eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
💐ولادت با سعادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام بر تمام مسلمین جهان مبارک باد 💐 🔸 @shiashenasee
حدیثی بسیار 🌺زیبا از علیه السلام در بیان : " الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِيرِ وَ مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِي الدَّاهِيَةِ النَّآد" "امام همدم همراه و پدر دلسوز و برادر برابر، مادر دلسوز کودک خردسال، پناه بندگان خدا در گرفتاری سخت است..." 📘الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 200 🔸 @shiashenasee
شیعه شناسی
1 🌑ماه گرفتگی امشب و وجوب خواندن نماز آیات ✍ماه گرفتگی 16 مرداد از ساعت 21:52:55 ثانیه به وقت ایران آغاز و در ساعت 23:48:10 23 ثانیه به پایان می‌رسد. عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فتاوای معظم‌له در‌این‌باره را اینگونه شرح می‌دهد: با وقوع ، انجام فریضه‌ی بر مسلمانان واجب می‌شود و مسلمانان از زمان شروع ماه‌گرفتگی در شهر خود تا قبل از زمان بازشدن کامل ماه می‌توانند این نماز را به جا بیاورند. بنابراین جایز نیست کسی عمداً این نماز را تا زمان بازشدن کامل ماه به تأخیر بیندازد و حتی احتیاط آن است که قبل از شروع بازشدن ماه از «گرفتِ کامل»، این نماز خوانده شود. اقامه‌ی این نماز از شروع «گرفتِ جزئی» تا قبل از پایان گرفت کامل، به نیت «ادا» و با شروع بازشدن ماه تا پایان «گرفتِ جزئی» به نیت «مافی‌الذمه» باید انجام بشود و در صورتی که به هر دلیلی کسی این نماز را تا پایان ماه‌گرفتگی نخواند، پس از پایان آن باید قضای نماز را به جای بیاورد. 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ : یکی از علوم اسلامی علم کلام است.علم کلام علمی است که درباره عقاید اسلامی یعنی آنچه از نظر اسلام باید بدان معتقد بود و ایمان داشت، بحث می کند به این نحو که آنها را توضیح می دهد و درباره آنها استدلال می کند و از آنها دفاع می نماید. علم کلام، علم عقاید اسلامی است و در گذشته به آن «علم اصول دین » یا «علم توحید و صفات » هم می گفته اند. : با مراجعه به تاریخ میتوان دو عامل اساسی در پیدایش علم کلام برشمرد. 1⃣بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و گسترش فتوحات ⚔در زمان خلفا ،فرهنگ و علوم ممالک فتح شده در بین مسلمین رواج پیدا کرد. در این بین مسلمانانی هم بودند که علاقه زیادی به کسب علوم جدید داشتند و همین علاقه آنها را به مذاکره و بحث و ترجمه 📚کتب غیر مسلمانان سوق داد. به تدریج کتب یونانی و رومی و فارسی ترجمه و در بین جامعه اسلامی انتشار یافت .این کتب علاوه بر علوم صحیح ،حامل برخی عقاید فاسد نیز بود. در این میان برخی از مسلمین نه تنها در مقابل آراء فاسد، دفاعی 🛡نکردند بلکه عده ای از آنها حتی مروج این عقاید هم شدند مانند :👳ابن أبي العوجاء و👳♀️عبد اللَّه بن المقفّع که به نشر الحاد در بین مسلمین پرداختند. 2⃣اما عامل دیگر ، آزادی عمل و نفاق احبار و رهبانی ✝بود که به ظاهر اسلام آورده بودند و به نشر قصص و آراء باطله عهدین و کتب تحریف شده خود میپرداختند. آنها با استفاده از فضای مناسب آن روزگار بدعتها و اساطیر و مطالب سخیف مسیحیت✝ و مجوسیت را نشر داده و احادیثی به انبیاء و مرسلین نسبت میدادند و گاهی آنها را از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله بیان میکردند و مردمی که از حقیقت اسلام بیخبر بودند آن مطالب را پذیرفته و در سینه ها و کتبشان جای میدادند. این جو پیش آمده از جانب دشمنان اسلام و عدم دفاع مسلمین در مقابل شبهات وارد شده زمینه پیدایش علم کلام را بوجود آورد. 📘برگرفته از کتاب: الالهیات آیه الله سبحانی :ج1،ص4-6. 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
♨️ واکنش دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی به یک جوسازی دروغ دفتر حضرت در واکنش به یک داستان دروغ، مطلبی را منتشر کرد که بدین شرح است: اخیرا دوباره داستان دروغین رابطه دامادی تاجر به نام مدلّل با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) در بعضی از سایت ها آمده است! مکرر از معظم له شنیده ایم که هرگز نامبرده را ندیده و نمی شناسم و هیچگونه رابطه ای با ما نداشته و ندارد. اما آنها که نه ایمان دارند و نه وجدان، از تکرار دروغ های خود ابا ندارند. کار این افراد، مانند وهابیت است که بارها با دلایل مختلف اثبات کرده‌ایم که شیعه قائل به تحریف نبوده و نیست و در کتب تفسیری و علوم اصول و ... همه این دلائل را آورده ایم، اما همه این دلائل را می‌شنوند و دوباره می گویند که چرا شیعه قائل به تحریف است! 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ : ولادت 🌹با سعادت ایشان در نیمه 🌙ماه مبارک رمضان سال دوم هجری و بنا بر نقلی سال سوم هجری واقع شده. علت این اختلاف بنا بر قول علامه مجلسی، اختلاف در مبدأ تاریخ اسلام است. 1⃣یک قول در مبدأ تاریخ، ماه ربیع الاول است که هجرت در آن واقع شد و تا سال شصت هجری بین اصحاب معروف بود و طبق این قول ولادت در سال دوم هجری صحیح است. 2⃣قول دوم اینکه مبدأ ،ماه رمضان قبل از ربیع الاول باشد که ابتدای سال شرعی است و طبق این قول ولادت در سال سوم هجری صحیح است. با این نظر علامه مجلسی بین دو قول در تاریخ ولادت جمع شده و اختلافی نیست. 📘مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج5، ص: 350 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ در میان ائمه علیهم السلام بیشترین اختلاف در 📅تاریخ ولادت، مربوط به امام سجاد علیه السلام می باشد به طوریکه هفت [1]روز مختلف برای ولادت ایشان بیان شده ولی آنچه که مشهورتر است ،روز پنجم 🌙ماه شعبان سال 38 هجری قمری است. محل ولادت ایشان مدینه منوره میباشد. یکی از القاب ایشان که کمتر به آن اشاره شده " ذو الثفنات" میباشد. علت نامگذاری این لقب از آن جهت بود كه محل سجده آن حضرت در پيشانى ،از کثرت سجده پينه گرفته بود.[2] 📘[1] حیاه الامام علی بن الحسین علیه السلام ص44 📒[2] إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - الحديثة)، ج1، ص: 480 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ 1⃣ با ظهور اسلام در جزیره العرب و در زمان حیات رسول الله صلی الله علیه وآله تفرقه و اختلافی در بین امت اسلامی وجود نداشت اما با ایشان اولین شکافها در جامعه اسلامی به وقوع پیوست. انتخاب پیامبر صلی الله علیه وآله دلیل اصلی بروز اختلاف در بین مسلمین شد و همین عامل اولین شکاف را ایجاد کرد و مردم به دو دسته تقسیم شدند: 1⃣عده ای که را حق علی بن ابیطالب علیه السلام میدانستند و قائل به انتخاب ایشان از جانب خدا وپیامبر صلی الله علیه و آله بودند که در تاریخ به معروف شدند 2⃣و عده ای هم که قائل بودند پیامبر صلی الله علیه وآله کسی را به عنوان جانشین خود انتخاب نکرده و با انتخاب ابوبکر به عنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله با او بیعت کردند و در تاریخ به معروف شدند. 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ 1⃣ در لغت به معنای پیرو وطرفدار است ودر کاربرد لغوی آن در قرن اول با اضافه شدن نام علی علیه السلام ،عثمان و معاویه به آن بر پیروان آنها دلالت میکرد ولی با گذشت زمان ،کلمه "الشیعه" مخصوص پیروان حضرت علی علیه السلام شد. در اینکه چه زمانی برای اولین بار لفظ "الشیعه" بر پیروان حضرت علی علیه السلام اطلاق شده مشخص نیست ولی یکی از قدیمی ترین سندهایی که این لفظ در آن به کار رفته ،📝نامه است که در 😔تعزیت شهادت امام حسن علیه السلام به برادر گرامیشان امام حسین علیه السلام نوشته شد.در این نامه که یعقوبی آنرا ذکر کرده آمده است:" ما أعظم ما أصيب به هذه الأمة عامة، و أنت و هذه الشيعة خاصة" که در آن تعبیر "عامه" برای عموم مسلمین در مقابل "الشیعه خاصه " قرار گرفته است.(برگرفته از 📘کتاب تاریخ تشیع در ایران جعفریان، ص19) 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ 🌹 قال الرضا علیه السلام: تَجَنَّبُوا الْبَوَائِقَ يُمَدَّ لَكُمْ فِي الْأَعْمَارِ امام رضا علیه السلام فرمودند: از گناهان دوری کنید تا بر عمرهای شما افزده شود. 📘 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 36 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ : در روایتی امام عسکری علیه السلام به ماه و سال ولادتشان اشاره کرده و میفرمایند: 🌹ولادت من در ماه ربیع الثانی سال 232 هجری واقع شده.[1] و در 📒کتاب اعلام الوری روز جمعه ، هشتم ماه را روز ولادت ایشان بیان میکند.[2] ایشان در مدینه منوره به دنیا آمدند. و از آنجا که محل سکونت ایشان و پدر بزرگوارشان درشهر ، منطقه ای به نام 🏰عسکر بوده ، به عسکری معروف شدند.[3] 📒[1] دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص: 423 📕[2] إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - الحديثة)، ج2، ص: 131 📗[3] علل الشرائع، ج1، ص:241 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ با توجه به حوادث 🗓تاریخی وبا سه دیدگاه مختلف میتوان سه زمان برای آغاز علم کلام تعریف کرد: 1⃣تاریخ پیدایش علم كلام مقارن با تاریخ 🌅ظهور اسلام است زیرا با مراجعه به قرآن، روایات و تاریخ اسلام روشن می‌شود كه بحثهای كلامی از نخستین روزهای ظهور اسلام در شكلی گسترده مطرح بوده و 🗣بحث استدلالی درباره اصول اسلامی از خود قرآن کریم آغاز شده است. بخش عظیمی از مباحثات كلامی پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ با بت‌پرستان 👿و اهل كتاب⛪️ درباره توحید، نبوت و معاد در قرآن كریم بیان شده با این فرق که سبک و اسلوب این مباحث با سبک و اسلوبی که متکلمین اسلامی داشتند متفاوت است 2⃣و اگر مقصود طرح مباحثات كلامی در میان 👥خود مسلمانان و پیدایش فرقه‌های دینی و كلامی است، تاریخ پیدایش علم كلام به پس از رحلت😭 پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ باز می‌گردد. یكی از نخستین و مهمترین اختلافات مربوط به مسئله و خلافت است. و پس از آن اختلاف درباره ، صفات خداوند، ماجرای حكمیت و مانند آن است كه به دنبال این اختلافات فرقه‌های ، مشبِّهه، 👹و دیگران پدید آمدند. 3⃣و اگر مقصود از كلام اسلامی، ظهور مذاهب كلامی دارای اصول و قواعد تعریف شده و روش معین كلامی است، تاریخ و پیدایش آن به اوایل قرن دوم هجری باز می گردد. در این تاریخ مذهب كلامی پدید آمد كه دارای اصول و روش ویژه و روش كلامی است. البته مذهب امامیه از این نظر بر مذهب معتزله تقدم دارد، زیرا اصول و روش كلام امامیه از امام علی ـ علیه السّلام ـ و دیگر امامان شیعه الهام گرفته است و بدین جهت می‌توان تاریخ آن را عصر حضرت علی ـ علیه السّلام‌ـ دانست. در هر حال قرن دون هجری را می‌توان عصر رونق یافتن علم كلام و عصر تطور در روش بحثهای كلامی خصوصاً در میان اهل سنت دانست. چنان كه شهرستانی گفته است:" رونق علم كلام از زمان حكومت آغاز شده است."[1] 📒[1] ملل و نحل شهرستانی، ج 1، ص 30. 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 2⃣ مفهوم شناسى شیعه در منابع اهل سنت: بااینکه در حال حاضر لفظ شیعه 📢علم شده برای پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام به معنای خاص آن ولی در📚 کتب رجالی و تاریخی اهل سنت در معانی متعددی استعمال شده و در معنای امروزی‌اش منحصر نبوده است. در اینجا لازم است به اصطلاحاتی که در کتب اهل سنت به‌کاررفته و با تشیع در ارتباط است اشاره‌ای شود تا در مسائل تاریخی✨ گره‌گشا باشد زیرا چه‌بسا بر شخصی لفظ شیعه اطلاق شده که با تعریفی که ما امروزه از آن داریم متفاوت باشد. : به کسی اطلاق می شود که هر چهارخلیفه نخست را بپذیرد ولی علی علیه‌السلام🌷را بر عثمان مقدم دارد یا با دشمنان آن حضرت همانند معاویه دشمنی😡 نماید از این نوع تشیع، به بدعت صغری نیز تعبیر شده که روایاتشان موردقبول است.[1] 📝[1] مفهوم شناسی شیعه در منابع اهل سنت ،محمد غفوری،فصل نامه علمی_پژوهشی پژوهش نامه تاریخ اسلام 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3⃣ اكنون كه با تاریخ 🌅ظهور علم كلام آشنا شدیم، به توضیح مختصری در رابطه به سه دوره میپردازیم: ♦️الف: هدف از تعالیم و آموزش‌های كلامی، دعوت به ✅حق و ارشاد و راهنمایی افكار هدایت جو و حقیقت طلب بوده است، كه از شئون و اهداف رسالت به شمار می‌رود. بنابراین در مورد این بخش از مباحث كلامی علت دیگری نمی‌توان یافت. پرسش ❓گاهی بر سبیل «تفقُّه» و كسب آگاهی بر مجهولی است، و گاهی بر سبیل «تعنُّت» و اغراض نفسانی، مانند تحقیر نمودن سئوال شونده 😔، و گاهی از باب «امتحان» به این معنی که ،سئوال شونده مدعایی دارد كه سئوال كننده با طرح سئوال، می‌خواهد صدق مدعای او را روشن سازد. غالب پرسشهای كلامی كه توسط یهود از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ شده از گونه پرسش‌های تفقهی و امتحانی است. و امّا مناظرات و مجادلاتی كه توسط 😡مخالفان اسلام با پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ صورت گرفته است، غالباً ناشی از انگیزه‌های نفسانی و تعصبات دور از منطق و حفظ امتیازات قومی و مذهبی بوده است، چنانكه طبرسی در كتاب احتجاج خود مناظره مشروحی از سران قریش با پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ را نقل نموده، که در آن به همین انگیزه اشاره میکند و میگوید:"سرانجام (سران 👳♀️قریش)تصمیم گرفتند تا با پیامبر صلی الله علیه و آله به احتجاج پرداخته و (به زعم باطل خود) او را در جمع اصحابش تحقیر نمایند."[1] اهل كتاب ✝نیز با رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ مجادلات بسیاری داشتند كه در قرآن ذكر گردیده و منشأ همه آنها اغراض و انگیزه‌های نفسانی بوده است. این نكته را نیز باید افزود كه طرح مباحثات و مجادلات كلامی، علاوه بر اهداف و انگیزه‌های طراحان آنها، به زمینه‌ها و شرایط مناسب 🌱نیز نیاز داشت. به عبارت دیگر، نخست از جانب پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ حكم یا موضوع جدیدی✨ مطرح می‌شد كه چون با عقاید دینی بت‌پرستان و اهل كتاب منافات داشت، تمایلات نفسانی، آنان را به مبارزه🗡 كلامی با پیامبر برمی‌انگیخت، مثلاً هنگامی كه حكم «» از جانب خداوند صادر گردیده، و قبله مسلمانان از بیت المقدس 👈به جانب كعبه تغییر داده شد، مخالفان پیامبر و به ویژه یهود، به مخالفت برخاسته و مسأله محال بودن را مطرح كردند، و بر پایه آن، تحویل قبله را مردود دانستند، و در نتیجه یك حكم جدید 🌟دینی و به دنبال آن یك حادثه اجتماعی👨👨👧👧 در تاریخ اسلام، منشأ طرح یك بحث جدید كلامی گردید. 📘[1] الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج1، ص: 29 🖋مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ یکی از مسایل♨️ مهمی که در زندگانی پیامبر صلی الله علیه و آله مطرح می شود اجداد ایشان و دینی است که آنها به آن معتقد بودند. به قول شیخ صدوق (ره) عقیده 🌺شیعه امامیه بر آن است که تمام اجداد ایشان از آدم تا عبدالله مسلمان بوده اند.[1] علامه مجلسی (ره) به مطلب فوق این را هم اضافه میکند که👈:"بلکه تمام آنها از صدیقین بوده اند یا از انبیاء مرسلین و یا اوصیاء معصومین و شاید برخی از آنها از روی تقیه یا مصلحتی اسلامشان را آشکار نکرده اند."[2] اما اکثر غیر امامیه قائل به ❌کفر والدین و اجداد پیامبر صلی الله علیه وآله هستند و عده کمی از آنها قائل به ایمان میباشند. 📘[1] الاعتقادات، ص: 110 📒[2] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج15، ص: 117 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3⃣ 3⃣ مفهوم شناسى شیعه در 📚منابع اهل سنت: 2. : به کسانی گفته می شود که شیخین را رفض کرده(کنارگذاشته) و درباره علی علیه السلام غلو نمایند. البته غلو درنگاه 👁آنان، مقدم شمردن امیرالمؤمنین علیه السلام بر شیخین می باشد. 3.شیعی جَلِد: اصطلاحا به کسی گفته میشود که علی علیه السلام را بر شیخین برتری دهد و از عثمان بدگویی کند. 4.رافضی مقیت(کینه توز): کسی که در عین پذیرش امامت شیخین ، با آنان دشمنی😡 نماید. 5: رافضی خبیث: این اصطلاح کسانی را شامل میشود که از هر سه خلیفه بدگویی کنند. واژه ""👹 در مقابل این اصطلاح قرار دارد و بر کسانی اطلاق میشود که به امیر المؤمنین علی علیه السلام دشنام می دهند اما اگر آن حضرت را کافر بشمارند "" 👿محسوب می شوند. این اصطلاحات، با گذشت ⏱زمان، تغییر مفهوم دادند و اصطلاح شیعه به طور مطلق ،به کسانی گفته شد که در گذشته، رافضی غالی نامیده می شدند. در سده هاي نخستین و عرف آنان، شیعه غالی کسی بود که تنها به عثمان، زبیر، طلحه، معاویه و گروهی که با علی بن ابی طالب علیه السلام ⚔جنگیدند، انتقاد داشته و دشنام می دادند اما در دوره هاي بعد، غالی به کسی گفته می شد که آنان را کافر دانسته و از شیخین هم بیزاري می جست. هم چنین، شیعه، در قرون اولیه، به کسی گفته می شد که تنها به تقدم علی علیه السلام بر عثمان اکتفا می کرد؛ ولی در سده هشتم، با قطع نظر از این که رافضی یا غالی🔈 خوانده شود، صحابه، حتی شیخین را تکفیر می کردند و 😬دشنام می داد. به تعبیر دیگر، آن کسی که در سده هاي نخستین، شیعه نامیده می شد ، اکنون دیگر در تعریف شیعه نمی گنجد و شیعه قرون میانی به بعد نیز، از نگاه اهل سنتِ قرن هاي پیش از آن، شیعه نبودند؛ بلکه قید غالی یا رافضی داشتند.[1] [1] مفهوم شناسی شیعه در منابع اهل سنت ،محمد غفوری،فصل نامه علمی_پژوهشی پژوهش نامه تاریخ اسلام 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ : نکته جالبی که در نسب امیرالمؤمنین علی علیه السلام به چشم میخورد این است که نسب ایشان هم از طرف پدر و هم مادر ،با نسب پیامبر صلی الله علیه و آله یکی می باشد. به این صورت که فاطمه بنت اسد و ابوطالب هر دو از نسل هاشم ،جد بزرگوار پیامبر صلی الله علیه وآله می باشند. علیه السلام یکی از 😔مظلومیت های امیرالمؤمنین علیه السلام این است که😡 دشمنان آن حضرت که نتوانستند طعنی بر آن حضرت وارد کنند سعی کردند با نسبت دادن کفر ❌به ابوطالب و اینکه بدون ایمان از این دنیا رحلت کرده ،ذره ای در عظمت⛰ امیرالمؤمنین علیه السلام خدشه وارد کنند ،حال آنکه روایات فراوانی گواه بر ایمان کامل ابوطالب علیه السلام است .از جمله روایتی که امام رضا علیه السلام در پاسخ 📝نامه ابان بن محمد که از شک در ایمان ابوطالب سوال❓کرده بود ،میفرمایند: اگر به ایمان ابوطالب اقرار نکنی عاقبتت جهنم🔥 خواهد بود.[1] 📘[1] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 110 🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee