eitaa logo
پایگاه خبری صدای حوزه
15.3هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
4.8هزار ویدیو
86 فایل
پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه www.v-o-h.ir رسانه حوزوی مستقل صدای طلاب تصویرسازی واقعی از روحانیت ورود جسورانه به چالش های روز پیشنهاد، انتقاد، سفارش تبلیغ، ارسال سوژه و راه ارتباطی 🆔 @vohadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺گزارش وطن امروز از دیدار هنیه و : فلسطین فروشی نیست 🔺گزارش تحلیلی کیهان: مذاکره در قطر تله است، نباید به آمریکا جایزه بدهید 🔻گزارش آرمان ملی از روزهای گرم و شب های تهران: زندگی در امتداد شب 🔻گزارش شرق از حضور عراق برای میانجیگری میان ایران و عربستان: صلح در میانه 🆔 @sedayehowzeh
🔎چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایده‌آل! 🔸در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد. 1️⃣رسانه‌خوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسه‌زنی و هستند و فقط می‌خوانند و متعجب می‌شوند و فوروارد می‌کنند. 2️⃣رسانه‌دان ها: این صنف هم می‌خوانند و هم تحلیل می‌کنند. دروازه‌بانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است. 3️⃣رسانه‌بان ها: این افراد هم می‌خوانند، هم تحلیل و دروازه‌بانی خبر انجام می‌دهند و هم در پی جریان سازی و هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم می‌کنند. 🔹برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم. 🔸در همین رابطه گفتنی است اگرچه بیش از 60 جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید. 🔹در مواجهه با هر متن یا پیام رسانه‌ای در عصری که به و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستی‌آزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار می‌رود. 🔸این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار می‌رود. با اینکه در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی_نظری، بصورت افقی و شبکه‌ای درآمده و انسجام‌ اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان می‌توان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد. ✍️علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه و سردبیر پایگاه خبری 🆔 @sedayehowzeh
🔍 تاملی کوتاه در سفر دو روزه امیر قطر به مصر ▫️ در یک سفر دو روزه در حالی به قاهره سفر کرد که باید آن را یک سفر بی‌سابقه و قابل توجه در میان اختلافات دو طرف دانست. گفته می‌شود که در این سفر تمیم بن حمد جلسات متعددی با داشته که یکی از جلسات به مدت ۲ ساعت و به صورت بسیار خصوصی برگزار شده و در آن تعداد بسیار اندکی از مقامات رسمی حضور داشتند. 🔺با این حال رسانه‌های مصری به صورت جسته گریخته گزارش داده‌اند که طرف قطری در این سفر کمک‌های مالی سخاوتمندانه هم به مصر به عنوان حسن نیت ارائه کرده است که نشان می‌دهد همچنان به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وابسته هست. حضور امیر قطر در مصر را باید در راستای بغرنج شدن بیش از پیش مسائل امنیتی در منطقه دانست./ اخبار سوریه 🆔 @sedayehowzeh
🔍 زن و مرد فوتسالی ایرانی که در حال تنظیم نگاه عراقی ها به ایرانی هستند 1️⃣ تیم ملی فوتسال عراق با هدایت محمد شب گذشته در نیمه نهایی جام کشورهای عربی به مصاف رفت و با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید. 🔺سرمربی ایرانی قبل از ورود به زمین به همراه بازیکنان عراقی از حضرت فاطمه (س) مدد گرفت که در رسانه‌های عراق بازتاب گسترده‌ای داشت. 2️⃣ مشت گره کرده مربی زن ایرانی و تحسین رسانه های عراقی: نخستین تیم ملی فوتسال زنان عراق در مسابقات فوتسال غرب آسیا با هدایت ، سرمربی سابق تیم ملی ایران بازتاب بسیار زیادی در کشور عراق داشته بطوریکه این تیم در بازگشت به مورد استقبال گسترده قرار گرفته است. 🔻یاری بعد از شنیدن خبر صعود تیم ملی مردان عراق به مسابقات کشورهای عربی با گری ناظم الشریعه، ابتدا دست خود را به نشانه خوشحالی مشت کرد. او در ادامه گفت: خیلی خوشحالم. فکرم در آن بازی بود. خوشحالی ما هم تکمیل شد. ✍️ دو زن و مرد ایرانی در عراق در حال تکمیل تصویرسازی از ایرانی ها در اذهان هستند؛ مخصوصا عراقی هایی که در اربعین برخورد چندانی با ایرانی ها نداشته اند و حالا با توسل به (س) از طرف یک مرد برنده و روحیه حماسی یک برنده در کنار نصفه نیمه اش در حال بالانس نگاهشان به ما هستند... نتیجه چطور خواهد بود؟! 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از شبکه فیک همان تراود که در اوست! 🔹وقتی شبکه منوتو، نگران پاسداشت خون شهدا می شود... ✍ به‌عنوان یک در اولین روز از سفر هر مقام رسمی به ایران، پرچم آن کشور به نشانه احترام در برافراشته می‌شود و این اقدام جدیدی نیست؛ برای سایر کشورها هم رخ داده است‌! / باسوادرسانه ای 🆔 @sedayehowzeh
@sedayehowzeh.mp3
1.66M
🎙بشنوید| بدون کنترل زبان، روابط نیکو شکل نمی‌گیرد حجت الاسلام 🆔 @sedayehowzeh
🔺گزارش وطن امروز از شانس موفقیت غرب در مقابل پروژه کمربند و جاده: سایه چین بر اجلاس جی 7 🔺گزارش کیهان از همایش سراسری : تاکید سران قوا بر پرهیز از حاشیه ها و خالصانه به مردم 🔻گزارش اعتماد از حاشیه های هفتمین حراج ملی در حوزه هنر کلاسیک و اسلامی: حراج چرا؟ 🔻گزارش آرمان ملی از یک مصوبه و یک تهدید در : از امنیت مردم یا فضای مجازی؟ 🆔 @sedayehowzeh
✍️ اسکیت سواران نوجوان، تراژدی فرهنگ یا موقعیت خطر!؟ 🔍اخیرا شاهد جنجال ای پیرامون کژرفتاری عده ای نوجوان در یکی از خیابان های شیراز بوده ایم. بچه هایی که به بهانه روز اسکیت، با سر و وضع خلاف عرف و شرع و قانون تجمعی تفریحی ترتیب داده بودند و بگذریم از اینکه از لحظه تشکیل این تجمع تا وایرال شدنش در شبکه های مجازی، چقدر مهندسی شده بود. 🔹بررسی کنیم که این پاره هویت ها چگونه تبدیل به رویداد می‌شوند و نمایشی از یک کجروی فرهنگی را یدک می‌کشند؟ مگر همین جامعه نیست که دهه هشتادی و نودی هایش، مرزهای ایرانی و عربی و آفریقایی و انگلیسی را با سرود فاخر در نوردیدند؟ 🔸دیوید رایزمن در بررسی دوره های بشری از منظر ارتباطات، سومین مرحله از سیر تطورات بشر را "دوره انسان‌های دگر راهبر" نام می‌نهد که تحت تاثیر گروه همسالان و رسانه ها و اتمفسر اجتماعی، هویت سازی اتفاق می‌افتد. در چنین عصری، خانواده و سیستم کم اثر شده و شخصیت فرزندان بشدت انفعالی، و تاییدطلب افراطی می‌گردد که به تدریج تحت تاثیر رسانه‌ها، انبوه انسان‌های تنها شکل می‌گیرد. 🔹گذشته از این نظریه و در این خصوص، قطعا نقش چهار عنصر سیستم، خانواده، مدرسه و رسانه بایستی درست سنجیده شده و نسبت به سهم هر متغیری به تناسب دوری و نزدیکی اش به عمق ماجرا، وزن‌دهی دقیقی صورت گیرد. 🔸در ادبیات دینی وقتی سخن از می‌شود، با سه دوره هفت ساله مواجه می شویم که هفت سال اول، دوره سیادت، هفت سال دوم، دوره تعلیم پذیری و فرمان برداری، هفت سال سوم، دوره وزارت فرزند نامیده می شود. 🔹اگر ساحت شخصیت هر فرد، بر سه محور عواطف، افکار و رفتارها تقسیم شود، محور دوره اول بدلیل اهمیت و احساسی؛ عواطف کودک، محور دوره دوم بدلیل اهمیت و دورنی سازی آداب؛ رفتار کودک و محور دوره سوم نیز بدلیل بلوغ فکری؛ اندیشه کودک می تواند عنوان بگیرد. 🔸حال اگر این بچه های دهه هشتادی را در سبد تحلیل قرار دهیم و در ایستگاه رفتارشناسی قرار بگیریم، بیشتر از همه، کدامیک از ساحات شخصیت را دچار کم توجهی می‌دانیم که در نتیجه شاهد کج رفتاری و بی‌تفاوتی نسبت به عرف و ادبیات شرعی جامعه می‌شویم؟ اگر در رفتارسازی دچار ابهام یا کمبود ایده هستیم باید گفت که هویت بخشی از طریق ، الگودهی و ارائه سبک رفتاری در این برهه بسیار حیاتی است. البته این مدلسازی بایستی در بستری هنری و چه بسا سینمایی اتفاق بیفتد تا بطور غیرمستقیم تبدیل به عادت رفتاری نوجوان امروزی بشود. 🔹حال ما چرا این پاره را سر و ته بررسی می کنیم و بجای مواجهه آسیب‌شناسانه جدی و بیتعارف با متغیرهای چهارگانه پیش گفته، چرایی ها را در خود این بچه ها جستجو می‌کنیم؟ کدامیک از نقاط خط تربیتی جامعه دچار بیماری شده که نمایش بیماری یا نشانه ضعف را اینچنین در بغل خیابان هرچند با برجسته سازی رسانه ای به تماشا می‌نشینیم؟ ⁉️چرا در ساحت عواطف و امنیت روانی، خانواده ها را به سواد کافی مجهز نمی‌کنیم و در ساحت رفتارسازی، تعلیم را با تربیت درست آداب، گره نمی زنیم و به مدارس دیکته نمی‌کنیم و چرا در سطح بینش و نگرش، کارگاه‌های تفکر و مهارت‌های کاربردی را بجای دورس نظری بی‌خاصیت و بدردنخور، برای نسل جامعه، جدی نمی‌گیریم و تبدیل به سیاست و به اصطلاح، "اکشن پلن" نمی‌کنیم؟ چرا ما برای نسل نوجوان، برنامه مشخص هویت آفرین ندارد و مسائل این دوره را بازخوانی و سپس ارائه طرح نمی‌کند؟ 🔹بلی رسانه‌ی بیمار و بیگانه، بلد است که چگونه، سلام فرمانده نسل شما را بایکوت یا تخریب کند و از تجمع بچه های خیابان چمران، یک و فراگیر بسازد اما بهرحال با توجه به ضعف کارکردی نهادهای مسئول و چندمرجعیتی شدن امر تربیت، ضروری است که بجای تقلیل واقعه یا بزرگنمایی ماجرا، فرایند تحول با اسناد دینی را بصورت عملیاتی در دستور کار قرار دهیم تا خروجی نحس اسنادی همچون ۲۰۳۰ را از پیشانی جامعه پاک نماییم. 🔸تراژدی فرهنگ یک بیماری عمیقی است و زمانی واقعیت پیدا می کند که با تکثر انسان‌های دگر راهبر، مواجه شویم و ذهنیت و زبان نسل نو از حاکم بر جامعه بیگانه شده و به تدریج از بیگانگی به ستیز روی آورد. چنین شرایطی با فراگیری و ستیز و چالش همراه است که ما در این رویداد چنین فاکتورهایی را شاهد نبودیم. اما بهرحال موقعیت خطیری است که قبل از تکرار و تداوم و تبدیل شدن به چالش و با پشتیبانی رسانه‌ای، بابستی به فکر تولید آگاهی برای خانواده، تدوین سند تربیت برای مدارس، پویایی و رهایی نهاد رسانه از کلیشه های فانتزی و ترمیم رفتاری سیستم‌های مرتبط با مقوله فرهنگ و تربیت باید بود والا در آینده نه چندان دور، شاهد دومینوی خیابان‌های اسکیت سوار خواهیم بود! 🖊علیرضا محمدلو، سردبیر 🆔 @sedayehowzeh