eitaa logo
شیعه شناسی
187 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
شیعه شناسی
💠آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از پاسداران : 🔸اسلام در آغاز، پیشرفت سریعی کرد، یک قرن نگذشته که، شرق و غرب عالم را فرا گرفت. ایشان با اشاره به عوامل سرعت پیشرفت اسلام افزودند: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند« عامل پیشرفت، یقین و داشتن زندگی ساده و زهد بود». زهد به معنای این است که زندگی و مراسم عقد آبرومند و خالی از تشریفات باشد. 🔹معظم له با بیان اینکه در تاریخ اسلام سربازان اسلام با تکیه بر همین ایمان و یقین بر ساسانیان غلبه کردند با اینکه ساسانیان دارای عده و تجهیزات قوی بودند، اظهار داشتند: امروز باید این دو عامل را حفظ کرد. اگر این موارد حفظ شود بر دشمن غلبه پیدا می کنیم؛ اما اگر وارد فضای کثیف مجازی شدیم، ایمان و یقین ضعیف و زندگی تشریفاتی شد، دیگر پیشرفتی برای اسلام نخواهد بود. 🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرمودند : اگر غرق در زندگی مادی شدیم و ایمان ما سست شد، آن وقت همه چیزمان را از دست خواهیم داد. 🔹معظم له با اشاره به ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی بیان داشتند: وارد 40 سالگی انقلاب شده و روز به روزقوی می شویم و دشمن نمی تواند از گزینه نظامی استفاده کند، بلکه رو به فضای مجازی و اغتشاش می آورد. 🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: اگر قصد دارید سالیان دراز، نظام اسلامی باقی بماند،باید وصیت پیامبر(ص) را که فرمودند« پیشرفت اسلام به ایمان و زندگی زاهدانه است» را فراموش نکنیم. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
46 3⃣ 2⃣ 🔸پرسش: به چه دلیل احساس و عشق به کمال مطلق مستلزم واقعیت داشتن آن است؟ آیا احتمال ندارد که این احساس خطا و بی اساس باشد؟ 🔹پاسخ: دلالت عشق به کمال مطلق را بر واقعی بودن آن از دو راه می توان بیان نمود: 👈 راه اول این که تمایلات غریزی و فطری بدون آنکه هیچ واقعیتی در عالم خارج موجود باشد با نظم حاکم بر جهان سازگار نیست؛ زیرا مطالعه در غرایز موجود در انسان 👨و حیوان 🐪نشان می‌دهد که آنها به اموری واقعیت دار توجه و تعلق دارند، و اگر خطایی رخ می دهد، در تشخیص مصداق است، نه در اصل واقعیت. 👈راه دوم اینکه تحقق اموری که واقعیت آنها متعلق به غیر است، بدون تحقق مضاف الیه و متعلق آنها محال است،مثلا علم و آگاهی متعلق میخواهد، فرض علم بدون متعلق امری ناممکن است بنابراین حب، محبوب می‌خواهد، عشق معشوق می خواهد و… 🔸 اگر امور یاد شده به صورت بالقوه موجود باشند متعلق آنها نیز بالقوه خواهد بود و اگر به صورت بالفعل موجود باشند متعلق آنها نیز بالفعل می باشد و چون فرض ما این است که تمایل به کمال مطلق به صورت بالفعل موجود است بنابراین کمال مطلق نیز بالفعل موجود خواهد بود. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 36-35) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
1⃣ 1⃣ 🔸بوجود آمدن یک رابطه صمیمی در میان زن و شوهر، مهمترین عامل سازگاری و پایداری یک زندگی زناشویی است. یکی از راهکارها و مهارت‌هایی که موجب بوجود آمدن یک رابطه صمیمی میان زن و شوهر 💑می‌شود، صدا زدن 🗣همدیگر به اسم و نام‌هایی است که باعث خوشحالی دیگری می‌شود. 🔹پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه ‌وآله درباره صدا زدن به نام موردعلاقه فرموده است: «ثَلَاثٌ یُصْفِینَ وُدَّ الْمَرْءِ لِأَخِیهِ الْمُسْلِمِ یَلْقَاهُ بِالْبِشْرِ إِذَا لَقِیَهُ وَ یُوَسِّعُ لَهُ فِی الْمَجْلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَیْهِ وَ یَدْعُوهُ بِأَحَبِّ الْأَسْمَاءِ إِلَیْه؛ سه چیز است كه دوستى مسلمان را با مسلمان دیگر، صاف و خالص می کند: 👈هنگامى كه او را ملاقات مى‌كند، با خوشرویى با او برخورد نماید، 👈زمانى كه خواست كنار او بنشیند برایش جا باز كند، 👈با بهترین نامى كه دوست دارد، او را صدا زند.» *⃣ ♦️هر يك از زن و شوهر بايد همسر خود را به نامى صدا كند كه او بيشتر دوست دارد و خوشترش مى آيد، چه اسم كوچك باشد و يا نام خانوادگى ، يا القاب مذهبى و عناوين اجتماعى . *⃣ الكافي، کلینی (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 643 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
22 🔹پرسش: اگر بدانيم كه فرزندي در رحم مادر معلول يا ناقص به دنيا مي آيد و در زندگي اش رنج مي كشد مي توان سقط جنين انجام داد؟ 🔸پاسخ: 👈 خامنه ای: ناقص الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعی برای سقط جنين حتّی قبل از ولوج(دمیده شدن) روح در آن محسوب نمی شود، ولی اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.(📗 اجوبه الاستفتائات، سؤال 1262) 👈 مکارم: هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد، و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقى ماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید براى پدر و مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد. و احتیاطا باید دیه را بدهند.(📙 استفتاءات جدید، ج 1، ص452، سؤال 1487) 👈 سیستانی: تنها بدین جهت که جنین ناقص الخلقه و یا پس از تولد، فقط مدت کوتاهی زنده خواهد بود، مجوز سقط جنین نمی شود پس مادر نمی تواند اجازه چنین کاری را به پزشکان بدهد و آنان نیز نمی توانند جنین را خارج کنند و دیه بر عهده کسی است که عملاً به چنان کاری دست زده است.(🌐 سایت معظم له، پرسش و پاسخ، سقط جنین، سؤال 2) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
8⃣ 8⃣ 8⃣ 4⃣ 🔸 دومين دليل بر بطلان اختصاص آیه به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله اين است كه با توجّه به شرح و تفسير آيه تطهير(که بعد خواهد آمد) اهل البيت بايد داراى ويژگى عصمت مطلقه باشند، كدام يك از دانشمندان 👳و مفسّران شيعه يا سنّى، براى همسران پيامبر عصمت قائل شده است؟ همسران پيامبر هر چند غالباً انسانهاى خوبى بودند، ولى نسبت به بعضى از آنها نه تنها نمىتوان ادّعاى عصمت كرد، بلكه مىتوان ارتكاب گناهان بزرگى را با ادلّه و شواهد روشن به اثبات رساند، به يك نمونه آن توجّه كنيد: 🔹علىّ بن أبي طالب عليه السلام تنها خليفه اى بود كه هم امتياز نصب از سوى پروردگار را داشت و هم امتياز انتخاب از سوى مردم و مسلمانان! امّا يكى از زنان پيامبر را مىبينيم كه با خليفه بر حق پيامبر، به مخالفت بر مىخيزد و بيعت خويش را مىشكند و بر خلاف دستور پيامبر صلى الله عليه و آله كه به زنان خويش سفارش كرده بود كه پس از مرگ وى از خانه هايشان خارج نشوند، از مدينه خارج مى شود و سوار بر شتر🐪به سمت بصره حركت مىكند؛ 👈آيا چنين زنى كه با سخنان پيامبر صلى الله عليه و آله و خليفه او مخالفت كرده و به جنگ 🗡خليفه پيامبر پرداخته و عامل ريختن خون بيش از هفده هزار تن از مسلمانان شده، معصوم است و رجس و پليدى از او بدور است؟ ♦️نتيجه اين كه یقینا کسانی که فاقد عصمت هستند نمی توانند مشمول آیه تطهیر باشند و این آیه اختصاص به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ندارد. (📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، صص 165-163) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 2⃣ 🔸این بانوی بزرگوار آن چنان به پیامبر صلی الله علیه و آله عشق می ورزید و با محبت ❤️مادرانه ایشان را بزرگ کرد که باعث شد پیامبر صلی الله علیه و آله به این بانوی بزرگوار عنایت ویژه ای داشته باشد به طوری که وقتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام، پیامبر صلی الله علیه و آله را از فوت مادر خویش خبر دار کردند پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: به خدا او مادر من بود و شروع به گریه کردند و گفتند: وَا أُمَّاه. سپس فرمودند این عمامه و لباس من را بگیر و با آنها او را کفن کن.[1] 🔹سپس مراسم تشییع و تدفینی برای این بانو به جا آوردند که برای هیچ کسی نه قبل و نه بعد از آن انجام ندادند. ایشان با پای برهنه به تشییع جنازه رفتند و هر قدمی را که برمی داشتند، قدم دیگر را با تأخیر بلند می کردند. وقتی فاطمه بنت اسد را آوردند پیامبر صلی الله علیه و آله بر او نمازی خواند که نه بعد و نه قبل از او بر هیچ کسی چنین نمازی نخواند. سپس داخل قبر او شد و او را صدا زد و فاطمه در پاسخ گفت: لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ. بعد حضرت به او فرمودند: اگر نکیر و منکر آمدند و از تو سؤال پرسیدند خدای تو کیست، بگو: الله رب من و محمد نبی من و اسلام دینم و قرآن کتابم و پسرم امام و ولی من است. 🔸بعد از انجام مراسم از پیامبر صلی الله علیه و آله علت این رفتارشان را پرسیدند حضرت در جواب فرمودند: اینکه قدم هایم را آهسته بر می داشتم به خاطر ازدحام ملائکه ✨بود، این که هفت تکبیر در نماز گفتم برای این بود که هفتاد صف از ملائکه بر او نماز خواندند، اینکه در قبر او خوابیدم برای این بود که روزی از فشار قبر برای او گفتم و او وحشت کرد و در قبر خوابیدم تا فشار قبر از او برداشته شود و اینکه با لباس خود او را کفن کردم برای این بود که روزی به او گفتم مردم در قیامت به صورت عریان از قبرها خارج می شوند و او بسیار ناراحت شد پس او را با لباس خود کفن کردم تا پوشیده محشور گردد.[2] [1] 📗 برگرفته از بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم،صفار قمی، ج1، ص: 287 [2] 📙 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج6، ص: 241 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💠#جلسه معاون پژوهشی فرهنگی مرکز(حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر صمیمی) با شیعه پژوهان سطح سه پیرامون زمینه های فعالیت پژوهشی فرهنگی شیعه پژوهان 🗓17 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸#جلسه اعضاء #حلقه_معرفتی_شیعه_شناسی در حرم مطهر پیرامون بررسی سرفصل های مباحث مربوطه(1) 🗓 18 بهمن ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🌹تقدیر آیت الله العظمی مکارم شیرازی از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن 🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به راهپیمایی باشکوه ۲۲بهمن امسال گفتند: 🔹دشمنان اسلام و انقلاب از مدت ها قبل به مردم می گفتند که نروید و شرکت نکنید اما مردم ایران برعکس بیش از سالهای گذشته در این راهپیمایی شرکت کردند لذا باید از مردم ایران کرد و حتی مردم نیز از خودشان تشکر کنند بابت این حضور باشکوه و دشمن شکن. 🔸 این مرجع تقلید با اشاره به شدید این حرکت عظیم مردمی از سوی رسانه‌های معاند تاکید کردند: گرچه دشمنان نمی‌گذارند اخبار این راهپیمایی عظیم در دنیا منتشر شود؛ اما حداقل سفرا و وابستگان آنان در ایران این حرکت مردمی را می بینند و به آنها اطلاع خواهند داد. 🔹از خدای متعال می‌خواهیم که شر اشرار را از سر همه مسلمانان عالم و به ویژه مردم کشور ایران کوتاه بفرماید. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#سلسله_نشست_های_شیعه_پژوهی 🔸موضوع : معیارهای تدوین پایان نامه و رساله 🔹با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین عزالدین رضانژاد(زید عزه) 🗓زمان: سه شنبه 1396/11/24 🕰ساعت 15:45 📌مکان: جمکران ابتدای بلوار انتظار، مجتمع علمی دار الولایه، مرکز تخصصی شیعه شناسی 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee