eitaa logo
شهید و شهدا
246 دنبال‌کننده
18.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
172 فایل
شهید مدافع حرم جاوید الاثر اقا مهدی قاسمی ( کانال شهید::تجمیع بهترین مطالب کانال های جبهه مقاومت و پایداری...)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴🔴سوال: چرا امام حسن (ع) درمقابل حکومت ظلم ،صلح کردند ولی امام حسین (ع) قیام کردند و جنگیدند؟؟؟ 🔵🔵 پاسخ سوال ، در کلام امام خامنه ای : ✳️صلح امام حسن، صددرصد منطبق بر استدلال منطقى بود. 🔸مردم ما از امام حسن چيز زيادى نمى‌دانند؛ فقط چند تا كلمه‌ شعارى مى‌دانند؛ درحالى‌كه درباره اين صلح كتاب نوشته شده و بحث و تحليل شده است؛ درباره ، ذهن‌ها و فكرها بايد حرف نو بگويند؛ اما همانها هم گفته نمى‌شود؛ اينها مايه تأسف است. ✅عامل شكست امام حسن(ع)نبودن تحليل سياسي در مردم بود بنده در قضاياى تاريخ اسلام اين مطلب را مكررا گفته‌ام كه، چيزى كه امام حسن مجتبى عليه‌السلام را شكست داد، نبودن در مردم بود. مردم، تحليل سياسى نداشتند. چيزى كه فتنه‌ خوارج را به‌وجود آورد و اميرالمؤمنين عليه‌السلام را آن‌طور زير فشار قرار داد و قدرتمندترين آدم تاريخ را آن‌گونه مظلوم كرد، نبودن تحليل سياسى در مردم بود والا همه‌ى مردم كه بى‌دين نبودند. تحليل سياسى نداشتند. يك شايعه دشمن مى‌انداخت؛ فورا اين شايعه همه جا پخش مى‌شد و همه آن را قبول مى‌كردند! ۷۲/۸/۱۲ ✅غبارغليظ نفاق در زمان امام حسن(ع) دوران دشوار هر انقلابى، آن دورانى است كه حق و باطل در آن ممزوج بشود. ببينيد اميرالمؤمنين از اين مى‌نالد: "ولكن يؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فيمزجان فهنا لك يستولى الشّيطان على اوليائه ". در دوران پيامبر، اين‌طورى نبود. در دوران پيامبر، صفوف، صفوف صريح و روشنى بود. آن طرف، كفار و مشركان و اهل مكه بودند؛ كسانى بودند كه يكى‌يكى مهاجرين از اينها خاطره داشتند: او من را در فلان تاريخ زد، او من را زندانى كرد، او اموال من را غارت كرد؛ بنابراين شبهه‌يى نبود. يهود بودند؛ توطئه‌گرانى كه همه‌ى اهل مدينه - از مهاجر و انصار - با توطئه‌هاى آنها آشنا بودند. جنگ بنى‌قريظه اتفاق افتاد، پيامبر دستور داد عده‌ كثيرى آدم را سر بريدند؛ خم به ابروى كسى نيامد و هيچ‌كس نگفت چرا؛ چون صحنه، صحنه‌ روشنى بود؛ غبارى در صحنه نبود. اين‌طور جايى، جنگ آسان است؛ حفظ ايمان هم آسان است. اما در دوران اميرالمؤمنين، چه كسانى در مقابل على(ع) قرار گرفتند؟ خيال مى‌كنيد شوخى است؟ خيال مى‌كنيد آسان بود كه "عبداللَّه‌بن‌مسعود "، صحابى به اين بزرگى - بنا به نقل عده‌يى - جزو پابندهاى به ولايت اميرالمؤمنين نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟ همين "ربيع‌بن‌خثيم " و آنهايى كه در جنگ صفين آمدند گفتند ما از اين قتال ناراحتيم، اجازه بده به مرزها برويم و در جنگ وارد نشويم، در روايت دارد كه "من اصحاب عبداللَّه‌بن‌مسعود "! اين‌جاست كه قضيه سخت است. 