eitaa logo
شمیم فقاهت
199 دنبال‌کننده
818 عکس
55 ویدیو
141 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 قهرمان انقلاب اسلامی در نگاه سران جهان ┅┅🍃❤🇮🇷🍃┅┄ @shamim_fegahat
24.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه دو، نوع رابع مساله ۱۶ و ۱۷ 1403/11/21 دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat
My recording ۱۱_recovered.aac
43.92M
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه دو، نوع رابع جواب مصنف به مفتاح الکرامه 1403/11/21 دوستانی که حضور نداشتند بعد از استماع، حضورشان را به نماینده محترم درس اطلاع دهند. @shamim_fegahat
29.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ❇️ شخص اعتباری 👈 رابطه ممثل و شخص اعتباری ✅ معنی ولایت و تفاوت آن با وکالت ✅ معنی قیمومیت وتفاوت آن با ولایت ووکالت 1403/11/21 ‼️ دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat
أصلها ثابت وفرعها في السماء يوم الله ۲۲ بهمن مبارک باد ملتی با صلابت پاره های آهن پروردگارا 🤲 به شکرانه حضور ملت وفادار به حاکمیت دینی و ارزش های اسلامی در ۲۲ بهمن امسال، پیشانی سپاس بر خاک نهاده و خاضعانه از مردم رشید و آگاه که با وجود مشکلات داخلی و نقشه های خناسان خارجی، راه را گم نکرده و با بصیرت کم نظیر یک حماسه دیگر در دفتر انقلاب جاودان نمودند، قدردانی می نمایم. 🌹🌷🇮🇷🌷🌹 🔅امام موسی کاظم علیه‌السلام: «مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت میکند، قومی پیرامون او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های آهن، تندباد حوادث، آنها را به لرزه درنیاورده و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترسی به خود راه نمی‌دهند. بر خدا توکل می‌کنند و سرانجام، پیروزی از آن پرهیزکاران است» 📚بحارالانوار جلد ۵۷ ص۲۱۶ 🌹🌷🇮🇷🌷🌹 💠 امام خمینی (ره): «اين اعجاز بزرگ قرن و اين پيروزی بی‌نظير و اين جمهوری اسلامی محتاج به حفظ و نگهداری است» 📚صحیفه امام، جلد ۱۴ص۷۷ @shamim_fegahat
🔆خرده روش شیخ انصاری در مراجعه به لغت 🔰بررسی چند مثال برای رسیدن به روش صحاح و قاموس لهو را مطلق لعب دانسته و مراد از لعب هر حرکتی است که بدون غرض عقلایی باشد. حرمت لهو با این اطلاق لغوی قابل پذیرش نیست و جایز است. تقیید لعب به انبعاث از قوه شهوانی مورد تردید است از یک سو بنابر قول لغوی حرام بوده و از دیگر سو عدم حجیت قول لغوی و قدر متیقن لعبی است که همراه شدت شادی باشد. صحاح و قاموس و مصباح، قائف را کسی دانسته که علامات حالات انسان را می شناسد و آثار را می داند مثلا طول عمر و فقر و تعداد فرزند و... نهایه و مجمع کسی که شباهت مرد به پدر و برادر را می شناسد قائف میداند. ظاهرا این معنی لغوی موضوع ادله نیست و حکم حرمت زمانی است که یک حرامی بر آن مترتب شود. مثلا ولد حق شرعی بر اساس فراش را نفی کند. مصباح یاد کردن عیوب دیگری که فرد رضایت ندارد را غیبت میداند. قاموس عیب جویی و بیان بدی دیگران را غیبت دانسته که از جهتی خاص بوده و از جهتی عام می باشد. نهایه بیان بدی دیگران را غیبت میداند. دو احتمال در موصول الف. نفس نقصی که در فرد است غیبت شونده در ظهور آن کراهت دارد مانندعیب خفی و یا در بیان آن عیب آشکار کراهت دارد مانند جذام و یا کراهت ندارد مانند میل به شراب ب. نفس کلام موجب ناراحتی می شود زیرا یا اظهار عیب است و یا به جهت استهزاء بوده و یا مشعر به ذم است. صحاح سخن گفتن پشت انسان مستور که اگر بشنود محزون می شود. در این تعریف وجود و اظهار نقص تاثیری ندارد. 1⃣مراجعه به الصحاح و القاموس و المصباح که صرفا به معنی لغوی می پردازد. 2⃣در ادامه مواردی به النهایه که در ترجمه ناظر به استعمالات قرآنی و روایی واژگان است مراجعه می شود. 3⃣در انتها نتیجه تحقیق لغوی و استعمالی را با اصطلاح فقهی مقایسه و عموما قیودات فقها را لحاظ می نماید. ✅ 1️⃣ مراجعه به کتاب صحاح 2️⃣ مراجعه به قاموس 3️⃣ مقایسه با مصباح المنیر 4️⃣ جمع‌بندی لغوی با مراجعه به النهایه 5️⃣ مقایسه نتیجه با اصطلاح فقهی @shamim_fegahat
جلسه۱ مجازی، محرمه.aac
25.2M
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه یک، نوع اول اعیان نجسه 1403/11/23 دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat
فقه۱ جلسه۲، محرمه.aac
34.71M
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه یک، نوع اول اعیان نجسه 1403/11/24 دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat
🔸حضرت امام رضا علیه‌السلام در پاسخ سوالی دربارۀ فضیلت شب نیمه شعبان فرمودند: «هِيَ‏ لَيْلَةٌ يُعْتِقُ‏ اللَّهُ‏ فِيهَا الرِّقَابَ‏ مِنَ‏ النَّارِ وَ يَغْفِرُ فِيهَا الذُّنُوبَ الْكَبَائِرَ؛ آن شبی است که خداوند در آن شب عده‌ای را از آتش دوزخ آزاد می‌نماید و گناهان بزرگ را می بخشد.» راوی می‌پرسد آیا نمازی بیش از سایر شب‌ها، برای آن شب وارد شده است؟ حضرت فرمودند: «لَيْسَ فِيهَا شَيْ‏ءٌ مُوَظَّفٌ وَ لَكِنْ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ تَطَوَّعَ فِيهَا لِشَيْ‏ءٍ فَعَلَيْكَ بِصَلَاةِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام وَ أَكْثِرْ فِيهَا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ فَإِنَّ أَبِي علیه‌السلام كَانَ يَقُولُ الدُّعَاءُ فِيهَا مُسْتَجَابٌ؛ دستور خاصی در آن وارد نشده، ولی اگر دوست می‌داری عبادت مستحبی در آن انجام دهی بر تو باد به (علیه السلام) و زیاد در آن شب به ذکر خدا و استغفار و دعا مشغول باش. همانا پدرم موسی بن جعفر (علیه السلام) می فرمود: در آن شب دعا مستجاب است.» 📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۱، ص۲۹۳ 🌺🌺🌺 ✍ تامل در روایت شریفه ۱. آیا این روایت با روایات دال بر اعمال اختصاصی شب نیمه شعبان منافات دارد یا صرفا نافی نمازی غیر از نماز جعفر طیار علیه السلام است؟ ۲. ضمایر « اکثر فیها...» و «ان ابی... فیها...» به شب برمی گردد که در ترجمه آمده است یا به نماز جعفر ع که نتیجه در جواب تامل قبلی موثر است؟ 🌺🌺🌺 دلشوره نیمه شعبان https://eitaa.com/shamim_fegahat/4588 اللهم عجل لولیک الفرج @shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
طفل می گرید چو راه خانه را گم می کند چون نگریم من؟ که صاحب خانه را گم کرده ام اللهم عجل لولیک الفرج @shamim_fegahat
🔆 علائم ظهور ● نشانه‌هایی که در احادیث برای ظهور امام عصر عجل الله فرجه ذکر شده، هیچ کدام قطعی‌الوقوع نیستند. یعنی از آن جهت که این علائم بداءپذیر هستند، ممکن است ظهور آن حضرت بدون ظهور هیچ یک از آن علائم واقع شود یعنی تا قبل از وقوعشان احتمال تغییر یا حذف در مورد آنها منتفی نیست. حتی در مورد خروج سفیانی نیز با اینکه حتمی نامیده شده، اما در روایات به بداءپذیر بودن آن تصریح شده است. ● ابوهاشم جعفری از حضرت جوادالائمه علیه‌السلام سوال می‌کند که با توجه به حتمی بودن خروج سفیانی در روایات، آیا ممکن است خداوند در آن بداء کند؟ (هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُوم‏) حضرت می‌فرمایند: «بله»، بعد ابوهاشم اضافه می‌کند: پس می‌ترسیم در اصل قیام قائم نیز بداء شود! حضرت می‌فرمایند: إِنَّ الْقَائِمَ‏ مِنَ‏ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ‏ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد همانا قیام قائم از وعده‌های خداست و خداوند خُلف وعده نمی‌کند. 📚 الغيبة للنعماني؛ ص۳۰۳ @shamim_fegahat
فقه۲، جلسه۴ مجازی.aac
29.89M
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه دو، نوع رابع مساله دیدگاه محدثین سبزواری و کاشانی بر جواز غنای در قرآن استدلال به روایات اربعه بر جواز غنا نقد استدلال به روایات 1403/12/01 دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat