کار.mp3
1.05M
🔰کسب روزی
🔷ابوعمرو شیبانی، می گوید:
🔶دیدم امام صادق (ع): را بیل در دست و بر او جامه درشتی بود و در بستان خود کار می کرد و عرق از پشتش می ریخت،
🌀گفتم: فدایت شوم بیل را به من ده تا شما را در کارتان کفایت کنم.
💠فرمود: من دوست دارم که مرد در جستجوی معیشت به حرارت آفتاب اذیت کشد.
# روز جهانی کارگر
#کسب_روزی
📗 : اصول کافی - ج5 - ص76 - حدیث13
@shakhehtoba
akhlag-20.mp3
11.65M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس #استاد _صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ۲۰
@shakhehtoba
4_5850200186814464183.mp3
3.98M
#تحدیر (تندخوانی) جزء ششم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی
زمان : 33دقیقه
کانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
نكته 984
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ (بقره 186). كتاب صيام در فروع كافى بابى در نهى از گفتن رمضان بدون شهر، منعقد است (ص 182 ط 1 ج 1، باب 4) باب فى النهى عن قول رمضان بلا شهر: باسناده الى غياث بن ابراهيم عن ابى عبد الله عن ابيه عليهما السلام قال قال امير المؤمنين صلوات الله عليه:
لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان.
و باسناده الى سعد عن ابى جعفر عليه السلام قال كنا عنده ثمانية رجال فذكرنا رمضان فقال لا تقولوا هذا رمضان و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل
لا يجيىء و لا يذهب، الزائل و لكن قولوا شهر رمضان فان الشهر مضاف الى الاسم و الاسم اسم الله عز ذكره و هو الشهر الذى انزل فيه القرآن جعله مثلا وعيدا.
در حديث ديگر از معصوم اطلاق رمضان بدون قول شهر است چنانكه در وافى باب من توالى عليه رمضانان (ج 7 ص 50) از كافى روايت كرده است باسناده الى محمد عن ابى جعفر و ابى عبد الله عليهما السلام قال سألتهما عن رجل مرض فلم يصم حتى أدركه رمضان آخر؟ فقالا ان كان قد برأ ثم توانى قبل أن يدركه الرمضان الاخر صام الذى ادركه و تصديق عن كل يوم بمد من طعام على مسكين و عليه قضاؤه، و ان كان لم يزل مريضا حتى أدركه رمضان آخر صام الذى ادركه و تصدق عن الاول لكل يوم مدا على مسكين و ليس عليه قضاء.
ابو القاسم سهيلى گويد: شهر رمضان وقتى گويند كه ظرف باشد و رمضان وقتى كه مفعول باشد مثلا صام رمضان بايد گفت چون شامل همه رمضان ميشود و مفعول است و صلى شهر رمضان چون مستغرق رمضان نيست و ظرف است. پس بنابر قول سهيلى تعبدا ذكر شهر نبايد كرد فتأمل.
هزار و يك نكته، ص: 806
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی
@sHakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_بيست ودوم
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠اتحاد نفوس مكتفيه به نفس رحمانى و عقل بسيط
قلم اعلى يا عقل اول مخلوق اول است كه يكى از تعينات صادر نخستين است و مظهر اسم شريف مدبر است بلكه به ديده تحقيق چنان است كه در نفخات الهيه فرموده است:
"حقیقت قلم اعلی به نام عقل اول عبارت است از آن معنای جامع همه معانی تعینات امکانیه که خدا اراده فرمود که این حقیقت قلم اعلی را در بین ممکنات بی نهایت سر افراز گداند و آن را بر ظاهر صفحه ی نور وجودی بر اساس حرکت عینیه ارادیه و به موجب حکم علمی ذاتی اش منقوش سازد. (قلم اعلی همان صادره اول است که بقیه همه از او به وجود آمده اند به همین دلیل معنای جامع همه معانی تعینات امکانیه است و تجلی او همه دیگر موجودات را به وجود می آورد و جامع همه اعیان ثابته است)"
غرض اين كه اول ما خلق الله القلم , اول ما خلق الله العقل و در خلق معنى تقدير مأخوذ است در 'مصباح' فيومى است كه:
اصل الخلق التقدير يقال خلقت الاديم للسقاء اذا قدرت له.
(خلق همان اندازه است. وقتی گفته می شود چرم را برای آب رسانی خلق کردم یعنی آن را اندازه کردم و به آن اندازه بریدم (موجودات دو وجه دارند یکی وجه خلق بودن آنها است که از این باب که حد و اندازه دارند خلق اند و از این باب که این حد ها را کنار بگذاریم و آن وجود آن ها را ببینیم حق اند و خلقیت خلق تنها به همین اندازه ها است وگرنه همه حق اند))
و زمخشرى در 'اساس' گويد:
"خلق الخراز الاديم و الخياط الثوب قدره قبل القطع."
(خراز چرم را و خیاط لباس را خلق کرد یعنی قبل از برش آن را اندازه گیری کرد)
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@ shakhehtoba
4_5850200186814464187.mp3
4.21M
#تحدیر (تندخوانی) جزء هفتم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی
زمان : 33دقیقه
کانال شاخه طوبي
@shakhehtoba
📗#معرفت_نفس 📗
🍃بسم الله الرحمن الرحیم:🍃
💠معلم متعلم مي خواهد
♦️اگر خداوند دم به دم در حال تعلیم است، پس نفس ناطقه ای می خواهد که آن فآن در حال تعلم باشد و علم پیدا کند و به کمال برسد و آنگاه در مقام تعلیم دیگران، مکمل غیر خود شود. از این جهت، در ابتدای دروس معرفت نفس، این آیات( آیات 2_6 سوره علق و آیه 3 سوره جمعه) آمده است.
💠عزیزان! انسان دائما باید در حال تحصیل علم باشد!
@shakhehtoba
♦️مرحوم آقای قمشه ای _ رحمت الله علیه_ می فرمودند: " خدایا! من کاری به بهشت و قیامت ندارم، فقط می خواهم بروم آنجا و خدمت حضرت امیر مشرف بشوم و عرض کنم: آقا جان! ما این نهج البلاغه را هیچ نفهمیدیم؛ این را برایمان شرح کنید و بفرمایید که چیست."
در روایت می فرمایند: " منهومان لا یشبعان:
طالب علم و طالب دنیا"
دو گروه اند که هر چه با حرص و ولع می خورند، هرگز سیر نمی شوند؛ یکی آنهایی که مال دارند و در پی مال بیش ترند؛ و دیگر آنهایی که علم دارند و در پی تحصیل علم بیش ترند.
منبع،#شرح_دروس_معرفت_نفس #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی حفظه الله تعالي
#شارح: استاد صمدی آملی
#كانال_شاخه_طوبي
@shakhehtoba
كانال ما در ايتا جهت مطالب روزانه 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
مقام معلم
سمت مقدس تعلیم و تربیت ، سیرت حسنه ی سفرای الهی است که برای تشکیل مدینه ی فاضله و اعتلای نفوس به فهم معارف ملکوتی و ارتقای عقول به معارج قدسی ربوبی مبعوث شده اند . آنچنانکه در حالات خاص خودشان ، در مقام دعا از خداوند سبحان ، ارسال معلم ربانی را برای تزکیت و تعلیم انسانها مسالت می نمودند .
این دعای حضرت ابراهیم خلیل است که در قرآن کریم آمده است :
ربنا وابعث فیهم رسولا منهم یتلوا علیهم آیاتک و یعلمهم الکتاب والحکمه و یزکیهم انک انت العزیز الحکیم
و حق تعالی در استجابت دعایش فرموده است :
کما ارسلنا فیکم رسولا منکم یتلوا علیکم آیاتنا و یزکیهم و یعلمکم الکتاب و الحکمه و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون .
# انسان_و_قرآن
#حضرت_علامه_حسن_زاده آملي
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
#مقام_معلم
هر اثری نمودار دارایی موثرش است . به تعبیر قرآن کریم ( قُل کُلٌ یَعمَلُ عَلی شاکِلَتِه )
هر کس فعل و عمل او ، گفتار و کردار او ، قلم و درس و بحث و سیرت او ، آیت و نشانه او ، ونمودار دارایی اوست . شاگرد مثال استادش است . شاگرد بیانگر حالات و اخلاق و آداب استادش است . شاگرد از استادش رنگ می گیرد .
بقول خواجه عبدالله انصاری : الهی دود از آتش چنان نشان ندهد و خاک از باد که ظاهر از باطن و شاگرد از استاد .
📗#کتاب_مقام_معلم
علامه حسن زاده آملي روحي فداه
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba