🔸رمان #تشریف نوشتۀ #علی_اصغر_عزتی_پاک در دوازدهمین دورۀ جشنواره «شعر و داستان انقلاب» برگزیده شد. گفتنیست این رمان توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است.
🔹مؤسسۀ شهرستان ادب و همۀ هنرمندان همراه با این مجموعه این موفقیت را به آقای عزتیپاک تبریک گفته و برای این نویسندۀ خوب کشورمان آرزوی توفیقات روزافزون دارد.
💠 این اثر را از فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک تهیه نمایید:
www.adabbook.com
☑️ @ShahrestanAdab
🔸نقش خاتم
(شعری از #محمدرضا_طهماسبی به مناسبت میلاد حضرت #امام_جواد علیهالسلام)
🔹چنان در کودکی پاسخ دهی یحی بن اکثم را
که در گهواره عیسی ناسزاگویان مریم را
بر این خشکیده بید پیر باران را تلاوت کن
بخوان در گوش پوکش کوه من آیات محکم را
به ظاهر گرچه گفتی ز آسمانها از تو پرسد لیک
به والله از لبت نشنیده جز والله اعلم را
امید رویش از این کندۀ فرسوده بیهوده است
نریز اینگونه در پایش ز لفظت آب زمزم را
فقیهان شرح آیات از تو در نه سالگی پرسند
مراجع از تو استفتاء کنند احکام مبهم را
به نقش خاتم زیبات «نعم القادر الله» است
چه زیبا بیستسال ایفا نمودی نقش خاتم را
چنان بیدار کرده معتصم را حکم سنگینت
علی بیدار کرد از خواب گویی ابن ملجم را
جوادی و به تمکین قضا امشب رضا گشتی
بگو آماده سازد همچو مامون معتصم سم را
نمیدانم چگونه گشت امالفضل امالفصل
قضا باز از کدامین نقطه مجرم خواند محرم را
💠 کتاب #واژگان_واژگون اثر «محمدرضا طهماسبی» را از فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک تهیه نمایید:
adabbook.com/واژگان-واژگون
#شعر_آیینی
☑️ @ShahrestanAdab
🔸مجموعه شعر #مرور_پنجره_ها سرودهٔ #سیدوحید_سمنانی در پانزدهمین دورۀ جشنواره «شعر فجر» برگزیده شد. گفتنیست این مجموعه شعر توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است.
🔹مؤسسۀ شهرستان ادب و همۀ هنرمندان همراه با این مجموعه این موفقیت را به آقای سمنانی تبریک گفته و برای این شاعر خوب کشورمان آرزوی توفیقات روزافزون دارد.
💠 این اثر را از فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک تهیه نمایید:
www.adabbook.com
☑️ @ShahrestanAdab
🔸با همکاری شهرستان ادب، دوره آموزشی تخصصی ترانه، تصنیف و سرود به صورت برخط برگزار میشود
💠 اطلاعات بیشتر:
shahrestanadab.com/Content/ID/11810
☑️ @ShahrestanAdab
💠www.aparat.com/v/r1WER
🎥 شعرخوانی استاد #محمدحسین_شهریار به مناسبت ولادت #امام_علی علیهالسلام
☑️ @ShahrestanAdab
🔸خدایا چگونهای؟
(شعری از #قربان_ولیئی به مناسبت ولادت #امام_علی علیهالسلام)
🔹تا حس شود صدای تو، آب آفریده شد
چشمت غریب بود، شهاب آفریده شد
تحریر گامهای تو را در جواب آب
رودی که میرسد به شتاب آفریده شد
بیمهر تو چه میگذرد بر شب قلوب؟
دوزخ جواب بود و عذاب آفریده شد
ربط تو با تراب در ابهام مانده بود
صحرای تشنهکام و سحاب آفریده شد
پرسش مهیب بود: خدایا چگونهای؟
کعبه دهان گشود و جواب آفریده شد
💠 #موسیقی_نواحی_جان اثر استاد ولیئی را از فروشگاه اینترنتی #ادب_بوک تهیه نمایید:
adabbook.com/موسیقی-نواحی-جان
#شعر_آیینی
☑️ @ShahrestanAdab
🔸نوشتن پیکرتراشی
(یادداشتی بر کتاب #رنج_و_سرمستی اثر #اروینگ_استون با ترجمۀ #پرویز_داریوش، به قلم #زینب_بردبار)
🔹«...طبع فلسفی پرویز داریوش در انتخاب اثر نقش مهمی دارد ولی وضع رماننویسی در ایران و همچنین مسائل هنرهای تجسمی دهۀ ۴۰ و ۵۰ نیز در این انتخاب حائز اهمیت بودند. رماننویسی در این دو دهه، بالنده و ماجراجو بود سبکهای مختلف به آزمون گذاشته میشد و مترجمان خود را موظف میدانستند که ما را با تجربههای موفق جهانی در هر سبک و سیاقی آشنا کند. کارنامۀ پرویز داریوش نشان میدهد که چقدر خود را موظف میدانست قدمهای مهم و اصیل را بردارد.
ترجمۀ آثار دورانسازی از آندره ژید، ویرجینیا ولف، فاکنر و ملویل گویای این حقیقت است که پرویز داریوش طرحی برای آشنایی ایرانیان با سپهر ادبیات جهان دارد به همین خاطر نویسندههای کلاسیک مانند هرمان هسه همانقدر توجه او را جلب میکردند که نویسنده پیشرویی همچون ولادیمیر ناباکوف دلمشغولش میداشت. رمان "رنج و سرمستی" همچون اثری که برای نویسندگان، هنرمندان تجسمی و اهل ذوق و فرهنگ به یک اندازه به آن نیاز داشتند، در میان اهل فن از شهرت خوبی برخوردار بود...»
💠 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11809
☑️ @ShahrestanAdab
6.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸دریچه
(شعری از #مهدی_اخوان_ثالث با صدای #سیدوحید_سمنانی)
🔹ما چون دو دریچه روبروی هم
آگاه ز هر بگو مگوی هم
هر روز سلام و پرسش و خنده
هر روز قرار روز آینده
عمر آیینه بهشت اما آه
بیش از شب و روز تیر و دی کوتاه
اکنون دل من شکسته و خستهست
زیرا یکی از دریچهها بستهست
نه مهر فسون نه ماه جادو کرد
نفرین به سفر که هرچه کرد او کرد
نفرین به سفر که هرچه کرد او کرد
☑️ @ShahrestanAdab
🔸فقر هوگویی
(یادداشتی بر رمان #بینوایان اثر #ویکتور_هوگو به قلم #علیرضا_سمیعی)
🔹«در حالی که ویکتور هوگو به رمان بینوایان میبالد و دوستدارانش در سراسر جهان معمولاً این اثر را در میان ۱۰ رمان برتر تاریخ میدانند، فرانسویها اصرار دارند او را به عنوان شاعری بزرگ بشناسند. البته او بود که در ۱۸۲۷ مقدمۀ مفصلی بر "درام کرمول" نوشت و رمانتیسم را اختراع کرد. چه کسی بهتر از او که در جوانی حسابی تربیت شده بود و سرودن شعر را با ترجمۀ آثار "ویرژیل" از لاتین آغاز کرده بود. اما ویکتور هوگو طوری که انگار در قلمش کیمیا ریخته باشد، به هر چه دست میزد، میدرخشید: داستانهایی که برق میزنند، اشعار خیره کننده، نمایشهای گیرا و مقالههایی که آدم را مسحور میکند. با این حال وقتی با فرانسویهای راجعبه شاهکاری ادبی قرن نوزدهم حرف میزنید، دلشان میخواهد هرجور شده بحث را به "مادام بواری" و بقیه نوشتجات "فلوبر" منحرف کنند. اما هوگو باکش نیست و با سلیقۀ ادبی منتقدان مخالف است...»
💠 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
Shahrestanadab.com/Content/ID/11813
☑️ @ShahrestanAdab
🔸نغمهای در باد
(واپسین نوشتۀ #ریونوسوکه_آکوتاگاوا با ترجمۀ #سونیا_محسنی)
🔹«هنوز هیچکس صراحتاً درباره وضعیت روانی کسی که قصد خودکشی دارد، ننوشته است. این شاید به خاطر مناعت طبع خود قربانی خودکشی بوده یا شاید هم به سبب عدم علاقه وی به وارسی شرایط روحی خود. در این نوشته که آخرین نامه من به شما است تلاش خواهم کرد شرایط روحی خود را برایتان شرح دهم. حتی اگر در شرح و توصیف انگیزههای خود با شکست مواجه شوم باز هم از اهتمام خود خشنود خواهم بود. رگنیر در یکی از داستانهای کوتاه خود مردی را به تصویر میکشد که خودکشی میکند اما خودش هم نمیداند برای چه. در بخش جنایی روزنامهها میتوان دلایل زیادی برای خودکشی یافت. از مشکلات مالی و فقر تا بیماریهای روانی. در نظر من اما اینها نمایانگر تمام آنچه فرد را به خودکشی کردن وامیدارد نیستند. اینها تنها عزیمتیاند به سوی دلیل راستین. اغلب کسانی که اقدام به خودکشی میکنند، همانطور که رگنیر نوشته است، از انگیزه خود برای این کار آگاه نیستند. خودکشی مانند تمام اقدامات ما شامل پیچیدگی انگیزههاست. آنچه مرا به خودکشی واداشته و مرا برانگیخته، حس مبهم اندوه است. حسی گنگ به آینده خویش...»
💠 متن کامل این نوشته را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11814
☑️ @ShahrestanAdab
🔹زندگی به هیچ نمیارزد اما ارزش هیچ چیزی به اندازه زندگی نیست.
🔸 #گفتوگو_با_مرگ، #آرتور_کستلر
#گفتاورد
☑️ @ShahrestanAdab
🔸چگونه میتوان از تولید انبوه گریخت؟
(مروری بر وضعیت ادبیات داستانی ایران در دهه نود شمسی، به قلم #محمدقائم_خانی)
🔹«اگر به هابز بگوییم "این روزها پروندههای امنیتی به یکی از مایههای اصلی تولید آثار ادبی یا سینمایی در ایران و جهان بدل شده است." چه خواهد گفت؟ آثاری که معمولاً بسیار پرفروش هستند و مورد توجه گروههای زیادی از مخاطبین قرار میگیرند. نخواهد گفت که رابطه امنیت و آثار ادبی و هنری محدود به موضوع اثر نمیشود؟ به خصوص اگر به لویاتان و بهیموت هابز توجه کنیم، این منظر پررنگتر خواهد شد. از نظر هابز، امنیت بنیاد زندگی و اصل و اساس بودن است در همه جلوههایش. به خصوص در کتاب بهیموت بیشتر به رابطه امنیت و روایت پرداخته است. بنابراین از نظر او، امنیت بنیاد، ساختار، غایت و اولویتهای ارزشدهی هر نوع بودنی را معین میکند. پس از نظر هابز اهمیتی ندارد که بدانیم چقدر به موضوع پروندههای امنیتی در داستانها پرداخته میشود، بلکه باید پرسید "چطور ساختار یک رمان امنیتی میشود؟"...»
💠 متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
shahrestanadab.com/Content/ID/11815
☑️ @ShahrestanAdab