🔘 سلسله جلسات «بررسی تاریخ فرهنگی غرب»
▪️ همراه با دکتر محمد حسنی
▫️ با محوریت خوانش انتقادی کتاب «قهرمانان تاریخ» اثر ویل دورانت
⏰ دوشنبهها ساعت ۱۴:۳۰
📍پردیسان، تقاطع خیابان شهیدان آقامحمدی یک و ایمان، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد ۲
▪️ مبحث این هفته: فصلهای نهم و دهم
▫️برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شناسه ایتا @fatimaqolipour در تماس باشید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘شگردهای رسانه های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب
▫️ گزینش موارد احساس برانگیز:
▪️ یکی از شگردهایی که رسانه های فارسی زبان برای فریب دادن ذهن مخاطبان نسبت به مسائل موجود در ایران مورد استفاده قرار می دهند، گزینش موارد احساس برانگیز و بازی کردن با احساسات مخاطبین است.
▪️خیلی از گزارشها و مستنداتی که این رسانهها درباره ایران کار میکنند، مانند «موضوع اسیدپاشی یا اعدام بعضی افراد»، بیش از همه دارای ابعاد عاطفی و احساسی است.
▪️در این شگرد رسانه بیشتر بر بعد احساسی قضیه تکیه دارد تا اینکه واقعا و صرفاً بخواهد خبری را اطلاع دهد.
▫️پرداختن به اخبار به صورت احساسی دارای چند نکته است:
▪️اول مخاطب را با خود همراه میکند؛
▪️پس از آن مخاطب را بر انگیخته و
▪️نهایتاً او را به واکنش وامیدارد و اینجاست که رسانه به هدف اصلی خود رسیده است...
▫️آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فطرت کلید دربهای بسته علوم انسانی
▪️ در عصری که علم دارد به بنبست میرسد، علوم انسانی دیگر توان اقناع ندارد و هنر با دامنزدن به شهوت و غضب خودش را جا میاندازد چگونه ندای دین و فطرت بلند میشود؟
💬 سخنرانی استاد حسن عباسی در اولین مراسم سالگرد رحلت استاد فرجنژاد
#اولین_سالگرد_استاد_فرج_نژاد
#استاد_حسن_عباسی
#سینمای_آمریکا
📲 موسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت چهارم 🔳 تغییر جنسیت ابرقهرم
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت پنجم
🔳تغییر جنسیت و تهاجم فرهنگی
▫️علاوه بر مسائل مربوط به استعمار فرهنگی، تغییر جنسیت ابرقهرمانان بهویژه در جوامعی که هویت دینی و فرهنگی قوی دارند، بهعنوان شکلی از تهاجم فرهنگی نیز مطرح شده است.
▫️تهاجم فرهنگی به فرایندی اشاره دارد که طی آن یک فرهنگ غالب سعی میکند هنجارها، ارزشها و باورهای خود را بهطور گسترده بر سایر فرهنگها تحمیل کند. تغییر جنسیت ابرقهرمانان در هالیوود، میتواند بخشی از این روند تلقی شود.
▫️این تغییرات نهتنها به معنای بازنمایی جنسیتی جدید در سینما هستند، بلکه بهنوعی تلاش برای تغییر مفاهیم پایهای از جنسیت و هویت نیز بهشمار میآیند.
▫️در جوامعی که هویت جنسی و نقشهای جنسیتی بهشدت با باورهای دینی و فرهنگی آمیخته است، این تغییرات ممکن است بهعنوان تلاشی برای تضعیف این هنجارها تلقی شوند. بهویژه در جوامع اسلامی، یهودی، و مسیحی که نقشهای جنسیتی در چارچوب آموزههای دینی تعیین میشوند، این تغییرات بهعنوان چالشی برای ارزشهای دینی مطرح میشوند.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هوش_مصنوعی
🔘انقلاب هوش مصنوعی و تغییر تعریف قدرت در جهان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘آسیب شناسی فضای مجازی در خانواده
▪️اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روانشناختی است که به واسطه وابستگی شدید به استفاده از فضای مجازی ایجاد می شود، به طوری که فرد توان کاهش استفاده از فضای مجازی دست می دهد .
▫️ علائم اعتیاد اینترنتی :
گوشه گیری ،اختلال در الگوی خواب ، احساس نیاز به تنها بودن ،فراموش کردن مسئولیت های خانوادگی ،ازهم گسیختگی روابط اجتماعی و ناکارآمدی در عملکرد شغلی و تحصیلی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
میدان رسانه.mp3
1.91M
#صوت
💢میدانداری در رسانه
▪️در فرایند تولید محتوا آنچه موجب تاثیرگذاری یک عملیات رسانهای میشود، فهم عمیق عوامل تولیدی از فضای رسانه است.
🔻یکی از لوازم این فهم، حضور عوامل در بستر رسانه و شهود آن فضاست، به این معنی که تا وقتی اتمسفر رسانه ادراک و با چالشهای آن از نزدیک مواجهه پیدا نشده باشد، هر نوع تجویزی برای افراد به خطا رفته و مثمر ثمر نخواهد بود.
🔘از این منظر شاید بتوان رسانه را همانند میدان جنگ در نظر گرفت و بهتر این است که فرماندهی میدان را به افرادی سپرد که تجربه کافی و تصور صحیح از موقعیت داشته و در این فضا زندگی کرده باشند.
✍️مصطفی گودرزی
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت پنجم 🔳تغییر جنسیت و تهاجم ف
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت پایانی
🔳تغییر جنسیت ابرقهرمانان و پیامدهای فرهنگی
▫️تغییر جنسیت ابرقهرمانان در سینمای غرب، از دیدگاه فرهنگی و دینی، بیش از آنکه بهعنوان بازنمایی واقعی تنوع جنسیتی باشد، میتواند بهعنوان یک پدیدهی پیچیده و چندلایه دیده شود. این تغییرات نهتنها با چالشهای فرهنگی و دینی روبهرو هستند، بلکه ممکن است بخشی از جریانهای سیاسی و فرهنگی گستردهتری باشند که هدفشان تغییر مفاهیم جنسیت و هویت در سطح جهانی است.
▫️با در نظر گرفتن مسائل سیاسی، استعماری و تهاجم فرهنگی، میتوان گفت که این تغییرات نه تنها بازتابدهندهی تحولات درون جوامع غربی هستند، بلکه بهعنوان ابزارهایی برای نفوذ فرهنگی و تغییرات اجتماعی در سراسر جهان نیز به کار گرفته میشوند. این مسئله چالشهایی جدی برای فرهنگها و ادیان سنتی ایجاد میکند که هنوز به نقشهای جنسیتی سنتی و باورهای مربوط به آن پایبند هستند.
▫️در نهایت، تغییر جنسیت ابرقهرمانان را میتوان بهعنوان بخشی از جریانات وسیعتری در سیاست فرهنگی نیز مشاهده کرد. این تغییرات نهتنها به مسائل جنسیتی و نمایندگی زنان در رسانهها میپردازند، بلکه بخشی از پروژههای سیاسی و اجتماعی هستند که هدفشان ایجاد تغییرات عمیقتر در جامعه است.
▫️برخی از این تغییرات، بهویژه در زمینهی جنبشهای حقوق زنان و جامعهی LGBTQ+، بهعنوان تلاشی برای بازتعریف مفاهیم جنسیت و هویت جنسی مطرح میشوند.
▫️با این حال، منتقدان فرهنگی و دینی بر این باورند که این تغییرات گاه بهطور غیرواقعی و سطحی انجام میشود و بیش از آنکه به تقویت حقوق زنان یا اقلیتها کمک کند، بهعنوان ابزاری برای تقویت گفتمانهای سیاسی خاص عمل میکند. این مسئله بهویژه در جامعهی غربی، جایی که جنگهای فرهنگی بر سر هویتهای جنسی و جنسیتی بهشدت جریان دارند، قابل مشاهده است.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
🔘صبحانه با زرافهها؛ "کتاب باز" پوچگرای سینمای ایران
✍️زهرا راد
▪️صبحانه بازرافهها آخرین ساخته سروش صحت، نسخه مردانه فیلم توقیفی "ارادتمند؛ نازنین، بهاره تینا"ست که حالا در قامتی مردانه بازسازی شده است. داستان چند مرد بیهدف و عیاش؛ چیزی بیش از قرائتی پوچگرایانه از زندگی انسان عصر حاضر که هدفی جز لذت بردن ندارد، در لباس یک کمدی با پایان سیاه و چاشنی جملات فلسفی بیخاصیت، به خورد مخاطب نمیدهد. ناگفته نماند که این کمدی بیرمق به شوخیهای سخیف، الفاظ رکیک و صحنههای دائمی استعمال مواد مخدر آراسته نیز شده بود.
▪️این فیلم نشان میدهد که اگر کتاب باز حرفهای هم باشی ولی جهان بینی توحیدی نداشته باشی، نهایت یک پوچگرای کمدی پرداز میشوی و وجهی از حیات انسانی را به نمایش میگذاری که جا دارد به حقیقت تراژدیک چنین زیست غیرانسانی گریست.
▪️انسان فیلم صبحانه با زرافه، موجود بیهدف و بیآرمانی است که حقیقت، عدالت را حتی در مفهوم سقراطی و افلاطونی هم نمیشناسد، چه رسد به نگاه توحیدی محض. او یک عیاش تمام عیار است که در لحظه زندگی میکند و نهایت در یک وضعیت توهمزا به مرتعی بر فراز یک تپه در کنار زرافهها هم صعود میکند.
▪️پوچگرایی و فقدان جهان بینی معرفتی البته بیماری رایج سینمای روشنفکری و نشان از دانایی و فرهیختگی روشنفکرانه دارد، آنچنانکه " تهمینه میلانی" در برخی آثارش از " صادق هدایت" به همین عناوین یاد میکند. این یعنی در فکر سینماگر ایرانی هنور انقلاب نشده، او در جهان دیگری زیست میکند و فیلم میسازد.
▪️کاش میشد انقلاب اسلامی را به سینمای ایران صادر کرد.
@banooytamaddonsaz
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#هوش_مصنوعی
🔘شرکت OpenAI بهدنبال راهکاری برای جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت مدلهای هوش مصنوعی است
▪️شرکت OpenAI درحال توسعه مدل هوش مصنوعی جدیدی است که با نام رمز Orion شناخته میشود.
▪️اکنون در گزارش جدیدی گفته شده مدل هوش مصنوعی پرچمدار بعدی OpenAI ممکن است به اندازه مدلهای قبلی پیشرفت نکرده باشد.
▪️ظاهراْ کارمندان OpenAI پس از تست مدل جدید Orion به این نتیجه رسیدهاند که هرچند عملکرد آن از مدلهای موجود بهتر است، اما نسبت به جهش از GPT-3 به GPT-4 پیشرفت کمتری دارد.
▪️در ادامه این گزارش آمده است که خالق ChatGPT میخواهد با تیمی اختصاصی، استراتژیهای جدیدی را برای مقابله با کاهش سرعت پیشرفت مدلهای هوش مصنوعی توسعه دهد. دلیل اصلی این کاهش سرعت رشد، کمبود دادههای آموزشی جدید است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘چگونه یک نوجوان ناآگاه در فضای مجازی بانکی را به آتش کشید ؟
▫️براساس پرونده ای واقعی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 شبکههای اجتماعی سلاحی برای جذب و اعتیاد!
▪️در واقع میتوان گفت برخی ابزارها و محتواها در دنیای امروز به گونهای طراحی شدهاند که مخاطب را مجذوب و حتی معتاد کنند.
این نوع اعتیاد که اغلب به اعتیاد دیجیتال یا اعتیاد رفتاری معروف است، بیشتر از همه در دنیای اینترنت، شبکههای اجتماعی، بازیهای ویدیویی و اپلیکیشنها دیده میشود.
▪️طراحی این ابزارها بهگونهای است که حس رضایت و لذت آنی ایجاد میکنند و افراد را به تعاملِ مداوم و بازگشتِ دوباره تشویق میکنند.
▫️برای این کار، اغلب از روشهای مختلفی استفاده میشود:
1️⃣ پاداشهای متناوب: که باعث میشود فرد منتظر پاداش بعدی بماند و تعامل خود را افزایش دهد.
2️⃣ ایجاد احساس فوریت: مانند اعلانها و هشدارها که حس نیاز به پاسخ سریع را در کاربر برانگیخته و او را به استفاده مداوم ترغیب میکند.
3️⃣ شخصیسازی محتوا: در شبکههای اجتماعی، اغلب محتوای مورد علاقه هر فرد به او نمایش داده میشود و به همین دلیل، فرد کمتر میتواند از آن دل بکند.
4️⃣ مکانیسمهای رقابتی: مانند امتیازدهی یا ردهبندی که حس رقابت را در کاربران زنده نگه میدارد و باعث میشود بارها بازگردند.
▪️این روشها با الهام از روانشناسی و شناخت رفتارهای انسانی طراحی شدهاند و در برخی موارد شباهت زیادی با مکانیسمهای اعتیادآور داروها دارند.
✍️حسن باویر
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘دزدی از کره به کره
▫️فیلم سینمایی "هواپیما ربایی 1971"، در ژانر اکشن تاریخی هیجان انگیز توسط کیم کیونگ چان نوشته و توسط کیم سونگ هانساخته شده است.
▫️داستان این اثر اقتباسی از یک حادثه ی تلخ و واقعی در سال 1971 است.
▫️روایتگر ربوده شدن یک هواپیمای مسافربری در آسمان کره جنوبی توسط جوانی است که قصد دارد به کره شمالی فرار کند.
✍️محسن بنی احمدی
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘دزدی از کره به کره ▫️فیلم سینمایی "هواپیما ربایی 1971"، در ژانر اکشن تاریخی ه
#نقد_فیلم|#اختصاصی
🔘دزدی از کره به کره
▫️فیلم سینمایی "هواپیما ربایی 1971"، در ژانر اکشن تاریخی هیجان انگیز توسط کیم کیونگ چان نوشته و توسط کیم سونگ هانساخته شده است.
▫️داستان این اثر اقتباسی از یک حادثه ی تلخ و واقعی در سال 1971 است.
▫️روایتگر ربوده شدن یک هواپیمای مسافربری در آسمان کره جنوبی توسط جوانی است که قصد دارد به کره شمالی فرار کند.
▫️مسافران و خدمهی پرواز در دل این ماجرای مرگبار که هر لحظه میتواند آخرین ثانیههای زندگی آنها باشد، برای بقا تلاش میکنند.
▫️این فیلم به بررسی تأثیر عمیق این حادثه بر احوال مسافران و خدمهی پرواز پرداخته و به خوبی توانسته فداکاری، از خودگذشتگی و ایثار خلبانان را به عنوان اسطوره و قهرمانان این اتفاق نشان دهد.
▫️میزان استرس و اضطراب و همچنین ترس این اثر بالا است و شاید برای برخی از سنین مناسب نباشد اما به جز این نکته مواردی برای نگرانی وجود ندارد و از پیام های مثبت این اثر می توان به تعریف ایثار و فداکاری برای نجات مردم، عزیز بودن جان انسانها و تلاش برای زنده ماندن آنها نام برد که همه اینها وجه ی آموزشی نیز دارند.
▫️در نتیجه خانواده های که نمی خواهند استرس و هیجان زیادی به فرزندانشان منتقل نشود آن ها رزا از دیدن این فیلم منع کنند.
✍️محسن بنی احمدی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘مهندسی اجتماعی چیست؟
▪️هکرها و مهندسان اجتماعی چگونه با جمعآوری اطلاعات و هنر دستکاری ذهنی، طعمههای خود را به دام میاندازند؟
▫️حملات مهندسی اجتماعی چگونه میتواند به افراد و سازمانها آسیب بزند؟
▪️ سه نکتهی مهم برای در امان ماندن از این حملات
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
اینفوگرافی کاربرد های هوش مصنوعی.jpg
204.5K
.
🔘کاربردهای #هوش_مصنوعی در عرصه های مختلف
▪️میتونید با آموزش دیدن و افزایش سواد رسانه خودتون، از همه ی کاربرد های هوش مصنوعی استفاده کنید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘عاملان اخبار جعلی داستانهای جعلی و غیرواقعی ایجاد میکنند که اغلب توسط شبکهای از رباتها تقویت میشود و بهطور خودکار محتوا را لایک میکنند، به اشتراک میگذارند یا درباره آن نظر میدهند.
▪️الگوریتمها در بسترهای مجازیِ رسانههای اجتماعی، محتوای پسندیدهشده را ارتقا میدهند و تأثیر آن را بیشتر میکنند.
▪️رباتها حتی میتوانند برای دستکاری نظرسنجیها و نظرسنجیهای آنلاین استفاده شوند. همچنین در حال حاضر، راهنماهای مؤثر و فراوانی برای کسانی که میخواهند مجموعهای از رباتها را بهتنهایی برنامهریزی و کنترل کنند، وجود دارد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘فیک نیوز و راههای مقابله با آن
▪️مطالعات نشان میدهد که ۷۵ درصد مردم اخبار جعلی را باور میکنند!
▫️فیک نیوز یا خبر جعلی که به صورت سازمانی و حرفهای اغلب در بستر رسانههای اجتماعی و شبکههای ماهوارهای، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته میشود، به یکی از تهدیدات مهم رسانهای در جوامع امروز تبدیل شده است!
◾️در صورت داشتن سواد رسانهای و شناخت کافی از رسانهها می توان در دام این خبرها و موضوعات جعلی نیفتاد!
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘بازنمایی در رسانه
✍️ سید علیرضا آل داود
▪️ بازنمایی در رسانه به معنای چگونگی نمایش و ارائه افراد، گروهها، ایدهها، رویدادها و مفاهیم مختلف در رسانهها مانند فیلم، تلویزیون، روزنامه، مجلات، اینترنت و شبکههای اجتماعی است.
▪️در واقع، رسانهها به عنوان واسطه ای بین واقعیت و مخاطب عمل میکنند و تصویری از جهان را به مخاطبان خود ارائه میدهند. این تصویر، لزوماً انعکاسی دقیق از واقعیت نیست، بلکه تفسیر و بازنمایی آن توسط سازندگان رسانه است.
▪️نکات کلیدی در مورد بازنمایی در رسانه:
▫️ انتخاب و حذف: رسانهها در انتخاب موضوعات و ارائه اطلاعات، انتخابهای خاص خود را دارند. برخی موضوعات را برجسته میکنند و برخی دیگر را نادیده میگیرند.
▫️ساختاردهی و چارچوب: رسانهها از طریق ساختارهای مختلف مانند داستان، تصاویر، موسیقی و زبان، به مخاطبان خود چارچوبی برای درک موضوعات ارائه میدهند.
▫️معنا و تفسیر: بازنمایی در رسانهها به مخاطبان کمک میکند تا معنای رویدادها و مفاهیم را درک کنند. با این حال، این تفسیر میتواند تحت تأثیر دیدگاههای ایدئولوژیک، فرهنگی و سیاسی سازندگان رسانه باشد.
▫️تأثیر بر مخاطبان: بازنماییهای رسانهای میتوانند بر نحوه تفکر، احساس و عمل مخاطبان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، بازنماییهای کلیشهای از گروههای مختلف میتواند به تقویت تعصبات و تبعیض منجر شود.
▫️ نقش قدرت: رسانهها اغلب در دست گروههای قدرتمند هستند و میتوانند از این قدرت برای ترویج دیدگاههای خاص و شکل دادن به افکار عمومی استفاده کنند.
▪️در نهایت، درک بازنمایی در رسانهها به ما کمک میکند تا:
▫️ به طور انتقادی به اطلاعات ارائه شده در رسانهها نگاه کنیم.
▫️تأثیر رسانهها بر تفکر و رفتار خود را درک کنیم.
▫️ از قدرت رسانهها برای ایجاد تغییر و ارتقای عدالت اجتماعی استفاده کنیم.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام