❤️ #در_محضر_بزرگان
✅ علامه حسنزاده آملی(ره):
اعمالتان همانند یک پرنده از شمـا
پرواز نمیکند که برود بلکه مطلق
اعمــالتـان در جـانتــان میمــاند.
و وقتی پردهها ڪنار رود ڪتاب
وجود خود را می بینید
✍ چشمی که به نامحرم نگاه میکند علی الظاهر شاید الفاظی بخواند.
ولیکن برایش علم نمی شود🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺امید که طـلــوع امــروز
🌺آغاز خوشیهایتان باشد
🌺روزتـون بـخیر و شـــادی
🌹تقدیم به شما همراهان عزیز🌹
سخن را سرّ است ای خداوند و بن
میاور سخن در میان سخن
خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش
نگوید سخن تا نبیند خموش
اشعار سعدی در کلیله ی و دمنه حسن حسن زاده ی املی
✍✍ ماست به تنهایی عالی است .
فردا ماهی بخورید عالی است.
ولیکن اگر ماهی همزمان با ماست خورده شود پیسی یا جزام اور است.🐠
که در سلولهای پوست بدن جانورهایی که ریزی بوجود می ایند که بمانند پلنگی به سلولهای بدن حمله می کنند و پوست را میخورند و جزام بوجود می اید🙈
یا امکان دارد باعث فلجی عضله ای در بدن :
مانند فلج گوشه ی چشم
یا فلجی عضله ی دست
یا فلجی عضله ی پا
یا فلجی مغز
بوجود بیاید😱
✍ گشنیز و یا شاهی ( ترتیزک) که بینی سوز هم گویند که نه تنها بینی ( که بینی بمانند راداری عمل می کند) را بلکه معده و امعاء و احشام و کبد را می سوزاند. (سبزی های خطرناکنند)
که چه گرفتاری برای خانمها و اقایون بوجود امده که متاسفانه گوش هم نمی کنند😱
خواص تره
تره با اهن سرشارش جهت کم خونیهای اعضای خانواده عالی است
کوکوی تره هم بسیار خوشمزه است
همچنین جعفری سرشار اهن است سعی کنید با سبزی خوردنها جعفری هم همراه کنید🌸☘
✍ هر چقدر می گویند اب نارنج را نجوشان و ربشّ درست نکن که بدبخت می کند.
در غذا هم نریزید و نجوشانید، گوش نمی کنند و بیمارستانها پر از بیمارانی است که از بهم زدن مزاجها پیش می اید.
که انهم فلج کننده است و تمام بیماریها را در میزند.😱
تا می توانید سرکه انگبین که چندین سال است توسط صهیونیسم منسوخ شده ، استفاده کنید.
برای گرفتگی رگهای بدن و پاکسازی بدن از غذاها و بدخوریهاست
مرتب خورده شود برای بی اثر کردن عوارض واکسن. ، انسدادهای روده ای و گرفتگی رگها و امعاء و احشام بسیار نافع است.
طرز تهیه:
یک لیوان سرکه ی سیب را با دو لیوان عرق نعنا (از چوب نعنا هم میتوانید استفاده کنید) بجوشانید و بعد از سرد شدن با دو لیوان عسل یا شکر سرخ مخلوط کنید و شربت که غلیظ شد هر صبح زود مخلوط اب با کمی شربت نوش جان کنید.
از الهی نامه 🌷🌷🌷🌷
الهی
علمم موجب ازدیاد حیرتم شده است، ای علم محض و نور مطلق، بر حیرتم بیفزا!
☘☘☘☘
جهت درمان خیالهای الوده :
۱: سر چشمه را پیدا کنید
۲: ضعفها را پیدا کنید
۲: از بین بردن صورهای نامناسب
۴: باورها و اعتقادات نادرست را پاک کنید
۵ : ایجاد صور پایدار (خودتون را در اختیار عقل امام زمان بگذارید
پیامبر مبعوً شدند که اول تطهیر کنند بعد تعلیم دهند
کلیه ی فهم حقایق طهارت است🍃🌸
🔻علامه حسن زاده آملی
🔶 ای عزیز ! مهمترین ذکر، مراقبت است و مراقبت بذر سعادت است و سعادت حاصل نمیشود جز با توجه، مراقبت تام و دوام مراقبه که «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا ...» نفس انسانی خوپذیر است، انسان به هر چه رو کند آن میشود، چطور یک قطعه زغال در اثر مجاورت با آتش برافروخته میشود، انسان هم بر اثر مراقبه و همنشینی با ملکوت، الهی میشود.
📚 پندهای حکیمانه، ج ۲، ص ۵۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
#بسم الله الرحمن الرحیم #
جناب شیخ اکبر محیی الدین::
حضرت عیسی احیاء مو تی می فرماید این مطلب با علم فکری حل نمیشود که شکار کردن لازم است و سوالات کمکم منقطع میشود به تعبیری مدرک با مدرک باید مشابهت داشته باشد و هر دو امر شهودی باشند احیا امر بدیهی هست و فقط با صرف دانستن به آن نمی توان رسید که امر عینی ذوقی شهودی فقط با علم شهودی قابل ادراک است و دارایی حضرت را باید با ذوق چشید
مدرک ادراک نداردهر چیزی را مگر اینکه به چیزی که در مدرک هست برسد
کسی که در وی قوه خلق و احیا باشد می تواند احیاکند وگرنه نمی توان آن را ادراک کرد
تعریفات فقط تصور را نتیجه می دهد و فقط به مفهوم آن میرسیم اما ادراک واقعی با چشیدن است
علم حقیقی اصلی علم اذواق هست
انسان کامل قدرت بر اماته و احیا داشته باشد این یکی از نشانه های ایشان است
جناب صدرالمتالهین::
بحث کننده به حقایق موجودات هیچگاه نمی رسد و علم به حقایق احوال موجودات فقط با علم شهودی است و با ذوق و چشیدن.
و اکثریت آنها مدار بحثشان بر مدار احکام مفهوم کلیات است
فیلسوف همان مشاء و با حثون است و به دنبال علم مفهومی است اختلاف فیلسوف مشائی با عارف این است که عارف به دنبال ذوق است
جناب کندی::
انسان در حقیقت جسم و نفس و اعراض است طبق این تعریف ذات انسان یک جزش جسمیت است با مرگ پس مقداری از انسانیت ما قطع شده است پس ما به طور مطلق توفی نشده ایم ؟
پس جسم مقوم انسان است اعراض مقوم انسان است بنابراین جسم گرفته شود انسانیت ما از ما گرفته خواهد شد؟
جواب :
انسان از نظر جناب کندی در نشئه طبیعت است اما از این مرتبه به مرتبه دیگر انتقال یافت و انسانیت او باتناسب همان مرتبه است و بدن متناسب با آن مرتبه را دارد اطوار فرد تغییر یافته است
حضرت بقیه الله انسان کامل عالم طبیعت است
اگر انسان جسم و نفس و اعراض است کدام جسم و اعراض در عنصری بودن دخیلند؟
آیا جسم به نحو خاص دخیل است یا به نحو تقییدی دخیل است
آیا زید باوصف خندیدن انسان است یعنی در غیر این صورت انسان نیست چه نحوه اعراض دخیل است؟
بنابر تجدد امثال زید کدام انسان است
چگونه همه را افراد یک نوع می دانیم
اگر مراد مفهوم انسان باشد بر همه صادق است
مفهوم عام نوع واحد کلی است
مراد انسان متن و مفهوم خارج حقیقت هر شخص باشد به قوام و اعمال مخصوص به اوست
هرکس با علم و عمل ،، خودش را به نحوی که ساخته همان شده
تبدل و تجدد امثال منافی باثبات و قراروحدت شخصی فرد نمی باشد
در این جا(نشئه طبیعت) افراد مندرج تحت یک نوعند در آن سو جنس و در تحت انواع هستند
قیامت یعنی ملکه فرد قیام کرده و به پا شده
گرگ نسبت به فرزندش ملکه گرگ ندارد اما نسبت به آهو ملکه و صفت گرگی او قیام می کند
قیامت، قیامتی است تمام ملکات شخص همه قیام دارد صفت شهوت درندگی بخل.....
در یک شخص قیامت هاست
الحمدلله رب العالمین
#بسم الله الرحمن الرحیم #
#فایل۱۵۳ج۳
علم و حس موجب کشش نفس ناطقه وارزش ان چقدر است ،اشیابه علم وحس دانسته شود
انسان معیار همه چیز هست به دلیل این که میل و حس دارد
ادراک حسی به این جهت است تا وقتی که قوه حاسه با یکی از حالاتش همین لحظه ای که با خارج ارتباط دارد و ادراک می کند این ادراک را از این لحاظ محسوس گویند
قوه خیال صور محسوسه قوه باصره در خود انشا می کند محسوس نیست بلکه متخیل است
علم حسی ازجنبه حسی بودنش بقای ندارد
قوه باقی است اما الت از بین رفته مدرکات همه معلومات هستندمراتب علم هستند
(محسوس، متخیل،متوهم،معقول)
جناب تفتازانی:
ملاحظه معقول برای تحصیل مجهول است لفظ معقول به جای معلوم آمده است
اشیا به واسطه عقل و احساس ادراک شوند
معرفات اشیا به حد و رسم باشد
مراد از علم و حس معلوم و محسوس باشد یا قضایای که در قیاس ها باشد
گاهی مکیال به مکیل کیل شود
معلومات شخص از راه قوه حاسه و عاقله به دست آورده شود و همان حاس و عقل معیارباشد
مدرک انسان آنی نیست که دروی هست نه بیرون مانند سرمای خارجی که مدرک نیستنفس به وزان آنچه که در خارج مشاهده کرده در درون خود دارد معلوم بالعرض را نفس آنان در درون انشانموده
معلوم و محسوس بالذات نفس مکیال است نه بالعرض(حضرت علامه)
در تمام رشته ها باید بتوانیم ملکه آن رشته را به دست آوریم
در هر فنی و علمی سرمایه اقتدار را باید یافت
الدرس حرف والعمل الف
اذاشا علمواعلموابر اثر تکرار هست و ملکات صورسازند
به وهم عقل ساقط شده گویند
و عقل ترفع یافته آن است
همان که پذیرد(عقل) آن است که داند(علم)
حس علم است و علم و عقل است پس حس عقل است
کدام مرتبه منظورست
علم درمرتبه حس درصغری وعلم در کبری مرتبه عقل است حدوسط عیناتکرارنشده وحس مرتبه دانیه عقل است
شکل اول(مغ کب)بایدباشد ودرقضیه بالا کبری کلی نیست
الحمدالله رب العالمین
#بسم الله الرحمن الرحیم #
#فایل۱۵۴ج۳
جناب شیخ ::
در یابنده علم عقل نامیم و حقیقت دریافتن را علم گوییم که محسوسات را هم شامل شود
علم و حس دانایی نفس اما قوه عاقله و حاسه از شئون نفس هستند
فرق میان معلوم و معقول در این مرتبه فقط در نام هست
خود انسان در می یابدو می پذیرد و می بیند که مجموع اینها را بصیرت گویند
تفکر به معنای غور کردن در عمق هست نه ساحل پیمایی
سوال باید بالذات قطع شود نه بالعرض و خوب و بد را از هم جدا کند که تمیز گویند و آن را بپذیرد که حفظ گویند و آشکار کردن برای خود را خاطر گویند و اظهار آن برای دیگری ذکر گویند
انسان اراده کشف مجرد کند عز م گویند و آن را بر زبان آورد کلام و چون به شکل جمله آورد قول گویند در قول نیاز به اعراض حسی (از زبان و تموج هوا ...)دارد (مراتب قوس نزولست)
و چون در جسمانیات روان شود سرست (مرتبه قوس صعود)
دریافت از ابتدا تا به انتهای کلام، شرافت انسان است
وتماماکل یوم هوفی شان هست وهرشانی تعبیربه یوم است
و تمام این مراتب از نفس می خواهند که ظهور یابد
وجود همان هوست و مراتب ندارد تشکیک بردار نیست هوفی شان مراتب دارد مظاهر مراتب دارند
درس ۱۳۴
جناب مولای رومی در میزان بودن انسان کامل یعنی حضرت علی علیه السلام می فرماید
تو ترازوی احد خود بوده ای
بل زبانه ی هر ترازو بوده ای
نفس انسانی طوری آفریده شده همه موجودات عالم هستی چه ماده و چه مجرد شانیت ان را دارند که به تعقل نفس در بیایند
مغتذی اصل نیست بلکه غذا اصل است
جناب شیخ بوعلی :
معقول و محسوس اصلست و معلوم بالذات به وزان معلوم بالعرض ساخته شده است
صدق و کذب هر خبری با خارج مطابقت دارد
حق و باطل برعکس است حق از خارج به داخل آمدن است و تطبیق داده میشود و باطل عدم تطابق درون با خارج است
ادراکات اولیه همان عقل هیولانی است
قوه ادراک تمام موجودات در ابتدا فرد دارد موجودات بیرون رابه نحوبدیهی ادرا ک کند تا عقل بالملکه وی شود و باید قدرت به دست آوردن معلومات سنگین را داشته باشد تا عقل اش بالفعل شود
قوه خیال واسطه بین ماده و تجردست
نفس ناطقه به مرور با ادراکاتش بر اساس حرکت جوهری اشتداد می یابد تا به اتصاف قوه قدسیه روح قدسی ارتقا یابد
موجودات خارجی دم به دم نفس را ارتقا دهند که مکیالند مکیال روشنگر و بیانگر مقدار مکیل یعنی علم ما هست و این علم و مکیل را با مکیال انسان کامل باید سنجید
ارزش هر انسانی به علم اوست و وزن هر علمی به مقدار معلوم بالعرض است
در نظام هستی بهترین علم ،علم به توحید است
الحمدلله رب العالمین
از الهی نامه 🌷🌷🌷🌷
الهی
تا کعبه وصلت فرسنگها است
و در راه خرسنگها
واین لنگ
بمراتب کمتراز خرچنگ است،
خرچنگ را گفتند بکجا میروى گفت به چین و ما چین گفتند با این راه وروش تو.
☘☘☘☘
🔴 پند ابلیس
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم
امام صادق (علیه السلام) براى حفص بن غیاث حکایت فرمودند که روزى ابلیس بر حضرت یحیى (علیه السلام) ظاهر شد، در حالى که ریسمان هاى فراوانى به گردنش آویخته بود.
حضرت یحیى (علیه السلام) پرسید این ریسمان ها چیست؟
ابلیس گفت اینها شهوات و خواسته هاى نفسانى بنى آدم است که با آنها گرفتارشان مى کنم.
حضرت یحیى (علیه السلام) پرسید آیا چیزى از ریسمان ها هم براى من هست؟
ابلیس گفت بعضى اوقات پرخورى کرده اى و تو را از نماز و یاد خدا غافل کرده ام.
حضرت یحیى (علیه السلام) فرمود به خدا قسم، از این به بعد هیچ گاه شکمم را از غذا سیر نخواهم کرد.
ابلیس گفت به خدا قسم، من هم از این به بعد هیچ مسلمان موحدى را نصیحت نمى کنم.
امام صادق (علیه السلام) در پایان این ماجرا فرمود حفص، به خدا قسم، بر جعفر و آل جعفر لازم است هیچ گاه شکم شان را از غذا پر نکنند.
📚 منبع: صراط سلوک، حسن حسن زاده آملی، صفحه ۴
🌷عـــلامه طــباطـــبایی(ره)
وضـو نور است بســمالله هم نـور
و اگر بســم الله گـــــفته نشـود اثـر
مخصوص آن نور را نخواهد داشت
هر ڪاری مـثل خـوردن و آشامیدن
و... اگر با نـام خدای متعال انجام
پذیرد اثر معــــنوی در انسان به جا
خـــواهد گذاشت