هدایت شده از علیرضا پناهیان
🔻 قدرت روحی را چگونه تمرین کنیم؟ با تمرین «کنترل ذهن»
💎 #کنترل_ذهن_در_مسیر_تقرب (ج۲) - ۱
🔹همانطور که برای تقویت عضلات بدن، باید ورزش و تمرین کنیم، برای رسیدن به قدرت روحی هم باید «ورزش ذهنی» انجام دهیم؛ چون قدرت روحی به قدرت ذهنی خیلی وابسته است و تمرین ذهنی، راه رسیدن به قدرت روحی است.
🔹ورزش ذهنی در واقع همان تمرین «کنترل ذهن» است، یعنی تمرین کنم که «ذهن من هرجایی نرود؛ آنجایی برود که من به او دستور میدهم!»
🔹قدرت کنترل ذهن یعنی «بتوانی به آن موضوعی که میخواهی عمیقاً بیاندیشی و کسی توجّه تو را به چیزی که نمیخواهی جلب نکند و هروقت اراده کردی، بتوانی توجّه خودت را از آن منصرف کنی.
🔹کنترل ذهن یعنی اینکه هر مقدار خواستی(مثلاً یک ساعت) بتوانی دربارۀ یک موضوع، عمیقاً فکر کنی نه سطحی؛ یعنی یک تمرکز فوقالعاده عمیق پیدا کنی.
👤 علیرضا پناهیان
🚩حسینیه آیت الله حق شناس ۹۷.۰۶.۲۱
📢صوت در: @Panahian_mp3
🔻متن کامل در: @Panahian_text
@Panahian_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
Panahian-Clip-AalaykaBeMajalesGharib.mp3
589.1K
🎵 علیک بِمجالس غریب!
🔹مراقب باشید این مجالس را از دست ندهید...
#کلیپ_صوتی
@Panahian_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
Panahian-Roze-ManHamShahidMishvam.mp3
1.47M
🏴روضه | عمو! من هم شهید میشوم؟
#محرم
@Panahian_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرزندان ما دانشمند و هنرمند می شوند، فقط با یک کار ساده!
🔰چطور خلاقیت فرزندانمان را شکوفا کنیم؟
#تصویری
@Panahian_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
Panahian-Roze-BaRaftanatCheBarSaremanAmad.mp3
1.88M
🏴روضۀ تاسوعا | همۀ روضهها..
🔻شکست سنگین حسین(ع)
#محرم
@Panahian_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔻پنج دستورِ امام رضا(ع) برای سیروسلوک عاشورایی
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«روايتی از امام رضا(ع) هست که در روز اول محرم به ابنشَبيب فرمودند: روزه گرفتهای؟ امروز روزی است که زکريا روزه گرفت و خدا يحيی را به او عطا کرد. اگر میخواهيد حاجتروا شويد، امروز را روزه بگيريد. فرمودند: محرم ماهی است که اهل جاهليت حرمتش را نگه میداشتند، اما اين امت نه حرمت محرم را نگه داشتند، نه حرمت نبی اکرم(ص) را؛ ذريهاش سيدالشهدا(ع) را به شهادت رساندند، زنانش را به اسارت بردند، کاروانش را غارت کردند. خدای متعال هرگز اينان را نيامرزد. ابنشبيب! اگر میخواهس بر کسی گريه کنی، فقط بر امام حسين(ع) گريه کن، «فانه ذبح کما يذبح الکبش»، هیجده نفر از جوانانی که شبيه نداشتند، در کنارش به شهادت رسيدند. آسمانها و زمينها بر شهادتش گريه کردند، چهار هزار ملک برای نصرت حضرت آمدند، ولی زمانی رسيدند که کار تمام شده بود، آنها غبارآلود و اندوهگين ماندند تا در کنار حضرت حجت(عج) خونخواهی کنند و شعارشان «يالثارات الحسين» است. پدرم از جدم امام سجاد(ع) حکايت کردند که وقتی سيدالشهدا(ع) به شهادت رسيدند، آسمان خون گريه کرد.
در ادامه، حضرت پنج دستور فرمودند که هميشگی است، اما موطنش محرم است:
◀️فرمودند: فرزند شبيب! اگر بر سيدالشهدا(ع) گريه کردی تا اشکت بر گونهات جاري شد، خدا هر گناهی که کردی ـ کم يا زياد، صغير يا کبير ـ را میبخشد.
(اين روايات مثل آيات توبه است. آيات توبه در مؤمن غرور ايجاد نمیکند، بلکه به مؤمن بشارت میدهد که مأيوس از رحمت خدا نشود. اين روايات هم، مؤمن را جسور بر گناه نمیکند.)
◀️بعد دستور دوم را فرمودند که اگر میخواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که گناهی نداشته باشی، سيدالشهدا(ع) را از نزديک و شايد هم از دور زيارت کن. اين دو دستور، يعنی انسان هر وقت احساس کرد سنگين شده و آلوده شده و نمیتواند عبادت کند، بايد خودش را با گريه يا زيارت، بدون تأخير به سيدالشهدا(ع) که سرچشمه طهارت است، برساند.
◀️بعد فرمودند: اگر خوشحال ميشوی در غرفههايی از بهشت ساکن شوی که در جوار نبی اکرم(ص) باشی، لعن قاتلين سيدالشهدا(ع) را ترک نکن.
◀️در ادامه نيز دستور چهارم را که خيلی عجيب است، فرمودند: اگر میخواهی از ثوابی مثل ثواب شهدا کربلا بهرهمند شوی، هر وقت سيدالشهدا را ياد کردی، عرض حاجت به ايشان کن و بگو «يا ليتني کنت معهم فأفوز فوزا عظيما»؛ ای کاش من هم در کربلا با شهدای تو بودم و به فوز خون دادن پيشِ روی تو میرسيدم.
(اگر هميشه از امام(ع) چنين طلبی داشته باشی، به آن ثواب میرسی. خدای متعال نيتش را به تو میدهد، وفور نيت کارَت را درست میکند.)
◀️در مورد پنجمين دستور نيز فرمودند: اگر دوست داری در بهشت در درجات ما باشی، غصه و شادیات را از ما جدا نکن. آنجا که ما خوشحاليم، خوشحال باش و آنجا که ما غصه داريم غصهدار باش.
(البته واضح است که هيچکس به مقام امام نمیرسد، مقصود اين است که اگر میخواهيد بين ما و شما در بهشت حائل نباشد، اينگونه باش. ممکن است کسی در بهشت باشد ولی هفتصد سال يک بار هم سيدالشهدا(ع) را نبيند.
حضرت در انتهای اين روايت فرمودند تلاش کن خودت را به ولايت ما برسانی. اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خدای متعال او را با آن سنگ محشور میکند. محبت، خودش همراهی است. سعی کن به ولايت ما که سرچشمهاش محبت ما است برسی.»
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔻سلوک با بلای عاشورا بهمنزله «لیلة القدر» است.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«دو نوع سیروسلوک، پيشبينی و پيشنهاد شده است: راه اول، راهی است كه بزرگان علمای اخلاق و برخی ارباب معرفت بيان فرمودهاند؛ اين راه از عزم شروع میشود و به توبه، محاسبه، مراقبه، اعتدال و ذكر میرسد.
👈راه دوم، سلوك با شفاعت اوليای خدا و بلای آنها بهویژه بلای عظیم عاشورا است. اگر راه اول را همچون عبادت ايام عادی سال فرض کنيم، راه دومْ بهمنزله شب قدر است که كوتاهتر، پربارتر و پربركتتر است». (کتاب ضیافت بلا، ص ۱۱)
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔻 بلای عاشورا موتور محرک تاریخ به سمت ولایت الهیه است.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
◾️«بلای عاشورا هزینه پیروزی جبهه تاریخی حق بر جبهه تاریخی باطل است. بلای اولیای الهی، موتور محرک تاریخ بهسمت ولایت الهیه است».
◾️«تمام حقائق از گودی قتلگاه تجلی میکند و هر کسی که بخواهد رشد کند بايد به گودی قتلگاه برود و از آنجا رشد کند. حتی ابراهيم خليل، آنهم در آخرين مراحل سير، به گودی قتلگاه برده میشود.»
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔻اصحاب سیدالشهدا(ع) خون خود را پیشِروی امام حسین(ع) دادند (بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ علیهالسلام)،
نه مثل توابین، پشت سر امام حسین(ع)!
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«اگر تعلقات انسان اصلاح نشده باشد خطر جدا شدن از امام حسين(ع) وجود دارد؛ آن تعلقاتی كه عدهای را آورد تا مقابل امام حسين(ع) صفآرايی كردند و كمكم دستشان را به خون سيد الشهدا(ع) آغشتند! آنهايی كه به كربلا آمده بودند همهشان اينطوری نبود كه به قصد كشتن آمده باشند! خيلیهايشان میگفتند: ميرويم انشاءالله صلح میشود و كار تمام میشود! ولی وقتی حضرت ايستاد، آنها هم ايستادگی كردند و كمكم كار به همان جايی رسيد كه میبينيد.
اگر انسان رشته تعلقاتش را اصلاح نكرده باشد، تعلقات انسان میتواند انسان را از سيدالشهدا(ع) جدا كند؛ میتواند برای انسان "عذر" درست كند و به حسب ظاهر هم عذر برای آدم، مقبول باشد ولی واقعاً اين عذر، انسان را از امام حسين(ع) جدا میكند.
عدهای نيامدند؛
عدهای دير آمدند و وقتی رسيدند كه كار تمام شده بود؛
عدهای دير فهميدند؛ توّابينی كه در كوفه خروج كردند، چه وقت میتوانند در صف اصحاب سيدالشهدا(ع) باشند ولو همهشان هم كشته شوند! ماندند و خون سيدالشهدا(ع) ريخته شد و حالا اينها متوجه شدند كه عجب اشتباهی شده و حالا يك فكری كنيم! چه فايدهای دارد؟
آنهايی ارزشمندند كه «بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ علیهالسلام»؛ خونشان را پيشِروی امام حسين(ع) دادند. آنهايی كه خونشان را پشت سر امام حسين(ع) میدهند خیلی ارزش ندارند! آنهايی كه سپر ميشوند ارزش دارند.
اين از مهمترين نكات است که انسان اگر رشته تعلقش را با دنيا قطع نكند، اگر حساب خودش را با دنيا صاف نكرده باشد، اگر برای مرگ آماده نشده باشد هيچ كمكی به ولیّ خدا نمیتواند بكند و هيچ كمكی به خودش نمیتواند بكند».
☑️ @mirbaqeri
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
13970627 sar j9.mp3
9.82M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در شب نهم محرم ۹۷/ هیئت ثارالله
هدایت شده از اخبار تهران20:20
4_5816944362415719775.apk
9.56M
🔴 گلچین بهترین نوحه، شور و مداحی هیئتی با بهترین کیفیت 🎤🏴
🔴 #دسترسی_جامع به بهترین های محرم امسال
🏴با این مجموعه یک #پکیج_عالی همیشه همراه شماست 🏴 9
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
⚠️کاری که امام خمینی کرد نسخه کوچک کار #امام_حسین بود
🔻رهبرانقلاب: کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت. منتها آنجا به نتیجه شهادت رسید، اینجا به نتیجه #حکومت. این همان است، فرقی نمیکند. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود. ۷۱/۱۱/۱۶
👥 @sahifeh_noor
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
💠 ما هم باید برای مبارزه و مقابله با آمریکا آماده باشیم
این روزها شاهد رفت و آمدهای سیاسی در منطقه هستیم. آنها به دست و پا افتاده اند و هر روز توطئه ای جدید میکنند،ما هم باید در مقابل آنها مهیا باشیم.همانطور که امریکا برای توطئه آماده است، ما هم باید برای مبارزه و مقابله آماده باشیم. مادامی که بخواهیم مستقل باشیم و زیربار وابستگی نرویم، باید تحمل این مشکلات و قدرت مبارزه با آن را پیدا کنیم.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📖 صحیفه نور،جلد 17،صفحه 158
👈 بیانات امام خمینی(ره) در جمع مدیران، معاونان سیاسی
📆 مورخ:1361/11/03
👥 کانال صحیفه نور امام خمینی(ره):
@sahifeh_noor
🌷 اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
💠ویژگی و صفات منافقین
🔺امروز مردم متوجه به اسلامند،آنها هم به اسلام روی آورده اند،مردم انقلابی شده اند،یک دسته دیگر از جوان هایشان را دادند،یک دسته دیگر اموالشان از بین رفته،یک قشر دیگر فریاد زدند.
🔺اینها توی خانه ها نشسته بودند،اگر کمک نمی کردند لااقل کاری نداشتند،تماشا می کردند ببینند کی جلو می افتد،در خارج نشسته بودند، در خارج ایران، در داخل ایران نشسته بودند و نظر دوخته بودند که ببینند کدام طایفه ای که با هم دارند جنگ می کنند.
🔺اینها غلبه می کنند،هر کدام غلبه کردند بروند زیر علم آنها حالا مسلمان ها غلبه کردند،آمده اند زیر بیرق مسلمان ها،لکن شیطنت شان را دست برنمی دارند.
🔺زیر،زیر، در ظاهر فریاد می کنند و اسلام را ترویج می کنند و رژیم سابق را طاغوت می گویند و رژیم فعلی را جمهوری اسلامی می گویند لکن در زیر پرده مخالفت می کنند.
🔺با اسلام،مخالفت می کنند با جمهوری اسلامی.اگر امروز کارتر پیش بیاید،اینها سینه زن برای کارترند حالا هم در زیر دارند سینه می زنند برایش،الان هم روابط با امریکا،هم مستقیم هست هم مع الواسطه.هر کس بیاید آنطوری است، منافقین اینطورند، پس این صفت منافقین است.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور جلد ۱۰ صفحه ۲۸۵
👈بیانات امام خمینی(ره) در دیدار با سرپرست اعضا و کارکنان کمیته های چهارده گانه امداد امام
🗓مورخ: ۱۳۵۸/۰۹/۲۴
👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره)
@Sahifeh_noor
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
💠 ماه شکست قدرت های یزیدی
امام خمینی (ره):
ماه محرم، ماه شکست قدرت های یزیدی و حیله های شیطانی است. مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل و عدل بر ظلم و امانت بر خیانت و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، هر چه باشکوهتر و فشرده تر بر پا شود و بیرق های خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم از ظالم، هر چه بیشتر افراشته شود.
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📖 صحیفه امام؛ جلد 5؛ صفحه 76
👈 پیام امام خمینی(ره) به ملت شجاع ایران به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم
📆 مورخ:1357/09/01
👥 @sahifeh_noor
هدایت شده از صحیفه نور امام خمینی (ره)
💠 معنای کلمه «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ اَرْضٍ کَرْبَلاء»
«کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ اَرْضٍ کَرْبَلاء» یک کلمه بزرگی است که اشتباهی میفهمند. آنها خیال میکنند که یعنی هر روز باید گریه کرد! لکن محتوایش غیر از این است. نقش #کربلا این بود که #سید_الشهدا - سلام الله علیه- با جمعیت معدود، آمدند کربلا و در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند. همه روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز روز #عاشورا ست و ما باید مقابل ظلم بایستیم.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
صحیفه نور،جلد 9،صفحه 202
بیانات امام خمینی(ره) در جمع اعضای هیأت فاطمیون تهران
مورخ:۴ مهر ۱۳۵۸
👥عضو کانال صحیفه نور شوید :
@Sahifeh_noor
🌷 اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
باسلام
ضمن عرض تسليت ايام سوگوارى شهادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع)،
امروز 2شنبه 26شهریور ، سالروز درگذشت
مرحوم مغفور حاج روح اله قاسمی
(پدر بزرگوار شهید مدافع حرم حاج مهدی قاسمی)
را باقرائت فاتحه وصلوات گرامی میداریم۰
(روحش شاد و یادش گرامیباد)
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🔷چرا صهیونیستها بیادبی را رواج میدهند؟
🔷چون وقتی ادب در جامعه از بین برود، میتوانند مردم را به بردگی بکشند
💎 #سبک_زندگی_مؤثرتر_از_آگاهی_و_ایمان (جلسه هشتم)- ۱
⭕️ علی(ع) میفرماید: اگر ادب نباشد، انسان چیست، جز یک حیوانِ رهاشده؟! هرکسی ادب را طلب کند سلطه و سیطره پیدا میکند و هرکسی ادب نداشته باشد، برده میشود! (اعلامالدین/84)
⭕️ چرا صهیونیستها انواعِ بیادبیها را در جوامع بشری تزریق میکنند و در علم حقوق و حقوق بشر از این بیادبیها دفاع میکنند، چون میدانند کسی که ادب را ترک کند، ضعیف و ترسو میشود و اگر ادب در جامعهای از بین برود، میتوانند مردمِ آن جامعه را به بردگی بکشند.
⭕️ مهم این است که یک ادبی داشته باشی! زیاد فرقی نمیکند که ادب ژاپنیها را داشته باشی، یا ادب آفریقاییها یا جاهای دیگر! اینکه ادبِ تو «ادب اسلامی» باشد در درجۀ دوم قرار دارد. اما فرهنگ صهیونیستی میگوید: «راحت باش و هر لحظه شروع کن به هوسرانی!» تازه این بیادبی را هم با تبلیغات خودشان، یک کارِ باکلاس جلوه میدهند!
👤 علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه امام صادق(ع)- ۹۷.۰۶.۲۶
📢صوت در: @Panahian_mp3
🔻متن کامل در:
panahian.ir/post/5030
@Panahian_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
Panahian-Roze-HoseinKomakMikhahad.mp3
5.39M
🏴روضۀ عاشورا | حسین(ع) کمک میخواهد ..
#محرم
@Panahian_ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🤔پرسش
❔اگر نماز ستون دین است و اعمال با قبولی آن قبول میشوند، پس چرا در قرآن چیزی از نماز به صورتی که میخوانیم نیامده؟ در حالی که حتی از وضو و چگونگی آن صحبت شده ❗️برخی میگویند منظور از نماز، تنها یاد خداوند بودن است و این در هر حالی ممکن است ❕❕
💠پاسخ💠
👌مساله لزوم و وجوب اقامه نماز در آیات متعددی از قرآن مورد تاکید قرار گرفته است و می فرماید ؛
« إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً » ( نساء 103) « نماز وظيفه ثابت و معينى براى مؤمنان است »
🔸« در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطى [نماز ظهر] كوشا باشيد! و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا بپاخيزيد. » ( بقره 238)
👌تعبیر « اقیموا الصلاه » و تعابیر مشابه آن مبنی برلزوم و وجوب نماز در بسیاری از آیات قرآن مورد تاکید قرار گرفته است ؛
🔰نساء 77_ انعام 72_ طه 14_ حج 78_ روم 31_لقمان17 و ...
👌هشام بن حكم می گوید از امام صادق عليه السلام پرسيدم ؛
❔با اين كه نماز، مردم را از كار و زندگى باز مى دارد و تنهايشان را خسته مى كند، چرا واجب شده است؟
🔸فرمود: «در آن، علّتهايى نهفته است و آن، به خاطر اين است كه اگر مردم، بدون هيچ آگاهى و يادى از پيامبر رها مى شدند، و به همان خبر نخستين رسالت و حضور قرآن در ميانشان بسنده مى شد، مانند امّتهاى پيشين مى گرديد كه به دينى گرويدند و كتابهايى هم نوشتند و مردم را به دين خود فرا خواندند و حتّى با مردم براى آن جنگيدند؛ امّا با رفتنشان، دينشان هم رفت و اثرى از آنان باقى نماند، حال آن كه خداوند- تبارك و تعالى- نخواست كه رسالت محمّد را از ياد آنها ببرد. از اين رو، نماز را بر آنان واجب كرد تا او را هر روز، پنج بار ياد كنند و نامش را بر زبان آورند و به نماز و ياد خدا فرمان داده شدند تا غافل نگردند و او را فراموش نكنند.
مبادا يادش از خاطرها برود».
📚علل الشرایع یک جلدی ص 317_ بحار الانوار ج 82 ص 261
❔اما این که آیا نماز با کیفیتی که هم اکنون خوانده می شود در قرآن آمده است یا خیر باید توجه داشت که در قرآن کلیاتی در مورد وجوب نماز و اوقات نماز ؛
🔸https://t.me/Rahnamye_Behesht/8006
👌و کلیاتی در مورد برخی از ارکان نماز چون تکبیره الاحرام و رکوع و سجده و صلوات و قرائت و قصد قربت و قیام و نیت و ... وجود دارد ؛
🔸اسراء 111_بقره 43_ حجرات 98 _ احزاب 56_ اسراء 110_ انعام 162_ آل عمران 191_ بقره 238 و ...
👌اما از آنجایی که قرآن در تمام موضوعات تنها به ذکر کلیات بسنده کرده و جزئیات را به سنت واگذار کرده است چنان که می فرماید ؛
«ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو ( پیامبر ) آیات آن را برای مردم تبیین کنی » ( نحل 44)
👌وظیفه تبیین کلیات قرآن بر عهده پیامبر گرامی است و پیامبر گرامی فرمود ؛
« همان گونه كه من نماز مى خوانم و شما آگاهی یافته اید ، نماز بخوانيد »
📚الکافی ج 5 ص 37
👌خداوند نیز سنت پیامبر گرامی را امضا کرده و می فرماید ؛
«آنچه پیامبر برای شما آورده و به شما فرمان دهد بگیرید وعمل کنید و آنچه شما را از آن نهی کرده خودداری کنید » ( حشر 7)
❕لذا بر اساس مستندات قطعی ما نماز را همان گونه می خوانیم که پیامبر گرامی می خوانده است ؛
📚وسائل الشیعه ج4 ص10 باب 2 و ص 125 باب 4 و ص156 باب 10 و ص172 باب 16 و ص183 باب 17 و ص207 باب 26 و ...
🔸 مثلا در نقلی در مورد برخی حالات نماز پیامبر گرامی آمده است ؛
« پيامبر خدا هنگامى كه به نماز مى ايستاد دستانش را تا برابر شانه هايش بالا مى آورد سپس تكبير مى گفت تا اينكه هر استخوان در جاى خودش راست مى شد و پس از آن به قرائت مى پرداخت. سپس تكبير مى گفت و دستانش را تا برابر شانه هايش بالا مى آورد. سپس ركوع مى كرد و كف دستانش را بر زانوانش مى نهاد. سپس خود را كشيده و صاف مى كرد بى آنكه سرش را پايين اندازد و يا كج كند و هنگامى كه سر از ركوع برمى داشت مى گفت: خداوند به كسى كه او را مى ستايد، گوش مى دهد. سپس دستانش را تا برابر شانه هايش كشيده و راست بالا مى آورد و تكبير مى گفت. سپس به زمين مى افتاد و دستانش را از پهلوهايش دور مى نمود. سپس سر بر مى داشت و پاى چپش را خم كرده بر آن مىنشست. در سجده، انگشتان پايش را باز مىنمود و پس از سجده تكبير مىگفت و برمى خاست و پاى چپش را خم كرده رويش مىنشست، تا هر استخوانى به جاى خود باز گردد. سپس در سجده ديگر نيز چنين مىكرد. هنگام برخاستن از هر دو ركعت تكبير مىگفت و دستانش را تا برابر شانه هايش بالا مى آورد همان گونه كه در آغاز نماز مىكرد. در بقيه نماز هم اينها را انجام مى داد تا اينكه در سجده اى كه پس از آن سلام نماز بود، پاى چپش را عقب مى كشيد و بر سرين و طرف چپ بدنش مى نشست »
📚سنن ابی داود ج 1 ص 194 _ السنن الکبری ج 2 ص 105
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#تهدید_خداوند_بهشت_دوزخ
🤔#پرسش
❔اگر فرض بر این بگیریم که قرآن کلام خدا باشد حال یک سوال اساسی در ذهنمه که چرا خداوند با اینهمه #علمش برای مقابله با کفار بجای تهدید به آتش جهنم ، از منطق استفاده نمیکنه؟مگه قرآن برای تمام ادوار نیست؟ چرا خدا با این همه خداییش منطقش فقط بهشت وجهنمه؟ آیا شما باورتون میشه که خدا با اینهمه بخشندگی و رحمتش ،آدمی رو ببره جهنم وایسته نگاه کنه ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روش قرآن در طرح مسائل روشی کاملا استدلالی و برهانی و اقناعی بوده است چنان که می فرماید ؛
« کتابی است که آیات آن #استحکام یافته سپس از جانب حکیمی آگاه به روشنی بیان شده است» (هود 1)
👌سخنان پست و بی ارزش و باطل در آن راه ندارد چنان که می فرماید ؛
« هیچ گونه #باطلی نه از پیش روی و نه از پشت سر به سراغ قرآن نمی آید» (فصلت 42)
❗️در عین آن که دارای محتوای عالی است فهم آن برای همگان آسان است چنان که می فرماید:
« قطعا قرآن را برای پند آموزی #آسان کردیم پس آیا پند گیرنده ای است»
🔶قمر 17
👌بر همین اساس همگان را دعوت به تدبر و #تعقل در آن کرده و می فرماید ؛
« ( قرآن ) کتاب مبارک است که به سوی تو نازل کردیم تا درباره آیات آن بیندیشند و خردمندان پند گیرند» (ص 29 )
👌ومی فرماید:
« آیا به آیات قرآن نمی اندیشند ؟ یا ( مگر ) بر دلهایشان قفلهایی نهاده شده است» (محمد 24 )
❔حال پرسش این است که وقتی قرآن در عین اتقان و استحکام معارف را مطرح می کند چه نیازی چه نيازى به وجود #دوزخ و آن كانون مجازات و قهر و غضب مى باشد؟
👌در برابر اين سؤال بايد به دو نكته توجه داشت ؛
1⃣ بارها گفته ايم كه بسيارى از #مجازاتهاى الهى، چه در اين جهان و چه در جهان ديگر در حقيقت نتيجه اعمال خود انسانهاست كه به عنوان مسبب الأسباب بودن خداوند به او نسبت داده مى شود بسيارى از مواهب بهشتى تجسّم اعمال نيك آدمى، و بسيارى از عذابهاى دوزخى تجسّم اعمال سوء اوست و مى دانيم نتيجه و آثار عمل چيزى نيست كه بتوان بر آن خرده گرفت.
🔸مثلًا به كسى كه سراغ موادّ مخدّر و مشروبات الكلى مى رود تا به پندار خويش لحظاتى آسوده خاطر در پناه اين دو مادّه مخدر بگذراند و از لذّت بى خبرى حاصل از اين عوامل تخدير بهره گيرد، #هشدار داده مى شود كه اين دو عامل فساد سرانجام وجود تو را به تباهى مى كشد، الكل بيمارىهاى قلب و عروق و اعصاب و كبد را به دنبال دارد، و مواد مخدّر تمام اعصاب بلكه تمام هستى تو را در هم مى كوبد.
🔹حال اگر كسى گوش به اين هشدار نداد و به دنبال اين امور رفت، به عذاب و كيفر و مجازاتش مبتلًا خواهد شد، اين چيزى نيست كه نياز به فلسفه و دليلى جز قانون عليّت داشته باشد، نتيجه #قهرى عمل خود انسان است و از آن گريزى نيست.
❕گناهان غالباً چنين هستند و پى آمدهايى در اين زندگى، و زندگى جهان ديگر دارند كه به صورت عذابهاى دوزخى نمايان مى شوند.
👌لذا در بسيارى از آيات قرآن، اين تعبير ديده مى شود كه مى فرمايد: «جزاى شما همان اعمال شما است» در آيه 90 سوره نمل مى خوانيم ؛ «آنها كه اعمال بد با خود بياورند به رو در #آتش افكنده مى شوند، آيا جزايى جز آنچه عمل مى كرديد خواهيد داشت»؟ يعنى اين همان اعمال شماست كه دامانتان را گرفته، نه غير آن.
🔸و در آيه 7 تحريم مى خوانيم ؛ «اى كسانى كه كافر شده ايد امروز عذر خواهى نكنيد چرا كه جزاى شما همان اعمالى است كه انجام مى داديد!.
❕عذر خواهى جايى سود مى بخشد كه #مسأله علّت و معلول و نتيجه طبيعى اعمال مطرح نباشد.
👌آياتى كه سخن از تجسّم اعمال مى گويد، و مثلًا خوردن مال يتيم را به عنوان خوردن آتش معرّفى مى نمايد همه گواه بر اين معنا است و همچنين رواياتى كه مى گويد خلق و خوى حيوانى انسانها، در قيامت از دورن به برون كشيده مى شود، و چهره هاى اشخاص شبيه حيواناتى مى گردد كه به اين خلق و خو معروفند.
📚بحار الانوار ج 8 ص 222 باب 24
🔸اين دنيا #مزرعه است و سراى آخرت هنگام درو كردن است، اگر انسان تخم گل بكارد محصولش شاخه هاى با طراوت و زيبا و عطر آگين گل است، و اگر بذر خار بيفشاند چيزى جز خار درو نخواهد كرد.
👌در حديثى مى خوانيم مردى خدمت پيامبر آمد و از حضرتش تقاضا كرد نصيحتى به او بفرمايد، فرمود: «زبانت را حفظ كن» او به اين مسأله زياد اهميّت نداد، باز تقاضاى خود را تكرار كرد، در مرتبه دوّم و سوّم نيز همين پاسخ را از پيامبر شنيد، سپس حضرت براى اينكه اهميت اين موضوع را به خوبى نشان دهد در مرتبه سوّم افزود ؛ «آيا جز اين است كه مردم را به صورت در آتش دوزخ مى افكند آنچه محصول و درو شده زبانهاى آنهاست».
📚الکافی ج 2 ص 115
🔸ادامه 👇
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🔸#ادامه 👇
2⃣ شك نيست كه بشارت و انذار هر دو #پشتوانه مهمّى براى پياده كردن برنامه هاى تربيتى محسوب مى شوند، همان گونه كه بشارت به آن پاداشهاى عظيم بهشتى تأثير نيرومندى در دعوت به اطاعت خدا و ترك گناه دارد، تهديد به مجازاتهاى دردناك دوزخى نيز از عامل نيرومندى است، بلكه تجربه نشان داده كه مجازاتها تأثير قوى ترى دارند.
❕به همين دليل تمام قوانين كه از سوى مراكز #قانون گزارى دنيا وضع مى شود در كنار خود، مجازاتهايى براى متخلفان دارد كه در اصطلاح حقوق دانان از آن به ضمانت اجرايى تعبير مى شود، مسأله ضمانت اجرا به قدرى مهم است كه يكى از عناصر اصلى تشكيل دهنده قانون است، به گونه اى كه اگر قانونى وضع شود و براى متخلفان هيچگونه مجازاتى (نه زندان نه شلاق نه جريمه مالى نه پاره اى از محروميتهاى اجتماعى) در بر نداشته باشد نام قانون نمى توان بر آن نهاد.
❔با اين حال چگونه ممكن است قوانين الهى خالى از #ضمانت اجرا باشد؟ زيرا در اين صورت ارزش قانونى خود را از دست مى دهد، و متخلّفان دليلى بر اطاعت نمى بيند، و طبعاً هدف قانون عقيم مى ماند.
🔸درست است كه آثار وضعى و طبيعى تخلّف از قوانين الهى مى تواند عامل باز دارنده اى در برابر تخلّفها باشد، ولى مسلّماً به تنهايى كافى نيست، و لذا خداوند علاوه بر اين آثار، يك سلسله #كيفرها و مجازاتها براى متخلّفان قرار داده، و همان گونه كه اقوامى را تهديد به مجازاتهاى دنيا مى كند (و نمونه هاى زيادى از آن نيز در خارج واقع شده كه در شرح حال اقوام پيشين در قرآن مجيد آمده است)
كيفرهايى در جهان ديگر براى متخلّفان مقرّر فرموده است.
👌اين نكته نيز روشن است كه هر قدر تشويق و تهديدى قوى تر و شديدتر باشد تأثير آن نيز بيشتر است. اين امر يكى از فلسفه هاى وجود #بهشت و دوزخ را روشن مى سازد.
❔در اينجا ممكن است گفته شود تمام اين آثار كه گفته شد بر وعده كيفر و مجازات مترتّب مى شود، بنابراين چه مانعى دارد كه اين تهديدها و انذارها از سوى خداوند مطرح شود ولى در قيامت #تحقق نيابد، چون ضرورتى براى آن نيست، زيرا در آنجا نه عبرت ديگران مطرح است و نه عدم تكرار گناه از سوى گناهكاران.
👌ولى لازمه اين سخن اين است كه خداوند حكيم مرتكب قبيح گردد، و العياذ باللَّه سخن به دروغ بگويد، و تخلف از #وعده خويش بنمايد، سخن از كيفر بدكاران بگويد و حتى سوگند بر انجام آن ياد كند، ولى در عمل خبرى نباشد، مسلّماً اين كار زشتى است كه نه تنها لايق ذات پاك خداوند نيست بلكه هيچ فرد مهذّب و حكيمى نمى تواند مرتكب آن گردد.
👌نتيجه اينكه از يكسو تهديد و انذار به كيفرها به عنوان ضمانت اجرايى لازم است، و از سوى ديگر عمل به اين وعده ها براى دفع هرگونه #قبيح از ذات خداوند ضرورى است. اين است فلسفه تحقّق دوزخ و كيفرهايش.
❕و لذا در آيه 47 سوره ابراهيم مى خوانيم ؛ «گمان مبر كه خداوند وعده اى را كه به پيامبرانش داده تخلّف كند، چرا كه خداوند #قدرتمند و داراى مجازات است» (سپس به دنبال اين آيه بخشى از عذابهاى روز قيامت را شرح مى دهد).
📚پیام قرآن ج 6 ص 310
❕يكسان نگرى به مجرم ومطيع نیز خود، يك نوع #ظلم و ستم است، و اگر گنهكاران كه در اين دنيا مجازات نمى شوند در آخرت نيز كيفر نبينند نتيجه آن يكسان بودن عاصى و مطيع است.
🔶قرآن مجيد مى فرمايد:
«آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار مى دهيم، شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد؟» (قلم 35-36 )
❔ممكن است گفته شود در رفع اين محذور #كافى است كه تنها مطيعان زنده شوند و مجرمان برانگيخته نگردند ولى يك چنين پيشنهاد از يك انديشه خامى سرچشمه مى گيرد، زيرا مفاد آن اين است كه آفرينش مجرمان بى هدف باشد در حالى كه حيات اخروى غايت فعل خدا است و فعل پيراسته از غايت و هدف، جز لغو و عبث چيزى نيست و ساحت قدس الهى از آن مبرا مى باشد.
چنانكه مى فرمايد:
«آيا گمان كرديد شما را بيهوده آفريده ايم، و به سوى ما باز نمى گرديد؟». ( مؤمنون115 )
📚منشور جاوید ، سبحانی، ج8 ص97
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
هدایت شده از علیرضا پناهیان
Panahian-Roze-HoseinKomakMikhahad.mp3
5.39M
🏴روضۀ عاشورا | حسین(ع) کمک میخواهد ..
#محرم
@Panahian_ir