شیعه شناسی
#خبر
🔻برگزاری سی و سومین نشست علمی مرکز تخصصی شیعه شناسی_ 2 آبان ماه 1396🔻
🔸گزارشی از #نشست_علمی "جغرافیای معرفتی شیعه در جهان معاصر" با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینی کوهساری؛ مسئول مرکز ارتباطات و بینالملل حوزه های علمیه که در روز سه شنبه 2 آبان ماه در مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار گردید:
🔹جغرافیای معرفتی شیعه در جهان معاصر، از چند نگاه مورد بحث قرار می گیرد.
👈از یک طرف منظور از شیعه، شیعه اثنی عشری است.
👈از طرفی دیگر مراد از دنیای معاصر، دنیایی است که چند ویژگی را داراست.
1⃣. نظام شرق به عنوان نظام مبتنی بر مارکسیسم وجود ندارد.
2⃣. نظام غرب، منسجم و به هم پیوسته نیست گرچه فروپاشی نشده است.
3⃣. هویت دینی و معنوی در ایران بازیابی می شود.
4⃣. بجای نظام دوقطبی، قدرت های منطقه ای در حال ظهور است.
5⃣. اسلام شیعی به دوران حاکمیت خود رسیده است.
6⃣. پیچ تاریخی شکل می گیرد که به نفع اسلام بوده که عبور از آن به تمدن نوین اسلامی می انجامد.
👈در سومین نگاه، بحث از معرفت و جغرافیای معرفتی پیش می آید.
در این زمینه تبدیل معرفت به گفتمان و دغدغه، سپس به جریان، بعد از آن به فرهنگ و در ادامه به سبک زندگی و در انتها به تمدن، مراحل طی معرفت به تمدن است.
معرفت در یک نگاه کلان در سه قسمت جغرافیایی غرب، شرق و درون اسلام قرار می گیرد.
در غرب، مسیحیت و لیبرال ها و... هستند و در شرق نیز هندوئیسم، بودیسم و... و در اسلام، تصوف، سلفیت و روشنفکری لیبرالی، اسلام سنتی(اسلام الازهری) و شیعه اثنی عشریه وجود دارند.
🔹برای تمدن سازی نوین، فعالیت هایی نیاز است که به آنها اشاره می شود.
1⃣. اسلامی که جمع کننده همه ابزارها(حس، عقل، شهود و دل) باشد.
2⃣. اسلامی که بین فرد و اجتماع پیوند بزند.
3⃣. بین آرمان گرایی و واقع گرایی ارتباط ایجاد شود.
4⃣. تئوری و نظر را با عمل مرتبط سازد و بین قرآن و سنت و فطرت، بین عدالت و پیشرفت جمع کند.
5⃣. مدیریت و امام داشته باشد و ظلم ستیز و فقیرستیز باشد.
انقلاب ایران، اسلام را از یک حالت بازیچه بودن در دست ابرقدرت ها در آورد و تبدیل به یک بازیگر فعال و قوی کرد و لازم است که ما هم به یک بازیگردان قوی تبدیل شویم.
🔸شایان ذکر است که در انتهای این نشست علمی از ممتازین دوره های مختلف سطح 3و4 با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
💢حضرت آیتالله مکارم شیرازی: کمرنگ شدن دروس اخلاق در مدارس علمیه به زیان حوزه و جامعه است
🔸حضرت آیتالله مکارم شیرازی با مورد خطاب قرار دادن مدیران مدارس علمیه کشور گفت: باید دروس اخلاقی در حوزههای علمیه گستردهتر شود، چراکه کمرنگ شدن این دروس به زیان جامعه، حوزه و انقلاب اسلامی است .
🔹ایشان با اشاره به حدیث با فضیلت مکارم الاخلاق پیامبر گرامی اسلام« إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ » و با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) از کتاب امالی شیخ صدوق به بیان ویژگیهای مکارم اخلاق در وجود انسانهای با ایمان پرداختند:
👈یقین :که در این زمینه منظور نمودارشدن آثار یقین در وجود و رفتارهای مؤمن است،
👈قناعت: امروز بیشترین گرفتاریها و مشکلات جامعه از عدم قناعت سرچشمه گرفته است.
👈صبر :زندگی خالی از مشکلات نیست و اگر صبر و استقامت نباشد انسان مؤمن نمیتواند زندگی درستی داشته و در کوران حوادث تاب بیاورد
👈شکر: و معنی شکر🙏 هم استفاده از نعمتهای الهی در جا و مکان اصلی و واقعی خود است.
👈حلم و بردباری: شایسته است انسان در برابر تندیها و عتابهای 🗣دیگران صبر و بردباری از خود نشان داده و زود از کوره در نرود و بتواند ناملایمات را تحمل کند،
👈سخاوت: عالم هستی عالم سخاوت است و گردش ماه و خورشید 🌕و رفتوآمد روز و شب از روی سخاوت است که اگر عالم یکلحظه از این سخاوت خود دست بردارد نظام عالم از هم خواهد پاشید و انسانی که سخی نیست وصله ناجور نظام خلقت است.
👈غیرت: متأسفانه به خاطر افزایش گناه این ویژگی مهم انسانی روبه ضعف و سستی میرود.
👈باشخصیت بودن و تن به ذلت ندادن: انسان باشخصیت هرگز به اخلاق پست و همنشینی با انسانهای پست را برنمیتابد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
💢 آیةالله علوی بروجردی در دیدار جمعی از اندیشمندان روسی 🇷🇺مطرح کرد:
🔸اگرچه بین کشور ایران و روسیه در طول تاریخ اتفاقاتی بعضاً ناگوار افتاده؛ ولی مردم دو کشور اشتراکات زیادی دارند؛
این استاد حوزه بیان کردند که درطول تاریخ همیشه دشمنان بهنوعی خواستهاند، این اشتراکات را بههم زده و بر اختلاف بیفزایند و موجب فتنه وآشوب و در نهایت دشمنی و جدایی مردم دو کشور شوند.
🔹نوه مرحوم آیةاللهالعظمی بروجردی با اشاره به اینکه دو کشور ایران و روسیه در معرض خطراتی از ناحیه غرب و دشمنان قرار دارند، اظهار داشت:
👈خطر اول تندروی و افراط از سوی گروهای تروریستی💣 است که حتی در داخل کشور روسیه هم هست و بسیاری از جوانانی که در زیر پرچم داعش میجنگند، ازکشور روسیه میباشند.
این استاد حوزه با بیان اینکه داستان داعش و القاعده موضوعی است که دلخواه غرب بوده و آنها مرکز نشر دهنده این تفکر میباشند، بر شناخت و مطالعه بهتر مراکز فکری تروریستی، افراطگریها و افکار آنها در سیاست خارجه کشور روسیه تأکید کرد.
👈وی خاطرنشان ساخت: خطر دوم فضای مجازی 📱است و غرب از این مسئله بهخوبی علیه دو کشور در حال استفاده کردن است و با این کار میخواهد، بنیان خانه و خانواده مردم دو کشور را از بین ببرند.
🔸وی عنوان کرد: خبرهایی که از آزادی مسلمانان در روسیه میرسد، راضی کننده است؛ ولی خبری که نگرانکننده است، اینکه متأسفانه مساجدی که در روسیه ساخته میشود، بهوسیله پولهای 💵وهابیت و آلسعود است.
🔹آیةالله علوی بروجردی گفت: فرقه وهابیت از نظر اسلام فرقه مطرود و باطلی است و هدف آنها در کشورهای مانند روسیه، ترویج تفکرات وهابیت و تربیت جوانان بر اساس این اندیشه است که بسیار خطرناک است؛ به همین دلیل لازم است، در سیاست خارجی خود مسئله نفوذ تفکرات وهابیت بسیار مورد دقت قرار گیرد تا باعث مشکلاتی برای آینده اسلام نشود.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 23
#برهان_نظم 6⃣
#تقریر_دوم_برهان_نظم
#برهان_حساب_احتمالات_در_پیدایش_حیات
🔸این تقریر برهان نظم دلیل مستقلی نمی باشد و تنها اختلاف در طرز بیان آن می باشد و گرنه روح برهان در هر دو یکی می باشد .
🔹این تقریر را در قالب مثالی بیان می کنیم:
مواد اولیه اجسام زنده را سه عنصر اصلی یعنی هیدروژن، اکسیژن و کربن تشکیل میدهند و مقداری ازت و کمی از عناصر دیگر نیز با این سه عنصر ترکیب یافته اند. در جسم ساده ترین و کوچکترین حیوان ها 🐜به تعداد میلیون ها از اتم های عناصر مذکور وجود دارد که به نسبت ها و شکل های خاصی با هم ترکیب یافته اند و اگر با حساب احتمالات، امکان تصادف و ترکیب این عناصر را حساب کنیم ، خواهیم دید که نتیجه به قدری کوچک است که میتوان گفت صفر0⃣ است. حال عالی ترین حیوانات یعنی انسان را در نظر بگیرید که میخواهد قوانین طبیعت را کشف و یا در آنها مداخله کند، آیا ممکن است که این موجود تصادفاً از ترکیب خود به خود عناصر به وجود آمده باشد؟ [1]
🔸همین احتمالات در تمام اجزای این عالم وارد می شود از فاصله خورشید 🌕تا زمین🌍 گرفته که اگر کمتر یا بیشتر بود حیات بشر مختل می گردید،تا اجزا و عناصر تشکیل دهنده هوا که برای بقای حیات در زمین ضروری است.
🔹تمام این دقتی که در ایجاد این عالم وجود دارد با حساب احتمالات و فرض این که از روی تصادف از بین میلیاردها میلیارد انتخاب آن انتخابی که صحیح است، تعیین شده باشد صفر است.
نتیجه آنکه ایجاد این عالم از روی تصادف محال است و موجودی که دارای علم، اختیار و شعور است این عالم را پدید آورده است.[2]
[1] 📙عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 46
[2] 📗برگرفته از کتاب الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل،آیت الله سبحانی، ج1، ص 53-51
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 🔟
#غلات 7⃣
#بيانية 3⃣
#سرانجام_بیان_بن_سمعان
🔸بیان بن سمعان کوفه را کانون فعالیت خود قرار داده بود و در آنجا به شغل علوفه فروشی 🌾مشغول بود. در سال 119 قمری خالد بن عبدالله قسری او را به همراه 15 نفر از پیروانش دستگیر کرده و آنها را با طناب بست و رویشان نفت ریخت و در مسجد کوفه آنها را آتش 🔥زد؛ سپس یکی از آنان توانست خود را از آتش نجات دهد اما وقتی دید باقی یارانشان در آتش مانده اند، برگشت و خود را در آتش انداخت و به همراه آنها سوخت.[1]
🔹طرفداران وی به دیگر شاخه های غالیان پیوستند یا زمینه بروز و ظهور اندیشهها در گروههای دیگری چون هسته های آغازین اسماعیلیان شدند.[2]
[1]📙 فرق الشيعة، نوبختی، ص 28
[2] 📘تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، ص 283
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 6⃣
🌸#دعاى_سوم از دعاهاى امام عليه السّلام در درود بر نگهداران عرش و هر فرشته مقرب 3⃣🌸
🔸(19) وَ الَّذِينَ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ، وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ (20) وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ: سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ (21) وَ الزَّبَانِيَةِ الَّذِينَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ: خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ابْتَدَرُوهُ سِرَاعاً، وَ لَمْ يُنْظِرُوهُ. (22) ... (24) فَصَلِّ عَلَيْهِمْ يَومَ يَأْتِي كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ 🔸
🔹(19) و بر فرشتگاني كه خدا را در فرمان هايش نافرمانى نمي کنند، و آنچه به آن مأمورند بجا مي آورند.(20) و بر فرشتگاني كه (به اهل بهشت) مي گويند: سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ. (21) و بر فرشتگان پاسبانی كه هر گاه به ايشان گفته شود : خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ( او را بگيريد و در غل و زنجیر⛓ كشيد و به دوزخ اندازيد)، به شتاب به او رو آورند و مهلتش نمي دهند.... (24) پس بر ايشان درود فرست در روزى كه هر كس مي آيد و با او سوق دهنده(به سمت محشر) و شاهدی (بر اعمالش) است.🔹
(📗برگرفته از الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 57)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee