#کلام_امیر 11
🌺 #خطبه_سوم (معروف به شِقْشِقیّة) 2⃣
🔸(3)فَرَأَيْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى فَصَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجًا
أَرَى تُرَاثِي نَهْباً
(4) حَتَّى مَضَى الْأَوَّلُ لِسَبِيلِهِ فَأَدْلَى بِهَا إِلَى فُلَانٍ [ابْنِ الْخَطَّابِ] بَعْدَهُ
(5)فَيَا عَجَباً بَيْنَا هُوَ يَسْتَقِيلُهَا فِي حَيَاتِهِ إِذْ عَقَدَهَا لِآخَرَ بَعْدَ وَفَاتِهِ🔸
🔹(3)ديدم صبر كردن خردمنديست، پس صبر كردم در حالتى كه چشمانم را خاشاك و غبار و گلويم را استخوان گرفته بود.
ميراث خود را تاراج رفته مىديدم (منصب خلافت را غصب كردند. پس از وفات رسول خدا صلَّى اللّه عليه و آله كه خلافت را بناحقّ غصب كرده مردم را به ضلالت و گمراهى انداختند، براى حفظ اسلام و اينكه مبادا انقلاب ⚔داخلى بر پا شده دشمن سوء استفاده نمايد، مصلحت در چشم پوشى از خلافت و شكيبائى دانستم)
(4) تا اينكه اوّلى (ابى بكر) راه خود را بانتهاء رسانده (پس از دو سال و سه ماه و دوازده روز در گذشت، و پيش از مردنش) خلافت را بعد از خود به آغوش ابن خطّاب (عمر) انداخت
(5) جاى بسى حيرت و شگفتى است كه در زمان حياتش فسخ بيعت مردم را در خواست مىنمود (مىگفت أَقِيلوُنِى فَلَسْتُ بِخَيْرِكُمْ وَ عَلِىٌّ فِيكُمْ يعنى اى مردم بيعت خود را از من فسخ كنيد و مرا از خلافت عزل نمائيد كه من از شما بهتر نيستم و حال اينكه علىّ عليه السّلام در ميان شما است) ولى چند روز از عمرش مانده وصيّت كرد خلافت را براى عمر.🔹
(📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 48-47)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
🔰پیام رهبر انقلاب به پنجاهودومین نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
🔻بسماللهالرحمنالرحیم
♥️جوانان عزیز دانشجو
🔹زمان کنونی و تحوّلات آن، انتظاراتی از #جوانان را تعریف میکند که در دورانهای گذشته وجود نداشت یا شناخته نبود.
🔹جوان دانشجو باید آن تحولات و این انتظارات را بهدرستی بشناسد و خود را آماده سازد. انجمنهای اسلامی و فضای دینی در آن، میتواند در این آمادگی، شما را یاری دهد.
🔹نقطهی اصلی آن است که کار را برای #خدا و به شوق انجام وظیفه بکنید. اگر این توفیق را یافتید هدایت الهی هم به کمک شما خواهد آمد انشاءالله.
🔺سعادت همهی شما را از خداوند متعال خواهانم.
سیدعلی خامنهای
۴ بهمن ۱۳۹۶
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 19
#غلات 16
#نفی_غلات_از_شیعه 2⃣
🔸در اینجا ذکر دو نکته لازم است:
1⃣. این افراد و پیروانشان به خاطر رسیدن به شهوات و امیال نفسانی، از اسلام خارج و به کفر وارد شدند و همانگونه که نسبت دادن مسیحیان(معتقد به تثلیث✝) به حضرت عیسی علیه السلام، نسبتی باطل است ،نسبت دادن غلات به اسلام و شیعه نیز امری باطل است.
اولین کسی که این اشتباه را مرتکب شد عالم جلیل القدر حسن بن موسی نوبختی(قرن 3) در کتاب 📗خود به نام «فرق الشيعة» بود و بعد از او اشعری در کتاب 📘«مقالات الإسلاميين و اختلاف المصلّين» و به همین ترتیب فرقه نویسان از این دو تبعیت کرده و غلات را در ضمن فرق شیعه یاد کردند.[1]
2⃣. به احتمال خیلی زیاد غلات بر فرض وجودشان در تاریخ، ساخته دست آلوده سیاستمدارانی بوده که برای متزلزل کردن جایگاه ائمه علیهم السلام در بین مسلمین از افرادی کمک گرفتند که در طلب ریاست بودند و جنون خود بزرگ بینی داشتند.
🔹از آنجا که این افراد به اموری دعوت می کردند که خلاف عقل و نقل و فطرت انسانی بود، جامعه اسلامی برای آنها هیچ ارزشی قائل نشد و جز روزگار کمی در جامعه جولان ندادند. در این بین ائمه، علیهم السلام نیز با آگاهی بخشی مردم و تبری و بیزاری از این افراد و پیروانشان نقش مهمی در حفظ جامعه اسلامی نشان دادند.[2]
[1] 📙برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، ص 12
[2] 📙 همان، ص 19
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#پیامبر_صلی_الله_علیه_وآله 6⃣
#شیرخوارگی 3⃣
🔸رسم اشراف مكّه بر اين بود، نوزادان شير خوار خود را براى شير دادن به زنان شيرده صحرانشين مى سپردند و ميان آنان زنان قبيله سعد در اين کار معروف بودند. اين قبيله در اطراف مكّه و نواحى حرم سكونت داشت و زنان آن هر سال در ايّام ويژه اى به مكّه آمده تا کودکان شير خوار را جهت شيردادن، تحويل گرفته واز اين راه امرار معاش کنند; به ويژه در سال ولادت نبی اکرم صلی الله علیه و آله که با خشكسالى💧 و قحطى همراه بود، اين زنان نياز بيشترى به کمك اشراف مكّه داشتند.
🔹حليمه مى گويد: روزى عبدالمطلب به من برخورد و پرسيد: ازکدام قبيله اى؟ عرض کردم: از قبيله سعد.
فرمود: نامت چيست؟ عرض کردم: حليمه. حضرت لبخندى زد و فرمود: اين نام بر تو مبارك باد، دو خوى پسنديده در اين نام وجود دارد، يكى سعادت و خوشبختى و ديگرى حلم و بردبارى، که خير دنيا و سربلندى آخرت در آن هاست.
🔸تصورى که حليمه با گرفتن يتيم عبد المطلّب در رسيدن به خير و برکت داشت، به نوميدى مبدّل نگشت. روايت شده که سينه حليمه از شير تهى بود ولى با شير دادن پيامبر صلی الله علیه و آله، سينه اش پر از شير شد.
حليمه مى گويد: هنگامى که رسول خدا صلى الله عليه وآله را براى شير دادن برگرفتيم، در زندگى و اموال خود سراسر نظاره گر خير و برکت بوديم و پس از دوران خشكسالى و تلاش توانفرسا، توانگرى يافتيم.
(📗برگرفته از کتاب پيشوايان هدايت، خاتم انبيا حضرت محمّد مصطفى(صلى الله عليه وآله)، گروه مؤلفان، مجمع جهانى اهل بيت(عليهم السلام)، ص 70)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 41
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 5⃣
#نظریه_عبدالله_فیاض 4⃣
#نقد 3⃣
5⃣. مقصود از فرقه که می گوید، شیعه پس از شهادت امام حسین علیه السلام همچون یک فرقه شکل گرفت، چیست؟ آیا مقصود، فرقۀ کلامی است که مبتنی بر آراي اعتقادي مخالف با دیگر فرقه هاست؟ !
👈 چنین چیزي تا نیمه هاي دهۀ سوم هجري هرگز نبوده است. در آن روزگار هیچ مسئله اي کلامی وجود نداشت که شیعه یک موضع و دیگران موضع دیگري نسبت به آن بگیرند. بلکه مسلمانان طبق آنچه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به آنها رسیده بود، با یکدیگر در صلح و صفا زندگی می کردند. در آن روز هیچ اختلاف اعتقادي وجود نداشت، مگر در مسئلۀ رهبري. بنابراین، فرقه به این معنا میان مسلمانان وجود نداشت.
🔹اگر مقصود از فرقه، قبول ولایت معنوي و سیاسی علی علیه السلام باشد و اینکه او طبق همۀ موازین به رهبري سزاوارتر است، چنین فرقه اي در روز سقیفه و پس از آن وجود داشته است و مستند این فرقه هم، احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله بوده .
(📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 126)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| خاطرهای جالب از دوران تحصیل آیتاللهالعظمی مکارم و مباحثات ایشان با آیات عظام، موسیصدر، شهیدبهشتی و شبیریزنجانی
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
💠آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از پاسداران :
🔸اسلام در آغاز، پیشرفت سریعی کرد، یک قرن نگذشته که، شرق و غرب عالم را فرا گرفت.
ایشان با اشاره به عوامل سرعت پیشرفت اسلام افزودند: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند« عامل پیشرفت، یقین و داشتن زندگی ساده و زهد بود». زهد به معنای این است که زندگی و مراسم عقد آبرومند و خالی از تشریفات باشد.
🔹معظم له با بیان اینکه در تاریخ اسلام سربازان اسلام با تکیه بر همین ایمان و یقین بر ساسانیان غلبه کردند با اینکه ساسانیان دارای عده و تجهیزات قوی بودند، اظهار داشتند: امروز باید این دو عامل را حفظ کرد. اگر این موارد حفظ شود بر دشمن غلبه پیدا می کنیم؛ اما اگر وارد فضای کثیف مجازی شدیم، ایمان و یقین ضعیف و زندگی تشریفاتی شد، دیگر پیشرفتی برای اسلام نخواهد بود.
🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرمودند : اگر غرق در زندگی مادی شدیم و ایمان ما سست شد، آن وقت همه چیزمان را از دست خواهیم داد.
🔹معظم له با اشاره به ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی بیان داشتند: وارد 40 سالگی انقلاب شده و روز به روزقوی می شویم و دشمن نمی تواند از گزینه نظامی استفاده کند، بلکه رو به فضای مجازی و اغتشاش می آورد.
🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: اگر قصد دارید سالیان دراز، نظام اسلامی باقی بماند،باید وصیت پیامبر(ص) را که فرمودند« پیشرفت اسلام به ایمان و زندگی زاهدانه است» را فراموش نکنیم.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 46
#برهان_فطرت 3⃣
#عشق_به_کمال_مطلق 2⃣
🔸پرسش: به چه دلیل احساس و عشق به کمال مطلق مستلزم واقعیت داشتن آن است؟ آیا احتمال ندارد که این احساس خطا و بی اساس باشد؟
🔹پاسخ: دلالت عشق به کمال مطلق را بر واقعی بودن آن از دو راه می توان بیان نمود:
👈 راه اول این که تمایلات غریزی و فطری بدون آنکه هیچ واقعیتی در عالم خارج موجود باشد با نظم حاکم بر جهان سازگار نیست؛ زیرا مطالعه در غرایز موجود در انسان 👨و حیوان 🐪نشان میدهد که آنها به اموری واقعیت دار توجه و تعلق دارند، و اگر خطایی رخ می دهد، در تشخیص مصداق است، نه در اصل واقعیت.
👈راه دوم اینکه تحقق اموری که واقعیت آنها متعلق به غیر است، بدون تحقق مضاف الیه و متعلق آنها محال است،مثلا علم و آگاهی متعلق میخواهد، فرض علم بدون متعلق امری ناممکن است بنابراین حب، محبوب میخواهد، عشق معشوق می خواهد و…
🔸 اگر امور یاد شده به صورت بالقوه موجود باشند متعلق آنها نیز بالقوه خواهد بود و اگر به صورت بالفعل موجود باشند متعلق آنها نیز بالفعل می باشد و چون فرض ما این است که تمایل به کمال مطلق به صورت بالفعل موجود است بنابراین کمال مطلق نیز بالفعل موجود خواهد بود.
(📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 36-35)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خانواده_شیعی 1⃣
#صدا_زدن 1⃣
🔸بوجود آمدن یک رابطه صمیمی در میان زن و شوهر، مهمترین عامل سازگاری و پایداری یک زندگی زناشویی است. یکی از راهکارها و مهارتهایی که موجب بوجود آمدن یک رابطه صمیمی میان زن و شوهر 💑میشود، صدا زدن 🗣همدیگر به اسم و نامهایی است که باعث خوشحالی دیگری میشود.
🔹پیغمبر اکرم صلیاللهعلیه وآله درباره صدا زدن به نام موردعلاقه فرموده است: «ثَلَاثٌ یُصْفِینَ وُدَّ الْمَرْءِ لِأَخِیهِ الْمُسْلِمِ یَلْقَاهُ بِالْبِشْرِ إِذَا لَقِیَهُ وَ یُوَسِّعُ لَهُ فِی الْمَجْلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَیْهِ وَ یَدْعُوهُ بِأَحَبِّ الْأَسْمَاءِ إِلَیْه؛
سه چیز است كه دوستى مسلمان را با مسلمان دیگر، صاف و خالص می کند:
👈هنگامى كه او را ملاقات مىكند، با خوشرویى با او برخورد نماید،
👈زمانى كه خواست كنار او بنشیند برایش جا باز كند،
👈با بهترین نامى كه دوست دارد، او را صدا زند.» *⃣
♦️هر يك از زن و شوهر بايد همسر خود را به نامى صدا كند كه او بيشتر دوست دارد و خوشترش مى آيد، چه اسم كوچك باشد و يا نام خانوادگى ، يا القاب مذهبى و عناوين اجتماعى .
*⃣ الكافي، کلینی (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 643
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 22
🔹پرسش:
اگر بدانيم كه فرزندي در رحم مادر معلول يا ناقص به دنيا مي آيد و در زندگي اش رنج مي كشد مي توان سقط جنين انجام داد؟
🔸پاسخ:
👈 خامنه ای: ناقص الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعی برای سقط جنين حتّی قبل از ولوج(دمیده شدن) روح در آن محسوب نمی شود، ولی اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.(📗 اجوبه الاستفتائات، سؤال 1262)
👈 مکارم: هرگاه در مراحل ابتدایى جنین باشد، و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقى ماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید براى پدر و مادر گردد، با این شرایط مانعى ندارد. و احتیاطا باید دیه را بدهند.(📙 استفتاءات جدید، ج 1، ص452، سؤال 1487)
👈 سیستانی: تنها بدین جهت که جنین ناقص الخلقه و یا پس از تولد، فقط مدت کوتاهی زنده خواهد بود، مجوز سقط جنین نمی شود پس مادر نمی تواند اجازه چنین کاری را به پزشکان بدهد و آنان نیز نمی توانند جنین را خارج کنند و دیه بر عهده کسی است که عملاً به چنان کاری دست زده است.(🌐 سایت معظم له، پرسش و پاسخ، سقط جنین، سؤال 2)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#در_محضر_قرآن 8⃣
#آیات_ولایت 8⃣
#آیه_تطهیر 8⃣
#آیه_تطهیر_و_همسران_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله 4⃣
🔸 دومين دليل بر بطلان اختصاص آیه به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله اين است كه با توجّه به شرح و تفسير آيه تطهير(که بعد خواهد آمد) اهل البيت بايد داراى ويژگى عصمت مطلقه باشند، كدام يك از دانشمندان 👳و مفسّران شيعه يا سنّى، براى همسران پيامبر عصمت قائل شده است؟ همسران پيامبر هر چند غالباً انسانهاى خوبى بودند، ولى نسبت به بعضى از آنها نه تنها نمىتوان ادّعاى عصمت كرد، بلكه مىتوان ارتكاب گناهان بزرگى را با ادلّه و شواهد روشن به اثبات رساند، به يك نمونه آن توجّه كنيد:
🔹علىّ بن أبي طالب عليه السلام تنها خليفه اى بود كه هم امتياز نصب از سوى پروردگار را داشت و هم امتياز انتخاب از سوى مردم و مسلمانان!
امّا يكى از زنان پيامبر را مىبينيم كه با خليفه بر حق پيامبر، به مخالفت بر مىخيزد و بيعت خويش را مىشكند و بر خلاف دستور پيامبر صلى الله عليه و آله كه به زنان خويش سفارش كرده بود كه پس از مرگ وى از خانه هايشان خارج نشوند، از مدينه خارج مى شود و سوار بر شتر🐪به سمت بصره حركت مىكند؛
👈آيا چنين زنى كه با سخنان پيامبر صلى الله عليه و آله و خليفه او مخالفت كرده و به جنگ 🗡خليفه پيامبر پرداخته و عامل ريختن خون بيش از هفده هزار تن از مسلمانان شده، معصوم است و رجس و پليدى از او بدور است؟
♦️نتيجه اين كه یقینا کسانی که فاقد عصمت هستند نمی توانند مشمول آیه تطهیر باشند و این آیه اختصاص به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ندارد.
(📗برگرفته ازآيات ولايت در قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، صص 165-163)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امیرالمؤمنین_علی_علیه_السلام 4⃣
#مادر_گرامی 2⃣
🔸این بانوی بزرگوار آن چنان به پیامبر صلی الله علیه و آله عشق می ورزید و با محبت ❤️مادرانه ایشان را بزرگ کرد که باعث شد پیامبر صلی الله علیه و آله به این بانوی بزرگوار عنایت ویژه ای داشته باشد به طوری که وقتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام، پیامبر صلی الله علیه و آله را از فوت مادر خویش خبر دار کردند پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: به خدا او مادر من بود و شروع به گریه کردند و گفتند: وَا أُمَّاه.
سپس فرمودند این عمامه و لباس من را بگیر و با آنها او را کفن کن.[1]
🔹سپس مراسم تشییع و تدفینی برای این بانو به جا آوردند که برای هیچ کسی نه قبل و نه بعد از آن انجام ندادند.
ایشان با پای برهنه به تشییع جنازه رفتند و هر قدمی را که برمی داشتند، قدم دیگر را با تأخیر بلند می کردند.
وقتی فاطمه بنت اسد را آوردند پیامبر صلی الله علیه و آله بر او نمازی خواند که نه بعد و نه قبل از او بر هیچ کسی چنین نمازی نخواند.
سپس داخل قبر او شد و او را صدا زد و فاطمه در پاسخ گفت: لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ. بعد حضرت به او فرمودند: اگر نکیر و منکر آمدند و از تو سؤال پرسیدند خدای تو کیست، بگو: الله رب من و محمد نبی من و اسلام دینم و قرآن کتابم و پسرم امام و ولی من است.
🔸بعد از انجام مراسم از پیامبر صلی الله علیه و آله علت این رفتارشان را پرسیدند حضرت در جواب فرمودند:
اینکه قدم هایم را آهسته بر می داشتم به خاطر ازدحام ملائکه ✨بود، این که هفت تکبیر در نماز گفتم برای این بود که هفتاد صف از ملائکه بر او نماز خواندند، اینکه در قبر او خوابیدم برای این بود که روزی از فشار قبر برای او گفتم و او وحشت کرد و در قبر خوابیدم تا فشار قبر از او برداشته شود و اینکه با لباس خود او را کفن کردم برای این بود که روزی به او گفتم مردم در قیامت به صورت عریان از قبرها خارج می شوند و او بسیار ناراحت شد پس او را با لباس خود کفن کردم تا پوشیده محشور گردد.[2]
[1] 📗 برگرفته از بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم،صفار قمی، ج1، ص: 287
[2] 📙 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج6، ص: 241
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
🌹تقدیر آیت الله العظمی مکارم شیرازی از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن
🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به راهپیمایی باشکوه ۲۲بهمن امسال گفتند:
🔹دشمنان اسلام و انقلاب از مدت ها قبل به مردم می گفتند که نروید و شرکت نکنید اما مردم ایران برعکس بیش از سالهای گذشته در این راهپیمایی شرکت کردند لذا باید از مردم ایران #تشکر کرد و حتی مردم نیز از خودشان تشکر کنند بابت این حضور باشکوه و دشمن شکن.
🔸 این مرجع تقلید با اشاره به #سانسورخبری شدید این حرکت عظیم مردمی از سوی رسانههای معاند تاکید کردند: گرچه دشمنان نمیگذارند اخبار این راهپیمایی عظیم در دنیا منتشر شود؛ اما حداقل سفرا و وابستگان آنان در ایران این حرکت مردمی را می بینند و به آنها اطلاع خواهند داد.
🔹از خدای متعال میخواهیم که شر اشرار را از سر همه مسلمانان عالم و به ویژه مردم کشور ایران کوتاه بفرماید.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 42
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 6⃣
#نظریه_مدرسی_طباطبایی 1⃣
🔸مدرسی طباطبایی در کتاب خود به نام "مکتب در فرایند تکامل" سعی در القاء روند تکاملی در اعتقادات شیعه دارد.
وی صفات مافوق بشری ✨که شیعیان برای امام قائل هستند(مانند علم غیب، عصمت و...) را ساخته شیعیان در طول تاریخ می داند و سعی در القاء این مطلب دارد که ائمه علیهم السلام خود را انسانهایی عادی می دانستند و چنین صفاتی برای خود قائل نبودند.
🔹از آنجا که نقد کامل کتاب 📗مذکور نیاز به مجالی طولانی دارد ما در اینجا فقط به برخی از ادعاهای نویسنده که بیشتر مورد توجه است پاسخ می دهیم.
#عصمت 1⃣
🔸به باور ایشان، جایگاه امامت در مذهب شیعه به ترتیب از جنبه سیاسی به اجتماعی و سپس علمی و سرانجام به مقام معنوی تحول یافت.
از نظر وی در عصر امام صادق علیه السلام "نظریه عصمت ائمه علیهم السلام که در همین دوره به وسیله هشام بن حکم- متکلم بزرگ شیعه در این عصر – پیشنهاد گردید، مساهمت و مدد شایانی به پذیرفته شدن و جا افتادن هرچه بیشتر ذهنیت جدید کرد."
👈چنانچه روشن است از کلام وی بدست می آید که نظریه عصمت ساخته و پرداخته هشام است و اصالتی ندارد.
♦️نقد این گفتار در ادامه می آید.
(📄برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 47
#برهان_فطرت 4⃣
#امید_به_قدرتی_برتر_در_لحظه_های_خطر 1⃣
🔸دومین راه اثبات گرایش فطری انسان به خداوند در لحظه های بحرانی زندگی ظهور پیدا می کند.
انسان در لحظه های خطرناک😱 و بحران های زندگی که از همه اسباب و علل طبیعی قطع امید می کند در نهاد خویش احساس میکند که قدرتی فراتر از قدرتهای مادی وجود دارد و اگر اراده کند می تواند او را نجات دهد، بدین جهت امید به حیات در او قوت میگیرد و همچنان برای نجات خود میکوشد و این خود گواه بر فطری بودن خداگرایی در انسان است لیکن سرگرمی های زندگی مادی 🎉موجب می شود که در شرایط معمولی از وجود آن قدرت برتر غفلت ورزد. در حقیقت سرگرمی های زندگی به منزله گرد و غبارهایی است که بر آیینه فطرت مینشیند و انسان نمیتواند چهره حقیقت را در آن بنگرد و بحرانهای زندگی آن گرد و غبار ها را می زداید و آیینه فطرت را شفاف می سازد.
🔹قرآن کریم نیز در آیات متعددی این حقیقت که انسان در لحظه های خطرناک و بحرانی به خدای یکتا پناه میبرد را بیان نموده است. از آن جمله می توان به آیه زیر اشاره نمود:
👈"فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ، هنگامى كه سوار بر كشتى شوند، خدا را با اخلاص مى خوانند (و غير او را فراموش مى كنند)؛ امّا هنگامى كه خدا آنان را به خشكى رساند و نجات داد، باز مشرك مى شوند!"( سوره عنکبوت ، آیه 65)
(📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 37-36)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee