eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
711 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
4_289901509271880073.mp3
1.38M
💤 بیداری از خواب طبیعت گفتم: ای دوست پس نکردی حج نشدی در مقام محو مقیم رفته‌ای مکه دیده، آمده باز محنت بادیه خریده به سیم ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
📆 سال‌روز درگذشت مرحوم آیت‌الله سید مرتضی فیروزآبادی؛ ( ۱۷ ۱۴۱۰ ق) 🔹 مرحوم حاج سید مرتضی در مورد کتاب شریف فضائل الخمسة¹ می‌فرمود: از آثار خالده‌ی فرهنگ است. بسیار خدمت بزرگی شده برای تشیع؛ زیرا این مؤلف بزرگوار مطالب این کتاب را از برادران اهل جمع‌آوری کرده است. ۸۸٫۱۰٫۱۰ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ ( ) ُعتَبَرَة تألیف مرحوم آیت‌الله سید مرتضی ] @seyedololama
‍ ‍ 🌹 عید غدیر خم، عید الله الاکبر، بر همگان مبارک باد. 💐 این‌که در روز عید غدیر، همدیگر را در بغل می‌گیریم و می‌گوییم که شکر خدا و حمد خدا که ما را از کسانی قرار داد که حضرت علی علیه‌السلام را از دست ندادیم و متمسکین به ولایت علی ابن ابی طالب علیه‌السلام شدیم؛ این به خاطر این است که دنیا با تمام زر و زیورش یک طرف، علی علیه‌السلام با تمام جمال و کمال و شرافت‌های انسانی‌اش یک طرف. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
‍ ‍ 🌹 عید غدیر خم، عید الله الاکبر، بر همگان مبارک باد. 💐 این‌که در روز عید غدیر، همدیگر را در بغل می‌گیریم و می‌گوییم که شکر خدا و حمد خدا که ما را از کسانی قرار داد که حضرت علی علیه‌السلام را از دست ندادیم و متمسکین به ولایت علی ابن ابی طالب علیه‌السلام شدیم؛ این به خاطر این است که دنیا با تمام زر و زیورش یک طرف، علی علیه‌السلام با تمام جمال و کمال و شرافت‌های انسانی‌اش یک طرف. ☄ مسأله جانشینی امام علی علیه‌السلام در اسلام 🔺 پیامبر (صلی الله عليه وآله) در ضمن دعوت به اسلام و نبوت، ولایت امام علی (علیه‌السلام) را هم مطرح کرده و این دو را به هم گره زده است. یعنی اصلاً اسلام با همراهی موسی و هارون شروع شده؛ با همراهی ولی بعد از نبی. ... علاوه بر روایات در این مورد، عقل انسان هم این مسأله را تایید می‌کند. چون وقتی یک مؤسسه کوچک را بدون کمک و همراه نمی‌توان تأسیس کرد، چگونه کسی که می‌گوید من آخرین پیامبر هستم و دین من همه‌ی بشریت را پوشش می‌دهد و همه را نجات خواهد داد، می‌تواند بدون همراه و یاوری چنین کاری را انجام دهد؟!. علاوه بر این، عمل پیامبر(صلی الله عليه وآله) هم مؤیِّد است؛ چون هیچ‌گاه از مدینه خارج نشد، مگر این‌که برای خود جانشین قرار داد. ۸۷.۱۲.۲۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
‍ ‍ 🔺 يكی از دستوراتی كه علما نوشته‌اند و به ما توصيه کرده‌اند، بنده هم خدمت برادران عرض می‌کنم، اين دعای شريف صباح است که اول صبح خوانده می‌شود. لحن این دعا همين لحن‌هاست و دردش همين دردها است و نجاتش همين نجات‌ها است. وقتی انسان صبح، وضو گرفته و نماز خوانده است؛ به جای افكاری كه فكر او و نَفَس، راه، و انرژی او را رو به خودش می‌چرخاند، اين دعا هدف را معلوم می‌کند. 💠 می‌گوید: الآن كه فرصت داری، هنوز نه اداره است، نه مدرسه، نه چيز ديگر، از آن كسی كه ديشب تو را خواباند و تو از او غافل بودی تشكر كن: « يَا مَنْ أَرْقَدَنِی فِی مِهَادِ أَمْنِهِ وَ أَمَانِه»؛ مِهاد امن و امان يعنی چه؟ ‌خدایا تو مرا در گهواره امن خواباندی، دست خدا در كار بود كه بنده و شما خوابيديم وگرنه بعضی از افراد هستند كه آرزو دارند بتوانند يك ساعت آرام بخوابند!. دارو می‌خورند که بخوابند يا نمی‌شود يا اگر بشود فوری از خواب می‌پرند!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
🌹یا باب الحوائج یا موسی ابن جعفر ایها الکاظم یابن رسول الله یا وجیهاً عندالله اشفع لنا عندالله 🌺 ولادت حضرت امام کاظم صلوات‌الله‌علیه مبارک باد @seyedololama
4_289901509271880172.mp3
667.4K
🔺علاج بی‌تقوایی فطری در روایتی از امام کاظم علیه‌السلام ✖️عدم وجود عقل در تعلیم و امروزه 💰اقتصاد اسلامی 💊درمان بیماری حسد 🔹سلامت دینی ✅ آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
4_289901509271880073.mp3
1.38M
💤 بیداری از خواب طبیعت گفتم: ای دوست پس نکردی حج نشدی در مقام محو مقیم رفته‌ای مکه دیده، آمده باز محنت بادیه خریده به سیم ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
✅ مطالبی بسیار عالی در سالروز شهادت جناب میثم تمار رضی الله عنه؛ (۲۲ ذیحجه ۶۰ق) 🔺 "یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّبَ القلوب ثَبِّت قلبی علی دینِکَ" ؛ این بهترین دعاهاست؛ در قنوت، در سجده، در ماشین، در راه، در بین درس، در بین مباحثه. آدم این دعا توی دلش زنده باشد و زنده نگه دارد و این دعا را تکرار کند. هر جا می‌شود با زبان و هر جا نمی‌شود با تکرار در قلب و خاطر؛ ای خدای من، ای مهربان خدای من، ای ارحم الراحمین من، این دل مرا ثابت نگه دار، این نقش ایمان گچ تخته‌ای نباشد که با یک پنبه از بین برود!، ثابت باشد.این انگشترهایی که رویش می‌نویسند، چهار روز دست آدم است، آدم نگاه می‌کند می‌بیند چیزی نمانده و همه‌اش شسته شده. در وضو و در حمام و در صابون زدن‌ها پاک شده، اما آن انگشترهایی که در آن‌ها حکاکی کرده‌اند و کنده شده رویش، آن‌ها نه؛ دیگر با شستشو و صابون و این‌ها از بین نمی‌رود. این دعا مفادش این است که خدایا این علاقه‌ی به خودت را، بندگی من نسبت به خودت را که من الآن به آن اقرار دارم، این را خودت حکّ کن، حکاکی‌اش دست توست. هیچ کس نمی‌تواند در قلب من چیزی را حکاکی کند، تو ثابت کن، تو در آن بنگار با قلم قدرت خودت، مثل جناب میثم!. میثم خیلی علاقه به حضرت علی علیه‌السلام داشت در حالی که عرب هم نبود. یک کسی بود که در جامعه‌ی کوفه و عرب‌ها و این‌ها، نام و نشانی برایش قائل نبودند، می‌گفتند: یک عجمی است؛ یعنی یک بیگانه است. اما این دل چاپ خورده بود خیلی. یک روز حضرت گویا به او فرمود که: چه خواهی کرد آن وقتی که آن ولد زناهای بنی امیه تو را اسیر کنند و دستور بدهند که به من فحش بدهی؟!. گفت: همچنین کاری نمی‌کنم. حضرت فرمودند: تو را می‌کشند! گفت: چه مانعی دارد؟! این چنین قرص گفت من چنین کاری نمی‌کنم. ❤️ بعد وقتی ابن زیاد او را گرفت دستور داد دست و پای او را بریدند!. همان‌طوری که