فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥« لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ » را به نفع بی بند و بارها تفسیر نکنید
🎥تبیین جالب آیت الله جوادی آملی در مورد « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ »
🔰 آیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی) :
🔹 اگر معنای « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ » این باشد که در نظام شریعت، هر کس بی حجاب بود، بود؛ هر کس بی حیا بود، بود؛ خب، این می شود #اباحی_گری که!
🔻 این « خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ » پس برای چه کسی است؟! این #بگیر_و_ببند های قیامت پس برای چیست؟!
🔻آنکه فرمود: « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ »، یعنی در نظام #تکوینی است؛ یعنی بشر آزاد است. کمال در آزادی است. اما در حساب #شریعت، در حساب #دین، در حساب #نظام_اسلامی اینطور نیست که بگوییم هر کسی آزاد است، می خواهد هر وضع باشد. اینطور نیست.
اگر « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ »، به آن معنا باشد که می شود اباحی گری!
@shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره اسراء
#جلسه_نهم
#جلسه_مجازی
1402/09/16
دوستان بعد از استماع، حضورشان را با #تقریر درس در یک صفحه، به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند.
+989102817359
@shamim_fegahat
🌸۱۶ آذر روز دانشجو را به دانشجویان عزیز تبریک عرض می نمایم.
🌸برخی توصیه های رهبری به دانشجویان
۱. شرح صدر سیاسی داشته باشید.
۲ با اقشار مختلف جامعه در ارتباط باشید.
۳. مراقب نگاههای سوسیالیستی و مارکسیستی باشید.
۴. ایده اقتصاد مقاومتی را تبیین کنید.
۵. جریان دانشجویی موضع انتقادی خودش را حفظ کند.
۶. اعلام نظر کارشناسی متفاوت با رهبری، مخالفت با رهبری به حساب نیاید.
۷. نیروی جوانی خود را کشف کنید.
۸. آرمانگرایی را در دانشگاه زنده نگه دارید.
۹. بدنبال قلههای علمی باشید.
۱۰ محیط دانشگاه باید پاکیزه و معنوی باشد.
۱۱. آرمانگرایی را با پرخاشگری اشتباه نگیریم.
۱۲. در مسائل اجتماعی موضعگیری کنید.
۱۳. در تصمیمگیریها مطالعه عالمانه داشته باشید.
۱۴. در تصمیمات مصلحتها را در نظر بگیرید.
۱۵. نظرات خود را به دستگاهها ارائه کنید و موضعگیری کنید.
۱۶. از تصمیمات نسنجیده پرهیز کنید.
۱۷. کانونهای تصمیم و اقدام تشکیل دهید.
۱۸. از قول بدون علم بپرهیزید.
۱۹. مراقب رقابت بر سر پست و مقام باشید.
۲۰. سقف معرفت خود را سایتها و روزنامهها قرار ندهید.
۲۱. با قرآن و نوشتجات شهید مطهری و دیگر فضلا، معرفت دینیتان را بالا ببرید.
۲۲. به اوضاع کشور نگاه مستفسرانه داشتهباشید.
۲۳. نسبت به اوضاع کشور نقد مستمر و منصفانه داشتهباشید.
۲۴. با تشکلهای دانشجویی جهان اسلام ارتباط داشته باشید.
۲۵. امید را در خود زنده نگه دارید.
@shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️توبه امام جمعه مسجد القصی.
من غلط کردم و حسین ع درست بود!
عذر می خواهم...
@shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 سجده بر عقیق و فیروزه
👈درس خارج فقه استاد محمدتقي #شهيدی
🔅#صاحب_عروه فرموده است:
سجود بر معادن مثل ذهب، فضه، عقیق، فیروزج و أمثال این ها جایز نیست.
♻️ باید توجّه داشت که؛ در حکم به جواز سجود بر زمین، استثنائی به نام «معادن» نداریم و لذا اگر عرفاً معدنی جزء زمین باشد ولو معدن هم بر آن صادق باشد، سجده بر آن صحیح است و لذا مهم این است که بررسی کنیم که این معدن خاص عرفاً از اسم زمین خارج است و از أجزای زمین شمرده نمیشود و موجودی است که در زمین متکوّن شده است که طبعاً در این صورت سجده بر آن صحیح نخواهد بود؛ ولی اگر معدنی است که عرفاً جزء زمین است سجده بر آن اشکالی نخواهد داشت.
