ارزیابی کلی تفسیر البرهان سید هاشم بحرانی.mp3
1.19M
ارزیابی کلی تفسیر البرهان سید هاشم بحرانی
آیا وقتی می گویند فلان روایت در تفسیر البرهان نقل شده، همین برای معتبر دانستنِ آن روایت کفایت می کند؟
اعتبار تفسیر البرهان تا چه حد است؟ سید هاشم بحرانی که این کتاب را تألیف کرده چه رویکردهایی داشته است؟
#روایات_تفسیری #احادیث_تفسیری #تفسیر_روایی #تفسیر_مأثور #التفسير_بالمأثور #البرهان_في_تفسير_القرآن #البرهان_فی_تفسیر_القرآن #سید_هاشم_بحرانی
@shenakhtehadis
@pasokhvoice
تفسیر باطنی + نقد رویکرد رائفی پور به روایات تفسیری درباره تین و زیتون.mp3
4.06M
آیا روایتی که می گوید آیه "و التین و الزیتون" به امام حسین (ع) و امام حسین (ع) اشاره دارد سند صحیحی دارد؟
آیا تفسیرهای باطنی و روایاتی که تفسیرهای خلاف ظاهر برای آیات قرآن بیان میکنند معتبرند؟
8 دقیقه صوت
#تفسیر_باطنی #روایات_تفسیری #باطن_قرآن #احادیث_تفسیری #تفسیر_روایی #تفسیر_مأثور #التفسير_بالمأثور #تفسیر_فرات_کوفی
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
نقد آقای رائفی پور درباره روایت مرگ عبدالله و تفسیر باطنی و طب اسلامی.mp3
3.86M
نقد آقای رائفی پور در چند موضوع:
1 - اعتماد بیش از حد به روایت مرگ عبدالله
2- اعتماد بیش از حد به روایات تفسیر باطنی و تأویل قرآن بر خلاف ظاهر با تکیه بر روایت ضعیف یا جعلی
3 - اعتماد بیش از حد به طب روایی که به اسم اسلام ترویج می شود
8 دقیقه صوت
#نقد_رائفی_پور #رائفی_پور #رائفی #تفسیر_باطنی #طب_اسلامی #تبریزیان #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #علایم_ظهور #مهدویت #عصر_ظهور #مرجعیت
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
شیوه استاندارد در ارزیابی و تعامل با روایات آخرالزمانی و علایم ظهور.mp3
3.03M
شیوه استاندارد برای بررسی اعتبار و سندیت احادیث مربوط به آخرالزمان و علایم ظهور مهدی (عج) چیست؟
میزان اعتبار روایات کتاب "الفتن" (التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن) تالیف سید ابن طاووس (ره) تا کجاست؟
6 دقیقه صوت
#آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #علایم_ظهور #مهدویت #عصر_ظهور #احادیث_مهدویت #احادیث_آخرالزمانی #نشانه_های_ظهور #قائم_آل_محمد (ص) #مهدی (عج) #ملاحم #فتن #ابن_طاوس #ابن_طاووس
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
درباره شرف الشمس و راههای تضمینی برای گشایش در زندگی مادی و معنوی.mp3
3.67M
آیا انگشتر شرف الشمس و دعا و اشکال مربوط به آن با آدابی که ذکر شده معتبر است و سندیت دارد؟
راه حل قرآن و اهل بیت (ع) برای گشایش در امور مادی و معنوی چیست؟
7.5 دقیقه صوت
#شرف_الشمس #شرف_شمس #طلسم #علوم_غریبه #طالع_بینی #تصوف #علامه_حسن_زاده #ذکر #اذکار #دعا_برای_فرج #چله_قرن #نسخه_سلوک #عرفان #تصوف
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
چرا روایت مرگ عبدالله نباید بزرگنمایی شود؟ 1.mp3
12.8M
مستنداتِ بی اعتبار بودنِ روایت مرگ عبدالله به عنوان یکی از علایم ظهور مهدی (عج) در آخرالزمان
بخش اول - 25 دقیقه صوت
#عصر_ظهور #رائفی_پور #رائفی #نقد_رائفی #نقد_رائفی_پور #رایفی_پور #علایم_ظهور #علائم_ظهور #قائم_آل_محمد (ص) #چله_قرن #الغیبه #عصر_غیبت #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #آخر_الزمان
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
چرا روایت مرگ عبدالله نباید بزرگنمایی شود؟ 2 - ویراسته.mp3
6.69M
مستنداتِ بی اعتبار بودنِ روایت مرگ عبدالله به عنوان یکی از علایم ظهور مهدی (عج) در آخرالزمان
آیا بزنطی هم روایت مرگ عبدالله را نقل کرده؟ چرا این روایت نباید چندان بزرگنمایی شود؟
بخش دوم - 13.5 دقیقه صوت
#عصر_ظهور #رائفی_پور #رائفی #نقد_رائفی #نقد_رائفی_پور #رایفی_پور #علایم_ظهور #علائم_ظهور #قائم_آل_محمد (ص) #چله_قرن #الغیبه #عصر_غیبت #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #آخر_الزمان #اعتبارسنجی_روایات #روش_ارزیابی_روایات #روش_ارزیابی_احادیث #واقفه #روایات_واقفه #واقفیه
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
🔴 قاعده ای مهم در تشخیص احادیث ساختگی؛
🔸در مثل چنین خبری که گفته میشود متن سخنرانی حضرت ابوالفضل (ع) بر بام کعبه و در حضور حجگزاران، آن هم در چنان فضا و اوضاع تاریخ پراهمیتی (یعنی روز ترویه سال 60 ق) است، نفس عدم اشتهار، بل عدم تواتر اصل واقعه، از نشانههای دروغین بودن آن است.
🔹آیتاللّه میرزا ابوالحسن شعرانی در رساله نغز و پرمغزی که در علم درایه پرداخته است چنین مینویسد:
🔸بسیاری علماء من جمله علامه در نهایة الاصول و شهید در درایه ذکر نمودهاند که اگر دواعی مردم در نقل مطلبی بسیار [باشد] و مع ذلک متواتر نشود، دلیل بر کذب ناقل آن خواهد بود؛ مثل آنکه مؤذنی از مناره بیفتد؛ خبر آن در شهر منتشر میشود و اگر یک نفر خبر دهد [و بس]، باید او را تکذیب کرد..
🔹صاحب جواهر این قاعده را بسیار به کار برده من جمله در نجاست عرق جُنُب از حرام و حرمت نافله برای کسی که نماز قضا بر ذمه دارد، میگوید: این مسائل عام البلوی باید در روایات و بین علما معروف باشد، و چون یک یا دو نفر روایت کردهاند، اعتبار ندارد..
🔸آن مرحوم در یکی از تعالیق حدیثی فاضلانه خود بر شرح کافی نیز آورده است: ذَکَرَ العلماءُ الاُصولیُّونَ.. حاصل معنا: عالمان اصولی یکی از نشانه های دروغین بودن خبر را این دانسته اند که آنچه میباید متواتر شده باشد، به تواتر نرسیده باشد. در این موضوع خبر فروافتادن مؤذّن را از مناره مسجد جامع و در روز جمعه در صورتی که به تواتر نرسیده باشد، همچنین وجود شهری بزرگ را در میانه بغداد و سامرا که احدی آن را ندیده باشد، مثال آورده اند.
🔴 باتوجه به قاعده ای که یاد شد، اخبار آحادی نظیر:
🔸خبری که میگوید: ام فروه انصاری به دعای امیرالمومنین(ع) پس از خاکسپاری زنده شد و از قبر به درآمد و به نزد همسرش بازگشت، و پس از آن واقعه صاحب دو فرزند نیز شد و تا شش ماه پس از شهادت آن حضرت در قید حیات بود (نگر: مدینة المعاجز: السید هاشم البحرانی؛ ج 1، ص 242 - 243. به نقل از: ثاقب المناقب).
🔹خبری که میگوید: امیرالمؤمنین(ع) در گورستان به قبری اشارت کرد و به اذن الهی مرده درون قبر را که عمرو بن دینار همدانی بود و در واقعه انبار به دست یاران معاویه به قتل رسیده بود؛ زنده فرمود که: علی بن ابی طالب مرا به فرمان خدای متعال زنده ساخته و به اذن خداوند به سوی شما بازگردانیده است (نگر: همان، ج 1، ص 243. به نقل از: ثاقب المناقب).
🔸خبری که میگوید: امیرالمؤمنین(ع) مدرکة بن حنظلة را که گوش تا گوش سرش را بریده بودند، پس از مدت مدیدی که از مرگ او گذشته بود.. به اذن خداوند زنده گردانید و همه کوفیان از خرد و کلان شاهد این زنده گردانیدن مقتول بودند (نگر: همان، ج 1، ص 247 - 252. به نقل از: عیون المعجزات).
🔹خبری که میگوید: امیرالمؤمنین(ع) مردی از شیعیان را که صفوان بن أکحل نام داشت و به عملی بسیار شنیع آلوده بود، به خواست خودش و در برابر چشم کوفیان اذن داد تا خود را در میان هزار پشته هیمه بسوزاند؛ و مرد هرچند پشته ها را برافروخت، آن آتش و دود هیچ گزندی به وی و به جامه کتان سپیدی که پوشیده بود نرسانید و ثابت شد که آتش به شیعیان گزندی نمیرساند (نگر: همان، ج 1، ص 258 - 260. به نقل از: عیون المعجزات).
🔸آری، اینگونه اخبار، با صرف نظر از دیگر نقاط ضعفشان، تنها از همین روی که به ناگزیر میباید یه شهرت، بلکه تواتر رسیده اند، و نرسیده اند، مردود خواهند بود.
🔹دو واقعه بدین شگفتی که پیش چشم توده اهل کوفه رخ داده باشد، و زیستن و به میان جامعه بازگشتن مرد و زنی که مرده و حتی مدتی در گورستان مدفون بوده اند، بیشک مستلزم آن است که راویان مختلف خبر آن را بازگویند، نه آنکه در گوشه فلان کتاب مهجور یا بهمان تألیف مجهول مسطور افتاده باشد و... .
🔸ضرور است کتابهایی نظیر مدینة المعاجز - کهای بسا مورد سوء استفاده سوجودیان و سوداگران و بدفهمی سادهلوحان و ناکاردانان واقع میشوند - با نگرشی نقادانه و با چنین ابزارها و قواعد انتقادی ارزیابی حدیث - که نمونه آن گذشت - مورد بازخوانی و تحشیه قرار گیرند.
🔴برخی از سادهلوحان میپندارند همین که جواز صدور کرامات از اولیای الهی در مذهب شیعه به ثبوت رسیده، و جمیع این امر نیز ممکناتی است که در حیطه قدرت بیانتهای خداوندی است، بسنده است تا وقوع چنین کراماتی را باور داریم؛ حال آنکه دو مقدمه پیشگفته در نهایت امکان وقوع و صدور این کرامات را ثابت میکند، ولی اینکه براستی همین کرامتها از امیرمؤمنان علی(ع) که ولی خدا و صاحب کرامت است سرزده است یا نه، در گرو اثبات صدق این اخبار است؛ که چنان که گفتیم - نشانه کذب بر جبینشان هویداست.
https://b2n.ir/161708
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
مصداق های احتمالی روایت مرگ عبدالله در عصر ظهور.mp3
1.19M
بررسی روایت مرگ عبدالله به عنوان یکی از علایم آخرالزمان و ظهور مهدی (عج)
بخش سوم - 2.5 دقیقه صوت
اگر این روایت معتبر باشد مصداقهایش چگونه افرادی می توانند باشند؟
#عصر_ظهور #رائفی_پور #رائفی #نقد_رائفی #نقد_رائفی_پور #رایفی_پور #علایم_ظهور #علائم_ظهور #قائم_آل_محمد (ص) #روایات_آخرالزمانی #آخرالزمان #آخر_الزمان #بررسی_روایات_آخرالزمانی #بررسی_روایات_علایم_ظهور #واقفه #روایات_واقفه #واقفیه
@pasokhvoice
@shenakhtehadis
آیا صرف وجود یک روایت در یک کتاب حدیثی معتبر دلیل بر اعتبار آنست؟.mp3
1.79M
آیا صرف اینکه یکی از محدثان شیعه روایتی را در کتاب خود نقل کند دلیل بر آنست که آن را معتبر می دانسته است؟
آیا مؤلفان عالیقدر ما در کتب مختلف خود، معیارها و مبانی یکسانی داشته اند؟
3.5 دقیقه صوت
#علوم_حدیث #منبع_شناسی #بررسی_روایات #معیارهای_ارزیابی #کتب_اربعه #حدیث_شیعه #کلینی #شیخ_طوسی #شیخ_صدوق #من_لا_یحضره_الفقیه #الکافی #تهذیب_الاحکام #الاستبصار #تهذیبین #کمال_الدین
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
بررسی روایت معروف به شروسی شماسی - 1.mp3
2.51M
بررسی اعتبار روایت شروسی شماسی درباره تحولات ایران در آخرالزمان
بخش اول - 5 دقیقه صوت
نکاتی درباره سند و منبع و نسخه خطی مورد ادعا
#شروسی #سروسی #اللهیاری #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #نشانه_های_ظهور #حسن_اللهیاری #تشیع_انگلیسی #احادیث_جعلی #روایات_جعلی #احادیث_درخواستی #روایات_سفارشی #جعلیات_جدید #احادیث_سیاسی #شروسی_شماسی #شروسي_شماسي #شروسي #امام_خمینی #محمدرضا_پهلوی #جمهوری_اسلامی #پیشگویی
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
بررسی روایت معروف به شروسی شماسی - 2.mp3
4.81M
بررسی اعتبار روایت شروسی شماسی درباره تحولات ایران در آخرالزمان
بخش دوم - 10 دقیقه صوت
نکاتی درباره متن و محتوای حدیث مورد ادعای شیخ حسن اللهیاری
#شروسی #سروسی #اللهیاری #آخرالزمان #روایات_آخرالزمانی #نشانه_های_ظهور #حسن_اللهیاری #تشیع_انگلیسی #احادیث_جعلی #روایات_جعلی #احادیث_درخواستی #روایات_سفارشی #جعلیات_جدید #احادیث_سیاسی #شروسی_شماسی #شروسي_شماسي #شروسي #امام_خمینی #محمدرضا_پهلوی #جمهوری_اسلامی #پیشگویی
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
💢 ادرار شتر خوردنی است؟
📚 قرآن:
🔹 «چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى خبیث (چندش آور) را حرام مىگرداند». أعراف: 157
📚 روایات:
🔹 پیامبر(ص): «فقط برای دارو می توان از بول شتر استفاده کرد» (بحارالأنوار، ج ۵۹، ص۸۴)
🔹 امام صادق(ع): «خوردن ادرار گاو، شتر و گوسفند، تنها برای درمان بیماری، اشکالی ندارد». (تهذیب الاحکام، ج 1، ص 284)
🔹 روایتی منسوب به امام کاظم(ع): «ادرار شتر بهتر از شیر آن است.» (کافی، ج 6، ص 338)
طبیعی است وضعیت سند یکایک روایات بالا باید بررسی شود و در نهایت به جمعبندی برسیم.
📚 نتیجه گیری علمای فقه:
🔹 فتوای مشهور: خوردن ادرار شتر، در هیچ شرایطی جایز نیست.
🔹 فتوای برخی: فقط برای درمان، خوردن ادرار شتر جایز است.
🔹 فتوای برخی دیگر: استفاده از ادرار شتر، جایز است.
📚 منبع: ينابيع الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج۲، ص۷۹ - ۸۶. (فایل پیوست)
📌اگر پسندیدید لطفا به اشتراک بگذارید و به ما بپیوندید👇
@s_m_narimani
@shenakhtehadis
@pasokhtext
آیا درست است که مقام ابوذر بسیار پایینتر از مقام سلمان بوده؟
پاسخ:
روایتی که میگوید مقام سلمان بسیار بالاتر از ابوذر بوده و اگر ابوذر از قلب سلمان باخبر بود او را می کشت، سند و متن محکمی ندارد. در سند این روایت یکی از راویان منحرف حضور دارد و متنش نیز دستکاری شده است.
ابوذر در نهایت به جایی رسید که همانند سلمان و مقداد از کسانی بود که بهشت، مشتاق دیدارشان بود.
دلیل محکمی نداریم که بگوییم ابوذر مقامش از سلمان هم پایینتر بوده است مگر اینکه بخواهیم به روایت ضعیف یا تعصبات نژادی تکیه کنیم.
ضمنا همانگونه که روایت داریم "سلمان مِنّا اهل البیت ع"، روایتی هم درباره ابوذر داریم که "ابوذر منّا" (ابوذر از ما اهل بیت ع است)
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
هدایت شده از قروقاطی
#متن_شبهه
" اولین روزی كه امام حسین (ع) روزه گرفتند همه اهل بیت در كنار سفره جمع شدند؛ پیامبر اكرم (ص) رو به امام حسین فرمودند: حسین جان عزیزم روزه ات را باز كن. امام حسین فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ پیامبر فرمودند: نصف محبتم را به كسانی كه تو را دوست دارند می بخشم. حضرت علی(ع) فرمودند: پسرم حسین جان بفرما. باز امام فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ حضرت علی فرمودند: نصف عبادت هایم برای كسانی كه عاشق تو هستند. حضرت فاطمه(س) فرمودند عزیز دلم افطار كن.امام حسین پرسیدند: جایزه شمابه من چیست؟ حضرت فرمودند: نصف عبادت هایم را به كسانی که بر تو گریه می كنند می بخشم. امام حسن(ع) فرمودند: برادر جان روزه ات را بازكن و امام همان سوال را پرسیدند. حضرت پاسخ دادند: من تا همه گنهكاران را بر تو نبخشم به بهشت نخواهم رفت. و درهمین حال جبرئیل بر پیامبر نازل شد فرمود خدا می فرماید: من از شماها مهربانتر هستم و آنقدر آن كسانی كه عاشق تو هستند را به بهشت میبرم تا تو راضی شوی یا حسین. "
#پاسخ_شبهه
1. ماجرای ادعا شده در منابع روایی معتبر یافت نشد!
2. کارشناسانان موسسه دارالحدیث نیز چنین حدیثی را نیافتند!
http://yon.ir/sB2G
3. البته روایات متعددی در مورد جایگاه اخروی پیروان امام حسین(ع) و بهره مندی آنها از شفاعت اهل بیت(ع)، دوری از آتش جهنم و بهشتی شدنشان وجود دارد.
http://yon.ir/Sg6A
4. از انتشار روایات و احادیث فاقد سند و غیر معتبر خودداری کنیم.
💠 مرکز پاسخگویی به شبهات
https://telegram.me/joinchat/AAAAAFlUmN41-zpSMkrE8g
روایت منقول از امام رضا (ع) درباره سه دسته روایت که دشمنان اهل بیت ع برای تخریب آنها جعل کردند
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
هدایت شده از دعاها و اذکار
آیهای زیبا و دعایی معتبر برای ایمن شدن از خطر زلزله
📖 إنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا (سوره فاطر؛ ایه 41)
ترجمه:
بی تردید، خداوند ، آسمانها و زمین را از زوال (فرو افتادن از مدار) نگه میدارد، و اگر زوال یابند هیچ کس جز او آنها را نگاه نمیدارد، براستی که او بردبار آمرزگار است
در روایتی آمده که پیامبر (ص) به امام علی (ع) فرمودند تلاوت آیه بالا موجب ایمنی از خراب شدنِ ساختمان (بر سر انسان) است. (1) همین مضمون از امام رضا (ع) نیز نقل شده است.(2)
همچنین در روایتی منسوب به امام صادق (ع)، تلاوت این آیه در سجده و بعد از نماز آیاتی که برای کسوف خوانده می شود، توصیه شده است. (3)
در روایتی دیگر آمده که امیرالمومنین (ع) این آیه را هنگام زلزله میخواندند و سپس آیه زیر را نیز می افزودند:
ُ وَ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيم (سوره حج؛ آیه 65) (4)
در روایتی دیگر نقل شده که امام صادق (ع) با اقتباس از آیه مورد بحث، دعای زیر را برای ایمنی در هنگام زلزله توصیه کردند:
يَا مَنْ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَمْسِكْ عَنَّا السُّوءَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير
ترجمه:
ای کسی که اسمانها و زمین را از نابودی نگاه داشته ای و اگر نابود شوند کسی جز تو نمی تواند انها را حفاظت کند و او بردبار و بخشنده است
بر محمد و ال محمد درود فرست و ما را از ناگواری مصون بدار که تو بر هر کاری توانا هستی
در این روایت نیز آمده که "هرکس این دعا را هنگام خوابیدن بخواند خانه بر سرش خراب نخواهد شد ان شاء الله تعالی". (5)
————————————-
پانوشتها:
(1) شیخ صدوق (ره)، من لا يحضره الفقيه، ج 4 ، ص: 371
(2) شیخ صدوق (ره)، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 471 و ثواب الاعمال، ص 152
(3) شیخ صدوق (ره)، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 543 و علل الشرائع، ج2، ص: 556 و شیخ مفید، المقنعة، ص: 210
(4) شیخ صدوق (ره)، علل الشرائع، ج2، ص: 555
(5) شیخ طوسی، تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج3، ص: 294
عضویت در کانال دعاها و اذکار معتبر👇
@doa_zekr
@doa_zekr
رابطه برخی از گناهان عمومی با بلاهای فراگیر
با سند معتبر از امام باقر (ع) نقل شده که فرمودند:
" وَجَدْنَا فِي كِتَابِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) إِذَا ظَهَرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِي كَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ وَ إِذَا طُفِّفَ الْمِكْيَالُ وَ الْمِيزَانُ أَخَذَهُمُ اللَّهُ بِالسِّنِينَ وَ النَّقْصِ وَ إِذَا مَنَعُوا الزَّكَاةَ مَنَعَتِ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا مِنَ الزَّرْعِ وَ الثِّمَارِ وَ الْمَعَادِنِ كُلَّهَا وَ إِذَا جَارُوا فِي الْأَحْكَامِ تَعَاوَنُوا عَلَى الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ إِذَا نَقَضُوا الْعَهْدَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ عَدُوَّهُمْ وَ إِذَا قَطَّعُوا الْأَرْحَامَ جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ وَ إِذَا لَمْ يَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ يَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لَمْ يَتَّبِعُوا الْأَخْيَارَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ شِرَارَهُمْ فَيَدْعُوا خِيَارُهُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ." (1)
ترجمه:
"در نوشته ای که از پیامبر خدا (ص) {برای ما} باقی مانده دیدیم که (نوشته بود:) پس از من وقتی زنا آشکار (و رایج) گردد مرگهای ناگهانی بسیار شود، وقتی کمفروشی کنند، خدا آنان را به قحطی و کمبودهای اقتصادی دچار فرماید، اگر از پرداخت زکات خودداری کنند زمین نیز برکات خود در مزارع، باغهای میوه و معادن را از آنان دریغ میکند، اگر در (دادگاه ها) حکم های ناحق صادر کنند، در ظلم و تجاوز به حقوق یکدیگر همکار شوند، اگر پیمان و میثاق {با اقلیتهای دینی} را زیر پا بگذارند خدا دشمنانشان را بر آنها مسلط فرماید، هرگاه رسیدگی (مالی و عاطفی) به بستگان را کنار بگذارند اموالشان در دست اشرار متراکم گردد و اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده، از خوبان {که} از خاندانِ من {هستند} پیروی نکنند، خدا بدکارانشان را بر آنها مسلط فرماید که خوبانشان (از خدا و مردم برای اصلاح امور جامعه) درخواست خواهند کرد ولی خواستهشان اجابت نمیشود {و صدایشان به جایی نمیرسد)" (1)
توضیح:
1 - متن عربی حدیث فوق را از کتاب کافی کلینی نقل کردیم گرچه شیخ صدوق نیز شبیه همین روایت را با سند دیگری در کتاب "علل الشرایع" آورده اما به جای "کتاب رسول الله ص"، عبارت "کتاب علي ع" را آورده است(2). تفاوت نسخه بین روایت کلینی و صدوق در این مورد خاص، اشکالی ایجاد نمی کند زیرا آنچه به نام "کتاب علی (ع)" مشهور بوده مطالبی بوده که ایشان از پیامبر (ص) شنیده و به رشته تحریر در آورده بود بنابراین می توان آن را "نوشته ای از رسول الله ص" نیز نامید. این کتاب در میان ائمه (ع) به ارث میرسید که گاهی برای بیان برخی از تعالیم دینی به آن استناد میفرمودند.
2 - علامه مجلسی (ره)، در کتاب "مرآة العقول" تصریح کرده که سند حدیث بالا در کتاب کافی کلینی، صحیح است.(3)
3 - معنای حدیث بالا این نیست که همه کسانی که دچار بلا و مصیبت یا بیماری میشوند لزوما و بدون استثنا گناهکار بوده اند زیرا به قول معروف "هر گردویی گِرد است اما هر گِردی گِردو نیست". اساسا بلا و سختی برای همگان - حتی برای پیامبران (ع) - مقدّر شده و برای مومنان، امتحان و فرصتِ تکامل و کسب پاداش است و گاهی کفاره گناهان و موجب پاک شدنِ انسان است اما برای دشمنان خدا، عذاب یا هشدار است.
به طور کلی حوادث و بلاها دارای ابعاد متنوع و چندبُعدی هستند و بسیاری از افرادی که در شرایط سختی و بلا به خوبی از پس آزمونهای الهی بر می آیند و از کفرگویی، اعتراض به قضا و قدر الهی، انحراف از مسیر حق و غرق شدن در گناهان، خودداری میکنند و به ذکر و استغفار و صلوات و بهبودِ عملکردهای گذشته مشغول می شوند مورد رحمت و لطف خاص الهی قرار می گیرند و "تهدید" را به "فرصتهای بزرگ در دنیا و آخرت" تبدیل می کنند زیرا "صبر" که به معنای "استقامت در راه حق" است از بزرگترین فضایل است و پاداشی عظیم دارد.
پانوشتها
————————————————————-
(1) کلینی، الكافي (چاپ المکتبة الإسلامية)، ج2، ص: 374
(2) صدوق، علل الشرائع، ج2، ص: 584
(3) مجلسی، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج11، ص: 72
#زلزله #بلا #کرونا #عذاب #امتحان #حدیث #گناه #تظاهر_به_گناه #نهی_از_منکر #ویروس_کرونا #سیل #آلودگی_هوا #بیماری #مصیبت
عضویت در کانال بررسی روایات و احادیث 👇
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
حدیثی با سند معتبر درباره ختم قرآن در ماه رمضان:
کلینی در کتاب الكافي (ج2، ص618، حدیث پنجم) با سند معتبر نقل کرده است که ابو بصير از امام صادق عليه السّلام پرسيد: آیا ( خوب است که) قرآن را در يك شب ختم کنم؟
امام(ع) فرمود: نه
عرض كرد: در دو شب چطور؟ (یعنی نیمی را در یک شب و نیم دیگر را در شب دوم)
امام فرمود: نه
ابوبصیر همینطور عدد را بالا بُرد تا به شش شب رسید که امام(ع) فرمودند: آرى(یعنی اگر بخواهی قرآن را به شش قسمت تقسیم کنی و هر قسمت را در یک شب بخوانی تا در طول شش شب تمام قرآن را ختم کرده باشی خوب است)
سپس حضرت صادق عليه السلام به آن شخص فرمود:
کسانی كه پيش از شماها بودند یعنی اصحاب حضرت محمد (ص) ، قرآن را در يك ماه و كمتر مي خواندند. قرآن را با شتاب و سرعت نبايد خواند بلكه بايد هموار و شمرده خوانده شود، و هر گاه به آيه اى برخورد كردى كه در آن از آتش جهنم یاد شده باید درنگ کنی و از دوزخ به خدا پناه ببرى.
سپس ابوبصیر عرض كرد: آیا در ماه رمضان قرآن را در يك شب ختم کنم؟
امام(ع) فرمود: نه.
عرض كرد: در دو شب بخوانم؟
فرمود: نه.
عرض كرد: در سه شب بخوانم؟ فرمود: آرى بخوان- و با دست خود اشاره كرد- آرى ماه رمضان با بقیه ماهها تفاوت دارد. ماه رمضان حق و حرمت ویژه اى دارد. ( در این ماه) هر چه می توانى نماز هم بخوان!
توضیح:
طبق این حدیث در خواندن قرآن نباید بیهوده شتاب کرد به شکلی که انسان بهره ای از مفاهیم آیات نبرد و تمام همتش مصروف تمام کردن سوره ها باشد از این رو برای اصحاب ائمه(ع) که زبان عربی می دانستند و اهل علم بودند اجازه داده شده بود که در غیر از ماه رمضان "هر شش روز یکبار قرآن را ختم کنند" و در ماه رمضان که تلاوت قرآن اهمیت بیشتری دارد اجازه داده بودند که هر 3 روز یکبار قرآن را ختم کنند.
طبعا برای مسلمانانی که زبان عربی نمی دانند و به ترجمه نیازمند هستند این مدت بیشتر خواهد بود.
اصل کلی اینست که "فَاقرأوا ما تیسّر مِنَ القرآنِ" یعنی «تا جایی که میسر است قرآن بخوانید» و نیز اینکه باید قرائت انسان همراه با "تدبّر" باشد.
ضمنا حداقل قرآن خواندنی که در طول سال بر هر مومن لازم است روزانه 50 آیه است
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
4_6008138065707533910.mp3
3.59M
در شب عزاداری امیرالمؤمنین (علیه السلام) جای چه چیز مهمی در محافل و مراسم مذهبی خالی بود؟
جعلی بودن برخی از داستان های حاوی غلو و اغراق
اهمیت تلاوت وصیت های مولا علی ع در شبهای احیا
7.5 دقیقه صوت مهم که در سال 98 در ایام شهادت امام علی (ع) ضبط شد.
#خرافات #غلو #وصیتنامه #امام_علی (ع) #وصیت #امیرالمومنین (ع) #افضلیت
@shenakhtehadis
@pasokhvoice
این روایت جعلی است👆
نشرش نکنید تا در گناهِ دروغ بستن به معصومان (ع) شریک نشوید
#حدیث_جعلی #جعل_حدیث #احادیث_دروغ #تهمت #تحریف #خرافات #حدیث_موضوع #احادیث_موضوعه
@shenakhtehadis
@shenakhtehadis
حدیث خداحافظی با ماه رمضان
... عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ :
"اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً "
ترجمه:
شیخ صدوق (ره) با چهار واسطه از جابر بن عبدالله انصاری نقل کرده که گفته است:
در آخرین جمعه ماه رمضان نزد پیامبر خدا (ص) رفتم. هنگامی که مرا دید فرمود:
ای جابر! این آخرین جمعه ی ماه رمضان است پس با آن خداحافظی کن و بگو:
" خدایا این را آخرین ماه رمضانی که آن را روزه میداریم قرار نده اما اگر چنین کردی، من را مورد رحمت قرار ده نه اینکه (از رحمت و برکاتت) محروم باشم" ...
منبع:
شیخ صدوق، کتاب " فضائل الأشهر الثلاثة"، ص: 139
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
برخی از عزیزان پرسیدند که برای رفع شرّ طلسم و جادو چه کنیم؟
پاسخ اینست که اولا اکثر مشکلات ما ربطی به سحر و جادو ندارد بلکه علل متعارف و عادی دارد که با بررسی و تفکر میتوان علتها را یافت. مثلا گاهی یک کلمه تلخ یا یک سخن چینی یا رفتار تحقیرآمیز و ... موجب اختلاف بین زن و شوهر یا نزاع بین دو خانواده میشود و ...
گاهی عدم رعایت برخی امور دیگر، موجب مشکلاتی شده است. بنابراین نباید در تشخیص علت مشکلات، عجولانه بگوییم طلسم شده ایم.
اما اگر یقین دارید که مشکلتان منشأ عادی و طبیعی ندارد و جادو و طلسمی در کار هست به توصیه های زیر عمل کنید به لطف خدا حل میشود👇
دعاهایی برای دفع شر سِحر و جادو
توصیه می شود برای مصونیت از اثرات منفی سحر و طلسم های جادویی آیه ها و دعاهای زیر را بخواند و به معنا و ترجمه اش دقت کند.
همچنین این آیه ها و دعاها را در برگه ای بنویسد و آن را تا کرده در پوششی قرار بدهد و به گردن خود بیاویزد یا در جیب پیراهن به نحوی که مورد بی احترامی قرار نگیرد نگهداری کند:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
« فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالَ لَهُمْ مُوسى أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدينَ وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ » (سوره یونس : آیات 80-82)
وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً (سوره فرقان: آیه23)
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (سوره انبیا: آیه 18)
وَ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ وَ أُلْقِىَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبِّ الْعَلَمِينَ (سوره اعراف: آیات:117-121)
قُلْنَا لَا تخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الْأَعْلىَ وَ أَلْقِ مَا فىِ يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُواْ إِنَّمَا صَنَعُواْ كَيْدُ سَاحِرٍ وَ لَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتىَ فَأُلْقِىَ السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَ مُوسىَ(سوره طه: آیات 68-70)
همچنین برای مصون ماندن از جادو و نیز از ترس حاکمان ظالم دعای زیر را 7 بار در سحرگاه و پس از نماز شب و قبل از نماز صبح بخواند :
بسم الله و بالله سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُما سُلْطاناً فَلا يَصِلُونَ إِلَيْكُما بِآياتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغالِبُون
همچنین دعای زیر برای دفع شر جادو سودمند است:
اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَى وَ خَاصَّةِ كَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ كَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِيدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلْقِفَهَا إِفْكَ أَهْلِ الْإِفْكِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِينَ وَ مُبْطِلَ كَيْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ كَادَنِي بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَيْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّى تُرْجِعَهُ عَنِّي غَيْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ وَ لَا شَامِتٍ بِي إِنِّي أَدْرَأُ بِعَظَمَتِكَ فِي نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَكُنْ لِي مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا يَا كَرِيمُ
منبع:
طب الأئمة، ص 35
طبرسی، مکارم الاخلاق، ص414
کفعمی، جُنَّة الأمان الواقية، صص:228-231
#جادو #طلسم #سحر #ابطال #باطل_کردن
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
هدایت شده از دعاها و اذکار
دعایی برای رضایت امام زمان عج از ما.mp3
807.2K
دعا برای رضایت امام زمان (عج) از ما
راوی میگوید به امام صادق (ع) عرض کردم: چگونه دعا کنم كه خداوند، امامم را از من راضى فرماید؟
✨ نقل است که حضرت فرمود: بگو:
اللَّهُمَّ رَبَّ إمامِي وَ رَبّي، و خالِقَ إمامِي وَ خالِقي، وَ رازِقَ إمامِي وَ رازِقِي، إِرضَ عَنَّي وَ أَرضِ عَنَّي إمامِي
✨ خدایا ! اي پروردگارِ امامِ من و پرودگارِ من ! و اي آفریدگارِ امامِ من و آفرينندهی من ! و ای روزیدهندهي امام من و روزي رسانِ من ! از من راضي شو و امام مرا از من خشنود گردان.
📚 طبرسی، إعلام الوری بأعلام الهدي، ج ۱ ص ۵۴۵
عضویت در کانالهای ایتا و تلگرام👇
@shenakhtehadis
@pasokhvoice
@doa_zekr
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57