فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن زاده آملی در درس هشتاد و یكم از معرفت نفس می فرماید:
«نكته ای بلند از استادم شادروان جناب علامه آقا سید محمد حسن الهی طباطبائی تبریزی به یادگار دارم، روزی در مزار شیخان قم به حضور مباركش افتخار تشرف داشتم و هیچ گاه در محضر فرخنده اش یك كلمه از دنیا گله و شكوه ای و حرف كم و زیاد مادی نشنیدم. فرمود: آقا! انسانها همچون معادن هستند باید آنها را استخراخ نمود. غرض آن جناب اینكه همچنان كه كوهها دارای معادن طلا، نقره، الماس، فیروزه و غیره هستند، انسانها دارای معادن گوناگون حقایق و معارفند. باید هر كسی كوه وجودش را بشكافد و آن معادن را استخراج كند. یعنی در روانشناسی بكوشد تا آب زندگی از او بجوشد، البته این سخن را عمق دیگر است.»
معرفت نفس، علامه حسن زاده آملی، ج دوم، ص 242و 24
#محمد_حسن_الهی
@shakhehtoba
#علامه_حسن_زاده_آملی_حفظه_الله_تعالی
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_ده(10)
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری
♦️پس انسان ثابت سيال است.
سيال است در طبيعت, و ثابت است در گوهر روح كه مغتذى(پرورش یابنده) به صور نوريه مجرده حقائق علميه است.
(در روح ثابت است زیرا روح مجرد است و در مجردات حرکت راه ندارد)
♦️ "فلينظر الانسان الى طعامه"
[پس انسان باید به غذایش نگاه کند(دقت کند)]
انسان من حيث هو انسان(از این لحاظ که انسان است) طعام او غذاى مسانخ(مشابه) اوست.
باقر علوم نبيين به زيد شحام در تفسير طعام(در این آیه) فرمود :"علمه الذى يأخذه عمن يأخذه"
[(غذا)علم او است که آن را می گیرد(ببیند) از چه کسی می گیرد]
♦️(در تفسیر این حرف امام نیز سخن بسیار است زیرا که در یک مرتبه باید بدانیم این علم در هر جدول وجودی رنگی میگیرد که علامه آن را به بارانی تشبیه می کند که وقتی از آسمان می بارد پاک است ولی وقتی روی زمین می افتد و در این جدول وجودی قرار می گیرد آلوده می شود لذا باید علم را از شخصی که جدول وجودی اش را لایروبی کرده بگیریم و در مرتبه دیگر در واقع افراد به ما علم نمی دهند بلکه آن ها معد می شوند تا از بالا برای ما علم بفرستند و می توان معنای این حرف امام را این گونه گفت که همین توجه کردن به این آمدن علم از بالا باعث ترقی ماست و باعث می شود که کم کم دیگر مستقیم از بالا حقایق را بگیریم بدون دخالت عوالم پایین تر البته این سخن را بطون معانی فراوان است.)
♦️غذا با همه اختلاف انواع و ضروب(اقسام) آن, مظهر صفت بقاء و از سدنه(خدمت گزاران) اسم قيوم و با مغتذى مسانخ(مشابه) است و تغذى(خوردن) حب(دوست داشتن) دوام ظهور اسم ظاهر و احكام آن است.
(غذا ظهور صفت بقا و وسیله ای برای ظهور اسم قیوم است(خدمت گزار اسم قیوم است) و در هر موطنی با خورنده اش مشابهت دارد زیرا که غذا خورنده به آن غذا قائم است و میل به خوردن همان دوست داشتن برقرار ماندن اسم ظاهر است(زیرا که تمام موجودات که بر اثر تجلی اسم ظاهر حق به وجود آمده اند بدون غذا که ظهور صفت بقا است فانی اند و دیگر برقرار نیستند پس اسم ظاهر دیگر دوام ندارد و تجلی اش از بین می رود در نتیجه میل به غذا خوردن حب دوام ظهور اسم ظاهر و احکام آن است))
🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«در همه حال، استادم حكیم متأله آیت الله آقای محمد حسن قاضی طباطبایی تبریزی مشهور به الهی «اعلی الله مقامه» پیوسته مرا به مراقبت و نگاه داشتن ادب در برابر خداوند و محاسبه نفس بسیار توصیه می فرمود و من نفحات انفاس شریفش و بركات فیوضات منیعش را فراموش نمی كنم.»
رساله لقاء الله، علامه حسن زاده، ص 191.
@shakhehtoba
akhlag-14.mp3
13.86M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس #استاد _صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ۱۴
@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_يازده(11)
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری
♦️حقائق علميه صور فعليه اند كه به كمال رسيده اند و حركت در آنها راه ندارد وگرنه بايد بالقوه باشند و لازم آيد(نتیجه می شود) كه هيچ صورت علميه اى متحقق نباشد و به فعليت نرسيده باشد.
♦️(صورت علمیه می تواند محقق باشد یا نباشد ولی حقایق علمیه یعنی صورت های علمیه ای که محقق اند و به فعلیت رسیده اند)
♦️پس علم و وعاى علم مجرد و منزه از ماده و احكام آنند.
(همان طور که گفته شد غذا که در اینجا علم باشد با غذا خورنده مشابه است و اکنون که فهمیدیم که حقائق علمیه صور فعلیه اند پس مجرد از ماده اند و وعای علم(یعنی انسان) که مشابه آن است هم مجرد از ماده است. برای بهتر فهمیدن این مطلب به دروس معرفت نفس مراجعه شود.)
♦️و چون انسان ثابت سيال است, هم براهين تجرد نفس در وى بر قوت خود باقى است, و هم ادله حركت جوهر طبيعت صورت جسمانيه.
(ثابت است از این حیث که روح او مجرد است و حرکت در او راه ندارد و از این حیث که جسم دارد و اجسام حرکت جوهری دارند سیال است(گرچه این جسم منظور فقط جسم مادی ظاهری نیست...))
بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
🌸🍂🍃🍂🍃🍂
🍂🍃🍂🍃
🍂🍃🍂
🍂🍃
🍂
🟪🌻بازخوانیعرفانیدعایروز دوشنبه🌻🟪
✍قبساتی از معارف شریف《دعای روز دوشنبه》
به کتابت قلم بیداربخش
پدری الهی(حفظهالله) برای فرزندان معنوی و اهل سلوک
💕ای فرزند اهل ولاء و صفا به دیده جان و دل《اقراء ورق》 بخوان و عروج نما
🔶حقیقهالحقایق بر صحت، سلامت و عزت آن پدر پیر الهی و جملهی رهپویان کوی ولاء بیفزاید.
آمین! بحق محمد و آل طاهرینش
کانال شاخه طوبی
🌸🍂🍃🍂
🍂🍃
🍂
🟪🌻سعدی؛ فانی در مقام ولایت علوی(ع)🟪
💢حضرت آیتاللهصمدی آملی:
✍ جناب سعدی موحدی فانی در
نور ولایت و خلافت بلافصل
امام علی بودند
در عصر خفقان و تقیّه اهل ولاء،
جناب سعدی در وادی دلدادگی به
مقام ولایت عظمای علوی(ع)
جان بر سر دست گرفته و چنین سروده:
🟩💕سعدیا شرمیبدار آخر #چهمیترسی بگو
🟩💕 نیست #بعد_مصطفی مولای ما الّا #علی
🟦💕فردا که هر کسی به #شفیعی زنند دست
🟦💕مائیمودستو #دامنمعصوممرتضیعلی
🟧💕کس را چه زور و زر که #وصفعلی کند
🟧💕جبار در #مناقب او گفته #هل_أتی
🟫💕سعدی اگر #عاشقی کنی و #جوانی
🟫💕عشق محمد بس است و #آل_محمد
🟪 رساله اعتقادیه جناب سعدی در ابیات فوق:
1⃣#دفاع از #حریمولایت همیشه با #خطراتجانکاه همراه است
2⃣#اهلولایت هیچگاه نباید در #مسیر_ولایت ترس به خویش راه دهد
3⃣ سعدی صرفا به خلافت امام علی قائل نبود بلکه به #خلافت_بلافصل امیرمومنان(ع) معتقد بود
4⃣ مقام شفاعت در قیامت به دستان حضرت وصی(ع) میباشد
5⃣ بصراحت قائل به عصمت امام علی میباشد
6⃣ جز خدای علی احدی توان وصف امام را ندارد
7⃣ #عشقحقیقی در #حببهعلی وآلش
@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_ده(12)
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری
نتيجه بحث اين كه:
♦️#علم و #عمل عرض نيستند بلكه دو گوهر انسان سازند و نفس انسانى به پذيرفتن علم و عمل توسع(وسیع شدن) و اشتداد(شدید شدن) وجودى پيدا مى كند و گوهرى نورانى مى گردد.
(یعنی علم و عمل باعث قوی تر شدن و رشد و حرکت ذات و ماهیت انسان می شود)
♦️ علم سازنده و مشخص روح انسانى, و عمل سازنده و مشخص بدن انسانى در نشئات اخروى است.
♦️(علم سازنده انسان در مراتب عقلی و فوق عقلی و عمل سازنده انسان در مراتب مثالی و برزخی و مراتب دون عقلی است.)
و انسان را بدنهاى در طول هم به وفق نشئات است و تفاوت ابدان به نقص و كمال است.
♦️(انسان موجودی ممتد از فرش (عالم ماده) تا فوق عرش (فوق عقل) است و در هر یک از این عوالم بدن هایی خاص آن نشئه دارد که همه در طول هم اند و تفاوت آن ها در نقص و کمال است به این صورت که هر بدنی در نشئه بالاتر نسبت به بدن در نشئه پایینی کامل است و بالعکس بدن در نشئه مادون نسبت به بدن در عالم مافوق ناقص است.)
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي
@shakhehtoba