eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آگاهی بخشی موثرترین راه مقابله با محتوای مخرب در : 🔹اداره کل پژوهش و بررسی های خبری ایرنا این هفته نظرسنجی آنلاین خود را به موضوع روز فعالیت در شبکه های اجتماعی اختصاص داده است. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۱۴ تا ۲۱ فروردین ماه جاری بر روی سایت ایرنا قرار گرفت و حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند. 🔸خبرگزاری جمهوری اسلامی در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست «موثرترین راه برای مقابله با آثار سوء‌ برخی محتواها در شبکه های اجتماعی »‌را اعلام کنند. براین اساس ۷۱.۲ درصد پاسخگویان «افزایش آگاهی مردم در خصوص نحوه استفاده از این شبکه ها » را موثرترین راه دانستند. «تقویت مدیریت فضای مجازی و قانونمندکردن آن»‌ با ۲۲.۴ درصد و «افزایش فیلترینگ و برخورد قاطع قضایی»‌ با ۶.۴ درصد از دیگر راه های موثر مقابله از سوی پاسخگویان انتخاب شده است. 🔻در این افکارسنجی، چهار پرسش «در شبانه روز چند ساعت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟ از چه پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می کنید؟ مهم ترین آثار شبکه های اجتماعی را چه می دانید؟ برای مقابله با آثار سوء برخی محتواها و شبکه های اجتماعی چه راه حلی را موثر تر می دانید؟» مطرح شد. 🔹نتایج این گزارش نشان داد؛ ۷۶.۶ درصد پاسخگویان بیشتر از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی «خارجی»‌ استفاده می کنند. ۱۸.۲ درصد در «هردو »‌ شبکه های داخلی و خارجی فعال هستتند و تنها ۵.۲ درصد در « شبکه های داخلی همچون سروش ، بله و ... » فعالیت دارند. 🔸 ۴۱.۷ درصد پاسخگویان اعلام کردند که روزانه «بیش از سه ساعت »‌ از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند . ۳۸ درصد در شبانه روز « بین ۱ تا ۳ ساعت »‌ و ۲۰.۳ درصد «کمتر از یک ساعت » در شبکه های اجتماعی فعال هستند. 🔻 ۳۳.۲ درصد پاسخگویان «آثار اجتماعی » و ۲۹.۲ درصد «آثار فرهنگی »‌ را از مهمترین آثار شبکه های اجتماعی می دانند. ۲۴ درصد مخاطبان اعلام کردند «آثار سیاسی »‌ مهمترین آثار شبکه های اجتماعی است و ۱۳ درصد نیز به «آثار اقتصادی » اشاره داشتند. منبع: خبرگزاری ایرنا @savad_rasaneh
1618031120-9467-1400-1-2.pdf
629.9K
🔹مقاله: کاربست سواد رسانه‌ای دینی در مواجهه با آسیب‌های به‌عنوان یک مسئله مستحدثه 🔸نویسندگان: سید مرتضی اسمعیلی طبا؛ محمد سلطانی فر و علی اکبر فرهنگی 📖 منبع: نشریه پژوهش های فقهی، دوره هفدهم، بهار 1400، شماره 1. 🔻چکیده: در این پژوهش برآنیم که به‌کمک روش مطالعات اسنادی و نظریات کارشناسان مرتبط و با استفاده از مصادیق و نمونه‌های آموزه‌های دینیِ و تطبیق آن با آسیب‌های موجود در فضای رسانه‌های نوین به‌عنوان یکی از مصادیق مسائل مستحدثه، فتح بابی برای انجام دادن پژوهش‌های جامع‌تر و در نهایت ارائۀ مدل آموزش سواد رسانه‌ای دینی باشد. در این پژوهش مشخص شد که در زمینۀ هر سه نقش مخاطبان رسانه‌های جدید (تولید، مصرف و بازنشر پیام‌های رسانه‌ای) در آموزه‌های دینی ما (آیات قران کریم، احادیث و سیرۀ معصومین(ع)، احکام فقهی و تعلیمات اخلاقی) مصادیق فراوانی که مخاطبان را در مواجهۀ صحیح با این رسانه‌ها راهنمایی می‌کند، وجود دارد که با استفاده از ابزارهای گوناگون رسانه‌ای می‌توان از آنها برای ارتقای سواد رسانه‌ای مخاطبان کمک گرفت. از جمله اصطلاحات قرآنی، روایی، فقهی و اخلاقی که در این پژوهش بررسی مصداقی شده‌اند، می‌توان به: افک، مرجفون، خراصون، اشاعۀ فحشا، امر به معروف و نهی از منکر، غفلت، ظن حرام، مسئول بودن گوش و چشم و دل و حرمت آبروی مؤمن اشاره کرد. #️⃣کلیدواژه‌ها: ، ، ، @savad_rasaneh
🔹شبکه های اجتماعی و کودکان: 🔻خطرات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می توانند خطراتی را داشته باشند که شامل موارد زیر هستند: *مورد خطاب گرفتن کامنت های تهدید کننده، خشن و جنسی *نمایش تصاویر مستهجن و غیراخلاقی *انتشار تصویر و یا فیلم غیراخلاقی از و یا از سوی دیگران و یا حتی خودش *به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با افراد غریبه همانند شماره تلفن، تاریخ تولد و محل سکونت *آزار و اذیت سایبری *در معرض استفاده تبلیغاتی قرار گرفتن *هک شدن حساب کاربری فرزند شما و سواستفاده از اطلاعات شخصی او 📣 صحبت کردن درباره شبکه های اجتماعی: صحبت کردن درباره شبکه های اجتماعی و نحوه استفاده از آن بهترین راه برای پیشگیری از به وجود آمدن هر گونه خطر برای شماست و این فرصت را به شما می دهد تا در زمینه های زیر به وی کمک کنید: *چگونه در شبکه های اجتماعی صحبت کند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند *متوجه شود که برخی از رفتارها در شبکه های اجتماعی چقدر خطرناک هستند *متوجه این موضوع شود که چقدر انتشار اطلاعات شخصی در شبکه های اجتماعی خطرناک است *هرگونه رفتار نامتعارف و زشت را به سرعت با والدین خود در میان بگذارد *یاد بگیرد در برابر افرادی که اطلاعات شخصی او را می خواهد چگونه رفتار کند 👥 با فرزند خود همراهی کنید: در رابطه با شبکه های اجتماعی و استفاده فرزند شما از آن می توانید رفتارهای دیگری از خود نشان بدهید. مثلا فرزند خود را مورد سوال قرار بدهید و از او بپرسید بیشتر در چه زمینه هایی علاقه مند است تا در شبکه های اجتماعی مطلب و عکس ببیند. او را مورد سوال قرار بدهید که بیشتر با کدام شبکه اجتماعی راحت تر است. باید مشخص شود که آیا شبکه اجتماعی که کودک یا نوجوان استفاده می کند مناسب سن او هست یا خیر. 🗓 راهنمای استفاده از : راهنمای استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به فرزند شما می آموزد چگونه از آنها استفاده کند. «راهنما» می تواند شامل موارد زیر باشد: *زمان مناسب برای استفاده از شبکه های اجتماعی *ارزیابی این موضوع که آیا استفاده از آن در زمان انجام تکالیف یا صرف غذا منطقی هست یا خیر *مکان مناسب استفاده ✅ نکاتی درباره ارسال کامنت و کودکان و نوجوانان به این نکات نیز باید بسیار توجه داشته باشند: *هرگز عکس و فیلم خود و دیگران را در شبکه های اجتماعی بارگذاری نکنند *درباره اطلاعات شخصی شان کاملا محتاط باشند *هرگز با کامنت هایی که درخواست ملاقات حضوری دارند موافقت نکنند *هرگز رمز ورود و نام کاربری خود را به دیگران ندهند *وقتی در مکان های عمومی و از کامپیوترهای عمومی برای وارد شدن به شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، حتما پس از پایان کارشان از حساب کاربری خارج شوند *افرادی را که نمی شناسد به سرعت بلاک کند *در صورت مواجه شدن با تهدید و توهین به سرعت خود را در جریان بگذارد *درخواست دوستی کسانی را بپذیرند که آنها را می شناسند منبع:جام جم @savad_rasaneh
📻 رادیو چیست؟ مزایا و معایب : 🔹(به مناسبت روز رادیو در ایران) 🔸گفتار اول: ويژگي‌ها و مزاياي راديو بطور کلي ويژگي‌ها و خصوصيات اين عبارت است از: 1- سيستم ارتباط راديو از طريق امواج مي‌باشد. 2- پوشش وسيع و گستردگي حوزه انتشاراتي بي‌نظير است. 3- قابليت تحرک فرستنده‌هاي راديويي بسيار بالاست. 4- سرعت در مداومت انتشار آن تا حدي است که خبر را به خود واقعه پيوند مي‌دهد. 5- اصالت خاص راديو در توانايي برقراري رابطه مستقيم با شنوندگان است. 6- ويژگي و اصالت کار راديو از طرز دريافت پيام‌ها ناشي ميشود. بطوري که مي‌توان گفت اصالت خاص راديو در توانايي برقراري رابطه مستقيم شنوندگان با وقايع و حوادث در همان زمان وقوع نهفته است. 7- بطور کلي فنون صوتي کاربردي ساده و بسيار کم خرج دارند. 8- راديو ساده‌ترين رسانه همگاني و درنتيجه ارزان‌ترين و نرمش پذيرترين آنهاست. 9- ميزان سودآوري آن به دليل هزينه کمتر، بالا مي‌باشد. 10- استفاده از آن مانع بسياري از فعاليت‌هاي ديگر انسان نمي‌شود. 11- وابستگي زماني و مکاني براي پخش برنامه‌ها وجود دارد. 12- در رسانه راديو درخواست خاصي از گيرنده (مانند قابليت خواندن) مطرح نمي‌شود لذا گسترش آن بيشتر از مطبوعات است. 13- ترتيب و تنظيم برنامه‌هاي راديويي بطورکلي محدودتر از صفحه‌پردازي و تنظيم مطلب يک روزنامه است در حالي که يک برنامه راديويي را به مراتب سريعتر و آسانتر از چاپ يک روزنامه روزانه ميتوان پخش کرد. 14- راديو نيازهاي فوري مخاطب را تامين مي‌نمايد. 15- متنوع ترين رسانه همگاني به حساب مي‌آيد. 16- در راديو امکان ارائه چند برنامه بطور همزمان بويژه به زبان‌هاي بيگانه وجود دارد. 17- پيام آفرين راديو گروه ميباشد (البته امروزه رو به انفرادي شدن مي‌گذارد). 18- گيرنده راديو در مقايسه با تلويزيون داراي حجم، وزن و قيمت کمتري است. 19- راديو در زمان بحران‌هاي داخلي نقش بسيار فزاينده‌اي دارد. 20- ويژگي روشنفکرانه‌تر بودن صداي بدون تصوير در آن مشاهده مي‌شود. 21- راديو قابليت محلي بودن را داراست اين رسانه مي‌تواند بصورت راديو محلي، مورد استفاده گروه کوچکي از شنوندگان محلي قرار گيرد. 22- راديو وسيله‌اي است که هم از نظر مالکيت و توليد برنامه کمتر از همه رسانه‌اي جنبه فراملي پيدا کرده است. 23- راديو مي‌تواند سرچشمه نوآوري‌ها يا اعتراضاتي باشد که آسانتر از وسايل ديگر در دسترس غيرحرفه‌اي ها قرار گيرد. 24- راديو ارتباطات را هرچند ناکامل ولي بهتر برقرار مي‌کند. 25- راديو اولين وسيله تبليغاتي است که صنعت و تکنولوژي قرن 20 به جهانيان اهداء کرده است. 26- راديو به عنوان يک وسيله صوتي، بهترين راه براي فراگرفتن گوش دادن و شکست دادن بيسوادي شنيداري هست. 27- تخيل آفرين است. 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 🔻گفتار دوم: معايب و محدوديت‌هاي راديو 1- ادارک برنامه‌هاي راديويي کامل نيست چراکه يکي از حواس يعني حس شنوايي تنها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 2- برنامه‌هاي راديويي اغلب در شرايط ناقص و نامساعد شنيده مي‌شوند. 3- بهره‌گيري از حس شنوايي نياز به تمرکز کامل دارد فلذا کوچکترين صدا آن را برهم ميزند. 4- فرار بودن پيام راديويي. 5- امکان تحريف و دگرگون شدن پيامهاي راديويي (بوسيله مخاطب). 6- ادارک ناقص پيامها و ثابت نبودن آنها، معمولاً براي بيان راديويي جنبه تجسمي و تخيلي ايجاد مي‌کند. 7- خبرهاي شنيدني اگرچه به خوبي احساسات را برمي‌انگيزند ولي قادر نيستند انسان را از تأمل و تفکر و تجزيه و تحليل و استدلال منطقي باز دارند بلکه برعکس احتياج به کسب دلايل قانع کننده و ايجاد اطمينان و يقين را در افراد افزايش مي‌دهند و بطور غيرمستقيم آنان را ترغيب مي‌کنند که در مورد آنچه ديده يا شنيده اند به تحقيق و مطالعه بپردازند. 8- چون قدرت تفسيرگري ندارد. تفسير مخاطب از آنچه پخش مي‌شود برمعناي آن تحميل مي‌شود. 📣 دکتر حسن خجسته @savad_rasaneh
🔷بازدید معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از خبرگزاری حوزه ➖➖ 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ‌الاسلامی، معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی: 🔳 هم‌افزایی مراکز و نهادهای فعال در عرصه فضای مجازی در حوزه ضروری است hawzahnews.com/xb7Vt 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین برته، مدیر مسئول خبرگزاری حوزه: ◻️حوزه علمیه امروز ریشه در اصالت‌ها، تاریخ کهن و سنت‌های خود دارد ◻️ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه به دنبال تسهیل گری است hawzahnews.com/xb7Xk 📸 گزارش تصویری: hawzahnews.com/xb7Wp منبع: خبرگزاری حوزه @savad_rasaneh
🔷حجم تبادل اطلاعات در رسانه‌های اجتماعی چقدر است؟ 🔸آیا می‌دانید روزانه چه حجمی از در رسانه‌های اجتماعی مبادله می‌شود؟ 🔸 خودشان را به زندگی اجتماعی تحمیل کرده‌اند و سبک زندگی افراد را تغییر داده‌اند. روزانه بیش از 294 میلیارد فرستاده می‌شود، روزنامه دو میلیون پست وبلاگ نوشته می‌شود، جمعیت حاضر در یکی از شبکه‌های دوست‌یابی معادل سومین کشور بزرگ دنیاست، هر ثانیه دو کاربر جدید وارد یکی از شبکه‌های تخصصی می‌شود، هر روز بیش از دو میلیارد فقط در یکی از شبکه‌ها زده می‌شود روزانه بیش از 340 میلیون پیام کوتاه فقط در منتشر می‌شود. 🔸حدود یک‌سوم مردم دنیا، برندها را از طریق رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. کاربران یکی از شبکه‌های دوست‌یابی هرروز معادل 20هزار سال در آن وقت صرف می‌کنند. این آمارها به ما می‌گویند باید بیشتر فکر کنیم و بهتر تصمیم بگیریم. انتخاب با ماست، جابجایی اخبار گاهاً نه‌چندان معتبر یا سهیم بودن در بخش اقتصادی و فرهنگی؟ رسانه‌های اجتماعی یک ابزار هستند. این ما هستیم که به آن‌ها معنی می‌دهیم. منبع: مجازیست @savad_rasaneh
18.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مغفول ماندن مباحث فقه رسانه در حوزه های علمیه 🔹حجت الاسلام والمسلمین رفعتی استاد درس خارج فقه رسانه: مکلف به پاسخگویی نیاز های اصحاب رسانه هستند. یک مسأله مستحدثه نیست، بلکه یک کتاب فقهی مستقل است. درس خارج فقه رسانه، ۱۳۹۸ @savad_rasaneh
✅نقش تبلیغات در علمیات روانی جبهه باطل: 🔺تبلیغات، مسموم ترین و خطرناك ترین ابزارهایی بوده که در طـول تاریخ، باطل از او استفاده کرده. 🔸برای خاطر اینکه اگر بخواهد به طـور کامل ذهن ها را بپوشاند، احتیاج دارد به ، احتیاج دارد به و فریب. جریان حق اهل دروغ و نیست. آن جریان باطل است که برایش هیچ چیز مهم نیست. مهم این است که یک حقیقتی به شکل دیگری در چشم مردم وانمود بشود. از تمام ابزارها استفاده می کنند و کردند. 🔹اینی که شما شنیدید از زبان گوناگون که وقتی امیرالمؤمنین(ع) در محراب به شهادت رسید، مردم شام تعجب کردند که علی محراب چه کار می کرده؟ محراب که مال نمازخوان هاست! بعضی باور نمی کنند این را، این واقعیت دارد. در طـول چندین سال حکومت معاویه و قبل از معاویه، برادرش برادر بزرگترش، یزید بن ابن سفیان آنچنان را در شام مُظلم (تاریک و سیاه) کرده بودند و غبارآلوده کرده بودند فضای ذهنی را، که کسی غیر از این نمی توانست اصلاً چیزی بفهمد، این همین است. 🔻تبلیغ به نفع خاندان بنی امیه و معاویه و علیه خاندان پیغمبر(ص). این واقعیتی است که در جهان اسلام تا حدود صد سال، بعد از هجرت یعنی شاید حدود چهل، پنجاه سال بعد از دوران خود ، امیرالمؤمنین(ع) را بر روی منبرها لعنت می کردند اینکه گفتم لعنت در دنیای اسلام کار معاویه است و کار اخلاق معاویه، این همین است. مقام معظم رهبری، انسان 250 ساله، ص 153 @savad_rasaneh
✅قابل توجه ، و رشته‌های هنر، رسانه و فضای مجازی 🔹امکان ارائه وبیناری ‌های حوزوی، ‌های دانشگاهی، طرح‌ها و مقالات با موضوع "هنر، رسانه و فضای مجازی" در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی 📃همراه با ارائه به پژوهشگران 🔸علاقه مندان می توانند اطلاعات مورد نظر را به نشانی honaroresaneh@eshragh.ir ایمیل نمایند. 📲جهت کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 31153195-025 تماس حاصل فرمایید و یا به آی دی @aam110 در ایتا پیام دهید. @savad_rasaneh