دست و پایش بریده شده بود و خون از دست و پایش می‌ریخت، مدح امیرالمؤمنین می‌کرد! یاد امیرالمؤمنین می‌کرد کمالات علی، زیبایی‌های علی، خوبی‌های علی را به مردم می‌گفت؛ 💔 مردم بی‌وفا نباشید!. علی اسلام را زنده کرد. این دین اسلام یادگار علی است در دست شما. این نماز و مسجد مالِ علی است که به شما داده. هِیْ می‌گفت و می‌گفت آخرش دستور داد زبانش ﺭا هم قطع کردند!. این معنی پیشامدهاست که برای انسان می‌کند. چرا این‌طور است؟ چون اصلاً زندگی ارزشی ندارد!. ما ۲۰ سال هم زنده باشیم یا نباشیم چه ارزشی دارد. این امتحانی که این‌جا از انسان توی دبیرستان‌ها می‌کنند چه چیزی است؟ دو تا مسئله است و دو تا کتاب است؛ این هم همین‌طور؛ این زندگی چیزی نیست که آدم پای آن بایستد و هول و هراسش را داشته باشد که مثلاً آخ چه خواهد شد، اگر من دوستی علی را نگه دارم و با این‌ها مبارزه کنم از من چه چیزی می‌گیرند.خب غیر از این است که دست و پای مرا قطع بکنند، چشم مرا دربیاورند و کور بکنند. 🌹 آن موقع، موقعی است که علی به داد من خواهد رسید. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
✳️ اﻫﻤﻴﺖ اﺫاﻥ ﺩﺭ ﺑﻴﺪاﺭی ﺑﺸﺮﻳﺖ 💠 ﺭؤﻳﺖ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺑﺎ چشم ظاهری نیست که ای بسا کسانی که نابینایی ظاهری داشته باشند ولی آن نابینایی درونی برایشان نباشد. و ای بسا این‌که بشریت، تمامی‌شان، اکثریت‌شان، ۹۹% شان، کر و کور معنوی باشند! و این اذان برای رفع این کوری است. ولذا یک مطلبی نیست که یک هفته، یک ماه، یک سال، ده سال و یک قرن کافی باشد از برای این شعار. این شعار باید دائماً در انسان طبیعی که قبل از مرگ زندگی می‌کند او را هِیْ تکان بدهد، او را هِیْ ملتفت کند که تو در محضر خدای باقی هستی و در حال فنای از خود!. بدان که فنا، سرتاپای طبیعت و وجود انسان‌ها را گرفته است. و به زودی این فنا همه را می‌گیرد و تنها بقا از برای ذات مقدس حق است!. ⁉️ آیا این مطلب چیزی است که کسی واقعاً به آن توجه کند یا نه؟! اصلاً توجهات آن‌هایی که نیست که نیست، توجهات ما هم که هست در حکم نیست است!. یعنی واقعاً در ما تأثیری نمی‌کند!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
🔺 سال‌روز مباهله‌ی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مسیحیان نجران؛ ( ۲۴ ۹ق) 🔹 رفتار (صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت سلام الله علیها خیلی عجیب بوده که نمونه‌ی آن در وقتی است که منطقه‌ی که مکانی است بین و و ، به آمدند تا با حضرت در مورد دین‌شان صحبت بکنند. این‌ها خیلی بودند و به خرج می‌دادند، فلذا این لجاجت‌شان باعث شد که آیه‌ی شریفه‌ی نازل شود که در این آیه فرموده: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»¹؛ با این‌که این‌ها دینی‌شان به این‌جا رسیده که می‌دانند تو پیامبری و بعد از آن‌ها آمده‌ای، اما دست بر نمی‌دارند و چانه‌زنی می‌کنند؛ «فَقُلْ تَعَالَوْا» بگو: بیایید که چاره‌اش به دست من است؛ «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ این آیه خیلی عجیب است. خیلی!. خیلی دقت می‌خواهد. اگر این‌ها دست از لجاجت‌شان بر ندارند، با آن‌که مطلب را هم می‌دانند، بگو بیایید بکنیم، بکنیم؛ از خدا بر یکدیگر کنیم که خدایا آن‌که در این قضیه نادرستی به خرج می‌دهد و نمی‌خواهد زیر بار برود، تو او را مورد خودت قرار بده!. خب در این‌جا پیامبری که مدعی است که من پیامبرم و دین شما را کرده‌ام و دیگر شما بر دین سابق‌تان باقی نیستید و دین فعلی شما دینی است که من آورده‌ام و اگر به آن نکنید؛ اهل خواهید بود، بی‌دین خواهید بود، نه این‌که دین خواهید داشت و با دین از دنیا خواهید رفت، نه! دیگر چون آن دین منسوخ شد؛ دوره‌اش تمام شده است. حالا اگر شما قبول ندارید و نمی‌خواهید زیر این بار بروید، بیایید تا دعوت کنیم و یک دعوتی انجام بدهیم. نه این‌که من پیغمبرم؛ بیایم، شما هم بیایید و یک دعوتی انجام دهیم، نه. بلکه من از افرادی دعوت می‌کنم، شما هم از افرادی دعوت کنید. چون وقتی دو طرف گروهی شدند، خطرش بیشتر است. خطر از یک نفر بیشتر می‌شود. عزیزان‌تان را جمع کنید، ما هم عزیزان‌مان را جمع می‌کنیم. آن‌وقت این‌جا خداوند عزیزان پیامبر را معیَّن کرده و نگذاشته به دست خودش که هر که را بخواهد، بیاورد بلکه فرموده بگو: پسران‌مان را بیاوریم؛ "أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ". و زن‌هایمان را بیاوریم و جان‌هایمان را بیاوریم. کسانی که به آن‌ها می‌گوییم: ای جان من! عزیز من! عزیزان‌مان را بیاوریم. آن‌وقت برویم کنار در خانه‌ی خدا و بگوییم: خدایا این‌ها این‌طور می‌گویند. آن‌ها هم آن‌طور می‌گویند. هر کدام را تو قبول نداری، لعنت کن و از بین ببر!. پس معلوم می‌شود که یک گروهی در بودند که هم شأن پیامبر و بودند که حدیث هم از همین مقام این‌ها انتزاع می‌شود. آن‌وقت در این آیه "نِسَاءَنَا" فرموده نه "بناتنا" که دختران‌مان را بیاوریم، بلکه فرموده: زن‌هایمان را بیاوریم. زن‌ها؛ چه ، چه زن و . اما در مقام آوردن، حضرت فقط حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آوردند و هیچ‌کدام از همسران و اهل حرم و این‌ها را نیاوردند. پس معلوم می‌شود نفرین حضرت به مخالفینِ سرسخت و متعصب و ناجنس، متوقف بود بر این‌که حضرت این کار را بکند و از طرفی عزیزان خودش را به مردم نشان دهد که این‌ها چه کسانی هستند و از طرفی، ناقابل بودن زن‌هایشان را نشان بدهد!؛ چون عبارت آیه "نِسَاءَنَا" است و نساء هم بیشتر در حرم و همسر استعمال می‌شود، ولی آن‌ها را اصلاً قابل ندانست و لذا بعضی از مفسرین مثل ² و غیره می‌گویند از این آیه، دیگر بالاتر چیزی در فضیلت (علیهم‌السلام) نیست. چون این چنین با چند کلمه این‌ها را معرفی کرده و حضرت هم به ایشان می‌گوید که وقتی من دعا کردم و نفرین کردم، شما هم آمین بگویید. این هم در هست که ها نقل کرده‌اند. معلوم می‌شود که نفرین و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که است، آمین گفتنی می‌خواهد که آن باید از طرف افرادی مخصوص باشد که خدا آن‌ها را معین کرده باشد و قول‌شان ردّ نشود و نفرین‌شان هدر نرود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ :۶۱] ۲)[ ج۱ ص۳۷۰: «... وفيه دليل لا شیء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهم‌السلام»] @seyedololama