eitaa logo
سطلیات
237 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
112 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کمی هلهله کم کنید ای قوم عمو بشنود گفت و گویم را که من بشنوم این دم آخر تپشهای قلب عمویم را… . . هر سال محرم به دنبال یک شاهکار در میان اشعار و مضامین هیات ها میگردم. غالبا هم در میان روضه ها. دنبال رشد تصویر روضه اهلبیت در ذهن شاعر و مداح هستم. امسال تا به اینجای کار، این قسمت از شعر اقای سیار که آقای میثم مطیعی اجرا کرده اند با فاصله زیاد از بقیه مضامین در جایگاه اول قرار دارد. این شعر به زاویه جدید و خاصی از مصیبت حضرت عبدالله بن حسن اشاره دارد که زاویه جدیدی برای من است. این زاویه را به خاطر می سپارم.
سطلیات
کمی هلهله کم کنید ای قوم عمو بشنود گفت و گویم را که من بشنوم این دم آخر تپشهای قلب عمویم را… . . هر
🍀 بهترین مضمون روضه ها و اشعار محرم ۹۵🍀 اگر یادتان باشد اولین مضمونی که انتخاب کردم شعر محمد مهدی سیار در توجه به لحظه ای متفاوت از روضه حضرت عبدالله بود. البته بعد از آن نیز به گشتن ادامه دادم. به نظرم این کار باز رتبه بالاتری دارد و شعری خوش مضمون از ابتدا تا انتهاست که نوای خیلی خوبی هم برای آن انتخاب شده است. مهدی رسولی را اولین بار امسال شناختم. گرچه در اجرا کمی ارزش گوشواره شعر حفظ نشده است اما در مجموع روضه های امسال او خبر از تولد یک مداح خوش آتیه در روضه خوانی می دهد
متن شعر از کانال شاعرش: توی سال های پدر بودن از کارهای دوست داشتنی ام لالایی خواندن و گاه لالایی ساختن برای بچه هایم بوده. و باز از نغمه های دوست داشتنی ام لالایی ای ست که به روایتی جبرئیل پای گهواره ی امام حسین علیه السلام می خوانده. وقتهایی که حضرت زهرا سلام الله علیها مشغول دستاس گردانی و کارهای خانه بوده… نمی دانم پارسال بود یا پیارسال که بیت لالایی جبرئیل را ترجیع قرار دادم و یک لالایی کودکانه ساختم با نغمه ای که موقع ساختن لالایی برایم خیلی دلنشین و مناسب بود. شعررا هم دوست داشتم از آن جهت که با همه ی ضعف هایش بی هیچ صراحتی تداعی روضه های طفل شیرخواره را داشت. راستش وقتی لالایی را می خواندم توی ذهنم پر می شد از پس زمینه ی تصاویر کودکان مظلوم غزه و یمن… نغمه را خیلی زود فراموش کردم و هر چه از آن به بعد نگاه میکردم دیگر متن شعر با بیت ترجیع تناسبی از جهت موسیقی نداشت… امروز دوباره چشمم به آن لالایی افتاد… گفتم به اشتراک بگذارم. شاید برود و خودش نغمه ی گم شده اش را پیدا کند… چی می شه صدای کفش پاش بیاد بخوابه… در بزنن… باباش بیاد زیر بارون عمو با داداش بیاد لالایی طفل زبون بسته ی من إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن قاصدک! فصل گلای پرپره «خونه ی ابر بهار کدوم وره؟» پسرم شبا خوابش نمی بره لالایی هی لباتو به هم نزن إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن الهی مرد خدا بشی یه روز عصای دست بابا بشی یه روز شب بخیر گلم! که وا بشی یه روز لالایی قربون اون لب و دهن إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن کم توی چشام نیگا کن عزیزم هوا تاریکه لالا کن عزیزم کاشکی صب بشه دعا کن عزیزم لالایی چشات دارن بسته می شن إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن خواب دیده عموش اومد… باباش رسید چی براش آورده؟ یه اسب سفید اسبه تشنه شه… بهش آب نمی دید؟ لالایی بیا بریم…اینا بدن إنَّ فی الجنّة نهرا مِن لَبَن لِعَلیِّ و حسینٍ و حسن
laban2.mp3
2.05M
یکی از ماندگارترین اشعار محرم 95 برای من
▪️دکتر حمید پارسانیا: ▪️این انقلاب مانند کوهنوردی است که به یک قله می‌رسد و افق جدیدی برایش باز می‌شود. یک‌مرتبه با سؤال‌ها پرسش‌ها و توقعات جدیدی مواجه شده‌ است. اگر بتواند متناسب با قله‌ای که بر روی آن ایستاده است، سؤالات جدیدی را که مطرح می‌شود، پاسخ دهد، دوام می‌آورد؛ وگرنه باید برگردد برود در لایۀ قبلی خودش و مجدداً فعالیت کند. ▪️اگر بنا باشد معرفت فقهی ما در حد قبل از انقلاب باقی بماند، مناسبات و روابط اجتماعی و تاریخی ما هم باید به قبل از انقلاب برگردد و البته معلوم نیست که ظرفیت جهان مدرن به شما اجازه دهد که در همان حد هم بتوانید باقی بمانید‌. تاریخ نه متوقف می‌شود و نه به عقب بازمی‌گردد و نه به ما اجازه می‌دهد تا به عقب بازگردیم و ناگزیر از فعالیت در شرایط جدید جهانی هستیم. تداوم حیات ما به تداوم فعالیت خلاق، پاسخگو و سازنده است.
[Forwarded from آب و آتش] ✳️ پاسخ عجیب احمدشاه قاجار به خبر تحرکات رضاخان دررابطه با عزل وی از سلطنت به احمدشاه که در فرنگ مستقر شده بود خبر دادند چه نشسته‌ای که سردار سپه دارد تاج و تختت را می‌ستاند. احمدشاه هم به مخبر این‌گونه پاسخ گفت: «آقا! بدان که من در تحصیل حقوق پیشرفت بزرگی کرده‌ام و استاد من یکی از شخصیت‌های برجستهٔ گیتی و رئیس جامعهٔ حقوق می‌باشد. من عملیات را با هر کدام از مبادی و اصول حقوقی مقایسه نموده‌ام راست نیامده و تشبثات او و همراهانش تماماً نامشروع است و این‌قدر هم نزد همه کس مسلم است که اعمال نامشروع عاقبت ندارد و کاری که با موازین حقوقی وفق ندهد، قطعاً به فرجام نخواهد رسید، بنابراین سردار سپه با این تشبثات و اقداماتی که می‌کند نخواهد توانست تخت و تاج و سلطنت را از قاجاریه برباید.» #۱۴_قرن_تلاش_شیعه_برای_ماندن_و_توسعه انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ص ۳۹۰. به نقل از: [اسرار سقوط احمدشاه] انتشارات فردوس، سال ۱۳۶۸ صفحه ۴۸.
پادشاه روسیه، بریتانیا و آلمان در جنگ جهانى اول همگى نوه ى یک مادربزرگ بودند! جالب است تزار روسیه بعد از جنگ گفته بود اگر مادربزرگم زنده بود امکان نداشت بگذارد ما با همدیگر بجنگیم!
[Forwarded from ترجمان علوم انسانى] چکیده: یک دانشجوی پست‌دکتری در دانشگاه هاروارد، با بررسی انبوهی از اسناد مربوط به تحقیقات پزشکی در سال‌های دهۀ ۷۰، فهمید تبانیِ بزرگی میان مدیران صنعت قند و دانشمندانِ این دانشگاه در جریان بوده است. در واقع، صنعت قند به این پژوهشگران پول می‌داد تا اثبات کنند دلیلِ اصلی بیماری‌های قلبی چربی است و قند نقشی در این میان ندارد. برای ده‌ها سال، این تحقیقاتِ دست‌کاری‌شده مبنای برنامه‌های تعذیه‌ای بوده است. (۱۲۷۰ کلمه، زمان مطالعه ۸ دقیقه) ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/vdcf.xdciw6d0jgiaw.html @tarjomaanweb
[Forwarded from عصر انديشه] مهدی سیار | چند سطر نصیحت دیرهنگام به کلنل فضل الله آق اولی؛ عضو هیئت ایرانی در بخشی از مذاکرات مربوط به قرارداد 1919 ایران و انگلیس که در اعتراض به شرایط خفت بار این قرارداد در صبحگاه نوروز 1299خودکشی کرد. مگر مدال نبود در آن زمانه محنت بار؟! که بر تو آویزند نبود سکه مگر که کف زنان گرامی به پای تو ریزند؟ در آن زمانه محنت بار مگر نبود «اخبار» و مارش پیروزی و اعتراف جهان به هوش و لهجه «نیتیو» انگلیسی تان؟ در آن زمانه گرفتم که «بوق بوق» نبود نبود «به به» هم؟ نبود «چه چه» هم؟ نبود هیچ هنرمند فاخری آخر که نغمه های خوش «خر برفت» ساز کند؟ نبود دخترکی خودجوش که رقص مختصری در فضای باز کند؟ در آن زمانه گرفتم از این همه اسباب نبود هیچ کدام ولی بگو آخر نبود مسأله گویی و مصلحت دانی که شیرفهم کند تو را جوانک خام! که خودکشی ست حرام؟! @AsreAndisheh
[Forwarded from دنیوی احسان] 💢 برخی نظرات فقهی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 🔹یك مجتهد به تنهایی در همه‌ ابواب مورد نیاز فقهی مردم نمی‌تواند متخصص باشد، چطور فردی می‌تواند در طول 30-40 ساله تحصیل خود، همه‌ این حقوق را كه هر كدام تخصص بزرگی است بداند؟ لذا ما باید به سمت فقه تخصصی در یك حكومت اسلامی برویم؛ زیرا دخالت در امور مردم با فقه تخصصی امكان‌پذیر است. 🔸اگر فقه تخصصی را بپذیریم باید تقلید تخصصی را هم بپذیریم و این‌گونه لازم نیست كسی در همه امور از یك نفر تقلید كند. اگر این دو را پذیرفتیم باید شورای فقهی را هم بپذیریم. 🔹شورای فقهی حداقل برای مسائل عمده‌ مدیریت كشور تشكیل شود و علمای اهل تسنن و تشیع در دانشگاه‌ها با هم همراهی كنند، آنگاه می‌توان به وحدت جهان اسلام امید داشت و برای اداره جهان به ظرفیت اسلام اتكا كرد. 🔸لامحاله در دوره تخصصی‌شدن رشته‌های فقهی به شورایی شدن فقه می‌رسیم و اساس همه‌ این‌ها باید بر عقل استوار باشد. ضمن این‌كه باید به چارچوب اجتهاد هم توجه كرد كه قرآن و سنت، مبانی اصلی ما در این راه هستند. 🔹فقه امروز علما و حوزه‌های ما با دوران‌های قبل قابل مقایسه نیست، درست است كه فقه سیاسی در اعماق فقه ما وجود دارد اما باید قدری تغییر كند و بزرگ‌تر شود. 🔸اگر فقه مقارن را بخوانیم و آن را درس بدهیم، فقه‌مان بسیار متفاوت خواهد بود. خاصیت فقه مقارن، پیداكردن همین حقیقت‌هاست. 🔹من پیشنهادی در فقه مقارن دارم كه علمای شیعه و سنی می‌توانند بنشینند و در این‌باره بحث كنند؛ این‌كه طبق روایت متواتر ثقلین باید مرجعیت اهل بیت را پذیرفت؛ البته نه به شكل انحصاری بلكه به عنوان یك مرجع مطمئن. اگر فقه مقارن وجود داشته باشد و علما و فقهای ما با یكدیگر بنشینند می‌بینند كه مرجعیت اهل بیت از مراجع قابل اتكاست. http://yon.ir/ZWr4
بعد از نمايش يك فيلم ايراني، با دوستان خارجي نشسته بوديم به گفتگو. يكيشان پرسيد: آن پسرك سر چهار راه چه مي فروخت؟ مواد مخدر بود يا.. من پاسخ دادم فال مي فروخت. پرسيد فال چيه؟ گفتم شعر. شعرهاي شاعر بزرگمان حافظ. با هيجان گفت: يعني شما از كشوري مي آييد كه در خيابانهايش شعر مي فروشند و مردم عادي پول مي دهند و شعر مي خرند؟! مي رفت سر ميزهاي مختلف و با شگفتي اين را به همه مي گفت! و اين يعني زاويهء ديد؛ يكي سياهي مي بيند و یکی زیبایی. https://telegram.me/joinchat/Be3dhzvSPjWIFeBqD_Q1rw
6ساعت گفتگو بر سر نظام سازی
[Forwarded from حسین بیاتانی(مهدیزاده)] آخر این هفته یک 24 ساعت عالی و خیالی با حاج اقای نامخواه، میلاد دخانچی و محمد حسین بادامچی در اردوی سالیانه بیسج صنعتی اصفهان داشتیم. قریب به 6 ساعت گفتگو سه چهار نفره در جلوی چشم دانشجوهای فنی، بر سر چالش های تعریف «نظام اسلامیِ مورد نظر انقلاب اسلامی» از نگاه تعدادی علوم انسانی خوان جوان، که از نگاه آنارشیستی محض تا نگاه محافظه کارانه دور هم جمع شده بودیم و قرار بود به بچه های فنی یاد بدهیم که چطور از همین حالا رابطه شان را با ما علوم انسانی خوان ها بر قرار کنند. چطور ما را بخوانند تا هم دغدغه های متعدد و متکثرمان را یاد بگیرند و یاد بگیرند که مباحثه بر سر مسائل انسانی تا چه حد می تواند چالش دوستانه اما جذابی باشد. حداقل سه ساعت از 6 ساعت، بچه ها داشتند به نحوه شوخی های علمی که بین طرفین رد و بدل می شد قهقه می زدند. همدیگر را به قصد کٌشت نقد می کردیم، اما از مناظره خبری نبود! لیگ نبود! دوستی بین ما چهارنفر شکل گرفت که به نظرم برایمان تا مدتها بصورت جذابی باقی بماند. 5-6 سال اخیر به جای اینکه روز های تبلیغ دانشجویی را از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر بروم و خطابه های ابتر کنم، رحل اقامت در یک دانشگاه و در میان یک تشکل پهن کرده ام. البته چتر هم نکرده ام! نهایتا دو هفته یک بار به دانشگاه رفتم و گاهی ششماه نرفتم. اما با بچه های صنعتی اصفهان زندگی می کنم! با قدیمی ها که ازدواج می کنن،رفاقت ها خانوادگی شده و روز به روز با هم هم برنامه تر و هم فکر تر می شویم. در طول این سالها فضای بچه ها خیلی فلسفی شده بود، بالاخره من تنها کنش گر این فضا نبودم و کنش گر های دیگر و فضای شهر و... نقد فلسفی و تمدنی غرب را به شدت در میان بچه ها رواج داده بود و بچه ها داشتند روز به روز به مباحث انتزاعی بیشتر علاقه مند می شدند و این برای بچه های فنی اصلا خوب نبود. بچه ها زیادی داشتند هایدگری می شدن! می خواستم کمی اونها را با نظامات علمیِ عینی تر و ملموس تر آشنا کنم و البته حس اینکه دنیای علمی بزرگ و بی در و پیکری را دران وارد می شوند را هم درک کنن که نیاز به آرامش و آزاد اندیشی دارد! مهمانهای اردو انتخاب خود بچه ها بود، اما شاید من هم در دعوتشان بی تاثیر هم نبودم. شب پنج شنبه پرواز هر چهارتامون با تاخیر توی مشهد نشست. 21:30 تا 24:30 یک دست با محمد حسین بادامچی گفتگو کردیم تا بقیه پروازها هم بنشینن. نفر آخر هم میلاد 2شب رسید! صبح از 8:30 تا 11:40 هم چهار نفر با هم پشت میز نشستم. فکر کن دعوای فوکو و هاناآرنت تا فارابی و ابن خلدون و نقد فرهنگستان بی نوا(!) و گفتمان رایج قدرت در ایران و... همه اش چالشهایی بود با چاشنی خنده. صبح تا ظهر پنج شنبه فقط نقش مجری جلسه را داشتم، اصلا از نظریه مطلوب خودم دفاع نکردم(محمد حسین شاهده!) دانشجوهایمان باید ترسو نبودن را در فضای علوم انسانی یاد بگیرن! باید یاد بگیرن که از دل همه این فضاهای متفاوت که گاهی بی نهایت با تو رقیب هستند، باید دغدغه ها و پرسش ها را به خوبی استخراج کنن و در مسیر جواب هم «مبنا گرا» باشند؛ به سفره ها و منظومه هایی که جلوشون داره پهن میشه با دقت فکر کنن. من یک رویای نخبه گرایانه را آخر این هفته تجربه کردم که سالها برایش کار کرده بودم تا به «ثمر» بنشیند. باور کن محمد حسین ؛-)
۱۲بهمن روزی است که امام در جمع مردم ایران حاضر شد و مسئولین هر سال، در این روز خیابانها را می بندند تا با اسکورت کامل در مراسم بزرگ داشت آن شرکت کنند.
[Forwarded from پروبلماتیکا/Problematica] بازنگری فوکو و انقلاب ایران نویسندگان: ژانت آفاری، کوین اندرسون/ ترجمه‌ی آیدین ظریف جستار حاضر در واقع، به نوعی، فشرده‌ای است از کتاب مفصل ژانت آفاری و کوین اندرسون به نام «فوکو و انقلاب ایران: جنسیت و اغواگری‌های اسلام‌گرایی» (۲۰۰۵). نویسندگان در کتاب، و نیز تا حدی در همین جستار، کوشیده‌اند نشان داده‌اند که چرا مواضع فوکو درباره‌ی انقلاب ایران را نباید موضع‌گیری‌هایی خلق‌الساعه و بی‌ارتباط با کلیت کارها و آثار وی ارزیابی کرد. آفاری و اندرسون بر این باورند که آنچه اغلب از آن به «خطای فوکو در قبال انقلاب ایران» تعبیر می‌شود چیزی چون «اشتباهی محاسباتی» یا «موضعی گذرا» نیست بلکه، بیش از این، در منظومه‌ی نظری خود فوکو ریشه دارد... متن کامل را در آدرس زیر بخوانید: http://problematicaa.com/foucault-iran/
هدایت شده از تقریرات درسی حسین مهدیزاده
عکسی زیبا از روستای پدر ما بیاتان علیا
[Forwarded from خودجوش] باز شدن پای سرمایه گذاری خارجی به اقتصاد ایران 🇮🇷 ✍برگزیده کتاب ✳️برنامه اول کار مشترک دولت و مجلس بود. چند خط فکر اصلی در این برنامه منظور شده بود که توصیه می شد به آنها توجه شود. یکی مسئله استفاده از منابع خارجی بود که بحث های طولانی درباره آن شد. ✳️یک طرز تفکر این بود که ما با توجه به اتمام جنگ و تحولات بین المللی باید وارد سیستم بین المللی شده، از امکانات آنها استفاده کرده و مراودات بین المللی مان را افزایش دهیم و به مقولاتی چون صادرات غیر نفتی، استفاده از امکانات خارجی و جذب سرمایه خارجی به طور جدی توجه کنیم. این امر نیز مستلزم یک نگرش جدید به اقتصاد بود. دیدگاه هایی همچون خصوصی سازی و کوچک کردن حجم دولت که ما در اواسط برنامه اضافه کردیم نتیجه این تغییر نگرش بود... طرز تفکر دیگر این بود که ساختار دولت به همان صورت قبلی باقی بماند. یعنی به جای اختصاص منابع به جنگ آنها را در سرمایه گذاری تغییر جهت دهیم و همان پوسته بسته را حفظ کنیم... ✳️در مرحله تدوین آقای در بودند. ایشان طرز فکر گسترش ارتباط و استفاده از امکانات خارج را صحیح نمی دانستند. آقای هم در حضور داشتند موافق چنین تفکری بودند. در واقع در وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی تفکر تمرکز گرا حاکم بود. در مقابل سازمان مدیریت و مجلس طرفدار تفکر باز بودند. در مجلس کسانی مثل آقای ، بنده ( )، آقای ، آقای ، و آقای طرفدار این تفکر بودیم. کما اینکه آقای هم به شدت از آن حمایت می کردند. درباره آقای تصور من این است که ایشان معتقد به گرایش تمرکزگرا و نقش قوی تر دولت و حفظ جایگاه آن در اقتصاد و تصمیم گیری ها با همان روند قبلی بودند. ✳️دریکی از شب هایی که جلسه مجلس تا ساعت یازده شب ادامه داشت و بحث تبصره های و و استفاده از مطرح بود درگیری لفظی شدیدی بین من و یکی از نمایندگان پیش آمد... آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان در حمایت از نظر من صحبت کردند. در نهایت برای اولین بار فصلی در اول با عنوان استفاده از امکانات خارجی گشوده شد. کتاب صفحه 95 تا 98
سطلیات
[Forwarded from دنیوی احسان] 💢 برخی نظرات فقهی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 🔹یك مجتهد به تنهایی در همه‌
[Forwarded from آب و آتش] ✳️ مرحوم نخستین‌ باری که خواست رئیس‌جمهور شود، گفت: الگوی بازسازی ما ژاپن است. بعد شکست خورد، گفت: الگوی بازسازی ما مالزی است. بعد شکست خورد آخر عمر ریاست جمهوری‌اش گفت: الگوی بازسازی ما ترکیه است. یعنی این الگو همین‌طور نزول کرد. من اخیراً که سفر به مالزی داشتم فهمیدم آقای آن‌موقع که شورای امنیت ملی بوده یک ماه تمام در مالزی بوده برای اینکه الگوگیری کند. خب مالزی چیست؟ مالزی یک اقتصاد بازار دارد با برندهای جهانی و یک مونتاژی که فقط در الکترونیک دارد و دیگر هیچ‌ چیزی ندارد. کشور مالزی، کشور روستایی مونتاژ شده است؛ یعنی ۸۵ درصد از جمعیت آن روستایی است که حالا بحران سه تا پنج سال آینده مالزی را شکل می‌دهد... یک تکنولوژی ابتدایی با یک بازار برند و وارداتی تا ساعت ۱۰ شب و بعد از ۱۰ شب بازار فحشا و مواد مخدر و مشروب در مالزی بشدت رایج است. خلاصه‌اش اینکه مالزی یک اقتصاد تا ۱۰ شب دارد و یک اقتصاد از ۱۰ شب تا صبح که خیلی‌ها می‌گویند این اقتصاد دومی قوی‌تر از اولی است. الان اینها الگویشان این‌گونه است؛ یعنی ایران را کردند یک کشور مونتاژی که الان داریم می‌بینیم و جالب است مونتاژی که می‌کنیم مونتاژ دقیق نیست و مثلاً نرفتیم ماشین پروتون مالزی را بیاوریم که بسیار ماشین‌های خوبی هستند بلکه رفتیم کره را وارد کردیم که این فجایع را به‌بار آورد. بعد هم می‌گوییم مردم مشتری‌اش هستند؛ بعد هم ۱۱ هزار کشته در جاده می‌دهیم. نگاه آقای روحانی به کشورهای غربی است که یک بگیرد، یک بوئینگ بگیرد نه اینکه ۱۱ هزار کشته در جاده را مدیریت کند. این یک مبنای تفکری دارد و آن هم تفکر لیبرالیستی ضد عدالت است که این مبنا هر چقدر سر کار باشد در جمهوری اسلامی همین روند را ادامه خواهد داد و فاصله طبقاتی عظیم‌تر می‌شود و آسیب‌های اجتماعی بشدت افزایش می‌یابد. ویژه‌‌نامه چهره ۲۵ بهمن ۹۵ شماره ۱۸۴، ص ۳.
نظام سوالاتی راجع به نسبت دین و دولت بسیاری از این سوالات بصورت منفرد پاسخ داده شده اند اما بصورت پیوسته و در قالب یک «نظام پرسش» و معطوف به یک طبقه خاص سوال کننده، پاسخ داده نشده اند. به نظر نگارنده پاسخ این سوالات وجه مشترک مذهبی های سنتی و مخالف حکومت دینی است. از سوی دیگر بسیاری از انقلابی هایی که ظرف سالهای اخیر برای قرائت انقلاب، انواع و اقسام مکاتب پست مدرن آلمانی و فرانسوی و مارکسی و... را انتخاب کرده اند، همگی دوست دارند پاسخ های جدی از سوی حکمت دینی به این سوالها داده شود تا بتوانند قرائت قابل قبولی از حکومت دینی در مقابل این ابهامهایی که از سوی رویکردهای پست مدرن هم مطرح شده است داشته باشند: 👇👇👇👇👇👇👇
سطلیات
نظام سوالاتی راجع به نسبت دین و دولت بسیاری از این سوالات بصورت منفرد پاسخ داده شده اند اما بصورت
1⃣ جامعه پردازی در عصر غیبت به چه معنایی مشروع است؟(مبانی مشروعیت جامعه دینی در عصر غیبت) 📍آیا بر این مبنا که مومنین مکلف اند که با ظلم و محرومیت و طواغیت مبارزه کنند؟ هدف این جامعه مبارزه با طواغیت محلی و لو در فرصت های کوتاه و غیر قابل ادامه است. 📍آیا بر این مبنا که مومن مکلف است که برای عدالت در مقیاس جهانی مبارزه کند؟ هدف این جامعه زیست بر محور شریعت دینی و دست یابی به عدالت از طریق تفقه در دین است. 📍آیا بر مبنای یک جنگ تاریخی بین طبقه مستضعف و سطله گر؟ هدف از این جامعه شکستن طبقات سلطه گر و رسیدن به جامعه منصف و بی طبقه است. 📍ایا بر مبنای ضرورت دینی زیستن در دنیا باید جامعه تاسیس کرد؟ هدف از این جامعه ایجاد محیط زیست دینی برای عده ای است که عضو آن جامعه می شوند. 📍آیا بر مبنای یک جنک تاریخی بین حق و باطل؟ هدف این جامعه تاسیس جامعه انتظار و مقاومت و مبارزه برای رسیدن به پایان تاریخ استکبار علی الله در عصر ظهور است. 2⃣ چرا این ماموریت بدون تاسیس جامعه ممکن نیست؟ ✅آیا مبارزه فرهنگی در بستر شبکه های فرهنگی-مردمی که درون نظام های سیاسی دیگر است برای این مطلوب کافی نیست؟ ✅آیا جهاد و مبارزه زیرزمینی و چریکی برای تامین مطلوبیت های ما در عصر غیبت، قدرت کافی برای مومنین تحصیل نمی کند؟ ✅ایا در عصری جدید که همه انسانها به دنبال حق خود هستند میتوان(یا باید) بر مبنای دین که تکلیف محور است جامعه تاسیس کرد؟(شبهه سروش) 3⃣ هدف و ماموریت دولت در جامعه دینی ⭕️آیا در عصری که طبقات سلطه گر خاص و بی اخلاق جامعه جهانی تشکیل داده اند و ما مجبور به استفاده از برخی قواعد آنها برای ادامه حکومت هستیم، میتوان ادعای تاسیس حکومت دینی داشت؟ ⭕️آیا در این عصر دولت دینی ماموریتی غیر از حکومت بر انسانی که گریز از دینی زیستن دارد را خواهد داشت؟ در این صورت آیا حکومت چیزی غیر از غول خشمگین و یا ابزار سلطه طبقه متدین بر غیر متدین چیزی خواهد بود؟ ⭕️آیا توسعه دینی و رشد باطنی و معنوی جامعه با چنین دولتی و در چنین عصری ممکن است؟ ⭕️نسبت عرصه عمومی و حوزه قدرت در یک نظام دینی چیست؟ مردم سالاری در حوزه حکمرانی دینی در این عصر چه معنایی میتواند داشته باشد؟ رابطه مردم و ولایت -که راس نظام دینی است- چگونه معنا می شود؟ آیا ایده مرجعیت دینی در نظام سیاسی مادی امروز، ظرفیت دینی بیشتری برای حیات مدنی مومنان نداشت؟ ⭕️آیا دولت دینی به دنبال بیرون آوردن مردم از فرهنگ مدرنِ مادی است؟ آیا دولت این کار را به نحو قهرآمیز و جبرآلود انجام میدهد یا مردم خودشان باید این امر را طلب کنند؟ 4⃣ نسبت دولت دینی و نرم افزار جهانی شده دولت داری مدرن 🔍دولت دینی تا چه حد باید از این نرم افزار دولت داری مدرن بهره ببرد؟ 🔍منطق گزینش ساختار و نرم افزار از فرهنگ مدرن و استفاده از آن در نظام دینی چیست؟ و.... 5⃣تحلیل جایگاه دولت در مراحل پنج گانه مقام معظم رهبری از انقلاب تا تمدن ⁉️چرا دولت سازی در این 5گانه باید پیش از جامعه سازی باشد؟ و...
دانشگاه اوکلاهما، سال 1948 مسئولین دانشگاه، «جورج دبلیو مک‌لورن»، دانشجوی دکترای خود را به دلیل رنگ سیاه پوستش جدا از سفیدپوستان در خارج از کلاس نشانده اند!
اعلامیه جالب منتشر شده توسط ارتش عراق برای تسلیم شدن ایرانی ها در زمان جنگ ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روسلینگ، سوئدی، می‌گوید اگر چهار دقیقه وقت برای تماشای این ویدئو صرف کنید، معادل این است که یک سال زمان را در دانشگاه به مطالعه‌ی تاریخ صرف کرده باشید.