👈وقتى غبار غليظ‌تر مى‌گردد، مى‌شود دوران امام حسن؛ و شما مى‌بينيد كه چه اتفاقى افتاد. باز در دوران اميرالمؤمنين، قدرى غبار رقيقتر بود؛ كسانى مثل عمار ياسر - آن افشاگر بزرگ دستگاه اميرالمؤمنين - بودند. هرجا حادثه‌‌اى اتفاق مى‌افتاد، عمار ياسر و بزرگانى از صحابه‌ پيامبر بودند كه مى‌رفتند حرف مى‌زدند، توجيه مى‌كردند و لااقل براى عده‌اى غبارها زدوده مى‌شد؛ اما در دوران امام حسن، همان هم نبود. در دوران شبهه و در دوران جنگ با كافر غيرصريح، جنگ با كسانى كه مى‌توانند شعارها را بر هدفهاى خودشان منطبق كنند، بسيار بسيار دشوار است؛ بايد هوشيار بود. ۷۰/۶/۲۷ ✅اگر امام حسن(ع) مي جنگيد و شهيد مي شد ، خونش به هدر مي‌رفت امام حسن مجتبى عليه‌السلام مى‌دانست كه اگر با همان عده‌ى معدود اصحاب و ياران خود با بجنگد و به شهادت برسد، انحطاط اخلاقى زيادى كه بر خواص جامعه‌ى اسلامى حاكم بود، نخواهد گذاشت كه دنبال خون او را بگيرند! تبليغات، پول و زرنگيهاى معاويه، همه را تصرف خواهد كرد و بعد از گذشت يكى دو سال، مردم خواهند گفت "امام حسن عليه‌السلام بيهوده در مقابل معاويه قد علم كرد. " لذا، با همه‌ى سختيها ساخت و خود را به ميدان نينداخت؛ زيرا مى‌دانست خونش هدر خواهد شد. 👈گاهى شهيد شدن آسان‌تر از زنده ماندن است! حقا كه چنين است! اين نكته را اهل معنا و حكمت و دقت، خوب درك مى‌كنند. گاهى زنده ماندن و زيستن و تلاش كردن در يك محيط، به مراتب مشكلتر از كشته شدن و شهيد شدن و به لقاى خدا پيوستن است. امام حسن عليه‌السلام اين مشكل را انتخاب كرد. وضع آن زمان چنين بوده است. تسليم بودند و حاضر نمى‌شدند حركتى كنند. يزيد كه بر سر كار آمد، جنگيدن با او امكان‌پذير شد. ادامه پاسخ👇👇
ادامه پاسخ👇👇 👈به تعبيرى ديگر: كسى كه در جنگ با يزيد كشته مى‌شد، خونش، به دليل وضعيت خرابى كه يزيد داشت، پامال نمى‌شد. امام حسين عليه‌السلام به همين دليل قيام كرد. وضع دوران يزيد به گونه‌اى بود كه قيام، تنها انتخاب ممكن به نظر مى‌رسيد. اين، به‌خلاف دوران امام حسن عليه‌السلام بود كه دو انتخاب "شهيد شدن " و "زنده ماند " وجود داشت و زنده ماندن، ثواب و اثر و زحمتش بيش از كشته شدن بود. لذا انتخاب سخت تر را امام حسن (ع) کردند . اما در زمان امام حسين عليه‌السلام، وضع بدان گونه نبود. يك انتخاب بيشتر وجود نداشت. زنده ماندن معنى نداشت؛ قيام نكردن معنى نداشت و لذا بايستى قيام مى‌كرد. حال اگر در اثر آن قيام به مى‌رسيد، رسيده بود. كشته هم مى‌شد، شده بود. بايستى راه را نشان مى‌داد و پرچم را بر سر راه مى‌كوبيد تا معلوم باشد وقتى كه وضعيت چنان است، حركت بايد چنين باشد. ۷۵/۳/۲۰ ✅امام حسن (ع) و امام حسين فرقي با هم ندارند اگر در زمان معاويه، امام حسين مى‌خواست قيام كند، پيام او دفن مى‌شد. اين به خاطر وضع حكومت در زمان است. به گونه‌اى بود كه مردم نمى‌توانستند حقانيت سخن حق را بشنوند. لذا همين بزرگوار، ده سال در زمان معاويه، امام بود، ولى چيزى نگفت؛ كارى، اقدامى و قيامى نكرد؛ چون موقعيت آن‌جا مناسب نبود. قبلش هم امام حسن عليه‌السلام بود. ايشان هم نكرد؛ چون موقعيت مناسب نبود. نه اين‌كه امام حسين و امام حسن، اهل اين كار نبودند. امام حسن و امام حسين، فرقى ندارند. امام حسين و امام سجاد، فرقى ندارند. امام