شرح حال
... ✍️مروری بر تاریخچه تقابل اسرائیل و گروههای مقاومت... (قسمت چهارم: تشکیل حزبالله) 🔻 اعزام تیپ
✍️مروری بر تاریخچه تقابل اسرائیل و گروههای مقاومت...
(قسمت پنجم: مقاومت و محبوبیت حزبالله)
🔻 پس از ترور سید عباس موسوی اوضاع برای اسرائیل بدتر شد چون سید حسننصر الله روحانی ۳۲ساله هماهنگی خوبی با عماد مغنیه و نیروهای رزمنده برای مقابله با اسرائیل داشت. به محض پایان مراسم تدفین سید عباس موسوی حزب الله به مدت ۵ روز متوالی با موشکهای کاتیوشا شمال اسرائیل را هدف قرار داد و همزمان میدان عملیاتهای بینالمللی خود علیه اسرائیل را باز کرد و در ترکیه، آراژانتین، تایلند و... دست به ترور متقابل نیروهای صهیونیست زد.
🔻 نتانیاهو نخست وزیر در این برهه از سویی تحت فشارهای بینالمللی برای تخلیه جنوب لبنان بود و از سویی رقیب انتخاباتی او ایهود باراک مخالف ادامه جنگ بود و وی را تحت فشار قرار داده بود، در همین بین برخورد دو هلیکوپتر اسرائیلی و هلاکت ۷۲ کماندو در این قضیه، بر این فشارها افزود و پیروزی ایهود باراک در انتخابات تیر خلاص را به طرفداران اشغالگری در اسرائيل وارد کرد و دست آخر براساس قطعنامه ۶۲۵ سازمان ملل، دولت اسرائیل جنوب لبنان را تخلیه کرد.
🔻 پس از این مقاومت جانانه حزبالله بنا به گزارشهای مختلف تا چندسال حزبالله در چنان جایگاه محبوب و قدرتمندی در منطقه و میان مسلمانان قرار گرفت که در رسانههای دنیا سیدحسن نصرالله بهعنوان محبوبترین شخصیت جهان عرب شناخته شد.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
✍️مروری بر تاریخچه تقابل اسرائیل و گروههای مقاومت... (قسمت پنجم: مقاومت و محبوبیت حزبالله) 🔻 پس
...
✍️مروری بر تاریخچه تقابل اسرائیل و گروههای مقاومت... (قسمت ششم: پیمان اسلو)
🔻 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و ورود نگاهی نو به میدان مبارزه با اسرائیل، تحولاتی نیز در جبهه داخلی مبارزان فلسطینی رخ داد. مقاومت نیروهای شیعه و ضربات آنها به اسرائیل موجب شد، رزمندگان فلسطینی همسو با نگاه شیعیان نیز در کشورهای عربی و مردم فلسطین تقویت شوند.
🔻 در میان اهل سنت شهيد فتحي شقاقي در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷ش) مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی كتابی با عنوان «الخميني الحل الاسلامي و البديل» خميني راهكار اسلامي و جايگزين را نوشت. او مقدمه کتاب خود را با این جمله امام بهعنوان الگوی پیروزی به اتمام میرساند:
«ما میدانیم همه نیروهای سیاسی در عالم میخواهند جلو حرکت ما را بگیرند اما میدانیم که اکنون زمانی است که مسئولیت اسلامی ما و حکم الهی بر ما واجب کرده است در این نگرانیها غرق نشویم و به همان منطق صدر اسلام حرکت خود را ادامه دهیم، چه بکشیم و چه کشته شویم پیروزیم و در بهشت هستیم و از این جهت از کشته شدن هراسی نداریم و هز چیز نمیترسیم، پیامبر خدا نیز در بعضی جنگها به حسب ظاهر شکست خوردند ما نیز به شمشیر خدا میجنگیم و حرکت خود را ادامه میدهیم.»
🔻 دکتر فتحی شقاقی به علت نوشتن این کتاب و چاپ آن در مصر زندانی و از جنبش اخوان المسلمین اخراج شد و در ۱۹۸۰م به غزه رفت و جنبش جهاد اسلامی را در آنجا راه انداخت. این جنبش از ۱۹۸۴ الی ۱۹۸۶م (۱۳۶۳ش-۱۳۶۵ش) هستههای نظامی خود را نیز شکل داد.
🔻 در فلسطین جنبش قدیمی حماس نیز بسیار قبلتر از جنبش جهاد اسلامی حاضر بود، حماس مخفف «حرکة المقاومة الاسلامیة» و نماینده تشکیلات اخوان المسلمین در فلسطین به حساب میآمد. این جنبش نیز که مانند جریان اخوان المسلمین پس از شکست در جنگ ۶ روزه راهکار نظامی را کنار گذاشته بود، متاثر از اتفاقات این سالها از ۱۹۸۱م تا ۱۹۸۷م دچار تغیر گرایش به سمت مقاومت شد و از ۲۰۰۹ عملا وارد فاز مبارزه نظامی با صهیونیستها شد.
🔻 اما برخلاف این دو جریان که به سوی مقاومت نظامی سوق یافتند دو جریان دیگر که پیش از آن سلاح به دست داشتند، سلاحهای خود را زمین گذاشتند. جریان «الجبهة الشعبیة لتحریر فلسطین» جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با رویکرد چپ و «حرکة التحریر الوطنی الفلسطینی» جنبش آزادیبخش میهنی فلسطین به رهبری یاسر عرفات با رویکرد ناسیونالیستی و عربی، مانند دیگر کشورهای عربی پس از شکستهای متوالی از اسرائيل رویکرد نظامی خود را کنار نهادند. بر همین اساس ياسر عرفات قهرمان مبارزه فلسطینیها در سال ۱۹۹۰م در پیمان اسلو با اشغالگران صهیونیست سازش کرد. او و نیروهایش به مبارزان فلسطيني خيانتهای زیادی كردند. طبق قرارداد صلح اسرائیل پذیرفته بود که بخشهایی از سرزمین فلسطین تحت مالکیت فلسطینیها باقی بماند اما هیچ وقت به تعهدات خود عمل نکرد و دائما محدوده زندگی فلسطینیها را تنگتر کرد و در زمینهای آنها شهرکهای جدیدتر ساخت.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/sharhe_hal
در جریان پیمان اسلو تصویری با پیامی روشن در دنیا منتشر شد. یاسر عرفات قهرمان مبارزات مردم فلسطین، دست خود را به سوی شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل دراز کرده است و او دستان خود را پشت خود گرفته بود تا نشان دهد این عرفات است که به دنبال صلح با اسرائیل است.
https://eitaa.com/sharhe_hal
تصویر متن عربی مقدمه کتاب «الخميني الحل الاسلامي و البديل» که دکتر فتحی شقاقی درپایان مقدمه خود به این کلام امام خمینی ارجاع میدهند.
برخلاف «الجبهة الشعبیة لتحریر فلسطین» و «حرکة التحریر الوطنی الفلسطینی» که نگاه غیر دینی و مبتنی بر سوسیالیسم و ناسیونالیسم داشتند، جریانهای جهاد اسلامی و حماس تشکیلاتی مبتنی بر اسلام و آرمانهای آن شکل دادند، آنها مذاکره و سازش با اسرائیل را نپذیرفتند و تفکر مبارزه تا پس گرفتن کامل فلسطین از دست اشغالگران را سرلوحه مبارزات خود قرار دادند.
https://eitaa.com/sharhe_hal
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارشی از رمالهای شیراز!
اگر بگویند سحر و طلسم حقیقت دارد؟ میگویم: بله، در آیات و روایات متعددی نیز به آن اشاره شده است؛ اما یک نکته مهم اینکه ساحری کار شیاطین و پیروان آنها است. «الشَّياطينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْر» (بقره:۱۰۲)
اگر بگویند بالاترین حرز و دعا چیست؟ میگویم: «يَا حِرْزَ مَنْ لَا حِرْزَ لَهُ» بالاترین حرز پناهبردن به خداوند است، خداوندی که بر همه ساحران و شیاطین غالب است، خداوندی که خودش فرصت داده است بساط شیاطین و سحر و جادویشان برپا باشد تا مؤمن و مشرک از هم جدا شوند، تا معلوم شود بنده در سختیها به کجا تکیه میکند؟! به کسانی که بدبختی از سر و روی خودشان میبارد؟! به کسانی که اولیای شیطان هستند و کارشان با خداوند پایان یافته؟ یا به خداوند و اولیاء خداوند؟!
الإمام عليّ علیهالسلام: «مَن تَعَلَّمَ شَيئاً مِنَ السِّحرِ كانَ آخِرَ عَهدِهِ بِرَبِّهِ» هركس چيزى از سِحر بياموزد، پايان كارش با پروردگارش است.
https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از آیات و روایات کاربردی غفلت شده
در مورد آیات ۴ تا ۷ سوره مبارکه اسراء در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» يعنى هنگام پيروزى خونخواهان حسين عليه السّلام «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ» فرمود: مردمى هستند كه خدا آنها را پيش از آمدن حضرت قائم عليه السّلام بفرستد پس خونى (و مسئول خونى) از آل محمد بجاى نگذارند جز آنكه او را بكشند.
«قَوْمٌ يَبْعَثُهُمُ اَللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلاَ يَدَعُونَ وَتْراً لآِلِ مُحَمَّدٍ إِلاَّ قَتَلُوهُ»
چند نکته مهم در این روایت است:
اتصال خونخواهی امام حسین (علیه السلام) و پیروزی و غلبه آنان، به ظهور حضرت و اقدام آنان به سرکوب یهودیان پیش از ظهور حضرت حجت و اینکه انتقام خونهای اهل بیت را از یهود میگیرند. این فرازها نشان میدهد پیش از قیام حضرت حجت شیعیان حکومت و قدرتی دارند که با یهود درگیر است و آنان را شکست میدهد و همچنین اشارهای دارد به دست پنهان یهود در خونهای ریخته شده از اهل بیت (علیهم السلام) و پیروان آنها.
در روایت دیگری آمده است كه وقتى امام صادق (ع) آيه «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» را قرائت فرمودند، از حضرت سوال شد: «فدايت گرديم آنها چه كسانى هستند؟ امام سه بار فرمودند: به خدا سوگند اهل قم هستند...»
@ayat_va_revayat
بیانیه ستاد امر به معروف به پرونده حجت الاسلام و المسلمین ریسمانسنج.
https://setad-abm.ir/fa/14865
....
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ رو ببینید.
واقعا دیشب با لباس روحانیت از کنار یک کارخانه بزرگ در شیراز که خصوصی سازی شده، رد میشدیم، بنده خدایی گفت: خیلی زشته که بگن این کارخانه مال فلان روحانی هست.
گفتم: خب از کجا معلوم؟!
گفت: خب چرا نمیگن مال تو هست؟! گفتم: خب من هنوز مقامی مسئولیتی چیزی ندارم که بخواهن من رو خراب کنند، منم لازم بشه خراب میکنند.
باور کنید تعداد زیادی از مردم همینجوری بحث میکنند!
@sharhe_hal
برنامه منبر شب شهادت حضرت رضا علیه السلام در شاه چراغ است.
برنامههای ماه رمضان این شبکه هم خیلی وقتها همینطور است و یک فرد دانشگاهی و غیر حوزوی موعظه میکند.
چند روز پیش در جلسهای به امام جمعه شیراز جناب دژکام عرض کردم
این چند روز که شیراز بودهام هرجا رفتم دیدم خودیها و مذهبیها اسلامشان شدهاست: «اسلام منهای روحانیت»!
حتی ائمه جماعتشان نیز دیگر روحانی نیست، مسجد بازار رفتم یکی از جوانهای همان بازار با شلوار لی و یک ته ریش امام جماعت بود، مسجد محله رفتم همینطور بود، برخی موارد حتی روحانی ملبس هم هست ولی باز یک فرد مکلا امام جماعت میشود!
با جمعی از نخبگان فعال سیاسی و فرهنگی شیراز جلسهای داشتم، دیدم اینها هم خودشان محور هستند و اگر احیانا یک روحانی را هم تأیید کنند چون حرف دلخواه آنها را تکرار کرده است، تأیید میشود. حلقههای تربیتی شیراز هم دست معلمان است.
در بسیاری از مساجد هیأت امنای هر مسجد برای خودش حکومتی دارند و طلبه خوب برایشان طلبهای است که فقط نمازی بخواند و برود و اگر بنا بر صحبت باشد خیلی محدود و کوتاه آن شبهایی که آنها مشخص میکنند حق دارد صحبتی کند، آن هم نباید سیاسی باشد، به کس خاصی هم نباید بربخورد!
از همه معضلات فرهنگی شیراز که بگذریم، خود این «اسلام منهای روحانیت» در فضای مذهبی شیراز از همه معضلات خطرناکتر است!
@sharhe_hal
شرح حال
برنامه منبر شب شهادت حضرت رضا علیه السلام در شاه چراغ است. برنامههای ماه رمضان این شبکه هم خیلی وقت
بعد از این پست دوستان نکاتی گفتند که بد نیست تذکر دهم:
۱. اینکه در شهری مثل شیراز حضور روحانیون حتی در نقشهای سنتی آنها مثل منبر و هیأت هم کمرنگ است لزوما تقصیر مردم و مسئولان نیست،خود روحانیت هم باید در صحنه باشد و کم کاری دارد.
۲. برخی روحانیون بسیار فعال را دیدم که دیگر سرد شده بودند و قصد برگشت به قم و هجرت از شیراز را داشتند، درد و دلهایشان هم به حق بود، مثلا مساجد انتظار دارند یک طلبه دو یا سه وعده برایشان نماز بخواند و در مناسبتها برنامه سخنرانی داشته باشد و خلاصه دائما برای مسجد وقت بگذارد، بعد اینها به این فکر نمیکنند که این طلبه خرج اجاره و هزینههای زندگی را از کجا تامین کند؟! معمولا مساجد خانه سرایدار دارند اما خانه امام جماعت ندارند، خیلی از مساجد تقریبا هیچ پولی به امام جماعت نمیدهند ولی یک مداح معروف را دعوت میکنند چندین میلیون، ۵۰ و بیشتر به او میدهند! طلبهای میگفت: من در همین دو سه ماه بیش از چهل جا منبر رفتهام اما چهار جا هم هدیهای به من ندادهاند، از این ناراحت نبود که پول نگرفته، میگفت: اینها برای شام و دیگر هزینههای مجالس هزینههای زیاد میکنند اما فقط برای روحانی ارزشی قائل نیستند و حسابی برایش باز نمیکنند!
خلاصه مقصر روحانیت هم هست اما همین روحانیون هم که در صحنه نیستند تلخیهایی دیدهاند که باید حرف دلشان را شنید و به آنها هم حق داد.
@sharhe_hal
این روزها که نتایج کنکور آمده است، موج انتقادها راه افتاده است که چرا در میان قبولیهای کنکور و رتبههای برتر اینقدر سهم مدارس دولتی کم است؟!
در مقابل جواب میدهند که مدارس سمپاد همان مدارس دولتی هستند و این حرفها دروغ است!
اما خب عزیزان من اولا بگویید پذیرفته شدن در این مدارس تیزهوشان چگونه است؟! جز اینکه عمده قبولیها در این مدارس از مدارس غیر دولتی هستند؟!
بعد از آن چرا فقط به رتبههای برتر که عمده پذیرفته شدگان آنها از مدارس محدود تیزهوشان است میپردازید، این عزیزان مگر چند هزار نفر هستند؟! شما یک سطح پایینتر در قبولیهای دانشگاههای خوب را ببینید که عمده آنها از مدارس غیر دولتی هستند و این حکایتگر کیفیت پایین کار مدارس دولتی در عین هزینههای بسیار آن بر دوش دولت است!
مدارس خاص غیردولتی را نبیند، خیلی از مدارس غیر دولتی شهریه آنها از سرانه هزینه دولت برای یک دانش آموز دولتی خیلی کمتر است ولی راندمان بسیار بالاتری دارند، یک الگوی خوب مدیریت آموزش پرورش افزایش نظارت بر مدارس غیر دولتی و حمایت بیشتر از آنها به اشکال مختلف برای پذیرش راحتتر و کم هزینهتر دانشآموز توسط این مدارس است، به نحوی که بار آموزش را این مدارس با شهریه کمتر به دوش بکشند نه خود دولت.
@sharhe_hal