eitaa logo
شمیم فقاهت
199 دنبال‌کننده
818 عکس
55 ویدیو
144 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 علم الوراثة 🔹 آیة ‎الله جوادی آملی (دام ظله): قرآن می‌فرماید: عاقبت برخی از شما این است كه به همان بر می‌‌گردید: ﴿وَمِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلی‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ﴾ ﴿مِنْكُمْ﴾ است. همه این گونه نیستند. 🔸﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾ «آنها که خوانده‌ام همه از یاد من برفت»، چنین خطری هم ما را تهدید می‌كند! فرمود ؛ اما اینكه گفتند: آنها که خوانده‌ام همه از یاد من برفت الاّ حدیث دوست كه تكرار می‌‌كنم 👈🏻 آن علم می‌‌ماند؛ آن علم در جان انسان جا گرفته است با جان انسان عجین شده است. 🔹دوستی داشتم، سید بزرگواری بود، خدا غریق رحمت كند! چند سالی از ما بزرگ‌‌تر بود، درس امام (رضوان الله علیه) شركت می‌‌كرد. ایشان در اواخر عمرش به سكته مغزی مبتلا شد. بعد حالش قدری خوب شد. من رفتم به عیادتش. گفت در آن حال بچه‌ های من مرا از قم به تهران می بردند و می‌‌آوردند، ولی من هیچ كدام از اینها را نمی‌شناختم، نمی‌‌فهمیدم كه اینها چه كسانی هستند كه مرا می‌‌برند و می‌آورند؛ اما را كه حفظ كرده بودم، مرتب می‌‌خواندم! 🔸 این می‌ماند! پس معلوم می‌شود كه رفتنی است حتی انسان بچه خودش را نمی‌‌شناسد؛ اما گفت «زیارت عاشورا» را كاملاً حفظ بودم ومی‌‌خواندم. 🔹اگر انسان با رابطه داشته باشد در تلخ ‌ترین حالت به داد آدم می‌‌رسد، آن دیگر با جان آدم عجین شده است دیگر از بین نمی‌رود. آنكه از حوزه ودانشگاه آمده است، ﴿لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئاً﴾ اما آنكه از كنار آمده، از كنار سجاده آمده، می‌‌ماند. @shamim_fegahat
✍️ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) یک روز در جمع اصحاب فرمودند : 🖌 من دیشب عمویم حضرت حمزه و پسر عمویم جعفر طیار که هر دو شهید شدند را در خواب دیدم که از غذا های بهشتی میل میکنند. ❓ از آنها سوال کردم که در آن عالم بهترین اعمال کدام است، گفتند: پدر و مادرمان به قربان شما این جا سه چیز افضل اعمال است : 1️⃣ محبت حضرت علی(علیه السلام) 2️⃣ آب دادن به تشنه ها 3️⃣ صلوات بر محمد و آل محمد(علیهم السلام) 📚 مستدرک الوسائل ، ج۵ ، ص۳۲۸ عَنْ أَبِی عَلْقَمَةَ قال: صَلَّی بِنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الصُّبْحَ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَینَا فَقَالَ: مَعَاشِرَ أَصْحَابِی رَأَیتُ الْبَارِحَةَ عَمِّی حَمْزَةَ بْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ أَخِی جَعْفَرَ بْنَ أَبِی طَالِبٍ... فَدَنَوْتُ مِنْهُمَا فَقُلْتُ: بِأَبِی أَنْتَُما أَی الاْءَعْمَالِ وَجَدْتُمَا أَفْضَلُ؟ قالا 《فَدَینَاک بالآبَاءِ وَالامُّهاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ الاْءَعْمَالِ الصَّلاةَ عَلَیک وَ سَقْيَ الْمَاءِ وَ حُبَّ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام.》 «بحارالانوار،جلد ۳۹، صفحه ۲۷۴» حضرت حمزه اولین فرمانده نظامی اسلام بود و در نبردهای اولیه و منجمله نبرد مشهور «غزوه بدر» سپاه مسلمانان را رهبری می‌کرد و در این جنگ، خویشاوندش شَیبه بن ربیعه را به قتل رساند. حمزه در غزوه احد در ۱۵ شوال سال سوم هجری به‌دست وحشی بن حرب، برده حبشی، و به دستور هند، همسر ابوسفیان، به شهادت رسید. @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی سه شنبه ۴ اردیبهشت مکاسب محرمه2 جامعه المصطفی @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی چهارشنبه ۵ اردیبهشت مکاسب محرمه2 جامعه المصطفی 👈 چهار صورت کتاب قمار در چهار جلسه از یکشنبه تا چهارشنبه تمام شد. شنبه بحث قیادت و قیافه را خواهیم داشت. ان شاالله تعالی @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر سوره اسراء 1403/02/06 دوستان بعد از استماع، حضورشان را با درس در یک صفحه، به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند. 09120691298 @shamim_fegahat
💠امام مهدی(عجل الله فرجه): 📜إذا أرَدتُمُ التَّوَجُّهَ إلَی‌ اللّهِ و إلَینا فَقولوا:...یا مَولای،شَقِی مَن خالَفَکم وسَعِدَ مَن أطاعَکم. 💬 هر گاه خواستید به خدا و ما توجّه کنید، بگویید: «ای آقای من! شد هر که با شما مخالفت ورزید، و شد هر که از شما اطاعت کرد». 📚 الاحتجاج، ج۲، ص۵۹۳، ح۳۵۸ ـــــــــــــــــــــــ اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی شنبه ۸ اردیبهشت مکاسب محرمه2 جامعه المصطفی القیادة هي الجمع بين الرجال و النساء على الحرام و قد يعمّم للجمع على الحرام و لو بالشذوذ الجنسي؛ كاللواط و المساحقة نبوی: أَنَّهُ نَهَى عَنِ السِّحْرِ وَ الْکِهَانَهِ وَ الْقِیَافَهِ … شریفه: فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ @shamim_fegahat
💠نرم افزار طنین وحی ▫️تلاوت و ترجمه گفتاری نمایشی قرآن کریم 🌸از فهم قرآن لذت ببرید 🔹متن کامل قرآن کریم همراه با صوت دلنشین چندین قاری و متن ترجمه قرآن به همراه اجرای نمایشی رادیویی آن را در نرم افزار موبایلی طنین وحی شنوا باشید. 🔸در اپلیکیشن طنین وحی برای نخستین بار در جهان، ترجمه هنری قرآن کریم به شیوه نمایشنامه صوتی، بر پایه‌ی نمایش‌نامه‌ها و افکت‌های آیات قرآن ارایه شده که لذت فهم قرآن را دوچندان می‌کند. 🔸این نرم افزار که با اجرای ۱۶۲ بازیگر صدا پیشه تهیه شده، کاری از مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان است که هفت سال کار تحقیق و ضبط و افکت گذاری و تهیه آن طول کشیده است این محصول قرآنی به صورت کاملاً رایگان در اختیار عاشقان کلام وحی قرار گرفته است. 🔻شما می‌توانید از سه طریق این نرم‌افزار را دریافت کنید: 1️⃣ لینک دریافت از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.taninevahy.android 2️⃣ به سایت طنین وحی مراجعه و دانلود کنید: http://www.taninevahy.com 3️⃣همچنین می‌توانید عدد ۲ را به سامانه ۳۰۰۰۱۰۴۴ پیامک کنید و لینک نرم‌افزار را دریافت نمایید. @shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی یکشنبه ۹ اردیبهشت مکاسب محرمه2 جامعه المصطفی شریفه: فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ مشهور فقها انشاء را به ایجاد معنا با لفظ تعریف کرده‌اند، مانند ایجاد معنای فروختن با لفظ «بِعتُ» و خریدن با لفظ «اِشْتَریتُ»؛ لیکن برخی، آن را ابراز امر نفسانی (معنا) دانسته‌اند. تفاوت انشاء با اِخبار این است که جمله انشایی، در خارج مابازاء ندارد که با آن تطبیق داده شود. از این رو، به صدق و کذب متّصف نمی‌گردد؛ امّا جمله خبری که در مقام خبر دادن از ثبوت یا نفی چیزی است گاه مطابق با واقع و گاه مخالف با آن است. از این رو، به صدق و کذب متّصف می‌شود. ۱. در حکم کذب مرحوم شیخ انصاری (رحمه‌الله): «قوله (علیه‌السلام): «و لا أن يعد أحدكم صبيّه» ثمّ لا يفي له لا بدّ أن يراد منه النهي عن الوعد مع إضمار عدم الوفاء و هو المراد ظاهراً بقوله- تعالى: ﴿كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّٰهِ أَنْ تَقُولُوا مٰا لٰا تَفْعَلُون﴾بل الظاهر عدم كونه كذباً حقيقيّاً و أنّ إطلاق الكذب عليه في الرواية- لكونه في حكمه من حيث الحرم...». ۲. کذب حقیقی مرحوم کاشف الغطاء(رحمه‌الله): «يجري الحكم في الإنشاء المنبئ عنه مع قصد الإفادة؛ كمدح المذموم و ذمّ الممدوح و تمنّي المكاره و ترجّي غير المتوقّع و إيجاب غير الموجب و ندب غير النادب و عدّ غير العازم إلى غير ذلك ممّا يلزمه الإغراء بالجهل». @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت مکاسب محرمه2 جامعه المصطفی بنابر قصد مدلول کلام دوصورت داریم: صورت اول: کذب در مقام هزل متکلم قصد حکایت از واقع را دارد محقق خویی (رحمه‌الله): «هذا لا شبهة في كونه من الكذب؛ فإنّه عبارة عن الخبر غير الموافق للواقع و اختلاف الدواعي لا يخرجه عن واقعه و حقيقته و إذن فيكون مشمولاً لما دلّ على حرمة الكذب» صورت دوم: کذب هزلی متکلم قصد حکایت از واقع را ندارد مرحوم امام خمینی (رحمه‌الله): «إنّ الظاهر أنّ الأخبار المطلقة منصرفة عن الكذب في مقام الهزل و إن فرض الإخبار بالواقع لهذا الغرض، لكن مع قيام قرينة حاليّة أو مقاليّة شاهدة على الهزل، كما لو كان المجلس من المجالس التي اُعدّت له». مبالغه در ادعاء دو صورت دارد: صورت اول: گاهی عرف، مبالغه را به جا می‌داند، در این صورت مبالغه کذب نیست، مثل اینکه ادعای متکلم این است که زید عالم است، آنگاه در این ادعاء مبالغه کرده و می‌گوید زید بحر مواجی از علم است. صورت دوم: گاهی عرف مبالغه را بی‌جا می‌داند، در این صورت مبالغه کذب است، مثل اینکه ادعاء متکلم این است که انسان قبیح المنظری، زیبا است، آنگاه در این ادعاء مبالغه کرده و می‌گوید فلانی قمر است. (مصباح، ج۱، ص ۳۹۴) @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی سه شنبه ۱۱ اردیبهشت مکاسب محرمه2 جامعه المصطفی فاضل مقداد (رحمه‌الله): «التورية عند أهل البلاغة أن يكون للفظ معنيان قريب و بعيد، فيطلق و يراد به البعيد کذب عبارت است از این‌که مراد استعمالی متکلم خلاف واقع باشد. لکن اگر مرادِ استعمالی متکلم مطابق با واقع باشد و تنها فهمِ مخاطب از ظاهرِ کلام معنایی باشد غیر از مراد متکلم، که البته آن معنایی که مخاطب فهم کرده مخالف با واقع باشد، چنین صورتی از مصادیق توریه خواهد بود. نظیر این‌که شخصی به فرزندش بگوید اگر کسی به درب خانه مراجعه کرد و پرسید: «پدرتان کجاست؟»، جواب دهید: «اینجا نیست» و مقصودتان از اسم اشاره همان محلی باشد که نشسته‌اید و لو مخاطب از مشار الیه خانه یا شهر را بفهمد. مشهور قائل به جواز این قسم و عدم اشکال آن شده‌اند. محقق قمی نیز در قوانین توریه را کذب دانسته است چرا که ایشان کذب را مخالفتِ ظاهرِ کلام با واقع دانسته اند، نه مخالفت مراد استعمالی متکلم با واقع. و اگر مراجعه به عرف شود، معلوم خواهد شد که عرف چنین قولی را دروغ دانسته لذا در مقام توبیخ برآمده خواهند گفت: «چرا دروغ می‌گویی؟!» و اعتذار به این‌که «توریه کردم و دروغ نگفتم» را مقبول نمی‌دانند. @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت مکاسب محرمه2 جامعه المصطفی دو قول در مساله وجود دارد قول اول مشهور می‌گویند:  اگر مکلف قادر بر توریه است، توریه بر او واجب و کذب بر او حرام است. دلیل اول:  شرط جواز کذب، اضطرار به کذب است وا ضطرار به کذب با وجود قدرت بر توریه، منتفی است، پس شرط جواز کذب با وجود قدرت بر توریه، منتفی است، بنابراین با وجود قدرت بر توریه، کذب داخل در عمومات داله بر حرمت کذب می‌شود. دلیل دوم: شرط جواز کذب، توقف عنوانی حسن بر کذب است (مثل نجات مومن) و توقف عنوانی حسن بر کذب در صورت عجز از توریه است، پس شرط جواز کذب، در صورت عجز از توریه است. قول دوم مصنف: عدم وجوب توریه اگرچه جواز کذب به استناد این دو دلیل متوقف بر عدم قدرت بر توریه است، ولی مقتضای اطلاق ادله این است که در جواز کذب، عدم قدرت بر توریه، شرط نیست. @shamim_fegahat