eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
138 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شرح حال
✍ انقلاب به تابو شکن نیاز دارد... ✅ در قضایای ۱۹ دی ۱۳۵۶ که بعد از شهادت جمعی در آن، چهلم‌های پی‌در پی شکل گرفت و جریان انقلاب اوج گرفت، یک نکته ویژه وجود دارد. مقاله‌ای علیه امام نوشته شده بود و عده‌ای مثل همیشه معتقد بودند: «الباطل یموت بترک ذکره» و می‌خواستند بی‌تفاوت از کنار این قضیه نیز عبور کنند! اما یک عده نسبتا محدودی تصمیم گرفتند کاری کنند و بی‌تفاوت نباشند و فضای سکوت را بشکنند. ✅ حجت الاسلام وافی نقل می‌کنند: «صبح روز بعد هیجدهم دی ماه، طلبه‌ای در طبقه دوم مدرسه خان، روزنامه مزبور را مقابل صورت گرفته بود تا شناسایی نشود و بلند بلند شروع کرده بود به خواندن. به گمان من شجاعت این فرد با شجاعت کسی که تمام عملیات‌ها را در جریان دفاع هشت ساله درک کرده است، قابل مقایسه نیست. شاید آنان که جو اختناق را حس نکرده باشند، از هضم این حقیقت عاجز باشند؛ اما قدیمی‌ها می‌دانند که یک «مرگ بر شاه» در آن فضا که بردن نام امام مو بر تن افراد راست می‌کرد، چقدر جرأت و جسارت می‌طلبید حتی اگر کسی فریاد می‌زد: «برای سلامتی آن کسی که خودتان او را می‌شناسید، صلوات بفرستید!»، مردم می‌لرزیدند. اگر هم صلوات می‌فرستادند، صداهایی بود که از ته چاه می‌آمد.» 📝 منبع: شیرخانی، علی، حماسه 19 دی قم، ص: ۱۹۹. https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
هدایت شده از شرح حال
✍️ نمونه‌هایی از شبهات مقدس‌نمایان حوزوی... ✅ شاید برای نسل جوان حوزه مشخص نباشد که چرا امام در منشور روحانیت می‌گویند: «خون‏ دلى‏ كه پدر پيرتان از اين دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختي‌هاى ديگران نخورده است.» امام در همان منشور روحانیت، اشاره‌ای به این مطلب می‌کنند که این جماعت چه تفکرات اشتباهی را به اسم دین به خورد جامعه می‌دهند و با نسخه اسلام آمریکایی خود راه را برای شناخت اسلام ناب می‌بندند. ✅ ایشان در سخنرانی ۲۹ بهمن ۱۳۵۶به مناسبت «کشتار ۱۹ دی قم» به برخی از شبهات این جماعت اشاره می‌کنند: 👈«اگر خود حضرت صاحب- سلام اللَّه عليه- مقتضى بدانند خوب خودشان تشريف بياورند»! يكى از علما اين جورى مى‏‌گفت- خدا رحمتش كند- كه «من كه دلم بيشتر نسوخته به اسلام از حضرت صاحب- سلام اللَّه عليه؛ خوب ايشان هم كه مى‏‌بينند اين را، خود ايشان بيايند؛ چرا من بكنم»! ... اسلام اينها را نمى‏‌پذيرد. ... اينها مى‏‌خواهند از زير بار در بروند. يك چيزى درست مى‏‌كنند، دو تا روايت از اين طرف از آن طرف مى‏‌گردند پيدا مى‏‌كنند كه خير، با سلاطين مثلًا بسازيد، دعا كنيد به سلاطين. اين خلاف قرآن است. ... اگر صد تا همچو روايتٔ‌هايى بيايد، «ضربِ به جِدار» مى‏‌شود. خلاف قرآن است، خلاف سيره انبياست. با اينكه روايتى نيست. شما وقتى ملاحظه مى‏‌كنيد آن همه رواياتى كه ... اگر مايل باشى كه زنده باشد اين سلطان، تو هم با او محشورى. مسلمان مگر مى‏‌شود مايل باشد به اينكه يكى زنده باشد و ظلم كند، آدم بكشد؟ رابطه داشته باشد با يك كسى كه آدم مى‏‌كشد، عالِم مى‏‌كشد ... مسلمان اگر بخواهد اهتمام به امور مسلمين نداشته‏ باشد كه مسلمان [نيست‏]؛ لَيْسَ بِمُسْلِمٍ؛ «مَن اصبحَ و لَمْ يَهْتَمَّ بامورِ المُسلمينَ فَلَيسَ بمُسلِمٍ.» هى هم بگو لا اله الا اللَّه، مُسْلم نيست اين طور. اسلام آن است كه به درد مسلمين بخورد؛ مسْلم آن است كه به درد مسلمین بخورد، برسد به درد مسْلم كه آقا كشتند جوان‌هاى ما را. ما بى‏‌تفاوت باشيم؟ كشتند علماى ما را، ما بى‏‌تفاوت باشيم؟ كشتند مؤمنين و مسلمين را، ما بى‏‌تفاوت باشيم؟ » 📝 صحيفه امام ؛ ج‏ ۳؛ ص۳۳۹- ۳۴۱. 👈«در بين ما هم اشخاصى هستند كه [مى‏‌گويند] «اولو الامر» هر چه، هر زهر مارى مى‏‌خواهد باشد، بايد ما از او اطاعت كنيم! «اولو الامر» است! «اولو الامر» يعنى زورگو؟! با زورگو نبايد حرف زد. خب، پس چرا امام حسن(ع) مخالفت كرد؟ چرا امام حسين(ع) مخالفت كرد با «اولو الامر»، آن وقت كه «اولو الامر» عبارت از يزيد بود؟ «تُؤْتِي الْمُلْكَ‏» يكى از آخوندها به من نوشته بود- چند سال پيش از اين- كه شما مخالفت چرا مى‏كنيد با او؛ «تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ؛» خداوند هر كس را مى‏‌خواهد [سلطنت مى‏‌دهد]، اين‏ مملكت را خدا داده [به او]؛ من جواب او را كه ندادم، قابل جواب نبود اما اين تكذيب قرآن است. مگر فرعون را كس ديگر مُلْك به او داده بود؟ آن هم خدا به او داده بود، پس چرا موسى(ع) رفت با او مخالفت كرد؟ مگر نمرود را كسى ديگر به او اعطاى مُلْك كرده بود؟ آن هم از طرف خدا است، پس چرا ابراهيم(ع) مى‏‌رود با او مخالفت مى‏‌كند؟ چرا پيغمبر(ص) مخالف است؟ چرا حضرت امير(ع) با معاويه؟ خب معاويه هم در آنجا يك «اولو الامرى» است براى خودش. خب، بعد از آن چرا امام حسن(ع) با او مخالفت كرد؟ امام حسن(ع) پدر معاويه را درآورد. امام حسين(ع) چرا پا شد با چند نفر از عيالاتش رفت؛ با پنجاه- شصت نفر راه افتاد رفت آنجا مخالفت «اولو الامر» كرد. اين حرف‌ها حرف‌هاى نامربوط است. آن «اولو الامر»ى كه پهلوى خدا و رسول قرار مى‏‌گيرد بايد پهلوى خدا و رسول(ص) باشد. بايد مثل خدا و رسول(ص)- بلاتشبيه- يعنى ظِلّ خدا و رسول(ص) بايد باشد. حكومت سلطان اسلام «ظلّ اللَّه» است. معنى «ظل» اين است كه حركتى ندارد خودش، حركت به حركت اوست: سايه آدمْ خودش كه حركتى ندارد؛ هر حركتى آدم مى‏‌كند سايه هم، دستش را اين جور مى‏‌كند، سايه هم همان طور. «ظلّ اللَّه» اين است؛ آن كسى را كه اسلام به «ظلّ اللّهى» شناخته است، اين است كه از خودش يك چيزى مايه نگذارد، به تَبَع احكام اسلام حركت بكند، حركتْ حركت تَبَعى باشد.» 📝 صحيفه امام، ج‏ ۳، ص: ۳۴۸. https://eitaa.com/sharhe_hal
دیروز اتفاقات تازه‌ای در صحنه نبرد جریان مقاومت با جریان صهیونیستی رخ داد، ارتش ایران یک نفتکش آمریکا که قبلا با آن نفت ایران توقیف شده بود را عوض چندین مورد مصادره نفت ایران در قبل از آن، مصادره کرد، یمن هم که به چند ناو آمریکا حمله کرده بود و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها دیشب یمن را بمباران کرده‌اند. سطح درگیری خیلی آرام دارد بالا می‌رود و پای بحرین هم دارد وسط می‌آید. تجربه تاریخی نشان داده جریان مقاومت اگر عقبه مردمی آن حفظ شود در هر جنگی علی رغم همه هزینه‌ها و سختی‌هایش، یک سطح ارتقاء توان پیدا می‌کند. ان شاء الله برای خدا در صحنه نبرد با ظالمان می‌مانیم. تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم. «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ» https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از شرح حال
ماه رجب استاد حمید وحیدی .mp3
12.26M
در آستانه بهار معنویت پاسخ استاد حمید وحیدی به سوال مخاطبین در خصوص بیان توضیحات و سفارشات لازم برای بهره‌مندی از ماه مبارک رجب. ۲بهمن۱۴۰۱ - نقش مکان ها و زمان ها در رشد معنوی و علمی - سرادقات الهی - فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ - هر جا نمیتوان درس خواند - هر جا نمیتوان نماز خواند - ماجرای بعد جنگ صفین و ردالشمس امیرالمومنین علیه السلام - مکان ها با هم فرق دارند زمان ها هم همین طور هستند - جایگاه ویژه شب نزد خداوند متعال - وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا - إِنَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا - قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا - ویژه ترین زمان ماه رمضان - ماه رجب گیت ورود به ماه رمضان - رجب اسم نهری است در بهشت - ویژگی نهر پاکیزه کنندگی و طهارت بخشی است فلذا ماه رجب به نهر تشبیه شده است. 🌀 @HamidVahidi_ir 🌐 http://hamidvahidi.ir
🔰دعای هر روز ماه مبارک رجب که نقل شده است، امام صادق(علیه السلام) هر روز می‌خواندند و خواندن آن توسط علما بسیار سفارش شده است. بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹خابَ الوافِدُونَ عَلى‏ غَيْرِكَ، 🔸نوميد شدند آنان كه بر ديگرى‏ جز تو وارد شدند. (وفد: وقتی کسی به نمایندگی نزد امیری می‌رود.) 🔹وَخَسِرَ المُتَعَرِّضُونَ اِلاَّ لَكَ، وَضاعَ المُلِمُّونَ اِلاَّ بِكَ،  🔸و زيان كار شدند كسانى كه به غير از تو رو كردند و گمراه شدند کسانی که جز به واسطه تو آگاه شدند. (تعرض: چیزی را خواستن - ملم: کسی که نسبت به چیزی آگاه است.) 🔹وَاَجْدَبَ‏ الْمُنْتَجِعُونَ اِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ، بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبينَ،  🔸و گرفتار قحطى شدند افراد به دنبال خوشی و آبادی‌هایی كه آبادی و خوشی را با غیر از فضل تو طلب کردند؛ در خانه‏‌ات به‏ روى مشتاقان باز. (اجدب: دچار قحطی شدن - منتجع: جای آباد و خوش آب و هوا که مردم به سوی آن رو کنند.) 🔹وَخَيْرُكَ‏ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبينَ، وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّآئِلينَ، وَنَيْلُكَ مُتاحٌ لِلأمِلينَ، 🔸و خير و نيكي ات‏ به خواستاران عطا شده و فضل و بخششت براى خواهندگان مباح و آزاد است؛ عطايت براى آرزومندان مهيّاست‏. 🔹وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاكَ، وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ ناواكَ،  🔸و روزيت حتّى براى كسانى كه نافرمانيت كنند گسترده است و بردباريت حتّى در مورد آن كه به دشمنيت‏ برخاسته شامل است؛ 🔹عادَتُكَ‏ الْإِحْسانُ اِلَى الْمُسيئينَ، وَسَبيلُكَ الإِبْقآءُ عَلَى الْمُعْتَدينَ،  🔸 شيوه ‏ات نيكى به بدكاران است و راه و رسمت زندگى دادن به سركشان است؛  🔹اَللّهُمَ‏ فَاهْدِنى‏ هُدَى الْمُهْتَدينَ، وَارْزُقْنىِ اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدينَ، 🔸خدايا! پس مرا به راه راه‏يافتگان رهبرى كن و كوشش كوشايان را روزيم كن‏ 🔹وَلاتَجْعَلْنى‏ مِنَ‏ الْغافِلينَ الْمُبْعَدينَ، واغْفِرْلى‏ يَوْمَ‏ الدّينِ‏. 🔸و قرارم مده از بى ‏خبرانِ دور شده از دربارت و در روز جزا گناهم بيامرز ! https://eitaa.com/joinchat/3499884818C4a82ae00a1
مقایسه آمار کشته‌های سرما در اروپا در مقایسه با کشته‌های بر اثر عوامل دیگر در ایران. اگر این اتفاق در ایران افتاده بود مساوی با یک بحران جهانی و تحقیر ملی بود. بنده خدایی رفته بود پاریس می‌گفت اونجا اگر کسی خانه دوخواب داشته باشه خیلی خیلی پول‌دار حساب میشه تازه اونها حال رو هم یک اتاق حساب می‌کنند، یعنی به حساب ما پول‌دارهای اونجا خونه یک خواب دارند! در مقایسه‌هامون، اگر فرهنگ مرغ همسایه غازه رو کنار نگذاریم و درست نبینیم فکر می‌کنیم خودمان در جهنیم بقیه در بهشت ولی آدم اگر درست نعمت‌های اختصاصی خودش رو ببینه، احساس میکنه توی بهشته. آمار بعدی رو ببینید.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از شرح حال
نتایج پیمایش انگیزه شناسی بانوان بی‌حجاب نشان می‌دهد. ۷۰ درصد این خانم‌ها در صورت داشتن توان مالی زندگی کردن در هر کشور غیر از ایران را ترجیح می‌دهند. این مطلب نشان می‌دهد اکثریت این افراد چه دیدگاه منفی و سیاهی نسبت به کشور خود دارند و خارج از ایران را چه بهشتی می‌دانند! همچنین تعلق خاطر آنها به خانواده و بستگان هم به قدری نیست که مانع آنها شود و فقط موانع مالی مانع مهاجرت آنها شده است. سبک زندگی سنتی با پیوست‌های محکم خانوادگی در کشورهای عربی خودش یکی از عوامل مهم حفظ حجاب بانوان است و دقیقا مقابل آن افزایش برهنگی و رفتارهای خلاف عفت ملازم ترویج سبک زندگی فردی و غربی است. 📌به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
✍️ کار انبیاء مرز بندی بین خوبان و بدان 🔻اصلاً دين يك صف‌بندى است، يك جبهه‌بندى است. همه‌ى پيغمبرانى كه آمدند اوّلْ كارى كه كردند، يك چوب زدند وسط و اجتماع را دو قسمت كردند - به مؤمن و غير مؤمن، مؤمن و كافر - و يك صف‌بندى به‌وجود آوردند كه بعضى از آيات شريفه‌ى قرآن كه محلّ بحث و اختلاف‌نظر است [مثل] «وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَهُمُ الْبَيِّنٰاتُ‌»، ... 🔻[وقتى] جامعه‌ى جاهلى اين حركت عظيم را شروع كرده به‌طرف سراشيب سقوط و فنا، و دارد همين‌طور ميرود؛ بزرگش، كوچكش، فقيرش، غنى‌اش، عالمش، جاهلش، همه و همه - در يك جامعه‌ى جاهلى و طاغوتى اين‌جورى است ديگر؛ مثل جامعه‌ى خود ما كه همه ميرفتيم به‌طرف چه‌؟ به‌طرف بيهودگى و هرزگى و ظلم و فسق و فجور و بالاخره درك اسفل - وقتى پيغمبرى مانند موسى، عيسى، ابراهيم و پيغمبران ديگر در يك چنين جامعه‌اى ظاهر مي‌شود، اوّلْ كارى كه مي‌كند [اين است كه] يك ايست مي‌دهد به اين كاروان فساد؛ اين كاروانى كه پيشاپيشِ اين كاروان، طاغوت قرار دارد و دارد مي‌برد اينها را به‌طرف آتش جهنّم؛ ... ، ناگهان پيغمبر ظاهر مي‌شود و يك ايست مي‌دهد كه اينها را نگه دارد؛ غالباً هم در وهله‌ى اوّل زورش به اين حركت عظيم و اين كاروانى كه دارند همين‌طور ميدوند طرف دارالبوار، نميرسد؛ وقتى همين‌طور دستش را باز مي‌كند، يك چند نفرى را مي‌تواند نگه دارد كه اينها نروند. و تدريجاً شروع ميكند دانه‌دانه، ذرّه‌ذرّه، كم‌كم، جمع‌جمع و عدّه‌عدّه - وقتى عدّه زياد شد، همه را - جلوى همه‌ى اين جمع را سد مي‌كند و نمي‌گذارد اينها بروند بريزند در آن درّه‌ى جهنّم؛ كار پيغمبر اين است. 🔻خب، اوّلى كه پيغمبر وارد ميشود و جلوى اين عدّه را مي‌گيرد، يك صف‌بندى درحقيقت ايجاد مي‌شود؛ دو گروه ميشوند اين مردم: يك عدّه‌اى كه همين‌طور دارند مي‌دوند طرف همان سرنوشت بد و زشت و غم‌انگيزى كه در انتظار آنها است؛ يك عدّه هم هستند كه نداى پيغمبر را قبول مي‌كنند و ايست مي‌كنند و از اين راه خلاف برمي‌گردند به‌طرف راه صواب، يا اندكى توقّف مي‌كنند بعد برمي‌گردند. خب بين اينها، بين اين دو گروه، رابطه رابطه‌ى بغض و كينه است؛ در آيات قبلى در همين سوره، از قول ابراهيم (عليه السّلام) بود كه 👈 «كَفَرْنٰا بِكُمْ وَ بَدٰا بَيْنَنٰا وَ بَيْنَكُمُ الْعَدٰاوَةُ وَ الْبَغْضٰاءُ أَبَداً حَتّٰى تُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ وَحْدَهُ‌». ببينيد، اين آيه از اوّل تا حالا دارد همين صف‌بندى را - كه مبناى آن ايمان به خدا است و عامل صف‌بندى و نقش‌بندِ صف‌بندى، محبّت است و بغض - براى ما تشريح مي‌كند و شقوقش را ذكر مي‌كند. 📖 منبع: (تفسیر سوره ممتحنه)، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات انقلاب اسلامی، تهران - ایران، ۱۳۹۹ه.ش. ص: ۵۷. 🎙توضیح شفاهی متن. ۱۳ 🌐لیست قسمت‌های قبل 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal
وزارت خارجه عراق اعلام کرده از ایران به شورای امنیت شکایت می‌کنیم، مسئول شورای امنیتشون هم خیلی محکم محکوم کرد و چند بار تاکید کرد اینجا ساختمان جاسوسی نبوده و خانواده اینجا زندگی می‌کردن. پاکستان هم محکم نقض حریم هوایی خودش رو محکوم کرده‌. مردم باید بدانند کشور اگر برای حفظ امنیت و خط و نشان کشیدن برای دشمنان اقدامی می‌کند، هزینه‌هایی هم دارد و خودشان هم می‌دانند ولی پای این اقدام می‌ایستند تا هرکس بخواهد علیه ما کاری کند بداند ایران تعارف ندارد و اقدام متقابل انجام می‌دهد، همسایه‌ها هم بدانند به صلاحشان نیست اجازه دهند مقرهای تروریستی در کشورشان علیه ما شکل بگیرد. خوب نیست که در رسانه‌های خودی ولو غیر رسمی، هیچ اشاره‌ای به این پیامدها نشود و بهتر است شفاف به مردم بگوئیم با وجود این پیامدها پای این کار ایستاده‌ایم. 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal