🔘 رسانههای بیگانه چگونه با ذهنیت سازیهای هدفدار، شهروندان را از حاكمیت و از هویت خویش منزجر میسازند؟!
▪️ یکی از مهمترین اهداف رسانههای بیگانه و فارسی زبان خارجی این است تا كشور را از اهداف جاری خود دور كنند.
▪️ آنها تلاش میكنند تا با گزینش از پیش تعیین شدهی نقصها، كاستیها، سهلانگاریها، ناشایستگیها، تصمیمات احمقانه و رفتارهای مضحك و به ظاهر تمسخرآمیز، یك تصویر منسجم و طرح كلی تثبیت شده از کشور و نظام به مخاطبان خود ارائه دهند.
▪️به دنبال آن، برای این مدل سازیها مصادیقی را پیدا می کنند تا از طریق شبكههای اجتماعی و تلویزیونی مدام به آن بپردازند و در عوض بسیاری از موضوعات اصلی و اساسی پیرامون پیشرفت های کشور را مسكوت، تحریف شده و برچسب خورده رها كنند.
▪️خروجی چنین رفتارهایی از رسانههای بیگانه این خواهد بود كه شاهد احساس ضعف و عقب ماندگیهای اجتماعی در شهروندان باشیم.
رویكردی كه احساس عقب ماندگی به شهروندان میدهد و این فكر را در آن ها تقویت میكند كه
ما دچار یك حاكمیت مضمحل، غیر عقلانی و غیر شایستهای هستیم كه با زور حاكم شده است نه با خواست عمومی و منطق...
▪️در نهایت نسبت به ارزشها، سنتها و هویت ملی خود منزجر میشود و تصویر رویای فردا برای جوانان و مخاطبان آن ها به صورت تدریجی با گذشت زمان از بین خواهد رفت....
▪️هدف رسانههای بیگانه نیز همین ذهنیت سازی است كه به احساس انزجار، دل زدگی و ناامیدی از هویت و حاكمیت در فرد میانجامد.
▪️ از طرف دیگر نیز طرحهای موازی از وضعیت دیگر كشورها مانند اروپای غربی و آمریكای شمالی ترسیم میكنند و تصاویری از شهروندان ایرانی مهاجرت كرده به این کشورها میسازند و با القای فاصله میان آنچه كه فرد احساس میكند در آن قرار گرفته با حالتی كه احساس میكند كه دیگران در آن قرار گرفتهاند، یك تصویری می سازند که تا حد زیادی تحریف شده؛
نه به این معنا كه آنچه كه در داخل و خارج كشور نشان میدهند، الزاما دروغ است بلكه یك تصویر گزینش شده و هدفدار است.
▪️ لذا؛ كاركرد رسانههای بیگانه ایجاد تصویری گزینش شده و القای احساساتی است كه در نهایت به تصمیمات، رویكردها و رفتارهای پرخاشگرانه و ناخوشایند در شهروندان میانجامد...
▪️ با آگاهی از این شگردها، ساخت الگوها و انگاره های ذهنی خویش را به دست این رسانهها نسپاریم...
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قوانین استفاده از رسانه
🔘 پنج نکته کلیدی مدیریت رسانه ای کودکان
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘حجاباستایل؛ پارادوکس عصر جدید
▪️حجاب و استایل دو مفهوم متضاد هستند. مبنای حجاب یعنی در چشم نبودن و اساس بلاگری و حجاباستایل یعنی تبرُّج که یک پارادوکس شدید نسبت به معنای اصلی حجاب است.
▪️تبرُّج از مادۀ برج و به معنای جلوهگری است. حجاب و تبرُّج در نگاه دین دو مقولۀ جمعناپذیراند چون حکمت حجاب، مصونیت زن از نگاههای دیگران است در حالی که تبرج، دعوت به دیدهشدن است. افرادی که با لباسهای رنگی و آرایش غلیظ تبلیغ استایل محجبه میکنند و حتی گاهی از میزان حجاب کم میشود تا آمار دیده شدن بالاتر برود!
▪️مثل بعضی از بلاگرهای اینستاگرام، حجاباستایلها هم مدام در حال چیدن بهترین لحظههای زندگیشان کنار هم و انتشار آن در فضای مجازی هستند بدون آنکه مخاطب پشت صحنه این لحظات را بداند. این یعنی تولید حس حسرت؛ با یک فرق بزرگ! حجاباستایلها ادعای معتقد بودن به اسلام را دارند. در حالیکه فخر فروختن، به نوعی غفلت و غرور به حساب میآید و قرآن آن را به شدت مذمت کرده است.
▪️اگرچه ممکن است حجاباستایلها هیچگاه رسما دعوت به کشف حجاب نکنند اما در همان جهتِ پروژۀ رضاخانی، از حجاب، حیازدایی میکنند مخصوصا گروهی از آنها که به مدلینگ و فشن اسلامی روی آوردهاند
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از دکتر رفیع الدین اسماعیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| از تغییر نگرش تا تغییر رفتار
📎 دوره تکنیکها و نظریههای اقناع
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
🔘دام #بلاگرها برای #تنیجرها
▪️یکی از #بلاگرهای اینستاگرام رو میبینید که ۴ سال پیش لایو میذاره و یه #تینیجر رو میاره بالا و باهاش صحبت میکنه
توی این لایو، این نوجوان چیزهایی میگه که هوش از سر بلاگر میپره
▪️بخش آخر اعداد ۱۳ تا ۱۹ به انگلیسی «تیین» (teen) داره. (age) هم به معنای سن و سال هست. تین ایجر اصطلاحی در فضای مجازی هست که به نوجونهاین ۱۳ تا ۱۹ ساله در فضای مجازی گفته میشه.
▪️غفلت والدین از فضای مجازی, نبود قوانین سفت و محکم در این فضا, حکمرانی بیگانگان و زرق و برق بلاگرها با انبوهی از چالشها و هیجانات باعث شده تینیجرها در فضای پر آسیب سایبری _بدون دفاع و پشتیبان_ گرفتار دامهای اخلاقی, اجتماعی، امنیتی و حتی اقتصادی گردند.
▪️حضور فرزندان در این فضا را جدی بگیرید. اقتدار لازم برای کنترل فرزندان در فضای مجازی را نشان دهید. بدون اطلاع شما با افراد و گروههای مختلف ارتباط نداشته باشند. از قوانین خانگی و محدودیت های مشخص برای محافظت از فرزندان خود استفاده کنید.
▪️ و در آخر سطح سواد رسانه ای خود و فرزندتان را افزایش دهید.
▪️ سالها فریاد زدیم که تینجیر ها بی دفاع در اینستاگرام و فضای مجازی ول هستند و در جنگ ترکیبی اخیر همه دیدیم سقوط برخی از این تینجیرها را که حتی قتل انجام دادند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘معجزه هایی ساده و جالب از قرآن کریم! که جلو چشم همه ما هست ولی توجهی نداریم..
▪️۱۴۰۰ سال پیش چطور این حقیقت رو میدونستن؟
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘یک نقد چارچوبمند در حوزه حکمرانی پزشکی
▪️مستند رزیدنت محصول سفیر فیلم دست روی موضوعی مهم اما مغفول دستیاران پزشک گذاشته است.
▪️رزیدنت؛ روایت مشکلات جدی دستیاران پزشک است که کمتر کسی در میان مردم جامعه از آن مطلع است. ساعات طولانی کار و درآمد پایینی که تعجبآور است! و شاید علت عمده افزایش افسردگی و متاسفانه خودکشی و مهاجرت این قشر نیز باشد!
▪️این مستند به درستی به سراغ آسیبشناسی مشکلات این قشر مهم رفته و از دل موضوع تلخ آن، قصهای نقادانه، مطالبهگر اما امیدوارکنندهای را بیان کرده است.
▪️در سال ۶۴ و دوران وزارت «دکتر محمد مرندی» که نامش در بحث کنترل جمعیت نیز بسیار مطرح شد، مصوبه تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم در مجلس رأی میآورد و نتیجه آن در حال حاضر ناکارآمدی و شکلگیری معضلات....
✍مطلب کامل
http://roubesh.ir/post/1238
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘رونمایی از نمایه مستند احمد
▪️مستند کنجکاویبرانگیز «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی در سومین روز از هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رونمایی میشود.
▪️مستند «احمد»، درباره مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند امام خمینی (ره) است که باتوجه به موضوع آن، کنجکاوی زیادی در بر دارد.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘رسانههای بیگانه چگونه با ذهنیت سازیهای هدفدار، شهروندان را از حاكمیت و از هویت خویش منزجر میسازند؟!
▪️ یکی از مهمترین اهداف رسانههای بیگانه و فارسی زبان خارجی این است تا كشور را از اهداف جاری خود دور كنند.
▪️ آنها تلاش میكنند تا با گزینش از پیش تعیین شدهی نقصها، كاستیها، سهلانگاریها، ناشایستگیها، تصمیمات احمقانه و رفتارهای مضحك و به ظاهر تمسخرآمیز، یك تصویر منسجم و طرح كلی تثبیت شده از کشور و نظام به مخاطبان خود ارائه دهند.
▪️به دنبال آن، برای این مدل سازیها مصادیقی را پیدا می کنند تا از طریق شبكههای اجتماعی و تلویزیونی مدام به آن بپردازند و در عوض بسیاری از موضوعات اصلی و اساسی پیرامون پیشرفت های کشور را مسكوت، تحریف شده و برچسب خورده رها كنند.
▪️خروجی چنین رفتارهایی از رسانههای بیگانه این خواهد بود كه شاهد احساس ضعف و عقب ماندگیهای اجتماعی در شهروندان باشیم.
رویكردی كه احساس عقب ماندگی به شهروندان میدهد و این فكر را در آن ها تقویت میكند كه
ما دچار یك حاكمیت مضمحل، غیر عقلانی و غیر شایستهای هستیم كه با زور حاكم شده است نه با خواست عمومی و منطق...
▪️در نهایت نسبت به ارزشها، سنتها و هویت ملی خود منزجر میشود و تصویر رویای فردا برای جوانان و مخاطبان آن ها به صورت تدریجی با گذشت زمان از بین خواهد رفت....
▪️هدف رسانههای بیگانه نیز همین ذهنیت سازی است كه به احساس انزجار، دل زدگی و ناامیدی از هویت و حاكمیت در فرد میانجامد.
▪️ از طرف دیگر نیز طرحهای موازی از وضعیت دیگر كشورها مانند اروپای غربی و آمریكای شمالی ترسیم میكنند و تصاویری از شهروندان ایرانی مهاجرت كرده به این کشورها میسازند و با القای فاصله میان آنچه كه فرد احساس میكند در آن قرار گرفته با حالتی كه احساس میكند كه دیگران در آن قرار گرفتهاند، یك تصویری می سازند که تا حد زیادی تحریف شده؛
نه به این معنا كه آنچه كه در داخل و خارج كشور نشان میدهند، الزاما دروغ است بلكه یك تصویر گزینش شده و هدفدار است.
▪️ لذا؛ كاركرد رسانههای بیگانه ایجاد تصویری گزینش شده و القای احساساتی است كه در نهایت به تصمیمات، رویكردها و رفتارهای پرخاشگرانه و ناخوشایند در شهروندان میانجامد...
▪️ با آگاهی از این شگردها، ساخت الگوها و انگاره های ذهنی خویش را به دست این رسانهها نسپارم.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 آسیبهای فضای مجازی
▪️ استفاده غلط از هر چیز آسیبهای مختص به خودش رو داره و فضای مجازی هم از این قائده مستثنی نیست...
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#دکوپاژ | #نقد_فیلم
💢 اکران ، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی « انگل »
با حضور:
▫️ تحلیل گران و ناقدان سینما
⏱ زمان: یک شنبه 3 دی ماه 1402
🔻14:30 اکران فیلم سینمایی
🔻16:30 تحلیل فیلم
📍مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت
🌐 لینک پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید:
@mg1370
🛑ظرفیت محدود است🛑
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
🔘بلوغ رسانه ای جریان مقاومت در مدیریت افکار عمومی
▫️در ادامه عملیات روانی جریان مقاومت، حماس با انتشار تصویر یک زندانی صهیونیستی نوشت: انتخاب شماست، آنها را در تابوت میخواهید یا زنده؟!
▫️بلاشک باید یکی از اثرگذارترین گزاره ها در تثبیت حقانیت مردم غزه در جنگ اخیر اسرائل و مردم مظلوم غزه، نحوه اطلاع رسانی از میدان و حواشی آن بود.
▫️این موضوع به حدی با دقت اتفاق افتاده بود که ناظران به برخی از آنها معترفند، مثل:
▫️ انتخاب هوشمندانه محل تحویل اسرا(میدانی با نماد مقاومت)
▫️ نحوه رفتاری رزمندگان مقاومت با اسرا و بازتاب آن
▫️ انعکاس مظلومیت مردم بی دفاع غزه با وجود تمام محدودیت ها و کمترین امکانات؛ از مظلومیت شهدا تا رجز خوانی کوچک و بزرگ
▫️ بهره مندی محصولات رسانه ای از تکنیک های اقناع
▫️ داشتن خط خبری مطمئن از طریق سخنگو و نیز اعلام العسکری تا از دامن زدن به شایعات دوری کند و...
▫️همه اینها نشان از بلوغی می دهد که جریان مقاومت چه در ایجاد یک جریان رسانه ای و چه در مدیریت افکار عمومی(اینکه چه خبری را بگوید و چگونه بگوید) کاملا موفق عمل کرده است، و امروز آثار این مدیریت رسانه ای را در خیزش مردم جهان علیه اسرائیل را می بینیم.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 سید جواد هاشمی: از دوستان هنرمندم شاکیام
▪️دهانی که امروز در مقابل جنایات صهیونیستها بسته است، آن دنیا باید جواب بدهد.
▪️اینجا آمدم سرِ دوستانم داد بزنم که چطور در فیلمها اشکشان جاری میشود ولی در دنیای واقعی نقش انسان را بازی میکنند و سکوت کردند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘گاهی در تعریف #سواد رسانه، گفته میشه:
توانایی تشخیص خبر #درست از غلط
▪️امروز با عمومی شدن #هوش_مصنوعی، دیگه کار از فوتوشاپ و عکس گذشته و فیلم ها هم قابل اعتماد نیستن
▪️پس هر خبری ممکنه دروغ و فیک باشه؛ حتی خبر مرگ یک بازیگر مشهور رو خبرگزاری های مطرح و #رسمی منتشر میکنن اما بعدا تکذیب میشه
▪️این یعنی سواد رسانه به معنای شناخت #روش های رسانه ها برای انتقال پیام غلط، کارایی کاملی نداره و برای تشخیص خبر درست از غلط، باید ملاک دیگهای داشته باشیم
▪️به نظر من سواد رسانه وابسته به #شناخت های قبلی ماست؛ یعنی من اگر ضد انقلاب، بیدین و صهیونیست باشم، میرم سراغ رسانه های این تیپی و اگر نباشم، برعکس
▪️پس سواد رسانه وابسته به #منظومه_فکری طرفه و شما هر وقدرم براش از سواد رسانه خالص بگی، تهش این میشه که از کجا معلوم تو راست میگی و منابعت؟! جوابی هم نداریم چون ما هم مثه اون اخبار رو با واسطه میگیریم، فقط منابعمون فرق داره
▪️به همین دلیل به نظرم بهترین راهکار برای سواد رسانه، کار کردن روی #مبانی فکری (انسانشناسی، خداشناسی، هستیشناسی و هدف زندگی) هست که در مراحل بعدی میتونه کانال های ارتباطی ما رو تصحیح کنه
▪️پس اگر یه بچه #مذهبی بار بیاریم، خودش دیگه سراغ منابع دروغپراکن ضد دین نمیره و اگر نکنیم، نمیشه از اون منابع جداش کرد.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
May 11
🔘فضای مجازی هم فضایی حقیقی است
▪️آیت الله جوادی آملی درباره اهمیت توجه به فضای مجازی گفت: این فضا، فضای حقیقی است و نه فضای مجازی! در فضایی که اندیشه ردّ و بدل میشود، در فضایی که شما میتوانید خواستههای خود را مطرح کنید و خواستههای دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است.
▪️آیت الله جوادی آملی در دیدار سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و هیئت همراه، ضمن تقدیر از خدمات صورت گرفته اظهار کرد: در همان اوائل که فضای مجازی مطرح شد، ما گفتیم که این فضا، فضای حقیقی است و نه فضای مجازی! در فضایی که اندیشه ردّ و بدل میشود، در فضایی که شما میتوانید خواستههای خود را مطرح کنید و خواستههای دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است.
▪️وی ادامه داد: دین به ما میگوید هر کاری که انجام میدهید، اینگونه حساب کنید که این کار در معرض دید میلیاردها انسان است، کاری انجام دهید و به گونهای انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید! اگر کار و عملی، زیر میزی و رو میزی است که اگر مردم بفهمند، خجل میشوید، نباید آن کار را انجام دهید! / گرداب
📝 @FarajNezhad110
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘تمجید و تطهیر پهلوی به وسیله سازمان اوج در جشنواره حقیقت!
▪️فیلمهای مستند تاریخی پای ثابت هر ساله جشنواره سینما حقیقت هستند.
مستند «آذرآبادگان» یکی از این نوع فیلمهای هفدهمین دوره از جشنواره است.
▫️این فیلم که درباره چگونگی شکل گیری و شکست فرقه دمکرات آذربایجان پس از اشغال ایران ساخته شده است، در حالت خوشبینانه! به علت «ضعف پژوهشی» نتوانسته عوامل اصلی خروج شوروی از آذربایجان را به درستی بیان کند و متاسفانه به صورت کلیشهای و تکراری به «قهرمانسازی» از احمد قوام و «محمدرضا پهلوی» پرداخته است.
▪️این مستند هیچ نقشی برای عامل اصلی خروج نیروهای شوروی از ایران یعنی «مرجعیت شیعه» و «مردم ایران» قائل نشده است. در صورتیکه ...
مطلب کامل👇
http://roubesh.ir/post/1241
📝رضا قریبی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘ارتباط #بازی_های_رایانه_ای #دین #خشونت
▪️مجله اینترنتی “دیجیتال ترندز”:
عنوان
“طبق مطالعات، بازیهای ویدئویی جدید به شدت خشونت را به دین ارتباط میدهند”
▪️به قلم “جف هیوز” مینویسد:
بازی و خشونت در بررسیهای گذشته مورد مطالعه قرار گرفتهاند اما آیا بازیهای ویدئویی بیش از حد خشونت را به دین ارتباط میدهند؟
▪️هنگامی که مذهب را با بازیهای ویدئویی تلفیق کنید چه چیزی به دست میآید؟
▪️بر اساس مطالعات، از تلفیق دین با بازیهای ویدئویی خشونت و یا به طور خاص تصویری اغراق شده از خشونت مرتبط با مذهب به دست میآید.
بازی های ویدئویی تلاش دارند دین را به خشونت ارتباط دهند.
▪️این نتیجه جنجالبرانگیز در کنفرانسی با موضوع دین دیجیتالی که از سوی مرکز فرهنگ و مذهب رسانهای برگزار شده بود، مطرح شد.
▪️در این تحقیق پنج بازی ویدئویی مورد مطالعه قرار گرفتهاند:
Mass Effect 2, Final Fantasy 13, Assassin’s Creed, Castlevania .Lords of Shadow, Elder Scrolls
سه تای این بازیها درباره دینها
افسانهای هستند و دو تای آن ها در رابطه با کلیسای کاتولیک ساخته شدهاند.
و نتیجه اینکه بازی های ویدئویی تلاش دارند دین را به خشونت ارتباط دهند
در همه این بازیها دین به عنوان مشکل اصلی تصویر میشود.
▪️این دانشجوی دکترا میگوید: «در بیشتر این بازیها تاکید بسیار زیادی بر معبد شوالیهها و موضوع جنگهای صلیبی میشود.
▪️در هر یک از این بازیها نه تنها بر جنبه خشونتآمیز دین تاکید شده بلکه دین مشکلی را ایجاد میکند که شخصیت اصلی باید بر آن فائق آید،
چه این مشکل مقابله با متعصبان دینی و چه نفرین شدن به دلیل گناهی مذهبی باشد.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر | #اتمسفر_مستند
💢 دوره مقدماتی مستند سازی (اتمسفر مستند)
با حضور:
▫️استاد مجید رستگار
▪️حسین مزینانی
▫️مصطفی گودرزی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘تأثیر شهید بر هویت جوانان
#مکتب_حاج_قاسم
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
نهمین جشنواره رسانهای ابوذر استان قم تمدید شد
مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نهمین جشنواره رسانهای ابوذر استان قم در دو بخش «اصلی و ویژه» و ۱۰ قالب متنوع تا 15 دی 1402 تمدید شد.
🔻شرایط و ضوابط شرکت در جشنواره:
◻️ آثار ارسالی باید در بازه ۱۰/۱/ ۱۴۰۱ تا ۱۰/۱/ ۱۴۰۲ منتشر شده باشد.
◻️ آثار باید در یکی از رسانههای مکتوب، مجازی، دیداری یا شنیداری دارای مجوز و یا رسانه ملی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد.
◻️ هر فرد مجاز به ارسال حداکثر ۴ اثر در قالبهای جشنواره است.
◻️ آثار رسیده به دبیرخانه از لحاظ مالکیت معنوی مورد بررسی قرار میگیرد و نباید در جشنواره دیگری برگزیده شده باشد.
🔻جوایز جشنواره:
➖نفر اول هر بخش: تقدیرنامه، تندیس جشنواره و ۴۰ میلیون ریال جایزه نقدی
➖نفر دوم هر بخش: تقدیرنامه و ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی
➖نفر سوم هر بخش: تقدیر نامه و ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی
⏱ آخرین مهلت ارسال آثار : 15 دی ۱۴۰۲
◻️اختتامیه جشنواره: نیمه اول بهمن ۱۴۰۲
📞ارتباط با دبیرخانه جشنواره:
02532901077 / 02532926770
@alizade110 / @resaneqom
📬 لینک ارسال آثار:
https://basijrasaneh.ir/form/aboozar-ghom
📎 جزئیات بیشتر
🔹خبرگزاری بسیج استان قم🔹
👇تنها مرجع رسمی اخبار بسیج و سپاه استان قم👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/865206465Cafebe35a6f
🔺#قم_سرآمد_شهادتوسرافرازی
🔻#قم_شهر_قیامواقامه
🔘#جنگ_ روایت ها به زبان ساده
▫️سیزده سال قبل (مهر ۱۳۸۹) لطیفهای برگرفته از یک واقعیت در نیویورک روي خروجي يكي از سايتهاي اينترنتي قرار گرفته و در فاصلهاي كمتر از ۳۶ ساعت به پربينندهترين مطلب با ميليونها مراجعهكننده تبديل شد.
▪️آن واقعیت این بود، در پارک مرکزی نیویورک سگی به کودکی حمله میکند، مردی که شاهد حادثه بود برای نجات کودک، خود را به روی سگ میاندازد و او را خفه میکند. ... خبرنگار نیویورک تایمز که ماجرا را از نزدیک میبیند به مرد میگوید: فردا تیتر اول نیویورک تایمز این است: "مرد شجاع نیویورکی جان پسری را نجات داد".
▫️مرد در جواب خبرنگار میگوید: "من نیویورکی نیستم" خبرنگار میگوید پس تیتر میزنیم: "آمریکایی قهرمان جان پسری را نجات داد". مرد میگوید: "ولی من آمریکایی نیستم، پاکستانیام".
▪️فردا تیتر نیویورک تایمز این چنین شد: "یک مسلمان متعصب سگی را در پارک مرکزی خفه کرد! افبیآی احتمال میدهد القاعده در این جنایت دخیل باشد".
▫️در جنگ روایت ها، رسانه ها هستند که نقش محوری را در هدایت ذهن ها به سمت دلخواه بر عهده دارند و در واقع برداشت از روایت توسط مخاطب رسانه، همان برداشتی خواهد بود که صاحبان رسانه می خواهند.
▪️یک مثال دیگر از یک حادثه یکسان در ایران و مثلا انگلستان، خبر؛ فرزندان فلان مقام بلندپایه سیاسی در انگلستان به دلیل فساد مالی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. آنچه رسانه های لندن نشین از این حادثه روایت می کنند؛ سیستم قضایی انگلستان بدون هیچ ملاحظه ای با فساد در هر سطحی که باشد برخورد می کند. خروجی این روایت برای جامعه آرامش بخش و ایجاد سرمایه اجتماعی می کند.
▫️حال اگر همین خبر در ایران اتفاق بیفتد، یعنی برخورد دستگاه قضایی با فساد فلان مقام مسئول یا بستگانش، روایت رسانه های معاند!، فراگیری فساد در ایران، القای به مخاطب که از بالا تا پایین همه غرق در فساد هستند.
▪️حال اینگونه روایت از چنین حادثهای با جامعه چه میکند؟
✍ حمید جعفری
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نقش رسانه در باورهای ما
▪️ بدون سواد رسانه ای طعمه می شوید
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مغزهای کوچک زنگزدۀ مانع از توسعه
📽 نگاهی به جایگاه مرکز و حاشیه اقتصادی در سینمای پس از جنگ
▫️با آغاز بحران مالی ۲۰۰۸م. سینمای جهان برای نخستینبار بعد از پایان جنگ سرد، به سراغ صورتمسئلۀ نابرابری رفت. اگرچه آثاری که نابرابری را از منظر سوژۀ انسان فقیر روایت کردهاند، چندان تیغ حملات خود را به سمت سیستم توزیع درآمد نبردهاند.
▫️فیلم پرسروصدای «پاراسایت» هرقدر که زشتی سیمای نابرابری را تصویر میکرد؛ اما در پایان، انسان قربانی نابرابری را به پیشرفت فردی در این سیستم دعوت میکرد.
▫️جدا ماندگی سینمای ایران از فلسفه و جامعهشناسی باعث شده تا بهندرت اثری را بیابیم که با چهارچوبی نظری، به دوگانه «مرکز و پیرامون» نظر انداخته باشد.
▫️«مغزهای کوچک زنگزده» و «شنای پروانه» مهمترین پرداخت به «حاشیه» در زمان خود بهحساب میآیند.
▫️حاشیه در «مغزهای کوچک زنگزده»، قربانیان خطرناکی بودند که باید مهار میشدند؛ کارگردان حتی ابایی از تشبیه حاشیه به گلهای نیازمند چوپان نداشت.
▫️اما در نقطۀ مقابل، «شنای پروانه» در جستجوی قدرت انتخاب حاشیه بود. تفاوت دو برادر در این فیلم، یک آشنازدایی از روایت غالبی بود که حاشیه را ذاتاً شرور، غیرعقلانی و فاقد قدرت انتخاب میدانست.
📝 محمدصادق فرامرزی، پژوهشگر جامعهشناسی سیاسی
➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com