eitaa logo
سید مسعود خسروی
203 دنبال‌کننده
38 عکس
58 ویدیو
7 فایل
✨إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي اَلدِّينِ برخی مطالعات روزانه را به اشتراک میگذاریم ✨ امیدوارم مباحث مفید باشد ارتباط https://eitaa.com/seyed1366
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️برهان اثبات وجود خدا بوعلی برهانی ابداع کرد و آن را برهان صدیقین میدانست یعنی میخواست از خود وجود وجوب را اثبات کند این برهان را بعد از او برهان وجوب و امکان میدانند و ملاصدرا وسبزواری و علامه طباطبائی تقریراتی از برهان صدیقین بیان کرده اند حال چرا فلاسفه مانند متکلمین از برهان حدوث استفاده نکردند؟! پاسخ این سوال مهم و مفصل است... در کتاب تجرید هم این برهان را جایگزین برهان حدوث کردند طبق نظر فلاسفه مناط احتیاج ممکن به علت امکان است نه حدوث درضمن به نظر فلاسفه میتوان موجوداتی را مخلوق خدا دانست که زمانی نباشند،مجرد باشند لذا اینگونه موجودات حادث ذاتی اند نه زمانی پس برهان حدوث آنها را شامل نمیشود
🔸️اثبات قدرت برای خداوند اول باید قدرت را تعریف کرد فلاسفه قدرت را به ان شاء فعل وان لم یشا لم یفعل تعریف میکنند و متکلمین قدرت را به صحت فعل وترک معنا میکنند فرق این دو تعریف بسیار مهم است ادله فراوانی برای اثبات قدرت میتوان ارائه داد یکی واجب بودن خداوند و دیگر حدوث عالم
🔸️علم وقدرت در کلام و فلسفه در کتاب تجرید بعد از اثبات واجب الوجود بحث قدرت را آورد اما بیشتر کتب فلسفی بعد از اثبات واجب بحث علم را می آورند شاید به خاطر این باشد که متکلمین اهم صفات خداوند را قدرت و فلاسفه اهم صفات را علم میدانند مباحث علم و قدرت نزد فلاسفه ومتکلمین فرقهای مهم و اساسی دارد که به مرور اشاره میکنیم
🔸️شیعیان، همدیگر را تخریب نکنید كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: عَظِّمُوا أَصْحَابَكُمْ وَ وَقِّرُوهُمْ وَ لاَ يَتَهَجَّمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لاَ تَضَارُّوا وَ لاَ تَحَاسَدُوا وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلْبُخْلَ كُونُوا عِبَادَ اَللَّهِ اَلْمُخْلَصِينَ اَلصَّالِحِينَ. امام باقر بار ها میفرمودند یاران خود را تخریب نکنید آنها را بزرگ شمارید بر یکدیگر هجمه نکنید بر آنها ضرر نرسانید نسبت به هم حسادت نورزید از بخل پرهیز کنید اگر اینگونه بودید بنده ی مخلص وصالح خواهیدبود 🔹️چقدر شیعه الان نیاز به اینگونه رهنمودها داره کلام امام باقر است اگر التزام داریم عمل کنیم و کمتر همدیگر را تخریب کنیم
🔸️پیامبر فرمودند هرکس نعمت خدا را فقط در خوردنیها و لباس [و امورمادی] بداند عمل صالح او کم و عذاب او نزدیک خواهد بود
🔸️کفر ونفاق مانع قبولی اعمال التوبة وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ وَلَا يُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﻧﻔﺎﻗﺸﺎﻥ ﺑﺎﺯﻧﺪﺍﺷﺖ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻟﺖ ﻭﺳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺟﺰ ﺑﺎ ﺑﻲ ﻣﻴﻠﻲ ﻭ ﻧﺎﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(٥٤)
🔸️برخی ازادله ولایت فقیه 🔹️۱- مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلاَلِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَلْيَرْضَيَا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمٍ وَ لَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اَللَّهِ اِسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ اَلرَّادُّ عَلَيْنَا كَافِرٌ 🔹️سوره نساء آیه ۶۰ ۲- «أَ لَمْ تَرَ إِلَى اَلَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحٰاكَمُوا إِلَى اَلطّٰاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ» 🔹️۳- ثُلِمَ فِي اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ يَسُدُّهَا شَيْءٌ لِأَنَّ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلْفُقَهَاءَ حُصُونُ اَلْإِسْلاَمِ كَحِصْنِ سُورِ اَلْمَدِينَةِ لَهَا 🔹️۴- اَلْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ اَلرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي اَلدُّنْيَا قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي اَلدُّنْيَا قَالَ اِتِّبَاعُ اَلسُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ. 🔹️۵- وَ أَمَّا اَلْحَوَادِثُ اَلْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ 🔹️۶- «اِتَّقُوا اَلْحُكُومَةَ فَإِنَّ اَلْحُكُومَةَ إِنَّمَا هِيَ لِلْإِمَامِ اَلْعَالِمِ بِالْقَضَاءِ اَلْعَادِلِ فِي اَلْمُسْلِمِينَ كَنَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ» 🔹️۷- إِيَّاكُمْ إِذَا وَقَعَتْ بَيْنَكُمْ خُصُومَةٌ أَوْ تَدَارَى بَيْنَكُمْ فِي شَيْءٍ مِنَ اَلْأَخْذِ وَ اَلْعَطَاءِ أَنْ تَتَحَاكَمُوا إِلَى أَحَدٍ مِنْ هَؤُلاَءِ اَلْفُسَّاقِ اِجْعَلُوا بَيْنَكُمْ رَجُلاً مِمَّنْ قَدْ عَرَفَ حَلاَلَنَا وَ حَرَامَنَا فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ قَاضِياً وَ إِيَّاكُمْ أَنْ يُخَاصِمَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِلَى اَلسُّلْطَانِ اَلْجَائِرِ» 🔹️۸- إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ إِنَّ اَلْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لاَ دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا اَلْعِلْمَ 🔹️۹- مَنْزِلَةُ اَلْفَقِيهِ فِي هَذَا اَلْوَقْتِ كَمَنْزِلَةِ اَلْأَنْبِيَاءِ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ . 🔹️۱۰- اَلْمُلُوكُ حُكَّامٌ عَلَى اَلنَّاسِ وَ اَلْعُلَمَاءُ حُكَّامٌ عَلَى اَلْمُلُوكِ . 🔹️۱۱- أَنْتُمْ أَعْظَمُ اَلنَّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ اَلْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَشْعُرُونَ ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ اَلْأُمُورِ وَ اَلْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي اَلْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ اَلْأُمَنَاءِ عَلَى حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ فَأَنْتُمُ اَلْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ اَلْمَنْزِلَةَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِكَ إِلاَّ بِتَفَرُّقِكُمْ عَنِ اَلْحَقِّ وَ اِخْتِلاَفِكُمْ فِي اَلسُّنَّةِ بَعْدَ اَلْبَيِّنَةِ اَلْوَاضِحَةِ 🔹️۱۲- سوره التوبة وَإِن نَّكَثُوا أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ 🔹️۱۳-آل عمران وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 🔹️۱۴-ادله امر به معروف 🔹️۱۵-ادله اجرای حدود 🔹️۱۶-ادله جهاد 🔹️۱۷-تایید قیام های زید،شهیدفخ،مختار و... 🔹️۱۸- اجماع (شیخ انصاری و صاحب جواهر ادعای اجماع کرده اند) -در اصل ولایت فقیه هیچ فقیهی بحث ندارد بحث در حیطه ی اختیارات است 🔹️۱۹-اصل تنزل تدریجی مالایدرک کله لا یترک کله 🔹️۲۰-اَللَّهُمَّ اِرْحَمْ خُلَفَائِي ثَلاَثَ مَرَّاتٍ قِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ اَلَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ أَحَادِيثِي وَ سُنَّتِي 🔹️۲۱-آیه ۷۳ الأنبياء وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ 🔹️۲۲- مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَلشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ اَلشَّيْطَانَ. 🔹️۲۳-توحید افعالی و توحیدربوبی 🔹️۲۴-سیره پیامبر و امیرالمومنین در نصب والیان 🔹️۲۵-ولایت عدول مومنین بعدازفقیه که در فقه متسالم است 🔹️۲۶- لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِيَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَنْ لاَ يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا ادامه
هدایت شده از پناهیان اربعین
50.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️عاشقانه های اربعین شماره ۲ ‌ 🔹زائر ۶ ماهه‌ای که از جانب حضرت عباس(ع) مهمان عراقی ها شد. ‌ 📍سفرنامه اربعین استاد پناهیان را در کانال پناهیان اربعین دنبال کنید👇 @panahian_arbaein
کربلا روزی هر کس شد گوارای وجود آرزو ماندن به دل هم قسمت جامانده هاست بعد زوار حریمت حالی از ماهم بپرس نوبتی هم باشد اقا نوبت جامانده هاست
🔸️چرا ما با امام همراه نمیشویم؟! یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ فَوْزا عَظِیماً ای کاش همراه شما بودم و به رستگاری بزرگ میرسیدم 🔹️آیه ۳۱ سوره نبا میفرماید إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﺍﺳﺖ .(٣١) شرط رسیدن به فوز و رستگاری و همراهی با امام تقواست آیه ۷۹ واقعه لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﺟﺰ ﭘﺎﻙ ﺷﺪﮔﺎﻥ [ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ] ﺑﻪ [ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﻟﻄﺎﻳﻒ ] ﺁﻥ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ .(٧٩) 🔹️فقط پاکان اجازه پیدا میکنند
🔸️بشارتی برای کچل ها😂 الرحمن يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ ﺳﺮﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﻧﺪ . ](٤١) 🔹️نواصی یعنی موهای جلوی سر رو میگن
هدایت شده از نردبان فقاهت
✳️ (9) ✔️ آیت الله شیخ عباس نائینی(ره): 🔹 مرحوم حکیم و مرحوم شیخ حسین حلّی هر دو با هم در جنگ عثمانی علیه انگلیس‌ها جنگیده بودند. مرحوم حکیم و مرحوم حلی لباس رزم پوشیدند، تفنگ به دست گرفتند و جنگیدند. آخر عثمانی یک کشور اسلامی بود. 🔸 این را هم بگویم که آیت‌الله شیخ حسین حلی و آیت‌الله حکیم قرار گذاشته بودند که وقتی به درس خارج برسند، هر کدام به درس یک نفر از اساتید بروند. لذا آقای حکیم به درس آقا ضیاء عراقی رفت و آقای حلّی به درس میرزای نائینی. بعد با هم جلسه می‌گذاشتند و حرف اساتیدشان را برای یکدیگر نقل می‌کردند. 🔹 لذا آیت‌ الله وحید در مجلسی می‌گفت: «نگاه کنید چه علمایی ما داشتیم! آقای نائینی چنین حرفی زده و آیت‌الله حکیم هم اشکال دقیق و ظریفی به او کرده است» یعنی آقای حکیم با اینکه شاگرد مرحوم نائینی نبوده ولی از درس‌های ایشان آگاه بوده است. این‌طور درس می‌خواندند! @Nardebane_feghahat