😊 این تصویر قسمتی از حیاط خانه پدری همسرم هست؛
🌾 با باز شدن درب، اولین صورتی که به استقبال چشمانت میآید این صورت زیباست،
🌼 بعد از آن بوی خوش بابونههای سبز شده در گوشه گوشه حیاط به تو میگوید: «ادخلوها بسلام آمنین»؛
🐓 برخلاف حیاطهای موزائیکی وقتی با پای گلی به این حیاط وارد میشوی، نه تنها نیاز به نظافت ندارد بلکه بعد از چند قدم پاهای گلی تو را تمیز هم میکند؛
🌧 با آمدن باران آب را به راحتی جذب زمین میکند و آب روانه کوچه و شهر نمیشود، همیشه هم تمیز است و به این راحتیها کثیف نمیشود؛
🏕نوههای کوچولوی خانه ساعتها در آن مشغول گل بازی با کمپرسی و بیلهای خود میشوند و لذت گل بازی گرفته شده از بچههای این دوره را میبرند؛
و من ماندهام این حیاطهای سرتاسر موزائیکی چه خیری داشته است که برایش از این همه لذت و زیبایی دست شستهایم!
record۲۰۱۹۰۳۳۰۰۶۳۶۲۶.3gpp
1.47M
🔹 این سمفونی زیبای طبیعت که جان و دلت را صفا میدهد و فطرت خفته را بیدار میکند، رحمتی و لطفی الهی است که هر روز صبح اجرا میشود و عمده بشر با طمع هیچ خود را از آن محروم ساختهاند.
✍شیراز دوستداشتنی و شیرازیهای با ایمان...
✅ در قم به منزل یکی از اساتید اخلاق مشهدی رفته بودیم، استاد بعد از صحبت نمودن در مورد ویژگیهای مؤمن فرمودند: «مؤمن یک شیرازیت خاصی دارد!»
همه تعجب کردند اما ما سه چهار نفری که در جلسه شیرازی بودیم با توجه به مقدمات قبلی به سرعت منظور ایشان را گرفتیم و خنده کنان، احسنتهایمان را تقدیم جمع نمودیم.
✅ سایر طلاب به استاد گفتند: شیرازی بودن چه ربطی به مؤمن دارد؟ ایشان شروع کردند به تطبیق دادن آنچه از صفات مؤمن براساس روایات گفته بودند، بر خلق و خوی شیرازیها:
🔹شیرازیها معمولا آرامش دارند و با تغییر شرایط و خراب شدن اوضاع دست وپایشان را گم نمیکنند، صبور هستند.
🔹شیرازیها کار خودشان را انجام میدهند ولی برای رسیدن به نتیجه، دست و پا نمیزنند، در عین انجام امورات معمول زندگی برای حصول نتیجه خودشان را به دردسرهای غیرمعمول نمیاندازند و توکلشان به خداوند است.
🔹شیرازیها بلدند از زندگی لذت ببرند، انسانهای خوشی هستند و اتفاقا خوش روزی هم هستند ما متأسفانه به این بُعد بسیار مهم دین و روایات متعددی که پیرامون لذت بردن از زندگی است و موجب برکت و افزایش روزی میشود، توجه نداریم.
🔹شیرازیها معمولا مهربان و با لطافت هستند و...
✅ زمان گذشت و ایام سیل امسال فرصتی دست داد تا ایمان شیرازیهای مهربان مجددا ظهور پیدا کند.
در برخی شهرها وقتی سیل و برف آمد مردم قیمت اغذیه و حمل و نقل و... را تا چندده برابر افزایش دادند که خلاصه از حکایت تلخ آنها میگذرم اما وقتی در شیراز سیل آمد:
🔹هتلداران به صورت رایگان دربهای هتلها را برای مسافران باز کردند؛
🔹قالیشوییها اعلام کردند قالیهای مردم سیل زده را به صورت رایگان شستشو میدهند؛
🔹تعمیرکاران موبایل اعلام کردند موبایلها را رایگان تعمیر میکنند؛
🔹صافکاریها- برق ماشین- و تعمیرکاران اعلام کردند وسایل نقلیه مردم را به صورت رایگان تعمیر میکنند؛
🔹صنف حمل و نقل اعلام کرد بدون حق کمیسیون وسایل سیل زدگان را به مکانهایی که میخواهند منتقل میکند؛
🔹مردم نه تنها از شیراز بلکه از روستاهای اطراف هم به شیراز آمدند و مسافران را به خانههای خود بردند و مجانا از آنها پذیرایی کردند؛
و...
✅ شاید از جالبترین صحنهها هم این بود که درحالی که شهر شیراز سیل آمده بود و مردم به سیلزدگان شهر خود کمک میکردند، به صورت همزمان به سیلزدگان گلستان نیز کمکهای زیادی پرداخت میکردند و در بسیاری از نقاط بنده به نحو حیرت آوری شاهد بودم که کمکهای مردمی را منحصرا برای مردم گلستان جمعآوری مینمودند و حتی یک نفر هم اعتراض نداشت که چرا مثلا شیرازیها را رها کردهاید و برای شهرهای دیگر کمک جمع میکنید و....
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ۱۲فروردین روز زنده شدن اسلام؛
🔹قسمت اول: حاکمیت جور یا حق؛
http://sharhhal.blog.ir/1397/03/15-6
🔹قسمت دوم: معامله خدا با امت بر اساس حاکم؛👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/03/15-7
✍️جنگ بیولوژیک و ضرورت خودکفایی در تولید محصولات دامی، کشاورزی و دارویی...
✅ در نگاه طیف گستردهای از یهودیان بهویژه یهودیان صهیونیست انسانها به ۳ دسته تقسیم میشوند:
🔹یهودیان که نژاد برتر و قوم برگزیده خداوند هستند؛
🔹غیریهودیهایی که با یهودیها دوست هستند و باید به خدمت یهودیها درآیند؛
🔹غیریهودیهایی که با یهودیها دشمن هستند و باید کشته شوند؛
✅به تعبیر قرآن:
🔹«وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدينارٍ لا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلاَّ ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبيل» (۷۵ آل عمران)
🔸و بعضى از اهل کتاب اگر دينارى به آنان امانت دهى به تو بر نمىگردانند مگر آنكه بالاى سرشان بايستى و برآنها قدرتی داشته باشی و این رفتار آنها به این خاطر است که (خود را انسانهای برتر میدانند و) میگویند غیر ما حق اعتراضی به ما ندارد.
✅ کل جمعیت یهودیان جهان که عمده آنها خود را قوم برگزیده خداوند میدانند، کمتر از ۱۷ میلیوننفر است، قریب به ۶ میلیوننفر از آنها درون اسرائیل و ۶ میلیون نفر نیز درون آمریکا و بقیه در اروپا، آفریقا، روسیه، ایران و .. منتشر هستند.
✅ یهودیان صهیونیست برای تحقق حاکمیت قوم یهود بر جهان، سالهاست که خود دستبکار شدهاند اما یهودیان غیر صهیونیست با تفکری شبیه به "انجمن حجتیهایها" معتقدند این دخالت در امر خداوند است و خواست خداوند است که یهودیان فعلا در جهان پراکنده باشند و خلاصه اگرچه در نهایت این امر محقق خواهد شد اما ما نباید در امر خدا دخالتی داشته باشیم.
✅ طبیعی است که با وجود جمعیت بسیار قلیل یهودیان صهیونیست، آنها برای تحقق حاکمیت خود بر جهان و به بردگی کشاندن ۷.۵ میلیارد انسانِ به اصطلاح آنها پَست، به هیچ وجه از طریق جنگ یا روشهای سخت، کاری از پیش نبرده و نمیبرند فلذا یهودیان در طول تاریخ استاد همیشگی نفوذ در طبقه حاکم و ترور دشمنان خود با روشهای نرم همچون ترویج بیماریها، قحطی و... بودهاند.
✅ امروزه که عصر "استعمار فرانو" و حکومت بر اذهان میباشد، عمدهی رسانههای خبری، کمپانیهای تبلیغاتی و فیلمسازی در سیطره یهودیان صهیونیست میباشد، کار این کمپانیهای خبری و تبلیغاتی در کشورهای مختلف، به قدرت رساندن نیروهای وابسته یا متمایل به صهیونیستها و تخریب وجههی نیروهای ضد صهیونیسم میباشد.
✅ یهودیان صهیونیست برای کنترل جمعیت جهان و مبارزه با دشمنان خود نیز طرحهایی چون در سلطه گرفتن سازمان بهداشت جهانی، تجارت غذا و... را در پیشگرفتهاند.
👈کافیاست کمی در مورد افراد، خاندان و مجموعههایی چون: "جان مرداک"، "راکفلرها"، "روچیلدها"، "کمپانی آیپک"، "جُرج سُرُس" و... سرچ محدودی داشته باشید تا با اقدامات خبیثانهی شبکه صهیونستی پشت صحنه حاکمیت دنیا آشنا شوید.
✅ امروزه مهمترین دشمن یهودیان صهیونیست در جهان، جمهوری اسلامی ایران است و دولت صهیونیستی اسرائیل که از پس نیروهای ۴تا۵ هزار نفری حزبالله لبنان برنیامد،
🔹هیچگاه فکر مقابله نظامی مستقیم با ایران را هم نمیتواند بکند؛
🔹و اما هیچگاه نیز دست از دشمنیخود برای تضعیف کشور ایران برنخواهد داشت.
📌بهترین راه برای یهودیان صهیونیست ادامه دادن روش همیشگیشان برای پیروزی بر دشمنانشان است، یعنی:
🔸نفوذ نرم در قدرت حاکمه که امروزه با تمرکز بر مدیریت اذهان مردم و مسئولان ایران به کمک رسانههای خود و به اشتباه انداختن دستگاه محاسباتی آنها صورت میگیرد؛
🔸و دیگر تمرکز بر غذا و داروی مردم ایران برای تضعیف و قطع نسل ایرانیها.
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/17
................................................
مطالب مرتبط:👇
فهم جریان حزبالله از دشمن و دشمنی
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/05-3
شناخت دشمن از نگاه آخر الزمانی
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/18
نقش لابی صهیونیستی در انتخابات آمریکا
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/24
#مستند و کلیپهایی مرتبط با اقدامات راکفلرها در رابطه با ایران و جهان
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/05-1
معرفی #مستند سرزمین من هبرون
http://sharhhal.blog.ir/1397/09/06
✍امام خمینی در پی تحقق اسلام...
✅ در بحث کارکردهای روحانیت در قسمت سوم به این پرداختم که برخلاف بخش اعظم روحانیت که مأموریت اصلی خود را تبیین صحیح دین میداند، همیشه بوده و هستند شمار قلیلی که به همان میزان "فهم و تبیین صحیح دین" به دنبال "تحقق دین" میباشند و همیشه این افراد هستند که سرنوشت تاریخ خود را مشخص مینمایند.
✅ شخصی چون حضرت امام(ره) وقتی فهم میکند که «الإسلام هو الحكومة»[۱] بیکار نمینشیند و به دنبال تبیین و تحقق آن راه میافتد، کسی که میگوید: «بايد هر كداممان به اندازه قدرتمان سعى كنيم تا در راه تحقق اسلام قدم برداريم.»[۲]👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/12/10
✅ در فهم حضرت امام خمینی «حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است. هدف اساسى اين است كه ما چگونه میخواهيم اصول محكم فقه را در عمل فرد و جامعه پياده كنيم و بتوانيم براى معضلات جواب داشته باشيم و همه ترس استكبار از همين مسأله است كه فقه و اجتهاد جنبه عينى و عملى پيدا كند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد.»[۳]
✅ وقتی حضرت امام به این نتیجه میرسند که "حکومت جنبه عملی فقه است؛" اراده خود را درجهت تحقق تمام لوازم آن قرار میدهند و سایرین را نیز در این مسیر با خود همراه میکنند.
✅ امام پاپ نیست که صرفا نصیحت کند بلکه به دنبال عینیت دادن به بایستههای علمی خود است. به تعبیر خودشان «من از آن آخوندها نيستم كه در اينجا بنشينم و تسبيح دست بگيرم؛ من پاپ نيستم كه فقط روزهاى يكشنبه مراسمى انجام دهم و بقيه اوقات براى خودم سلطانى باشم و به امور ديگر كارى نداشته باشم. پايگاه استقلال اسلامى اينجاست. بايد اين مملكت را از اين گرفتاريها نجات داد.»[۴]
✅ پرداخت حضرت امام به علم برای عمل است، آثار ایشان در علم اخلاق نیز به همین جهت رنگ و بوی متفاوتی از سایر علمای اخلاق به خود داده است.
👈ایشان در نقد برخی کتابهای اخلاقی مینویسند:
🔹مقصد قرآن و حدیثْ ، تصفیۀ عقول و تزکیۀ نفوس است براى حاصل شدن مقصد اعلاى توحید. و غالباً شرّاح احادیث شریفه و مفسرین قرآن کریم این نکته را، که اصلِ اصول است، مورد نظر قرار ندادند و سرسرى از آن گذشتهاند و جهاتى را که مقصود از نزول قرآن و صدور احادیث به هیچ وجه نبوده، از قبیل جهات ادبى و فلسفى و تاریخى و امثال آن، مورد بحث و تدقیق و فحص و تحقیق قرار دادهاند. حتّى علماء اخلاق هم که تدوین این علم کردند، به طریق علمى- فلسفى بحث و تفتیش کردهاند....
🔹این نحو تألیف علمى را در تصفیه اخلاق و تهذیب باطن تأثیرى بسزا نیست، اگر نگوییم اصلًا و رأساً نیست- و یا از قبیل تاریخ الأخلاق است...
🔹نویسنده را عقیده آن است که مهم در علم اخلاق و شرح احادیث مربوطه به آن یا تفسیر آیات شریفه راجعه به آن، آن است که نویسندۀ آن با ابشار و تنذیر و موعظت و نصیحت و تذکر دادن و یادآورى کردن، هر یک از مقاصد خود را در نفوس جایگزین کند. و به عبارت دیگر، کتاب اخلاق، موعظه کتبیه باید باشد و خود معالجه کند دردها و عِیبها را، نه آن که راه علاج نشان دهد. ریشههاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، یک نفر را به مقصد نزدیک نکند و یک قلب ظلمانى را نور ندهد و یک خُلق فاسد را اصلاح ننماید.
🔹کتاب اخلاق آن است که به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غیر مهذّب، مهذّب، و ظلمانى، نورانى شود؛ و آن، به آن است که عالِم در ضمن راهنمایى، راهبر و در ضمن ارائۀ علاج، معالِج باشد و کتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخۀ دوانما. طبیب روحانى باید کلامش حکمِ دوا داشته باشد، نه حکم نسخه»[۵]
................................
ارجاعات:👇
۱. كتاب البيع؛ ج ۲؛ ص: ۶۳۳؛
۲. صحيفه امام؛ ج ۱۸؛ ص : ۳۸۹؛
۳. همان؛ ج ۲۱؛ صص: ۲۸۹-۲۹۰؛
۴. همان؛ ج ۱؛ ص: ۲۷۰؛
۵. شرح حدیث جنود عقل و جهل، صص: ۱۳-۱۴.
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/20
✍ سربازان اصلی جبهه حق در عالم...
✅ چندسال قبل، در جمعی غیرطلبگی با دوستان و آشنایان، یکی از اقوام گفت: «به نظر تو اگر همه روحانیها را جمع و سوار یک کشتی کنند و به دریا ببرند و کشتی غرق شود، فردا چه مشکلی در این کشور رخ میدهد؟ کار چه کسی لنگ میشود؟ نقش شما در این جامعه چیست؟»
✅ سؤال اگرچه در قالب شوخی بود و از سر بیاطلاعی بسیار زیاد نسبت به فعالیتهای فعلی روحانیت و خلاصه همه خندیدیم اما واقعا سؤالی جدی بود، تأملی کردم و گفتم: «هیچی اگر این اتفاق بیافتند و دیگر طلبهای روی زمین نباشد، عالم فرومیریزد و نابود میشود، چون باطل بر عالم مسلط میشود.»
✅همه تعجب کرده بودند! چراکه در تصور اکثر آنها روحانیت در جامعه کنونی چندان فایدهای نداشت، آنهایی هم که روحانیت را مفید میدانستند، به هیچ وجه انتظار چنین پاسخی در این سطح را نداشتند، از فرصت استفاده کردم و اندکی توضیح دادم که نظام عالم بر مدار حق جریان دارد و نبردی دائمی در تاریخ عالم برقرار بوده و هست و سربازان اصلی جبهه حق همیشه طلاب و فقها بودهاند و خلاصه به اقتضای جلسه توضیحاتی در این موضوع دادم.
✅اینکه هرآنچه از حق، در عالم جریان دارد، ریشه و اصل آن به حوزه و روحانیت بازمیگردد، خود مساله مهمی است و نیاز به تببین دارد اما اینکه روحانیت در وضعیت کنونی نقشی حداقلی از آنچه باید ایفا کند را برعهده دارد و بخش عمدهای از کارکردهای خود را از دست داده است نیز مسالهای است که نمیتوان بر آن چشم پوشید.
✅ در مطالب قبل، در قسمت اول از بحث "کارکردهای روحانیت" توضیح دادم که از اواخر دوران قاجار با ظهور هرچه بیشتر مدرنیته، شئون متکثر و جدیدی در جامعه پدید آمد و رفته رفته روحانیتی که در عینیت جامعه حضور داشت و عمده نهادهای اجتماعی بدست او اداره میشد از صحنه عینی جامعه کنار رفت. در آن دوره روحانیت کارکردهای متعددی در جامعه داشت؛ مثلا: آموزش و پرورش، ثبت و اسناد، قضاوت و ریش سفیدی و حتی طبابت در دست روحانیت بود، رسانه آن روز تقریبا در انحصار روحانیت بود و خلاصه روحانیت قدرت لایزالی برای تحقق اسلام و جامعه سازی داشت.👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/11/26
🔸در ادامه نیز شاهدی عینی از شجره نامه یکی سادات آوردم.👇
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/04
✅ مدرنیته از سویی شئون روحانیت در جامعه را از او گرفت و از سویی به صورت جدی به نفی دین و امورات دینی پرداخت، در این میان عمده روحانیت رانده شده از صحنه عینی جامعه به کنج حجرهها، به تفلسف و مواجه علمی برای اثبات خود پرداختند، حال آنکه بازیگردان اصلی جامعه کس دیگری بود.
✅ در قسمت چهارم از کارکردهای روحانیت به این پرداختم که دغدغه روحانیت در عصر کنونی به همان اندازه "فهم و تبیین صحیح دین"، باید "تحقق دین" باشد.👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/12/10
🔸در ادامه نیز شواهدی از نگاه حضرت امام به این مقوله آوردم.
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/20
📌 حال سؤال این است که برای تحقق دین و ایفای نقش حداکثری توسط روحانیت در جامعه کنونی چه باید کرد؟
(ادامه مطلب: ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین)👇
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/23-2
✍ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین...
✅ در قسمت قبل با عنوان "سربازان اصلی جبهه حق در عالم" به این پرسش رسیدم که: «برای تحقق دین و ایفای نقش حداکثری توسط روحانیت در جامعه کنونی چه باید کرد؟»👇
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/23
✅ با مقدماتی که گفته شد معلوم شد روحانیت کارکردهایی در گذشته داشته است و این کارکردها با ظهور مدرنیته از او گرفته شد و عمدهی روحانیت در مقابل آن به "تبیین دین" بسنده نمود و بدون حضور روحانیت در جامعه با ایفای کارکردهای عینی، راه برای تحقق دین و جامعه سازی دینی یا وجود ندارد و یا بسیار مشکل است، فلذا باید روحانیت کارکردهای جدید خود در جامعه را احیاء کند.
✅ در یکی از تحقیقات صورت گرفته از سوی یکی از نهادهای حوزه، تعداد ۲۶۲ کارکرد عینی برای روحانیون مشخص شده بود، در این تحقیق کارکردهای روحانیت در ۳ دسته "تخصصی، ترجیحی و مشترک" تقسیم میشدند.
🔸دسته تخصصی کارکردهایی هستند که تخصصا باید توسط روحانیون محقق شود و دسته ترجیحی مواردی که ترجیح تحقق آنها با روحانیت است و کارکردهای مشترک اموری هستند که امکان انجام آن توسط روحانی و غیر روحانی وجود دارد.
👈به طور مثال در "آموزش و پرورش و آموزش عالی" برخی رشتهها همچون "علوم دینی و قرآنی" تخصصا باید توسط روحانیون تدریس شود و برخی همچون "مدیریت مدرسه"، تدریس پرورشی، تاریخ و عربی ترجیحا و برخی همچون علوم اجتماعی یا انشاء و ادبیات نیز به صورت مشترک از عهده روحانیون و غیر روحانیون برمیآید و یا مثلا در وزارت امور خارجه ترجیحا روحانیون میتوانند به عنوان کاردارهای فرهنگی یا سفرا نقش آفرین باشند.
✅ در تحقیق دیگری که توسط مجموعهای دیگر در این زمینه صورت گرفته بود، قریب به ۲۰ درصد مشاغل جامعه را روحانیت باید تأمین کند، اما متاسفانه امروزه درصد بسیار اندکی را روحانیت تأمین میکند و عمده طلاب بعد از رسیدن به مقطع خارج با این سوال مواجه میشوند که بعد از این همه سال تحصیل باید چه کنم؟ و آینده روشنی برای ایفای نقش اجتماعی جز در نقشهای سنتی روحانیت برای خود نمییابند.
✅ اگر طلبه ما از ابتدا برای ایفای کارکردهای اجتماعی مختلف خود آموزش ببیند و مقدمات ساختاری جذب و فعالیت او نیز دیده شود، مثلا برای تدریس در برخی رشتههای اختصاصی خود آموزش ببیند و جذب دانشگاه برای تدریس این رشتهها نیز منحصر به روحانیون شود، طلبه میتواند با خاطری آسوده، خود را برای ایفای این نقشها آماده کند.
✅ البته باید دقت داشت اگر برنامه به نحوی باشد که طلاب هویت خود را از دست دهند و بخواهیم با این الگو آنها را تبدیل به کارمند کنیم عملا این نسخه به ضد خود تبدیل میشود.
✅ تفاوت اساسی طلبهای که با حفظ هویت خود در یک شغل وارد میشود با کارمند این است که مسأله اصلی او اسلام است و نه درآمد و... فلذا کارکرد او و یک فرد غیر روحانی مثلا در حوزه تدریس بسیار متفاوت است.
وقتی یک روحانی ملبس، معلم یک مدرسه شود، در مدرسه هیأت هم راه میافتد، بچهها جذب مسجد نیز میشوند و خلاصه یک کار تربیتی آموزشی مستمر محقق میگردد.
✅ امروزه حوزه به "دختر بیخواستگاری" میماند که مجبور است هر گزینهای سراغ او آمد وی را قبول کند، چون آینده مالی و اجتماعی فرد در حوزه مشخص نیست و داوطلب حضور در حوزه نیز اندک است، بسیاری از داوطلبین حضور در حوزه امکان پذیرفته شدن در این صنف را بدست میآورند و این ماجرا به صورت دومینو وار مشکلات پس از خود را پدید میآورد که شرح آن خارج از غرض ماست.
هدایت شده از تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️صحنهاي كمنظير از #مقاومت تن به تن، #سیل بند انسانی جوانان #دهلاویه براي جلوگيري از ورود آب كرخه به #روستا
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
شرح حال
🔺ستاد اجرایی فرمان امام به وعده خود عمل کرد ارسال ۴۰۰۰ بسته لوازم خانگی شامل یخچال، اجاق گاز، فرش،
ستاد اجرایی فرمان امام یا همان بنیاد برکت علاوه بر این تامین سیمان مورد نیاز برای ساخت و یا بازسازی تمامی خانههای سیلزده را نیز به صورت رایگان بر عهده گرفت و قول ارسال چندهزار بسته لوازم خانگی برای مردم لرستان و خوزستان را نیز داد.
در حال حاضر نیز بسیاری از مواد مورد نیاز مناطق سیل زده به وسیله این مجموعه تامین میشود.
اگر تابستان به مناطق محروم کشور سفری کرده باشید احتمالا با مدارس مجهز و بسیار با کیفیت ساخته شده توسط این بنیاد مواجه شدهاید.
اما جالب اینجاست که بسیاری از مردم ما نمیدانند این بودجهها چگونه تامین میشود و این مجموعه تحت نظر چه کسی است؟!
بعد از انقلاب اسلامی اموال بسیاری از پهلویها که ظالمانه به تصرف خود درآورده بودند و خرج بدمستیهای اشرافی خانواده پهلوی میشد، مصادره شد و درآمدهای آن به دستور امام و تحت نظارت ولی فقیه به تولید، آبادانی و رفع محرومیتها اختصاص یافت.
این اموال از نظر شرعی جزو اموال بیصاحب و ظلمه محسوب شده و تحت عنوان انفال، در اختیار امام و حاکم جامعه قرار دارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کمکهای سلبرتیها به سیاهنمایی و بحران آفرینی...
هدایت شده از "مَطــــــــــــلَع"
💢آیت الله #سبحانی، از مراجع عظام تقلید، پول فروش خانهاش را به سیل زدگان اهداء کردند.
🔹حجتالاسلاموالمسلمین ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه با اشاره به فروش خانه آیت الله سبحانی، از مراجع تقلید شیعه برای کمک به #سیلزدگان خوزستان، گفت: ایشان یک برگ چکبانکی به من دادند و گفتند «من خانهای قدیمی داشتم، آن را فروختم و کمی از پول آن را در جایی هزینه کردم و مابقی را به شما میدهم تا به سیلزدگان بدهید. سلام مخصوص من را نیز به آنها برسانید».
🔹ایشان گفتند؛ من اگر میتوانستم خودم برای کمک به مردم به مناطق سیلزده میرفتم.
🏷 کانال "مطلع" در پیامرسان ایتا؛
https://eitaa.com/matla313
🏷 کانال "مطلع" در پیامرسان سروش؛
https://sapp.ir/matla313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ این عزیزان وحشی همون حشدالشعبی هستن که اومدن تو ایران کمک حالا سوال #اول اینها چه کمکی میتونن بکنن و #دوم آیا واقعا برای کمک اومدن یا برای سرکوب اتفاقات احتمالی ۹۸
#پایگاه_خبری_جانبازان_اصلاح_طلب
@janbazanesabz
شرح حال
✅ این عزیزان وحشی همون حشدالشعبی هستن که اومدن تو ایران کمک حالا سوال #اول اینها چه کمکی میتونن بکن
این پست را کانال جانبازان اصلاح طلب در تلگرام، قرار داده، این کلیپ مربوط به نیرو ویژههای پلیس عراق است و نه حشدالشعبی و مربوط به مسابقه زندگی در شرایط سخت است که باید بتوانی با دست خالی حیوان را ذبح کنی و خودت را زنده نگه داری؛
این گونه برنامهها در نیروهای نظامی کشورهای مختلف وجود دارد؛
مثلا یکی از دوستانی که در ارتش بود برای من تعریف میکرد که لاکپشت و یا مار را در زمان جنگ در کردستان یا فلان دوره خوردهاند؛
نشر این کلیپ برای تخریب حضور نیروهای حشدالشعبی برای کمک به سیل زدگان، نشانه خباثت و نفاق این طایفه است.
.........
نمونهای از این تمرینها در ایران👇
https://www.google.com/amp/s/ir.sputniknews.com/amp/iran/201609281876529/
هدایت شده از تریبون مستضعفین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ از زیورآلات دختران کشمیری تا دستان کوچک کودکان پاکستانی تا جوانان افغانی و موکب های عراقی
🔹وقتی جوانان مسلمان آلمانی با وجود #تحریم ها، کمکهایشان را به سختی برای #سیل زدگان ایرانی میفرستند
#سیل_مهربانی
🔹 t.me/teribon
🔺 Eitaa.com/teribon_ir
🔸 http://sapp.ir/teribon_ir
🔺http://ble.im/teribon_ir
سفرنامه تاورنیه مربوط به عصر صفوی.pdf
18.48M
🔹یکی از سفرنامههای بسیار زیبایی که ما را با گذشته ایران در عصر صفوی آشنا میسازد، سفرنامه "ژان باتیست تاورنیه" ترجمه ابوتراب نوری و تصحیح مجدد دکتر حمید شیرانی است که از مطالعه آن بسیار استفاده و لذت بردم.
🔹سفرهای او به ایران میان سالهای 1632 تا 1668م. صورت گرفت (در مجموع ۹ بار به ایران سفر کرد. شش مرتبه مستقیما به ایران آمد و سه بار در بازگشت از هند، به ایران وارد شد)؛
🔹هنگام مطالعه از مباحث بسیار مهم و جالب توجهی که در این کتاب آمده بود، فیشهایی برداشتم که فهرست آن را خدمتتان ارائه میکنم.
اطلاعاتی در عرصه حاکمیت – فرهنگ – مذهب – پزشکی و... ایرانیان در عصر صفوی؛
📌فهرست موضوعات مهم پرداخته شده در کتاب👇
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30
شرح حال
🔹یکی از سفرنامههای بسیار زیبایی که ما را با گذشته ایران در عصر صفوی آشنا میسازد، سفرنامه "ژان باتی
✍شاهدی از مناسبات روحانیت و دربار در عصر صفوی...
✅ بعد از قیام "شیخ صفیالدین اردبیلی قطب بزرگ صوفیان" و بدست گرفتن قدرت حاکمه ایران؛ از آنجا که برای اداره کشور نیاز به قانون و ساختارهای مشخص است و صوفیه از این منظر دارای نقص بزرگی بوده و هست، از فقهای شیعه برای نظاممند نمودن حکومت و اجرای فقه و قانون دعوت شد.
✅ برای اولین بار در عصر صفوی (۹۰۷-۱۱۴۸ ق) روحانیت شیعه برای تحقق اسلام، وارد همکاری جدی با حاکمان شد و توانست با عملکرد اجرایی و تبینی خود در این دوره، جامعه ایران که عمدتا مردم آن، سنی مذهب و محب اهل بیت بودند را به مذهب تشیع اثنی عشری دعوت نماید.
✅ در این دوره جریان اخباری حاکم بر فضای روحانیت شیعه به درستی توانست سامانی به امهات علمی شیعه و تدوین جوامع روایی و... دهد.
✅ "ژان پانیست تاورنیه" از مستشرقین عهد صفوی در فصلی از سفرنامه خود به جایگاه روحانیون در ساختار حاکمیت میپردازد که خلاصهای از آن را به عنوان سندی از حضور فعال روحانیت در ساختار قدرت این دوره برای تحقق اسلام در ادامه میآورم:👇
🔹همانطور که اعتماد الدوله وزیر اعظم و شخص اول در امور دنیوی و روحانی است، صدر نیز شخص اول روحانی در ایرن است، اما در مجلس شور و سایر مجالس رسمی، زیردست اعتمادالدوله مینشیند.
🔹فرق میان صدر ایران و مفتی عثمانی یعنی کلیهی علمای دو مملکت اینست که در عثمانی روحانیون دیگر نمیتوانند داخل طبقه غیر روحانیون بشوند اما در ایران مانعی برای اینکه صدر هم موقعی اعتماد الدوله بشود نیست.
🔹منصب صدارت روحانی در شخص واحدی محدود و متمرکز نیست، گاهی ممکن است دو نفر صدر باشند. چون موقوفات در ایران بر دو قسم است، یکی موقوفات سلطنتی و دیگری موقوفات متفرقه، به اینواسطه گاهی صدر هم دوتا میشود. آنکه رئیس موقوفات سلطنتی است ملقب به صدرالخاص است؛ و آنکه رئیس موقوات [متفرقه] ملقب به صدرالموقوفات میباشد. در سنه ۱۶۶۷م شاه دو نفر صدر منصوب کرد، که دو تن از خواهرانش را ازدواج کرده بودند.
🔹پس از صدر، رئیس شریعت و قوانین است و اداره موقوفات مساجد و غیره با اوست که عایدات آنها را جمعآوری نموده و به مصارف وقف و مخارجی که خود لازم میداند، برساند.
🔹دو تن از رجال بزرگ روحانی زیر دست صدر هستند که در شأن و رتبه و قدرت برابرند: یکی شیخالاسلام و دیگری به قاضی موسوم است و امور شرعی در میان این دو نفر تقسیم شده و همه کارهای صدر بدست آنها انجام میگیرد. تعیین و تسیمه این دو نفر نیز با شاه است، و بفرمان شاه باید منصوب شوند.
🔹تمام شهرهای عمده مملکت دو نفر به اسم "شیخ الاسلام و قاضی" هستند که به امورات مذهبی و قانونی رسیدگی مینمایند؛
🔹در هر مسجدی پیشنمازی است که باید در اول وقت حاضر شده به نماز بایستد و مردم به او اقتدا کنند و نماز بخواننند، پیشنماز همان است که در عثمانی امام میگویند.
🔹ملایان فقهای شرعی هستند و در عثمانی آنها را "حجت" مینامند، آنها روزهای جمعه به مسجد آمده و قرآن میخوانند و برای مردم تفسیر مینمایند. از تکالیف آنها یکی نیز تدریس علوم شرعی است که هرکس بخواهد تحصیل کند باید او را تعلیم دهند و به علامت قدس و ورع عمامه بزرگی از کرباس سفید بسر میگذارند و لباس سادهای از همان پارچه و همان رنگ بتن مینمایند. حرکتشان سنگین و رفتارشان متین و جدی و صورتشان عبوس است...
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30-2
..............................
📝 منبع: ژان پانیست تاورنیه، سفرنامۀ تاورنیه، تجرمۀ: ابوتراب نوری، به کوشش حمید شیدایی،1336، ص: ۵۸۸ -۵۸۹.
................................
📝 مطالب مرتبط:👇
سفرنامه "ژان باتیست تاورنیه"
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30
شجره نامه سادات کوار (در موضوع عملکرد روحانیت در منطقه کوار از شهرستانهای توابع شیراز در دوره زندیه)
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/04
دغدغه فهم، تبیین و تحقق دین
http://sharhhal.blog.ir/1397/12/10
ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/23-2