ضابطهای کلی در القائات
به طور کلی ضابطه کلی در مطلب این بیت عارف رومی است، دقت کنید که گفته شد:
هر ندایی کان ترا بالا کشد
آن ندایی دان که از بالا رسد
هر چه که تو را به عالم معانی و به حقایق و قرب الی الله دعوت میکند، آن ندا، صدای ملکوتی و ربانی است؛ و هر چه که تو را به این سوی میکشد و به طرف اسفل سافلین میبرد یعنی به حیوانیت، شهوات خاک و ماده میکشاند، خطابهای شیطانی است.
📗#دروس_شرح_فصوص_الحکم_قیصری، ج۱، ص ۴۸، حضرت علامه حسن زاده آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
#پست_شماره_۳۸ :🌷✨
✍️ از جناب امام صادق حدیثی نقل شده که فرمود : «هر چه که تو را از خدایت باز می دارد آن بُت توست .»
باید مراقب کارهایمان باشیم ، بتها شب و روز چقدر به ما روی می آورند ؟
✨ نفس اماره یک حیوان مفترس و درنده است ، باید او را تطویع کنید تا در پیشگاه نفس مطمئنه سر فرود آورد و الا اگر او بخواهد گردنکش باشد بجایی نمی رسید ،
اینهمه ریاضت و مراقبت و حضور و طهارت برای این است که این نفس دشمنی بسیار قوی است.
✨ نفس اماره را به اطاعت نفس مطمئنه درآورید تا قوای تخیل و وهم ، به توهمات سازگار با عالَم قدسی کشیده شوند و از توهمات سازگار با عالَم سِفلی منصرف شوند .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۴۰
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_671561043452887317.mp3
5.05M
نامه ها برنامه ها ۵
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها5
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی5
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
نامه ها برنامه ها ۵ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها5 #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي #فایل_صوتی5
امهها برنامهها ۵
بسم الله الرحمن الرحیم
به عرض رساندیم که نعمت بیداری را همانگونه که در نامهی اول و دیگر نامههای این کتاب عرشی داریم، نعمت بیداری نصیب هر کسی نمیشود و این بذر سعادت انسانی بر هر دلی کاشته نمیشود، و لذا به تعبیر شریفشان، فرمودند که حالا که نعمت بیداری، هشیاری برایت حاصل شده است، بیا و در این مسیر ثابت قدم باش که تا به نتیجه واصل بشوی.
گرچه هر انسانی هر مقداری که استعداد برای رسیدن کمال داشته باشد، عالم به هر صورتی که هست، استعدادش را شکوفا میفرماید، ولو بعد از انقطاع از این نشئهی طبیعی هم باشد، اما چه خوب است که شخص بر اساس اراده و اختیار خودش در همین عالم ماده و طبیعت، این نعمت را به دست آورد، اراده بفرماید که این سیر انسانی را آغاز کند، و به اتمامش هم برساند، به مقداری که میتواند، به آن کمال برسد.
گرچه عالم، عالم ماده هست، اما چونکه در سیر صعودی ابتدای تمام عوالم و بهخصوص ریشهی نفس ناطقهی انسانی، از متن عالم ماده برمیخیزد، بر اساس اصل شریف جسمانیة الحدوث بودن نفس، و لذا برای من و شما، عالم ماده و طبیعت اصل است، چون ریشهی تمام عوالم وجودی ماست.
خود عالم طبیعت، خودش برای خودش اصل نیست، برای اینکه عالم طبیعت نازلترین مرتبهی عوالم است در سیر نزولی.
اما برای اینکه این عالم طبیعت نطفه را تدوین میفرماید، تکون میدهد و از متن همین نطفهی مادی طبیعی، یک حقیقت تجردی برخاسته میشود، به نام نفس ناطقهی انسانی، و لذا برای من و شمایی که در سیر صعودی از این عالم برمیخیزیم، اصل است.
ولذا اسم این عالم را در اصطلاحات بزرگواران ما، بهخصوص حضرت آقا، در کتابها و فرمایشاتشان، تعبیر میفرمایید به رحم،
و اسم این رحم را گذاشتهایم طبیعت.
چون باید از این رحم زاییده بشویم و از این دامن برخیزیم، و لذا اساس میشود برای عوالم وجودی مافوق.
این است که هر کاری را میخواهید بفرمایید، در همین رحم طبیعت بکنید، چه اینکه روایات ما هم بر همین اصل شریف استوار است، که میفرماید: الدنیا مزرعة الآخرة
در سیر نزولی، دنیا مزرعهی نظام هستی نیست و لذا دنیا مزرعهی آخرت انسان است، نه اینکه دنیا مزرعهی آخرت نظام هستی باشد.
دنیا و نشئهی طبیعت، خودش مرتبهی نازلهی عوالم وجودیست، و لذا آیت الهیه است، که تمام کلمات این عالم را، زمین را، آسمان را، ستارگان را، حیوانات را، حالاتشان را، دریاها را، صحراها را، میبینید چهقدر آیات قرآن کریم در مورد آیات بودن عالم طبیعت حرف زده است!
پس این عالم نسبت به کل نظام وجود، جنبهی آیت دارد، علامت است، نشانه است.
علامت و نشانه هست، به این معناست که فرع است و همیشه از اصل خودش دلالت میکند.
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها5
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی5
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
✍️عقاب خدا چگونه است:
💠 عقاب خدا چنان نیست که از یک جهت و در محل معیّنی گریبان آدمی را بگیرد مثلا از بالای سر و یا پایین پا ، یا در بعضی اماکن به انسان برسد و انسان بتواند از آن محل دور گردد ، بلکه عقاب خدا آدمی را به عملِ خودِ آدمی و به گناهش میگیرد ، و چون گناه در باطن آدمی و در ظاهرش هست و از او جدا شدنی نیست، عقاب خدا هم از او جدا شدنی نیست، و در نتیجه خود انسان «وَقود» یعنی آتش افروز دوزخ می شود،
و بعبارتی آتش از نهادِ خود او مشتعل میگردد و دیگر فرار و قرار و خلاصی از آن معنا ندارد ، و به همین جهت است که خدا خود را شدیدالعقاب خوانده است.
#تفسیر_المیزان_علامه_طباطبایی ج۳ ص۱۴۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🌱 وقت نزول رحمت حق از سحاب شد
🌿 یعنی که جام دیده ی ما پُر شراب شد
🌱 زهراترین ستاره ی زهرا طلوع کرد
🌿 نوری دمید و قبلگه آفتاب شد
🌺ولادت حضرت زینب (س) مبارک باد.
@shakhehtoba
إلهی، صعود برزخی ام را به اعتلای عقلانی ارتقا ده!
فراز ۴۸۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
#پست_شماره_۳۹ :🌷✨🌹
✍️ خیالات خاکیِ و پست با انسان چه میکند :
💠 خیالات خاکی ، آدم را این سویی میکند و منکوس محشور می شود « المجرمونَ ناکسوا رؤسِهم عند ربِّهِم» مجرمان نزد پروردگارشان سرهای خود منکوس و به زیرافکنده اند .
چرا اینها اینگونه منکوس شدند؟
می بینی که اینها همه افکارشان خیالی و شهوانی است ، همه افکارشان خاکی و این سویی است و حالا حشرشان هم این سویی است.
این فرد پر از خیالات خاکیِ سِفلی بوده و حشرش هم به سوی سِفل است .
💠 اگر انسان ، وهم و تخیّل را - که برانگیزانندهٔ شهوت و غضبند- رام کند ، به تبعِ قوه عاقله آن سویی می شود نه این سویی ، آنگاه به فرمایش خواجه « تمثلات بر او رخ می نماید .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۴۰
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
حضرت علامه حسن زاده آملی در محضر علامه شعرانی سالها به تحصیل علم هیئت و نجوم پرداختند و 9 سال تقویم نجومی استخراج کردند که چاپ شد و به فرموده خودشان، خیلی از شبها تا به صبح به مشاهده صورت دلآرای آسمان میپرداخند. در شعری در این باره فرمودند:
من و ماه و شبانگاه و ستاره بروى یکدیگر اندر نظاره
مرا با شاهدان آسمانى به شبها بود بس راز نهانى
خاطره ای که با عبارات و الفاظ شیرین حضرت علامه خواهید خواند، درباره یکی از همین شب ها است:
"اکنون بحث را بدین داستان که برایم پیش آمد پایان مى دهیم و آن اینکه:
در زمان جوانى که بهار زندگانى است از پریشان روزگارى و بى سر و سامانى، چند روز تابستانى در دیهى کوهستانى یگانه و بیگانه بسر مى بردم، پیرمردى کهنسال و دراز اندام که گوئى از پشت و نژاد عوج عناق بود بزرگ و داناى آن دیه بود. پیرى از پیرایه دانش تهى، ولى بزیور پارسایى پیراسته و آراسته و بسیار ساده و پاک نهاد بود. از سر میهمان نوازى بدیدارم آمد و تازگیها نمود و گشاده رویى و خوش خویى از خویشتن نشان دادن، برنامه ام این بود که چون پاسى از شب مى گذشت و همه بخواب مى شدند پوشیده از مردم از سرا بدر مى آمدم و بتماشاى چهره دلگشاى آسمان سرگرم مى بودم، و با پریرویان آسمانى چشمک بچشمک روبارو، همدم و هم سخن مى شدم. من ناآگاه که آن را پیر از کار این جوان آگاه شد و هر شب در کمین من است و بدین پندار نپخته که در آن دیه گنجى نهفته است و این تهیدست پا بست آن شده است و در اندیشه بدست آوردن آنست. تا شبى در پیرامون کارم که من در گوشه اى نشسته بودم و او در کنارى ایستاده بود، ناگاه نگاهم به پیکرى هنگفت و شگفت افتاد، گفتم: جن است، بسم الله الرحمن الرحیم به زبان آوردم و دیدم پنهان نشد.
از جاى برخاستم و با دو دلى آهسته و آرام گام به گام گاهى گامى فراپیش و گاهى گامى فراپس، بسویش روانه شدم چنانى که او را راه چاره و گزیر گریز از من نبود، تا نزدیک شدم و دیدم آن پیر بى پیر است، ناچار از این روى داد، نخست اندکى سخن به چون و چرا آغاز شد و سپس به سازش و پرسش و پاسخ انجامید، تا این که از من پرسید: این خط سپید آسمان چیست؟ گفتم از بسیارى ستاره هاى نزدیک هم و پرتو آنان خطى چنین شیرین و دلکش در سیماى زیبا و جانفزاى آسمان پدید آمده است که آنرا از راه شیرى و کهکشان مى خوانیم.
پس از شنیدن این پاسخ چند بار سرش را از پیش به پس بجنبانید و گفت این که تو گویى سخنى سخت سست است و از بیخ نااستوار و نادرست.
گفتم اى پیر جوان بخت جهان دیده و سخن شنیده تو که از درستش آگاهى و بدان دانایى چه خوش است که آنرا در این دل شب از تو بیاموزم و بر دل نشانم و در روزگارم بیادگار داشته باشم و سپاسگزار شما باشم، امیدوارم که از خداى یکتاى بى همتا پاداش بسزا بستانى.
پس از اندکى درنگ گفت: هنگامى که حضرت ابراهیم خلیل بفرمان رب جلیل خواست فرزندش ذبیح را قربانى کند، همین که او را بزمین نهاد تا کارد را بر گردنش نهد، پروردگار مهربان به جبرئیل دستور داد که هرچه زودتر قوچى را از بهشت مشک سرشت براى ابراهیم ببر، و از او بخواه که بجاى فرزندش این قوچ را ذبح کند، چون جبرئیل خواست قوچ را از آسمان بزمین آورد آن زبان بسته، بسى سرکشى و بى تابى کرد که بر اثر آن ناآرامى شاخش چنان سخت به آسمان کشیده شده که این خراش بر رخسار آسمان پدید آمده است"
📗منبع:#دروس_هیئت_و_ریاضی حضرت علامه حسن زاده آملی، جلد2، صفحه 519
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