#جلسه_پنجاه
#شروط_عوضین
@shamim_fegahat
باسمه تعالی
🔹نقد دلیل دوم
مرحوم شیخ شش اشکال به کلام مرحوم تستری وارد میکنند که بعض این اشکالات مبنایی هستند
اشکال اول:
مرحوم تستری در مورد عقد فضولی فرمودند دو احتمال دارد یکی اینکه مستقلا و به عنوان مالک معامله کرده باشد که باطل است و دیگر اینکه به علی وجه النیابة عن المالک معامله کرده باشد که در این صورت بیعش با اجازه مالک صحیح است. ما در مبحث بیع فضولی ثابت کردیم در هر دو صورت بیع فضول درست است و با اجازه مالک قابل تصحیح است.
اشکال دوم:
اینکه مرحوم تستری ادعا فرمودند نهی و منع شارع اگر به امر داخلی و ارکان عقد تعلق گیرد دال بر فساد است را قبول نداریم. (بلکه در نهی از معاملات در صورتی که به ارکان عقد تعلق گیرد قائل به تفصیل هستیم. به این بیان که اگر نهی ارشادی باشد دال بر فساد است و اگر نهی مولوی باشد دال بر فساد نیست زیرا عقل حکم تکلیفی حرمت ندارد بلکه فقط حکم به فساد و بطلان دارد لذا اگر نهی شارع ارشاد به حکم عقل باشد دال بر فساد خواهد بود.
اشکال سوم:
اینکه مرحوم تستری فرمودند چون بیع فضول دارای دو احتمال است یکی اینکه به عنوان مالک فروخته باشد که باطل است و دیگری به عنوان نائب فروخته باشد که صحیح است و بر این اساس بیع فضولی و مرتهن را تصحیح نمودند، میگوییم در بیع راهن هم میتوان دو وجه باطل و صحیح را تصویر کرد به این بیان که اگر راهن استقلالا و بدون ضمیمه اجازه مرتهن مال مرهون را بفروشد بیعش باطل است و اگر بناء بگذارد بر اینکه مرتهن اجازه خواهد داد بیعش صحیح است لذا برای بیع راهن هم وجه صحیح قابل تصویر است. همچنین اگر راهن جاهل به موضوع رهن باشد مثل اینکه اطلاع ندارد وکیلش وسیله او را رهن گذاشته است یا جاهل به حکم رهن باشد و نداند که مال مرهون را نمیتواند بفروشد یا ناسی حکم یا موضوع باشد در این صور هم بیعش صحیح است.
اشکال چهارم:
آنچه از اجماع و عبارتی که به عنوان حدیث (مرسل) مورد تمسک قرار گرفته که "الراهن و المرتهن ممنوعان من التصرف" این است که حکم راهن و مرتهن از حیث ممنوعیت تصرف و بیع مساوی است لکن فتوا و اجماع فقهاء روشن است که ممنوعیت از تصرف به نوعی است منافاتی با وقوع بیع توسط مرتهن با اجازه راهن ندارد یعنی همانطور که با وجود روایت مرسل مذکور فقهاء فتوا دادهاند مرتهن در صورت اجازه راهن مجاز به تصرف در مرهون است بر همان اساس راهن هم در صورت اجازه مرتهن باید جاز به تصرف باشد.
روایت مذکور نهایت چیزی که به عنوان تصرف ممنوع بیان میکند تصرف بالاستقلال و بدون اجازه طرف مقابل است و ممنوعیت تصرف حتی با وجود اجازه طرف مقابل نیاز به دلیل دارد و دلیلی بر این ممنوعیت وجود ندارد لذا به عمومات تجارة عن تراض عمل میکنیم و بیع راهن با اجازه مرتهن را صحیح میدانیم.
اشکال پنجم:
اینکه مرحوم تستری فرمودند تعلیل موجود در روایت نکاح فضولی عبد شامل راهن نمیشود زیرا عبد مالک نیست اما راهن مالک است صحیح نیست زیرا آنچه از روایت و تعلیل به دست میآید این است که ممنوعیت به جهت تعلق حق غیر بوده است و در منع از تعرض به حقوق دیگران بدون اجازه آنها تفاوتی بین عقد فضولی، عقد مرتهن و عقد راهن وجود ندارد، پس اگر صاحب حق اجازه داد ممنوعیت مرتفع میشود و عقد صحیح است و الا فلا.
اشکال ششم:
اینکه مرحوم تستری ممنوعیت از بیع راهن را به ممنوعیت از بیع وقف و بیع ام ولد قیاس کردند مع الفارق است زیرا ممنوعیت از بیع وقف و بیع ام ولد به جهت نص خاص است لذا حتی اعلام رضایت موقوف علیهم یا أم ولد قبل از بیع هم کارساز نیست اما در رهن نص و روایت صحیح السند دال بر ممنوعیت بیع راهن با اجازه مرتهن وجود ندارد.
جمع بندی
مرحوم شیخ انصاری در جمعبندی پایانی بر استدلال مرحوم تستری میفرمایند آنچه از فتاوای اصحاب و روایات ابواب معاملات به دست میآید این است که اگر منع و نهی شارع مبتنی بر حق غیر باشد و غیر اعلام رضایت کند، معامله صحیح خواهد بود. بنابراین:
ـ صحت عقد فضولی متوقف است بر اجازه مالک.
ـ صحت عقد بیع راهن بر مال مرهونه متوقف است بر اجازه مرتهن.
ـ صحت تصرفات مفلَّس (ورشکسته) متوقف است بر اجازه غُرماء (طلبکاران یا همان مالباختگان)
ـ صحت وصیت و تصرف وصیّت کننده در مرض موت متوقف است بر اجازه وارث.
ـ صحت عقد نکاح شوهر با دختر خواهر خانمش یا دختر برادر خانمش متوقف است بر اجازه همسرش.
ـ صحت عقد نکاح شوهری که خانم حرّ دارد با کنیز، متوقف است بر اجازه همسرش.
این موارد نشان میدهد عقد به تنهایی و مستقل از اجازه ذو الحق، نمیتواند اثر مقصود از آن عقد را به دنبال بیاورد بلکه نیاز به اعلام رضایت ذو الحق است و در صورت اجازه ذو الحق هیچ مشکلی در صحت عقد مذکور وجود ندارد.
الحمدلله رب العالمین
🔴 به سید حسن رأی بدید
اسپوتنیک عربی نظرسنجی گذاشته از تاثیرگذارترین رهبر عرب، جالبه تو عکسها عکس سید حسن نصرالله رو نگذاشتن و تو لیست، اسمش رو آخر گذاشتن. الان 56_41 عقبه، هم خودتون رأی بدید هم منتشرش کنید، سایت خیلی سنگینه، شاید همون اول باز نشه، مجدد تلاش کنید 👇
https://sputnikarabic.ae/20221228/صوّت-للزعيم-العربي-الأكثر-تأثيرا-في-عام-2022--1071700262.html
#به_سیدحسن_رأی_دهید
@shamim_fegahat
#جلسه_پنجاه_یکم
#شروط_عوضین
@shamim_fegahat
باسمه تعالی
🔹دلیل سوم: اجتماع مالکین بر شیء واحد
بنابراینکه اجازه مرتهن کاشف است، اگر رهن در روز شنبه واقع شده، دوشنبه راهن مرهون را فروخته و چهارشنبه مرتهن بیع را اجازه کرده است، با اجازه مرتهن در روز دوشنبه کشف میکنیم بیع مرهون از همان روز دوشنبه صحیح واقع شده بود، اشکال این است که از دوشنبه تا چهارشنبه دو عنوان مختلف بر مرهون ثابت است که قابل جمع نیستند یکی مبیع بودن و دیگری رهن بودن.
باید مبیع باشد چون راهن آن را به مشتری فروخته است.
باید رهن باشد چون مرتهن چهارشنبه اجازه داده است و اگر رهن نباشد دیگر مرتهن و اجازه او بی معنا میشود.
امکان ندارد یک شیء در آن واحد متعلق در دو عقد متفاوت قرار گیرد.
این اشکال در بحث بیع فضولی (من باع شیئا ثمن ملکه) هم مطرح بود که اگر اجازه مالک، کاشفه باشد لازم میآید اجتماع دو مالک بر یک مال در آن واحد. اگر دوشنبه بیع فضولی انجام شده و مالک چهارشنبه اجازه کرده باشد و اجازه را کاشفه بدانیم، از طرفی بین دوشنبه تا چهارشنبه باید بگوییم کالا ملک مالک است که اجازه دادن او ملاک صحت بیع باشد و از طرفی باید بگوییم کالا ملک مشتری چون در یک بیع صحیح به مشتری فروخته شده است.
🔹نقد دلیل سوم:
قائلین به کاشفیّت اجازه در بیع مرهون ملتزم میشوند به اینکه اجازه مرتهن کشف میکند از روز دوشنبه دیگر رهن وجود نداشته است و اشکال مذکور در بحث بیع فضولی هم جاری است و بر اساس دلیل سوم، قائل به بطلان بیع مرهون باید معتقد به بطلان بیع فضولی هم باشد زیرا در آنجا هم اجتماع مالکین بر ملک واحد لازم میآید.
البته بین بیع فضولی و بیع مرهون تفاوتی هم وجود دارد که در بیع فضولی اجازه مالک یک اجازه حقیقی است لذا اجتماع مالکین علی ملک واحد قابل تصویر است لکن اجازه مرهون در بیع مرهون یک اجازه صوری و موقتی است نه اجازه حقیقی زیرا مرتهن مالک نیست.
بله اگر فکّ رهن بعد از بیع مرهون را کاشف از صحت بیع مرهون بدانیم اشکال مذکور (جمع بین دو عنوان و دو مالک) وارد خواهد بود که توضیحش می آید.
الحمدلله رب العالمین
🌹 شیعتک علی منابر من نور مبیضۀ وجوههم حولی فی الجنۀ و هم جیرانی....
🇮🇷 سالروز شهادت سپهبد پاسدار، سیدالشهدای ایران اسلامی، فرمانده بی بدیل محور مقاومت غرب آسیا، شهیدِسعید حاج قاسم سلیمانی را تهنیت و تسلیت عرض می نماییم 🇮🇷
@shamim_fegahat
#جلسه_پنجاه_دوم
#شروط_عوضین
@shamim_fegahat
باسمه تعالی
🔰بیان سه نکته ذیل جواز بیع مرهون
🔹نکته اول: کاشفه بودن اجازه مرتهن
کاشفه یا ناقله دانستن اجازه مرتهن در بیع مرهون بر همان اساسی است که در بیع فضولی مطرح شد و به نظر ما مقتضای قواعد ناقله بودن است لکن به جهت وجود نص خاص قائل به مبنای کاشفیت خواهیم بود. و البته اگر اجازه مالک در بیع فضولی را کاشفه بدانیم به طریق أولی اجازه مرتهن در بیع مرهون کاشفه خواهد بود.
برای توضیح وجه اولویت باید توجه داشت که عقد بیع دو رکن ایجاب و قبول دارد، اجازه مالک مربوط به رکن قبول است لذا تا اجازه مالک نیاید اصلا مقتضی بیع محقق نشده که بخواهیم از عدم مانع سخن بگوییم. اما در بیع مرهون، اجازه دهنده یعنی مرتهن مالک نیست و اجازه او رکن در تحقق ایجاب یا قبول نیست بلکه بیع مرهون محقق شده و حق مرتهن یک مانعی در برابر اثر گذاری صیغه بیع است، و اگر مرتهن اجازه داد این مانع مرتفع میشود.
وجه اولویت این است که وقتی در عقد فضولی با اینکه جنبه مقتضی هنوز کامل نشده است اجازه مالک میتواند بیع سابق را تصحیح کند پس به طریق أولی در بیع مرهون که جنبه متضی کامل شده و فقط عدم المانع باقی مانده، اجازه مرتهن میتواند بیع سابق (بیع مرهون) را تصحیح نماید.
👈شاهد کاشفه بودن اجازه مرتهن
فقهاء با اینکه عتق را از ایقاعات میدانند که نیاز به قبول (و مراعات) از جانب عبد ندارد، اما در صورتی که فرد عبدش را رهن گذاشته باشد و سپس عبد مرهون را آزاد ند فقهاء میفرمایند اجازه مرتهن میتواند عتق عبد مرهون را تصحیح کند پس اجازه بعدی میتواند عتق قبلی را تصحیح کند پس معلوم میشود فقهاء اجازه مرتهن را کاشفه میدانند.
اشکال محقق ثانی به شاهد
علت فتوای فقهاء به اینکه اجازه مرتهن میتواند عتق قبلی را تصحیح کند، کاشفه دانستن اجازه مرتهن نیست بلکه علتش سهلگیری شارع در مسأله عتق است زیرا هدف شارع از اجازه اسیر گرفتن در جنگ و استفاده از آنان به عنوان برده و کنیز نه به جهت پستی ذاتی آنان بلکه به جهت محدود نمودن عداوت و ستیزهجویی آنان و زندگی در جامعه اسلامی و آشنایی با اسلام و سپس آزادی و حرّیت است.
جواب به اشکال محقق
فقهاء در مسأله عتق عبد مرهون به سهلگیری شارع و إن الشریعةَ سَمحةٌ سهلة تمسک نکردهاند بلکه به دنبال استدلال به صحت شرعی عتق هستند لذا بعد از اجازه مرتهن به عمومات صحت عتق تمسک نمودهاند.
علاوه بر اینکه مرحوم علامه حلی نه به جهت اجازه بلکه در صورت فکّ رهن، عتق مرهون را تجویز نمودهاند و این نشان میدهد به نظر مرحوم علامه حلی صرف عتق ناقص و بدون اجازه کافی نیست بلکه باید فکّ رهن هم محقق شود.
پس اجازه مرتهن کاشفه است نه ناقله. البته نسبت به اسقاط حق یا إبراء ذمه یا فکّ رهن که کاشفهاند یا ناقله، بحث خواهیم کرد.
الحمدلله رب العالمین
بسم رب الشهداء و الصدیقین
انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم با همکاری هیئت انصار المهدی و مدارس و موسسات فقهی برگزار می کند:
سومین سالگرد شهادت #شهیدحاجقاسم_سلیمانی و گرامیداشت #شهدای_امنیت
سخنران: حجةالاسلاموالمسلمین #ملکی
مرثیهخوان:
کربلایی #محمدجواد_احمدی
پنجشنبه، ۱۵ دی
شروع مراسم از ساعت ۲۰
میدان معلم، #مدرسهامامکاظم علیهالسلام
#خواهرانوبرادران
🆔 @shamim_fegahat
🔆وصیتنامه شهید سپهبد #حاج_قاسم_سلیمانی
خطاب به علما و مراجع معظم
سخنی کوتاه از یک سرباز ۴۰ ساله در میدان به علمای عظیم الشأن و مراجع گرانقدر که موجب روشنایی جامعه و سبب زدودن تاریکیها هستند، خصوصاً مراجع عظام تقلید.
سربازتان از یک برج دیده بانی، دید که اگر این نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزشهای آن [که] شما در حوزهها استخوان خُرد کرده اید و زحمت کشیده اید، از بین میرود.
این دورهها با همه دورهها متفاوت است. این بار اگر مسلّط شدند، از اسلام چیزی باقی نمیماند.
راه صحیح، حمایت بدون هر گونه ملاحظه از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولیّ فقیه است.
نباید در حوادث، دیگران شما را که امید اسلام هستید به ملاحظه بیندازند. همه ی شما امام را دوست داشتید و معتقد به راه او بودید.
راه امام مبارزه با آمریکا و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استکبار، تحت پرچم ولیّفقیه است.
من با عقل ناقص خود میدیدم برخی خنّاسان سعی داشتند و دارند که مراجع و علما مؤثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حق به جانبی به سکوت و ملاحظه بکشانند.
حق واضح است؛
جمهوری اسلامی و ارزشها و ولایت فقیه میراث امام خمینی ره هستند و میبایست مورد حمایت جدی قرار گیرند.
من حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را خیلی مظلوم و تنها می بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات معظّم با بیانتان و دیدارهایتان و حمایتهایتان با ایشان میبایست جامعه را جهت دهید.
اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود.
دست مبارکتان را میبوسم و عذرخواهی میکنم از این بیان، اما دوست داشتم در شرفیابیهای حضوری به محضرتان عرض کنم که توفیق حاصل نشد.
سربازتان و دست بوستان
🔆@shamim_fegahat
انا لله و انا الیه راجعون
▪️لجن پراکنی مجله فرانسوی شارلی ابدو علیه زعیم عالیقدر جهان تشیع و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای دامت برکاته دلهای آگاهان و آزادگان جهان را جریحه دار کرد.
▪️این بلندگوی وقیح و آلوده ی صهیونیستی که سابقه نحسش در جسارت به ساحت مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از صحنه ذهن صدها میلیون مسلمان هرگز پاک نخواهد گردید بی شک با موج خشم حوزه های فقهی و دانشگاهی، نخبگان جهان اسلام و همه امت های مسلمان مواجه خواهد شد.
▪️بی شک این تلاش مذبوحانه، نشان از دریوزگی و ضعف جبهه استکبار دارد و چهره سیاه و بی آبروی آن ها را بیش از پیش رسوا می نماید.
@shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رباعی گفتی و تقدیم سلطان غزل کردی
🔹شعرخوانی محسن رضوانی
در مدح حضرت امالبنین
(سلام الله علیها)
سالروز وفات حضرت ام البنین علیهاالسلام تسلیت باد.
@shamim_fegahat