eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
478 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مؤسسه اطلس شیعه مفتخر است که در قالب پروژه کتابخانه تخصصی بین‌الملل، هر ماه یک نشست را از سلسله‌نشست‌های معرفی، بررسی و نقد کتاب در حوزه تبلیغ بین‌الملل و مطالعات شیعیان جهان، با حضور اساتید و اندیشمندان برجسته تقدیم نگاه علاقه‌مندان نماید. این نشست‌ها فرصتی مغتنم جهت آشنایی بیشتر با آثار، مؤلفان و پژوهشگران شاخص این حوزه خواهد بود. 💠 در نخستین جلسه، به بررسی و نقد کتاب «اجتماعات شیعی در گستره جهانی»؛ آیین‌های عاشورایی و هویت‌های شیعی در جوامع مدرن خواهیم پرداخت. ● ارائه‌کننده: جبار رحمانی (استاد دانشگاه و گردآورنده کتاب) ● ناقد: پیمان اسحاقی (جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه شیعیان) 📆 سه شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۰۰ 🌐 لینک ثبت‌نام رایگان 👈 مؤسسه اطلس شیعه
🖨 انتشارات خورشید پشت‌ ابر 🔅 خورشید پشت ابر (Sun Behind The Cloud)، با مدیریت تحسین مرالی (Tehseen Merali)، یک انتشارات شیعی انگلیسی‌زبان است. دفتر مرکزی این ناشر در شهر بیرمنگام انگلستان قرار دارد. 🔅 این ناشر نام خود را از امام مهدی (عج) و حدیث نبوی مشهور درباره ایشان الهام گرفته است. در این حدیث، پیامبر (ص) در پاسخ به پرسش جابربن‌عبدالله انصاری درباره بهره‌مندی مردم دوره غیبت از امام، می‌فرمایند مردم در دوره غیبت امام مهدی (عج) از نور ایشان بهره می‌برند، چنان‌که از نور خورشید پشت ابر بهره می‌گیرند. 🌤 اهداف این انتشارات هدف خود را نشر کتاب‌هایی با کیفیت و دقت بالا درباره اسلام تعریف کرده است، کتاب‌هایی که به شیوه‌ای خلاقانه و جذاب الهام‌بخش مسلمانان انگلیسی‌زبان باشند. 🌤 حوزه‌های فعالیت خورشید پشت ابر زمینه‌های کلی فعالیت خود را "معنا و ربط اسلام در دنیای مدرن"، "چگونگی تعمیق درک از اسلام" و "چگونگی ارتقای زندگی دینی و معنوی" تعریف کرده است. موضوعاتی که منشورات این ناشر حول محور آنها می‌گردد، از این قرار است: • کودکان • تربیت فرزند • معنویت و اخلاق • تفسیر قرآن • تاریخ • زندگی‌نامه • شعر • و... 🌤 بخش کودکان بخش کتاب کودکان این ناشر (که از مهم‌ترین بخش‌های آن است) به‌تصویر کشیدن اسلام به‌مثابه روش زندگی را هدف تولیدات خود قرار داده است. به تعبیر دیگر، هدف این بخش آن است که کودکان مسلمان در جهانی که تصویر اسلام به‌طور پیوسته دستخوش تحریف قرار می‌گیرد، به مسلمان بودن خود ببالند. 🌤 نویسندگان خورشید پشت ابر آثار پژوهشگران و سخنرانان مشهور بین‌الملل و نیز نویسندگان تازه‌کاری که آثار جدید و جذابی برای همکاری ارائه کنند را نشر می‌دهد. این ناشر هدف خود را در تعامل با مؤلفان چنین تعريف کرده است: 🔹 جذب نویسندگان برتر انگلیسی‌زبان از جهان غرب برای تألیف کتاب درباره اسلام 🔹 ارتقای فرهنگ مطالعه و ارزش کتاب در میان مسلمانان 🔹 ارائه کتب مفید به انگلیسی‌زبانان، به‌ویژه در موضوعاتی که با کمبود آثار باکیفیت مواجهیم. بخش نویسندگان این ناشر به معرفی مؤلفان و نويسندگانی پرداخته است که با این مجموعه همکاری دارند. این بخش شما را به‌عنوان یک نویسنده به همکاری دعوت کرده است. 🌤 مراحل نشر کتاب شما در این بخش از وب‌سایت خورشید پشت ابر با مراحل نشر اثر خود آشنا می‌شوید: 🔸 ارسال پیش‌نویس اثر از سوی نویسنده 🔸 بازبینی و ارزیابی کیفیت اثر توسط ناشر 🔸 مذاکره با نویسنده (حضوری یا مجازی) 🔸 ویرایش اثر 🔸 تصویرگری 🔸 طراحی و صفحه‌آرایی 🔸 بازبینی و بازخوانی نهایی 🔸 نشر نسخه کاغذی 🔸 نشر نسخه الکترونیک 🌐 وب‌سایت خورشید پشت ابر 👈 مؤسسه اطلس شیعه
📚 «نخسیتن رویارویی‌های اندیشه‌گران ایران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب» 💢 چندی پیش در حال جستجو در کتابخانۀ تخصصی تبلیغ بین‌الملل بودم که کتاب ارزشمند «نخستین رویارویی‌های اندیشه‌گران ایران با دو رویۀ تمدن بورژوازی غرب»، نوشته دکتر عبدالهادی حائری، توجه مرا به خود جلب کرد. این کتاب از این رو برایم جالب توجه بود که پیش‌تر در آثار برخی نویسندگان حوزۀ تبلیغ با ارجاع‌هایی به این کتاب مواجه شده بودم. 💢 عبدالهادی حائری (۱۳۷۲–۱۳۱۴) مورخ و روزنامه‌نویس ایرانی، فرزند میرزااحمد حائری و نوه دختری آیت‌الله شیخ‌عبدالکریم حائری یزدی است. عبدالهادی در سال ۱۳۳۶ به دانشگاه تهران وارد شد و در رشته الهیات تحصیل کرد. وی در سال ۱۳۴۳ پس از دریافت بورسیۀ دانشگاهی به کانادا مهاجرت کرد و به مدت نه سال در رشته تاریخ و مطالعات خاورمیانه به تحصیل و تحقیق پرداخت. حائری در این سال‌ها در کنار تحصیل و تحقیق، به تدریس زبان و ادب فارسی نیز اشتغال داشت. وی پس از نیل به درجه دکتری در سال ۱۳۵۲، به مدت چهار سال استادیار دانشگاه کالیفرنیا بود. 💢 حائری در سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت و به‌عنوان دانشیار در گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی به تدریس تاریخ مشغول شد. عبدالهادی حائری سرانجام در ۲۳ تیرماه ۱۳۷۲ در مشهد چشم از جهان فروبست. 📚 ازجمله آثار ارزشمند حائری می‌توان به «تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق»، «تاریخ الحرکات و النشاطات الماسونیه فی العالم الاسلامی» و «نخستین رویارویی‌های اندیشه‌گران ایران با دو رویهٔ تمدن بورژوازی غرب» اشاره کرد. 🔰 مرحوم حائری در کتاب «نخستین رویارویی‌های اندیشه‌گران ایران با دو رویه تمدن برژوازی غرب» بر این باور است که پس از دوره روشنگری (از سال‌های آغازین سده نوزدهم) جهان ناگزیر با تمدن برژوازی غرب مواجه شد. این تمدن دو رویه نیرومند داشت: • رویه دانشی و کارشناسی • رویه استعماری 🔰 حائری در این اثر ارزنده، چگونگی رویارویی ایران با این دو رویه را بررسی کرده است. بدین منظور، وی در وهله اول به بررسی اجمالی نحوۀ برخورد دستگاه‌های حاکم بر ایران با دانش و استعمار غرب پرداخته، و سپس برخوردهای اندیشه‌گران و اصلاح‌گران ایرانی با دو رویه این تمدن را به‌صورت مفصل ارزیابی کرده است. ✝ در دو فصل آخر (یازدهم و دوازدهم) این کتاب، حائری به مقوله تبشیر مسیحی در کشور ایران وارد شده و به همگامی و همنوایی تنگاتنگ مسیحی‌گری با پروژه استعماری غربی اشاره کرده است. حائری بر این باور است که اساساً پروژه استعمار (توسط دولت‌های پرتغال، اسپانیا، هلند، روس، فرانسه و انگلیس) با ابزار قدرتمند تبشیر مسیحی صورت پذیرفته است. درواقع از سده ۱۶ به بعد، مبلغان مسیحی در کسوت کشیشانی کاتولیک و پروتستان، اما با مأموریت‌های استعماری ازسوی دولت‌های استعمارگر غرب، در ایران به فعالیت‌های گسترده پرداخته‌اند. 🔰 در واکنش به فعالیت‌های تبشیری-استعماری مبلغان غربی، بسیاری از اندیشمندان و رهبران مذهبی (ازجمله تنی چند از نامدارترین فقیهان شیعه) در دوره‌های مختلف به فعالیت‌های علمی و اجتماعی گوناگون پرداخته‌اند. بی‌تردید مطالعه آثار علمی و اسناد فعالیت‌های اجتماعی این بزرگان برای مخاطبان علاقه‌مند به حوزه تبلیغ و ردیه‌نویسی بسیار جذاب و الهام‌بخش خواهد بود. 📌 در پست‌های آتی خواهیم کوشید که ضمن پرداختن به این حوزه، گزارشی از فعالیت‌های علمی و اجتماعی بزرگان در واکنش به فعالیت‌های تبشیری-استعماری تقدیم نماییم. ✍ مهدی صادقی شهمیرزادی 📆 ۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ 👈 مؤسسه اطلس شیعه
🕋 آیین‌ها و فرهنگ، جشن‌های اسلامی (٣) مبعث نبوی یا معراج محمدی... 🌙 مبعث روز برگزیده‌ شدن حضرت محمد مصطفی (ص) به پیامبری و آغاز رسالت ایشان است. بنابر نظر مشهور علمای شیعه، این روز مصادف است با ۲۷ رجب چهلم عام الفیل، لذا در فرهنگ شیعی این روز به‌عنوان «عید مبعث» گرامی داشته می‌شود. (برای آگاهی از سایر اقوال، مراجعه کنید به ابن‌هشام، السیرة النبویة، ج۱، ص۳۸۵؛  تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۵؛ تاریخ الطبری، ج۲، ص۲۹۳) 🌙 با وجود اینکه مبعث حضرت محمد (ص) سرآغاز اسلام و برچیده‌ شدن بت‌پرستی از سرزمین حجاز بوده است، و علی‌الاصول همه مسلمانان -نه فقط شیعیان- باید این روز را به‌عنوان یک عید بزرگ و مبارک گرامی بدارند، متأسفانه تنها ایران و برخی مناطق عراق این روز را تعطیل رسمی دانسته و جشن‌هایی را به این مناسبت برگزار می‌کنند. 🇸🇦 در سال‌های اخیر، برخی مفتیان سعودی، مانند عبدالعزيز آل الشيخ، در مخالفت با گرامی‌داشت مبعث موضع‌گیری‌ کرده و این سنت شیعی را بدعت دانسته‌اند. 🌙 در میان اهل‌سنت، اتفاقی درخصوص تاریخ مبعث رسول خدا وجود ندارد. برخی از آنان بر این باورند که این رویداد مبارک در ماه رمضان واقع شده است. همچنین شب ۲۷ رجب که از دیدگاه شیعیان مبعث پیامبر است، در برخی کشورهای اسلامی (ازجمله مصر، الجزایر، عمان، سوریه) به‌عنوان شب معراج شناخته می‌شود. 🌙 با وجود این اختلافات، نقل‌های تاریخی و سفرنامه‌ها نشان می‌دهند که شب مبعث به روایت شیعی از دیرباز در میان مسلمانان شناخته‌شده بوده است. نقل معروف ابن‌بطوطه، عالم شهیر سنّی، از شواهد این مدعاست. وی در سفرنامه خود وضعیت روضه مبارکه امیرالمؤمنین (ع) در شب مبعث رسول خدا (ص) را چنین توصیف می‌کند: «در شب ۲۷ رجب که لیلة المحیا نامیده مى‏‌شود، بیماران زمین‏گیر را از اقطار مختلف عراقین، خراسان، فارس و روم به اینجا می‌آیند». (رحلة ابن‌بطوطه، ج‏۱، ص۴۲۳) وی سپس کرامتی از روضه مقدسه امام علی (ع) نقل می‌کند که در مفاتیح‌الجنان نیز آمده است. 🇪🇬 جالب اینکه دار الافتاء المصریة به مناسبت روز ۲۷ رجب، مطالب مفصلی را به شکرانه نعمت عظیم معراج رسول‌الله منتشر نموده و در آن به فضیلت روزه‌داری این روز نیز اشاره کرده است. در بخشی از مطالب دارالافتاء آمده است: «بشأن الأعمال المستحبة في ليلة ٢٧ رجب أشارت الإفتاء إلى أنه يستحبُّ إحياء ليلة الإسراء والمعراج بالعبادات والطاعات، ومن أبرزها إطعام الطعام وإخراج الصدقات والسعي على حوائج الناس، والإكثار من الذكر والاستغفار». 💠 در هر صورت، ۲۷ رجب روزی مبارک و مقدس (رسالت یا معراج) در میان همه مسلمانان است، و لذا بایسته است به‌عنوان نعمت و برکتی بزرگ بر بشریت گرامی داشته، و به اطعام و شادی و نشر معارف اسلامی پرداخته شود. اختلاف شیعیان و اهل‌سنت درباره تاریخ بعثت، هرگز نباید مانع از تاکید بر شب و روز ۲۷ رجب و بزرگداشت رسول خدا (ص) گردد. 💠 چنان‌که ملاحظه شد،استحباب و فضیلت بسیاری از عبادات، ازجمله شب‌زنده‌داری، در شب ۲۷ رجب مورد اتفاق همه فرق اسلامی است. از این رو، شایسته است با تمرکز و تاکید بر این وجوه مشترک میان مسلمانان، به تولید محتوا برای این شب و روز فرخنده و مبارک همت گماریم و زمینه احیا و شب‌زنده‌داری و انتقال معارف را در مراکز دینی فراهم نماییم. 💠 همچنین شایسته است روز مبعث در سالنمای کاری فعالان فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل به‌عنوان روز تبیین رسالت حضرت ختمی مرتبت، معرفی چهره واقعی اسلام و یادآوری سیره تبلیغی و رفتاری آن وجود نورانی به‌رسمیت شناخته شود. 💐 مبعث، سالروز نجات بشریت از ظلمت و جهالت، بر جهانیان مبارک‌ باد 💐 👈 مؤسسه اطلس شیعه
🇮🇷 انقلاب اسلامی ایران و تبلیغ بین‌الملل (١) 🌍 آموزش زبان‌های خارجی و اعزام مبلغان دینی به خارج کشور از بدو تأسیس حوزه علمیه قم آغاز شد. از شیخ‌مرتضی حائری نقل شده است که شیخ‌عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) در روزگاری که فرانسوی زبان روز دنیا بود، شخصی را دعوت می‌کرد که به طلاب زبان فرانسوی آموزش دهد تا بتوانند از اسلام دفاع کنند. البته بنا به دلایلی که بعدها پیرامونش خواهیم نوشت، این جریان خیلی زود متوقف شد و تا دوره آیت‌الله بروجردی فعالیت جدی بین‌المللی در حوزه علمیه وجود نداشت. 🌍 در دوره آیت‌الله بروجردی، اعزام مبلغ به خارج از کشور به‌شکل محدود وجود داشت. در این دوره، آیت‌الله میرزاابوالقاسم گلپایگانی و مرحوم محققی لاهیجی به هامبورگ، آیت‌الله مهدی حائری و مرحوم صدر بلاغی به آمریکا و افرادی نیز به عربستان و آفریقا اعزام شدند. 🌍 در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، جریان تربیت و اعزام مبلغان بین‌الملل با تأسيس دارالتبلیغ اسلامی به اوج رسيد. دارالتبلیغ به صورت سازمان‌یافته به تربیت مبلغان برون‌مرزی، جذب و تربیت طلاب خارجی، تولید محتوا به زبان‌های خارجی و آموزش زبان‌های خارجی می پرداخت. البته در این دوره شاهد حرکت‌های انفرادی نیز هستیم که آموزش زبان توسط شهید بهشتی در دو مدرسه علمیه علوی و منتظریه ازجمله آنهاست. 🇮🇷 پس از انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، نهادهای متعددی برای مدیریت و سازماندهی تبلیغات اسلامی در داخل و خارج شکل گرفت و فعالیت‌های بسیاری صورت پذیرفت. در سلسله‌فرسته‌های آتی در دو گام (اقدامات صورت‌گرفته و آسیب‌شناسی و طراحی برای آینده) به بررسی فعالیت این نهادها خواهیم پرداخت. 🔆 گام اول (اقدامات صورت‌گرفته) در این گام به دو محور می‌پردازیم: • تربیت مبلغان بین‌الملل • تأسيس سازمان‌ها و نهادهای بین‌الملل 🔅 محور اول: تربیت مبلغان بین‌الملل چنان‌که اشاره شد، پیش از انقلاب اسلامی ایران طلاب خارجی به‌صورت محدود در مدرسه حجتیه و... حضور داشتند. پس از انقلاب، شورای سرپرستی طلاب خارجی در سال ۱۳۵۸ برای مدیریت و سازماندهی حضور و تحصیل طلاب خارجی در ایران شکل گرفت. 🔻 آیت‌الله اعرافی، مدیر کنونی حوزه علمیه قم و مدير سابق جامعة المصطفی، در این‌باره می‌گوید: "پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نگاه جهان‌شمولی که انقلاب داشت، حوزه قم وارد عرصه و فضای جدیدی شد و از سال ۱۳۵۸ آموزش و تربیت طلاب و فضلای غیرایرانی در حوزه به‌عنوان یک نهاد، تحت عنوان شورای سرپرستی شکل گرفت و در تحول تدریجی خود، درنهایت به‌عنوان مرکز جهانی علوم اسلامی شناخته شد و رسمیت یافت. در سراسر دنیا دولت‌ها هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کنند و نیروهایی را از سراسر دنیا جذب می‌نمایند و آموزش داده و تربیت می‌کنند. به طور کلی، آموزش‌های بین‌المللی هم در دنیای غرب و هم در جهان اسلام، از جایگاهی متعالی برخوردار است، ولی متأسفانه ما از ظرفیت‌هایی که در کشورمان وجود دارد، غفلت ورزیده‌ایم که مهم‌ترین آنها در حوزه علوم اسلامی و انسانی با نگاه اسلامی است". (منبع:مجله پگاه حوزه/فروردین 1382 - شماره ۶، همچنین ر.ک. اساسنامه مرکز جهانی علوم اسلامی) 💢 در سال ۱۳۶۵ پس از اصلاحاتی که در ساختار شورای سرپرستی طلاب خارجی صورت گرفت، نام این شورا به مرکز جهانی علوم اسلامی تغییر یافت و به‌ثبت رسید. این مرکز تا سال ۱۳۷۲ به‌صورت غیرمتمرکز و با شیوه سنتی رایج در حوزه‌های علمیه اداره شد. در این سال، با نصب مدیر جدید از سوی رهبر انقلاب، این مرکز تحت نظارت دفتر رهبری قرار گرفت. این مرکز گروه‌های بسیاری از طلاب خارجی را جهت تبلیغ و ترویج تشیع در کشورهای دیگر آموزش داد. 🔻 آیت‌الله اعرافی در مصاحبه با مهر درباره این مرکز می‌گوید: "قبل از انقلاب از چند کشور همسایه به‌صورت محدود طلابی برای خواندن دروس حوزه به قم و احیاناً نجف می‌آمدند، اما پس از انقلاب و به برکت انقلاب اسلامی، تعداد طلاب غیرایرانی در کشور ایران افزایش پیدا کرد. اوایل انقلاب برای مدیریت این طلاب در ایران یک شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی تشکیل شد که بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و مرحوم آیت‌الله مشکینی و... در آن شورا حضور داشتند". 💢 در سال‌های بعد، مرکز جهانی علوم اسلامی به دو مرکز تجزیه شد: • مرکز جهانی علوم اسلامی که طلاب غیرایرانی حاضر در ایران را مدیریت و سرپرستی می‌کرد. • سازمان مدارس و حوزه‌های خارج کشور که حوزه‌های علمیه خارج کشور ایران را مدیریت و سرپرستی می‌کرد. ♨️ سرانجام این دو نهاد در سال ۱۳۸۷ ادغام شدند و نهاد حوزوی بین‌المللی مهمی را تحت عنوان جامعة المصطفی العالمیة شکل دادند. 📌 در فرسته‌های آتی فعالیت‌های نهادی در حوزه تبلیغ بین‌الملل را بیشتر بررسی خواهیم کرد. سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گرامی باد💐 👈 مؤسسه اطلس شیعه