eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند خان‌گزیده‌ها برای اینکه بفهمیم چه ظلمی بر مردم مستضعف این سرزمین در دوران طاغوت می‌گذشت، دیدن این مستند واجب است. اگر کسی مثل شهید آوینی آن روز پا نمی‌شد برود سمت فیروزآباد فارس بخشی از این جنایات را ثبت و ضبط کند کسی باورش نمی‌آمد این جنایات روزی رخ داده است. هنوز هم فرصت باقی است پدربزرگ‌های ما از جنایات خان‌ها خاطره بسیار دارند و ما تکلیف داریم هرچقدر می‌توانیم آنها را ثبت و ضبط کنیم. خود بنده نمونه‌های بسیاری از جنایات خان‌ها را از دهان پدربزرگم و دیگران شنیده‌ام اما متأسفانه برخی از آنها را فقط ضبط کرده‌ام. ...... اگر در باز کردن فیلم مشکل داشتید از نرم افزار vlc استفاده کنید.
41.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از سال ۹۲ بهترین گزینه‌ای که برای انتخابات می‌شناختم سعید جلیلی بود و همچنان هم بر این عقیده هستم. حواسمان باشد، وحدت هم یک عنوان کلی است مثل عنوان‌هایی چون آزادی و اعتدال و... که به واسطه آن فریب خوردیم، وحدت بر سر حق و اطاعت از ولی ارزشمند است اما جایی که قرار است رقابت باشد و انتخاب مردم باز باشد مردم حرف‌ها را بشنوند، با چیزی به اسم وحدت به ضمیمه لولوی ما نیاییم، اصلاح‌طلب‌ها می‌آیند، حق انتخاب مردم را از آنها گرفتند. انگار نه انگار که همین اصلاح‌طلب‌های فعلی اصول‌گراهای نسل قبل بودند. انگار نه انگار که اینها نه افرداشان و نه اندیشه‌هایشان تفاوتی ندارد، فقط بازی دو قطبی ساخته‌اند برای فریب مردم. یکی چماق مردم را بر سر دیگری زد درحالی که مردم را هیچ هم حساب نمی‌کند و دیگری چماق ولایت را بر سر مردم در حالی که خیلی وقت‌ها ولایت فقط شعارش است. دو قطبی ما دو قطبی عدل و ظلم است، دو قطبی که مردم و رهبری در یک سو مطالبه عدالت دارند و همه ظالم‌ها و مفسد‌ها و باندبازهای بی‌تقوا از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و... مقابلش هستند. https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
از سال ۹۲ بهترین گزینه‌ای که برای انتخابات می‌شناختم سعید جلیلی بود و همچنان هم بر این عقیده هستم. ح
✍ وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فِيهَا... ✅ «چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی» این یک قانون بسیار مهم عالم است که تجربه اجتماعی آن را ضرب المثل کرده است. ✅ امیرالمؤمنین(علیه السلام) نیز در وصیت‌های خود به امام حسن(علیه السلام) به این قانون مهم اشاره می‌کنند و می‌گویند: 🔸يا بُنَي‏ وَ اعْلَم‏... ای فرزندم بدان... 🔹منْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِهِ هر كه تيغ ستم كشد به همان شمشير كشته شود. 🔸و مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فِيهَا هر كه براى برادرش چاهى كند در آن افتد. ✅ این قانون بیشتر برای به اصطلاح زرنگ‌ها است، نه برای مردم عادی، مردم عادی برای کسی چاه نمی‌کنند، این به اصطلاح زرنگ‌ها هستند، این سیاست‌مدارها هستند که به گمان زرنگی هر روز دسیسه‌ای برای رقبای خود می‌چینند. 📌 یک اتفاقی که در این چندسال به صورتی خارق العاده رخ داد و درسی بود از همین قانون عالم، حکایت همین چاه‌ها و تهمت‌هایی بود که آقایان زرنگ برای بقیه کندند، کافی است فیلم‌های تهمت‌هایی که ۸ سال پیش از گفته شد را این روزها مرور کنیم.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3172
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حواسمان به بحث‌های اصلی و فرعی در زمان آتی باشد، وقتی طرف حرفی برای گفتن ندارد و همه وعده‌هایش پوچ شده، انواع و اقسام بحث‌های فرعی نسبت به خودش، را پیش خواهد کشید، اما پاسخ باید مشخص باشد: «شما درست می‌گویی، بگو ببینم چه کردی؟ وعده‌هایت چه شد؟!»
✍️در دوران امر بین محذورین واقع می‌شوی... 🎙آیت‌الله حائری شیرازی: ✅ حضرت امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «لَوْ أُتِيتُ‏ بِشَابٍ‏ مِنْ‏ شَبَابِ الشِّيعَةِ لَا يَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُه‏» اگر یک جوان شیعه پیش من بیاید که مسائل اصول عقائدش را بلد نیست و دین را چنان که هست متوجه نیست، او را می‌زنم (لَأدّبُتْهُ)؛ تأدیبش می‌کنم. چرا؟ چون وقتی عالم نیست به افراط و تفریط می‌افتد، «لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا» مْفرِط یک محذور است، مْفَرِط هم یک محذور است، به خاطر اینکه جاهل است به یکی از این دو محذور می‌افتد. ✅ این در تمام مسائل کاربرد دارد. یعنی اگر در اصلش اقدام نکردید در فرع در دوران امر بین محذورین واقع می‌شوید. با دشمنی مقابله نکردید تا بر شما غالب شد. حالا دیگر هرکاری بکنید دوران امر بین محذورین است. تسلیم شوید یک محذور، مقاومت هم کنید یک محذور است. چرا؟ چون حاکم بر شما شده است. ✅ «لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْيَ‏ عَنِ‏ الْمُنْكَرِ، فَيُوَلِّيَ اللَّهُ أَمْرَكُمْ شِرَارَكُمْ، ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ» این هم دقیق همان است. یعنی امر به معروف و نهی از منکر زمینه حاکمیت اخیار است. ترک امر به معروف و نهی از منکر زمینه حاکمیت اشرار است. بعد که اشرار آمدند دیگر دوران امر بین محذورین است. مقابله کنی تو را از بین می‌برد. مقابله نکنی احکام از دستت در می‌رود. تو را نمی‌گذارد که اجرا کنی. یعنی در یک مقطعی که باید به آن برخورد کنی نکردی، در مقطع دوم در دوران امر بین محذورین واقع می‌شوی. ✅ پس شما هر جا نگاه کنید که این کار را نکردند، گرفتار این مشکل شدند. حالا می‌توانید اسمش را بگذارید علت و معلول یعنی در عالَم علت اقدام نکردید، در عالَم معلول جنگ با معلول هیچ نتیجه‌ای ندارد. می‌توانید اسمش را بگذارید سیستم، یعنی اصل، مسئله را باید در سیستم درستش کنید تا بعد بتوانید در فرع اجرایش کنید. .................. 📝 پی‌نوشت: مشکل اساسی دولت آقای روحانی این بود که نخواست در اصل مشکل خود را حل کند و در فرع به محذور دچار شد، این مشکل را خیلی از این اصول‌گراهای ما نیز دارند، آنهایی که از چالش با ابرقدرت‌ها و آمریکا حذر دارند و می‌خواهند به اصطلاح با یک دیپلماسی قوی‌تر یا حتی به انضمام کار جهادی در داخل و تقویت اقتصاد مقاومتی گفتمان سیاست خارجی خود را نیز پیش ببرند، اینها هم در نهایت در محذور خواهند افتاد، آنهایی که می‌خواهند مقابل ظالمان سکوت کنند و خارج از بازی گرگ و میش دنیا باشند، از مظلوم حمایت نکنند و با ظالم هم سر یک سفره ننشینند اینها هم راه به جایی نخواهند برد... https://eitaa.com/sharhe_hal
جلسه_۴_قسمت_۱.mp3
18.79M
ارائه زمانه و زندگی حضرت امام دوران استادی- جلسه چهارم: ۱۳۲۶-۱۳۳۰ش، دوره بعد از تثبیت زعامت آیت‌الله بروجردی و تلاش حضرت امام برای ورود ایشان به صحنه مبارزه. «قسمت اول» از جلسه چهارم: مقدمات و مبانی. این ارائه برای جمعی از طلاب مشهدی انجام شده است و ان شاء الله به توفیق الهی، جلسات بعد آن تا پایان دوره استادی حضرت امام(ره) در روزهای آتی ارسال خواهد شد. ......... 🔻 جلسه اول: ۱۳۱۶ _ ۱۳۲۰ش، درس اخلاق.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3146 🔻 جلسه دوم: ۱۳۲۰- ۱۳۲۴ش، دوران اشغال. «قسمت اول» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3147 «قسمت دوم» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3148 🔻جلسه سوم: ۱۳۲۴- ۱۳۳۰ش، دوره زعامت مراجع ثلاث و ابتدای زعامت آیت‌الله بروجردی. «قسمت اول» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3152 «قسمت دوم» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3153 ......... حمیدرضا باقری https://eitaa.com/sharhe_hal
جلسه_۴_قسمت_۲.mp3
36.75M
ارائه زمانه و زندگی حضرت امام دوران استادی- جلسه چهارم: ۱۳۲۶-۱۳۳۰ش، دوره بعد از تثبیت زعامت آیت‌الله بروجردی و تلاش حضرت امام برای ورود ایشان به صحنه مبارزه. «قسمت دوم» از جلسه چهارم: بررسی و تطبیق، بحث‌های تاریخی این بازه. این ارائه برای جمعی از طلاب مشهدی انجام شده است و ان شاء الله به توفیق الهی، جلسات بعد آن تا پایان دوره استادی حضرت امام(ره) در روزهای آتی ارسال خواهد شد. ......... 🔻 جلسه اول: ۱۳۱۶ _ ۱۳۲۰ش، درس اخلاق.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3146 🔻 جلسه دوم: ۱۳۲۰- ۱۳۲۴ش، دوران اشغال. «قسمت اول» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3147 «قسمت دوم» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3148 🔻جلسه سوم: ۱۳۲۴- ۱۳۳۰ش، دوره زعامت مراجع ثلاث و ابتدای زعامت آیت‌الله بروجردی. «قسمت اول» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3152 «قسمت دوم» 👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3153 ........ حمیدرضا باقری https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️ مسلمان شدن یک آمریکایی فقط با این تکه فیلم از امام خمینی ره در استقبال از ماه مبارک رمضان | 👤 خاطره حجت الاسلام آقاطهرانی از مسلمان شدن یک آمریکایی با همین فیلم : 🔹 من زمانی در کاروان خارجی‌های حج بودم. جمعی از جوانان امريكایی با ما بودند. آقایی به نام برادر مجاهد بود که تقریبا ۷۰ ساله بود و در‌‌ همان سن مسلمان شده بود. یعنی انسان تا حیات دارد، می‌تواند تغییر و تحول داشته باشد. 🔹 ‌‌‌بنده از آقای مجاهد پرسیدم که چه شد كه مسلمان شدی؟! پاسخ داد من یک نوار دیدم، کارم را‌‌ همان نوار تمام کرد. پرسیدم چه نواری بود؟ ‌‌‌گفت یک ویدئوکاستی بود از امام خمینی(ره) که به دستم رسید. این نوار را که دیدم و گوش دادم، اول سخنرانی امام را دیدم كه گفت: « ! we are nothing». ناگهان تکان عجیبی در من ایجاد شد. یعنی واقعاً ما هیچی نیستیم؟ آمدم دنبال اینکه ببینم این فرد کیست و کجاست. همین مسأله موجب شد تا با اسلام و تشیع و اهل بیت(عليهم‌السلام) آشنا و نهایتاً مسلمان بشوم؛ با همین یك نوار. این ارزش‌مند است که یک نفر می‌تواند با یک نوار، چنین تحولی در انسان‌ها ایجاد کند. ........... 📝 پی نوشت: اساتید اخلاق و عرفان می‌گویند آخر عرفان همین است که ما واقعا ادراک کنیم که ما فقیر مطلق بلکه همان خود فقر هستیم. همه چیز، همه یعنی همه چیز علی الاطلاق بدست خداست. هرچقدر بیشتر به این معنا واقف شویم و تجربه کنیم، صبر و توکل و بخشش و خلاصه همه صفات ایمان ما افزوده می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغات آمریکایی‌ها😊 برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات، ظاهرا این بار چون برای پیشرفت کشور خودشان هست، حرف‌های خوبی می‌زنند.🤔 به قول مولانا که: قطره دریاست اگر با دریاست ورنه آن قطره و دریا دریاست. https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ قرآن نمی‌گوید مرگ بر فرعون؛ می‌گوید مرگ بر قوم فرعون... 🎙آیت‌الله حائری شیرازی: ✅ از آن زمان که مسئله رابطه انسان و محیط مطرح شد و فکر انسان ساخته محیط تلقی شد، مسئله مسئولیت و اختیار در انسان در سایه قرار گرفت. ✅ در سوره زخرف آیه ۵۴ در مورد به وجود آمدن یک نظام دیکتاتوری تحلیل قرآن از این مسئله‌ای که به جامعه شناسی مربوط می‌شود چنین است که فرعون «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ». فرعون قوم خودش را سبک کرد، استخفاف یعنی بی‌اعتباری، خفت دادن، حقیر کردن و پست شمردن، قوم خودش را استخفاف کرد، در نتجه او را اطاعت کردند. ✅ این شیوه هر مستکبری است که به قوم خودش این چنین می‌کند و ما می‌گوئیم: لعنت به فرعون، اما قرآن این چنین نمی‌گوید، می‌گوید: لعنت به قوم فرعون که پذیرفتند، می‌گوید قوم او بودند که زیر بار این استخفاف رفتند، ریشه رشد فرعون در فسق قوم او است؛ چون در آخر آیه می‌گوید: «إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ». نمی‌گوید لعنت به فرعون که فاسق بود، می‌گوید: مرگ بر قوم فرعون، آن‌ها فاسق بودند. ✅ قرآن زیر بنا را در وضع مردم مشاهده می‌کند، این به معنی اصالت انسان و به معنی اصالت مردم است، این یعنی پایگاه را انسان شناختن و بر روی آن تکیه کردن است، در حالی که ناس را مذمت می‌کند، یاد می‌کند از یک امتیاز بزرگی که در آنهاست یعنی در لسان مذمت تعریف می‌کند؛ مردم را تعریف کرده در حالی که ظاهرا دارد مذمت می‌کند، می‌گوید در این مسئله مسئول اصلی مردمند، قدرت‌ها به دست مردم است، آن‌ها نیرومندند، آن‌ها صاحب توان و قدرتند، فرعون کیست که بتواند مردمی را استخفاف کند، آن‌ها هستند که همه راه‌ها را به فرعون ختم می‌کنند. ✅ آنهایی که در ملت‌ها به امپریالیسم حمله می‌کنند، اشتباه می‌کنند ریشه‌های قدرت آن‌ها در انحراف اقوام است، آن‌ها صاحب قدرت نیستند، انحراف جامعه به آن‌ها قدرت می‌دهد، آن‌ها انسان را دست کم گرفتند و قدرت انسان را نفی می‌کنند. آنهایی که چنین فکر می‌کنند که ریشه بدبختی‌ها در بیرون است به یاس می‌افتند و نومید می‌شوند، آنهائی نومید نمی‌شوند که ریشه قدرت را در داخل خود مردم می‌دانند و انسان را چنین شناختند. ✅ اگر انسان تسلیم نشود کسی نمی‌تواند تسلیمش کند، کسانی که می‌گویند انسان‌ها سازش و تسلیم را پیش گرفتند، قرآن می‌گوید، وای بر قوم فرعون که فاسق بودند، اگر آن‌ها فاسق نبودند سازش و تسلیم را قبول نمی‌کردند. ✅ قرآن می‌گوید استخفاف فرعون یک مسئله عادی است، این چیز تازه‌ای نیست که انسان بخواهد بر انسان‌های دیگر تسلط داشته باشد، این یک کشش عادی است، هوای نفس است. چه کسی می‌تواند جلو این را بگیرد؟ این فرعون را سر ببرید، یکی دیگر سبز می‌شود، اصل مطلب در خود مردم است که زیربار نروند. ............... 📝 پی‌نوشت: ممکن است برخی بگویند: پس حالا عوض مرگ بر آمریکا، بگوییم: مرگ بر مردم آمریکا! عوض مرگ بر انگلیس، بگوییم: مرگ بر مردم انگلیس! در حالی که مثلا مراد مرحوم حائری از عبارت: «آنهایی که در ملت‌ها به امپریالیسم حمله می‌کنند، اشتباه می‌کنند ریشه‌های قدرت آن‌ها در انحراف اقوام است» اقوام آن امپریالیست‌ها نیست، بلکه اقوامی است که تحت سلطه این امپریالیست‌ها قرار می‌گیرند. مردمی که بپذیرند باید تحت سلطه سخت و استخفاف کننده یا همان امپریالیسم باشیم و چاره‌ای دیگر نداریم، مراد است و نه کسانی که تحت حاکمیت قدرت نرم و ناآگاهانه به واسطه دموکراسی تحت حاکمیت امپریالیست‌ها هستند. امپریالیست‌ها برای مردم خودشان چندان هم امپریالیست نیستند. https://eitaa.com/sharhe_hal
✍اختراع این پیکور مقابل کل خدمات اسلام... ✅ چند روز قبل جایی تعمیرات ساختمانی داشتیم، برای خراب کردن قسمت‌هایی از خانه یک پیکور قوی داشتیم که به سرعت هرچه را می‌خواستی با آن خراب می‌کردی؛ فرقی نمی‌کرد، بتون باشد، کاشی یا گچ و... ✅ با پیکور کاری که کارگر در یک روز هم معلوم نبود با هزار سختی بتواند انجام دهد را در عرض چند دقیقه انجام می‌دادیم. ✅ داشتیم استراحت می‌کردیم که یکی از بچه‌ها به شوخی و خنده گفت: به نظر شما خدمت کسی که این پیکور را درست کرده به بشریت، بیشتر است یا خدمتی که اسلام در تمام تاریخ خود به بشریت کرده است؟ ✅ یکی دیگر هم خندید و گفت که نه به هرحال حوزه‌های اسلام هم سخنرانی می‌کنند، حالا درسته نمیان توی عمل کاری بکنند اما از توی این حرف‌ها بالاخره یک چیزی شاید در بیاد! ✅ بچه‌ها با یک نیم لبخند به من نگاه می‌کردند، من هم که غافلگیر شده بودم و خنده‌ام گرفته بود، مانده بودم در این فضای استراحت چه بگویم! ✅ خیلی کوتاه گفتم: بعضی وقت‌ها خدا خواسته یک‌سری‌ها یک خدمت‌های ساده رو به اسلام و مسلمین انجام بدهند و اسلام به کارهای اساسی خودش بپردازه؛ اسلام کلیات را درست می‌کند جزئیات خودش درست می‌شود، وقتی کلیات درست شد و اجازه داده نشد مردم استعمار شوند، از دل اونها صدها چیز بهتر از این پیکورها درمیاد. ✅ وقت استراحت کوتاه هم تمام بود و باید دوباره شروع به عمل می‌کردیم. خوب بود آن گفتگو ادامه پیدا می‌کرد، چون چند وقت پیش از آن، همان بنده خدایی که با خنده و کنایه می‌گفت حالا درسته حوزه‌ها نمیان توی عمل کاری بکنند اما... با هم، در مورد اینکه چطور باید سرمایه‌ها و درآمدمان را در زندگی شخصی پس‌انداز کنیم، صحبت می‌کردیم، برایش حرف‌هایی زدم. ✅ بنده خدا بعد از تمام شدن صحبت‌ها خیلی ناراحت بود، ناراحت بود از دست برادر بزرگ‌ترش که یک بار ننشسته این حرف‌هایی که امروز من به او می‌زدم را به او بزند، اگرچه اشتباه می‌کرد و باید ناراحت از خودش می‌بود که اهل مشورت نیست! اما به هر حال می‌گفت: اگر این حرف‌ها را ۳۰ سال پیش که تازه کارم شروع شده بود، کسی به من گفته بود الان خیلی اوضاعم فرق می‌کرد. بعضی وقت‌ها یک چند دقیقه حرف زدن ارزشش از سال‌ها کار کردن برای کسی بیشتر است! ✅ این اعتراف‌ها را همین بنده خدا چند ماه پیش می‌کرد و حالا فراموش کرده بود و برگشته بود به همان سیستم جزئی نگر خودش؛ ما متأسفانه توقع‌مان از کار مفید، معمولا حمالی و درست کردن یک سری جزئیات است، در حالی که کار مفید اصلی درست کردن رویکردها و ساختارهای کلان است، کلیات اگر درست شد جزئیات خیلی راحت به دنبالش درست می‌شود. ✅ اگر سیاست‌های کلی درست نشود ممکن است یک عمر کسی حمالی کند ولی به قدر کسی که یک مدت کوتاه با سیاست درست پیش رفته است، اندوخته و نتیجه نداشته باشد. ✅ متأسفانه مشکل جزئی نگری آن بنده خداها، مشکل عمده مردم ما هم است و به همین علت هم با جزئیات بازی می‌خورند. ✅ مردمی که دم انتخابات بحث حضور زنان در ورزشگاه یا برگزاری کنسرت‌ها و یا حتی اعدام اعضای فلان گروهک ذهن و دل آنها را مشغول می‌کند؛ از توجه به رویکردهای کلان باز می‌مانند؛ سوالات آنها به سمت این جزئیات می‌رود و در جزئیات هیچ وقت یک جای استقرار و ثابت پیدا نمی‌کنی، هرچیزی را می‌توان به راحتی تحریف کرد و مخاطب را فریب داد؛ در حالی که زمان انتخاب باید اول از همه به کلیات بپردازیم، بعد سراغ جزئیات برویم؛ جزئیات را می‌شود راحت درست کرد، این کلیات است که سرنوشت ساز است و درست کردنشان سال‌ها زمان و زحمت می‌برد. 📌کسی که می‌خواهد مثلا یک ماشین بخرد اول مدل ماشین و سال ساخت وضعیت بدنه و ... را مشخص می‌کند، بعد از این کلیات می‌رود سراغ وضعیت ظاهری و رنگ و لعاب جزئی، اما قضیه ما برعکس شده چه در ازدواج چه در انتخاب‌های دیگر... https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ این جاست که مسائل اخلاقی سر به مسائل سیاسی و اجتماعی می‌زند... 🎙آیت‌الله حائری شیرازی: ✅ انسان اول نسبت به عقل که فرمانده الهی در وجود انسان است، عاصی می‌شود، فاسق می‌شود و در نتیجه نسبت به فرعون مطیع می‌شود، چه رابطه‌ای است بین فسق نسبت به عقل و اطاعت نسبت به فرعون؟ ✅ انسان وقتی از عقل خود عصیان می‌کند که بر سر دوراهی بین عقل و هوا قرار می‌گیرد، فجور انسان یعنی همان وابستگی او به هوا و هوسش، تقوای انسان یعنی رعایت کردن قاضی درونی و عقل او که در وجود او فرماندهی می‌کند و از قِبَل خدای تعالی به او امر و نهی می‌کند، این همان معنیِ «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» است. ✅ عقل انسان را امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، انسان سر این دو راهی عقل و هوا است، خب به دلیل تعلق به هوا هست که عقل را عصیان می‌کند، این انسانی که به خود این چنین وابسته شده و این چنین اسیر هوا و هوس خودش هست، اگر در مقابل قدرت فرعون قرار گرفت، چه موضعی در مقابل او خواهد داشت؟ فرعون هوای او را تهدید می‌کند، هوس او را تهدید می‌کند، جانش را تهدید می‌کند و این کسی نبود که از سر جان بگذرد، این کسی نبود که از سر هوایش بگذرد، به این دلیل در مقابل عقل ایستاد که به هوا وابسته بود، در زنجیر هوس بود، فرعون از این موقعیت کمال استفاده را می‌کند، از طریق همین زنجیر هوا، انسان زنجیر شدهٔ در هوا را به زنجیر اطاعت خود می‌کشد، چرا؟ به او می‌گوید در خط من باش تا زمینهٔ هوای تو را تمهید کنم، آن چه من می‌گویم تو قبول کن، من هم آن چه، هوس تو بخواهد به تو می‌دهم، می‌خردش، انسان وابسته به هواست که تهدید فرعون روی او کارگر می‌شود. ✅ شما وقتی در ستم قرار می‌گیرید، در زیر تهدید و فشار هستید، نیروی بیرون شما را شکست نمی‌دهد، دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها، شما را به زانو در می‌آورد، از درون می‌شکنید که از بیرون تسلیم می‌شوید، تعلقات را نمی‌توانستید زیر پا بگذارید که تهدید آنها بر شما کارگر می‌شود، وگرنه اگر آزاد از تعلق‌ها می‌بودید تو را به چه تهدید کنند؟ به چه تطمیع کنند؟ دستگیره‌ای در وجود تو نیست که بتواند آن را بگیرد، انسان وقتی دستگیره‌ای برای دیگران پیدا می‌کند که تعلق‌ها او را به زانو در آورده باشند، فرعون عامل اصلی نیست عامل دوم است. ✅ وقتی انسان عاصی شد فرعون به فرعونیت می‌رسد، قدرت امپریالیسم در عدم تقوای توست، ضعف تقوای تو موجب قدرت او شده، تقوای خودت را دریاب، امپریالیسم را دور کن، شیطان بزرگ را به زانو در بیاور، شیطان کوچک به زانو درمی‌آید. ✅ قرآن چه می‌گوید؟ می‌گوید «إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَلىَ‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون‏» این شیطان با همه جُند و مکر او، هیچ تسلطی بر افراد متعهد ندارد، بر افرادی که تابع عقل و آگاهی هستند، کسانی که بر خدای خود توکل می‌کنند، بعد می‌گوید «إِنَّمَا سُلْطَنُهُ عَلىَ الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُون‏»، اتفاقا تسلط شیطان بر کسانی است که آن‌ها از تولای شیطان باشند، یعنی اول آن‌ها تولی پیدا می‌کنند بعد تسلط. ✅ در آیه دیگری می‌گوید «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ».خب او استخفافش را می‌کند اما قومش چرا اطاعت می‌کنند؟ چرا فشار موجب اطاعت بشود، می‌گوید چون مردم فاسق‌اند. «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ» فشار و اختناق موجب حفظ و دوام قدرت است، اگر مردم فاسق باشند، و به عکس فشار و اختناق موجب انفجار و انقراض حکومت طاغوت است، اگر مردم متعهد باشند. ✅ قومی که متعهد نیستند، اگر فشار نیاوری طغیان می‌کنند، اگر به آن‌ها آزادی بدهی شورش می‌کنند، قومی که متعهد هستند اگر به آن ها آزادی بدهی آرام می‌گیرند، اگر آزادی را سلب کنی انفجار ایجاد می‌شود، می‌گوید ببین مردم چگونه هستند، فاسق‌اند یا متعهد؟ بعد نظر بده. ✅ اگر بنا باشد جامعه‌ای اصلاح بشود باید از زیر بنایش اصلاح بشود، باید قوم اصلاح بشوند و اصلاح آن‌ها به این است که نسبت به عقل و فطرت خودشان فاسق نباشند، متقی باشند، اگر آن‌ها متقی شدند، فشار طاغوت موجب زوال طاغوت است. این جاست که مسائل اخلاقی سر به مسائل سیاسی و اجتماعی می‌زند. https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ تا آخرش راحت تمام می‌شود... شنیده‌ایم که محمود غزنوی شب دی شراب خورد و شبش جمله در سمور گذشت گدای گوشه نشینی لب تنوری خفت لب تنور بر آن بینوای عور گذشت علی الصباح بِزد نعره‌ای که ‌ای محمود شب سمور گذشت و لب تنور گذشت سعدی ✅ دوستی قدیمی و بسیار عزیز را بعد از نزدیک به ۱۰ سال دیدم، آن زمان شب و روز نداشت؛ در کنار درس خواندن در دو رشته، دائما مشغول مطالعه و مبارزه فرهنگی بود؛ می‌گفت من معتقدم الکی می‌گویند که با یک دست نمی‌شود دو هندوانه بلد کرد، با یک دست می‌شود چند هندوانه بلند کرد. حالا در تهران زندگی می‌کرد و پنج سالی بود ازدواج کرده بود، گفتم بچه‌داری؟ گفت: نه. گفتم نمی‌خواهید یا خدا نداده؟ گفت: نه فعلا نمی‌خواهیم؛ شرایطش را نداریم. ✅ در صحبت‌ها متوجه شدم هر روز ساعت شش صبح سر کار می‌رود و ۹ شب به خانه می‌آید. همسرش هم شاغل است و خلاصه همه زندگی‌اش شده است کار. به او گفتم فلانی خب مگه شما چقدر پول لازم داری که این همه کار می‌کنی و نمی‌گذارید بچه‌دار هم شوید. گفت: خب هرکس یک جور زندگی می‌کند دیگر، شرایط خودش را دارد. ✅ به او گفتم فلانی سخت نگیر، راحت بگیر تا آخرش راحت تمام می‌شود می‌رود. اگر گذاشتی دنیا سوارت شود تا آخر همینطور می‌بردت، ما باید سوار دنیا باشیم، نه دنیا سوار ما. ✅ قضاوتی ندارم اما تا چند روز ذهنم درگیر آن دوست عزیزم و جوانان زیادی که مثل او شده‌اند، بود؛ در همین اقوام خودمان هم کم نیستند؛ باید کار کرد اما کار برای زندگی است. خدا گفته است زندگی را سه قسمت کن، ما سه تا ۸ ساعت فرصت داریم، یک قسمت برای کار یک قسمت برای خانواده و لذت‌های دنیا یک قسمت هم برای عبادت و خدا. 📌 مسئول روزی ما خداست و اگر بر روالی که خودش مشخص کرده برویم می‌داند چطور خوب تکفل کند زندگی را؛ فریب جو زمانه را نخوریم. https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ برجام تصمیم نظام بود... ✅ این روزها که کاسه دولت بیشتر به چه کنم؟ چه کنم؟ افتاده است، باز بحث اینکه برجام تصمیم یک دولت نبود و تصمیم نظام بود؛ داغ شده است. ✅ بنده خدایی خیلی روی این نظر پافشاری می‌کرد. 🔻از او سوال کردم: شما بگو اگر دولت روحانی برود و مثلا سعید جلیلی روی کار بیاید، برجام ادامه پیدا می‌کند یا برای کنار زدن تحریم‌ها عوض صرف مذاکره دنبال روش‌هایی چون دور زدن تحریم و قدرتمند کردن و بی‌اثر کردن تحریم می‌روند؟! رویکرد مدیریت کشور عوض می‌شود یا خیر؟! 🔻گفت: نمی‌دانم! گفتم: انصاف به خرج بده واقعا سیاست خارجی ما عوض نمی‌شود؟ برجام ادامه پیدا می‌کند؟ گفت: نه ادامه پیدا نمی‌کند. 🔻پرسیدم: خب اگر با آمدن یک دولت جدید، برجام کنار می‌رود و این سیاست دنبال نمی‌شود، چطور این سیاست نظام است که یک دفعه با تغییر دولت عوض می‌شود؟! این چه سیاست نظامی است که با آمدن روحانی می‌آید و با رفتنش می‌رود؟! 🔻 بنده خدا؛ گفت: من می‌گویم باید تصمیم نظام باشد؛ باید رهبری پرونده برجام را بر عهده می‌گرفت و می‌گفت دولت کاره‌ای نیست و خودش کار را پیش می‌برد؛ این برنامه کلان قانونا در اختیار رهبری است، نه رئیس جمهور که امروز دولت بخواهد پاسخگوی آن باشد. 🔻 گفتم: بخشی از این حرف درست است که باید رهبری کار کلان را مشخص کند؛ بله یک راهبردهای کلان را رهبری باید مشخص کند که کرد و مکتوب خط قرمزهایی مشخص کرد که اینها راهبرد کلان ما است و نباید زیر پا گذاشته شود؛ اما چه کردند؟! رفتند مذاکره کردند بعد گفتند ما نتوانستیم خطوط قرمز را زیر پا نگذاریم. 🔻اما بخشی از این حرف هم غلط است، اگر می‌گویید رهبری اصلا به یک گفتمانی که مدعی حل مشکلات کشور با برجام است و بر این اساس از مردم رأی می‌گیرد؛ فرصت ندهد بیاید خود را محک بزند؛ این یعنی همان دیکتاتوری؛ این یعنی شاهنشاهی، در حالی که ما جمهوری هستیم. 🔻ما سه نوع مدیریت اجتماع داریم: 👈 یکی دیکتاتوری است که مردم هیچ اختیاری ندارند که مثل این کشورهای عربی است؛ 👈 یکی سالوسی و فریب است؛ پوپولیستی است که مردم اصلا نمی‌دانند دنیا چه خبر است و سردمداران به اسم جمهوری و اراده مردم بر آنها حکومت می‌کنند؛ اما کار خود را می‌کنند نه آنچه اراده مردم است و این کشورهای مستکبر غربی اینچنین هستند. 👈 یکی هم مدیریت اسلامی است که بر اساس تبیین است و در واقع راهبری مردم با تبیین است. مردم صرفا بستر قدرت نیستند مردم خودشان هدف هستند، مردم موضوعیت دارند نه طریقیت، هدف این رهبری رشد مردم است، رشد مردم هم نه با دیکتاتوری و چوب محقق می‌شود نه با فریب و سالوسی. 🔻 راهبرد راهبری اسلامی تبیین است «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ‏ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي‏» است، اکراهی نیست بلکه فرصت خطا به مردم داده می‌شود و در کنارش تبیین می‌شود تا خود مردم تجربه کنند و رشد و غی را تشخیص دهند. تا فردا نگویند آن راه درست بود نگذاشتید؛ تا خودشان راه رشد را انتخاب کنند و با این انتخاب آزاد است که بعد از انتخاب مردم بر آن استقامت می‌کنند؛ نه با تحمیل، این روش همه انبیاء بوده است؛ در حکومت همه انبیاء این مردم بودند که حافظ حکومت بودند و بعد از ایمان به درستی و صدق ولی‌الله همراه او استقامت می‌کردند و پا به پای او پیش می‌رفتند. 🔻پس از تبیین ولی‌الله است که حجت نصرت خدا در صورت همراهی ولی‌الله و یا به خود واداشته شدن در صورت عدم همراهی ولی خدا تمام می‌شود. «وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا»(نساء- ۱۱۵) هر كس بعد از آنكه راه‌ هدایت برایش تبیین شد، آنگاه بعد از تبیین با پیامبر مخالفت و دشمنی كند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو كه رو كرده واگذاریم... 🔻مسیر رهبری دینی از تبیین است. رهبری نمی‌تواند دیکتاتور باشد و با زور و تحکم یک قشر خاص، مردم را پیش ببرد؛ اسلام به او این اجازه را نمی‌دهد. ....... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فایل صوتی بیش از سه ساعت و اندی ظریف را گوش کردم، خلاصه آن این بود که ظریف شاهکار دیپلماسی است اما دستان او توسط خیانت‌های خودخواهان افراطی داخلی بسته شده بوده است به خصوص سردار سلیمانی! همه مشکلات هم در برجام تقصیر روسیه است! اصلا روس‌ها هستند که ما را تحریم کرده‌اند! دوگانه جدیدشان: سلیمانی و ظریف میدان و دیپلماسی دست بسته است.
✍️ جنگ با نفاق... 🎙 آیت‌الله حائری شیرازی: ✅ جنگیدن با کافر و مشرک فقط اخلاص می‌خواهد ایثار می‌خواهد اما جنگیدن با منافق ولو طرف مخلص باشد و ایثار گر باشد کافی نیست، باید خیلی هوشیار باشد. جنگ با نفاق، جنگ بسیار پیچیده‌ای است. ✅ مشرکین در ابتدای امر روی بت‌های خودشان تکیه می‌کردند که این‌ها موثرند، کارایی دارند و همه کاره بت‌ها هستند، مسلمان‌ها روی این که همه کاره خدا است و بت‌ها هیچ کاره هستند تکیه داشتند. همه می‌دانستند مشرک چه می‌گوید مسلمان چه می‌گوید، می‌دانستند چه کسی مؤمن است و چه کسی کافر است، تکلیفشان را مردم می‌دانستند. این خانه مومن بود، مردم نماز می‌خواندند، روزه می‌گرفتند، اخلاق اسلامی را رعایت می‌کردند. آن خانه کافر بود مشرک بود، بت خانه می‌رفت، اخلاقش، رفتارش، گفتارش، همه چیزش مشخص در راستای بت‌ها بود. ✅ مسلمان‌ها می‌کشتند و کشته می‌دادند، یک روز مسلمان‌ها پیروز می‌شدند، یک روز کافرها، تکلیف روشن بود اما وقتی منافقین پیدا شدند دیگر مشرک و کافر دیروز که بت خانه می‌رفت امروز مسجدساز شد! حرفش نگاه می‌کردی می‌گفت خدا، اسلام، دین و هر قدمی بر می‌دارد اسمش را می‌گذاشت وظیفه شرعی. ✅ آن که بت‌خانه می‌سازد، همه می‌دانند بت است، اما آن که بت خانه را به شکل مسجد درست می‌کند، چکار می‌شود با او کرد؟ با نفاق چگونه می‌شود برخورد کرد؟ کار بسیار دشواری بوده است. علی (علیه السلام) در حیات رسول خدا (صل الله علیه و آله) با کفر و شرک می‌جنگیده است، طرفش عمر بن عبدود بوده، مرحب خیبری بود، عتبه بود، شیبه بود، ولید بود و حریف آن‌ها می‌شد، اما بعد از آن حضرت طرفش نوع دیگری وارد عمل شد؛ این جا، کار خیلی ظریف است. ✅ حضرت ۲۵ سال به انتظار روزی می‌نشیند که همه مسلمان‌ها بیایند سراغش و همه شان از او بخواهند که بیا این پرچم را بردار. وقتی هم که حضرت قبول کرد، خب نماز خوان‌ها با او جنگیدند. طلحه و زبیر نماز می‌خواندند، روزه می‌گرفتند، زبیر از سرآمد جهادگران بود. حالا کفر و شرک در زیر پرچم زبیر می‌خواست کار کند. این کار، کار بسیار دشواری است. شیطان برای برنامه زبیر خیلی سرمایه گذاری کرده بود. ✅ در جنگ با علی (علیه السلام) وقتی ‌ام المومنین که قرآن می‌گوید «و ازواجه امهاتم» زنان پیغمبر مادران مومنین‌اند، ‌ام المومنین را آوردند به جنگ او؛ چکار کند؟ این جا جنگیدن سخت است. حضرت چه بکند؟ اگر به عائشه هتک بشود، بد است، به حال خودش هم گذاشته بشود باز بد است. ✅ جنگیدن با اهل نماز سخت است. باید طرف یک جوری کار کند که به او نگویند نماز را شکستی، اهل نماز را کشتی و به او هم گفتند آخر. جنگ کردن با نفاق، با کفری که لباس اسلام پوشیده، لباس حق به جانب پوشیده، مشکل است، دشوار است. ✅ امامان ما در عاشورا توانستند این لباس حق را از بَر کفر و شرک در بیاورند و مردم قیافه واقعی کفر و شرک را ببینند. یعنی حضرت مقاومت کرد تا آن‌ها هر کار دلشان خواست کردند و با عمل خودشان، خودشان را معرفی کردند. با خون معرفی شدند. اگر اسارت اهل بیت نبود، مردم نمی‌دانستند که این‌ها کافر و مشرک‌اند، خیال می‌کردند این‌ها مسلمان‌اند. مقابله با منافق به کمک خون و مظلومیت ممکن است. منافق اگر فرصت پیدا نکند خودش را نشان بدهد، نمی‌شود گفت که این کفر است، این شرک است. باید کار کند تا خودش را بارز و آشکار کند. ............... 📝 پی‌نوشت: سردار شهید سلیمانی که پیروز جنگ با شرک و کفر بود؛ با خون و مظلومیت خود ان شاء الله چهره نفاق را هم روشن خواهد کرد و بر نفاق نیز پیروز خواهد شد. ....... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رسیدن به ایستگاه "دیپلماسی یا میدان" از ابتدای برجام مشخص بود. (ر.ب: صحبت‌های فدریکا موگرینی در مورد ابتدای نوشتن برجام) 🔻 روحانی و ظریف اگرچه با شعار حل پرونده هسته‌ای و تحریم‌هایش روی کار آمدند اما خوب می‌دانستند که هسته‌ای موضوعیتی ندارد و مشکل آمریکا و اروپا با ارکان قدرت ما است، می‌دانستند مشکل تحریم‌ها جز با مذاکره بر سر همه این ارکان قدرت، حل نخواهد شد و نیاز به برجام‌ها و مذاکرات بعدی است. 🔻 تا وقتی یک ایران قوی و غیر خاضع مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا و یارانش وجود دارد، اراده و عزم مقابله با آمریکا و یارانش در میان همه مردم منطقه وجود خواهد داشت. 🔻 پس در نگاه دولت روحانی، مشکل تحریم‌ها و فشارها جز با پذیرش ضعف و از دست دادن یکی یکی ارکان قدرت ایران، برداشته شدنی نیست و دوگانه "دیپلماسی یا میدان" تلاش جدیدی است برای ادامه دادن همان مسیر سابق و از دست دادن میدان. 📌اما مسیر دیگری نیز وجود دارد، قوی شدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها. ....... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
شب گذشته در پستی اشاره‌ای به صحبت‌های ظریف در مورد «آمار محبوبیتش و کم شدن آن بعد از شهادت سردار سلیمانی و برعکس بالا رفتن محبوبیت سردار سلیمانی و اینکه به ادعای ظریف قطعا صدا و سیما در این مطلب بی‌تاثیر نیست»، نمودم. و این مطلب را به حسادت ظریف به سردار مرتبط دانستم، اما به علت تذکر بجای یکی از دوستان کمی بعد آن پست را برداشتم. مرتبط نمودن آن حرف‌ها به حسادت که یک امر درونی است و نامعلوم، کار اشتباهی بود و بنده از همین جا از آقای ظریف عذرخواهی می‌کنم.
شرح حال
شب گذشته در پستی اشاره‌ای به صحبت‌های ظریف در مورد «آمار محبوبیتش و کم شدن آن بعد از شهادت سردار سلی
ای کاش ظریف هم این شرف را داشت که در موارد مسلم زیر که مدیون هست عذر خواهی کند! به امیر عبداللهیان طعنه می‌زند که تلوزیون دوست است و بعد مجری ادامه می‌دهد ما شما را یک میلیون بار بیشتر از او قبول داریم. به مجلس بارها کنایه می‌زند و می‌گوید وقتی کسی نیاید پای صندوق معلوم است دیگر اینها میان توی مجلس! در مورد منوچهر متکی می‌گوید قواعد دیپلماسی را بلد نیست! به حاج قاسم با زبان دیپلوماتیکش، تلویحا می‌گوید خائن البته وقتی مجری بعد از صحبت‌های ظریف در مورد اقدامات حاج قاسم می‌گوید پس ایشون عملا خیانت کرده! می‌گوید من اینو نگفتم. ( در واقع من فقط لوازم خیانت رو گفتم شما خودت نتیجه اون رو بگیر.)
AUD-20210428-WA0004.mp3
50.71M
صحبت‌های رائفی پور در تحلیل صوت منتشر شده ظریف. اگر صوت ظریف را گوش کرده باشید، خودتان می‌توانید قاضی خوبی برای تایید یا رد این تحلیل باشید.
هدایت شده از علیرضا فقیهی راد
🔹رسوایی مذاکره محرمانه آن هم پس از شهادت حاج قاسم با بیل ریچاردسون آمریکایی حامی و سخنران میتینگ های گروهک منافقین و میکی برگمن افسر بلندپایه ارتش اسرائیل باسابقه جنگ در جنوب لبنان با حاج قاسم و حزب الله و متخصص دیپلماسی محرمانه تنها یک نمونه از چرایی بی اطلاع گذاشتن ظریف از اقدامات حیاتی محور مقاومت است https://twitter.com/alirezafaghihe/status/1387326353763147777?s=20@haallaj
هدایت شده از تا مردم
درآمد یک طلبه ماهی چقدر است؟ 🎁🎁🎁 طلبه متاهل در حوزه علمیه بین یک تا یک و نیم میلیون ماهیانه شهریه از مراجع می گیرد. بسیاری شان در کنار درس و بحث که روزانه حداقل هشت ساعت از آنها وقت می گیرد، برای امرار معاش شغل پاره وقت دارند و نهایتا یک میلیونی از این محل و با یارانه و ... سرجمع نهایتا بشود ماهی سه میلیون. 🔶می دانم باورش برای شما سخت است ولی غالب طلبه های حوزه علمیه سقف درآمدشان همین است. خط فقر را هم که امسال حدود هشت میلیون اعلام کردند. 🔶این راه را طلبه با آگاهی و افتخار انتخاب کرده است، منتی هم بر کسی ندارد. بسیاری از این عزیزان هستند که می توانستند با همان مدرک دانشگاهی یک زندگی مرفه و مناسبی داشته باشند. اما خدمت در این مسیر را انتخاب کردند. 🔶کاری به انگیزه دولت محترم در واریز دو میلیون افطاری به حساب طلبه ها ندارم. خیلی از طلاب در کمتر از چند ساعت این پول را تنها به قسط و بدهی های عقب مانده صرف کردند. 🔶اما عده زیادی هم علی رغم نیاز مبرمی که به این واریزی داشتند با رغبت و در یک حرکت خداپسندانه پول را در مصارف عام المنفعه به مصرف رساندند، از بسته های معیشتی برای اقشار محروم تا کمک به پویشهای مردمی وزارت بهداشت برای بیماران کرونایی و ... 🔶ارتباط ولایی میان مردم و روحانیت تنها سرمایه موفقیت یک طلبه برای انجام سربازی امام زمان است. این طلبه ها همان هایی بودند که در بحبوحه شیوع کرونا، کنار کادر درمان، خدمت بیماران کرونایی را با اشتیاق انجام می دادند، هر حرکتی که به این سرمایه، لطمه بزند، هویت و هدف طلبگی را تهدید می کند. الحمدلله که این نسل در حوزه علمیه زنده است و مقابل تهدیدهای این چنینی واکنش نشان می دهد. 🔶مسئولین محترم حوزه علمیه که در این مساله، بی دقتی کردند و طلاب عزیز را به زحمت انداختند، قدر این نسل از طلاب را بدانند که آبروی حوزه اند. @tamardom
شرح حال
📌رسیدن به ایستگاه "دیپلماسی یا میدان" از ابتدای برجام مشخص بود. (ر.ب: صحبت‌های فدریکا موگرینی در مور
جان کری درباره آن خاطره ظریف با لاوروف در اتاق خودش، در کتاب «هر روز موهبت دیگری است» (Every Day is Extra) این‌چنین آورده است: آغاز نقل‌قول از کتاب جان کری: "هر روز به پایان کار نزدیک‌تر می‌شدیم ولی ظریف هنوز نمی‌توانست موافقت کند. عصر 13 جولای که هفدهمین شب ما در وین بود، من ظریف، لاوروف، فدریکا موگرینی، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به اتاق آمریکا در کوبورگ دعوت کرده بودم. فدریکا جانشین کاترین اشتون شده بود و همان موقع، به شناخت خوبی از ظریف و لاوروف رسیده بود. من در حالی که پای شکسته‌ام را روی یک صندلی قرار داده بودم آنها نشسته بودند و ظریف داشت دلایلش را برمی‌شمرد و می‌گفت که چرا توافقی که در حال تلاش برای دستیابی به آن بودیم چندان برای ایران خوب نبود. حوالی نیمه‌شب، لاوروف که مشتاق بود فردا روانه سفری به ازبکستان شود حرف‌های ظریف را قطع کرد و گفت: "جواد، شاید اختیار توافق کردن نداری؟ اگر مسئله این است، لطفاً فقط به ما بگو. داری وقت ما را تلف می‌کنی". ظریف از طعنه‌ای که لاوروف زده بود عصبانی شد، برای اعتراض به زخم‌زبان لاوروف با عصبانیت از روی مبل بلند شد و شروع به حرکت به‌سمت در کرد. مثل فنر از جایم بلند شدم و لنگ‌لنگان با عصایم به‌سمتش رفتم تا جلویش را بگیرم. در حالی که تلاش می‌کردم ظریف را آرام کنم به او گفتم: "می‌دانم که سرگئی نمی‌خواست به تو توهین کند". ساعت‌های سخت و طولانی برای این توافق زحمت کشیده بودیم. قابل درک بود که استرس زیاد باشد. "ما فکر نمی‌کنیم کار دیگری هست که بتوانیم انجام دهیم. لحظه حقیقت فرا رسیده است، آن را می‌پذیری یا رهایش می‌کنی؟». بعد از لحظاتی، اعتراف کرد که آمده است توافق را بپذیرد، ولی ــ میان چیزهای متعددی که خواسته بود ــ یک امتیاز دیگر می‌خواست که از دیدگاه او توافق را منصفانه کند. به‌سرعت هرچه تمام‌تر به اتاق مجاور رفتم، جایی که "رابرت مالی" از شورای امنیت ملی، جان فایننر، وندی شرمن و چند نفر دیگر منتظر اخبار جدید بودند. به آنها گفتم: «قرار نیست در مسائل اساسی کوتاه بیاییم، ولی بیایید چیزی پیدا کنیم که بدون آنکه برای ما هزینه داشته باشد به او کمک کنیم از موانع عبور کند. این تنها چیزی است که مانع ایجاد کرده است، نظری دارید؟»، نگاهی به اطراف انداختم و دیدم همه شانه‌هایشان را بالا می‌اندازند. کریس بک‌مایر، سرپرست کارشناسان ما در مسائل هسته‌ای با احتیاط شروع به صحبت کرد؛ "یک چیزی هست...". وزیر خزانه‌داری آمریکا از قبل آماده بود اسم چندین نفر را از فهرست ایرانی‌های تحت تحریم خارج کند. آن موقع این کار را انجام نداده بودیم تا آن را برای لحظه‌ای مانند حالا نگاه داریم، این در واقع، کارتی بود که ایالات متحده در جیب عقب ما گذاشته بود، الآن وقتش بود که آن را بازی کنیم. کریس توصیه کرد: "اینها [افراد موجود در لیست تحریم] بازیگران چندان مهمی نیستند. ممکن است [خارج کردن آنها از فهرست تحریم] کافی نباشد". ولی من متقاعد شده بودم که چیزی که اهمیت داشت ژست کار بود و احترام به تصمیم‌های سختی که ایرانی‌ها گرفته بودند. عصایم را برداشتم و روانه در شدم". دوباره وارد اتاقی شدم که سرگئی و جواد نشسته بودند، به جواد گفتم "تمایل داریم یک گام دیگر برداریم تا این مسئله را تمام کنیم". فهرست نام‌های اضافی را که می‌خواستیم از لیست تحریم‌ها خارج کنیم به او پیشنهاد کردم و گفتم: "به توافق رسیدیم؟". برای مدتی که مثل یک عمر به‌نظر رسید مکث کرد و گفت: "به توافق رسیدیم".
✍️ سیاست پرتقالی (قسمت اول)... 🍊ظریف: خواهری یک پرتقال دارد و بچه همسایه می‌گوید تو حق نداری پرتقال داشته باشی؛ باید آن را به من بدهی. شما مثل یک قهرمان وارد می‌شوید، پرتقال را به برادر می‌دهید و از او امضاء می‌گیرید که بعد از خوردن پرتقال پوستش را به خواهر بدهد؛ برادر پرتقال را می‌خورد و پوستش را هم در آشغال می‌اندازد، شما هم یک مصاحبه می‌کنید و می‌گویید من خیلی شاهکار دیپلماسی هستم و از مشکلاتی هم که مادر با دادن پرتقال به خواهر بر سر راه دیپلماسی شما ایجاد کرده است، انتقاداتی می‌کنید. 🍊 روحانی: خواهر و برادری هر کدام یک پرتقال دارند، می‌خواهند پرتقال‌هایشان را بخورند، آنها را دعوت می‌کنید که پرتقال‌هایتان را به من بدهید تا در ۱۰۰ روز بعد، عوضش ۱۰ پرتقال به شما بدهم، چند روز بعد خودت پرتقال‌ها را می‌خوری و ۱۰۰ روز بعد هم برای خواهر و برادر پیام می‌فرستید، ان شاء الله اگر یک بار دیگر پرتقال به من بدهید در ۱۰۰ روز بعد ۲۰ پرتقال به شما می‌دهم! 🍊 قالیباف: به خواهر و برادر می‌گویید پرتقال‌هایتان را به روحانی ندهید، حی علی خیر العمل منم منم مرد عمل؛ اما خواهر و برادر از این شعارهای قدیمی خوششان نمی‌آید و پرتقال‌هایشان را به روحانی می‌دهند؛ بعد از ۱۰۰ روز این‌بار سعی می‌کنید بیشتر دل‌ربایی کنید و شعارهایتان را به روز می‌کنید؛ هم خوشکلم هم بورم حتما رئیس جمهورم؛ اما باز هم خواهر و برادر خوششان نمی‌آید و شما مجبور می‌شوید یا به فکر میوه‌های بعد یا ۱۰۰ روز بعد و شعار بعد باشید. 🍊 جلیلی: با بچه همسایه که می‌گوید شما حق نداری پرتقال داشته باشی وارد مذاکره می‌شوی؛ مذاکرات را طولانی می‌کنید و به خواهر می‌گویید شما آرام آرام پرتقالت را بخور هسته‌هایش را هم نگه دار که بکاریم و درخت پرتقال را یک دفعه رو کنیم و چشم این بچه همسایه را کور کنیم. بعد از ۱۰۰ روز وقتی درخت پرتقال را رو می‌کنی؛ پسر همسایه تو را تهدید به جنگ می‌کند؛ پای قطع شده‌ات را روی میز می‌گذاری می‌گویی ما را از چه می‌ترسانید من این پایم را در جنگ از دست داده‌ام. 🔻ادامه دارد... ....... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍊 دیپلماسی پرتقالی؛ یک ماجرای باورنکردنی! 👈🏻 روایت آقای ظریف از مهم ترین و الهام بخش ترین داستان زندگی‌اش.