💠امام مهدی(عجل الله فرجه):
📜إذا أرَدتُمُ التَّوَجُّهَ إلَی اللّهِ و إلَینا فَقولوا:...یا مَولای،شَقِی مَن خالَفَکم وسَعِدَ مَن أطاعَکم.
💬 هر گاه خواستید به خدا و ما توجّه کنید، بگویید:
«ای آقای من! #تیره_بخت شد هر که با شما مخالفت ورزید، و #نیک_بخت شد هر که از شما اطاعت کرد».
📚 الاحتجاج، ج۲، ص۵۹۳، ح۳۵۸
ـــــــــــــــــــــــ
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
@shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی
شنبه ۸ اردیبهشت
مکاسب محرمه2
جامعه المصطفی
#قیاده
القیادة هي الجمع بين الرجال و النساء على الحرام و قد يعمّم للجمع على الحرام و لو بالشذوذ الجنسي؛ كاللواط و المساحقة
#قیافه
نبوی: أَنَّهُ نَهَى عَنِ السِّحْرِ وَ الْکِهَانَهِ وَ الْقِیَافَهِ …
#کذب
شریفه: فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
@shamim_fegahat
💠نرم افزار طنین وحی
▫️تلاوت و ترجمه گفتاری نمایشی قرآن کریم
🌸از فهم قرآن لذت ببرید
🔹متن کامل قرآن کریم همراه با صوت دلنشین چندین قاری و متن ترجمه قرآن به همراه اجرای نمایشی رادیویی آن را در نرم افزار موبایلی طنین وحی شنوا باشید.
🔸در اپلیکیشن طنین وحی برای نخستین بار در جهان، ترجمه هنری قرآن کریم به شیوه نمایشنامه صوتی، بر پایهی نمایشنامهها و افکتهای آیات قرآن ارایه شده که لذت فهم قرآن را دوچندان میکند.
🔸این نرم افزار که با اجرای ۱۶۲ بازیگر صدا پیشه تهیه شده، کاری از مرکز تحقیقات رایانهای حوزه علمیه اصفهان است که هفت سال کار تحقیق و ضبط و افکت گذاری و تهیه آن طول کشیده است این محصول قرآنی به صورت کاملاً رایگان در اختیار عاشقان کلام وحی قرار گرفته است.
🔻شما میتوانید از سه طریق این نرمافزار را دریافت کنید:
1️⃣ لینک دریافت از کافه بازار:
https://cafebazaar.ir/app/com.taninevahy.android
2️⃣ به سایت طنین وحی مراجعه و دانلود کنید:
http://www.taninevahy.com
3️⃣همچنین میتوانید عدد ۲ را به سامانه ۳۰۰۰۱۰۴۴ پیامک کنید و لینک نرمافزار را دریافت نمایید.
@shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی
یکشنبه ۹ اردیبهشت
مکاسب محرمه2
جامعه المصطفی
#کذب
شریفه: فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
#جمله_خبری_انشایی
مشهور فقها انشاء را به ایجاد معنا با لفظ تعریف کردهاند، مانند ایجاد معنای فروختن با لفظ «بِعتُ» و خریدن با لفظ «اِشْتَریتُ»؛ لیکن برخی، آن را ابراز امر نفسانی (معنا) دانستهاند.
تفاوت انشاء با اِخبار این است که جمله انشایی، در خارج مابازاء ندارد که با آن تطبیق داده شود. از این رو، به صدق و کذب متّصف نمیگردد؛ امّا جمله خبری که در مقام خبر دادن از ثبوت یا نفی چیزی است گاه مطابق با واقع و گاه مخالف با آن است. از این رو، به صدق و کذب متّصف میشود.
#کذب_در_انشاء
۱. در حکم کذب
مرحوم شیخ انصاری (رحمهالله):
«قوله (علیهالسلام): «و لا أن يعد أحدكم صبيّه» ثمّ لا يفي له لا بدّ أن يراد منه النهي عن الوعد مع إضمار عدم الوفاء و هو المراد ظاهراً بقوله- تعالى: ﴿كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّٰهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لٰا تَفْعَلُون﴾بل الظاهر عدم كونه كذباً حقيقيّاً و أنّ إطلاق الكذب عليه في الرواية- لكونه في حكمه من حيث الحرم...».
۲. کذب حقیقی
مرحوم کاشف الغطاء(رحمهالله):
«يجري الحكم في الإنشاء المنبئ عنه مع قصد الإفادة؛ كمدح المذموم و ذمّ الممدوح و تمنّي المكاره و ترجّي غير المتوقّع و إيجاب غير الموجب و ندب غير النادب و عدّ غير العازم إلى غير ذلك ممّا يلزمه الإغراء بالجهل».
@shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت
مکاسب محرمه2
جامعه المصطفی
#الکذب
#شوخی_در_کذب
بنابر قصد مدلول کلام دوصورت داریم:
صورت اول: کذب در مقام هزل
متکلم قصد حکایت از واقع را دارد
محقق خویی (رحمهالله):
«هذا لا شبهة في كونه من الكذب؛ فإنّه عبارة عن الخبر غير الموافق للواقع و اختلاف الدواعي لا يخرجه عن واقعه و حقيقته و إذن فيكون مشمولاً لما دلّ على حرمة الكذب»
صورت دوم: کذب هزلی
متکلم قصد حکایت از واقع را ندارد
مرحوم امام خمینی (رحمهالله):
«إنّ الظاهر أنّ الأخبار المطلقة منصرفة عن الكذب في مقام الهزل و إن فرض الإخبار بالواقع لهذا الغرض، لكن مع قيام قرينة حاليّة أو مقاليّة شاهدة على الهزل، كما لو كان المجلس من المجالس التي اُعدّت له».
#مبالغه_در_کذب
مبالغه در ادعاء دو صورت دارد:
صورت اول:
گاهی عرف، مبالغه را به جا میداند، در این صورت مبالغه کذب نیست، مثل اینکه ادعای متکلم این است که زید عالم است، آنگاه در این ادعاء مبالغه کرده و میگوید زید بحر مواجی از علم است.
صورت دوم:
گاهی عرف مبالغه را بیجا میداند، در این صورت مبالغه کذب است، مثل اینکه ادعاء متکلم این است که انسان قبیح المنظری، زیبا است، آنگاه در این ادعاء مبالغه کرده و میگوید فلانی قمر است.
(مصباح، ج۱، ص ۳۹۴)
@shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت
مکاسب محرمه2
جامعه المصطفی
#کذب_توریه
فاضل مقداد (رحمهالله):
«التورية عند أهل البلاغة أن يكون للفظ معنيان قريب و بعيد، فيطلق و يراد به البعيد
#قول_مشهور
کذب عبارت است از اینکه مراد استعمالی متکلم خلاف واقع باشد. لکن اگر مرادِ استعمالی متکلم مطابق با واقع باشد و تنها فهمِ مخاطب از ظاهرِ کلام معنایی باشد غیر از مراد متکلم، که البته آن معنایی که مخاطب فهم کرده مخالف با واقع باشد، چنین صورتی از مصادیق توریه خواهد بود. نظیر اینکه شخصی به فرزندش بگوید اگر کسی به درب خانه مراجعه کرد و پرسید: «پدرتان کجاست؟»، جواب دهید: «اینجا نیست» و مقصودتان از اسم اشاره همان محلی باشد که نشستهاید و لو مخاطب از مشار الیه خانه یا شهر را بفهمد. مشهور قائل به جواز این قسم و عدم اشکال آن شدهاند.
#قول_غیرمشهور
محقق قمی نیز در قوانین توریه را کذب دانسته است چرا که ایشان کذب را مخالفتِ ظاهرِ کلام با واقع دانسته اند، نه مخالفت مراد استعمالی متکلم با واقع. و اگر مراجعه به عرف شود، معلوم خواهد شد که عرف چنین قولی را دروغ دانسته لذا در مقام توبیخ برآمده خواهند گفت: «چرا دروغ میگویی؟!» و اعتذار به اینکه «توریه کردم و دروغ نگفتم» را مقبول نمیدانند.
@shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
مکاسب محرمه2
جامعه المصطفی
#توریه_درفرض_ضرورت
دو قول در مساله وجود دارد
قول اول
#وجوب_توریه
مشهور میگویند:
اگر مکلف قادر بر توریه است، توریه بر او واجب و کذب بر او حرام است.
دلیل اول:
شرط جواز کذب، اضطرار به کذب است وا ضطرار به کذب با وجود قدرت بر توریه، منتفی است، پس شرط جواز کذب با وجود قدرت بر توریه، منتفی است، بنابراین با وجود قدرت بر توریه، کذب داخل در عمومات داله بر حرمت کذب میشود.
دلیل دوم:
شرط جواز کذب، توقف عنوانی حسن بر کذب است (مثل نجات مومن) و توقف عنوانی حسن بر کذب در صورت عجز از توریه است، پس شرط جواز کذب، در صورت عجز از توریه است.
قول دوم
مصنف: عدم وجوب توریه
اگرچه جواز کذب به استناد این دو دلیل متوقف بر عدم قدرت بر توریه است، ولی مقتضای اطلاق ادله این است که در جواز کذب، عدم قدرت بر توریه، شرط نیست.
@shamim_fegahat
☘️ استادی کامل و شاگردی فوق العاده
علامه طباطبایی (ره):
🔹️ مرحوم #مطهرى هوش فوق العادهاى داشت و حرف از او ضایع نمىشد.
وقتى كه ایشان در جلسه درسم حاضر مىشدند- این عبارت، عبارت خوبى نیست ولى مقصود را بیان مى كند- بنده از شوق و شعف حالت رقص پیدا مىكردم. به جهت اینكه مىدانستم هر چه بگویم هدر نمىرود و #محفوظ است.
🔹️ خودش #مبدأ تحصیل دیگران شد و شروع به تألیف كتابها كرد و انصافاً هم كتاب هایش خیلى #عالى است.
در زمانى كه عده اى خواندن فلسفه را حرام مى دانستند، عمده كارهاى استاد مطهرى فلسفى بود.
در مقابل احساسات ایشان ، من هم احساسات متقابل و علاقه فوق العادهاى به ایشان داشتم، به جهت خوش فكرى و #هوش سرشار و قلم بارز ایشان.
@shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
قال رسولُ اللّه ِ
صلی الله علیه وآله وسلّم:
أکثَرُ النّاسِ قیمَةً أکثَرُهُم عِلما
📖 بحار الانوار، ج۱، ص۲۲۲.
🌼معلم شکوه سخن در زمین، معلم عروج هنر با یقین
🌼معلم بلندای پرواز نور، معلم سرودی ز دریای شور
🌺تو دست عنایت به عالم شدی، تو اوج عبادت به دلها شدی
🌺نگاه تو، جریان پاکی صفا، کلامت گلستان واژهها
🌼🌼🌷🌺🌺
💐 روز معلم را خدمت تمامی معلمین و اساتید عزیزم در حوزه علمیه قم و مدارس آموزش و پرورش خراسان، تبریک عرض نموده و امیدوارم مشمول سخن صادق آل محمد «صلی الله علیه و آله» باشید.
که فرمودند:
🌸هر کس برای خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمان ها به بزرگی یاد شود و گویند:برای خدا آموخت و برای خدا عمل کرد و برای خدا آموزش داد.🌸
احمد ابراهیمی
🪴نماز، آخرين وصيّت امام صادق 🪴
♻️در روایتی که از امام صادق علیه السلام منقول است، آمده است که ایشان در آخرین لحظات عمر شریفشان، فامیل و بستگان خود را فرا خواند و آنجا بود که این کلام تاریخی را بیان فرمودند:
«انَّ شفاعتَنا لَن تنال مُستَخِفاً بالصلاة»
ترجمه:
«هرگز شفاعت ما به کسی که نماز را سبک و کم اهمیت بشمارد، نمی رسد»
اما چند نکته در مورد معنای دقیق حدیث:
۱. امام فرمودند:
شفاعت ما به آنها نمی رسد نه اینکه می توانیم شفاعت کنیم ولی آنها را شفاعت نمی کنیم؛ نه اصلاً طرف مقابل قابلیت شفاعت را ندارد.(شاید منظور این باشد که دست ما را باز بگذارید برای شفاعت).
۲. امام فرمودند:
«کسی که نماز را سبک بشمارد به شفاعت نمی رسد نه کسی که #تارک_الصلاة است و اصلاً نماز نمی خواند؛ تکلیف بی نماز که روشن است و ترک نماز به منزلهٔ کفر است.
استخفاف نماز شامل؛ کاهلی در نماز، تأخیر بدون عذر نماز، عدم توجه به نماز جماعت از روی بی اعتنائی، عجله و شتاب در نماز و.... .
🔹 خلاصهٔ کلام استخفاف نماز یعنی اینکه اگر کسی به نماز خواندن شما نگاه کرد، ی نیشخند😏 بزند و بگوید این چه نمازی است که می خواند!!؟؟
#شهادت_امام_صادق
#قابلیت_شفاعت
#تارک_نماز
🌾🌺🌾
@shamim_fegahat
#تسلیت_شهادت
#امام_صادق_علیه_السلام
دنیا
📝 حفص بن غیاث، از امام صادق (علیه السلام) که فرمود:
عیسی بن مریم(علیه السلام) گفت:
برای دنیا کار می کنید حال آنکه بی کار کردن، در آن روزی داده می شوید، ولی برای آخرت کار نمی کنید، حال آن که جز با عمل و طاعت، در آنجا روزی تان ندهند.
وای بر شما عالمان بدکار، مزد را می گیرید و کار را ضایع می کنید. نزدیک است که صاحب کار، کارش پذیرفته شود، و نزدیک است که از تنگنای دنیا خارج و به تاریکی قبر وارد شوند.
چگونه اهل علم خواهد بود کسی که در جاده آخرت است و رو به دنیا دارد و آنچه به زیان او است نزد او از آنچه نفعش می رساند، محبوب تر است.
📚 اصول کافی، ج ۲، ص ۳۱۹، باب حب الدنیا و حرص علیها، حدیث ۱۳
#تسلیت_شهادت
#امام_صادق_علیه_السلام
@shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
#تسلیت #شهادت
حضرت امام صادق علیهالسلام:
«رَحِمَ اللّه ُ قَوما كانوا سِراجا وَمَنارا؛ كانوا دُعاةً إلَينا بِأعمالِهِم وَمَجهودِ طاقَتِهِم»
خداوند رحمت كند آن گروهی را كه چراغ و مناره (هدايت)اند و مردم را با اعمال خود و با نهايت توانشان به سوى ما فرا مىخوانند.
تحف العقول؛ ص ۳۰۱
▪️سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب، ششمین حجت بالغۀ الهی، حضرت اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به همه موالیان و ارادتمندان خاندان رسالت علیهمالسلام، تسلیت میگوییم.
@shamim_fegahat