🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه.
#یاحسین
🚩صلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن.
#یارضا
🚩السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه.
#یامهدی
🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه.
#یافاطمهالمعصومه
#جلسه_صد_هجدهم_فقه تقدیم می شود.
فعلا دروس روزانه #مجازی_آفلاین علاوه بر سامانه #نجاح در کانال شمیم فقاهت #ایتا بارگزاری می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۸.mp3
7.94M
#مکاسب5ش118
بسم الله الرحمن الرحیم
مساله ششم
اکراه یکی از متعاقدین بر افتراق و منع از اعمال خیار
مسئله دو صورت دارد
صورت اول
منع بایع از خیار و اکراه بر خروج و مشتری در مجلس می ماند و متمکن از خیار است
صورت دوم
بایع اکراه بر ابقای در مجلس و منع از تخایر است مشتری با اختیار مجلس را ترک می کند
۴ قول در مسئله
سقوط خیار هر دو
ثبوت خیار هردو
سقوط خیار در حق مختار
تفصیل بین صورت اول که خیار ثابت است و صورت دوم خیار ساقط است
مبانی در اقوال اربعه
آیا خروج اختیاری هر دو مسقط است؟ آیا افتراق به نحوه عام انحلالی است یا به نحو عام مجموعی؟
آیا خروج یکی از آنها مسقط است افتراق تنها با فعل وجودی حاصل میشود یا با فعل وجودی و عدمی؟
تفسیر قول علامه توسط فخرالمحققین و بررسی کلام فخر توسط مصنف.
۱. آن دوم بقای وجوداول نیست.
۲. ... اول است باقی نیازمند علت است.
۳. ... علت نیست افتراق امر وجودی است.
۴. ... امر عدمی است علت نمی خواهد.
۵. ... امر عدمی است علت میخواهد.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه.
#یاحسین
🚩صلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن.
#یارضا
🚩السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه.
#یامهدی
🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه.
#یافاطمهالمعصومه
#جلسه_صد_نوزدهم_فقه تقدیم می شود.
فعلا دروس روزانه #مجازی_آفلاین علاوه بر سامانه #نجاح در کانال شمیم فقاهت #ایتا بارگزاری می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۹.mp3
7.06M
#مکاسب5ش119
بسم الله الرحمن الرحیم
نظر مصنف نسبت به مسئله ششم
افتراق اختیاری یکی از متعاقدین
نگاه بدوی
بر اساس ادله زیر خیار ثابت است
۱. استصحاب خیار
۲. متبادر از تفرقه رضایت هر دو می باشد
۳ در صحیح فضیل آمده است خیار ساقط است اگر رضایت هر دو باشد.
نگاه تحقیقی در مسئله
۱. استصحاب جایی معتبر است که دلیل نباشد و در مقام روایت وجود دارد
۲. قدر متیقن از تبادر رضایت یک نفر کفایت می کند
۳. ظاهر صحیحه با روایت امام رضا علیه السلام تعارض دارد و بر اساس برخی از قرائن که در زیر می آید روایت مشی امام رضا که فقط رضایت حضرت است بر صحیحه که رضایت هر دو را شرط دانسته مقدم است
۱. اگر یکی فوت کند یا خواب باشد یا غافل باشد و دیگری مجلس را ترک کند خیار ساقط است
۲. بنابر کلام ایضاح و قواعد، رضایت یکی در سقوط خیار کفایت میکند.
توجیه خلاف
عبارت شیخ طوسی ظاهر در این است که فقط خیار متمکن ساقط است باید این عبارت توجیه شود و مراد شیخ این است از حیث تمکن فقط خیار فرد مختار ساقط بوده لکن لازمه بین دو خیار این است که خیار مکره هم ثابت می باشد و اگر این توجیه نباشد نسبت به مکره جاهل باید تخصیص بخورد.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه.
#یاحسین
🚩صلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن.
#یارضا
🚩السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه.
#یامهدی
🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه.
#یافاطمهالمعصومه
#جلسه_صد_بیستم_فقه تقدیم می شود.
فعلا دروس روزانه #مجازی_آفلاین علاوه بر سامانه #نجاح در کانال شمیم فقاهت #ایتا بارگزاری می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۲۰.mp3
4.52M
#مکاسب5ش120
بسم الله الرحمن الرحیم
مسئله هفتم
اثبات خیار برای مکره بعد از زوال اکراه
زمان اتمام خیار
برخی گفته اند که ملاک مجلس زوال اکراه است و افتراق از آن مجلس سقوط خیار می باشد
لکن این حرف تمام نیست زیرا ادله اکراه فقط اصل خیار را برای فرد ثابت نموده و نسبت به مجلس ساکت است
پایان اتمام خیار مبتنی بر دو قول فور یا تراخی است که در خیار غبن بحث خواهد شد.
مسئله هشتم
تصرف مسقط خیار مجلس
اگر تصرف دلالت نوعی در رضایت به عقد داشته باشد موجب سقوط خیار مجلس است
همانطور که مشهور متاخرین و بعضی از قدما به این مطلب تصریح نموده اند
دلیل بر سقوط خیار با تصرف در خیار مجلس و خیار شرط نص به خصوص نبوده بلکه مطابق تعلیلی که در خیار حیوان وجود دارد که تصرف مشتری از آنجایی که رضایت وی به عقد بوده موجب سقوط خیار است در خیار مجلس و خیار شرط هم بر اساس این تعلیل خیار ساقط است.
پایان خیار مـجـلـس
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
آخرین جلسه رسائل اردیبهشت۱۴۰۱
در جمع دوستان جامعه المصطفی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان
موفقیت تان را آرزومندم 🌺
@shamim_fegahat
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️ اطلاعیه ثبت حضور
طلاب ارجمند که حضور در ۵۰جلسه را ثبت نموده، آخرین زمان ارائه حضور در ۱۰جلسه اردیبهشت تا ۵خرداد است
⭕️ توجه داشته باشید که همانند نیمه اول امکان تمدید ثبت حضور نخواهد بود و ارائه بعد از این تاریخ بی اثر می باشد.
‼️ جهت ثبت حضور ۵۰ جلسه قبل اردیبهشت، علاوه بر ارائه رمز، نگارش تقریر لازم است.
💎 رمز جلسات
۱. جلساتی که نام اولیای الهی جهت عرض سلام و توسل داریم باید هنگام ثبت حضور، نام مبارک شان ارائه شود.
۲. در جلساتی که سلامی به حضرات نداریم، ذکر شریفه «اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم» رمز آن جلسه می باشد.
آیدی نماینده محترم
مکاسب@yshshmm
کفایه@Yazahra_313110
#اطلاعیه_درسی
#ثبت_حضور
#نیمه_دوم
@shamim_fegahat
💠زیارت نامه امام صادق (علیهالسلام)
بسم الله الرحمن الرحیم
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِقُ
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِقُ
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِقُ
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا السَّنَامُ الأَعْظَمُ
السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الصِّرَاطُ الأَقْوَم
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مِفْتَاحَ الخَیْرَاتِ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مَعْدِنَ البَرَكَاتِ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا صَاحِبَ الحُجَجِ وَالدَّلالاتِ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا صَاحِبَ البَرَاهِینِ الوَاضِحَاتِ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نَاصِرَ دِینِ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نَاشِرَ حُكْمِ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا فَاصِلَ الخِطَابَاتِ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا كَاشِفَ الكُرُبَاتِ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَمِیدَ الصَّادِقِینَ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا لِسَانَ النَّاطِقِینَ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا خَلَفَ الخَائِفِینَ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا زَعِیمَ الصَّالِحِینَ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا سَیِّدَ المُسْلِمِینَ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا كَهْفَ المُؤْمِنِینَ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَا هَادِیَ المُضِلِّینَ
السَّلامُ عَلَیْكَ یَاسَكَنَ الطَّائِعِینَ
أَشْهَدُ یَامَوْلایَ أَنَّكَ عَلَمُ الهُدَى، وَالعُرْوَةُ الوُثْقَى، وَشَمْسُ الضُّحَى، وَبَحْرُ النَّدَى، وَكَهْفُ الوَرَى، وَالمَثَلُ الأَعْلَى، وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى رُوحِكَ وَبَدَنِكَ
وَالسَّلامُ عَلَیْكَ وَعَلَى العَبَّاسِ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُه
دورکعت نماز رجاء از راه دور
@shamim_fegahat
💠 مِقراض به احتیاط زن، ای خادم!
... شاه عباس صفوی در زمستان ۱۰۰۸ ق. به خراسان آمده و در طول زمستان به عنوان خدمتگذار آستان قدس حرم رضوی، به مرمت و بازسازی و زیباسازی حرم پرداخت و ضمن انجام كارها، حتی به تنظیف و جارو كردن و اصلاح شمعها و چراغهای حرم، اشتغال داشت.
روزی مرحوم شیخ بهائی از بزرگترین عالمان و دانشمندان جهان تشیّع او را در حال اصلاح كردن شمعهای حرم دیده، فیالبداهه رباعی ذیل را سرود:
پیوسته بُوَد ملائک علیین
پروانهی شمع روضهی خُلد آئین
مقراض به احتیاط زن ای خادم!
ترسم بِبُری شهپر جبریل امین
📚 تاریخ عالم آرای عباسی؛ ج۱ ص۲۰۶
@shamim_fegahat