حسين و امام على النقى و امام حسن عسكرى عليهم‌السلام فرقى ندارند. البته وقتى كه اين بزرگوار، اين مجاهدت را كرده است، مقامش بالاتر از كسانى است كه نكردند؛ اما اينها از لحاظ مقام امامت يكسانند. براى هر يك از آن بزرگواران هم كه پيش مى‌آمد، همين كار را مى‌كردند و به همين مقام مى‌رسيدند. درباره‌ى ، ذهنها و فكرها بايد حرف نو بگويند مردم ما از امام حسن چيز زيادى نمى‌دانند؛ فقط چند تا كلمه‌ى شعارى مى‌دانند؛ درحالى‌كه درباره‌ى اين صلح كتاب نوشته شده و بحث و تحليل شده است. من خودم چندين سال قبل از اين، كتابى از شيخ راضى آل ياسين - از بزرگان علماى عراق - ترجمه كردم. ترجمه‌ى اين كتاب در سال 1348 منتشر شده است؛ الان بايد محتواى آن كهنه باشد. درباره‌ى امام حسن، ذهنها و فكرها بايد حرف نو بگويند؛ اما همانها هم گفته نمى‌شود؛ اينها مايه‌ى تأسف است! تهیه شده در: 💠کانال @ForqanCybery ✅پاسخ به شبهاتِ
💠 علت بزرگداشت چیست‌؟ - مهمترین نکته درباره اربعین‌، روایت امام عسکری (ع‌) است‌.  اما این که منشأ اربعین چیست‌، باید گفت‌، در منابع به این روز به دو اعتبار نگریسته شده است‌. 🔹نخست روزی که اسرای کربلا از شام به مدینه مراجعت کردند. 🔹دوم روزی که جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی پیامبر خدا (ص‌) از مدینه به ‌کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین (ع‌) را زیارت کند. شیخ مفید (م 413) در«مسار الشیعه» که در ایام موالید و وفیات ائمه اطهار علیهم السلام است‌، اشاره به روز اربعین‌کرده و نوشته است‌: این روزی است که حرم امام حسین (ع‌)، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام کهن‌ترین کتاب دعایی مفصل موجود، کتاب «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی از شاگردان شیخ مفید است که ایشان هم همین مطلب را آورده است‌.   شیخ ‌طوسی پس از یاد از این که روز نخست ماه صفر روز شهادت زید بن علی بن‌الحسین (ع‌) و روز سوم ماه صفر، روز آتش زدن کعبه توسط سپاه شام در سال‌هجری است‌، می‌نویسد: بیستم ماه صفر (چهل روز پس از حادثه کربلا) روزی است که حرم سید ما اباعبدالله الحسین از شام به مدینه مراجعت کرد ونیز روزی است که جابر بن عبدالله انصاری‌، صحابی رسول خدا (ص‌) ازمدینه وارد کربلا شد تا قبر حضرت را زیارت کند. او نخستین کس از مردمان بود که امام حسین (ع‌) را زیارت کرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت ‌مستحب است و آن زیارت اربعین است‌. (مصباح المتهجد، ص 787) در همانجا آمده است که وقت خواندن زیارت اربعین‌، هنگامی است که روز بالا آمده ‌است.‌ در کتاب «نزهة الزاهد» هم که در قرن ششم هجری تألیف شده‌، آمده‌: در بیستم ‌این ماه بود که حرم محترم امام حسین(ع) از شام به مدینه آمدند. (نزهة‌الزاهد، ص 241) همین طور در ترجمه فارسی فتوح ابن اعثم (الفتوح ابن اعثم‌، تصحیح مجد طباطبائی‌‌) و کتاب مصباح کفعمی که از متون دعایی بسیار مهم قرن نهم هجری است‌این مطلب آمده است‌. برخی استظهار کرده‌اند که عبارت شیخ مفید و شیخ‌طوسی‌، بر آن است که روز اربعین‌، روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه ‌خارج شدند نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. (لؤلؤ و مرجان‌، ص 154) به هر روی‌، زیارت اربعین از زیارت‌های مورد وثوق امام حسین (ع‌) است که از لحاظ معنا و مفهوم قابل توجه است‌. لطفا نشر دهید - التماس دعا کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت @Antishobhe 👈👈👈
🔰داستانک سوظن...بد گمانی 🔅مردي صبح از خواب بيدار شد و ديد تبرش ناپديد شده. شك كرد كه همسايه اش آن را دزديده باشد، براي همين، تمام روز او را زير نظر گرفت. متوجه شد كه همسايه اش در دزدي مهارت دارد، مثل يك دزد راه مي رود، مثل دزدي كه مي خواهد چيزي را پنهان كند، پچ پچ مي كند ،آن قدر از شكش مطمئن شد كه تصميم گرفت به خانه برگردد، لباسش را عوض كند، نزد قاضي برود و شكايت كند. اما همين كه وارد خانه شد، تبرش را پيدا كرد. زنش آن را جابه جا كرده بود. مرد از خانه بيرون رفت و دوباره همسايه اش را زير نظر گرفت و دريافت كه او مثل يك آدم شريف راه مي رود، حرف مي زند، و رفتار مي رود ☝️ مراقب افکارمان باشیم . سوظن و بدگمانی راه نفوذ افکار منفی و شیطان است. iD ➠ @Dastanhaykotah
💥 ✅ اربعین آغازی برای تمدن اسلامی است 💠 نباید را دست کم گرفت اربعین آغازی است برای . نباید اربعین را یک تظاهرات و راهپیمایی صرفا بدانیم اربعین یک است. سبک زندگی سرشار از صمیمیت و محبت. یک سبک زندگی که در آن بسیاری از نمادهای حضور ندارد و مردم در آن شادتر و راحت تر دارند زندگی می کنند. 💠 اربعین است. تمدن که خدا را حذف می کنند تا به زعم خودشان بهتر دنیا را اداره بکنند. البته امروز ثابت شده است تمدن غرب نفی خدا صرفا در آن نیست بلکه روشی برای انسان است. @basirat67
💠ایجاد حکومت جهانی اسلام مسوولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت - ارواحنا فداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسایل اقتصادی و مادی اگر لحظه ای مسوولین را از وظیفه ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمایند، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. صحیفه نور،جلد 21،صفحه 108 پیام امام خمینی (ره) به مهاجرین جنگ تحمیلی به مناسبت نیمه شعبان مورخ:1368/01/02 👥 عضو کانال صحیفه نور شوید : @Sahifeh_noor 🌷 اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
💢تکلیف در حدّ مقدورات💢 [۵] احکام اسلام، هماهنگ با توان و امکانات انسان است و هیچ گاه عسر و حرج به دنبال ندارد. چنانکه برای بیمار، تیمم را به جای وضو قرار داده، نماز را در هر حالتی که می‌تواند بخواند، تکلیف کرده، روزه را از او برداشته و به جای آن کفّاره قرار داده است. اکنون به برخی آیات که این ویژگی دستورات الهی را بیان می‌دارد، اشاره می‌کنیم: «علم ان لن تحصوه فتاب علیکم» خداوند دانست که شما توان احصا ندارید، پس بر شما آن را بخشید. «فاقرؤا ما تیسّر من القرآن» به مقدار میسر قرآن بخوانید. «الآن خفّف اللّه عنکم» [۶] اکنون به شما تخفیف داد. «اعدّوا لهم ما استطعتم» [۷] به مقداری که استطاعت دارید، عِدّه و عُدّه جمع کنید. «للّه علی الناس حجّ البیت من استطاع» [۸] هرکس که توان و استطاعت دارد، باید حجّ بگذارد. «لا یکلّف اللّه نفساً الاّ وسعها» [۹] خداوند هیچ کسی را جز به مقدار توانش، تکلیف نکرده است. «لا یکلّف اللّه نفساً الاّ ما اتاها» [۱] خداوند هیچ کسی را جز به مقداری که به او عطاکرده، تکلیف نمی کند. «فمن کان منکم مریضاً او علی سفر فعدّة من ایّام اُخر» [۲] آن که بیمار است یا در سفر است، در رمضان روزه نگیرد و به زمانی دیگر موکول کند. «و لم تجدوا ماءً فتیمّموا» [۳] اگر آب نیافتید، تیمم کنید. «یرید اللّه بکم الیّسر» [۴] خداوند برای شما آسانی خواسته است. «لیس علی الاعمی حرج و لا علی المریض» [۵] بر فرد نابینا و بیمار، تکلیف حضور در میدان جهاد نیست. --------------- [۵]: ۹۹۳. ذیل آیه ۲۰ سوره مزّمل. [۶]: ۹۹۴. انفال، ۶۶. [۷]: ۹۹۵. انفال، ۶۰. [۸]: ۹۹۶. آل عمران، ۹۷. [۹]: ۹۹۷. بقره، ۲۸۶. [۱]: ۹۹۸. طلاق، ۷. [۲]: ۹۹۹. بقره، ۱۸۴. [۳]: ۱۰۰۰. نساء، ۴۳. [۴]: ۱۰۰۱. بقره، ۱۸۵. [۵]: ۱۰۰۲. فتح، ۱۷. 📗کتاب ۴۰۰ نکته از تفسیر نور، قرائتی ✅ کانال استاد قرائتی ‌┄┄┅┅┅❅✾❅┅┅┅┄┄ http://eitaa.com/joinchat/2491154450C71ab7f9bd5
02.Baqara.001.mp3
1.44M
📚تفسیر سوره بقره آیه 1 ✅کانال استاد قرائتی ⇨ @Gharaati_ir
سخنرانی حاج آقا دانشمند موضوع: ماجرای جالب شیخ بهلول گنابادی و جوانی که میخواست کربلا بره 💠 @ostad_daneshmaand
⭕مواجهه سردار سلیمانی با اردوغان در سوریه چگونه خواهد بود؟! ✍باوجود فرار ظاهری نظامی آمریکا از سوریه یک طراحی مهم سیاسی در پرونده سوریه توسط این کشور تازه آغاز شده است. این طراحی مستقیما ایران، دولت سوریه، روسیه و ترکیه را مورد هدف قرار میدهد. هدف کلی این طرح سیاسی نیز این است که ایران، ترکیه، دولت سوریه و روسیه در یک بن بست سیاسی قرار دهد و حتی کشاندن آنها به یک تقابل نظامی ولو محدود را ریل گذاری کند. از نگاه آمریکا، با رفتن آنها از خاک سوریه، طمع ترک‌ها و حتی روس‌ها به نوعی افزایش یافته و این خود می تواند، بخشی از زیرساخت اختلاف در مثلث امنیتی و سیاسی ایران، روسیه و ترکیه در شام باشد.اما اردوغان برای رسیدن به اهداف نظامی خود در سوریه با چند مانع راهبردی روبه رو هست: 1⃣ کردها سالها تجربه تقابل نظامی با ترکیه را دارند و لقمه راحتی برای اردوغان به حساب نمی آیند. از سوی هرچه شرایط برای کردها سخت تر شود، احتمال نزدیکی انها با دولت بشار اسد و همچنین درخواست کمک از ایران و روسیه جدی تر خواهد شد. موضوعی که ترکیه را در شرایط سختی قرار خواهد داد. در همین حال مساله اساسی این است که ترکیه تا چه میزان می خواهد به حفظ جاکمیت سوریه در مناطق کردنشین پایبند باشد و عملا جنگ را تا چه میزان و مدت دنبال خواهد کرد. میزان و مدت علاقه مندی ترکیه به ادامه جنگ، شرایط نظامی را برای علیه این کشور متفاوت خواهد. 2⃣ بازی سیاسی ترامپ با اردوغان هم آینده مشخصی ندارد. ظاهر قضیه این است که اردوغان با کسب رضایت ترامپ عملیات در شمال سوریه را علیه کردها را آغاز کرده ولی از سویی علایمی دیده می شود که آمریکا زمین شمال شرقی سوریه را بستری برای اعمال تحریم و یا حداقل تشکیل چماق تحریم برای مهار، کنترل و تنبیه ترکیه می بیند. 3⃣ اروپایی ها نیز مخالفت های جدی با کشورگشایی ترکیه دارند. این در حالیست که ترک ها در حوزه امنیتی از اروپایی ها در حال گروکشی هستند. زمام اختیار نزدیک به سه میلیون آواره و چند هزار داعشی اروپایی در اختیار ترکیه است که ابزار تهدید اروپا نیز محسوب می شود. با این وجود اروپایی‌ها نیز با میزان طمع اردوغان در تصرف سرزمینی، سرکوب کردها، نحوه کنترل داعشی های اروپایی و آواره های سوری، رفتار خود را تنظیم خواهند کرد. 4⃣اما موضوع چهارم واکنش روسیه هست. روسیه در حال گسترش پیوندهای خود با ترکیه است. ترک ها با اصرار بر خرید اس400 از روسیه نیز نشان دادند که برای تعمیق این پیوند علاقه مند هستند. همین پیوندها نیز سبب شده که ترک ها تاحدی رضایت روسیه را نیز برای سکوت و عدم واکنش تاحدی بدست بیاورند. روس ها برخی سهم خواهی های ترک ها در پرونده سوریه را به رسمیت میشناسند و البته از سوی انتظار دارند، ترکیه نیز بیش از گذشته با روسیه در عطش کسب منافع بیشتر در عرصه بین الملل و خاورمیانه همراهی کند. 5⃣ اما در مورد ایران نیز ضمن شباهت‌های با رفتار روسیه، تفاوت‌های نیز دیده میشود. ایران با ترکیه روابط عمیق اقتصادی دوطرفه دارد که حفظ آن برای هم ترکیه و هم ایران حیاتی و مهم است. از سویی در بحران سوریه طی یکسال اخیر نزدیک شدن دیدگاهای دو کشور رشد قابل قبولی داشته است. اما در حوزه سیاسی ایران با اشغال رسمی سوریه و تجزیه آن شفاف مخالف است. ایران تشکیل کشور مستقل کردی در سوریه و عراق و حتی در ترکیه را مخالف منافع امنیت ملی خود میداند. دلیل آن نیز بسیار مشخص است زیرا در منطقه، این اسرائیل است که بیش از هر رژیم دیگر در منطقه خواهان استقلال کردها و تجزیه کشورهای همچون سوریه، عراق، ترکیه و ایران هست. ایران در کنار خط قرمزهای همچون تجزیه سوریه و یا اشغالی بخشی از خاک این کشور توسط ترکیه، معادلات امنیتی و سیاسی دیگری را هم دنبال می کند. موضوع اساسی این است که ایران زنده شدن دوباره داعش در سوریه را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد. این جدی‌ترین و شفاف‌ترین موضوعی میدانی است که اگر ترکیه در آن بی‌احتیاطی کند باید در انتظار واکنش فرماندهانی همچون حاج قاسم سلیمانی نیز باشد. موضوع دومی که می‌تواند پای افرادی همچون حاج قاسم را به شمال سوریه باز کند، درخواست رسمی کمک توسط کردها و دولت قانونی سوریه از ایران است. در این صورت در عرصه دیپلماسی نیز نقش ایران به عنوان میانجی بزرگ نیز پررنگ خواهد شد. روش دیپلماسی در برابر ترکیه البته همواره اولویت بیشتری از دیگر گزینه ها برای ایران داشته و خواهد داشت. با این وجود مسئولین دولت ایران نیز می‌دانند که سهم ترکیه از پرونده سوریه به همان اندازه سهمی است که هر همسایه ای باید از امنیت و روابط اقتصادی دوطرفه با کشور همسایه خود داشته باشد و نه بیشتر و نه البته کمتر. ✍ مهدی جهان تیغی ✅ @hajghasem_ir 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای قایق‌های ۱۳۰ میلیارد تومانی عربستان برای مقابله با شناورهای سپاه ✅ @hajghasem_ir