eitaa logo
شمیم فقاهت
200 دنبال‌کننده
813 عکس
55 ویدیو
136 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 شیعتک علی منابر من نور مبیضۀ وجوههم حولی فی الجنۀ و هم جیرانی.... 🇮🇷 سالروز شهادت سپهبد پاسدار، سیدالشهدای ایران اسلامی، فرمانده بی بدیل محور مقاومت غرب آسیا، شهیدِسعید حاج قاسم سلیمانی را تهنیت و تسلیت عرض می نماییم 🇮🇷 @shamim_fegahat
@shamim_fegahat باسمه تعالی 🔰بیان سه نکته ذیل جواز بیع مرهون 🔹نکته اول: کاشفه بودن اجازه مرتهن کاشفه یا ناقله دانستن اجازه مرتهن در بیع مرهون بر همان اساسی است که در بیع فضولی مطرح شد و به نظر ما مقتضای قواعد ناقله بودن است لکن به جهت وجود نص خاص قائل به مبنای کاشفیت خواهیم بود. و البته اگر اجازه مالک در بیع فضولی را کاشفه بدانیم به طریق أولی اجازه مرتهن در بیع مرهون کاشفه خواهد بود. برای توضیح وجه اولویت باید توجه داشت که عقد بیع دو رکن ایجاب و قبول دارد، اجازه مالک مربوط به رکن قبول است لذا تا اجازه مالک نیاید اصلا مقتضی بیع محقق نشده که بخواهیم از عدم مانع سخن بگوییم. اما در بیع مرهون، اجازه دهنده یعنی مرتهن مالک نیست و اجازه او رکن در تحقق ایجاب یا قبول نیست بلکه بیع مرهون محقق شده و حق مرتهن یک مانعی در برابر اثر گذاری صیغه بیع است، و اگر مرتهن اجازه داد این مانع مرتفع می‌شود. وجه اولویت این است که وقتی در عقد فضولی با اینکه جنبه مقتضی هنوز کامل نشده است اجازه مالک می‌تواند بیع سابق را تصحیح کند پس به طریق أولی در بیع مرهون که جنبه متضی کامل شده و فقط عدم المانع باقی مانده، اجازه مرتهن می‌تواند بیع سابق (بیع مرهون) را تصحیح نماید. 👈شاهد کاشفه بودن اجازه مرتهن فقهاء با اینکه عتق را از ایقاعات می‌دانند که نیاز به قبول (و مراعات) از جانب عبد ندارد، اما در صورتی که فرد عبدش را رهن گذاشته باشد و سپس عبد مرهون را آزاد ند فقهاء می‌فرمایند اجازه مرتهن می‌تواند عتق عبد مرهون را تصحیح کند پس اجازه بعدی می‌تواند عتق قبلی را تصحیح کند پس معلوم می‌شود فقهاء اجازه مرتهن را کاشفه می‌دانند. اشکال محقق ثانی به شاهد علت فتوای فقهاء به اینکه اجازه مرتهن می‌تواند عتق قبلی را تصحیح کند، کاشفه دانستن اجازه مرتهن نیست بلکه علتش سهل‌گیری شارع در مسأله عتق است زیرا هدف شارع از اجازه اسیر گرفتن در جنگ و استفاده از آنان به عنوان برده و کنیز نه به جهت پستی ذاتی آنان بلکه به جهت محدود نمودن عداوت و ستیزه‌جویی آنان و زندگی در جامعه اسلامی و آشنایی با اسلام و سپس آزادی و حرّیت است. جواب به اشکال محقق فقهاء در مسأله عتق عبد مرهون به سهل‌گیری شارع و إن الشریعةَ سَمحةٌ سهلة تمسک نکرده‌اند بلکه به دنبال استدلال به صحت شرعی عتق هستند لذا بعد از اجازه مرتهن به عمومات صحت عتق تمسک نموده‌اند. علاوه بر اینکه مرحوم علامه حلی نه به جهت اجازه بلکه در صورت فکّ رهن، عتق مرهون را تجویز نموده‌اند و این نشان می‌دهد به نظر مرحوم علامه حلی صرف عتق ناقص و بدون اجازه کافی نیست بلکه باید فکّ رهن هم محقق شود. پس اجازه مرتهن کاشفه است نه ناقله. البته نسبت به اسقاط حق یا إبراء ذمه یا فکّ رهن که کاشفه‌اند یا ناقله، بحث خواهیم کرد. الحمدلله رب العالمین
بسم رب الشهداء و الصدیقین انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم با همکاری هیئت انصار المهدی و مدارس و موسسات فقهی برگزار می کند: سومین سالگرد شهادت و گرامیداشت سخنران: حجةالاسلام‌والمسلمین مرثیه‌خوان: کربلایی پنج‌شنبه، ۱۵ دی شروع مراسم از ساعت ۲۰ میدان معلم، علیه‌السلام 🆔 @shamim_fegahat
🔆وصیتنامه شهید سپهبد خطاب به علما و مراجع معظم سخنی کوتاه از یک سرباز ۴۰ ساله در میدان به علمای عظیم الشأن و مراجع گرانقدر که موجب روشنایی جامعه و سبب زدودن تاریکی‌ها هستند، خصوصاً مراجع عظام تقلید. سربازتان از یک برج دیده بانی، دید که اگر این نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزشهای آن [که] شما در حوزه‌ها استخوان خُرد کرده اید و زحمت کشیده اید، از بین می‌رود. این دوره‌ها با همه دوره‌ها متفاوت است. این بار اگر مسلّط شدند، از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند. راه صحیح، حمایت بدون هر گونه ملاحظه از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولیّ فقیه است. نباید در حوادث، دیگران شما را که امید اسلام هستید به ملاحظه بیندازند. همه ی شما امام را دوست داشتید و معتقد به راه او بودید. راه امام مبارزه با آمریکا و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استکبار، تحت پرچم ولیّ‌فقیه است. من با عقل ناقص خود می‌دیدم برخی خنّاسان سعی داشتند و دارند که مراجع و علما مؤثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حق به جانبی به سکوت و ملاحظه بکشانند. حق واضح است؛ جمهوری اسلامی و ارزشها و ولایت فقیه میراث امام خمینی ره هستند و می‌بایست مورد حمایت جدی قرار گیرند. من حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را خیلی مظلوم و تنها می بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات معظّم با بیانتان و دیدارهایتان و حمایت‌هایتان با ایشان می‌بایست جامعه را جهت دهید. اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود. دست مبارکتان را میبوسم و عذرخواهی می‌کنم از این بیان، اما دوست داشتم در شرفیابی‌های حضوری به محضرتان عرض کنم که توفیق حاصل نشد. سربازتان و دست بوستان 🔆@shamim_fegahat
انا لله و انا الیه راجعون ▪️لجن پراکنی مجله فرانسوی شارلی ابدو علیه زعیم عالیقدر جهان تشیع و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دامت برکاته دلهای آگاهان و آزادگان جهان را جریحه دار کرد. ▪️این بلندگوی وقیح و آلوده ی صهیونیستی که سابقه نحسش در جسارت به ساحت مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از صحنه ذهن صدها میلیون مسلمان هرگز پاک نخواهد گردید بی شک با موج خشم حوزه های فقهی و دانشگاهی، نخبگان جهان اسلام و همه امت های مسلمان مواجه خواهد شد. ▪️بی شک این تلاش مذبوحانه، نشان از دریوزگی و ضعف جبهه استکبار دارد و چهره سیاه و بی آبروی آن ها را بیش از پیش رسوا می نماید. @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رباعی گفتی و تقدیم سلطان غزل کردی 🔹شعرخوانی محسن رضوانی در مدح حضرت ام‌البنین (سلام الله علیها) سالروز وفات حضرت ام البنین علیهاالسلام تسلیت باد. @shamim_fegahat
دو توصیه راهبردی حاج قاسم آسمانی در مجموعه سخنان خصوصا در وصیت نامه سردار دلها حاج قاسم عزیز، دو راهبرد اساسی و عمیق به چشم می خورد. الف) حرم بودن جمهوری اسلامی: "جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است. امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم ها می مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمدی(ص)." ب) حفظ خیمه ولایت فقیه: خیمه ولایت فقیه را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی ماند؛ قرآن آسیب می بیند." والله والله والله از مهم‌ترین شئون عاقبت بخیری، رابطه قلبی دلی وحقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست گرفته است.(یعنی مقام معظم رهبری) @shamim_fegahat
شمیم فقاهت
بسم الله الرحمن الرحیم به حول و قوه الهی و ذیل توجهات مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعا
بسم الله الرحمن الرحیم به حول و قوه الهی و ذیل توجهات مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در نیمه دوم سال تحصیلی 1402-1401 خدمت عزیزان خواهم بود: 📘 مکاسب پایه 10، فقه ۶ از باب ثالث تا آخر کتاب 👈 ساعت7، شهرک پردیسان، موسسه امام خمینی ره 📗 مکاسب پایه 9، فقه ۲ از الخیارات تا خیار الغبن 👈ساعت 10، میدان روح الله، مدرس صاحب الزمان علیه السلام 📙 تفسیر پایه 9 👈 دوشنبه ها، ساعت11، مدرسه امام کاظم علیه السلام 📕 مشاوره تربیتی خارج 👈دوشنبه و چهارشنبه، ساعت8، موسسه امام خمینی ره 🔰 شروع بحث از شنبه اول بهمن ماه ۱۴۰۱ و خلاصه درس جهت پیش مطالعه و صوت درس بعد از تدریس، در کانال شمیم فقاهت @shamim_fegahat بارگزاری می شود. احمد ابراهیمی قائنی @shamim_fegahat
@shamim_fegahat باسمه تعالی 🔹نکته دوم: عدم تاثیر ردّ بعد از اجازه چنانکه در عقد فضولی هم گذشت اگر صاحب اجازه، اجازه داد دیگر ردّ فائده ندارد زیرا با ضمیمه شدن اجازه، عقد تمام شده است. 🔹نکته سوم: بررسی تاثیر اجازه بعد از ردّ اگر مرتهن ابتدا بیع مرهون توسط راهن را ردّ کند، آیا اگر پشیمان شد می‌تواند دوباره بیع مرهون را اجازه و تصحیح نماید؟ 👈احتمال اول: تاثیر اجازه دلیل بر موثریت: مرتهن یک حق اجازه نسبت به بیع مرهون دارد، اگر ابتدا از این حق استفاده نکرد و با اجازه دادن، حق خودش را اسقاط نکرد، همچنان این حق برای او باقی است حتی اگر ابتدا ردّ کرده باشد. البته در بیع فضولی ثابت کردیم بعد از ردّ مالک، دیگر امکان تصحیح بیع وجود ندارد زیرا مالک رکن عقد است و اگر بیع را ردّ کند یعنی انشاء عقد بیع (ایجاب و قبول) را ردّ و إبطال کرده است و عقدی که إبطال شده قابلیّت تصحیح ندارد اما مرتهن مالک نیست که ردّ او مبطل عقد باشد بلکه صرفا حق اجازه دارد. 👈احتمال دوم: عدم تاثیر دلیل بر عدم موثریت: ردّ کردن مرتهن جزء مقوّم و مربوط به مقتضای عقد است لذا وقتی مرتهن بیع مرهون را ردّ کرد اصل اقتضای عقد برای صحت را از بین برده است پس اجازه دادن دوباره و تصحیح عقد معنا نخواهد داشت. مصنف احتمال دوم را انتخاب می‌کنند. ‼️ البته انتخاب احتمال دوم و جزء مقتضی دانستن ردّ مرتهن در این نکته سوم توسط مرحوم شیخ انصاری با مبنایشان در نکته اول که اجازه مرتهن را نه جزء مقتضی بلکه در جایگاه عدم المانع دانستند تهافت و تنافی دارد. الحمدلله رب العالمین
🔷 حمایت آیت الله شب زنده دار از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مقابل توهین‌های وقیحانه نشریه فرانسوی 🔹 مگر کار رهبری دام‌ظله‌العالی غیر از دعوت به اطاعت خدا و زندگی تحت لوای احکام الهی است؟ 🔹 ایشان از جوانی و نوجوانی در این راه قدمهای استوار برداشته و زندانها و شکنجه‌ها [دیده] 🔹 وقتی رهبری را به ایشان پیشنهاد کردند، دموعه تجری... 🔹 اینطور وقیحانه و ظالمانه به این شخصیت مؤمن، عارف، دلداده و ازخودگذشته جسارت می کنند. 🔹 انشاالله رهبری معظم این پرچم را به دست مولای عزیزمان حضرت بقیة الله الاعظم ارواحناله‌الفداء بسپارد. 👈شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ @shamim_fegahat