eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
2.1هزار ویدیو
61 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان دارای خصوصیتهایی از قبیل اکل و شرب و نکاح و غیرهاست،که این خصوصیتها را در هر عالم مطابق شأن و اقتضای همان عالم دارا است. در این عالم ماده، که نشئه اولی است روشن است، و در نشأت دیگر، که سلسله علل طولی وجودی اینجا هستند، به قیاس آن نشئات با این نشئات است: صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی 📗، ص ۸۶، ابوالفضائل حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
انسان كامل ليلة‌القدر است و این لیلة‌القدر برداشتنی نیست و این لیله قرب ليله معراج است که قرآن معاد است و همان ليلة‌الوصال است و رواست که لیلة القدرش نامی که تا با اصل خود انس نگرفتی انسان نیستی و تا گم نشدی چیزی در تو پیدا نمی‌شود. تا بیننده و گیرنده نشدی انسان نشدی. تا محجوبی دعوی دوستی مکن، که سرّ دوست بر دوست مستور نیست. تا بارت را ننهی بار نیابی. و قرآن معاد انسان است تدبّر کن تا برسی. در راه تحصیل ساعی باش و در تزکیت نفس جدّی تا به ليلة القدر برسى و ليلة القدر شوی. شرح صدر داشته باش که به مخاطب " ألم نشرح لك صدرك" قرآن کریم را که عصارۀ حقائق بیکران جهان هستی است به طور نزول دفعی و یکبارگی عطاء فرموده‌اند. 📗، ج اول،ص ۱۲۰، حضرت علامه ابوالفضائل حسن حسن زاده آملی(ره)، تدوین: داود صمدی آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
کانال شاخه طوبی
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها4 #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي #فایل_صوتی4 🌹کانال شاخه طوبی 🌹
نامه ها برنامه ها ۴ در نامه‌ی اولِ نامه‌ها بر نامه‌ها با این‌که تمام اول تا آخر این کتاب هر کلمه به کلمه‌اش روی حساب دستور انسانی حرف زده شده است می‌فرماید که: باری بیمار بیدار، پیش از آن‌که دست از جان بشوید و منادی حق را لبیک بگوید، طبیب طلبد و درد خویش را بدو گوید و درمان جوید. همان طوری که بعد از آن فرمودند: نعمت بیداری و در آمدن از غفلت، نصیب هر بی‌سر و پایی نمی‌شود؛ چون خیلی از نعمت‌های الهی، نعمت‌های رحمت رحمانیه هست و خداوند او را، آن رحمت را، هم برای غافلان هم برای بیدار دلان، برای همگان نه تنها یکسان بلکه آن‌چنان به وسعت و وفور این رحمت را پهن فرمود که هر کسی که تشنه‌ی این رحمت باشد، هر مقداری که بخواهد از آن توشه بردارد، در عالم هست. اما نعمت بیداری، این رحمت رحیمیه‌ی الهیه است، این را خداوند به هر کسی اعطا نمی‌فرماید. این را به جان‌هایی عطا می‌فرماید که قدر این نعمت را بدانند و بتوانند که سیر کمالی‌شان را آغاز کنند و به کمالات انسانی نائل بشوند. به هرحال با تفاءل بر این جمله‌ی مبارک حضرت آقا (ره) که در حقیقت نامه به یک شخص خاص نیست، بلکه نامه به هر جان بیداریست که هر لحظه بر آقا نامه بفرستد و سؤال بفرماید که من بیدار شده‌ام چه کنم؟ این نامه‌ها جواب آن نامه‌هاست.و لذا علاوه بر آن دو معنایی که در جلسه‌ی اول به عرض مبارک‌تان رساندیم که می‌شود کلمه‌ی نامه‌ها بر نامه‌ها را به دو وجه معنا کرد، این وجه سوم را هم به مطابق حال‌مان به این صورت تقدیم می‌داریم که؛ آقا دائماً نامه دارند و این نامه‌ی ایشان هم دائما بر نامه‌هایی هست که هر دل بیداری، هرانسان شیّق به کمالی که از آقا بپرسد و از محضرشان بخواهد که من در هر بخشی بخواهم خودم را بسازم، برای من چه فرمایشی دارید؟ که در حقیقت نامه‌ها برنامه‌ها نه نامه‌های آن کسانی که آن ایام درتاریخ فلان، نامه نوشته‌اند و آقا هم در تاریخ فلان نامه داده است. آن به یک تعبیری شاءن نزول تنزل این نامه‌های الهیه از جان مبارک‌شان هست. بلکه هر لحظه‌ای انسان بیدار شد، کَانّه انسان بیدار به انسان الهی عارف واصل نامه می‌نویسد و قبل از این‌که او نامه را بنویسد در نشئه‌ی طبیعت تقدیم عارف واصل بفرماید،قبل از او نامه‌های الهی به عنوان غذای جان انسان‌های بیدار برای او نازل می‌شود. این همانند قرآن است، چه‌طور بارها به عرض رساندیم که قبل از این‌که کودک را خداوند به دنیا بیاورد و این کودک دهان باز کند و استدعای غذا از محضر مادر کند، خدای تبارک و تعالی بر اساس عشق بین زن و مرد به زن پستان عطا می‌فرماید و شیر را در پستان آماده می‌کند، بعد فرزند را از رحم مادر به دامان مادر تنزل می‌دهد. که به محض این‌که کودک دهان باز کرد: من گرسنه‌ام غذا می‌خواهم، شیر او آماده باشد، آن هم به تعبیر شریف حضرت آقا؛ برایش تخت‌خواب هم زده‌اند _دامان مادر_ از بالا هم شیر را برایش آویزان کرده‌اند، آن هم نوک پستان را هم به سوی پایین تنزل دادند. چون او قدرت ندارد که الان از بالا بخواهد شیر بنوشد، او کودک است _از مادون به مافوق_ دهان باز می‌کند و استدعای نزول دارد و لذا پستان مادر را هم به صورت امر انزالی تنظیم فرمود، همانند این‌که یک دارویی را، سرمی را برای مریض از بالا وصل می‌کنید تا قطره قطره این دارو و این دوا وارد بدن مریض بشود. و لذا قبل از این‌که کودک استدعای غذا بفرماید، در حقیقت سرّ او حقیقت او، آن نطفه‌ی او، آن‌چه را که آغازین "و لو لم یکن شیُ اَن مذکورا"هست. چون استدعای شیر را داشت به ظاهر هنوز نشئه‌ی طبیعت قدم نگذاشته، شیر آماده شده است. و لذا این "نامه‌ها برنامه‌ها" به منزله‌ی شیر پستان است که آماده است برای هر کسی که هر لحظه بیدار بشود. و جناب آیت الله ایازی مرد بیداری بود. حالا درجات بیداری افراد تا چه مقدار است، ‌می‌توانند از عالم غذا بگیرند، به چه مقدار می‌توانند صعود بفرمایند، آن دیگر بسته به مقدار تشنگی و عزم و اراده و همت و خواست خود شخص است، اما از آن طرف آماده می‌فرمایند. غرض من این است که امروز من و شما داریم بیدار می‌شویم از شهرهای گوناگون به محضر مبارک‌شان نامه می‌فرستیم که آقا غذای معنوی و ایمانی ما که جان ما را متحول بفرماید چیست؟ اما این نامه‌ها برنامه‌ها و برنامه‌های این کتاب از حدود بیست سال قبل، سی سال قبل، چهل سال قبل، کمتر و بیشتر، این غذاها نازل شده، پستان آماده شده، شیر را در این کتاب‌ها نهاده‌اند. همانند این‌که خدای تبارک و تعالی، قرآن را بر من و شما نازل فرمود که هرگاه دهان باز کنیم و گوش دل به سروش الهی بدهیم بگوییم بیدار شده‌ایم غذا می‌خواهیم، می‌فرمایند غذای جان شما قرآن است آماده است و لذا این کتاب هم که ماءدبه‌هایی طعام‌هایی از سفره‌ی بی‌کران قرآن کریم است، 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، شنیدم که فرمودی: چه کنم با مشتی خاک مگر بیامرزم. فراز ۴۷۹ @shakhehtoba
بر اساس مبانی عقلی و نقلی منازل سیر حبّی وجود، در قوس نزول معبر به لیل و لیالی است؛ چنانکه در معارج ظهور صعودی به یوم و ایام بعضی از لیالی، لیالی قدرند و بعضی از ایام، ایام الله؛ لذا در حدیثی که حضرت صدیقه طاهره را ليلة‌القدر نامید تدبّر فرما که این فاطمه( ع) لیلة‌القدر یازده کلام الله ناطق است. 📗، ج اول،ص ۱۲۰، حضرت علامه ابوالفضائل حسن حسن زاده آملی(ره)، تدوین: داود صمدی آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
قلب انسان کامل آن مشرقی است که همیشه از این مشرق حقایق بروز می‌کند لذا هیچ‌گاه زمین خالی از این حجت الهی نمی‌شود که قلب او مشرق حقایق است، و باید باشد تا همه به دور او بگردند. او مظهر اسم شریف «الله» است، و همان‌گونه که اسم جلاله «الله» قبله همه اسماء است، مظهر آن اسم به نام انسان کامل نیز قبله همه موجودات است که همه به دور این کعبه در طوافند. 📗، ج۱، ص ۴۵، حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
25.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•ا﷽ا• 📜 سوال از علم شریف جفر : _چگونه می توان خدمت امام زمان علیه السلام رسید ؟! 📝 پاسخ ... 📽 علامه حسن‌زاده آملی (ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