eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ نماز معراج عشق 💠 سوره: 1) اخلاص، يعنى خالصانه او را مىستايى 2) وتوحيد، يعنى او رابه يكتايى ذات عبادت مىكنى 3) واَساس، يعنى پايه و ستون دينت توحيد است. 💠«بسم اللّه الرحمن الرحيم* قُلْ هُواللّه اَحَد * أللّهُ الصّمد * لَم يَلِد ولَمْ يُولَد * ولم يَكُنْ لَهُ كُفواً أحَد»؛ اى محمّد، بگوكه اوست خدا، يكتاى همه؛ خدا غنى مطلق، ومقصودِ همه ماسوى است؛ اونه زاده ونه زادند اورا؛ وهيچ‏كس همتاى اونبوده ونخواهد بود. ♦️«قل هواللّه احد» 🔸قل: امر است از مقام جمع احديّت، به مظهر تفصيل، يعنى حضرت محمد (صلّى الله عليه وآله وسلّم). 🔸هو: حقيقتِ احديّتِ صِرفه؛ اَعنى مقام ذات، مِن حَيْثُ هُوَ. 🔸«هواللّه احد»: مقام ذات احدى وهمان اللّه است كه مستجمع جميع صفات است؛ يعنى يكتاى همه. 🔸احد: يكتاست، يعنى با همه است وهيچ كدام از آنها نيست، همچنان كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «مَعَ كلّ شىء لا بمقارنةٍ وغير كل شىء لابمزايلة»(28)؛ يعنى با همه اشيا هست، نه قرين آنها، وغير اشياست نه مانند قرينى كه جدا شود. (28). نهج‏البلاغه، خطبه اول. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
🔴 ✍حضرت علی (ع) بعد از درگذشت ابوذر غفاری نزد اصحاب خود فرمودند: 《من دلم خیلی بحال ابوذر می‌سوزد خدا رحمتش کند.》 اصحاب پرسیدند چطور ؟ مولا فرمودند: آن شبی که به دستور عثمان ماموران جهت بیعت گرفتن از ابوذر به خانه‌ی او رفتند چهار کیسه‌ی اشرفی به ابوذر دادند تا با عثمان بیعت کند. ابوذر خشمگین شد و به مامورین گفت: 《شما دو توهین به من کردید; اول آنکه فکر کردید من علی فروشم و آمدید من را بخرید' دوم بی‌انصاف‌ها آیا ارزش علی چهار کیسه اشرفی است؟ شما با این چهار کیسه اشرفی می‌خواهید من شوم؟ ♦️☆تمام ثروت‌های دنیا را که جمع کنید و به من بدهید با عوض نمی‌کنم☆》 آنها را بیرون کرد و درب را محکم بست. مولا گریه کرده و فرمودند: قسم به خدایی که جان علی در دست اوست، آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان عثمان محکم بست بود که او و خانواده‌اش هیچ نخورده بودند》 ✍مواظب باشیم برای دو لقمه بیشتر؛ در این روزگار علی‌فروش نشویم. 🔶سعدیا شرمی بدار آخر چه می‌ترسی بگوی 🔶نیست بعد مصطفی مولای ما الا علی ghalbebasir 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🔰 🔰 ؛●➼‌┅❧┅═❧═┅┅───┄═ 👈 تمام معجزات و خوارق عادات و كرامات از شق القمر و شق الجبل و شق البحر و قلع درب قلعه خيبر و غيرها همه از ولايت تكوينى است كه نفوس مستعده مؤيد به روح القدس باذن اللّه تعالى چنان تأثيرات در كائنات مى ‏كنند. ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 🍀 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
حضرت علامه حسن زاده آملی : یکی از امور أهم وصول معرفت نفس،استقامت در مراقبت کامل است، یعنی به ذکر الله و به یاد او و در حضور او باشد. 🌹کانال شاخه طوبی🌹 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
علامه حسن زاده آملي : كام حيواني را به بي زبانها گذار، تو كه مشمول الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البيان هستي ، اهل بيان باش ، خاموش باش تا گويا شوي. چشم ببند تا بينا شوي. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💎 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 💎
إلهی، پیشانی بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک برداشتن دشوار است. فراز۷۵ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠تسبيحات اربع، اركان عرشند ♦️سبحانَ اللّهِ والحمدلِلّه ولاإلهَ إلاّاللّه واللّهُ أكْبَر 🔸در ركعت سوم وچهارم نمازهاى شبانه روزى، اين چهار جمله را سه بار قرائت كند ومىتواند به جايش سوره حمد را آهسته، يك‏بار بخواند. ♦️ترجمه: سبحان الله: خدا منزّه از نقص ماسِوى است. 🔸والحمدلِلّه: سپاس مخصوص خداوند است. 🔸ولاإلهَ إلاّاللّه: ماسوى همه آيتند وفانى در ذات اللّه. 🔸واللّه أكبر: خدا بزرگ‏تر از وصف ماست. 💠اركان عرش ♦️فى الفقيه والمجالس والعِلَل للصّدوق: روى عن الصادق (عليه السلام): انّه سئل لِمَ سُمّى الكعبة كعبة؟ ♦️قال: «لأَنّها مربعة، فقيل لَه: وَلِمَ صارتْ مُربعة؟ قال: لأنّها بِحذاء البيت المعمور وهومربع، فقيل له: وَلِمَ صارَ البيت المعمور مُربّعاً؟ قال لأَنّه بحذاء العرش وهومربع، فقيل لَه: ولِمَ صار العرش مربّعاً؟ قال: لأنّ الكلمات التى بُنِى عليهاالإسلام مربّعٌ: سبحان اللّه والحمدللّه ولاإلهَ إلاّاللّه واللّه أكبر»(40). ♦️از امام صادق (عليه السلام) سؤال شد، چرا كعبه را كعبه ناميدند؟ فرمود: چون مربّع است. پرسيدند: چرا مربع شد؟ فرمود: چون مقابل بيت المعمور است وآن مربع است. پرسيدند: چرا بيت المعمور مربّع شد؟ فرمود: چون محاذى عرش است كه آن مربّع است. پرسيدند: چرا عرش مربّع شد؟ فرمود: چون كلماتى كه اركان بناى اسلام است، چهار است: سُبحان اللّهِ والحمدللّهِ ولاإلهَ إلااللّه واللّهُ أكبر. ♦️اين اركان به چهار رنگ: سپيد، زرد، سبز وسرخ است كه به تدريج از صفا وخلوص، به تندى و تيرگى مىرود وبه ظلمت وتيرگى نمىرسد. ♦️اول سبحان اللّه: تنزيه است (سفيد صرف = ذات بىنشان). ♦️دوم والحمد للّه: سپاس خداست به صفات جمال (زردى، تجلّى ذات، در خلق). ♦️سوم لا إله إلاّ اللّه: نفى ماسوى واثبات حق (سبزى مبدأ نعمت وحيات). ♦️چهارم واللّه اكبر توحيد اعظم: غلبه وحدت ونفى كثرت (سرخ متناسب غلبه وحدت و محو كثرت و فناى در ذات). ♦️توضيح: بيت المعمور آسمان هفتم است وعرش، علم است واركانش، ملائكه، نوح و ابراهيم وموسى وعيسى از اولين ومحمد وعلى وحسن وحسين (عليهم السلام) از آخرين. 40). مجمع‏البيان، ج1، ص203؛ الميزان، ج8، ص174؛ قاضى سعيد قمى، شرح توحيد صدوق، ج1، ص520؛ هزار و يك نكته، نكته 741. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🎍🌻🎍🌻🎍🌻🎍🌻 🌻🎍🌻 🎍🌻 🌻 🌻 چرا خداوند به پیغمبر در گفت: " بلّغ ما اُنزل الیک" «آن­ چه به تو نازل شده است به مردم بیان کن و برسان»؟ چون آن­ چه به عنوان باید از طریق پیامبر گفته­ می­ شد، پیش از آن گفته­ شده­ بود؛ اما چون به بیان نیامده بود، درقلمرو دین قرار نگرفته بود. دین آن هایی را می گویند که بیان شده باشد و گرنه، پیامبر حقایق فراوانی را در معراج گرفته است اما همه­ ی آن حقایق را بیان نکرد. حتی حضرت باقر(علیه السلام) فرمود: جدّ ما، با احدی در کنه آن­ چه با خود یافته­ بود سخن نگفت. پس معلوم است یافته­ های حضرت خاتم که هنوز به بیان نیامده است، با احدی مطرح نشده­ است. 💐 @Shakhehtoba 💐 و علی(علیه السلام) در پیامبر بیان شده بود، روز غدیر تنها اظهار آن بود. پیامبر «من کنت مولاه» را از قبل گرفته بود ونه در روز غدیر. در واقع، آن را در معراج هایش گرفته بود. در واقع تا قبل از غدیر، فقط آن ها را به بیان نیاورده بود، نه این که از آن مطلع نباشد. لذا ما تبلیغ را از مقام اظهار می­ گیریم نه مقام ایجاد. پس، از آیه ی "یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّک"َ ما این­ گونه استظهار می­ کنیم که مقام است، نه این­ که خداوند به پیامبر بگوید روز غدیر علی را از طرف ما جعل کن؛ چرا که این جعل را پیامبر از قبل از خداوند گرفته بود. این غدیر تنها مقام تبلیغ است. یعنی آن­ چه را قبلا گرفته ای و تا کنون مخفی داشته­ ای رابیان کن. خلافت علی (ع) و فرزندانش به همان جعلی است که رسالت پیامبر است، لذا غدیر را مقام ظهور می­ گیریم. یعنی به همان جعل رسول الله به مقام نبوت و رسالت، امیرالمومنین هم به مقام خلافت مجعول است. ▬▬▬▬ஜ۩🦋۩ஜ▬▬▬▬ 📚سخنرانی حضرت استاد در محرم سال 93 ▬▬▬▬ஜ۩🦋۩ஜ▬▬▬▬ 💐 @Shakhehtoba 💐 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
همه چیز ملکوت دارد_۲۰۲۳_۰۷_۰۴_۰۵_۳۳_۲۰_۴۳۰.mp3
512.2K
سلسله حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) ,دارند کاری از گروه 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
✏️ آن كه در رشد خود دقّت كند، می‌بيند كه او را دو گونه غذا بايد: غذایی كه مایه پرورش تن اوست و غذایی كه مايه پرورش روان اوست، و هـر یک را دهانی خاص است. دهان آن، دهان است، و دهان اين گوش، نه از غذای تن روان پرورش می‌يابد و فربه می‌شود، و نـه از غذای روان تن. آب مظهر و ظلّ حيات و علم است، و تن مرتبه نازله نفس و ظلّ آن است، تن تشنه آب خواهد كه ظلّ حيات است، و روان تشنه علم خواهد كه اصل آن است. امام ملک و ملكوت، صادق آل محمّد در تفسير طعام كريمه «فَلْينظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» فرمود:«عِلمُهُ ألَّّذي يأخذه عمَّن يأخذه». بنگر كه غذای جسم و جان تو چگونه است؟ و بدان كه غذا با همه اختلاف انواع و ضروب آن، مظهر صفت بقا و از سَدَنه اسم قیّوم و بـا مغتذی مسانخ است، و تغذّی حب دوام ظهور اسم ظاهر و احكام آن است. 🌿 @shakhehtoba
🍀هر کجا که بنگری روی خداست .... وجه الشی‏ء هو الشی‏ء بوجه، قوله (سبحانه): فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ (سوره بقره، آیه 116). 📗 کلمه 573 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
. 🔴 ♦️ 🔺در مسأله امامت،آنچه مهم است،تصرفات متعارف نیست. آنها به اسرار نظام هستی علم پیدا می کنند،می چشند و اسرار عالم را می یابند. 🔺این بزرگواران (اهل بیت علیهم السلام) در حضور مطلق هستند و مظهر اسم شریف "یا من لا یشغله شأن عن شأن"شده اند. 🔺هر چه را که می بینیم،همه شؤون وجودی یک حقیقتند و احکام هر شأن را نمی توان در شأن دیگر پیاده کرد.احکام شؤون وجود نباید با احکام حقیقت وجود خلط شود.وجود در یکجا خود را طوری نشان داده و در جای دیگر طوری دیگر.آب غیر آتش است. 🔺همین یک وجود نفس،در یک شأن به صورت چشم خودش را تجلی داده و احکامی دارد و همین یک نفس ناطقه است که در یک شأن دیگر،خودش را به صورت گوش تجلی داده است. 🔺نفس یک حقیقت است و این یک حقیقت در این همه شؤون،در تجلی است.اما هر یک از این شؤون برای خود اقتضایاتی دارند. #درس_چهل_و_چهارم استاد 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إلهی، پیشانی بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک برداشتن دشوار است. فراز۷۵ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠، و تاكنون آن چه از قرائت سوره حمد و اَدَب حضور، وشهود قيام در محضر حق، نصيب نمازگزار شده، عظمت پروردگار را مشاهده كرده واز ژرفاى قلب مىگويد: اللّهُ أَكبَر (مرا توان ادراك كبريايى تونيست). در مقابل اين همه كبريايى با بىتابى سر تعظيم فرود آور؛ يعنى اَدَب خضوع، ♦️وبه قول حكيم سبزوارى(1) مستحبّ است به شعار مُحبّين وعُشّاق، گردن را بكِشند؛ يعنى اگر گردنم بزنند، سر از سوداى تو نپيچم(2). و ذكر ركوع را آن قدر تكرار كن تا فقط يك عظيم برايت تجلّى نمايد. ♦️ركوع اَ َدب است وسجود قُرب، ♦️ وكسى كه حُسن ادب ندارد، لايق مقام قرب نيست(3). وقتى آيه «فَسَبِحْ باسْمِ رَبِّكَ العظيم»(4)، بر رسول اللّه (صلّى الله عليه وآله وسلّم) نازل شد، فرمود: آن را در ركوع خود قرار دهيد؛ يعنى سبحان ربى العظيم وبحمده، وهنگامى كه آيه «سَبّح اسمَ ربّك الأعلى»(5) نازل شد، فرمود: آن را در سجودتان قرار دهيد؛ يعنى سبحان ربى الأعلى وبحمده(6). هر كس به اندازه معرفت وكمالش پروردگارش را تسبيح مىگويد: ♦️مُسبّح در سجودش، طالب نشئه خاكى خود است: «منها خلقناكم»(7)، پس پيشانى به خاك بگذار ودر قيام، طالب اصل خويش است: «وأنتم الأعلَون»(8)، «ونَفَخْتُ فيه مِنْ رُوحى»(9) وركوع برزخ متوسطى است بين قيام وسجود واين ركوعِ برزخى اشاره است به اين كه: تو او نشوى ولى اگر جهد كنى *** جايى برسى كز تو توئى برخيزد در علل الشرائع صدوق نقل مىكند: ♦️مردى از حضرت على (عليه السلام) مىپرسد: معناى كشيدن گردن در ركوع چيست؟ حضرت فرمود: «تاويلُهُ: آمنتُ بوحدانيتك ولوضُربَتْ عنقى» يعنى ايمان به يكتايى توآوردم، حتى اگر گردنم را بزنند. (1). اسرارالحكم، ص502. (2). وفى الفقيه عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): إنه سئل عن معنى مد العُنُق فى الركوع فقال: «تأويله آمنت بك ولوضربت عنقى» (محجة البيضاء، ج1، ص390). (3). مصباح الشريعه. (4). واقعه (56) آيه 96. (5). اعلى (87) آيه 1. (6). شرح توحيد صدوق، ص640؛ تفسير كشاف ذيل آيه؛ فتوحات، ج1، ص427؛ علل‏الشرائع، ص333. (7). طه (20) آيه 55. (8). آل عمران (3) آيه 139. (9). حجر (15) آيه 29. منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