⬛️⚜▪️⚜▪️⚜▪️
⚜▪️⚜
⚜▪️⚜
▪️
🏴 السّلامُ عَلَیْکِ أیَّتُها الصِدیقَة الزَّکِیّة🏴
این صفای سینه هامان ازصفای فاطمه است.
هر چه داریم و نداریم از عطای فاطمه است.
چادر خاکی او بر قلب ما هم نور داد
باز هم در جان ما حال و هوای فاطمه است.
▪️◾️◼️◾️▪️
إقامه ی مجلس عزای بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا، سلام الله علیها
🏴 ویژه خواهران 🏴
▪️سخنران و مداح: خانم دکتر محبی
▪️زمان : پنجشنبه، جمعه و شنبه (۲۳ الی ۲۵ آذر) ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر
▪️مکان : انتهای بنیاد، میدان جوان، شهرک شهید زین الدین، خیابان پائیزان، خیابان دکتر حسابی، نبش کوچه ۵، پلاک ۱۱ طبقه دوم
منزل آقای جانی پور
🏴 منتظر قدوم سبزتان هستیم.
▪️
⚜▪️⚜
⚜▪️⚜
⬛️⚜▪️⚜▪️⚜▪️
#مناجات_فاطمی
دعای روز جمعه
حضرت فاطمةُ(س) ـ
فی دُعاءِ یومِ الجُمُعَةِ ـ : اللّهُمَّ اجعَلنا مِن أقرَبِ مَن تَقَرَّبَ إلَیک، وأوجَهَ مَن تَوَجَّهَ إلَیک، وأنجَحَ مَن سَأَلَک وتَضَرَّعَ إلَیک، اللّهُمَّ اجعَلنا مِمَّن کأَنَّهُ یراک إلی یومِ القِیامَةِ الَّذی فیهِ یلقاک، ولا تُمِتنا إلاّ عَلی رِضاک، اللّهُمَّ وَاجعَلنا مِمَّن أخلَصَ لَک بِعَمَلِهِ، وأحَبَّک فی جَمیعِ خَلقِک. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَاغفِر لَنا مَغفِرَةً جَزماً حَتماً لا نَقتَرِفُ بَعدَها ذَنباً، ولا نَکتَسِبُ خَطیئَةً ولا إثماً. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ صَلاةً نامِیةً، دائِمَةً زاکیةً، مُتَتابِعَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً، بِرَحمَتِک یا أرحَمَ الرّاحِمینَ .
حضرت فاطمةُ(س)ـ در دعای روز جمعه ـ:
خداوندا! ما را از نزدیک ترین کسانی که به تو تقرّب جسته اند، و از موجه ترین کسانی که به تو روی آورده اند، و از موفق یافته ترین کسانی که از تو خواسته اند و به درگاهت تضرع کرده اند، قرار ده. خداوندا! ما را از کسانی قرار ده که گویی در روز قیامت که به لقای تو می آیند، تو را می بینند. ما را جز به خشنودی خود نمیران. خداوندا! ما را از کسانی قرارده که عملشان را برای تو خالص کردند و در میان همه آفریدگانت تو را بیش از دیگران دوست دارند. خداوندا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و ما را چنان قطعی حتمی بیامرز که پس از آن گناهی مرتکب نشویم و خطا و گناهی نکنیم. خداوندا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست، درودی بالنده، همواره، فزاینده، پیاپی، پی در پی، و به دنبال هم. به حق رحمت خودت، ای رحم کننده ترین رحم کنندگان.
بحار الأنوار : ج ۹۰ ص ۳۳۹ ج۴۸
🏴🌹🏴
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 آیه ۴۰ سوره مائده
🌸 أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِير
🍀 ترجمه: آیا نمی دانى كه فرمانروایى آسمان ها و زمین از آن خداست، هركه را بخواهد عذاب مى كند و هركه را بخواهد مى آمرزد و خداوند بر هر چیزى تواناست.
🌷 #السماوات: آسمان ها
🌷 #الأرض: زمین
🌷 #یغفر: می آمرزد
🌷 #قدیر: توانا
🌹 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است به دنبال حكم توبه دزدان که در آیه قبل بیان شد، روى سخن را به #پيامبر_اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» نموده و مى فرمايد: «أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ: آیا نمی دانی فرمانروایی آسمان ها و زمین از آن خداست.» چون خدا مالک آسمان ها و زمین است پس هر گونه صلاح بداند در آنها تصرف می کند. سپس می فرماید: «يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ: و هر که را بخواهد عذاب می کند.» یعنی هر کسی را که شایسته مجازات بداند، مجازات می کند. «وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ: و هر که را بخواهد می آمرزد.» و هر کسی را که شایسته #بخشش بداند او را می بخشد. « وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ: و خداوند بر هر چیزی تواناست.»
🔹 پيام های آیه ۴۰ سوره مائده 🔹
✅ كسى كه بر هستى حاكم است، حقّ دارد قوانین هستى را وضع كند.
✅ مجرمان بدانند كه راه فرارى ندارند و باید به سوى #خدا بازگردند.
✅ #خداوند نیازى به توبه ى بندگان ندارد، چون همه ى هستى از آن اوست.
✅ #انسان باید در حالتى میان بیم و امید باشد.
✅ #عفو یا #عذاب، هردو نمونه اى از قدرت اوست.
🏴🌹🏴
بهشت بدون جهاد و صبر بدست نمی آید
سلام ✋
#عاقبتتان_ختم_به_شه🌹ادت 🤲
🔻#اینجا_خیمه_گاه_شهداست... 👇
🌷〰〰〰🇮🇷〰〰🌷
@shahidanemasjedehazratezeynab
🌷〰〰🇮🇷〰〰〰🌷
انسان شناسی 028.mp3
10.93M
#انسان_شناسی ۲۸
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
❣یه قلبِ سالم، گرسنه میشه!
هوس میکنه!
از گرسنگی، ضعف میکنه!
و ....
🔸گرسنهی ذکر میشه!
هوسِ قرآن میکنه ،
اگر نماز بهش نرسه ، از گرسنگی به ضعف میفته!
-اگر گرسنه مون نمیشه!
-اگر هوس نمیکنیم!
-اگر به ضعف نمیافتیم؛
یعنی یه جای کار ایراد داره ❗️
🚩#هیئت_بانوان_پیشکسوت_زینبی_س
👇👇
〰💠〰🌸〰💠
@Heiat1400_p_zeinaby
〰💠〰🌸〰💠
#معتبرترین_پاسخ_در_موضوع_فدک_
توسط حجتالاسلام قهرمان کرمی از کارشناسان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
👇👇👇👇👇
فدک روستایی است در منطقهٔ حِجاز که تا مدینه ۱۵۰ کیلومتر فاصلهدارد. در عصر محمد«ص» بسیار آباد بوده و مزارع، نخلستانها و چشمههای آب بسیاری در خود داشتهاست. در نزدیکی فدک، دِژی به نام «شمروخ» وجود داشته که هماکنون در آنجا روستایی بزرگ با نام «حائط» وجود دارد که دارای نخلهای فراواناست.
چند روز پس از واقعه سقیفه، ابوبکر اعلام کرد که فدک ملک شخصی نیست و نباید در نزد دختر محمد «ص» بماند. به همین جهت عاملان، فاطمه زهرا را از فدک بیرون کرد.[۴][۶][۵]فاطمه زهرا ناچار نزد ابوبکر رفت و در منابع اسلامی اینطور آمده که میان آنان گفتگویی رخداد:
خطبه فدکیه
-ابوبکر! وقتی تو بمیری ارث تو به چه کسی میرسد؟-زنان و فرزندانم.-چه شدهاست که حالا تو وارث پیغمبری نه ما؟-دختر پیغمبر! پدرت درهم و دیناری زر و سیم به جا نگذاشته.-اما سهم ما از خیبر و صدقه ما از فدک چه میشود؟-از پدرت شنیدم که «من تا زنده هستم در این زمین تصرف خواهم کرد و چون مردم مال همه مسلمانان خواهدبود».-ولی پیغمبر در زندگانی خود این مزرعه را به من بخشیدهاست.-گواهی داری؟-آری. شوهرم علی و ام ایمن گواهی میدهند.-دختر پیغمبر! میدانی کهام ایمن زن است و گواهی او کامل نیست. باید زنی دیگر هم گواهی دهد. یا مردی را گواه بیاوری.
و بدین ترتیب فدک به بیت المال انتقال داده شد. اگر چه فاطمه به روایت ابوبکر اذعان نکرد و همچنان بر گرفتن عطای خویش از محمد پافشاری به خرجمیداد.
حدیث ارث نبردن پیامبران
به گفته دانشمندان اهل سنت، تنها ابوبکر ادعا میکند که این روایت را از محمد«ص» شنیدهاست.
از این رو مورد مخالفت عدهای قرار میگیرد:
⬅️ قرآن
قرآن نظر دیگری در رابطه با ارث بردن از پیامبران دارد. خداوند در آیه ۱۶ سوره نمل میگوید «وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ»، یعنی «و سلیمان از داوود ارث برد». در این آیه از قرآن به وضوح ارث بردن از پیامبران ذکر شدهاست. مفسران متعدد در تفاسیر خود در تفسیر این آیه از ارث بردن مادی و معنوی سخن گفتهاند، اما اغلب تفاسیر بر ارث بردن از اموال در این آیه تأکید داشتهاند. چرا که پیامبری را خداوند به افراد تفویض میکند و از طریق رابطه پدر و فرزندی به نسل بعد ارث برده نمیشود و منظور آیه ارث بردن مادی است و نه پیامبری. تمام فرزندان پیامبران از اموال او ارث بردهاند اما همه آنها به پیامبری نرسیدهاند؛ و این آیه ردی بر ادعای ابوبکر خلیفهٔ اول مسلمانان مبنی بر ارث نبردن از پیامبران است.
⬅️ اهل بیت
برخلاف پافشاری ابوبکر بر شنیدن حدیث «از ما پیامبران ارث برده نمیشود» از محمد، اهل بیت به مخالفت با آن پرداخته و وجود چنین حدیثی را زیر سؤال بردند.
کار بدان جا میکشد که حتی عمر به این موضوع اذعان میکند که علی بن ابی طالب و عباس عموی محمد، ابوبکر را دروغگو میدانستند.
جمعی از همسران محمد«ص»
غیر از اهل بیت و عباس عموی محمد ص، تعدادی از همسران محمد نیز به ابوبکر، به خاطر نسبت دادن این حدیث اعتراض میکنند.
⬅️ دانشمندان اهل سنت
مفسران اهل سنت از جمله فخر رازی، جارالله زمخشری، طبری و بیضاوی در تفسیر آیات مربوط به ارث پیامبرانی چون داود، زکریا، یحیی و سلیمان، ضمن تأکید بر مادی بودن این ارثیهها، سخن ابوبکر را نقضکردهاند
شیعیان از یک سو میگویند فدک #ارثیه _حضرت_زهرا(س) بوده و از دیگر سو ادعا میکنند که پیامبر(ص) #فدک را به دختر گرامیاش بخشیده است.
در اینجا این پرسش مطرح میشود که اگر فدک ارث فاطمه است، پس بخشش پیامبر(ص) معنا ندارد و اگر پیامبر(ص) در زمان حیات خود آن را به فاطمه بخشیده است، پس مطالبه آن به عنوان ارثیه، بیمعنا خواهد بود! پرسش مهم دیگری که وجود دارد این است که اگر خلیفه اول فدک را غصب کرده بود، چرا امام علی(ع) در زمان خلافت خود آن را به اولاد فاطمه(س) باز نگردانده است؟ نکته دیگر اینکه در منابع فقهی و روایی شیعه آمده است که زن از زمین ارث نمیبرد و برای اثبات این ادعا به آیات و روایات هم استناد میکنند، ولی در عین حال بر ارث بردن فاطمه(س) از زمین فدک پای میفشارند و این تعارضی بیش نیست!
به همین منظور با حجتالاسلام قهرمان کرمی از کارشناسان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم پاسخ میدهند:
👇👇👇👇
ماجرای مصادره باغ فدک و مطالبه حضرت زهرا(س) از جمله مسائلی است که در منابع تاریخی و تفسیری شیعه و اهل سنت بازتاب فراوان و برجستهای یافته و دیدگاههای مختلفی نسبت به آن مطرح شده است. بر پایه گزارشهای منابع تفسیری٬ تاریخی و روایی اهلسنت، پیامبر(ص) فدک را در زمان حیات خود به حضرت زهرا بخشیده بود؛ ولی پس از رحلت ایشان، توسط خلیفه اول مصادره شد. حضرت زهرا(س) برای مطالبه حق خود، ابتدا آن را به عنوان حق ذیالقربی مطرح کرد و چون به استدلال او توجهی نشد، آن را به عنوان #سهم_الارث خود از اموال پدر درخواست کرد، خلیفه اول با طرح حدیثی که تنها راوی آن خود او بود: «ما پیامبران چیزی به عنوان #ارث باقی نمیگذاریم و آنچه از ما میماند صدقه است»، از بازگرداندن فدک امتناع کرد!
چرا پیامبر(ص) فدک را به حضرت فاطمه(س) بخشید؟
-از منظر نظام فقهی و حقوقی اسلام، سرزمینی که با صلح گشوده شده و در دست سپاهیان اسلام قرار میگیرد، از آن خدا، رسول و امام است؛ به عبارت دیگر وقتی کافران ساکن در سرزمینی، بر اساس پیمان صلحی که میان خود با سپاه اسلام میبندند٬ بخشی از زمینهای خود را به مسلمانان واگذار کنند، اختیار تصرف در آن سرزمین تنها به پیامبر و پس از آن به امام سپرده شده است(1) و مسلمانان را در آن سهمی ندارند، باغ فدک و دو قلعه از قلعههای خیبر بدون جنگ و از طریق مصالح در اختیار مسلمانان قرار گرفت و بنابراین ملک خاص پیامبر محسوب میشده است، به گزارش مهمترین منابع تاریخی و تفسیری شیعه و سنی، فدک در سال هفتم هجری به ملکیت پیامبر اکرم(ص) درآمد، پیامبر اکرم(ص) به استناد آیه «وآت ذالقربی حقه»؛ حق خویشان خود را بپرداز، آن را به حضرت فاطمه زهرا(س) بخشید، جریان حاکم بعد از رحلت پیامبر٬ منفعت را در این دید که اهلبیت پیامبر را از بهرهمندیهای سیاسی و اقتصادی محروم کند، از این رو با وجود اینکه فدک در تصرف حضرت زهرا(س) بود و عاملان بانو در زمینهای آن مشغول فعالیت بودند، آن را تصاحب کرده و کارگران را اخراج کردند. حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) به رفتار خلیفه اعتراض کرده و خواهان بازگرداندن فدک شدند، اما خلیفه اول، برخلاف همه احکام و سازوکارهای مسلم فقهی اسلام، فاطمه را از حق خود محروم و دست اهل بیت(ع) را از رسیدن به تنها منبع مالی آنها کوتاه کرد!
*مورخان درباره هبهکردن فدک از سوی پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) چه نوشتهاند؟
-بنابر تصریح منابع تاریخی و تفسیری اهلسنت، پیامبر(ص) فدک را در زمان حیات خود به فاطمه زهرا(س) بخشید. طبری مورخ بزرگ میگوید: فدک ملک خالص پیامبر بود؛ زیرا مسلمانان آن را با سواره و پیاده نظام نگشوده بودند.
جلال الدین سیوطى مىنویسد: بزار و ابویعلی و ابن ابیحاتم و ابن مردویه از ابوسعید خدری روایت کردهاند که وقتی آیه «وآت ذاالقربى حقه»(3) نازل شد، پیامبر فاطمه را طلبید و فدک را به او بخشید همین سخن را ابنکثیر و دیگران هم نقل کردهاند(5)، از آنجا که ابن کثیر نتوانسته برای سند حدیث مشکلی پیدا کند، آن را این گونه زیرسؤال برده است که سوره اسراء مکی و ماجرای فدک در مدینه اتفاق افتاده است، بلاذری هم نقل میکند که حضرت زهرا(س) پیش ابوبکر رفت و فرمود: پیامبر فدک را به من بخشید، آن را به من برگردان.
فدک موهوبه حضرت زهرا(س) بود و آن را به عنوان اینکه مال خودشان هست از خلیفه اول مطالبه کردند
آنچه به عنوان ضعف برای روایت «اعطاء فدک» توسط پیامبر به فاطمه زهرا(س) ذکر کردهاند، حضور عطیه عوفی در سند روایت است با اینکه از این شخص در کتب روایی اهل سنت(8) روایات متعدد در موضوعات مختلف وارد شده است، ولی درباره این حدیث برخی او را تضعیف کردهاند. ابنحجر اشاره میکند که برخی او را تضعیف کرده و برخی توثیق کردهاند، البته نباید از این نکته غافل شد که تضعیف او به خاطر تشیعاش است، ابن معین عطیه را صالحالحدیث معرفی کرده و عجلی ثقهاش نامیده است، بنابراین نه تنها شیعه بلکه بسیاری از علمای اهلسنت هم معتقدند، #فدک_موهوبه_حضرت زهرا(س) بود و آن حضرت ابتدا به عنوان اینکه #فدک_مال_خودشان هست آن را از ابوبکر مطالبه کردند، ولی وقتی ادله و گواهان حضرت را قبول نکردند، مسأله #ارث را پیش کشیدند تا از این طریق به #حق و #حقوق خود برسند و این مسأله را هم دانشمندان اهل سنت مطرح کردهاند.
چرا خلیفه اول از حضرت فاطمه(س) برای ماجرای فدک شاهد خواست؟
-بر مبنای آیین دادرسی اسلام اگر چیزی در اختیار کسی باشد و فرد دیگری ادعای مالکیت آن یا عدم مالکیت صاحب اختیار کنونی را مطرح کند، همان باید بر ادعای خود اقامه بینه کند نه صاحب اختیار کنونی! در این خصوص میان حاکم و غیر حاکم تفاوتی نیست، از این رو اگر خلیفه اول میخواست، بر اساس قواعد فقهی اسلام عمل کند، باید ادعای خود، مبنی بر عدم مالکیت حضرت فاطمه(س) بر فدک، را نزد قاضی مطرح کند و بر ادعای خود اقامه بینه کند و آنگاه منتظر رأی دادگاه بماند و به آن تمکین کند، در داستان مصادره فدک هرگز این گونه با فاطمه رفتار نشد و خلیفه به پشتوانه قدرت سیاسی و نظامی خود فدک را تصاحب کرده و از فاطمه زهرا درخواست گواه کرد!
در اینجا دو خطای فاحش اتفاق افتاد: یکی اینکه فدک را که تحت اختیار فاطمه(س) بود، با تکیه بر قدرت سیاسی از او گرفتند و بالاجبار او را در جایگاه مدعی قرار دادند و دوم اینکه خلیفه در این ماجرا هم در جایگاه طرف دعوا و هم در جایگاه داور، هر دو نشست و این برخلاف تمام موازین حقوقی و فقهی است! جالب این است که امروز وهابیان میگویند: اگر به راستی پیامبر(ص) فدک را به حضرت فاطمه(س) بخشیده بود، چرا آن حضرت نتوانست گواهان بیشتری بیاورد و ادعای خود را اثبات کند؟
در پاسخ به این شبهه باید گفت: اولاً فدک در آن زمان در تصرف فاطمه(س) بود و کارگزاران حضرت در آن مشغول انجام کارها و فتق و رتق امور بودند و این خود بهتر این گواه بر این حقیقت است که فدک ملک فاطمه بوده است؛ ثانیاً گزارشها نشان میدهد بخشش فدک به دختر پیامبر، بخششی درون خانوادگی بوده و پیامبر(ص) صلاح ندید، آن را آشکارا در میان مردم اعلام کند. از طرف به سبب اینکه طرف دعوا حکومت بود، این امکان وجود دارد که برخی از شاهدان، شهامت گواهی دادن را نداشته باشند. چنانکه اکثریت جامعه آن روز از اعتراف به نص حدیث غدیرخم و انچه در آن روز روی داده بود، خودداری کردند!
آوردن شاهد بر عهده مدعی و سوگند وظیفه منکر است، فدک در دست حضرت فاطمه(س) و حکومت مدعی عدم مالکیت ایشان بود
چرا این اقدام خلیفه اول بر خلاف موازین شرعی بوده است؟
-در آیین دادرسی اسلام این قاعده روشن و عقلایی مبناست که «البینة علی المدعی و الیمین علی من انکر»؛ آوردن شاهد بر عهده مدعی و سوگند وظیفه منکر است، از آنجا که فدک در دست حضرت فاطمه(س) و حکومت مدعی عدم مالکیت ایشان بود و وظیفه مدعی است که بر ادعای خود شاهد آورد و اگر شاهدی نداشت، فاطمه در مقام منکر سوگند بخورد، درخواست شاهد از فاطمه درخواستی نادرست و فاقد مبنای شرعی بوده است، علاوه بر این با توجه به آیه تطهیر که مفسران شیعه و سنی شأن نزول آن را تنها پیامبر، امام علی، فاطمه، حسن و حسین علیهمالسلام میدانند، فاطمه از هر ناپاکی و گناهی به دور است و عصمت او مانع از ادعای خلاف واقع بوده است.
در رویات آمده است که فاطمه با وجود ادعای نابحق حکومت وقت، امام علی و امایمن را به عنوان گواهان خود معرفی کرد، اما خلیفه، با این بهانه که علی ذینفع است و امایمن زنی بیش نیست، شاهدان فاطمه را نپذیرفت! شخصیتی مانند امام علی(ع) (14) که بر اساس آیه «ولایت» ولی مؤمنان، بر اساس آیه «تطهیر»، پیراسته از هر پلیدی و در آیه «مباهله» نفس پیامبر خوانده شده است! به استناد حدیث «علی مع الحق والحق مع علی یدور حیث ما دار» تمام وجود علی یکپارچه با حق آمیخته است! بدون هر تردید این روایت و امثال آن در میان مردم شایع بود و حکومت وقت آن را به خوبی میدانست، اما رفتار آنها دقیقاً همان چیزی بود که خود امام در خطبه شقشقیه فرموده است: «بلی لقد سمعوها و وعوها ولکن حلیت الدنیا فی اعینهم و راقهم زبرجها»؛ آری! آن را شنیده و فهم کرده بودند ولی دنیا در چشمانشان آراسته شده و برق آن دلشان را ربوده بود! حال چگونه میتوان شهادت فردی که خدا و پیامبر به پارسایی و عصمت او شهادت دادهاند را به بهانه اینکه ذینفع است، نادیده گرفت؟! پرسشی است که اهلسنت باید به آن پاسخ دهند!
یک سؤالی که اینجا مطرح میشود این است که برخی گفتهاند: بنابر نظر فقیهان شیعی زن از زمین و عقار ارث نمیبرد، پس چگونه همین شیعیان معتقدند که فدک ارث حضرت زهرا(س) از پیامبر است؟!
-بله! مشهور فقیهان شیعه معتقدند که زن از زمین و عقار ارث نمیبرد؛ بلکه از اموال منقول و ارث میبرد؛ اما میان زن(همسر) و فرزند دختر تفاوت وجود دارد! منظور از زن در این مسأله همسر متوفی است نه فرزندان دختر یا مادر او! زراره از امام باقر(ع) میپرسد: فردی مُرده است و از او دختر و خواهری برجای مانده است(تکلیف اموال او چه میشود؟)، امام(ع) فرمود: همه او اموال به دخترش به ارث میرسد و خواهر درگذشته سهمی ندارد.(44)
*سخن پایانی...
-از منابع متعدد تفسیری، روایی و تاریخی شیعه و سنی به دست میآید که فدک از خالصات پیامبر بود و در زمان حیات مبارکش آن را، به عنوان حق ذیالقربی، به دخترش فاطمه زهرا بخشید، پس از رحلت پیامبر(ص)، حکومت وقت آن را مصادره کرده و با این دلیل که اموال پیامبر(ص) صدقه است، فاطمه زهرا را از حقش محروم کرد، فاطمه نخست فدک را به عنوان #هبه_پیامبر(ص) به خود، مطالبه کرد و چون ادعای او و شاهدانش را مردود دانستند، آن را به عنوان #ارث خود از پیامبر(ص) پیگیری کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترفند_اقتصادی👌👌
دمپایی پلاستیکی رو به دمپایی حولهای تبدیل کن ✅
🚩#هیئت_بانوان_پیشکسوت_زینبی_س
👇👇
〰💠〰🌸〰💠
@Heiat1400_p_zeinaby
〰💠〰🌸〰💠