#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امیرالمؤمنین_علی_علیه_السلام 1⃣
#نسب:
نکته جالبی که در نسب امیرالمؤمنین علی علیه السلام به چشم میخورد این است که نسب ایشان هم از طرف پدر و هم مادر ،با نسب پیامبر صلی الله علیه و آله یکی می باشد. به این صورت که فاطمه بنت اسد و ابوطالب هر دو از نسل هاشم ،جد بزرگوار پیامبر صلی الله علیه وآله می باشند.
#ایمان_ابوطالب علیه السلام
یکی از 😔مظلومیت های امیرالمؤمنین علیه السلام این است که😡 دشمنان آن حضرت که نتوانستند طعنی بر آن حضرت وارد کنند سعی کردند با نسبت دادن کفر ❌به ابوطالب و اینکه بدون ایمان از این دنیا رحلت کرده ،ذره ای در عظمت⛰ امیرالمؤمنین علیه السلام خدشه وارد کنند ،حال آنکه روایات فراوانی گواه بر ایمان کامل ابوطالب علیه السلام است .از جمله روایتی که امام رضا علیه السلام در پاسخ 📝نامه ابان بن محمد که از شک در ایمان ابوطالب سوال❓کرده بود ،میفرمایند: اگر به ایمان ابوطالب اقرار نکنی عاقبتت جهنم🔥 خواهد بود.[1]
📘[1] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 110
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 4⃣
🔸ب: از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آلهـ تا شهادت علی علیه السّلام
همه 👳صحابه پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ به برتری حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در پاسخگویی به سئوالات علمی اعتراف داشتند، بدین جهت وی در زمینه پاسخگویی به مسائل❓ اعتقادی همان موقعیتی را داشت كه قبل از او پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ واجد آن بود بر این اساس شایسته است آن را دوره خاصی از تاریخ كلام اسلامی بشمار آوریم.
علت مطرح شدن تعالیم و آموزشهای كلامی این دوره، همان است كه در مورد دوره قبل بیان گردید و در رابطه با پرسشهای كلامی نیز آنچه از جانب غیر مسلمانان 📚(اهل كتاب) مطرح گردیده است غالباً آهنگ امتحان داشته و غرض آنان كشف ✅حقانیت آیین اسلام بوده است. بیشتر این پرسشها در نخستین روزهای پس از رحلت 😔رسول گرامی مطرح میشده،[1] ولی پرسشهایی كه از طرف مسلمانان مطرح گردیده غالباً مربوط به مسأله قضاء و قدر و جبر و اختیارند، هر چند منحصر در آن نمیباشند.
این پرسشها نیز غالباً به انگیزه یافتن حقیقت و زدودن جهل و ابهام بوده است، زیرا آنان از یك طرف با الهام از فطرت و خرد، انسان را فاعل مختار مییافتند، و نیز مجبور بودن او را مخالف با اصل عدل و حكمت خداوند میشناختند، و از طرفی دیگر، در تفسیر اصل #قضاء_و_قدر الهی به خطا⛔️ رفته و آن را مستلزم #جبر میدانستند، بدین جهت از حضرت علی ـ علیه السّلام ـ میخواستند تا آنان را در این جهت راهنمایی كند.[2]
پرسشهای كلامی مسلمانان در این دوره، نسبت به دوره قبل افزایش چشمگیری دارد، و از جمله عوامل آن یكی این بود كه با گذشت زمان مسلمانان فرصت ⏱بیشتری یافتند تا به تأمل در مفاهیم دینی بپردازند، عامل دیگر ارتباط و آمیزش آنان با ملتها و اقوام مختلف بود كه در نتیجه فتوحات⚔ اسلامی تحقق مییافت.
در بخش مناظرات كلامی این دوره، دو نمونه شاخص وجود دارد: یكی در نخستین روزهای آن دوره مطرح گردید كه مربوط به مسأله خلافت و امامت است، و دیگری در آخرین روزهای آن كه مربوط به ماجرای #حكمیت میباشد.
📘[1] احتجاج، طبرسی ص 205، 266.
📒[2] توحید صدوق، باب 60، روایت 28؛ احتجاج، ص 209.
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_حسین_علیه_السلام 1⃣
#ولادت🌹
بيشتر تاريخ نگاران 📝بر اين تأکيد دارند که وجود مقدس امام حسين عليه السلام سوم شعبان سال چهارم هجرى در مدينه ديده چشم به جهان گشود و برخى از آنان، ولادت باشكوه آن حضرت را سال سوم هجرى دانسته اند.[1]
#رؤیای_ام_أیمن
از امام صادق عليه السلام روايت شده که فرمود: همسايگان امّ ايمن نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله شرفياب شده و به او عرضه داشتند: اى رسول خدا! امّ ايمن شب گذشته از شدت 😭گريه نخوابيد و تا صبح همواره مى گريست، رسول خدا صلى الله عليه وآله کسی 🏃را نزد ام ايمن فرستاد.
🔹وى خدمت پيامبر رسيد، حضرت ماجرا را از او جويا شد و بدو فرمود: ام ايمن! خدا چشمت را نگرياند، همسايگانت نزد من آمده و به من اطلاع دادند که شما تمام ديشب را گريه کرده ای. خدا چشمت را نگرياند، سبب گريه ات چه بوده؟
🔸عرض کرد: اى رسول خدا! رؤيايى بس بزرگ و ترسناك ديدم، از اين رو، ديشب را پيوسته گريستم. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: ماجراى خوابت را براى رسول خدا بازگو کن که خدا و رسولش از تعبير آن آگاه ترند. امّ ايمن عرضه داشت: بيان آن برايم دشوار است. رسول خدا صلى الله عليه وآله به او فرمود: رؤيا همان گونه که ديده مى شود، نيست. بنابراين آن را براى پيامبر خدا بازگو نما. امّ ايمن عرض کرد: ديشب در خواب ديدم گويى بخشى از اعضاى ❣بدن شريف شما در خانه من افتاده است.
✅نبى اکرم صلى الله عليه وآله بدو فرمود: امّ ايمن، نگران مباش، حسينم از فاطمه متولد 🌷مى شود و تربيت و شيردادنش را تو به عهده خواهى گرفت، ✨بنابراين، بخشى از اعضاى بدن من در خانه توست.[2]
📘[1]پیشوایان هدایت ، سیدالشهداء علیه السلام، گروه مولفان،مجمع جهانی اهل بیت،ص65
📗[2] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج43، ص: 242
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 4⃣
#مقدمه 4⃣
#اقسام_تشیع
همانطور که در قبل اشاره شد معنای شیعه در گذشته با معنای امروزی آن تفاوتهایی داشته و همین تفاوتها موجب شده تا گروههای مختلفی در طول 📅تاریخ به تشیع متصف شوند که در ذیل به طور مختصر به آنها اشاره میشود.
1⃣#تشیع_عراقی یا کوفی
کسانیکه علی رغم داشتن گرایشهای شیعی و ذکر 💐فضائل اهل بیت علیهم السلام و 😡دشمنی با امویان و عباسیان در قالب هیچ یک از فرق شیعی مانند زیدیه، اسماعیلیه وامامیه نمی گنجند.
ملاک این تشیع همان برتری دادن حضرت علی علیه السلام بر عثمان درعین به رسمیت شناختن خلافت شیخین می باشد.
2⃣#تشیع_محبتی
کسانیکه به دلیل❤️ محبت اهل بیت علیهم السلام متهم به داشتن گرایشات شیعی شدند. این گرایش از نظر عثمانی مذهبان تشیع 📢خوانده می شود.
از بارزترین نمونه های این تشیع میتوان به گرایش محمد بن ادریس شافعی (یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت) و اشعار معروف وی اشاره کرد که از آن به دست میآید که نه تنها به تشیع بلکه به رفض هم متهم شده. از جمله اشعار وی در این زمینه چنین است:
🔸" إن كان رفضاً حبّ آل محمّد فليشهد الثقلان إنّي رافضي" 🔸
3⃣#تشیع_امامتی یا اعتقادی
همان معنای ✅صحیح تشیع که هم اکنون مطرح است و شامل کسانی میشود که حضرت علی علیه السلام و اولاد ایشان را وصی و جانشین پیامبر صلی الله علیه وآله دانسته و قول ایشان را فصل الخطاب در تمام موضوعات میدانند.( برگرفته از 📘کتاب تاریخ تشیع در ایران ، جعفریان ،صص28-22)
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تربیت_شیعی 2⃣
💌قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم:
"الجَفاءُ كلُّ الجفاءِ وَ الكفرُ مَنْ سَمِعَ مُنادِيَ اللهِ تعالي يُنادي بِالصَّلاةِ وَ يَدْعُوهُ اِلَي الفلاحِ فَلايُجيبُهُ."
🔸آخرین درجه ناسپاسی آنست كه كسى 🔊صدای منادى خدا را بشنود كه به نماز ندا ميدهد و وي را به رستگارى ميخواند ولی دعوت 🙏او را اجابت نكند. 🔸
📗نهج الفصاحه ، حدیث1321
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 2⃣
🔺تشابه #نماز_قضا با #نماز_ادا🔺
🔸نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست:
1⃣۱. نماز قضا، همچون نماز ادا واجب است.
2⃣۲. نماز قضا از جهت شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا 😔شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر🛫 قضا شد، قضاى آن هم دو ركعتى است)
3⃣۳. در جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند 🗣خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود)
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 2⃣
🔺تشابه #نماز_قضا با #نماز_ادا🔺
🔸نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست:
1⃣۱. نماز قضا، همچون نماز ادا واجب است.
2⃣۲. نماز قضا از جهت شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا 😔شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر🛫 قضا شد، قضاى آن هم دو ركعتى است)
3⃣۳. در جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند 🗣خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود)
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#همگام_با_تقویم_اسلام 1⃣
#_23_ذی_القعده
✨زیارت امام رضا علیه السلام در بیست و سوم ذی القعده ✨
🔸ای دوست زیارت رضا خوش باشد
🔸لطفش به دل خسته ی ما خوش باشد
🔹ما زائر خسته آمده از راهیم
🔹گر یک نظری کند به ما خوش باشد
محدث قمی (ره) در اعمال این روز می فرماید:
روز بیست و سوّم سنه دویست و سه، به قولى شهادت حضرت امام رضا علیه السلام واقع شده و زیارت آن حضرت از نزدیک و دور، سنّت است.
علامه ی مجلسی نیز در این باره می گوید:
زیارت حضرت رضا علیه السلام در روزهای مقدس اسلامی افضل است ؛ خصوصا روزهایی که اختصاص به آن حضرت دارد. مثل روز ولادت 🌷(11 ذی القعده) و روز شهادت 😭آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر) سپس از کتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز 23 ذی القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می کند (📚بحار الانوار جلد 99 صفحات 43)
صلوات خاصه حضرت:
🌺اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الاِْمامِ التَّقِىِّ النَّقِىِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَْرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلوةً کَثیرَةً تآمَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیآئِکَ🌺
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 5⃣
🔸ج: علم كلام در دوره سوم
مقصود از دوره سوم، پس از شهادت حضرت علی ـ علیه السّلام ـ تا عصر ترجمه است.
در این دوره، فرقههای كلامی بسیاری مانند: #قدریه، #مرجئه، و #معتزله پدید آمد و آراء و عقاید مختلف در زمینه عقاید دینی ابراز گردید. عامل مهم پیدایش این عقاید و مذاهب مختلف، سیاستهای خشن 😡و عداوتآمیز حكام اموی در مورد اهل بیت💐 پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود كه آنان را حتی از صحنه فعالیتهای علمی و فرهنگی نیز منع کرده و در انزوای كامل قرار دادند كه در نتیجه رابطه امت اسلامی با آنان قطع ❌گردید و از طرفی پرسشها ❓و شبهات كلامی همچنان مطرح بود، و میبایست كسانی به آنها پاسخ گویند، در نتیجه صاحب نظران، آراء و عقاید مختلفی را در زمینه مسائل كلامی ابراز نمودند.
💢نكته
علم كلام در دوره سوم، از مرحله گفتار🗣 گذشت و وارد مرحله تدوین و نوشتار✍ شد، گواه بر این مطلب سه رساله 📚معروف كلامی است كه در این عصر نگارش یافته است. یكی رساله منسوب به حسن بن محمد بن حنیفه (متوفای / حدود 100) كه در سال 73 هجری تألیف گردیده، و دیگری رساله حسن بصری (متوفای / 110) و سوم رساله عمربن عبدالعزیز (متوفای / 101) میباشد.[1]
از كسانی كه به این نكته توجه نموده محقق لاهیجی است، چنانكه پس از اشاره به مخالفت و اصل بن عطاء 👳 با استادش حسن بصری 👳در مورد حكم مرتكبان كبایر گفته است: «و بالجمله گفتگو دراصول توحید و سایر معارف دینیه نفیاً و اثباتاً متعارف شده از گفتن به نوشتن رسید و به تدوین و تصنیف انجامید و مدارسه و مباحثه كتب مؤلف شایع شد..».[2]
📘[1] بحوث فی الملل و النحل، ج 1، ص 262
📒[2] گوهر مراد، ص 46.
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 5⃣
#مبدأ_پیدایش_شیعه
گمان بسیاری از نویسندگانی ✍که در باره شیعه تحقیق میکنند چه در گذشته و چه اکنون، این است که تشیع هم مانند سایر مذاهب اسلامی ،از تحولات سیاسی نشأت 🌱گرفته و برخی دیگر نیز آنرا نتیجه اختلافات کلامی و فکری میدانند به همین خاطر به دنبال پیدا کردن تاریخی 📅برای ظهور و بروز تشیع در عالم اسلامی میگردند.
عقیده این گروه بر آن است که جدا شدن ✂️شیعه به عنوان بخشی از عالم اسلام نتیجه گذشت زمان 🕓و حوادث سیاسی و اجتماعی است که به مرور ،منجر به تکوین یک مذهب گشته و این جزء به مرور زمان گسترش یافته است.
این گروه از محققین بعد از قبول فرض فوق 👆به جست وجو در تاریخ برای پیدا کردن علل و زمینه های پیدایش تشیع پرداخته اند.
حال آنکه حقیقت ✅این است که تشیع همزمان با عهد پیامبر صلی الله علیه و آله پدیدار 🔅گشته ، وتاریخی جز تاریخ و مبدأ اسلام ندارد و همانا تشیع و اسلام یک حقیقت اند که پیامبر صلی الله علیه و آله آنرا از همان روز های آغازین دعوت خود پایه گذاری🌿 کرده است .
پس تشیع عبارت است از استمرار مسیری که پیامبر صلی الله علیه و آله آنرا بنا نهاد به وسیله اوصیای ایشان که رهبری و هدایت جامعه اسلامی را بر عهده داشتند .
بنا بر این شیعه حقیقی 🌼همان مسلمانان مهاجر و انصار و تابعین آنها هستند که بر همان عقیده ای که در عصر رسالت داشتند در امر رهبری جامعه باقی ماندند و از آن تجاوز و تعدی نکردند و به فرمایشات پیامبر صلی الله علیه وآله در مورد جانشینان ایشان عمل کردند.
این گروه👨👨👦👦 در اصول و فروع دین به حضرت علی علیه السلام و فرزندان پاک ایشان رجوع کرده و از گروه 👩👩👧👧دیگری که به نصوص ولایت و خلافت اهل بیت متعبد نشدند جدا ✂️گشتند و در طول تاریخ مورد اتهام واقع شدند که از جامعه اسلامی خود را جدا کردند درحالیکه مسلمان حقیقی همان شیعیان هستند.[1]
بعد از بیان این مختصر به بررسی و نقد نظریاتی که در باب پیدایش تشیع مطرح است می پردازیم.
📗[1] برگرفته از کتاب المذاهب الاسلامية،آیت الله سبحانی، ص: 148
🖊مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee