eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
8.3هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
66 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه تحلیلی صراط
⛔#سرسپردگی #جریان_روشنفکری۵ 🖋#جریان_شناسی حوزه و روحانیت زنجان ♨️نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت
جریان روشنفکری۵ 💠 نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت گرفت شکل ناقصی از نوسازی به مفهوم واقعی آن بود. هدف رضا شاه از نوسازی، ایجاد فضای باز سیاسی و مشارکت گروه های مختلف در روند تصمیم گیری ها نبود بلکه عمدتا به منظور حذف یا تضعیف طبقات اجتماعی ما قبل مدرن نظير علما، زمینداران، سران ایلات و عشایر بود، با این رویکرد عملا از میان گروه های اجتماعی در زنجان بیشتر از همه در آماج هدف نوسازی به معنای کاهش مقام و موقعیت سابق قرار می گرفتند. 🔹️در میان خوانین، ذوالفقاری ها به علت دو تجربه گذشته شان در همراهی با جریان مشروطه خواه و در جنگ جهانی اول زمینه مساعد بیشتری جهت همراهی با روند نوسازی نسبت به افشارها داشتند. ♨️نهاد دین نیز در زنجان در دوره قاجاریه از قدرت قابل توجهی برخوردار بود و این توان همچنان تا دوره رضا شاه به قوت خود باقی بود بدین ترتیب روحانیون در هدف مستقیم نوسازی های مورد نظر رضا شاه قرار می گرفتند. 🔹️در تقابل فوق از آنجایی که بیشترین نفوذ روحانیت در بین مردم در حوزه های فرهنگی بود، رژیم اقدامات بیشتری برای کوتاه کردن دست علما از این حوزه اعمال کرد و علما نیز به عنوان یک عکس العمل طبیعی حساسیت های زیادتری به سیاست های حکومت نشان دادند. 🔹️بنابراین از میان مصادیق نوسازی وجه فرهنگی به علت تمرکز دو طرف بر روی آن از اهمیت بیشتری برخوردار شد. ♨️از میان روحانیت زنجان، خاندان حسینی به عنوان امام جمعه های نسل اندر نسل زنجان در برابر نوسازی، سیاست کم تنش تری را در پیش گرفتند؛ شاید این رفتار سیاسی ناشی از موقعیت آنان در میان مردم و حکومت بود زیرا حکومت ها همواره در معادلات سیاسی شهر آنها را مد نظر داشتند به طوری که آنان نقش واسط بین مردم و حکومت را ایفا می کردند. با این وجود، خاندان حسینی نیز همانند دیگر روحانیون، از سیاست های رژیم ناراضی بودند. ♨️ یکی از تئوری پردازان نوسازی در دوره پهلوی و عامل اجرایی این قانون در زنجان احمد کسروی می باشد. 🔹️نامبرده در سال ۱۳۰۰ ه ش از طرف وزارت عدلیه به سمت رئيس محكمه زنجان انتخاب شد وی در قدم اول با نمایندگان زنجان (شیخ ابراهیم زنجانی، برهان الدوله و شیخ الاسلام ابهری) ملاقات کرد و آنها را در جریان مأموریت خود قرار داد. 🔹️با وجود اختلاف نظر موجود بین شیخ ابراهیم و کسروی در تصدی عدلیه، ویژگی "سرسپردگی جریان روشنفکری وابسته و غربگرا" نقطه مشترکی است که در سلوک اجتماعی سیاسی هر دو شخصیت تاریخی و همینطور اکثر مدعیان حال حاضر مشاهده می شود. ♨️ از اقدامات کسروی در عدلیه زنجان، عدم بکارگیری ابلاغیه وزارت عدلیه در مورد اولویت محاکم شرعی بود. 🔺️کسروی در قدم دیگر برای نوسازی، شهادت عدول را در محاکم حذف کرد. 🔺️وی همچنین رسم بست نشینی در خانه علما را با این استدلال که در اسلام تنها کعبه می تواند پناهگاه قرار گیرد ملغی اعلام کرد. ... با ما همراه باشید. @serat_zanjan
۱ 💠 طلبه جوان چه ویژگی هایی دارد؟ 🔻ویژگی هایی هست که طلاب نسل جوان را نسبت به طلاب نسل گذشته، متمایز می کند که چند مورد آنرا بیان می کنیم. 🔹️یکی از مختصات نسل جوان اگر واقع بینانه نگاه کنیم روی سن است؛ که معمولا سنین تا مرز 35 سالگی را نسل جوان می گویند. ویژگی دیگر طلاب نسل جوان، آرمان گرا بودن آنهاست، البته بدان معنا نیست که نسل گذشته آرمان گرا نبوده، بلکه نسل جوان به جهت اقتضای سنش آرمان گراتر است. 🔹️از مختصات دیگر اینکه طلاب جوان به لحاظ کنش گری اجتماعی و به جهت فضا، اقتضائات، نوع زندگی و خیلی از عوامل دیگری که دارند،فعال تر هستند. 🔻بنابراین این ها در حوزه مبارزه می توانند خط شکن تر باشند. یعنی اگر بیاییم صحنه و میدان مبارزه و درگیری با دشمن و مرز آن را طبقه بندی کنیم، طبیعتاً این ها خط شکن هستند. ♨️ لذا با این سه ویژگی،مقام معظم رهبری طلاب جوان را معرفی کرده، ومی فرمایند طلاب جوان کسانی هستندکه امیدوارند؛ دارای انرژی هستند و ابتکار دارند. 🔹️بنابراین اگر بخواهیم واقعی تر به قضیه نگاه کنیم، انتظار مقام معظم رهبری از طلاب جوان در بیانیه گام دوم،در وسعتی است که طلاب جوان به مسئله دولت اسلامی کمک کنند. 🔹️وقتی به بیانیه هم رجوع میکنیم، مشاهده میکنیم نقطه کانونی بیانیه گام دوم، یک نظریه دولت تحت عنوان نظریه نظام انقلابی است. یعنی آنجا نظریه دولتی که ناظر به دولت سازی است، رهبری تحت عنوان نظریه نظام انقلابی از آن یاد میکنند. 🔻اما سؤال و مسئله این است که رهبری در یک افقی مثل دولت سازی یا ترازی مانند آن، از طلاب جوان چه نوع انتظاری دارند؟! ... @serat_zanjan
50.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️خاطرات مقام معظم رهبری از لحظه ورود امام(ره) 💬 یکی از خاطرات خیلی جالب من، آن شب اوّلی است که امام وارد تهران شدند؛ یعنی روز دوازدهم بهمن - شب سیزدهم - شاید اطّلاع داشته باشید و لابد شنیده‌اید که امام، وقتی آمدند، به بهشت زهرا رفتند و سخنرانی کردند، بعد با هلی‌کوپتر بلند شدند و رفتند. ♨️ تا‌چند‌ ساعت کسی خبر نداشت که امام کجا هستند! 🕘 حالا کسانی که در این ستادهای عملیاتی نشسته بودند - ماها بودیم که نشسته بودیم - چقدر نگران می‌شوند! این دیگر بماند. چند ساعت، هیچ کس از امام خبر نداشت؛ تا بعد بالاخره خبر دادند که بله، امام در منزل فلانی هستند و خودشان می‌آیند، کسی دنبالشان نرود!.... @serat_zanjan
تاثیری که زنجانی از جریان روشنفکری گرفت. ۶ حوزه و روحانیت زنجان ♨️رابطه شیخ ابراهیم و اردشیر جی 🔹️شیخ ابراهیم زنجانی با اردشیر جی نیز در ارتباط بوده و تحت تأثیر القائات او قرار داشته و یکی از علل بی قیدی شیخ به احکام شرع و اباحی گری او همین ارتباطش با اردشیر و عضویتش در مجمع های ماسونی بود. ♨️اردشیر جی از نیروهای کارکشته انگلیس بود. همو بود که رضاخان را کشف و برای کودتای اسفند 1299 به انگلستان معرفی کرد. 🔹️زنجانی دو کتاب دارد که در هر دوی آنها شخصیت اصلی و قهرمان آن «اردشیر جی» است. یکی از آن ها که «مکالمات با نورالانوار» نام دارد که حاوی نقد تند و گزنده ای از وضع اجتماعی ایران است، به همراه اغراق‌هايي كه شاخص تفكر روشنفكري آن دوران است. 🔺️جامعه ایران را سراسر سیاه و منزجر کننده معرفی می کند و دنیای غرب را سپید و درخشان. 🔹️در این رساله به صورت خیالی به منزل شیخ فضل الله نوری می‌روند و تصویری بسیار موهن و غیرواقعی از شیخ و خانه او به دست می دهند که به تعبیر عبدالله شهبازی: در این رساله می‌توان نطفه‌های عمیق نفرتی را یافت که بعدها پس از فتح تهران، به صدور قتل شیخ فضل الله نوری در محکمه ای انجامید که زنجانی دادستان آن بود. ... با ما همراه باشید. @serat_zanjan
♨️مجموعه ۲ 💠نقش طلاب جوان در گام دوم انقلاب 🖋مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می فرماید که مستکبران و آنهایی که چشم دیدن انقلاب راندارند،مشکلات وچالشهایی برای آن ایجاد می کنند،واین مشکلات با چالشهای ۴۰سال قبل فرق می کند. 🔸️ایشان ۴چالش را مطرح میکندکه فهم این چالشها برای طلاب جوان ضروری است، چراکه باید این چالشها رابدانند تابتوانند براساس آن برنامه‌ریزی کنند. 🔹️اول:چالش براثرحضور ایران‌مقتدر درمرزهای رژیم صهیونیستی است. اگر تا دیروز بحثمان این بوده که این غائله و آن غائله را در ترکمن صحرا،درکردستان،ودر فلان جاجمع کنیم،الآن دیگر برای نسل جوان وطلاب جوان نباید این بحث مطرح باشد؛ 🔹️دوم:چالش بر اثر برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا درمنطقه غرب آسیاست که این مسئله این بار مسئولیت طلاب جوان را زیاد میکند وتکلیف می آورد. اگر تادیروز در داخل ایران بودیم که مثلا با لانه جاسوسی آمریکا چه کنیم، الآن دیگر این بحث ها نیست.بنابراین باید به نفوذ آمریکا در منطقه غرب آسیا دقت کنیم، وبرای همه حوزه های اقتصادی،سیاسی،نظامی برنامه داشته باشیم 🔹️سوم:چالش براثرجلوگیری ازانتقال سلاحهای پیشرفته ایران به نیروی مقاومت است 🔹️چهارم:چالش بر سرائتلاف بزرگ از ده ها دولت معاندعلیه ایران است اگر تا‌دیروز ۲ یا۳ قدرت بزرگ برسر ایران بحث داشتند وچالش ایجاد می کردند،الآن قدرتهای بزرگ،ائتلاف تشکیل داده اند چگونه میشود از این چالشها عبور کرد و این چالش ها و تهدید ها را تبدیل به فرصت کرد؟ 🔺️مقام معظم رهبری می فرماید به واسطه ۲چیز میتوان این چالشها را به فرصت تبدیل کرد: ... @serat_zanjan
🌀 📝 خاطره فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی از پدر 💠 این مبلغ را نذر شما کرده‌ام 🔹 مدتی بعد از آنکه پدر امامت جمعه را رها کردند، در قم رحل اقامت گزیدند. متاسفانه بعضاً هم تنها بودند! گاه گداری من و بچه ها سری می زدیم... به واسطه بیماری‌ای که داشتند رژیم غذایی سختی هم به توصیه اطباء گرفته بودند و مثلاً بین گوشت‌ها فقط مجاز به خوردن شکمبه گوسفند بودند بلکه مداومت به آن مانند یک دارو. خب شکمبه‌ها را هم به جهت ارزان‌ترشدن و هم به جهت تمایل شخصی‌شان، پاک نکرده می‌گرفتند و خودشان پاک می‌کردند. از نیمه‌های شب چند ساعتی به حمام زیرزمین می‌رفتند و آن‌ها را خوبِ خوب تمیز می‌کردند و بار می‌گذاشتند و صبح، چنانچه همچو منی مهمان‌شان بود، با هم میخوردیم... 🔹 در این ایام، اموراتشان هم نوعاً از سخنرانی‌هایی که دعوت می‌شدند می‌گذشت. پاکت سخنرانی را هم در جیب بالای قبای‌شان می‌گذاشتند. من هم به رسم فضولی، بعضاً پاکت را چک می‌کردم تا ببینم وسعت دخل و خرج به چه میزان است؟ این بار در پاکت فقط یک تراول پنجاهی بود و می‌بایست تا سخنرانی بعدی با همین مبلغ مدیریت می‌کردیم...بماند... 🔹یک روز صبح گفتند: فردا خبرگان دارم و می‌خواهم یک حمام اساسی بروم. تو هم میای؟! اول استقبال نکردم... بعد ادامه دادند، در یکی از کوچه‌های فرعی گذرخان، یک حمام عمومی قدیمی هست. قبلاً یک‌بار تنهایی رفتم؛ خوب دَم می‌شود، دلاک کار بلدی هم دارد. احساس کردم تنهایی سخت‌شان است که بروند؛ پذیرفتم همراهی‌شان کنم. بقچه‌ای از حوله، لباس و صابون فله‌ای با خود بردیم. وقتی وارد شدیم، روی در نوشته بود: «هزینه هر نفر دو هزار و پانصد تومان». پیش قدم شدم و حساب کردم. پدر راست می‌گفت. آن‌چنان حمام دم داشت که گویی به سونای بخار رفته‌ایم. دلاک پیرِ کار بلد هم روی هر نفر قریب نیم ساعت تا سه ربع ساعت وقت می‌گذاشت! حمام خیلی خیلی خوبی بود. آدم واقعاً احساس سبکی و نشاط می‌کرد. 