموزش این علوم در دانشگاهها، به معنی بازتولید تفکّر و فرهنگ غربی در متن جمهوری اسلامی است و این تناقض، بسی مهلک و ویرانگر است. ایشان میدانست که اصحاب فتنه، همان اصحاب علوم انسانیِ تجدّدی هستند و این سنخ از علوم انسانی، موجبات استحالۀ معرفتی آنها را فراهم آورده و آنها را در برابر اصالتهای انقلابی نشانده است. سرّ واگراییهایی دهۀ ۷۰ نیز غلبۀ روایتهای لیبرال از علوم انسانیِ تجدّدی بود که از لایۀ روشنفکری سکولار به دولت راه یافت و سیاستهای رسمی را به طرف لیبرالدموکراسی سوق داد. این سنخ از علوم انسانی، «دیگریِ معرفتیِ انقلاب» بود و هر دو رهبر انقلاب، بهدرستی تشخیص داده بودند که با وجود غلبۀ این نوع از علوم انسانی، انقلاب به آرمانهایش نخواهید رسید. انقلاب اسلامی، فرزند تجدّد نبود که بتواند بر علوم انسانیِ تجدّدی تکیه کند و به توصیفها و توصیههای آن گردن نهد. این انقلاب، نظام حقیقتِ دیگری داشت که هرگز، تجدّد و علوم انسانیاش را برنمیتابید و از اساس، این نوع علوم انسانی را علم نمیانگاشت. علوم انسانیِ تجدّدی، برآمده از خودبنیادیِ انسان غربی است که دین را به حاشیۀ زندگی رانده و اعتبار و منزلت معرفتی آن را ساقط کرده است. روشن است که انقلاب اسلامی، با وجود غایات دینی و الهی، نمیتواند تابع و تسلیم این سنخ از علوم انسانی بشود و به احکام و تجویزهای آن گردن بنهد.
3️⃣. تعارضها و تضادهای علوم انسانیِ تجدّدی با افق آرمانی انقلاب، در بسیاری از برههها و نقطهها آشکار شده است. از جمله نظریۀ «مردمسالاری دینی» که در برابر نظریۀ «دموکراسی سکولار» به میدان آمد و خواست و ارادۀ مردم را در چهارچوب دین برتابید؛ و نظریۀ «پیشرفت» که در برابر نظریۀ «توسعه»، قد برافراشت و توسعه را فرآوردۀ عالَم تجدّد و تجویزی برای اقماریکردن و پیرامونیسازیِ جوامع غیرغربی دانست؛ و ... . تجربۀ عینی دهههای گذشته نشان میدهد که انقلاب اسلامی نمیتواند خود را ذیل علوم انسانیِ تجدّدی تعریف کند و تسلیم اقتضاها و طراحیهای آن بشود، بلکه باید راه دیگری را در پیش بگیرد که حاصل جوشیدن علوم انسانی از «الهیات» است. علوم انسانیِ تجدّدی، جایگزین الهیات است و بهجای «خدا»، زمام و عنان جامعه و حاکمیّت را در اختیار خودِ «انسان» قرار میدهد و عقل و تجربۀ بشری را در قالب سکولار، اصل میانگارد. بهاینترتیب، دین جز در گوشۀ زندگیِ شخصی، پهنهای را در اختیار ندارد و نمیتواند سیاست بیافریند و نظام بسازد. علوم انسانیِ تجدّدی، علم نیست، بلکه بهشدّت آغشته به ایدئولوژی است و از متن ارزشهایی برمیخیزد که مصرّح نیستند، اما در پشتصحنه، حاضر و فاعل هستند و علوم انسانیِ تجدّدی را میآفرینند. انقلاب اسلامی، ادعای دیگری دارد؛ علوم انسانی، ضروری و قهری است، اما علوم انسانیِ کنونی، گرفتار سکولاریسم است و کمکی به صلاح و سعادت و خیر و حق نمیکند، بلکه آدمی را دچار وضعی میکند که در آن، گرهها و معضلهها، کورتر و دشوارتر میشوند. ازاینرو، باید علوم انسانی را از دامن دین برگرفت و تدبیر جهان انسانی و اجتماعی را از دین طلبید. آری، علوم انسانیِ اسلامی، علوم انسانیِ نقلی نیست و حجّیّت عقل و تجربه را به رسمیّت میشناسد، اما نه عقل و تجربۀ سکولار را.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نگاهی_به_سیمای_حقیقی_تاریخ_آذربایجان
🚨 نگاهی به جریانات و مسائل پشتپرده در تاریخ جمهوری آذربایجان - بخش ۱۰
⏬ ادامه _ ۱/۲
⏫ ادامه _ ۲/۲
#نگاهی_به_سیمای_حقیقی_تاریخ_آذربایجان
🚨 نگاهی به جریانات و مسائل پشتپرده در تاریخ جمهوری آذربایجان - بخش ۱۰
🔻 خاطرهای جالب از میرآقا داداش آقایف:
«من در مدرسه شماره ۴۴ تحصیل میکردم. مدرسه ما روبروی اداره کل پلیس شهر باکو بود. فاصله بین مدرسه و این مکان به نام "قوراددل" حدود ۴ یا ۵ متر بود. هر روز حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح، والدین، دانشآموزان و معلمان موقع عبور از اینجا، میدیدند و میشنیدند که رئیسپلیس به مأموران فحشهای بسیار رکیکی میکند. همه به سرعت از این قسمت روبروی اداره پلیس تا در مدرسه را طی میکردند تا این فحاشیها را نشنوند. همیشه برایم جالب بود که چطور انسان میتواند با شنیدن این فحاشیها آرام بماند؟ سالها گذشت و آیه ۵۴ سوره زخرف را دیدم:
«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ»
فرعون قومش را ذلیل و زبون داشت تا همه مطیع فرمان وی شدند که آنها مردمی فاسق و نابکار بودند.
▪️ بنابراین یکی از شیوههای مدیریت افراد پست و فرومایه همین شیوه ذلیلسازی است که از طریق حاکمان [دیکتاتور] لحاظ میشود!! با این کار میتوانند هرآنچه را که میخواهند از انسان ذلیلشده بخواهند.
مثال دیگر هم رئوف عارفاوغلو و میرشاهین هستند. جلال علیاف این دو نفر را تا وقتی زنده بود، در برابر همه مردم دشنام میداد، هر دو از مخالفان درجه یک دولت بودند که پس از طی این پروسۀ تحقیر به طرفداران درجه یک تبدیل شدند.
در کربلا هم لشکر یزید میخواستند به این روش متوسل شوند، آنها خیلی تلاش کردند تا امام حسین و حضرت زینب (علیهماالسلام) را تحقیر کنند؛ اما از یکی شنیدند "هیهات منا الذلة" و از دیگری "ای پسر مرجانه"؛ این باید درسی برای ما باشد. در مبارزه با ظالمین باید بسیار مراقب بود تا با این شیوه تحقیرسازی کارایی و وجاهت خود را از دست نداد. اگر تحقیر شدی، کار تمام است. میتوانند تو را بهراحتی اداره کنند. امروز با ستمکاران که مخالف هستی، فردا او را به تو تعریف خواهند کرد. اگر ببینید برخی مخالفان ناگهان تغییر کردهاند، بدانید این فرایند ناگهانی نبوده است. کارهایی انجام دادهاند که باعث تحقیرشان شده و اکنون بهراحتی آنها را بازی میدهند، ظالم را ستایش و افراد مبارز و انقلابی را تحقیر میکنند...»
✍️ البته باید مراقب بود که این شیوه تضعیف و تحقیر در برابر قدرتها از طریق خودتحقیرهای داخلی دربرابر دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی نیز انجام میشود.
- یادی کنیم از ظریف و امیر کویت
- یادی کنیم از ظریف و ادعای نابودی همه قدرت ما در برابر آمریکا
- و شاهد هستیم دست به سینه بودن رئیسجمهور مملکت؛ در مقابل اردوغان منافق را و...
و در همه اینها پای ظریف در میان است...
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۴۷
↩️ شامل آیات ۲۵ تا ۵۱ سوره مبارکه #صافات
🔻امام رضا (علیهالسلام) میفرمایند:
«مَن قَرَاَ فى شَهرِ رَمضانَ آیَة مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فِى غَیرِه مِن الشُهُورِ»؛
هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.
📚 (بحار الانوار(ط-بیروت) ج۹۳، ص۳۴۱)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_صافات
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۱۸۴]
⬇️حسن قرهباغی ( ..... - بعد از ۱۲۶۵ ق)
حسن قرهباغی فرزند محمد باقر عالمی فاضل و فرهیخته بود و در ردیف شاگردان شیخ مرتضی انصاری قرار داشت. آثار ایشان بدین قرار است:
۱. الاجماع؛
٢. التجويد؛
۳. التسامح في ادلة السنن، تاریخ فراغت ۱۲۶۵ ق؛
۴. التعادل و التراجيح؛
۵. التقية؛
۶. الضد؛
۷. رسالة السجدات، تاریخ فراغت ۱۲۶۲ ق؛
۸. شرح دعاء سمات، تاریخ فراغت ۱۲۶۱ ق؛
٩. قاعدة من ملك؛
١٠. مقدمة الواجب.
ایشان بعد از سال ۱۲۶۵ق (۱۸۴۸م) وفات نمود.[۱]
📚 پ.ن.
۱. الكرام البررة، ج ۱۰، ص ۳۱۴-۳۱۵؛ اعیان الشیعة، ج ۵، ص ۲۴۱؛ معجم المؤلفین، ج ۳، ص ۲۷۷.
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۸۳.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
#برگی_از_تاریخ
📷 زبان ادبی آذربایجان در ۶۰۰ سال پیش
🔻 تصویر فوق متعلق به گورستان تاریخی آس در شهرستان کلیبر در منطقهٔ زیبا و پر رمز و راز ارسباران (قرهداغ) است.
⬅️ بر روی سنگ قبر بیتی به زبان فارسی حک شده است:
هر که آمد به جهان اهل فنا خواهد بود
آنکه پاینده و باقی است خدا خواهدبود
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 براندازی هویّتی در جمهوری اسلامی -۳
✍️ #مهدی_جمشیدی
6️⃣. برخی میخواهند مسألۀ کشف حجاب را با ارجاع به «عرف»، حل و در واقع، منحل کنند؛ به این معنی که میگویند چون برآیند عرف، چنین اقتضایی دارد و حتی زنانی که کشف حجاب نمیکنند، زنانی که کشف میکنند را برمیتابند و این کنش را ناروا نمیدانند، حاکمیّت نیز باید این تنوّع و تکثّرِ عرفساخته و خودجوش را به رسمیّت بشناسد و خود را در برابر انتخاب جامعه قرار ندهد. بهبیاندیگر، باید انتخاب اجتماعی را معیار انگاشت و در مقابل آن صفآرایی نکرد و نکوشید از طریق قانون، آن را ممنوع اعلام کرد. قانونی که بخواهد انتخاب اجتماعی و ارادۀ جمعی را مختل کند، برقرار نخواهد ماند؛ چون اکثریّت، به آن ملتزم نخواهند بود و ازاینرو، بهصورت طبیعی، برچیده خواهد شد. این قانون، خیال حاکمیّت را آسوده میکند اما واقعیّت را تغییر نمیدهد، بلکه موجب تشدید وضع اجتماعی و شکاف میان حاکمیّت و مردم میشود. قانون باید از متن جامعه برخاسته باشد و نخواهد کنشهایی را غیرقانونی اعلام کند که به هنجار اجتماعی تبدیل شدهاند. در مقابل این نظر باید گفت آنچه که به عنوان انتخاب اجتماعی از آن سخن به میان آمده، نه از لحاظ کمّی، ایناندازه وسعت و گستردگی دارد و نه از لحاظ کیفی، تثبیت و نهادینه شده است؛ بلکه مطابق استدلال اینان باید تصریح کرد که حتی در اینجا نیز تکثّر و تنوّع، راه دارد و گرایشها و تمایلات، یکنواخت نیستند. از جنبۀ کیفی نیز حقیقت آن است که بسیاری از کنشها و گرایشها، روایتساخته و سطحی هستند و عمق و استحکام نیافتهاند؛ چنانکه به «بینش» تبدیل نشدهاند و «شکنندگی» فراوان دارند. وضع ذهنیِ کنونی، حاصل بازی روایتها و کجروایتها در رسانهها است و ماهیّت فکری ندارد که بتوان آن را منجمدشده و شکلگرفته قلمداد کرد. ازاینرو، میتوان در کوتاهمدّت، این نوع ساختارهای ذهنی را درهمشکست و ساختار ذهنیِ دیگری را جایگزین آنها کرد. جامعه در لحظههایی، گرفتار انتخابهای «احساسی» و «موقعیّتی» میشود و بر اساس اقتضاهای موقتی و هیجانی، به سویی گرایش پیدا میکند، اما با تغییر موقعیّت و اقتضا، انتخابهایش نیز دچار تحوّل میشود. سیاستگذاری که سعادت جمعی را در نظر دارد، نمیتواند و نباید تسلیم آن دسته از انتخابها و ذهنیّتهایی بشود که بر اثر مدخلیّت روایت رسانههای سطحی و آغشته به تحریف، پدید آمدهاند، بلکه برعکس، باید مسیر و مدار روایتیِ موازی را طراحی کند و ارادهها و امیال را به سوی صلاح و خیر و سعادت و حق سوق بدهد. سیاستگذاری هویّتیِ مبتنی بر دین، همواره تسلیم و تابع «میل اکثریّت» نیست، بلکه «مصلحت اکثریّت» را در نظر میگیرد.
7️⃣. از یک سو، بخشی از جامعه در اثر استحالۀ هویّتی و تجدّدیشدن، معتقد است که حجاب باید اختیاری و رها بشود و از سوی دیگر، بخشی از جامعه که همواره در کنار نظام و وفادار به آن بوده، توقع عمل و اقدام قاطع دارد و تاکنون نیز نسبت به نظام، فاصلههایی گرفته و از بیارادهگی و تزلزل آن، گلایۀ جدّی دارد. اما روشن که در این میان، حکم شرع و عقل چیست. شرع میگوید حکومت دینی باید از حرام سیاسی و دینی، جلوگیری کند و امکان تجاهر به فسق در عرصۀ عمومی را – که کشف حجاب، یکی از مصداقهای آن است - بزداید و تسلیم و مرعوب روایتپردازیها نشود؛ چون نمیتوان بر سرِ حرف خدا، معامله و مصانعه و مداهنه کرد و قدرت را بر حقیقت، ترجیح داد. هر اقدامی که با فلسفه و غایت فرهنگیِ حکومت دینی، ناسازگار باشد، نقطۀ آغاز شکلگیریِ زنجیرهای از عقبنشینیهای هویّتیِ دیگر خواهد بود. عقل سیاسی و اجتماعی نیز میگوید جریان اجتماعیِ تجدّدی، بیریشه و سستعنصر است و چنانچه احساس کند نظام، از اقتدار خویش عقبنشینی نخواهد کرد و ماهیّت دینیاش را فدای ملاحظههای عملگرایانه و تصنّعی نمیکند، بسیار زود پا پس میکِشد و سکوت اختیار میکند؛ چنانکه در گذشته نیز چنین انتخابی داشته است. بااینحال، برخی از کارگزاران نظام، عزم و ارادۀ جدّی برای اجرای قانون حجاب ندارند و بیشتر در پی ظاهرسازی و اسقاط تکلیف از خویش هستند؛ اینان بیشتر مایلند که حجاب، رها گردد و فقط اندکی حداقلهای عرفی، ملاحظه گردد و بس. این امر، هم ناشی از رخنۀ روحیۀ تساهل و تسامح در این بخش از کارگزاران نظام است و هم برخاسته از اثرپذیری منفعلانۀ آنها از جوّ و فضای عمومی و روایتسازی که باید آن را عوامزدگی دانست و نه مردمگرایی. پیداست که در این دوره، لیبرالهای دولتی و شبهانقلابیهای عملگرا، بهعنوان تسهیلگر و هموارکنندۀ پیشرویهای نیروهای تجدّدی در جامعۀ ایران عمل خواهد کرد.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 دگردیسی و پوستاندازی داعش
✍ اربابان داعش بعد از شکست در نخستین گام خود در مقابل محور مقاومت، سعی کردهاند با چهرهای متفاوت وارد عرصه شوند، داعشی که سر میبرید با ادعای براندازی «دیکتاتور» وارد عرصه شد و این جریان در سوریه دو خط مهم را برای خود ترسیم کرده است:
1️⃣. سپردن حرم به شیعیان انگلیسی که در ظاهر وانمود کنند، کاری به شیعیان ندارند تا با همین ابزار بتوانند نمای بزک شده و فریبندهای را به کشورهای همسایه از جمله عراق و ایران، ارائه دهند که هدف ما فقط براندازی و تغییر حاکمیت است. هرچند که با ورود اسرائیل به خاک سوریه و نابودی تمامی زیرساختهای آن، دم خروس از همین الآن بیرون زده است.
2️⃣. در صورتی که بتوانند گام نخست را با موفقیت بردارند و به اتمام برسانند، بنا دارند بعدها، افراطیگری و لعن و... شیعیان انگلیسی را دستاویز قتلعام و سلاخی شیعیان قرار دهند که ما به شیعیان میدان دادیم ولی چون اینها اهل لعن، قمهزنی و تندروی هستند؛ لذا چارهای نداریم جز اینکه شیعیان را نیز از سر راه برداریم.
🎨 طرح از: #سید_محمدجواد_طاهری
🕯 #توهم_آزادی
🕯 #هنر_مقاومت
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 توجیه نوع پانترکیستی درباره اخراج ارامنه از قراباغ!!
🔻 ینیمساوات، رسانه ریاستجمهوری باکو در توجیه اخراج دستجمعی ارامنه یا به تعبیر باکو، مهاجرت اختیاری دستجمعی ارامنه از قراباغ، به نقل از احترام مهدیاف، معاون "حزب جبهه ملی" جمهوری آذربایجان نوشت: جمهوری آذربایجان در زمان مهاجرت ارامنه، تمامی نیازهای آنها را تأمین کرد!!
▪️ این فعال سیاسی و رسانهای باکو در توجیه وقیحانه نژادپرستی سبک پانترکی گفت: "ارامنه بر تالشها و لزگیها و آوارها هیچ برتری نداشتند، بلکه میتوانستند ناقصتر هم باشند!! زیرا آنها با خوردن نان ما و نوشیدن آب ما، به ما خیانت کردند."
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
#برگی_از_تاریخ
🚨 روزی روزگاری در آذربایجان ...
🔻 مردم در اعتراض به کمکهای ترکیه به ارمنستان تظاهراتی را ترتیب دادهاند. در این تصویر از جمله افرادی که دیده میشود، فضائل آقامالی است.
⬅️ اینها را باید مردمی که آلزایمر دارند، ببینند و در تشخیص دوست و دشمن راه خطا نروند.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امروز سوریه فردا ایران!
#اردوغان_و_نفاق_لایمکن_الفراق
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۴۸
↩️ شامل آیات ۵۲ تا ۷۶ سوره مبارکه #صافات
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ»؛
هنگامیکه فتنهها، همچون پارههای شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید.
📚 (اصول کافی، ج۲، ص۴۵۹)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_صافات
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۱۸۵]
⬇️حسن لنکرانی (۱۲۶۶ - ۱۳۵۸ ق)
حاج شیخ حسن آخوند ملقب به لنکرانی و در ادارات رسمی به حاتمی، الوادی و آلوادی معروف بوده است. در قصبه تزهآلوادی از توابع شهرستان ماساللی در سال ۱۲۶۶ق (۱۸۵۰م) به دنیا آمد. تحصیلات اولیه را در قصبه احمدلی نزد روحانی به نام شیخ رحمتالله آخوند فراگرفت. بنا بر گفته بزرگسالان محلی، پدرش شکر کیشی او را جهت تحصیلات دینی به اردبیل فرستاد. وی بعد از یاد گرفتن زبان عربی و فارسی به شهر مقدس نجف اشرف رفت و در آن شهر مشغول به تحصیل شد و در اثر تلاش و جدیت به درجه اجتهاد رسید.
معظمله عالمی ذوفنون بود و در مراکز علمی بغداد به تدریس الهیات و فقه پرداخت.
در فقه و اصول آثار مهمی از او در بعضی از کتابخانههای بریتانیا و سنپترزبورگ نگهداری میشود.
حاج شیخ حسن آخوند در سال ۱۳۵۸ق (۱۹۴۲م) در ۹۲ سالگی درگذشت و در نجف اشرف مدفون گردید.
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۸۳ و ۱۸۴.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 توئیت مهدی نعلبندی در رابطه با اظهارات گستاخانه سران ترکیه
🔻 من تجزیه و انهدام فلاکتبار ترکیه را همان شب سقوط دمشق دیدم.
مستی ظفر از سر بپرد همه خواهند دید این بازی بازندهتر از اردوغان ندارد.
عثمانی در قفقاز ساقط شد و ترکیه در سوریه.
فیدان نه بزرگتر از عبدالمجید دوم است نه داود اوغلو.
فریب این گراها را نخورید.
دولت تکفیری شام، سحر ندارد.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 خطای بازگشت به نقطۀ صفر
✍️ #مهدی_جمشیدی
1️⃣. دربارۀ طرح علوم انسانیِ اسلامی، کسی نمیتواند با گفتن یک گزارۀ کلّی در نفی آن، حقیقتی را اثبات کند؛ بهخصوص از این جهت که چنین کسی پیش از این، در مقام دفاع از علوم انسانیِ اسلامی برآمده باشد و دلایلی برای اثبات امکان و مطلوبیّت آن اقامه کرده باشد. اینک اگر او تغییر نظر داده، باید استدلالهای پیشین خودش را یکبهیک، ابطال کند و البته این تازه، آغاز راه است. هر چند باید گفت کسیکه در کوتاهمدّت و در ضمن یک گفتگوی سادۀ رسانهای، مسألهای اینچنین تعیینکننده را به بازی میگیرد و بهآسانی، به نفی و طرد آن میپردازد، کنشی معرفتی در پیش نگرفته است؛ چنانکه گویا باید بهجای دلیل، در جستجوی علّت بود. چرخش نظری، آنگاه وجاهت دارد و منطقی است که فرد، مجموعه استدلالهایی که گذشتۀ معرفتیاش بر آنها تکیه داشته را نقض کند و از طریق استدلالهای نو، پا به دورۀ جدیدی از حیات معرفتی خویش بگذارد. اگر اینچنین نباشد، نباید او را جدّی گرفت؛ چون نشان داده که تغییرش از سنخ تذبذب است.
2️⃣. دستکم یک دهه است که دیگر نمیتوان امکان علوم انسانیِ اسلامی را انکار کرد؛ زیرا این گونه از علوم انسانی، متولّد و متعیّن شده است. اینک دیگر سخن بر سرِ امکان یا امتناع علوم انسانیِ اسلامی نیست؛ چونکه متنهای مهم و متقنی دربارۀ آن نگاشته شدهاند و در عمل، آشکار شده که علوم انسانیِ اسلامی، ممکن است. اگر در دهههای گذشته، بحث از این مسأله، ضروری و لازم بود، اما اینک میتوان منکران و مخالفان را به نوشتههایی که ذیل این انگاره قرار میگیرند ارجاع داد. این نوشتهها و متنها، گویای این حقیقت هستند که معرفتِ متمایز و مستقلی تولید شده که هر چند، علوم انسانی است، اما علوم انسانیِ تجدّدی نیست، بلکه ریشه در چشمانداز دینی دارد و باید آن را علوم انسانیِ اسلامی خواند. پس در عمل و عین، مشخص شده که اسلام میتواند در علوم انسانی، مدخلیّت و حضور داشته باشد و ساختار و منطق درونی و مقوّماتش را صورتبندی کند و نوع خاصی از علوم انسانی را بیافریند. قرارگرفتن در چنین مرحلهای، حاکی از پیشروی و تکامل معرفتی است و بر این اساس، دیگر نباید به مسألهها و پرسشهای سالهای آغازین دهۀ شصت بازگشت و بر طبل نشدن و امتناع کوبید. دورۀ تاریخی این مسأله، به سر رسیده و تأمّلات امروز، معطوف به مسألههای دیگری است. اگر کسی اراده کند که بیاعتنا به هستها و عینیّتهای معرفتی، به نقطههای آغازین و ابتدایی بازگردد و بازی رسانهای با بدیهیات را در پیش بگیرد، باید وی را از قلمرو معرفت عملی کنار نهاد و نادیدهاش انگاشت.
3️⃣. آنچه که موجب تمایز علوم انسانی از علوم طبیعی میشود و به علوم انسانی، تمایز و تشخّص میبخشد، درهمتنیدگی علوم انسانی با ارزشها است. ارزشها نمیتوانند به علوم طبیعی راه یابند و این علوم، جغرافیا و تاریخ ندارند و به این دلیل، آنها را بهصورت یکسان در همۀ نظامهای اجتماعی و عوالم تاریخی به کار میگیرند، اما علوم انسانی، وابستۀ به هویّتهای ارزشی هستند و خواهناخواه، از جهانبینی و بینش فلسفی و رویکردهای دینی یا ضددینی یا غیردینی، اثر میپذیرند. این اثرپذیری، هرگز منحصر به حوزۀ انتخاب مسألهها نیست که بتوان همچون ماکس وبر، آن را به ربط ارزشی، محدود ساخت، بلکه هم معطوف به مبادی است و هم معطوف به پاسخهای مسألهها. نخست باید گفت اگر اسلام بتواند در مبادیِ علوم انسانی اثر بگذارد، در ساخت درونیِ علوم انسانی نیز اثر خواهد گذاشت؛ چون مبادی بر ساخت درونی، مؤثّر هستند و اینگونه نیست که نتایجِ مبادی، خویش را در سرنوشت و منطق علوم انسانی نشان ندهند و در مرحلۀ پیشاعلم و فلسفی، محدود بمانند. مبادی، از این نظر مبادی خوانده میشوند که منزلهای معرفتیِ پس از خود را طراحی میکنند و میان مبادی و مسألهها، نسبت و ارتباط جدّی برقرار است. گذشته از این، اسلام در قلمرو پاسخ به مسألهها نیز فعّال است و سرنخهایی در اختیار محقّق قرار میدهد که اجتماع و همنشینیشان، به شکلگیری علوم انسانیِ اسلامی میانجامد. ما از علوم انسانیِ نقلی سخن نمیگوییم که لازم آید اسلام، به همۀ فروعات و جزئیّات پرداخته باشد تا امکان شکلگیری علوم انسانیِ اسلامی پدید آید، بلکه این علوم، افزون بر نقل دینی، بر عقل و تجربه نیز تکیه دارد. همچنین نقل دینی نیز اگرچه کلّیّات باشد، اما میتواند بسط و تفصیل یابد و امتدادهای موردی و جزئی و مصداقی بر آن مترتّب شود. دراینحال، روشن است که انگارۀ علوم انسانیِ اسلامی، پذیرای فرضیۀ امکان خواهد شد.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 غایت توهم و سودای نئوعثمانیگری ترکیه
🔻 شاید کمتر کسی میتوانست اینگونه نتیجه ماجراجوییهای اردوغان را، مثل این کاریکاتوریست روس ترسیم کند...
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 همسایگانی که فقر هویتی دارند از تاریخ و مشاهیر ایران برای خود جعل هویت میکنند!!!
🔻 دولت ترکیه با حضور رئیسجمهور منافق خود، در مراسم جوایز علمی توبیتک از تصاویر دانشمندان ایرانی مانند ابنسینا و ابوریحان بیرونی برای نشان دادن تاریخچه علمی ترکیه استفاده کرد.
▪️ این روال دزدی مفاخر و تاریخ بارها از سوی باکو و آنکارا تکرار شده است...
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 برای اینکه به اهداف و چشمانداز ت.ر.ت فارسی پی ببرید، کافیست سری به بخش انگلیسی آن بزنید؛ آنگاه متوجه میشوید که اینها یک پروژه ضدایرانی هستند.
🔻 بخش انگلیسی ت.ر.ت بهجای «خلیج فارس» مدام از واژه جعلی خلیج.ع.ر.ب.ی استفاده میکند.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
#دانستنی_های_تاریخی
📷 بد نیست بدانید که یلدا یک عید باستانی کاملاً ایرانی است و هرجا جشن يلدا و شب چله برگزار میشود، حکایت از تاریخ و هویت ایرانی آنجا دارد.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 ماجرای تأسفبار شیمی درمانی بیمارستان ولیعصر تبریز چه بود؟!
🔻 در پی انتشار خبر تخلف کادر شیمی درمانی بیمارستان بینالمللی ولیعصر تبریز مبنی بر تزریق آب مقطر بهجای داروی شیمی درمانی و فروش این دارو در بازار آزاد که موجب نگرانی بیماران تحت درمان در این بیمارستان شده بود، پیگیریهایی از سوی دستگاههای مسئول و ذیربط انجام گرفته که در نتیجه آن ۴ نفر از افراد خاطی بازداشت شدهاند.
▪️ ماجرا از این قرار بوده که برخی از کادر درمان (متخلفین) بعد از اینکه به این نتیجه میرسیدهاند بیمار سرطانی دیگر امیدی به زنده ماندنش نیست، بهجای انجام وظایف انسانی و درمانی و تزریق اصل دارو؛ آب مقطر را جایگزین آن میکردهاند که این امر نهتنها غیرشرعی و غیراخلاقیست، بلکه یک اقدام جنایتکارانه و غیرانسانی هم محسوب میشود.
▪️ از آنجایی که مسئله جان و مال مردم نه قابل معامله و فروش است و نه قابل تعرض و... از اینرو از مسئولین ذیربط در دستگاه قضا درخواست میشود که با خاطیان این پرونده، بدون اغماض برخورد کرده و این جانیان را به اشد مجازات مندرج در قانون برسانند تا دیگر در هیچ جای کشور چنین وقاحتی از سوی کادر درمانی که وظایف و قسمهای خود را زیر پا گذاشتهاند، تکرار نشود.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 امام جمعه بغداد: باید مراقب توطئههای دشمن باشیم/ حزبالله و الحشد الشعبی با قدرت راه خود را ادامه خواهند داد
🔻 آیتالله سید یاسین موسوی امام جمعه بغداد با اشاره به تحولات اخیر سوریه گفت: تعدادی از کشورها بهطور مستقیم و آشکارا در سرنگونی نظام سوریه دخالت کردند که همان آمریکا، اسرائیل و ترکیه هستند.
🔹 وی افزود: دولت عراق در حال مذاکره با دولت جدید سوریه بر اساس دو شرط است؛ حفظ وضعیت امنیتی در مرزها و حفظ یکپارچگی سوریه.
🔸 مدرس حوزه علمیه نجف اشرف با بیان اینکه عراق به شخص و شکل نظام حاکم در سوریه اهمیت نمیدهد، بیان داشت: مسأله مهم برای ما در امان ماندن عرق از خطر نیروهای حاکم در سوریه است، و تأکید کرد: حاکمان جدید در سوریه نباید ابزاری در دست آمریکا، اسرائیل یا ترکیه در جهت تهدید عراق باشند.
🔹 آیتالله سید یاسین موسوی با اشاره به نقشه خاورمیانه جدید، تصریح کرد: هدف این توطئه تجزیه کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لبنان و اردن است و تقسیم این کشورها هم بر اساس سهمخواهی آمریکا و کشورهای غربی خواهد بود.
🔸 وی با تأکید بر این که مرجع عالیقدر آیتالله سیستانی با این طرح مخالفت کرد و خواستار وحدت عراق شد، و بیان داشت: پس از شکست نقشههایشان در عراق، به سمت لبنان و سپس سوریه رفتند و همه دیدند که چگونه دولت سوریه به دست این گروهها ساقط و ارتش آن منحل شد.
🔹 وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی پس از آنکه دولت سوریه قدرت دفاعی خود را از دست داد، تمامی توان هوایی و دریایی ارتش سوریه را نابود کرد و نیروهایش وارد خاک سوریه شده و مناطق وسیعی از آن را به اشغال خود درآوردند و قدرتهای جهانی در برابر این حملات سکوت کردند.
🔸 آیتالله موسوی با بیان این که دشمنان امروز دوباره به توطئه علیه عراق روی آوردهاند و صداهایی از گوشه و کنار به گوش میرسد که باید اهل سنت عراق آزاد شوند، وی همچنین تأکید کرد: آنچه در منطقه اتفاق میافتد به نفع سنیها، شیعیان و کردها نیست، بلکه یک طرح آمریکایی است که در خدمت منافع آنان است.
🔹 امام جمعه بغداد با تأکید بر این که همه باید متوجه خطر این نقشهها باشیم و با گروه سست ایمانی که میخواهد ما را تضعیف کند، مقابله کنیم، و بیان داشت: اسرائیل، آمریکا و کشورهای غربی علیه حزبالله گرد متحد شدند اما شکست خوردند و نتوانستند حزبالله را نابود کنند.
🔸 آیتالله سید یاسین موسوی در پایان با بیان این که ما قوی هستیم و نیروهای نظامی آموزش دیده زیادی در ارتش، الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی داریم، تأکید کرد: دشمنان نمیتوانند الحشد الشعبی را منحل کنند، همانطور که نتوانستند مقاومت در منطقه را با وجود خسارات وارده و شهادت تعدادی از رهبران مقاومت از بین ببرند.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