✳️ لذا در مثل #عقیق و #فیروزه که از سنگهای گران قیمتاند مشکلی پیدا نمیکند؛ زیرا سنگ عقیق با سنگ های معمولی تفاوتی ندارد و تنها سنگ عقیق به خاطر زیبایی و رنگ خاصش بیشتر مورد رغبت عقلاء است و در مقابل آن بذل مال بیشتری میکنند؛ که این جهت مانع از صدق «أرض» بر آن نخواهد شد؛ لذا سجده بر عقیق و فیروزه اشکال ندارد و اینها سنگیاند که در برخی مناطق وجود دارد و به خاطر امتیازی که دارند موجب رغبت عقلائیه به آنها شده است.
❇️ اما #طلای خالص که از سنگهایی گرفته میشود عرفاً جزء زمین نیست یا نقره خالص یا مس که از سنگ هایی در زمین جدا میشود فلزهاییاند که در زمین متکوّن شدهاند و عرفاً زمین بر آنها صادق نیست و طبعاً سجده بر این ها هم جایز نخواهد بود.
✅ پس به نظر ما این که صاحب عروه همانند مشهور «معادن» را از حکم جواز سجود بر زمین استثناء کردهاند، صحیح نیست و باید بین معادن تفصیل داد؛ سجده بر طلا و نقره و مس جایز نیست به این خاطر که عرفاً جزء زمین نیستند بلکه مخلوقیاند که زمین ظرف اینها است و متکوّن در زمیناند؛ اما سنگ عقیق و فیروزه و مانند آن جزء زمیناند و از عنوان سنگ خارج نیستند ولو سنگ قیمتیاند؛ یا سنگ مرمر با این که از معادن است ولی سجده بر آن اشکال ندارد.
1399/01/23
#فقه
@shamim_fegahat
🔅سند صحیح ازبرید عجلی قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ) يَقُولُ:
لَمَّا تُوُفِّيَتْ خَدِيجَةُ (رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا) جَعَلَتْ فَاطِمَةُ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا) تَلُوذُ بِرَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَتَدُورُ حَوْلَهُ، وَتَقُولُ: يَا أَبَتِ، أَيْنَ أُمِّي قَالَ: فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) فَقَالَ لَهُ: رَبُّكَ يَأْمُرُكَ أَنْ تُقْرِئَ فَاطِمَةَ اَلسَّلاَمَ، وَ تَقُولَ لَهَا: إِنَّ أُمَّكِ فِي بَيْتٍ مِنْ قَصَبٍ، كِعَابُهُ مِنْ ذَهَبٍ، وَعُمُدُهُ يَاقُوتٌ أَحْمَرُ، بَيْنَ آسِيَةَ وَ مَرْيَمَ بِنْتِ عِمْرَانَ، فَقَالَتْ فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ) : إِنَّ اَللَّهَ هُوَ اَلسَّلاَمُ، وَمِنْهُ اَلسَّلاَمُ، وَإِلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
🔵 بريد عجلى مىگويد:
شنيدم كه امام صادق عليه السّلام مىفرمود:
🔹 هنگامى كه #خديجه كه خدا از او خشنود باد وفات يافت #فاطمه عليها السّلام به پيامبر خدا پناه برده و دور او مىگشت. ومىگفت: اى پدرم، مادرم كجاست؟
🔹راوى گويد:
پس #جبرئيل فرود آمد و به پيامبر عرضه داشت:
پروردگارت به تو فرمان مىدهد كه به فاطمه سلام رسانده و به او بگويى:
همانا مادرت در خانهاى از نى است كه اتاقهايش از طلا و ستونهايش از ياقوت سرخ مىباشد و درميان آن آسيه و مريم دختر عمران به سر مىبرد.
🔹پس فاطمه عليها السّلام فرمود:
همانا خدا[منشأ]آسودگى است و آسايش و امنيت از او و به سوى اوست.
@shamim_fegahat
تفاوت ظهور مفاهیم در بستر زمان
الذین یقطعون ما امر الله به ان یوصل
🔅 آیه شریفه مربوط به صله رحم است. الآن صله رحم را خیلی ها به پیوند با خویشاوندان و دید و بازدید معنا می کنند در حالی که با یک تامل در استعمال صله رحم روشن می شود صله رحم به معنای رسیدگی به خویشاوند هست و پیوند و دید و بازدید ها به عنوان یک مصداق برای این رسیدگی به حساب آمده و معنی صله رحم نمی باشد.
🔹بازدید در واقع یک نوع رسیدگی روحی است که اگر در فرضی یا شخصی موجب اذیت طرف شود اصلا صله نیست.
🔹 صله یعنی رسیدگی به خویشاوند. خویشاوندی فرض کنید که به خاطر بیماری خاصی که دارد مایل نیست که کسی او را ببیند مثلا دلش نمی خواهد که با آن قیافه، اشخاص او را ببینند. اینجا دید وبازدید معنا نداشته و صله رحم نمی باشد.
🔹مراد از صله رحم که در روایات و آیات قرآنی هست با مرادی که الآن ما می فهمیم تغییر کرده است.
غرض من این است که می تواند ظهوراتی که آیات قرآنی داشته باشند با ظهوراتی که الآن دارند تفاوت کرده باشد.
البته خیلی از این تفاوت و تغییرها با دقت و تامل کشف می شود.
👈 آیت الله سیدجواد شبیری
#صله_رحم
#معنی_صله_رحم
#رسیدگی_به_خویشاوند
@shamim_fegahat
مادر اسلام؛ امیرالمومنین علیه السلام
👈یکی از نویسندگان تاریخ، ماجرایی را نقل می کند؛
می گوید دو تا زن آمدند پیش امیرالمؤمنین علیه السلام سر یک دعوایی، یک بچه ای را آورده بودند.
این زن می گفت: آقا این بچه برای من است، من او را زاییدم.
آن یکی می گفت: نه خیر، برای من است ، دروغ می گوید، این برداشته.
بالاخره هرکسی یک دلیل، استدلال، بينه، روشن نشد؛ روی مبادی قضای شرعی معلوم نشد که بالاخره بچه برای این است یا برای آن است. خب، قاضی باید برطبق بينه و دلیل شرعی حکم کند.
برطبق نقل، امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: من حالا دعوا را فیصله می دهم، شما دعوا دارید سر این بچه، صلح هم نمی کنید، کنار هم که نمیآیید، بنده بچه را نصف می کنم برایتان، نصف بچه برای تو، نصف بچه برای تو؛ وقتی کنار نمی آیید راه همین است دیگر!
شمشیرش را کشید، تا امیرالمؤمنین علیه السلام شمشیر را کشید بیرون، یکی از این دو تا زن گفت که آقا من از حق خودم صرف نظر کردم، بچه را نکشید، برای او باشد، بچه زنده باشد، دست من نباشد.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: بچه برای توست بردار و برو.
این مادر بود که حاضر نشد بچه اش نصف بشود، این مادر بود که گفت بچه بماند، ولو دستم من نماند، دست دیگری بماند.
بعد این نویسنده می گوید
که ای علی! ای علی عزیز! ای علی مظلوم! مادر اسلام تو بودی. تو بودی که وقتی مدعیان مادری، مادرها و عزیزهای بی جهت، آمدند خلافت را و اسلام را و جامعه را به طرف خود بردند، تو از حق خودت صرف نظر کردی، گفتی برای شما، اسلام بماند، ولو رياستش دست من نماند؛ جامعه اسلامی بماند، ولو دیگران در آن حکومت کنند. تو بودی آن مادر دلسوز، و حاضر نشدی تجزیه بشود.
این جا امیرالمؤمنین علیه السلام صبر کرد.
صَبرتُ و في العين قذی و في الحلق شجا...
📚کتاب انسان ٢۵٠ساله ص ١٣١
مقام معظم رهبری مد ظله العالی
@shamim_fegahat
السلام علیک یا فاطمه الزهرا س
▪️امام صادق علیه السلام:
... ظَلَمَانَا حَقَّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنَعَا فَاطِمَةَ مِيرَاثَهَا مِنْ أَبِيهَا
وَ جَرَى ظُلْمُهُمَا إِلَى الْيَوْمِ قَالَ وَ أَشَارَ إِلَى خَلْفِهِ وَ نَبَذَا كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمَا.
▪️آن دو نفر حق ما را که در قرآن آمده به ظلم گرفتند و فاطمه سلام الله علیها را از میراث پدری محروم کردند.
و ظلم آن دو نفر تا امروز ادامه یافته است
و آنان کتاب خدا را پشت سرشان انداختند. (و حضرت با دست به پشت سرشان اشاره کردند)
📚 الكافي، ج۸، ص ۱۰۲.
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
@shamim_fegahat