🔹 در وقت خارج شدن، دم در به من گفتند انعام دلاک را حساب کردی؟ گفتم نه! گفتند: صدایش کن. پیرمرد را صدا کردم آمد. پدر دست در جیب کرد و همان پاکت تراول پنجاهی را به او داد! او تراول را گرفت، بوسید، بر چشم گذاشت و نگاهی به بالا کرد و رفت. من هاج و واج و متعجب به پدر نگاه می‌کردم. گفتم زیاد ندادید؟ گفتند نه! بعد مکث کردند و گفتند: مگر چقدر بود؟ گفتم پنجاه تومان؛ و این هر آنچه بود که در پاکت داشتید! نگاهی تیز و تند کردند. پنج یا پنجاه؟ پنجاه!! نُچ ریزی گفتند و برگشتند به سمت حمام. چند قدم نرفته، توقف کردند، برگشتند نگاهی به بالا کردند، بعد به سمت من‌آمدند. گفتند: «دیگه امیدوار شده، نمیشه کاریش کرد، بریم» 🔹 وارد گذر خان شدیم به فکر مخارج تا شب بودم. هنوز چند دقیقه‌ای نگذشته بود که کسی از حجره‌ای با لهجه غلیظ اصفهانی بلند داد زد: «حَجا آقا! حجا آقا! خودش را دوان دوان به ما رساند و رو به من کرد و گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» گفتم: بله. گفت: «حاج آقا یه دقیقه صبر کنید»! رفت و از میز دکان، پاکتی آورد و به پدر داد. پدر با نگاهی تند گفت: «من وجوهات نمی‌گیرم!» گفت: «وجوهات نیست، نذر است». گفتند: «نذر؟» گفت: «دیروز برای باری که داشتم در گمرک مرز اشکالی پیش آمد. شما همان موقع در قرآن مشغول صحبت بودید. مال، خراب شدنی بود. نگاهی به بالا کردم که اگر مشکل همین الان حل شود، مبلغی را به شما بدهم. همان موقع، حل شد و شما امروز از این جا رد شدید!!» پدر متبسم شد. رو به من کرد پاکت را بگیر. گرفتم. خداحافظی کردیم و راه افتادیم. 🔹 در حین حرکت، آرام در گوشم گفتند: «بشمارش!!» من هم شمردم. ده تا تراول پنجاه هزار تومانی بود. بعد بدون آنکه چیزی بگویم، در گوشم گفتند: «ده تا بود؟!» بعد این آیه را خواندند: «مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا» (هر کس کار نیکی انجام دهد، ده برابر آن پاداش دارد)... نگاهی به بالا کردند و گفتند: «خدا بی حساب می‌دهد. به هر که اهل حساب و کتاب باشد با نشانه می‌دهد که بفهمی مال اوست نه دیگری. آن‌را در جیبت بگذار » @Manahejj @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیلی بر خیزش اجتماعی درانقلاب اسلامی 🔺️ازابتدای خیزش اسلامی مردم ایران تاکنون برخی ازجامعه‌شناسان غربی حداقل به این نکته پی برده‌اند که جنس انقلاب اسلامی با سایر انقلابات و پدیده‌های اجتماعی چند قرن اخیر تفاوت داشته است. 🔶️شاید بتوان فوکو را از این جهت از سایرین تمایز داد. فوکو از نخستین اندیشمندان غربی بود که به ماهیت متفاوت اراده مردم ایران پی برد.وی برخلاف بسیاری از اندیشمندان بر ماهیت فرهنگی انقلاب و نقش رهبری امام خمینی‌ تأکید می‌ورزد. 🔶️وی درکتاب ایرانی‌ها چه رؤیایی در سردارند،به نقش معنویت درانقلاب اشاره کرده ومی‌نویسد:«..چون از این جهت[این انقلاب]کوششی است برای اینکه سیاست یک بعد معنوی پیداکند.» 🔶️همچنین وی در همان کتاب در زمینه معنویتی که انقلاب به دنبال آنست می‌نویسد«اسلام در سال 1987 افیون مردم نبوده است؛دقیقا روح یک جهان بی‌روح بوده است.»جمله اخیرفوکو به زیبایی،نقش و جایگاه انقلاب اسلامی درجهان معاصر را نشان می‌دهد. ♨️انقلاب اسلامی به مثابه یک انقلاب معنوی«در جستجوی آن چیزی است که ما غربی‌ها امکان آنرا پس ازرنسانس وبحران بزرگ مسیحیت از دست داده‌ایم.» 🔶️ازنظرفوکو خیزش مردم ایران شورشی قهرآمیز علیه نظم موجودجهانی است وشایدهمین ویژگی فوکو را بشدت به انقلاب علاقه‌مند می‌سازد. هر چند فوکو به‌خوبی نقش انقلاب اسلامی در به چالش کشیدن جهان مدرن را درک کرده است اما نباید فراموش کرد که در نهایت او نیز ازدریچه تفکر غربی خود به این پدیده نوظهور و کاملا متفاوت می‌نگرد و تفاوت او با سایر اندیشمندان مغرب زمین دردرک عمیقتر تحولات انقلابی ایران نهفته است @serat_zanjan
جریان روشنفکری۷ شیخ زنجانی در رساله رمان گونه اش براي اينكه عمق انحطاط جامعه ايراني را دريابد؛نورالانوار به او پيشنهاد ميكندكه دركسوت او درآيد،مانند وي، لباس فرنگي بپوشد و همپاي او به سيردر شهرتهران بپردازد. او دراين سفر خيالي به منزل شيخ فضل‌الله نوري سرزده وتصويري بسيار موهن و غيرواقعي از شيخ به او دست ميدهد: «ديدم در صدر مجلس، مسندي اعلي گشته و روي آن، بستر بزرگ ضخيمي پهن شده و متكاي بزرگي گذاشته شده.يك نفري سربرهنه روي بستر افتاده ... جثه‌اش به بزرگي جثه فيل،گردني كلفت،شكمي هنگفت،تنش پرورده به مال مفت،ريش و صورت و چشمي سفت.. فرمود: اين را نميشناسي؟اين شيخ ابوالنور است، كه صاحب كرور وكارش به همين وضع عيش و سرور است.اين مرد رند، ديد؛ حال ايران دگرگون و همه‌چيز وارون است، اول وضع او هم به تحصيل علم و مدرسه، و معاشش مثل همان طلبه بود، كه حرفش را شنيدي و استيصال او را ديدي. ديد؛ ايران جاي هنروكمال نيست و كس را قيدعلم،تربيت، رقي..درستي،ناموس شريعت وحراست قانون مليت نيست..اين وضع را پيش گرفت.دراندك زمان، باحركات نالايق و حرفهاي ناموافق،محرم مجالس بزرگان وامراي پايتخت بلكه گستاخ باصدارت و نفس سلطنت است.بدون زحمت،مالك ثروت بي‌اندازه شده، فعلا يكي ازمعتبرترين رجال دولت ومحترمين بزرگان ملت است..شيخ ابوالنور تنها نيست. از سيدچغندر و ملا شلغم و آقابوق و خواجه سرنا وحاجي دودوك بسيار است.» در اين رساله،میتوان نطفه‌هاي عميق نفرتي رايافت؛ كه بعدها، پس ازفتح تهران، به صدورحكم قتل شيخ فضل‌الله نوري در محكمه‌اي انجاميد؛كه زنجاني،دادستان آن بود. @serat_zanjan
۳ 🖋راهکار مواجهه با چالشها در گام دوم انقلاب 💠مقام معظم رهبری میفرماید به واسطه دو چیز میتوان این چالشها را به فرصت تبدیل کرد: 🔺️یکی ظرفیت که در کشور وجود دارد و دیگری،فعال کردن و بهره گیری ازفرصت های مادی ای که کشوردارد. 🔸️بنابراین رهبری همه بحثها را در قاب وقالب امید بیان میکند،یعنی اگر امید از ملت ایران برداشته شود با همه این ظرفیتهایی که دارد به جایی نمیرسد.به همین جهت رسانه های بیگانه و دشمنان تلاش دارند این امید را بردارند. 🔸️روحانیت به عنوان هادیان جامعه و به عنوان کسانی که اقامه دین میکنند، خود باید امید داشته باشند وبه جامعه امیدبخشی تزریق کنند. 🔸️اگر بخواهیم به صورت مختصر معنای این اقامه دین را بسط دهیم، در نگاه حضرت علی(ع)ودیگر ائمه این است که ما به خاطر دنیا نیامدیم، ما نیامدیم که به ملت دستور بدهیم و پست و منصب بگیریم، بلکه آمدیم تا پرچم اسلام همه جا برافراشته بشود، آمدیم تا به کسی ظلم نشود و کسی هم به ما ظلم نکند.درنهایت ماآمدیم تااقامه دین کنیم که اگر حدود الهی تعطیل شده آن را احیا کنیم. 🔸️وقتی اقامه دین اینها باشد،متولیان اقامه دین(فهم دین،ترویج دین وتکوین دین)قطعاً روحانیت هستند.البته بدان معنا نیست که دیگران حضور نداشته باشند. 🔸️لذا روشن شد که اگر این متولیان دین،خودشان امیدی به آینده و امیدی به تبدیل این چالش ها و تهدیدها به فرصت ها نداشته باشند،عوام به هیچ عنوان نمیتوانند داشته باشند. 🔻حال سوال اصلی اینست که این روحانیت و طلاب جوانی که امید دارند جامعه را بسازند کجا باید گام بردارند. .. @serat_zanjan
💠 روح مطهر استاد عزیز حضرت آیت الله سیدمحمد ضیاآبادی از چهره های ارزشمند و مفسر بزرگ شیعه به ملکوت اعلی پیوست. روحش شاد و یادش گرامی @serat_zanjan
چرا در نظر سیاسیون، بستر مناسبی برای پرتاب نظریه های چالشی شده است؟! تحلیل هایتان را برای ما بفرستید تا منتشر شود. 🆔️ @masir1400 @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مفاهیم انقلاب و مفاهیم اسلام، مثل عطر است؛ هیچ کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد؛ پخش می شود، همه‌جا می رود؛ نسیم روح‌افزا و روان‌بخشی است که همه‌جا را به خودی خود می گیرد» ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ پایگاه رسانه ای  به‌مناسبت فرارسیدن ایام دهه‌ی فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نماهنگ «رایحه انقلاب» را از سایت Khamenei.ir منتشر میکند. @serat_zanjan
کارگاه تخصصی مهدویت بصورت آنلاین و حضوری جمعه ها ساعت 15 الی 16 جهت ثبت نام نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09059690248 پیامک کنید
پایگاه تحلیلی صراط
۸ 🖋تحلیل خط مشی سیاسی خاندان در زنجان 💠 شهر زنجان سابقه‌ی چند هزار ساله داشته و همواره محل زندگی و رشد بزرگان و متفکرین علمی و سیاسی کشور بوده است. در زنجان سه خاندان ( ، ، ) وجود دارد که هر کدام از آن‌ها سابقه‌ی فکری و سیاسی چند صد ساله دارند. 🔺️بیت موسوی در عصرقاجار و بویژه در عصرمشروطه از بیوت حوزوی فعال بوده است. از جمله افراد شاخص این خاندان می توان به آیت الله سید محمد موسوی(1247 – 1316)اشاره کرد. 🔹️ سید محمد موسوی زنجانی،مجتهد شیعه و نماینده زنجان در مجلس موسسان بود.وی ازعلمای مشروطه خواه زنجان به شمار می‌آمد. ♨️ گفته می شود که با حمایت او بود که شیخ ابراهیم زنجانی توانست وارد نخستین دوره مجلس شورای ملی شود. 🔹️ سیدمحمد موسوی تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذرانده سپس رهسپار تهران شد و از درس معقول و فلسفه میرزا ابوالحسن جلوه و آقا علی حکیم نوری استفاده کرد.بعداز مدتی به نجف رفت و در درس آخوند خراسانی، عبدالله لاهیجی حاضر شد. 🔹️پس از دریافت مقام اجتهاد به زنجان بازگشت و به تدریس و تحقیق و تربیت شاگرد پرداخت. 🔹️پس از وفات جنازه او را به کربلا حمل کرده و در رواق سرداب آرامگاه حضرت ابوالفضل(ع)به خاک سپردند.مجلس‌ترحیم او در قم توسط آیت الله منعقد شد. پل حاج سید محمد بر روی رودخانه زنجان رود از بناهای اوست. 🔹️او داماد میرزا ابوطالب زنجانی بود. ♨️ دو فرزند و شاگرد او، و زنجانی از روحانیون حامی محمد مصدق و از منتقدان جدی جریان خط امام بودند. ♨️امروزه برخی از روشنفکران دینی و مخالفان جمهوری اسلامی، ریشه زاویه فکری خود را با انقلاب در خط فکری این دو برادر کاوش می کنند که جای بسی تامل و بررسی دارد. .. با ما همراه باشید. @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
چرا #زنجان در نظر سیاسیون، بستر مناسبی برای پرتاب نظریه های چالشی شده است؟! تحلیل هایتان را برای ما
🌀متن اعتراضی یکی از طلاب زنجان نسبت به سخنان اخیر وزیر ارتباطات در زنجان 💠روز گذشته وزیر به ظاهر خام ولی در باطن زیرک ارتباطات و فناوری اطلاعات آقای آذری جهرمی، در زنجان، پایتخت شور و شعور حسینی و در حضور بزرگان استان، خاصا جنابان عالی، حضور یافته و نقطی کنایه آمیز بر زبان جاری ساخت. ▪️وی در سخنانی عجیب و بی ارتباط با مسئولیتش، خود را در قواره یک مدرس اخلاق دیده و گفت: "درس امام این بود که همانگونه که به کاخ سفید اعتمادی نیست، امید بستن به «کاخ کرملین» هم راهبرد درستی نیست." ▪️اگرچه ناتوانی وی از فهم دو عبارت شرق ایدئولوژیکی و شرق جغرافیایی را می توان به حساب جهالت و ناآشنایی با مکتب امام راحل گذاشت؛ اما بی شک چنین تفسیری از امام عظیم الشان، تحریفی آشکار و ظلم بزرگی بر آن مراد سفرکرده حکیم است. ▪️ نکته دردآورتر اینکه این تحریف دقیقا در روز تسلیم پیام رهبر فرزانه و عالم انقلاب به رییس جمهور روسیه انجام می شود و این تقابل نامبارک را نمی توان صرفا یک اتفاق دانست. در این میان سکوت جنابان عالی بعنوان مسئولان تراز اول استان در قبال این گستاخی آشکار، بسیار عجیب و البته تاسف بار است. ▪️چگونه ممکن است فردی (ولو اگر مسئول تراز اول دولتی باشد) آشکارا در حضور شما خط امام را تحریف کرده و با کنایه به نایب برحقش، درون باطل خود را آشکار کند و از هیچ مسئول حاضر در آن جلسه کذایی صدایی خارج نشود؟ ▪️انتظار بود تا در لحظه جواب این تحریف خط امام و کنایه به رهبر معظم انقلاب توسط این جوانک پرمدعا داده می شد تا بفهمد، زنجان محل مناسبی برای چنین مزه پراکنی های گستاخانه نیست؛ ولی افسوس که جنابان عالی مصلحت های خودساخته را بر همه چیز حتی امام و رهبری تحمیل کردید. ▪️علی ای حال انتظار داریم در اسرع وقت دو جسارت صورت گرفته توسط آقای آذری جهرمی را محکوم و شکوائیه جوانان و مردم انقلابی استان را به گوش مقامات عالی کشور برسانید و از حیثیت انقلابی و ولایی استان دفاع کنید. ▪️و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
چرا #زنجان در نظر سیاسیون، بستر مناسبی برای پرتاب نظریه های چالشی شده است؟! تحلیل هایتان را برای ما
نامه سرگشاده ۱۰۰ مجموعه تشکل های دانشجویی و هیئت های مذهبی و کانون ها و موسسات فرهنگی استان زنجان در واکنش به سخنان نشان از ، ، ، و بودن است، این نشانه ای از خروش است که کارهای مردمی و مردم نهاد چقدر می تواند موثر و تاثیرگذار باشد، با عبور از کار تشکیلاتی باید به کار مردمی و اجتماعی رسید، یعنی تشکیلاتی که در دل مردم است. @alrahile @serat_zanjan
♨️ بازتاب نامه سرگشاده‌ ۱۰۰ مجموعه مردم‌نهاد به مسئولان استان زنجان در سایت های رسمی کشور/ چرا اجازه می‌دهید زنجان جولانگاه تحریفگران شود؟ 👇👇👇👇👇👇👇 🌐 خبرگزاری فارس 🌐خبرگزاری تسنیم 🌐خبرگزاری رسا 🌀انتشار حداکثری @serat_zanjan
36.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نویسنده بیانیه گام دوم انقلاب چه کسی است؟ 🌀انتشار به بهانه ۲۴ بهمن سالروز تقریر بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب @serat_zanjan
♨️شوخی کاربران فضای مجازی با کابینه آینده؛ 🌀اگر قرار بود از بین بازیگران کابینه را انتخاب کنیم؟ @serat_zanjan
🌀سخنان جنجالی و دم خروس !نامه رادیکال و فتنه‌انگیز جمعی از برجامیان در حمایت از آقای عبدالحميد نامه جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری خطاب به شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید در دفاع از حقوق شهروندی جامعه اهل سنت ایران حضرت شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید با سلام و آرزوی سلامتی شما 🔺نامه اعتراضی و سراسر جناب‌عالی درباره نقض مکرر حقوق شهروندیِ هموطنان اهل سنت که نشان دهنده رنج و سختی و بر خواهران و برادران اهل سنت در طول چهل ساله اخیر است، مایه عمیق ما بود. 🔻 همه آنچه ما از خلال و ، انسانی و حقوق بشری دریافته ایم پیامی جز برابریِ حقوق همه انسانها فارغ از عقیده، دین، مذهب و قومیت نداشته است. 🔻انسانی که ما می‌شناسیم کلمه را آموخت تا کرامت ببیند و عزت و شان او در برابر همه دیگر مخلوقات فارغ از هر گونه تبعیض و نابرابری حفظ شود. 🔻از این گذشته انقلاب ۱۳۵۷ که اینک در آستانه چهل و سومین سال وقوع آن قرار داریم آرمان رهایی، آزادگی و انسانیت را جستجو می‌کرد و حقوق شهروندی را سر لوحه خود قرار داده بود و البته امروز صادق‌ترین انقلابیون آن زمان نیز نسبت به انحراف از آرمانهای بلند و انسانی آن انقلاب معترض‌اند و روند تغییرات را تایید نمی‌کنند. 🔻برخورداری همه اقوام ایرانی ‌از حقوق شهروندی و همه ایرانیان اعم از زرتشتی، مسیحی، یهودی ، مسلمان اعم از شیعه، سنی، درویش و پیروان آیین بهایی، و اعم از موافق ، مخالف و منتقدِ حاکمیت، در ردیف بدیهی‌ترین اصول دینی، ملی و انسانی است که متاسفانه امروزه بشدّت نقض می‌شود. 🔺ما امید داریم که به واسطه انسانهای شریف، مومن ، ایرانی و آزاده‌ای چون شما دیر یا زود ملت ایران بار دیگر در مسیر آرمانهای بزرگ آزادی، عدالت و توسعه و رفاه برای همه ایرانیان فارغ از عقیده، دین ، مذهب و قومیت و امثال آن حرکت خواهد کرد و بساط ظلم وتبعیض علیه هموطنان اهل سنت برچیده خواهد شد. ما تردیدی نداریم که به رغم همه بیدادها و مظالم ، به یمن نقش مصلحانه و موثر شما در میان جماعت اهل سنت بویژه اهالی خطه بزرگ سیستان و بلوچستان، عشق به ایران و تلاش برای حفظ تمامیت ارضی در روح و دل مردم پایدار خواهد ماند. از همین رو ضمن همدردی با شما و خواهران و برادران اهل سنت از حضرت حق می‌خواهیم تا شما را نه فقط برای جماعت اهل سنت که برای ایران و ایرانیان حفظ کند. هاشم آقاجری - محمد ابراهیم زاده - هادی احتظاظی - مجید الهامی - بهمن احمدی امویی - حسن اسدی زیدآبادی - ابوالفضل بازرگان - محمد حسین بنی‌اسدی - قربان بهزادیان نژاد - علیرضا بهشتی حسینی - علیرضا بهشتی شیرازی- مصطفی تاجزاده - محمد توسلی - جلال جلالی زاده - بهزاد حق پناه - ابوالفضل حکیمی - ابراهیم خوش سیرت - محمد داوری- محمود دردکشان - خسرو دلیرثانی – معصومه¬دهقان – صادق¬ربانی – علیرضارجایی- بهمن رضا خانی - احد رضایی - حسین رفیعی - رضا رئیس طوسی – حامد سحابی - فریدون سحابی - پروانه سلحشوری - سیدمحمد سیف زاده - تقی شامخی - احسان شریعتی- فیروزه صابر - هاشم صباغیان - طاهره طالقانی - علیرضا علوی‌تبار - محمد علی عمویی - علی اصغر غروی - غفار فرزدی - علی فرید یحیایی- ابوالفضل قدیانی - نظام الدین قهاری - محمدرضا کارخانه چین - رحمن کارگشا - علی گرجی - فاطمه گوارایی - فخرالسادات محتشمی پور - محسن محققی - محمد محمدی اردهالی - نرگس محمدی - مهدی محمودیان - سعید مدنی - احمد معصومی - احمد منتظری - آذر منصوری - خسرو منصوریان - عباس منوچهری - عبدالله مومنی - نسرین نافعی - صدیقه وسمقی - هادی هادی‌زاده یزدی 🔶حاشیه: این اسامی را به خاطر بسپاریم و منتظر مواضع رادیکال آنان باشیم! @rozaneebefarda @serat_zanjan