eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘المپیک با حضور کودک خواران! ▪️رژیمی وحشی که با هر معیاری، مرتکب جنایات جنگی، نسل کشی و کودک کشی شده و خاک سرزمین غزه را از خون کشتگان و تکه های اجساد پر کرده در بازی های المپیک چه می‌کند؟ 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
| 🎞نقد فیلم 1900 ▪️فیلم1900 در مورد قرنی است که زندگی انسان زیر و رو شده. قرنی که انسان متحول و به ماه سفر می‌کند. قرنی که قدرت‌های بزرگ جهان تغییر و همه چیز را از نو می‌سازند و " دنی بودمن تی دی لمون 1900" نمادی است از کسانی که با حرکت رو به جلو؛ می‌جنگند و هیچ تمایلی به تغییر ندارد. ▫️یکی از مهم‌ترین نیازهایی که به دلیل شرایط زندگی و بزرگ شدنش در درون 1900 به شدت سرکوب شد و خودش نیز هرگز تلاش و یا جرات لازم برای ارضا بهینه‌اش را به خرج نداد، همان نیاز به آزادی بود. تمام فرار کردن‌ها از دست مامورین پلیس و پنهان شدن‌ها در دل کشتی که به ظاهر برای حفظ آزادی‌اش انجام می‌داد، نهایتا در 1900 منجر به اشتباه گرفتن توهم آزادی با تجربه آزادی واقعی گردید. ▪️همچنین شیر یا خطی که شخص اصلی داستان به وسیله کلاه انجام می‌دهد و واگذار کردن تصمیم گیری ادامه زندگی به حرکت کلاه، جایگاه عقل و عقلانیت را زیر سوال می‌برد. ▫️او با این که عاشق است کشتی را برای رسیدن به عشقش ترک نمی‌کند و دلیل آن را این گونه بیان می‌کند: «پیانو هشتاد و هشت کلید دارد ولی من با استفاده همین تعداد بسیار محدود کلید می‌توانم بی‌نهایت آهنگ تولید کنم که این خوب است اما از میان بی‌نهایت خیابان، کوچه، خانه و انسانی که در شهر وجود دارند، من نمی‌دانم چگونه می‌توانم تنها یکی را انتخاب کنم.» در این مرحله از فیلم شاید این دیالوگ بسیار زیبا باشد ولی در انتهای فیلم، ماندن در کشتی درحال انفجار؛ خودکشی بوده و هیچ توجیه مطلوبی ندارد. ▪️در مجموع می‌توان یک فیلم خوش ساخت و زیبا را دید ولی باید روی نکات گفته شده دقت داشته باشیم. ✍️نویسنده: محسن بنی‌احمدی(مسئول کارگروه رسانه معاونت تبلیغ) 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
ما و‌ فضای مجازی.mp3
6.94M
🔘مدیریت کاربری فضای مجازی ▪️سخنران: حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔘مستند «رد پای دیجیتال»: بخش دوازدهم ▪️پژوهشگر و روانشناس کودک در رابطه با قوانین حمایتی از کودکان کار مجازی بویژه در شبکه اجتماعی اینستاگرام معتقد است: در بیشتر کشورها قوانین مشخصی با شناسایی آسیب های موجود وضع شده اما در ایران چون این سکوی اینترنتی از سوی حاکمیت به رسمیت شناخته نشده و قابل قبول نیست، قوانین مشخصی نیز وضع نشده است. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘به بهانه پخش فصل دوم سریال" آقای قاضی"؛ ▪️ الگوی تولید سریال کم خرج و آبرومند ◻️ سریال موفق "آقای قاضی" نشان داد که می توان بدون هزینه های سرسام آور و بهره گیری از بازیگران به اصطلاح چهره و علی القاعده گران، اثری آبرومند ساخت که هم منتقدان را راضی نگه دارد و هم مخاطب عام را با رسانه ملی همراه نماید. ◻️ مردم با تماشای سریال "آقای قاضی" می‌توانند آموزش‌های حقوقی دیده و دست کم بر فکر و اندیشه شان یک تلنگر حقوقی وارد شود. ◻️ موفقیت این سریال این نکته را متذکر می شود که گاه می‌توان بدون هزینه‌های سرسام آور و بهره‌گیری از بازیگران به اصطلاح چهره و علی القاعده گران، اثری آبرومند ساخت که هم منتقدان را راضی نگه دارد و هم مخاطب عام را با رسانه ملی همراه نماید. 📎 متن کامل یادداشت 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
| 🔘هواوی به اتهام نقض پتنت از مدیاتک شکایت کرد ▪️هواوی درحال‌حاضر حق اختراع 20 درصد فناوری‌های 5G را به‌همراه بسیاری پتنت‌های اساسی دیگر در اختیار دارد. از زمان اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در سال 2019، این شرکت تلاش کرده است تا برای جبران کاهش فروش گوشی‌های خود، از شرکت‌های مختلف بابت استفاده از این پتنت‌ها(سند مالکیت اختراع) حق بهره بگیرد. حالا این اختلافات بر سر پتنت‌ها به پرونده‌ای حقوقی میان هواوی و مدیاتک منتهی شده است. ▪️هواوی از مدیاتک به‌دلیل نقض حق اختراعات خود در حوزه فناوری‌های مربوط به ارتباطات شبکه، مانند 5G ،4G و احتمالاً 3G شکایت کرده است. مدیاتک در بیانیه‌ای این شکایت را تأیید کرد؛ اما آن را کم‌اهمیت جلوه داد و اظهار داشت که پرونده در‌حال گذراندن مراحل قضایی است. ▪️در سال میلادی گذشته هواوی از 30 شرکت کوچک و متوسط ژاپنی به‌دلیل نقض حق اختراع‌های خود شکایت کرد. در شرایط فعلی طبق آمار رسانه Nikkei Asia، چیزی حدود 200 شرکت با عقد قراردادهای صدور مجوز، به این شرکت حق بهره مالکانه (Royalty) پرداخت می‌کنند. علاوه‌براین، هواوی پارسال قراردادهای مربوط به پتنت‌های 5G را با شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ و اوپو منعقد کرده و در زمینه خودرو نیز توافقاتی با فولکس‌واگن، مرسدس بنز، آئودی، BMW و پورشه داشته است. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
49.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘شور عاشقی ▪️این اولین بار نیست که گوشه هایی از واقعه عاشورا در بستر یک قصه انتزاعی عاشقانه روایت می شود. «شور عاشقی» همانگونه که از عنوانش پیداست، می خواسته روایت یک عشق شورانگیز باشد که از دل تاریخ عاشورا می گذرد. ▪️فیلم از آن جهت که اظهار ارادتی است به ساحت ملکوتی حضرت حسین و اصحاب ایشان قابل احترام و ستایش است اما ما در «شور عاشقی» سینما نمی بینیم، با اغماض با یک اثر مناسبتی در کنداکتور تلویزیون مواجهیم. سینمای عاشورا برای مخاطب ایرانی ژانری سخت و پرمخاطره است. ملت ایران، ملت روضه و منبر است، هرآنچه که قرار است بداند را می داند و قوه شنیداری و تصویرسازی او بیش از آنچه که باید ورزیده و توانمند است. 🔗برای مطالعه کامل نقد فیلم شور عاشقی کلیک کنید. ✍️فاطمه چرختابیان 🖇http://eitaa.com/filmshenakht 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
1_12579372061.pdf
21.34M
فایل پی‌دی‌اف کتاب: 🔘«گزارش سالیانه برآوردها و ترندهای تکنولوژیک از آینده پیش‌روی جهان» ✍️اثر: میثم آذربخش ▪️فصل اول: هوش مصنوعی و آینده بشریت ▪️فصل دوم: پیش‌بینی از آینده تکنولوژیک جهان @revolutionson 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘بیانی هنرمندانه و جسورانه مشکلات زناشویی / حل مشکل با حفظ حریم‌ها ▪️بیان مشکلات زناشویی در طول این سالیان نتوانسته به یک ادبیات واحدی میان اهالی هنر و جامعه و مسئولین برسد. ▫️عده زیادی از کنشگران اجتماعی مسدود بودن بیان مشکلات و راه حل‌های فرهنگی در جامعه را سانسور و یا بهتر بتوان گفت، عدم بیان واضح مشکلات و راهکارها بیان می‌دارند. ▪️بیان عریان و بدون ملاحظه باعث گم شدن مشکل و تغییر راهکار شده و عدم بیان نیز باعث تغییر صورت مسئله و ریشه دارتر شدن مشکلات می‌گردد. ▫️راه حل اما بیان هنرمندانه مشکل و راهکار است. چیزی که به ندرت در آثار سینمایی می‌توان دید. موضوعی که در سریال " در انتهای شب " به شیوه هنرمندانه‌ای به تصویر کشیده شد. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
| 🔘نبرد اپل و گوگل برای تسلط مرورگرها در آیفون(بخش اول) ▪️دنیای تکنولوژی بسیار پرشتاب است و رقابت بین غول‌های فناوری امری اجتناب‌ناپذیر است. این رقابت در جبهه‌های مختلفی از جمله سیستم‌عامل‌ها، گوشی‌های هوشمند و مرورگرها به وضوح قابل مشاهده است. اما در این میان، رابطه اپل و گوگل روابط عجیبی است. این دو شرکت همکاری‌های زیادی دارند و در عین حال بزرگ‌ترین رقبای هم به شمار می‌آیند! دو شرکت در گذشته شرکای نزدیکی بودند، اما با گذشت زمان و افزایش قدرت و نفوذ آن‌ها، این رابطه به سمت رقابت و تنش فزاینده‌ای سوق پیدا کرد. ▫️یکی از نقاط کلیدی در این رقابت، مربوط به موتور جستجوی پیش‌فرض در آیفون‌ها می‌شود. برای سال‌های متمادی، گوگل با پرداخت مبالغ بسیار هنگفت به اپل، جایگاه موتور جستجوی پیش‌فرض در سافاری را حفظ کرده بود. با این حال، این معامله به دلیل قوانین ضد انحصار، در معرض خطر لغو قرار گرفته است. ▪️این موضوع درآمد گوگل از کاربران پرشمار اکوسیستم اپل را به خطر می‌اندازد. بنابراین، گوگل، سعی می‌کند مرورگر کروم را روی آیفون‌ها تبلیغ کرده تا کاربران بیشتری را به موتور جستجوی خود جذب کند و هدف افزایش استفاده از کروم از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد در بین کاربران آیفون را برنامه‌ریزی کرده است. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
| 🔘رابطه‌ی سینما با انسان امروز ▪️نوع رابطه‌ای که سینما با انسان امروز برقرار میکند هرگز نظیری درتاریخ نداشته است. تماشاگر سینما در «توهمی از یک واقعیت» غرق میشود و در یک «بازی شبیه زندگی» شرکت میکند، بیآنکه رنج‌های آن زندگی دامن او را بگیرد. تماشای ریزش برف برای آن که از پشت پنجره‌ی یک اتاق گرم بدان مینگرد بسیار زیباست، اما برای آن که خانمانی ندارد تا بدان پناه ببرد، چطور؟ ▪️پس «داستان فیلم» نقش اساسی دارد، اگرچه این داستان نهایتاً باید از طریق تصویر بیان شود. حالتی که کودکان در برابر قصه دارند شاید نزدیك‌ترین مثال برای درک رابطه‌ای باشد که بین فیلم و تماشاگر برقرار است، اگرچه باز هم این قیاس کامل نیست. در اینجا کودک بر قوه تصور و خیال خویش متکی است، اما در آنجا تماشاگر یک «واقعیت مخیل و مصور» را میبیند و به همین دلیل سینما در ابتدا با «داستان مصور» اشتباه میشود. این تعریف که سینما یک داستان مصور است تصوری است عام که هویت تاریخی سینما را نیز تعیین کرده است. ▪️تلاش‌هایی که خواسته‌اند نقش داستان را در فیلم انکار کنند و آن را به تصویر محض مبدل سازند توفیق نداشته‌اند و سینما اکنون همین است که هست: «تصویر متحرکی که در خدمت بیان داستان درآمده». 📚آینه جادو، ج1، ص14 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘گل‌ یا پوچ با دستان خونی! /موش‌های سکه خوار به جان فرهنگ افتادند ▪️مدتی است با پخش‌شدن خبر برنامه «گل‌یاپوچ» به میزبانی مهران مدیری که فیلیمو انتشار آن را برعهده دارد، نام کارگردان این برنامه حواشی بسیاری را ایجاد کرده است؛ فیلمساز و تدوینگر جوان، نیک یوسفی. این شخصیت جنجالی کسی است که در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، زمین براندازان را برای بازی انتخاب کرده و در پی اقدامات خود بازداشت هم شده بود. یوسفی با ساختن اثر کوتاه «زن، زندگی، آزادی» که همچنان می‌توان آن را در صفحه‌های مجازی وی تماشا کرد، به‌صورت کاملاً مستقیم همراهی خود را با این جریان نشان داده بود و حالا از ساترا مجوز تولید رئالیتی‌شو دریافت کرده است. ▪️به گزارش رجانیوز، «گل‌یاپوچ» تازه‌ترین برنامه پلتفرم فیلیمو است که بنا است اولین قسمت این برنامه یکشنبه ۷ مرداد منتشر شود. این روزها در میان اهالی فرهنگ، گفتگوهایی پیرامون شکل‌گرفته که البته نه به‌خاطر جذابیت این برنامه و یا حضور مهران مدیری در جایگاه مجری که برای حضور یک برانداز توییتری در جایگاه کارگردان این برنامه است. ▪️نیک یوسفی، فرد هتاک و آشوبگری که در ماجراهای ۱۴۰۱ مردم را به شورش علیه امنیت ملی تشویق می‌کرد و وعده سرنگونی می‌داد و رجز پیروزی می‌خواند، امروز نه‌تنها در زندان نیست و محکومیتی برای او صادر نشده، بلکه به‌راحتی از پلتفرم فیلیمو پروژه کلان گرفته و در فضای فرهنگی کشور به تولید آثار خود مشغول است. ▪️یوسفی در بحبوحه ۱۴۰۱ علناً سران نظام را تهدید می‌کرد و حتی در یکی از مطالب اینستاگرامی خود نوشته بود: «من مرده شما زنده این ورق برمی‌گردد... ولی دیگر سوراخ موش هم برای شما جای امنی نخواهد بود. با دندان زمین‌ها را می‌کنیم و پیداتون می‌کنیم». یوسفی امروز زنده است و نه‌تنها نظام اسلامی سقوط نکرد؛ بلکه او برای همین نظام در حال تولید برنامه است. ▪️در این ماجرا چیزی که عجیب به نظر می‌رسد این است که ساترا ساخت این برنامه به کارگردانی یک فرد هتاک و برانداز را تأیید کرده است. این اتفاق نشان می‌دهد که مقررات ساترا نمی‌تواند در جهت تنظیم‌گری محتوای پلتفرم‌ها، پویا و همگام با افکار عمومی مؤثر عمل کند و باتوجه‌به عدم وجود راهبردی مشخص در بخش فرهنگی و همچنین امنیتی کشور به‌منظور بررسی کارنامه و بازخواست یوسفی‌ها و برخورد لازم با آن‌ها، احتمالاً در آینده مجدداً شاهد همکاری چنین افرادی با نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی خواهیم بود. ▪️همکاری یوسفی با چنین کارنامه قابل‌توجهی با پلتفرم فیلیمو، سبب واکنش منفی مردم کشور در فضای مجازی شد؛ به‌ویژه به این دلیل که او همچنان هیچ عذرخواهی‌ای به‌خاطر همراهی با اغتشاشگران نکرده و همچنان به اظهارنظرهای تند خود ادامه می‌دهد. ▪️فیلیمو که در اغتشاشات ۱۴۰۱ نیز شانه‌به‌شانه قاتلان شهدایی همچون آرمان علی وردی ایستاده بود، با استفاده از این عناصر خائن به امنیت ملی، بار دیگر نشان داد که کسب درآمد برای آنها اهمیت بیشتری از امنیت ملی دارد. تکرار عملکرد ضدامنیت ملی فیلیمو اما ذهن‌ها را به یاد تابلوی موش‌های سکه خوار کاظم چلیپا و سخنان شهید آوینی درباره این اثر می‌اندازد. سید مرتضی آوینی در تعریف از این اثر می‌گوید: «کاظم چلیپا نتوانسته است به آن موش‌های سکه‌پرستی که منافقانه در جنگ نیز به دنبال گنج هستند و کاخ‌های رفاه و تجمل خویش را بر حقوق تضییع‌شده فقرا و دردمندان بنا کرده‌اند بی‌اعتنا بماند… تابلوی «موش‌های سکه خوار» از لحاظ محتوا، متأثر از همان رنجی است که قلب حضرت امام و امتی را که با همه وجود خویش در جنگ بودند مجروح ساخته است و این جراحت خنجری است که از پشت خورده‌ایم.» و رفتار منافقانه امروز امثال نیک‌یوسفی‌ها و مدیران پلتفرم فیلیمو یادآور همان خنجر از پشت موش‌های سکه خواری است که از خون جوانان برومند ایران می‌نوشند و کسب درآمد می‌کنند. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 نقد فیلم سینمایی «شور عاشقی» ▫️ایده خلاقانه‌ای که به پای فرم ضعیف، ذبح شد/ قصه‌گویی، مهمترین مزیت شور عاشقی ▪️«شور عاشقی» سومین اثر سینمایی داریوش یاری، همچون دو اثر قبلی یک سوژه عاشورایی را دنبال می‌کند. مهم‌ترین وجه تمایز این فیلم با دیگر فیلم‌های عاشورایی، داستان خلاقانه است. داریوش یاری یک ایده بکر را در قالب یک داستان پر افت‌و خیز، جلوی دوربین برده اما عدم خلاقیت و توانمندی فرمی باعث شده است تا این فیلم دچار ضعف در فرم باشد‌. ▫️داریوش یاری پس از فیلم «دخیل» و مستند سینمایی «عاشورا، جغرافیای یک تاریخ» در سومین اثر سینمایی خود به سراغ یک سوژه عاشورایی دیگر رفت. قصه «شور عاشقی»، در بستر زمانی پس از واقعه عاشورا روایت می‌شود و مخاطب را با کاروان اسارت اهل بیت علیهم‌السلام از کوفه تا شام همراه می‌کند. ▪️سلما با بازی شهره موسوی و عبدالرحمن با بازی مهدی زمین‌پرداز، زوجی هستند که با یکدیگر عهد بسته بودند تا پای جان در رکاب اباعبدالله علیه‌السلام و اهل بیت ایشان بمانند. 🔗 مشروح گزارش را در لینک زیر بخوانید: http://rajanews.com/node/381883 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
| 🔘ریال دیجیتال (بخش سوم) ▫️مزایای ریال دیجیتال ▪️استفاده از ریال دیجیتال، مزایای متعددی برای ذینفعان مختلف، از جمله مردم، بانک‌ها و دولت به ارمغان خواهد آورد. برخی از این مزایا عبارتند از: 1️⃣سرعت و سهولت بیشتر در تراکنش‌ها: تراکنش‌های ریال دیجیتال به صورت آنی و بدون نیاز به حضور در بانک یا صرافی انجام می‌شوند. 2️⃣کاهش هزینه‌های مبادلات: کارمزد تراکنش‌های ریال دیجیتال به مراتب پایین‌تر از کارمزد تراکنش‌های بانکی سنتی است. 3️⃣دسترسی آسان‌تر به خدمات مالی: ریال دیجیتال می‌تواند به اقشار کم‌برخوردار و ساکنین مناطق روستایی که دسترسی محدودی به خدمات بانکی دارند، امکان دسترسی آسان‌تر به خدمات مالی را فراهم کند. 4️⃣امنیت بیشتر: ریال دیجیتال با استفاده از فناوری‌های نوین رمزنگاری، از امنیت بالایی برخوردار است و در برابر جعل و تقلب مصون است. 5️⃣قابلیت برنامه‌ریزی: ریال دیجیتال می‌تواند برای انجام پرداخت‌های خودکار و برنامه‌ریزی شده مورد استفاده قرار گیرد. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘کارزاری برای انسانیت ▪️کاربران جهانی اینستاگرام درخواست تحریم اسرائیل در المپیک را استوری می‌کنند؛ عکس به شکل آشکاری نشان می‌دهد ورزشکاری در کار نیست صرفا سربازان نتانياهو نقش عوض می‌کنند. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
| 💢 اکران خصوصی، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی شورعاشقی 👤باحضور: ◾️تحلیلگران و ناقدان سینما ⏰ زمان: سه شنبه 9 مردادماه 🔻 ساعت: 15:30 📍مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه ۱۷، سالن سینما اشراق، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی ▪️جهت شرکت به آیدی زیر پیام بدهید 🆔@savade_rasane 🛑ظرفیت محدود است🛑 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔘مدیریت بحران در رسانه ▪️امروزه یکی از مولفه‌های اساسی در مراحل مختلف بحران، نقش مهم رسانه‌ها می‌باشد. رسانه‌ها به دلیل توانایی در جهت دهی به افکار عمومی، نقش اساسی در مراحل مختلف بحران ایفا می‌کنند. نقش دوگانه رسانه‌ها در بحران زایی و بحران زدایی، برجسته کردن و کوچک نشان دادن، القای امید و یا ناامیدی و...برای همگان واضح است. 👤خانم معصومه قمقامی(دکترای ارتباطات) 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
| 🔘34 فیلم بدون مجوز ▪️سید ضیاء هاشمی تهیه کننده فیلم‌هایی چون شوکران و عروس در مصاحبه‌ای ضمن نقد عملکرد سازمان سینمایی و وزارت ارشاد مبنی صدور پروانه نمایش گفت: «ما اعتقاد داریم که در حال حاضر هر کسی که می‌خواهد فیلم بسازد، سعی می‌کند به شورای پروانه ساخت کلک بزند؛ یعنی فیلمنامه را جوری می‌نویسد و فیلم را جور دیگری می‌سازد. ممکن است علاوه بر تغییر فیلمنامه ساخت فیلم را هم عوض کنند و گرفتاری‌هایی را برای سینمای ایران به وجود می‌آورد. پس بنابراین اگر پروانه ساخت نباشد، خود افراد با مسایل و مشکلات آشنا هستند.» ▫️او همچنین اضافه کرد که: « ۳۴ فیلم ساخته شده بدون حجاب و بدون مجوز را داریم که به جشنواره‌های برلین و کن رفته‌اند. بالاخره اطلاعات بیرون آمده است و کسانی که آنجا بوده‌اند، دیده‌اند. من می‌خواهم بگویم فیلمسازی الان قابل کنترل نیست، می‌شود فیلم ساخت و کسی متوجه‌اش نباشد.» ▪️اینکه در سال‌های پس از جنبش «زن،زندگی،آزادی» فیلم‌های سینمایی بدون حجاب به تولید رسیده و در کشورهای غربی مثل فرانسه و سایر جشنواره‌های کوچک و بزرگ به نمایش در آمده شکی نیست. برای نمونه فیلم «کیک محبوب من» به کارگردانی «بهتاش صناعی‌ها» و «مریم مقدم» که در ایران نیز سر و صدای زیادی کرد و در جشنواره کن به نمایش در آمد. یا فیلم «من، مریم، بچه‌ها و ۲۶ نفر دیگر»، به کارگردانی «فرشاد هاشمی» که هیچکدام از قانون‌های کشور را رعایت نکردند. ▫️ اما مسئله تولید فیلم و رعایت نکردن قوانین کشور، آنقدرها که آقای هاشمی در مصاحبه‌شان گفته‌اند ارتباطی به وجود پروانه نمایش ندارد و اتفاقا نبود پروانه نمایش، فضا را برای تولید آثار ضد قانونی بیشتر می‌کند. چرا که اساسا در کشور ما، نوعی سینما وجود دارد به نام سینمای جشنواره‌ای، یعنی فیلم‌هایی تولید می‌شود که اساسا برای نمایش در گیشه داخلی و مخاطب ایرانی نیست و فقط به نیت حضور در جشنواره‌های خارجی ساخته می‌شود. حال در صورت حذف پروانه نمایش فیلم سازی که برای جشنواره خارجی فیلم می‌سازد و اصلا نمایش در ایران اهمیتی برایش ندارد، چگونه ملزم به رعایت قانون در فیلم‌هایش می‌باشد؟ ▪️آیا حذف پروانه نمایش باعث تولید بیشتر چنین فیلم‌هایی نمی‌شود؟ ضمن اینکه برای بعضی دیگر از فیلم سازانی که برای همین داخل نیز فیلم می‌سازند گیشه اهمیت چندانی ندارد. چون اصولا در بخش مهمی از سینمای ما؛ نان در تولید است و نه در فروش. فیلمسازی که فیلمش را ساخته و بعدا هم مانند «برداران لیلا» و «تفریق» و «جنگ جهانی سوم» آن را منتشر می‌کند و دغدغه بازگشت سرمایه‌ را ندارند. این تولید و عدم بازگشت سرمایه هم به اقتصاد سینما آسیب زننده است و هم فضا را برای ساخت غیر قانونی آثار زیاد می‌کند. ▫️اما با این حال تولید آثار غیرقانونی در ایران برای جشنواره‌های خارجی، اصلا برای دستگاه‌های نظارتی امری قابل قبول نیست. مسئولین سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید پاسخگو باشند که چرا کار را به جایی رساندند که امروز ادعا می‌شود بیش از 34 فیلم سینمایی بدون رعایت قانون به تولید و انتشار رسیده است. ✍️نویسنده: محسن بنی‌احمدی(مسئول کارگروه رسانه معاونت تبلیغ) 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘به هیچ عنوان برای افراد غریبه، تاکسی اینترنتی نگیرید! 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘چهار بازی سالم موبایلی برای بچه های شما 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘توییتر تسلیم قوانین هند شد ▪️هند با وضع قوانین جدید به دنبال قانونمند کردن محتوای ارسالی کاربران هندی در شبکه‌های اجتماعی و مجبور کردن شبکه‌های اجتماعی به پاسخگویی در قبال مطالب غیرقانونی یا مضر است. ▫️این هفته دولت هند به دادگاهی اعلام کرده بود که توییتر نتوانسته به مسئولیت خود در قبال این قانون عمل کند و توییتر نیز با هدف تبعیت از قوانین هند، یک فرد هندی را به عنوان نماینده خود منصوب کرد. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
| 🔘تأثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بر هواوی ▪️همانطور که گفته شد، هواوی از زمان اعمال تحریم‌های ایالات متحده، تلاش کرده تا بخشی از منابع مالی خود را از طریق حق‌ امتیازهای خود تأمین کند. از طرفی در سال 2020 وزارت بازرگانی ایالات متحده محدودیت‌هایی در قوانین صادرات وضع کرد که به موجب آن، تولید تراشه‌های شرکت های‌سیلیکون با مشکل روبه‌رو شد؛ مخصوصاً اینکه تا پیش از تحریم‌ها، این شرکت چینی دومین مشتری بزرگ TSMC پس از اپل بود. به‌همین دلیل هواوی تلاش دارد با تأمین منابع مالی مدنظر، پروژه‌های تحقیقاتی نظیر هوش منصوعی را در کنار توسعه تراشه‌هایش پیش ببرد. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
| 🔘در انتهای شب یک نه بزرگ به جریان فمنیستی ▪️در انتهای شب یک نه بزرگ به جریان فمنیستی حاکم بر سینمای ایران است. یک درام اصولی به دور از قضاوت‌های رایجِ زردِ بین مرد و زن. ▫️سریال در انتهای شب سریالی بدون جنجال و حواشی زرد بود که سعی داشت با نشان دادن چالش‌های زندگی یک زوج، آن را درست روایت کند. از شیرینی‌های سریال این بود که کارگردان با اینکه خود زن است اما هیچگونه نگاه جانبدارانه‌ای در روایت چالشی که مابین این دو وجود داشت، اعمال نکرد. ▪️همین موضوع نقطه تمایز این سریال با مابقی آثار زرد هم موضوع خود است؛ چیزی که نقطه مقابل آن در سینمای ایران آنقدر زیاد است که دل مخاطبین، علی الخصوص زنان جامعه را نیز می‌زند. ▫️سالیان سال است که سینمای ایران و محصولات شبکه‌های خانگی از نبود یک روایت صحیح و به دور از جنسیت زدگی از روابط زناشویی رنج می‌برد. این فاجعه تا جایی پیشروی کرده که به خاطر جذب مخاطب و فروش بیشتر، پدیده فمنیست‌های سیبیلوی را نیز در سینمای ایران شاهد بوده‌ایم. ▪️حال اینکه جریان فمنیستی و به طور کلی تفکر فمنیست، بزرگترین خشونت علیه زنان است. فمنیست یعنی مرد ساختن از زن؛ فمینیست یعنی کشتن بخش عمده‌ای از وجود یک زن و احساسات یک زن، برای هم تراز کردن آن با مرد برای بهتر جنگیدن با آن است. موضوعی که در آثار تهمینه میلانی به وضوح می‌توان دید. آثاری که در دهه ۷۰ و ۸۰ و حتی ۹۰ چالش‌ترین و پر بحث‌ترین مباحث را در جامعه ایجاد کرد. ▫️با نگاهی به آثار آیدا پناهنده می‌توان یافت که او از همان ابتدا با این نوع نگاه به زن مخالف بود. "زن به ماهوَ زن" دارای شخصیت و کرامت و همچنین یک نقش اجتماعی است و در هر جایگاه و موقعیتی اعم از دختر، زن و یا حتی مادر بودن که قرار بگیرد، دارای برکات فراوان و ای بسا دارای اشتباهاتی نیز خواهد بود. مسئله‌ای که به خوبی به شکل هنرمندانه‌ای در سریال در انتهای شب به تصویر کشیده شد. ▪️مرد این سریال نیز یک مرد واقعی بود، نه یک مرد ساختگی از ذهن یک فمینیستِ متحجر. مردی که در مقام یک پدر خوبی‌ها و اشتباهاتی دارد و هیچ وقت از طرف کارگردان دچار سیاه نمایی نشد. پذیرش اشتباهات از زن و مرد سریال یعنی حرکت رو به جلو برای حل مشکل و برای جبران آن. احترام متقابل زن و مرد سریال، حتی در زمانی که از یکدیگر جدا شدند، نقطه عطف و محل رجوع آنان به یکدیگر بود. ▫️اینجاست که محل اختلاف این کارگردان با فمینیست‌های زن احیاناً فمنیست‌های سیبیلوی سینمای ایران مشخص می‌شود. ساخت فیلم و سریال با موضوع طلاق، صرفاً غر زدن جنسیت‌ها برای یافتن مقصر نیست که بگوییم تقصیر مرد است یا تقصیر زن؛ در جایی از فیلم و سریال به عنوان یک کارگردان، باید به جامعه راهکار داد. اتفاقی که در سریال در انتهای شب به خوبی و به هنرمندانه‌ترین شکل خود رقم خورد. ▪️دعوت زوجین به گفتگو، به احترام به هم، حتی پس از جدایی و در عین حالی که با یکدیگر اختلاف دارند، یکی از موثرترین مسیرهای حل این نوع از مشکلات اجتماعی است که در جامعه ما کمرنگ شده و جای خود را به کینه و چالش و مقصریابی و دعواهای زردِ اجتماعی این چنینی، داده است. ▫️امید است با بست این نوع نگاه در سینمای ایران، این نوع نگاه مترقی و غیر ابزاری به زن نهادینه شود؛ که به طور قطع خواهید دید این نگاه، باعث حل بسیاری از مشکلات خانوادگی جامعه در میان مدت می‌شود. ✍️نویسنده: محمدرضا نصیری(لیسانس ارتباطات) 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام