eitaa logo
شیعه شناسی
198 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
شیعه شناسی
🔻صلوات خاصه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلَالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ. (زادالمعاد، ص٣١٢) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1️⃣ ❤️مادر امام جعفر صادق عليه السلام بانويى پاك و پاکيزه 🌸به نام ، دختر قاسم بن محمّد بن ابى بكرِ فقيه بوده است. وى از نظر عفّت، شرافت و فضيلت از بزرگ زنان عصر خود بوده است. در خانه پدرى پرورش يافته که از چهره هاى درخشان زمانه خود بوده و فقه و معارف اسلامى را نيز از شوهر بزرگوارش، فرا گرفته است. 🔸به درجه اى از فضيلت و کمال رسيده بود که مرجع زنان اهل شهر و ديار خود شده و در امور مهم دينى به او مراجعه مى کرده اند. در فخر و شرافت او همين بس که مادر امام بزرگى از ائمّه مسلمين شده است. [1] 🔹 درباره این بانوی بزرگوار فرموده اند:" وَ كَانَتْ أُمِّي مِمَّنْ آمَنَتْ وَ اتَّقَتْ وَ أَحْسَنَتْ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ"(مادرم از کسانی بود که ایمان آورد و تقوی پیشه کرد و احسان نمود و خداوند محسنین را دوست دارد.)[2] [1]📗 پيشوايان هدايت ٨،پيشواى مذهب ،حضرت امام جعفر صادق عليه السلام ،مجمع جهانى اهل بيت عليهم السلام ،ص 46 [2] 📘الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 472 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
طرح| رهبر انقلاب: برای حمایت از مسلمانان از جایگاه حقوقی وارد شوید تا در دنيا منعکس شود. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔹🔸 انتقاد آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) از بی تفاوتی جهان اسلام نسبت به جنایات 🔻آیا کشورهای اسلامی نباید فریادی بزنند، جمعیت به اصطلاح کنفرانس اسلامی که 60 کشور اسلامی در آن هستند نباید جلسه ای فوق العاده تشکیل دهند و به فکر این مظلومان باشند؟ 🔸حضرت ‌آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، جنایات وحشیانه و نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم کرده و فرمودند: کشور میانمار سابقا برمه نام داشت و از کشورهای جنوب شرق آسیا است که چند میلیون مسلمان دارد و بودایی ها تصمیم گرفتند که مسلمانان را قتل عام کنند، الان می بینیم که هر روز نمونه های تازه ای از جنایات آنان به وضع فجیع صورت می گیرد، بنده شنیدم حتی طالبان هم این ها را محکوم کرده اند. 🔹معظم له با انتقاد شدید از بی تفاوتی دنیا و جهان اسلام نسبت به این جنایات وحشیانه، اظهار داشتند: آیا کشورهای اسلامی نباید فریادی بزنند، جمعیت به اصطلاح کنفرانس اسلامی که 60 کشور اسلامی در آن هستند نباید جلسه ای فوق العاده تشکیل دهند و به فکر این مظلومان باشند؟ 🔸ایشان ادامه دادند: شورای امنیت که اگر گردی بر دامان اسرائیل بنشیند ساکت نمی نشیند چرا در این زمینه سکوت کرده است؟ مثل این که غیرت اسلامی در کار نیست، از شورای امنیت انتظاری نیست اما مسلمانان باید به وظیفه خود عمل کنند. 🔹ایشان عنوان کردند: در این صورت شورای امنیت هم برای حفظ آبروی خود هم که شده شاید اقدامی انجام دهد، باید در اینگونه موارد به صورت جدی ورود کرد و فریاد کشید، باید در برابر این جانیان وحشی و بی رحم بایستند، غالب مسلمانان میانمار اهل سنت هستند و ما همان اندازه از آن ها دفاع می کنیم که اگر شیعه بودند دفاع می کردیم، این نشان می دهد که در این مسائل فرقی نمی گذاریم. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
همه می آییم تا برای تجدید بیعت با امام زمان ارواحنا فداه 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3️⃣ 2️⃣ 🔸آنچه تا كنون تاريخ بشر نشان داده و آنچه كه انسان درباره افراد عادي و انسانهاي عصر خود ديده 👁و مي بيند، اين است كه اكثر انسانها 👥از روي طبع خود، مايل به تعدّي و افزون گرايي اند و به هيچ حدّي راضي و قانع نيستند؛ البتّه در كنار اين زياده خواهي طبيعي، در فطرت همه انسانها گرايش به قسط و عدل ⚖️تعبيه شده است ،آن فطرتی ✨که خداوند درباره آن می فرماید:" فطرت الله الّتي فطر النّاس عليها لا تبديل لخلق الله" . 🔹بنابراین اگر طبيعت بر زندگي انسان حكومت 👑كند نه فطرت او، هيچ حدّ و مرزي براي خواسته هايش وجود ندارد و به هيچ محدوده اي راضي نمي شود و آزادي مطلقي مي خواهد كه هيچ كس در برابرش نباشد و همه چيز از آنِ او باشد و بس؛ و چنين وضع نابساماني، غير از هرج و مرجِ🔪 تحمل ناپذير نخواهد بود. از اينرو، هيچ قانوني در جهان وجود ندارد چه قانون شرقي ⛩و چه قانون غربي، ⛪️چه قانون كشورهاي مترقي 🚅و چه قانون كشورهاي جهان سوّم🚂، چه قانون الحادي و چه غير الحادي مگر آنكه براي انسان محدوديّتهايي قرار داده و آزادي او را مقيّد⛓ نموده و براي تخلّف و تعدّي او مجازاتي مقرر نموده است. 🔸پس اين چنين نيست كه انسان، آزادِ مطلق باشد و هر كاري را كه خواست، انجام دادنش صحيح باشد❌: آزادي به معناي بي بندوباري و رهايي مطلق را نه عقل مي پذيرد، نه فطرت، نه دين، و نه جوامع انساني. انسان در عين آزاد بودن، در ابعاد اخلاقي، حقوقي، اقتصادي، سياسي، و نظامي، حدّ و مرزهايي دارد كه بايد آنها را رعايت كند و اگر نكند، در همه جاي دنيا براي او تنبيه و مجازاتي وجود دارد و اگر چنين نباشد، هرج و مرج و فساد، همه جوامع را به نابودي مي كشد.[📘برگرفته از کتاب ولایت فقیه، آیت الله جوادی، صص28-26) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
9️⃣ 4️⃣ 3️⃣ در خصوص عبداللَّه بن سبأ سه نظريه مطرح است: 1️⃣ نظريه رايج نزد مؤرخان اسلامى، كه اثبات وجود او، و موقعيّت گستردهاش در فتنههاست؛ 🔸این نظریه را بیشتر وهابیت و مخالفان شیعه مطرح می کنند تا بوسیله آن شیعه را مورد هجمه قرار دهند. دكتر طه حسين مصرى مىگويد: كار سبئيه و رئيس آنها ابن سوداء ماجرايى غير واقعى و موهوم است كه اخيراً جعل شده است، و آن به هنگامى باز مىگردد كه شيعه با ديگر فرقههاى اسلامى چالش داشت، و دشمنان شيعه بر آن بودند تا پاى عنصرى يهودى✡️ را به بنيان اين مذهب باز كنند تا خصومت ورزى با اين مذهب را تشديد كنند و به ايشان خدشه وارد سازند .[1] 2️⃣ نظر متأخرين از شيعه، كه انكار وجود او، و به طور كلى انكار موقعيّت او است؛ 🔸با توجه به اینکه تاریخ طبری اولین کتابی است که به موضوع عبدالله بن سبأ پرداخته و مورخین قبل از آن هیچ اشاره ای به وجود چنین شخصی نکرده اند و مرجع تمام کتابهایی📚 که در این زمینه مطلب نوشته اند همین تاریخ طبری می باشد و روایت موجود در این کتاب هم ضعیف است ، متأخرین از شیعه و عده ای از اهل سنت قائل به عدم وجود چنین شخصی شده اند. 3️⃣ نظر متوسط و معتدل، كه اثبات وجود او، و ابطال موقعيت فعّال او در فتنه هاست. 🔸قائلین این نظریه با توجه به وجود روایاتی در منابع شیعی که دلالت بر وجود چنین شخصی می کند و او را دارای عقاید باطلی معرفی میکند ، اصل وجود او را پذیرفته اند اما نقش او در ایجاد فتنه ها را رد کرده و این داستان را جعلی و ساختگی می دانند.[2] [1] 📔افشاى يك توطئه، على آل محسن- ترجمه حميد رضا آژير ،ص 29 [2]📙 برگرفته از کتاب شيعه شناسى و پاسخ به شبهات، على اصغر رضوانى، ج1، صص 102-99 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
7️⃣ 🔸قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِي علیهما السلام لِرَجُلٍ اغْتَابَ عِنْدَهُ رَجُلًا يَا هَذَا كُفَّ عَنِ الْغِيبَةِ فَإِنَّهَا إِدَامُ كِلَابِ النَّارِ. 🔹امام حسین علیه السلام خطاب به کسی که در حضورش غیبت 🗣شخصی را می‌کرد فرمودند:فلانی! از غیبت دست بردار که همانا غیبت، غذای سگان جهنم🔥 است. (📗بحار الأنوار، ج75، ص: 117) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 در مورد راهپیمایی روز با حضور خودایشان 🔹وعده ما شنبه18شهریور ساعت16بلوار پیامبر اعظم(حرم تا حرم) از حرم حضرت معصومه(س) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 🔹سؤال سوم: آیا بشر می تواند خداوند را بشناسد یا خیر؟ 🔸جواب این سؤال از این جهت مهم است که اگر پاسخ منفی باشد دیگر بحث و گفتگو 🗣درباره الهیات بیهوده و عبث خواهد بود. درجواب این سؤال دو دیدگاه کلی مطرح شده است: دیدگاه مثبتان و منکران. عقل گرایان و شهودگرایان قائل به امکان شناخت خداوند هستند و در مقابل، حس گرایان وظاهرگرایان انسان را ناتوان از معرفت خداوند می دانند. اینک به تبیین و بررسی دیدگاهها می پردازیم. 1️⃣ عقل گرایان آن دسته از متفکرانی هستند که حجیت و اعتبار عقل را در معرفت پذیرفته اند، اصول و مبادی عقلی را شالوده های معرفت بشری می دانند و بر این عقیده اند که بدون به رسمیت شناختن خرد و اصول عقلی هیچگونه معرفتی برای انسان حاصل نخواهد شد وحتی معرفت های حسی و سطحی نیز مبتنی بر مبادی عقلی است تا چه رسد به معرفت های علمی و تجربی، و معرفت های مستند به نصوص و ظواهر وحیانی. 🔺در هر حال در جهان اسلام فلاسفه و متکلمان بر این عقیده اند که از طریق تفکر عقلی می توان خدا را شناخت اگر چه در حدود توانایی عقل اتفاق نظر ندارند. قرآن کریم و احادیث اسلامی این روش را تأیید می کنند . (📘برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، صص 21-19) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4️⃣ 4️⃣ 🔸سليم بن قيس بهمراه امير المؤمنين عليه السّلام از مدينه به بصره آمد و از اوّل تا آخر بعنوان يكى از پنج هزار فدائى امير المؤمنين عليه السّلام در صفّ اوّل ميدان جنگ شمشير🗡 زد. او در كتابش تعداد افراد لشكر در جنگ جمل، و خصوصيات افراد و كيفيت جنگ و آنچه بعد از آن در بصره اتفاق افتاد و حتّى خطابه امير المؤمنين عليه السّلام بعد از جنگ را ثبت كرد. 🔹در اواسط سال 36 هجرى، سليم بهمراه امير المؤمنين عليه السّلام از بصره به كوفه آمد و از آنجا در طليعه لشكر آن حضرت عازم شد، و تا سال 38 كه جنگ صفين 17 ماه ادامه داشت حاضر در جنگ بود. همچنين در جنگ «يوم الهرير» كه شديدترين و آخرين روز جنگ صفين بود و در يك شبانه روز بيش از هفتاد هزار نفر بقتل رسيدند، سليم شخصا حضور داشت و حدودا چهل سال از عمر او مىگذشت. 🔸او در كتابش، مكاتبات 📃امير المؤمنين عليه السّلام را با معاويه به دقت ثبت كرد 📝و خطابه هاى آن حضرت در جنگ را نوشت. همچنين كيفيت جنگ هرير و داستان حكمين و بر نيزه نمودن قرآنها را در كتابش نوشت. در بازگشت از صفّين هم در قضيّه راهبى ✝️كه مسلمان شد و كتابهاى 📚حضرت عيسى عليه السّلام را به امير المؤمنين عليه السّلام تحويل داد حاضر بود و تمامى جريان را در كتابش نوشت. 🔹او در اواخر سال 38 به ملاقات امام سجّاد عليه السّلام مشرّف شد كه در سنّ شيرخوارگى در محضر امير المؤمنين عليه السّلام بود. در همين ايّام به مدائن رفت و در آنجا با حذيفه ملاقات كرد. (📗أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، صص 21-)20 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee