eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5814368769312555299.mp3
1.78M
🎙سخنان گهربار علامه حسن زاده آملی، نقل قول از جملات ناب ابن سینا و قانون در بحث: ♻️ حساسیت آداب انعقاد نطفه و اثرات نفس و قوا هنگام انعقاد نطفه @shakhehtoba
1_240853308.mp3
14.88M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ۳۸ @shakhehtoba
یک شتر میان دو خدا !!!!!! خاطره ای از حضرت باهر النور مولانا حسن زاده آملی (حفظه الله ) : یادم هست روزی یکی از ملا باجی ها مطلبی را به ما یاد داد .یادم هست آن ملا باجی ابتدا این شعر را برای ما خواند : ای برادر ز روی تمهیدی سخنی گویمت که نشنیدی اشتری در میان دو خدا  راست برگو که در کجا دیدی؟ ما همه دهانمان از تعجب باز مانده بود که این یعنی چه؟ ما یک خدا بیش نداریم،دو خدا یعنی چه؟ بعد خودش به این صورت پاسخ داد که: ای جمال تو باصفا باشد سخنت مثل کیمیا باشد اشتری درمیان دو خدا صورةالشمس و ضحی باشد در سوره الشمس آیه ۱۳ آمده است :«فقال لهم رسول الله نا قة الله و سقیاها » در این آیه ناقه ،شتر است که در بین دو الله قرار گرفته است . @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
نکته ای عرشی در سیروسلوک عرفانی از حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
غزل انوار آسمانی، علامه حسن زاده آملی حفظه الله: جانا امیدوارم در این سرای فانی بی تو به سر نیارم یک لحظه زندگانی دل آن بود که دارد با چون تو دلربایی سوز سحرگهی و آه و دم نهانی تا ترک لذّت تن ناکرده ای چه دانی؟ معنی لذت جان در عیش جاودانی خوش آن دلی که خود را اندر شبان و روزان بنماید از ورود بیگانگان شبانی @shakhehtoba
کهف اهل ولاء 💢حضرت علامه حسن‌زادده آملی: 《تمام اعاظم ساکن قم هر چه داشتند از برکات وجودی حضور در این آستان مبارکه بوده است. ما امام‌زاده زیاد داریم و خود امام موسی بن جعفر(ع) فرزندان زیادی داشتند، اما کدام یک از ایشان[به غیر مقام عصمت رضوی(ع)] مانند فاطمه معصومه (س) درخشید و منشأ خیرات و برکات شد. باید یک باشد که این رقم خورده باشد. اگر مقدور بود تا محل برگزاری همایش تجلیل از مقام حضرت فاطمه معصومه(س) را سینه‌خیز می‌آمدم》 ✍علامه طباطبایی در تمام مدت اقامت در قم روزه ماه رمضان را با بوسه بر ضریح مطهر حضرت معصومه افطار نمودند 💢حضرت‌ آیت‌الله‌ صمدی آملی: ✍اگر جهل دشمنان کینه‌توز، خبیث، هتاک و حسود اهل‌بیت(ع) نبود حضرت معصومه(س) از چنان مقام همت عرفانی در اّمت حضرت خاتم(ص) برخوردار بودند که قادر به تجلی مجدد آیه《فتمثل لها بشرا سویا》 بوده و و می‌توانستند روح‌لله‌ثانی را از ملکوت تلقی نموده و فرزندی به عظمت مسیح آورند. ایشان تالی‌تلو و عِدل مقام عصمت بودند. @shakhehtoba
آغاز اربعین‌کلیمی؛ میقات مواعده با رب 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی(حفظه‌الله): ✍یکی از اربعینات است، 《و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و اتممناها بعشر فتمّ میقات ربه أربعین لیلة و قال موسی لأخیه هارون اخلفنی فی قومی و أصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین [] و لمّا جاء موسی لمیقاتنا و کلّمه ربّه قال ربّ أرنی أنظر إلیک قال لن ترانی و لکن انظر إلی الجبل فإن استقرّ مکانه فسوف ترانی فلمّا تجلّی ربّه للجبل جعله دکّاً و خّر موسی صعقاً فلمّا أفاق قال سبحانک تبت إلیک و أنا أوّل المؤمنین [] قال یا موسی إنّی اصطفیتک علی النّاس برسالاتی و بکلامی فخذ ما آتیتک و کن من الشاکرین [] و کتبنا له فی الالواح من کلّ شیءٍ موعظةً و تفصیلاً لکلّ شیءٍ فخذها بقوةٍ و أمر قومک یأخذوها بأحسنها سأُریکم دار الفاسقین》(اعراف\143-146) ✍مراد از "ثلاثین لیلة" ماه ذی‌القعده و مراد از "بعشر" دهه اول از ماه ذی‌الحجه که: "فتمّ میقات ربّه أربعین لیلة" برتو باد به تدبر و تعمق در " و آن به و در کلمه‌ی " و " و به خصوص در کلمه‌ی " آن هم ربّ که (ع) که و در کلمه‌ی که رؤیت ، و نیز در امر به موسی به جهت ، و در کلمه‌ی و در و و بعد از صعق حضرتش، بعد از این مراحل و بعد از آن که در آن و . آنگاه توجه داشته باش در و . ✍پس در و آن در دهه‌ی اول ذی‌الحجه قرار گرفته است. فتدبّر! ✍ از اول ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجه است. خنک آنکه در این ایام جمع هر دو سفر می‌کند و در قربانگاه عاشقان یعنی منی بود. ✍و دیگر از ذی‌القعده و خواندن چهار رکعت نماز بعد از آن که در اعمال ماه ذی‌القعده مفاتیح مذکور است . ✍و همچنین از خواندن دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء در ده شب اول ذی الحجه تا دهم آن. ✍و عمده است و است و . 🕋🌻اما ای عزیز اهل ولاء کلام آخر🌻🕋 ✍بعد از آنکه شد با کلیمش(ع) گذاشت: 《وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ/ وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً(بقره: ۵۰ و ۵۱) : و یاد کنید هنگامی که دریا را شکافتیم و شما را نجات دادیم و فرعونیان را غرق کردیم و شما مشاهده می‌کردید. و سپس با موسی چهل شب وعده نهادیم،》  تا 《》 را نکشتی از بر . 🔶هرکس که هوای دارد 🔶ازسر بنهد هر آنچه در سر دارد 🔶ورنـه به اربنشـیند 🔶سودش ندهد که دارد 📚منبع: دانشنامه "مآثر آثار"، صمدی آملی، ج۲، موثر۱۲۴، ص 42 الی 48 با اندکی تخلیص @shakhehtoba
🔴 💠 اسماء الله مظاهر ميخواهند . بافت طبيعي نظام عالم طوري است كه بي گرسنگي وبي مريضي نمي شود بايد كساني باشند كه راه گم كنند و "يا هادي " بگويند وراه را پيدا كنند . عده اي بايد گرسنه شوند و " يا مطْعِم " بگويند ، عده اي بايد مريض شوند و " يا شافي " بگويند و عده اي هم بايد تشنه شوند و" ساقي " بگويند امكان ندارد اسماء الله تعطيل شوند ولذا وقتي انسان از اين بزرگان ميخواهد كه دعا بفرمايند تا بيماري از انسان رفع شود ، مي فرمايند : تو كه دردداري ، خودت براي خودت دعا كن . از ديگران نخواه تا اين گرفتاري از تو بردارند . خودت اهل دعا باش . مريض را مريض كرده اند تا دلش بشكند و تكاني بخورد و جرقه اي بخورد ، و به فكر خودش بيفتد. جلسه چهاردهم استاد 🌷كانال شاخه طوبي 🌷 @shakhehtoba
💠 مسئله ای در پیوند اعضاء. 🔸علامه حسن زاده آملی: روزى در محضر اعلاى استاد بزرگوار جناب آیة اللّه حاج میرزا ابو الحسن رفیعى قزوینى- رفع اللّه درجاته- بحث از پیوند اعضاء به انسان مسلمان به لحاظ عمل پزشکى پیش آمده است که‏: چون عضوى از بدنى جدا شده است آن عضو میته و متصف به احکام میته است و عضو میته نجس است، چه عضو بدن مسلم باشد و چه کافر، و چه عضو حیوان نجس العین باشد و چه غیر آن، و حال این که نمازگزار نمى ‏تواند با محمول نجس- یعنى با عضو پیوند داده- نماز بخواند. در مسأله یازدهم فصل شرائط لباس مصلّى از کتاب العروة الوثقى گوید: «استصحاب جزء من أجزاء المیتة فی الصلوة موجب لبطلانها و إن لم یکن ملبوسا»؛ و همچنین با دیگر مسائل متفرع بر میته چه باید کرد؟ 🔹حلّ آن به این واقعیّت منتهى شده است که چون نفس مسلمان آن عضو پیوند شده را جذب کرده است و تصرّف نموده است، عضو حىّ جزء بدن او مى‏ شود، و مانند سایر اعضاء، حىّ به حیات بدن است و دیگر اطلاق میته بر آن عضو صادق نیست. نگارنده گوید که مطلب فوق در جواب سؤال از پیوند اعضاء کلامى کامل و در غایت اتقان است. *** منبع: هزار و یک کلمه،جلد1، کلمه 210، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
40.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸🍂🍃🍂 🍂🍃 🍂 🟫تاثیرات بافت و هیات بدن در دعا🟫‌ 💢امام صادق(ع): ✍الرَّغْبَةُ : أَنْ تَسْتَقْبِلَ بِبَطْنِ کَفَّیْکَ إِلَی السَّمَاءِ وَ ✍الرَّهْبَةُ: أَنْ تَجْعَلَ ظَهْرَ کَفَّیْکَ إِلَی السَّمَاءِ. وَ قَوْلُهُ : 《وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا》 قَالَ : ✍تبتّل : الدُّعَاءُ بِإِصبَعٍ وَاحِدَةٍ تُشِیرُ بِهَا وَ ✍التَّضَرُّعُ : تُشِیرُ بِإِصبَعَیْکَ وَ تُحَرِّکُهُمَا، وَ ✍الِابْتِهَالُ : رَفْعُ الْیَدَیْنِ وَ تَمُدُّهُمَا وَ ذَلِکَ عِنْدَ الدَّمعَةِ ثُمَّ ادعُ. ✍🏻حضرت صادق آل محمد(ع): و خواهش هنگام دعا آن است که کف دو دست خویش را بسوی آسمان بداری؛ و ✍ حالتی با ترس است که پشت دست‌هایت را بسوی آسمان بداری؛ و سخن خداوند متعال است که: 《تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا: از همه گسسته و به او متوجه شو》[مزمّل: ٨] ✍: دعا کردن به یک انگشت است که بدان اشاره کنی، ✍ : و زاری در دعا این است که با دو انگشت اشاره کنی و آن دو را حرکت دهی؛ ✍ : بالا بردن هر دو دست و کشیدن آنها روی به بالا همراه با اشک ریختن است، سپس دعا می‌کنی. 📚منبع:کافي، ج۲،ص۴۷۹ @shakhehtoba حضرت استاد داود صمدی آملی در ضمن شرح مناجات خمس عشر در مسجد اعظم تجریش در شهر تهران از کتاب ریاض السالکین پنج هیئت مختلف دعا(قنوت) را بیان فرمودند.
همنشین از همنشین خو میگیرد و بدان شناخته می شود، خوشا به حال آنکه مصاحب حق تعالی است و به قول فصیح لبید بن ربیعه صحابی: والمرء یصلحه القرین الصالح. منبع: هزار و یک نکته، نکته 276، حضرت علامه حسن زاده @shakhehtoba
1_240853586.mp3
12.74M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ٣٩ @shakhehtoba
4_424144478794678484.mp3
2.1M
🔸سخنرانی هفتم: 🔹امتناع از هرزه گویی. 🔸پخش از رادیو قرآن. @shakhehtoba
💠 پند امام حسن مجتبی علیه السلام به کودکان. 🔸علامه حسن زاده آملی: يعقوبي متوفاي در سنه سوم هجري ، در كتاب تاريخي اش وصيتي از سبط اكبر پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله ، امام حسن مجتبي عليه السلام روايت كرده است كه اختصاص به خردسالان دارد و عبارت آن حصرت به نقل يعقوبي چنين است : و دعا الحسن بن علي عليه السلام بنيه و بني اخيه فقال : يا بني و يا نبي اخي !انكم صغار قوم و توشكون ان تكونوا كبار قوم ، آخرين فتعلموا العلم ، فمن لم يستطع منكم يرويه (ان يرويه ظ) او يحفظه فليكتبه و ليجعله في بيته. امام مجتبي عليه السلام در اين وصيت اعتنايي خاص به خردسالان دارد كه هم در تعليم و تاءديب بزرگسالان به اكرام و احترام زير دستان و كودكان حائز اهميت بسزا است ، و هم از جهت دستور العملي كه به خرد سالان فرموده است. يعني امام حسن عليه السلام فرزندان خود و فرزندان برادرش را خواند و گفت : اي فرزندان من ! و اي فرزندان برادر من ! امروز شما خردسالان گروهي هستيد و در آينده نزديكي بزرگان گروهي ديگر خواهيد بود، پس دانش نياموزيد و هر كه از شما توانايي روايت و نگهداري دانش را ندارد آن را بنويسيد و در خانه خود بنهد . امام عليه السلام بديشان فرمود : شما كه خرد ساليد، هم ، اكنون نوشتن بياموزيد و خط تعليم بگيريد و دانش را كه آموخته ايد به قلم در آوريد. كه به قول بيهقي : مرد آنگه دانا شود كه نبشتن گيرد . شيرين تر آن كه امام در پايان فرمود : آن را بنويسد و در خانه خود بنهيد . آري ! زينت خانه ، كتاب علمي در طاقچه آن است نه مجسمه سگ و گربه. كان امام فرموده است : خانه شما بايد كتابخانه باشد. *** منبع: پندهای حکیمانه علامه حسن زاده آملی. شماره 582. @shakhehtoba
2_5350628076482986379.mp3
6.78M
دعای سمات استاد صمدی آملی @shakhehtoba