کفایه ۳ ش ۶.mp3
6.62M
باسمه تعالی
معنی لغوی اطلاق
ارسال از قید و حبس می باشد.
معنی اصطلاحی مطلق
الف. طبیعت مهمله که در اسم جنس وعلم جنس و ال جنس مراد است.
ب. طبیعت همراه قید وحدت که معنای نکره است . و این قید زاید بر معنای طبیعت نمی باشد.
بنابراین طبیعت مقید به قید ارسال معنای اصطلاحی مطلق می باشد که موافق معنای لغوی است.
به مشهور نسبت داده شده است که معنای موضوع له مطلق طبیعت به شرط سریان میباشد
این قول دو اشکال دارد
۱. شامل موارد مطلق نخواهد بود زیرا اسم جنس و علم جنس ونکره قید ارسال ندارد و در هر حملی باید تجرید صورت گیرد.
۲. مطلق با تقیید در تقابل است واطلاق در عین مطلق بودن امکان تقیید ندارد زیرا تقیید با قید سریان سازگار نیست.
و هر تقییدی مستلزم مجاز در معنای مطلق خواهد بود.
در حالی که بر اساس دیدگاه مصنف در معنای مطلق هیچ تجویزی صورت نمیگیرد و بر اساس تعدد دال و مدلول عبد مومن اراده می شود.
نعم
اگر مقید از نفس مطلق فهمیده شود و رقبه دال بر رقبه مومنه باشد هر چند مومنه قرینه بر این است که از خود رقبه رقبه مومنه اراده شده است بر همه مبانی قایل به مجاز شدیم.
فقه ۶ ش ۷.mp3
5.54M
باسمه تعالی
مساله سوم
زمان شروع خیار شرط
قول اول
از زمان عقد
دلیل: تبادر
قول دوم
از زمان انقضای خیار مجلس
دلیل: شرط ضمنی عرفی
تفصیل در دلیل
کفایه ۳ ش ۷.mp3
7.56M
باسمه تعالی
از آنجایی که اطلاق وسریان با وضع نمی باشد برای شمول نیازمند مقدمات حکمت است.
مقدمات حکمت
1. متکلم در مقام بیان باشد و قصد اهمال و اجمال نباشد.
در اجمال برخلاف اهمال تعمد بر عدم بیان تمام قصد است.
2. قرینه بر تقیید منتفی باشد.
3. قدر متیقن در مقام تخاطب منتفی باشد.
مثلا مولی از یک اب خاص زمزم گفتگو می کرده است در ادامه می گوید اب میخاهم این باعث تقیید اب به اب زمزم می شود.
قدر متیقن خارجی دلیل بر تقیید نیست
مثلا مولی می گوید اکرم العلما و علمای سادات قدرمتیقن خارجی هستند.
الحمدلله رب العالمین
فقه ۶ ش ۸.mp3
6.91M
باسمه تعالی
مساله چهارم
جعل خیار برای اجنبی
الف. نافذ بودن خیار شرط برای اجنبی
دلیل: اطلاق ادله شرط
ب. تقدیم اجنبی یا؟
انواع خیار برای اجنبی
۱. چند خیار مستقل برای متعاقدین و اجنبی
تقدیم قول فاسخ
۲. یک خیار واحد برای دو نفر
تقدیم قول سابق
کفایه ۳ ش ۸.mp3
6.16M
باسمه تعالی
چند نکته
۱. مراد از مقام بیان بودن
در حوزه اراده استعمالی است
یعنی مطابق یک قاعده و قانون در موارد مشکوکه حجت است و در مقام بیان می باشد.
نظر مرحوم شیخ این است که مراد در حوزه اراده جدی است.
ثمره این دو قول در تقیید منفصل است زیرا در متصل که بنا بر هر دو مبنا ظهور اطلاقی برای مطلق منعقد نمی شود.
ولی در منفصل بنا بر دیدگاه شیخ باز هم ظهور اطلاقی نیست زیرا اراده مولی به مقید بوده است.
ولی بنابر دیدگاه آخوند ظهور اطلاقی تمام است لکن قید منفصل مانع از حجیت اطلاق است.
همان طور که سریان در اسم جنس نیازمند مقدمات حکمت است در نکره هم نیازمند مقدمات است.
الحمدلله رب العالمین
فقه ۶ ش۹.mp3
6.08M
باسمه تعالی
تتمه مساله چهارم
ج. بررسی لزوم رعایت مصلحت در اعمال خیار اجنبی
۱. عدم شرط
دلیل: اطلاق ادله تحکیم و جعل خیار
۲. شرط
دلیل: اولا تبادر از اطلاق ادله تحکیم فرض مصلحت است.
ثانیا فرد اجنبی امین است و امین باید اصلح را مراعات کند.
نقد: اجنبی امین نیست.
اشکال
خیار اجنبی مخالف شرع است زیرا فسخ عقد با وی نه اقاله است و نه داخل در خیار اصیل و نه داخل در خیار بالعرض
جواب
خیار شرط از مصادیق خیار بالاصل است که ادله شرط شامل ان است.
کفایه ۳ ش ۹.mp3
6.09M
باسمه تعالی
۲. هنگام شک در مقام بیان بودن
اصل این است که در مقام بیان است
و این یک اصل عقلایی است
مشهور هم این اصل را پذیرفته
گرچه برخی اشتباه تصور نموده که در نگاه انان سریان جزو معنای اطلاق است
لکن حقیقت امر این است چون در موارد شک اصل در مقام بیان بودن رو پذیرفته وبه اطلاق تمسک نموده زمینه چنین برداشت غلطی شده است.
۳. انصراف
۴. جهات عدیده مطلق
ممکن است یک مطلق از جهتی در مقام بیان باشد و از جهت دیگری مجمل باشد.
مثلا فکلوا مما امسکن
بخورید از انچه سگ شکاری گرفته است
از جهت اینکه نیاز به ذبح ندارد اطلاق دارد و کشته سگ میته نیست لکن از جهت اینکه نیازمند تطهیر می باشد یا نه سکوت دارد و مجمل است و ادله دیگر می گوید سگ نجس است پس باید تطهیر شود.
الحمدلله رب العالمین
فقه ۶ ش ۱۰.mp3
7.69M
باسمه تعالی
مساله پنجم
شرط اطاعت امر در اعمال خیار
الف. طلب مشاوره از اجنبی
۱. اجنبی امر به اجازه: لزوم بیع زیرا اولا مراد از مشاوره صرف امر کردن نبوده بلکه اطاعت ملاک است. ثانیا اشتراط مشاوره گرفتن بر اعمال خیار برای متعاقدین دلالت ندارد.
۲. امر اجنبی به فسخ و رضایت مشروط علیه به اجازه
شارط رضایت به فسخ ندارد؛ اجنبی سلطه بر شارط و مشروط علیه ندارد.
شارط رضایت به فسخ دارد؛ اگر بتوان عقد را فسن نمود معال این خیار این است که برای شارط هم خیار است.
ب. اطاعت مشروط علیه از امر ابتدایی اجنبی
همان احکام الف جریان دارد.