﷽
📜. خدمت به خانواده راه وصول به کمالات!
❂. جامعیت در آقای حداد از همه جهات کاملا پیاده شده بود، هم دنیوی و هم آخرتی. خیلی به منزل رسیدگی داشتند. مراقب بودند که به کسی فشار نیاید، کسی اذیت نشود... به تمام امور جزئا و کلا رسیدگی و اشراف داشتند، اما بعضی کارها را مستقیما خودشان انجام میدادند. خرید منزل اکثرا با خودشان بود و از هیچ کاری حتی شستن دستشویی ابایی نداشتند!
❂. پسرشان آقای سید عبدالامیر حداد نقل میکنند: " گاهی میدیدیم دارند غذا درست می کنند، به مادرم می گفتند: دوست دارم شما بنشینید من غذا درست کنم .... ایشان تاکید داشت انسان متعلق به خانواده است و اگر بخواهد واصل شود شروع آن از خانه و زن و بچه است "
❇️. منبع: دلشده، ص ۱۱۷ - ۱۲۰
#⃣. موضوع: #سلوک_خانواده #دلشده
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
🔶. تبدیل ارزش به ضد ارزش، چرا؟
🔹خیلی بیرودربایستی و صریح خدمت دوستان عرض کنم: راه خدا شوخی نیست و با مسامحه و لَیتَ و لَعَلَّ و «حالا ببینیم...» مسئله حل نمیشود.
🔹راه خدا باید همراه با صدق و نیّت خالص باشد؛ با دور کردنِ انانیّتها و تخیّلات و تصوّرات و اعتبارات و حسابوکتابهای بینِ افراد و تو و منیها باشد.
🔹با این مسائل طیّ راه خدا میتواند انجام شود؛ 🔻و الّا همین راهِ خدا پس از گذشت زمان تبدیل به ضدّ راه خدا خواهد شد و این ارزش به ضدّ ارزش مبدّل خواهد گشت؛🔺 یعنی همان راهِ خدایی که میرویم تبدیل به راهِ شیطان و اباطله و دور شدن از خدا میشود!
🎙. حضرت آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔉. #جلسات_پرسش_و_پاسخ_تهران، مجلس ١۴ (١١ صفر ١۴٢٣)
#سلوک #صدق #صداقت #تخیلات #توهمات #اعتباریات #انانیت #نفسانیت #استدراج #تسامح
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
🔻تعریفی مختصر از راه سلوک و سیر سالک الی الله از منظر اولیاء خدا...
سالک عبارت است از دل پاک، دل بی غل و غش، این را بهش می گویند سالک، سالک عبارت است از حفظ اسرار مردم، سالک عبارت است از نگه داشتن آبرو و حیثیت مردم، سالک عبارت است از وحدت و عدم اختلاف، سالک عبارت است از گرمی و مودت، سالک عبارت است از عمل کردن به آنچه بزرگان به ما توصیه می کردند. این را بهش می گویند سالک.
📚 شرح دعای ابو حمزه ثمالی 1418، جلسه 4
حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره
#سالک #سلوک #راه_خدا
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
📜. معرفت پروردگار و شناخت ولایت هدف مجالس اولیاء الهی
❂. عالم ربانی آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه میفرمودند: " ما در مجالس اهل توحید و موحدین می بینیم که آنها به غیر از پرداختن به معرفت پروردگار و راه های وصول به او که همان راه شناخت ولایت است، هیچ مطلب دیگری را مطرح نمی کردند. در مجالسشان از اموری عادی ، مسائل ، عوالم ، طی الارض و عالم بهشت و غلمان و حوری و درجات ، انکشاف غیب و انکشاف مسائل و مجهولات عادی ، و مطالب غیرعادی که بسیاری از ابناء بشر به دنبال آن هستند، نبود و مجالسشان هیچ به اینها نمی گذشت....
❂. به مخصوص مجالس مرحوم آقای حداد رضوان الله علیه که ایشان در یک وضعیت و موقعیتی بودند که به هیچ وجه اجازه نمیدادند، نه نسبت به خودشان نه نسبت به سایر افراد، که مجالس به مطالبی وقتگیر و عامه پسند و مسائل غیرمفید بگذرد. به طور کلی حال ایشان حالی بود که اصلا تحمل و حوصله صحبت کردن در مسائل غیرتوحیدی را نداشتند...
❇️. منبع: نفحات انس، ص ۱۴۳ - ۱۴۶
#⃣. موضوع: #مبانی_سلوک #نفحات_انس
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🎧. آرشیو کامل سخنرانی های علامه طهرانی و آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما
🎙. بیش از ۱۰۰۰ سخنرانی عمومی در ۷۰ موضوع اعتقادی ، اخلاقی ، عرفانی و....
🎙. بیش از ۱۸۰۰ سخنرانی تخصصی در ۱۲۰ موضوع ویژه طلاب و دانشجویان
🎙. بیش از ۵۰۰ فایل کتاب صوتی در زمینه عقاید ، اخلاق ، احکام ، فلسفه ، تاریخ و....
🖇. با فهرست موضوعی و ترتیبی
📲. در کانال #صوت_سیره_صالحان همراه باشید:
🌐. https://t.me/joinchat/AAAAAEDwvZYSsDi2uAHj3A
﷽
🔍 #اجوبة_الصالحين |
📌. حفظ قرآن کریم
📜. عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ
🌐. منبع نرم افزار کیمیای سعادت ۲
☑️. سوال:
~ با سلام؛
۱. آیا حضرت علّامه طهرانی فرزندان خود را اجبار برای حفظ قرآن میکردند؟ ( در کتاب نور ملکوت قرآن میفرمایند: طلبه باید حافظ قرآن باشد.)
۲. آيا مرحوم علّامه طهرانی که اين همه آيه را زنجيروار به هم مرتبط میکنند، حافظ قرآن بودند؟
۳. .پرداختن به حفظ ظاهری آیات قرآن چگونه است؟ آیا پرداختن به تفسیر به جای حفظ بهتر نیست؟
✅. جواب :
~ هوالعلیم؛
۱. حفظ قرآن یکی از توفیق های عظیم الهی است که شامل برخی از افراد می شود. انسان به هر میزان که حافظ قرآن باشد، در روز قیامت از مرتبۀ بالاتری برخوردار است، ولی ایشان اجبار بر حفظ نمی کردند، بلکه تشویق و ترغیب می نمودند.
۲. خير، ايشان حافظ قرآن نبودند و اين عنايت الهي است به اولياء خود كه حقيقت قرآن را در قلب و سرّ آنها وارد مي نمايد، به طوري كه همۀ آيات و معاني قرآن در برابر آنان حضور دارد.
۳. حفظ قرآن في حدّ نفسه و به تنهایی نیز بسیار مطلوبست و شایسته است همراه با حفظ به معانی آن نیز توجّه شود.
#آیةالله_طهرانی #پرسش_پاسخ
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
________
﷽
📥 دانلود رایگان #کتاب_روح_مجرد از طریق لینک زیر:
💠 سایت کتابخانه سیر الی الله 👇
http://seireelallahbook.blog.ir/post/18
﷽
📜. کلام اولیاء الله کیمیا است...
❂. آقای حداد رضوان الله علیه میفرمودند: این مردم وقتی که پیش ما می آیند، فورا از معجزه و امرخارق عادت صحبت می کنند و طالب ابراز این امور از ما می باشند، اما نمی دانند که مسیر ما مسیر هدایت و دستگیری است و این مسیر عبور از عوالم نفس و کثرات و حجب نفسانیه است نه اظهار و ارائه خوارق عادات و کرامات ؛ انجام این امور چه دردی از مردم دوا می کند؟ ولی اینان باید بدانند که آنجه مُعد و موجب حرکت و فعلیت استعدادات است، کلمات و بیانات ما است که حکم اکسیر را دارد و برای تاسی و پیروی و انقیاد همانند کیما، موثر و کمیاب است!
❇️. منبع: مطلع انوار، ج۲، ص ۱۷۳
#⃣. موضوع: #مبانی_سلوک #مطلع_انوار
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔸گوش دار و هیچ خودبینی مکن
#مولانا رحمه الله #تکبر #انانیت #غرور #هوای_نفس #تهذیب_نفس #انانیت #کفر
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🖥کیفیت نماز های پنج گانه از منظر اولیاء الهی...
📀شرح حدیث عنوان بصری مجلس ۱۱۴ دقیقه ۳۶
🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#آداب_نماز #سنت_رسول_خدا...
💟| @seire_elallah |☜کانال معرفتی
May 11
﷽
❖ دست انسان به یک پر چادر فاطمه زهرا باشد، او را بس است!
#علامه_طهرانی قدس سره
📚 سالک آگاه، ج۱ ، ص ۱۷۹
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
#موضوع_مرگ_از_اسرار_است
🌸روایتی از علیّ بن حَکَم از هِشام بن سالم از أبوحمزهٔ ثمالی از حضرت سجّاد علیه السٌلام روایت می کند.
➖تعجب از کسی است که مردن را انکار میکند، و او هر روز و شب می بیند افرادی را که میمیرند و جان میدهند. این موت به شما خواهد رسید، چون موت موجب کمال شماست؛ چون شما را باید تغییر دهیم! در یک درجه شما را نگاه نمی داریم! شما را از این کلاس به آن کلاس، و از آن کلاس به کلاس دیگر میبریم!
🌸مرگ، عبوری است برای شما، و موجب تکامل شماست! اگر بخواهیم شما را در دنیا همیشه نگه داریم، این موجب فساد شماست! موجب توقف و اضمحلال شماست! پس شما را تغییر می دهیم و لباسهایی عوض می کنیم، و می بریم جلو، تا اینکه میرسانیم به جائی که: {وَنُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ } به جائی که اصلاً نمی دانید چه خواهید شد! به آن خلعت شما را مُبدّل می نمائیم؛ و در اینجا بسی اسرار است.
🌸ولی انسان غافل، چنین می پندارد که مرگ یعنی انعدام؛ چون تصوّر میکند که وجود او همین بدن است و تمام مراتب وجودی او منحصر شده است در بدن؛ و بدن هم که در زیر زمین می میرد و می پوسد، پس دیگر هیچ خبری نیست.!
ادامه دارد✍...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚معاد شناسی جلد ۶ صفحه ۳۶
📝حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#اسرار_مرگ
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
📜. سعه و جاذبه نفس قدسی حضرت زهرا سلام الله علیها
❂. آقای حداد رضوان الله علیه میفرمودند: در حرم رسول خدا آنچه که بیشتر من را می گرفت، آن حقیقت حضرت زهرا سلام الله علیها بود! یعنی با وجود آن وسعت و سعه عجیب رسول خدا که جنبه ابوت بر حضرت صدیقه دارد، اما موقعیت و جاذبه و سعه و قدرت و قوت حضرت صدیقه باعث می شد که من از خود بی خود می شدم؛ همین که وارد مسجدالنبی و حرم می شدم، می دیدم تمام وجود مرا ( تمام وجود یعنی تمام عوالم مرا ، نه فقط تمام این وجود مرا ) ولایت حضرت صدیقه در خودش محو کرد و دیگر هیچی از من باقی نگذاشت!
❇️. منبع: نفحات انس، ص ۱۳۵
#⃣. موضوع: #توسل #نفحات_انس
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
May 11
﷽
🕯. #نخستین_قربانی | ۰۱
📌. موضوع : عدم در خواست مزد از سوی انبیاء
🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره
📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت ، ص ۲۹-۳۱
📥. دانلود: فایل pdf
_____________
✍🏻. قالَ اللهُ الحكيمُ فى كتابِه الكريم: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى. | سوره شورى: آیه ۲۳ | جاى ترديد و شبهه نيست كه جميع انبياء و پيغمبرانى كه از ساحت مقدّس ربوبى برانگيخته شده اند، از امّت خود هيچگونه مزد و پاداشى طلب ننموده اند، هيچ مالى و جاهى نخواسته اند، هيچ حقّى را براى خود از حقوق مردم ذخيره نكرده اند، هيچ كس را به استخدام و بيگارى نگرفته اند. در قرآن مجيد در پنج مورد در سوره شعرآء، آيات ۱۰۹، ۱۲۷، ۱۴۵، ۱۶۴ و ۱۸۰ كه شرح حال حضرت نوح و لوط و هود و صالح و شعيب بيان شده، به يك نسق و منوال پاسخ آنها را به قوم خود بيان ميكند كه هر يك از آنها گفتند: وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلى رَبِّ الْعالَمِينَ «من از شما هيچگونه پاداش و مزدى در خواست نمى كنم؛ پاداش من فقط بر خداى تعالى پروردگار جهانيان است.»
❖. آرى حقّ مطلب همين است كه پيمبران از امّت خود و غير آنها اجری نخواهند و مزدى طلب ننمايند؛ چون مزد هر كس بر عهده كسى است كه او را اجير كرده و مأموريّت داده است. پيمبران از جانب خدا آمده اند و دعوت آنها مبنى بر وحى و اتّصال به عالم غيب بوده است، بنابراين مزد آنان نيز بر باعث و آمر آنان، يعنى خداوند تبارك و تعالى است. و اين حقيقت را میتوان دليل بر صحّت نبوّت و دعوى پيغمبرى گرفت؛ چون كسى كه از ناحيه غير خدا بر مردم حكومت كند، خواهى نخواهى براى منظور و مقصدى حكومت ميكند، همان منظور و مقصد اجر و مزد او خواهد بود و وصول به آن هدف، پاداش و جزاى او محسوب میشود. و چون بنا به فرض، به مقام توحيد نرسيده و انگيزه او الهى نبوده است، هر چه منظور و هدف او عالى باشد، باز در عين حال خالى از شوائب افكار نفسانى نيست، گرچه مال و زن و فرزند نباشد، لكن از حبّ جاه و دواعى مخفيّه ديگر خالى نبوده و نخواهد بود. و همان جنبه وزن اجتماعى و محبوبيّت ملّى و آمريّت و مطاعيّتى كه در خود میبيند بزرگترين هدف و آرزوى اوست.
❖. فقط پيمبرانند كه چون حجاب قلب آنها مرتفع گشته و به أسرار عالم اطّلاع پيدا نموده و رمز موت و حيات و تكامل را دريافته و از عوالم و منازل سلوك به وطن حقيقى رسيده و ابديّت را إدراك نموده اند و جان آنها با خداى خود مرتبط شده و گفت و شنود داشته اند، أعمال آنها فقط و فقط خالصاً لِوَجهِهِ الكَريم بوده و در مقابل زحمات و لطماتى كه در راه تبليغ شريعت و هدايت مردم بر خود هموار ميدارند مزدى نمى خواهند؛ مزد آنان فقط رضاى خدا و انجام مأموريّت و نفس هدايت مردم است و بس. اگر بنا بشود پيمبرى براى خود مزد بخواهد آن حرّيّت و آزادى در تبليغ از دست ميرود، و خواه ناخواه جرأت تبليغ شديد در مقابل أفرادى كه از آنها مزد گرفته ندارد؛ چون شرم و حيائى در شخص مورد إحسان پيدا میشود كه او را در مقابل إحسان كننده پست و زبون ميكند و از قاطعيّت تبليغ ساقط مى نمايد.
❖. حضرت رسول أكرم محمّد بن عبدالله صلّى الله عليه وآله وسلّم نيز از اين حكم كلّى استثناء نشده اند و از مردم هيچ تقاضاى مزدى ننموده اند. در سوره أنعام كه مكالمه آن حضرت را با قوم خود بيان مى فرمايد، خداوند به آن حضرت امر ميكند كه: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى لِلْعالَمِينَ «بگو من از شما هيچ پاداشى نمیخواهم؛ نزول قرآن در مقابل مزد و جزائی نيست، و نازل نشده است مگر براى آنكه موجب تذكّر و يادآورى جهانيان گردد و آنها را بيدار كند.» | سوره انعام: آیه ۹۰ | پيغمبر عظيم الشّأن نيامده تا آنكه بارى بر گُرده مردم بگذارد و در مقابل دعوى نبوّت، آنها را به تعب بيندازد و حاصل كار و دسترنج آنها را ببرد و از كار و كسب آنان به نفع خود استفاده كند؛ قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ. «بگو من از شما مزدى نمى خواهم و شما را به سختى و رنج نمى افكنم، و من از نزد خود چيزى نمى آورم و سخنى نمى گويم.» | سوره ص: آیه ۸۶ |
| #ادامه_دارد |
_____________
#رساله_مودت #علامه_طهرانی #مباحث_موضوعی
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
#موضوع_مرگ_جزء_اسرار_است،
ادامه مطلب...، مرگ عبوری است برای شما، و موجب تکامل شماست! و بدن هم که در زیر زمین می رود و می پوسد، پس دیگر هیچ خبری نیست؟!
➖این طور نیست، انسان معاد می کند به سوی خدا و معاد او به تمام شَراشِر وجود او است، هم با روحش و هم با بدنش. پس همانطور که روح انسان بازگشت میکند به سوی خدا، بدن او هم بازگشت دارد. و انسان نباید تعجّب کند که چگونه خداوند مردگان را زنده میکند!
➖همانطور که سابقاً ذکر شد، این ناشی از توهّم باطل است؛ و اشکال طبیعیون از زمان سابق تا امروز فقط در یک جمله خلاصه میشود و آن مجرد استبعاد است.
➖رفت آن مرد عرب از میان قبرستان، استخوان پوسیده ای را برداشت و به نزد رسول الله آورده و با دست خود فشار داد؛ استخوان پوسیده، خورد شد و به صورت گَرد و خاکستر درآمد؛ آنها را در پیش پیغمبر به روی زمین ریخت و گفت: ای محمّد! تو می گوئی خداوند اینها را زنده می کند!
[ وَ نَسِیَ خَلقَهُ]
« سورهٔ یس آیهٔ ۷۹»
اما این مرد مسکین، آفرینش خود را فراموش نموده است؛ این انسان که دارد ما را مسخره می کند و استخوان خرد شده را روی زمین میریزد و تعجّب میکند از تقدیر قدرت ما، که چگونه ما در توان خود چنین نیروئی داریم که بتوانیم آن را زنده کنیم، خودش را فراموش کرده است، خودش از چه بوده است؟ چه مراحلی را طی کرده تا انسان شده؟ خلقت دیرینهٔ او چه بوده است؟
اگر او در خلقت اولیهٔ خود نگاه می کرد، آنقدر در تحیّر و تفکر فرو میرفت که وجدان او به او اجازه نمی داد چنین کاری را بکند. بگو ای پیغمبر این استخوان را زنده میکند آن کسی که در اولین وهله آن را ایجاد نموده است...،
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚معاد شناسی جلد ۶ صفحه ۷۰
📝حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#شرینی #مرگ #معاد
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
سیر الی الله
﷽ 🕯. #نخستین_قربانی | ۰۱ 📌. موضوع : عدم در خواست مزد از سوی انبیاء 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله
﷽
🕯. #نخستین_قربانی | ۰۲
📌. موضوع : مزد رسالت پیامبر اکرم
🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره
📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت ، ص ۳۲-۳۴
_____
✍🏻. در آيات قرآن دو مورد به چشم مى خورد كه حضرت رسول أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم در مقابل نبوّت و زحمات رسالت مزد و اجر از امّت خود خواسته اند. بايد در اين دو مورد با دقّت مطالعه نمود و حقيقت را دريافت.
• اوّل: درسوره فرقان، آیه ۵۷ : قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبِيلًا. «بگو اى پيغمبر من از شما مزدى طلب نمى كنم؛ مزد من همان راهيست كه مردم بسوى خداى خود بجويند و آن طريقى است كه بسوی پروردگار خود پيدا كنند.»
• دوّم: در سوره شورى، آیه ۲۳ : قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى «بگو اى پيغمبر من از شما مزدى نمىخواهم مگر آنكه با نزديكان من محبّت و مودّت بنمائيد.»
❖. با دقّت و توجّه در اين دو آيه مباركه أوّلًا استفاده میشود كه در حقيقت اين دو چيز كه مورد استثناء قرار گرفته اند، دو حقيقت جداگانه نداشته و در واقع دو استثناء بر عموم قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً و قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وارد نشده است؛ بلكه حقيقت اين دو مستثنى يك چيز بيش نبوده ولى داراى دو عنوان و معرّف بوده است. در آيه اوّل راه پيدا نمودن بسوى خدا استثناء شده و در آيه دوّم مودّت ذوى القربى. اين دو عنوان داراى يك حقيقت واحده هستند؛ راه خدا همان مودت ذوى القربى است و مودت به ذوى القربى همان راهى است كه بنده براى وصول به مقام توحيد اتّخاذ ميكند. و نتيجه بعد ازضم اين دو آيه به يكديگر چنين مى شود كه: " اى پيغمبر بگو من از شما هيچ مزدى طلب نمى كنم مگر آنكه شما با مودت به نزديكان من راهى بسوى خداى خود اتخاذ كنيد. "
❖. بنابراين با ملاحظه انحصار اين دو استثناء از عموم آيه، و ملاحظه اتحاد اين دو معنى نتيجه چنين مى شود كه: مودّت ذوى القربى يگانه راه بسوى خداست و تنها راه بسوى خدا مودت به ذوى القربى است و بس؛ يعنى هر مسلمانى كه بخواهد مزد پيغمبر خود را داده باشد حتما بايد در راه وصول به مقام توحيد و اتصاف به صفات حضرت حق جل وعلا در تكاپو باشد، و وصول بدين مقام و اتصاف بدين صفات فقط و فقط در سايه مودت به ذوى القربی حاصل خواهد شد.
❖. و ثانيا اين استثناء منافات با عموم آيات داله بر عدم مزد و اجر ندارد؛ و به عبارت ديگر به مستثنى منه خود استثنائى در واقع نمى زند و به لسان اهل ادب استثناء منقطع است؛ زيرا آياتى كه دلالت دارد بر آنكه پيغمبران و پيغمبر اسلام اجر و مزد طلب نمى كنند، منظور اجر و مزدى است كه راجع به خود آنان باشد و عائد بر خود آنان گردد، و اما اجر و مزدى كه عائد مردم شود كه همان اتصاف به صفات ربوبى و خروج از عالم بهيميت و وصول به ذروه انسانيت است، منظور و مقصود هر پيغمبرى است و هدف پيغمبر اسلام نيز چنين بوده است.
❖. بنابراين، اين دو آيه كه در آنها استثناء واقع شده است يك حقيقت مسلم را بيان مى كنند و آن علت غائى و انگيزه رسالت و داعى بر بعثت است. و اين راجع به خود امت پيغمبر أكرم است و عائد آنان خواهد بود؛ نه اجر و مزدى است كه به پيغمبر برسد، و موجب نقص ديگران و زيادى در مال و مآل و حيثيت و جاه پيغمبر أكرم گردد؛ مانند پدرى كه به فرزندش بگويد: من در مقابل تمام رنج ها و زحماتى كه در دوران طفوليّت و صباوت و جوانى براى تربيت و تعليم تو و براى سلامتى و دفع آفات از تو متحمل شدم، هيچگونه پاداشى توقع ندارم الا آنكه يك فرد سالم با تربيت و منظم و مؤدب به آداب بوده باشى. شاهد بر اين معنى آنكه خداوند تبارك و تعالى در سوره سبأ خطاب به پيغمبر أكرم نموده مى فرمايد: قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ. «بگو آنچه مزد و پاداش، من از شما درخواست نموده ام براى خود شماست؛ مزد و اجرى كه عائد من گردد فقط بر خداست نه بر شما.»
| #ادامه_دارد |
_____
#رساله_مودت #علامه_طهرانی #مباحث_موضوعی
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
📜. اهتمام اولیاء به قرائت و تفکر در مثنوی مولانا
❂. حضرت اقای حداد از مرحوم سید علی آقا قاضی نقل کردند که: " من هشت بار تمام ، از اول تا آخر مثنوی را مطالعه نمودم، و هر بار معنای متمایز از معنا و مفهوم مطالعه قبلی برایم حاصل می گشت. " مرحوم قاضی ملای رومی را عارفی رفیع المرتبه می دانستند، و به اشعار وی استشهاد می نمودند، و او را از شیعیان خالص امیرالمومنین علیه السلام می شمردند
❇️. منبع: مهرتابناک، ص ۲۶۳
#⃣. موضوع: #دستورات_سلوکی #مهرتابناک
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
🔘. کوتهبینی در شناخت حضرت زهراء علیها السلام
🔹یکی از بزرگان نقل میکنند که:
مرحوم شیخ الشریعه اصفهانی که خود اهل حال و اهل فلسفه بوده، در شهر نجف، در منبر خویش در حال تفسیر خطبۀ حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است. خیلی عالی هم تفسیر میکرده است.
این خطبه، خیلی خطبۀ عجیبی است و آدم مبهوت میشود که حضرت چگونه تمام بواطنِ احکام دین را بیان میکنند.
🔹آن عالم نقل میکند که من در آن مجلس بودم و یکی از علمای معروفِ نجف هم کنار من نشسته بود. یکدفعه به من رو کرد و گفت:
«مگر میشود یک زن چنین مطالبی بگوید!؟ حتماً امیرالمؤمنین علیه السلام دیشبِ آن روز، این خطبه را به حضرت زهرا تعلیم کرده بعد حضرت فاطمه آمده و امروز این خطبه را بیان کرده است!»
🔹همین که در حالِ گفتن این مطلب بود گویا به مرحوم شیخ الشریعه الهام میشود و در این حال عبارتی میگوید که:
«کَذبَ الذین یَقُولون إنّها مُعَلَّمَةٌ
[دروغ گفته اند کسانی که میگویند حضرت زهرا این خطبه را یاد گرفته و از خود چیزی ندارد!]»
🔹عُمَر؛ خلیفه دوم، همین حرفِ این عالم را زد که «انها معلّمة» یعنی علیّ یادش داده است.
تا این حرف را مرحوم شیخ الشریعة در منبرِ خود زد، همین شخصِ ناقل رو میکند به آن عالِم و میگوید: «بفرما، این هم جواب شما!»
🔹این قدر نمیفهمد که اینها مظهرِ ولایت اند؛ دیگر مرد و زن معنی ندارد! ما ائمه علیهم السلام را به زنی و مردی داریم میشناسیم!!!
ببینید مصیبت کجاست؟ آن وقت ما لواء دارانِ دین هستیم! میگوییم: «این زن مگر میشود که چنین حرفهایی بزند!؟!»
🔺اینها بخاطر این است که دست ما از معرفت و مبانی کوتاه است و داریم آن حقائق عالیه را با عقول ضعیفۀ خود مقایسه میکنیم.
🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔉.#متن_جلسات_شرح_حكمت_متعاليه، ج16، ص 441 با تلخیص.
#حضرت_فاطمه علیها السلام
#ولایت #علم #معرفت #تبلیغ #عقلانیت #حکمت #فلسفه
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی