eitaa logo
شمیم فقاهت
203 دنبال‌کننده
812 عکس
55 ویدیو
132 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 استاد حجت الاسلام تهرانی میگفت دوران نوجوانی در محضر سیدعبدالکریم کشمیری بودیم این داستان از زبان خود ایشون شنیدیم آیت الله کشمیری می‌فرمود در هند یه مرتاضی بود، این توانایی رو داشت که اگر اسم شخص و مادرش رو بهش میگفتیم، بهت میگفت که طرف زنده‌س یا مرده و کجا دفنه، ازش چندنفر رو پرسیدیم کاملا درست جواب داد. مثلا آیت الله بروجردی رو پرسیدیم، گفت: کُم کُم. منظورش قم بود. یعنی قم هستش پرسیدیم زنده‌س یا مرده، گفت مرده. آیت الله کشمیری اهل کشمیر بود و زبان هندی رو بلد بود. این مرتاض این توانایی رو داشت که بفهمه منظور ما چه کسی هست. چون مثلا اسمها خیلی مشترک هستش، شاید تو کل دنیا چندهزار آدم وجود داشته باشه که اسمش محمد باشه و اسم مادرش هم مثلاً فاطمه. ولی این شخص می فهمید معنا و منظور چه کسی هست. این قدرت رو داشت که شرق و غرب عالم رو ببینه و میگفت شخص کجاست و آیا روی خاک هست یا زیر خاک! آیت الله کشمیری گفت دیدیم وقت خوبیه ازش درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بپرسیم ببینیم حضرت کجاست و مرتاض چی میگه. گفتیم مهدی فرزند فاطمه. مرتاض یکم صبر کرد و گفت چنین کسی رو متوجه نشدم. اونی که منظور شماس این اسمش نیست. ماهم دیدیم اشتباه گفتیم، اسم امام زمان محمد هستش، مهدی لقب حضرته، مادر حضرت مهدی هم باید نرجس بگیم نه حضرت زهراء (سلام الله علیها)، به مرتاض گفتیم، محمد فرزند نرجس. دیدیم مرتاض بعد از چند لحظه مکث، رنگ و روش عوض شد و یِکَم جا خورد و کمی عقب رفت چند بار گفت این کیه؟ این کیه؟ گفتیم چطور مگه؟ اینجای تعریف کردن داستان که رسید آیت الله کشمیری شروع کرد به گریه کردن، به مرتاض گفتیم این امام زمان ماست. مرتاض گفت هر جای عالم که رفتم این شخص حضور داشت، همه جا بود. جایی نبود که این شخص نباشه!!!. ♥️اللهم عجل لولیک الفرج♥️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️بــــســم الله الـرحــمــن الـرحــيـــم با استعانت از ذات احدیت و الطاف اهلبیت علیهم السلام دو درس از پایه نهم و دهم از شنبه ۲۷ شهریور به صورت مجازی در ایتا کانال شمیم فقاهت @shamim_fegahat شروع شد. 👈 اطلاعیه های درسی و حضور و غیاب را در کانال مذکور دنبال کنید. 🔰دو گروه برای مباحثات درسی و مطالب علمی و اخلاقی در نظر گرفته شده است. 1⃣گروه مکاسب https://eitaa.com/joinchat/1695612942C5214de8015 2⃣گروه کفایه https://eitaa.com/joinchat/4003004431Cb4b4f1e367 💠 ارتباط با استاد @Ebrahimi_Ahmad @shamim_fegahat
شمیم فقاهت
🌺🌺🌺 بسم الله الرحمن الرحیم #تدریس_مجازی #دروس_پایه_دهم #فقه_مکاسب_شش از خیار شرط #اصول_کفایه_سه
☀️ بسم الله الرحمن الرحیم 🖤 السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین 💠 با استمداد از الطاف الهی و عنایات بقیه الله الاعظم «عج»، دو درس «مکاسب۵» و «کفایه۳»، از روز شنبه ۲۷ شهریور شروع می شود. 🔰با توجه به شرایط کرونایی، شروع دروس مذکور در شهریور و مهرماه به صورت بوده و در ادامه بر اساس آئین نامه درسی حوزه برقرار خواهد بود. ✳️علاوه بر ثبت حضور در پیشخوان حوزه، دروس مذکور به صورت روزانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. 👈 تقاضا می شود ضمن معرفی کانال به دوستان پایه ۹ و ۱۰، اخبار درسی را در این کانال دنبال نمائید.@shamim_fegahat @Ebrahimi_Ahmad 🌺🌺🌺 🔰دروس سال تحصیلی ۰۱ _ ۱۴۰۰ 1⃣ کفایه، پایه ۱۰ بخش سوم، طرح جدید ساعت: ۸ تا ۹ مکان: پردیسان، موسسه امام خمینی ره طبقه اول‌، مدرس ۱۶ 2⃣ مکاسب، پایه ۹ بخش پنجم، طرح جدید ساعت: ۱۰ تا ۱۱ مکان: میدان معلم، مدرسه امام کاظم علیه السلام طبقه اول، مدرس ۱۱۸ 3⃣ تفسیر سوره اسراء، پایه ۹ ساعت: ۱۱ تا ۱۲ مکان: میدان معلم، مدرسه امام کاظم علیه السلام طبقه اول، مدرس ۱۱۸ @shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، صَلَّى ‌اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، لَعَنَ‌ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ، أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ 🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ‌ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ 🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ @shamim_fegahat
فقه۵ ش۱.mp3
6.73M
بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 مکاسب عبدالرزاق سنهوری (حقوقدان بزرگ مصری): اگر پیش از تالیف الوسیط به مکاسب شیخ انصاری دست پیدا می کردم بسیاری از مبانی فقهی خود را تغییر میدادم. برخی از ویژگی های مکاسب ۱. ساختار منطقی و نظام هندسی ٢. اهتمام به موضوع شناسی ٣. تقریر محل نزاع و ذکر اقوال در موضوع ۴. حجم گسترده تتبع در آراء و منابع فقهی ۵. اهتمام به فقه الحدیث و فهم دلالی آن ۶. نوآوری فقهی در حوزه ادله و نظریات ٧. اشاره تاریخی و بستر شناسی مسائل فقهی ٨. استفاده گسترده از لغت و تفسیر و کلام ٩. عدم ارائه فتوا و نظر مصنف ۱۰. لطایف تربیتی و ظرایف اخلاقی 🔆 خیار شرط مکاسب مرحوم شیخ اعظم چهار بخش دارد؛ ۱. مکاسب محرمه در این بخش ۵ کسب حرام بررسی می شود. ٢. کتاب بیع در این بخش فصول پنجگانه (بیع معاطاتی. شروط نفس عقد. شروط متعاقدین. بیع فضولی. شروط عوضین) مورد بحث قرار می گیرد. ٣. خیارات این بخش مشتمل بر هفت فصل است؛ هفت خیار (مجلس. حیوان. شرط. غبن. عیب. تاخیر. رویت) بررسی می شود. ۴. خاتمه در سه فصل(احکام خیار. احکام قبض. بیع نقد و نسیئه) مکاسب به سرانجام می رسد. 🌺 👈 شرط سوم قدرت بر تسلیم ⁉️بررسی فروش نفت در شرایط تحریمی و عدم امکان وصول ثمن❓ الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
1_479160999.mp3
8.46M
کفایه۳ ش۱
شمیم فقاهت
کفایه۳ ش۱
بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه تعریف مطلق: لفظی که دلالت بر معنایی دارد که آن معنا در جنس خود شایع است. اشکال عدم مانع: شامل الفاظ عموم بدلی مانند من و ما و ای استفهامیه می شود. عدم جامعیت: اسم جنس که از مصادیق مطلق است در افراد خود شایع است نه اینکه در جنسی شایع باشد. اسم جنس اسم حقیقت است که خود همان جنس است و تصویر ظرف و مظروف نداریم در حالیکه در تعریف مطلق مظروف است و ظرف آن جنس است. نکته این تعاریف شرح اسمی است و بررسی این اشکال و جواب سودی ندارد عمده در مقام بررسی مصادیق مطلق مانند اسم جنس و اموری که مناسب مقام است مانند معرف به لام جنس می باشد. بررسی مصادیق مطلق 1. اسم جنس اسامی کلیات( ازجواهر و اعراض و عرضیات) که موضوع له ان طبیعت مهمله است. جوهر: وجودش در خارج مستقل است. اعراض: وجودش به یک موضوع است مانند سفیدی. عرضیات: در خارج وجود ندارد حال یا منشا انتزاع ان خارج است مانند فوقیت. و یا هم مانند مالکیت صرف اعتبار است. احتمالات در معنای موضوع له اسم جنس الف. طبیعت مهمله انسان که لابشرط مقسمی است. ب. ماهیت انسان بشرط سریان که بشرط شی می باشد. حیوان ناطق به شرط شمول داشتن. ج. ماهیت بشرط لا از سریان حیوان ناطق بشرط شمول نداشتن. د. ماهیت لابشرط از سریان وعدم سریان لحاظ قید اهمال در معنای موضوع له انسان. بررسی احتمالات فوق احتمال ج: مخالف اطلاق است زیرا سریان و شمول ندارد. احتمال ب: چون قید سریان دارد قابل حمل نیست در حالی که حمل بر افراد می شود. در هذا انسان این فرد خارجی سریان و شمول ندارد. احتمال د: کلی ذهنی است که قابل تطبیق بر فرد خارجی نیست. قید اهمال موجب ذهنی شدن معنا شده است و بر فرد خارجی قابل صدق نیست. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، صَلَّى ‌اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، لَعَنَ‌ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ، وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ، أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ 🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ‌ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ 🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ فقه و اصول تقدیم می شود. @shamim_fegahat
Record_۲۰۲۱-۰۹-۱۸_۱۷-۳۸-۱۵.mp3
4.69M
باسمه تعالی شرط سوم قدرت بر تسلیم عوضین ادله دال بر شرطیت ۱. اجماع منقول ۲. روایت نبوی نهی النبی صلی الله علیه وآله وسلم عن بیع الغرر الف. بررسی سندی شهرت جابر ضعف سند ب. بحث کبروی نهی وارده دال بر فساد اجماع بر دلالت ج. بحث صغروی صدق غرر بر موارد عدم قدرت ۱. مثال لغویین برای غرر به آن ۲. تفسیر غرر بر معنای مشتمل بر آن. الحمدالله رب العالمین @shamim_fegahat
1_480406502.mp3
5.1M
باسمه تعالی ب. علم جنس مشهور: معنای موضوع له علم جنس، طبیعت به قید تمیز وتعین ذهنی است اسامه همان حیوان مفترس با قید تعین ذهنی است بهمین دلیل علمای نحو ان را معرفه دانسته اند. مصنف تعریف اسامه لفظی است و از لحاظ معنای موضوع له با اسد تفاوتی ندارد ودال بر طبیعت مهمله است. مانند تانیث لفظی که فقط لفظ مونث است. دلیل زیرا طبیعت با قید تعین قابل حمل بر افراد خارجی نیست در حالی که می گوییم هذه اسامه و هیچ تجریدی و تصرفی در معنای موضوع له اسامه نداریم علاوه بر اینکه اوردن چنین قیدی کار لغوی است. @shamim_fegahat