فقه۵ ش۱.mp3
6.73M
#مکاسب5ش1
بسم الله الرحمن الرحیم
🔆 مکاسب
عبدالرزاق سنهوری (حقوقدان بزرگ مصری): اگر پیش از تالیف الوسیط به مکاسب شیخ انصاری دست پیدا می کردم بسیاری از مبانی فقهی خود را تغییر میدادم.
برخی از ویژگی های مکاسب
۱. ساختار منطقی و نظام هندسی
٢. اهتمام به موضوع شناسی
٣. تقریر محل نزاع و ذکر اقوال در موضوع
۴. حجم گسترده تتبع در آراء و منابع فقهی
۵. اهتمام به فقه الحدیث و فهم دلالی آن
۶. نوآوری فقهی در حوزه ادله و نظریات
٧. اشاره تاریخی و بستر شناسی مسائل فقهی
٨. استفاده گسترده از لغت و تفسیر و کلام
٩. عدم ارائه فتوا و نظر مصنف
۱۰. لطایف تربیتی و ظرایف اخلاقی
🔆 خیار شرط
مکاسب مرحوم شیخ اعظم چهار بخش دارد؛
۱. مکاسب محرمه
در این بخش ۵ کسب حرام بررسی می شود.
٢. کتاب بیع
در این بخش فصول پنجگانه (بیع معاطاتی. شروط نفس عقد. شروط متعاقدین. بیع فضولی. شروط عوضین) مورد بحث قرار می گیرد.
٣. خیارات
این بخش مشتمل بر هفت فصل است؛
هفت خیار (مجلس. حیوان. شرط. غبن. عیب. تاخیر. رویت) بررسی می شود.
۴. خاتمه
در سه فصل(احکام خیار. احکام قبض. بیع نقد و نسیئه) مکاسب به سرانجام می رسد.
🌺
👈 شرط سوم
قدرت بر تسلیم
⁉️بررسی فروش نفت در شرایط تحریمی و عدم امکان وصول ثمن❓
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
شمیم فقاهت
کفایه۳ ش۱
#کفایه3ش1
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
تعریف مطلق: لفظی که دلالت بر معنایی دارد که آن معنا در جنس خود شایع است.
اشکال
عدم مانع: شامل الفاظ عموم بدلی مانند من و ما و ای استفهامیه می شود.
عدم جامعیت: اسم جنس که از مصادیق مطلق است در افراد خود شایع است نه اینکه در جنسی شایع باشد. اسم جنس اسم حقیقت است که خود همان جنس است و تصویر ظرف و مظروف نداریم در حالیکه در تعریف مطلق مظروف است و ظرف آن جنس است.
نکته
این تعاریف شرح اسمی است و بررسی این اشکال و جواب سودی ندارد عمده در مقام بررسی مصادیق مطلق مانند اسم جنس و اموری که مناسب مقام است مانند معرف به لام جنس می باشد.
بررسی مصادیق مطلق
1. اسم جنس
اسامی کلیات( ازجواهر و اعراض و عرضیات) که موضوع له ان طبیعت مهمله است.
جوهر: وجودش در خارج مستقل است.
اعراض: وجودش به یک موضوع است مانند سفیدی.
عرضیات: در خارج وجود ندارد حال یا منشا انتزاع ان خارج است مانند فوقیت. و یا هم مانند مالکیت صرف اعتبار است.
احتمالات در معنای موضوع له اسم جنس
الف. طبیعت مهمله انسان که لابشرط مقسمی است.
ب. ماهیت انسان بشرط سریان که بشرط شی می باشد. حیوان ناطق به شرط شمول داشتن.
ج. ماهیت بشرط لا از سریان
حیوان ناطق بشرط شمول نداشتن.
د. ماهیت لابشرط از سریان وعدم سریان
لحاظ قید اهمال در معنای موضوع له انسان.
بررسی احتمالات فوق
احتمال ج: مخالف اطلاق است زیرا سریان و شمول ندارد.
احتمال ب: چون قید سریان دارد قابل حمل نیست در حالی که حمل بر افراد می شود. در هذا انسان این فرد خارجی سریان و شمول ندارد.
احتمال د: کلی ذهنی است که قابل تطبیق بر فرد خارجی نیست. قید اهمال موجب ذهنی شدن معنا شده است و بر فرد خارجی قابل صدق نیست.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_دوم
فقه و اصول تقدیم می شود.
@shamim_fegahat
Record_۲۰۲۱-۰۹-۱۸_۱۷-۳۸-۱۵.mp3
4.69M
#مکاسب5ش2
باسمه تعالی
شرط سوم
قدرت بر تسلیم عوضین
ادله دال بر شرطیت
۱. اجماع منقول
۲. روایت نبوی
نهی النبی صلی الله علیه وآله وسلم
عن بیع الغرر
الف. بررسی سندی
شهرت جابر ضعف سند
ب. بحث کبروی
نهی وارده دال بر فساد
اجماع بر دلالت
ج. بحث صغروی
صدق غرر بر موارد عدم قدرت
۱. مثال لغویین برای غرر به آن
۲. تفسیر غرر بر معنای مشتمل بر آن.
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_480406502.mp3
5.1M
#کفایه3ش2
باسمه تعالی
ب. علم جنس
مشهور: معنای موضوع له علم جنس، طبیعت به قید تمیز وتعین ذهنی است
اسامه همان حیوان مفترس با قید تعین ذهنی است
بهمین دلیل علمای نحو ان را معرفه دانسته اند.
مصنف
تعریف اسامه لفظی است و از لحاظ معنای موضوع له با اسد تفاوتی ندارد ودال بر طبیعت مهمله است.
مانند تانیث لفظی که فقط لفظ مونث است.
دلیل
زیرا طبیعت با قید تعین قابل حمل بر افراد خارجی نیست در حالی که می گوییم هذه اسامه و هیچ تجریدی و تصرفی در معنای موضوع له اسامه نداریم علاوه بر اینکه اوردن چنین قیدی کار لغوی است.
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_سوم
فقه و اصول تقدیم می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۳.mp3
5.16M
#مکاسب5ش3
باسمه تعالی
بررسی لغوی معنی غرر
اشتراک لفظی یا معنوی
۱. صحاح
غره: جهل
غرر: خطر
۲. قاموس
غره با کسر: خدعه
غره با فتح: جهل
غرر: هلکه و خطر
۳. نهایه
غره: جهل
بیع غرری: بیع غیر مطمئن
۴. بقیه
غرر: خطر
نظر نهایی
جهالت در معنی غرر اخذ شده است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_481153855.mp3
6.62M
#کفایه3ش3
باسمه تعالی
ج. مفرد معرف به لام
لام اقسامی دارد
اضافی موصول تعریف
جنس استغراق عهد
ذکری حضوری خارجی ذهنی
راه شناخت خصوصیت
لام به نحو مشترک معنوی بر تعریف و تعیین دلالت می کند و نوع خاص تعریف را از قراین می فهمیم و این مشترک معنوی است
مصنف
قید تعین مانع از حمل الرجل می شود و نیازمند تجرید است و وضع چنین قیدی هم لغو می باشد...
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat