#هم_نوا_با_صیحفه 14
🌸#دعاى_پنجم از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره خود و دوستانش 3⃣ 🌸
🔸(7) اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ، وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ.
(8) اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كِدْ لَنَا وَ لَا تَكِدْ عَلَيْنَا، وَ امْكُرْ لَنَا وَ لَا تَمْكُرْ بِنَا، وَ أَدِلْ لَنَا وَ لَا تُدِلْ مِنَّا.🔸
🔹(7) بار خدايا به بخشش خود ما را از بخشش بخشندگان بى نياز گردان (هبة به معنى بخشش 🎁بى عوض است و معنى حقيقى آن جز در باره خداى تعالى يافت نمىشود، زيرا او است كه نياز هر نيازمندى را بدون عوض و غرضى مي بخشد) و با صله و پيوستن (احسان و بخشش) خود ما را از ترس 😱كسانيكه با ما قطع كرده اند، نگهدار تا با بخشش تو به ديگرى رو نياندازيم، و با احسان تو از (دورى گزيدن) ديگرى نترسيم.
(8) بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و به سود ما تدبير فرما و به زيان ما كيد منما (كيد اراده زيان رساندن به ديگرى است از روى پنهانى و آن از خلق حيله و فريب است و از خداى تعالى تدبير به حقّ و مجازات اعمال خلق است) و براى (دشمنان) ما مكر كن و با ما مكر مكن (مكر خدا بلا و گرفتارى از جانب او است به دشمنانش) و ما را (بر دشمنان دين) پيروز گردان و (آنها را) بر ما پيروز مگردان.🔹
(📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 65)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 23
#رابطه_دین_و_سیاست 17
#سكولاريزم 15
#قرآن_و_سکولاریزم 1⃣
🔸یکی دیگر از ادله سکولارها استناد به برخی آیات قرآن است. آنها با استدلال به آیاتی از قرآن کریم می گویند: مسؤولیت اصلی پیامبران "نبوت" است و در آن هیچ معنایی از سیاست و حکومت نهفته نیست؛ چرا که مقوله "نبوت" با مقوله "حکومت" و "سیاست" متغایر است.
🔹برخی از آیات مورد استدلال آنها عبارت است از:
👈"ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغ، پيامبر وظيفه اى جز رسانيدن پيام (الهى) ندارد؛ (و مسئول اعمال شما نيست) سوره مائده، آیه 99
👈"فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبين، آيا پيامبران وظيفه اى جز ابلاغ آشكار دارند؟ سوره نحل، آیه 35
و آیات مشابه دیگری که اشاره به وظیفه تبلیغی پیامبر دارد.
#نقد
🔸این استدلال بیانگر دیدگاه سطحی نسبت به آیات قرآن است چرا که بر اهل علم پوشده نیست که این آیات ناظر به شأن رسالت و ابلاغ وحی است و نافی شؤون دیگر پیامبر نیست چنانچه در آیات فراوان دیگری به وظایف دیگر پیامبر اشاره شده که همگی بیانگر جایگاه سیاسی و حکومتی ایشان است.
در ادامه به برخی از #شؤون_انبیاء اشاره می شود.
1⃣#عدالت_اجتماعی
🔹برخی از آیات به صورت کلی یکی از اهداف بعثت پیامبران را ابلاغ مجموعه مقررات اجتماعی و دنیایی ذکر کرده.
👈 به عنوان مثال :" لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ... ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب 📗(آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند..." سوره حدید، آیه 25
🔸این آیه دست کم به این نکته اذعان می کند که فرستادن برخی قوانین و اصول ناظر به امور دنیایی مردم از سوی خداوند در کارنامه پیامبران قرار داشته و پیامبران صرفا برای موعظه و نصیحت برانگیخته نشده اند.
❓حال این سؤال مطرح است که آیا می توان بدون اصلاح جامعه و در دست گرفتن تشکیلات حکومتی عدالت را تحقق بخشید؟
(📗برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، قراملکی، صص 169-165)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تربیت_شیعی 25
کاری که #شیطان برایش کف می زند 🔴
✅ از پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم نقل شده است: «اِذا اخَتَصَمَتْ هِیَ وَ زَوجُها فیالبَیتِ فَلَهُ فی کُلِّ زاویَهٍ مِن زوایَا البَیتِ شَیطانٌ یُصفِّقُ و یَقولُ: فَرَّحَ اللهُ مَن فَرَّحَنی!»
💔زمانی که زن با همسرش در منزل مرافعه و مشاجره میکند (دقیقاً) در همان زمان در هر یک از زوایای منزل یک #شیطان مشغول کف زدن 👏و شادمانی است و میگوید: خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد و خوشحال😈 کرده است.
(📚لئالیالأخبار، ج ۲، ص ۲۱۷)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید:جَنگ دیروز، جَنگ امروز
💢 #کلیپ تاثیرگذار با موضوع تهاجم فرهنگی همراه با #بیانات رهبر انقلاب و #شعرخوانی صابر خراسانی....
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها 3⃣
#همدم_مادر
🔸در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: هنگامى كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله با خديجه ازدواج كرد، زنان مكه از خديجه كناره گيرى نمودند و نزد وى نمى رفتند، به او سلام نمى كردند، و به هيچ زنى اجازه نمى دادند كه با او معاشرت و تماس داشته باشد. اين برخورد زنان سبب ناراحتى و اندوه خديجه شد، البته غم و اندوه وى بيشتر براى پيامبر اسلام بود كه مبادا آسيبى متوجّه وى گردد.
🔹وقتى خديجه به حضرت فاطمه 🌹حامله شد، فاطمه در رحم مادر همدم او بود و با مادرش سخن مى گفت، و وى را به صبر توصيه مى نمود، خديجه اين موضوع را از رسول خدا صلی الله علیه وآله مخفى مى داشت تا اينكه يك روز پيامبر صلی الله علیه وآله نزد خديجه آمد و شنيد كه او با كسى سخن مى گويد، پس به او گفت: اى خديجه! با چه كسى سخن مى گويى؟ خديجه گفت: با اين بچه اى كه در رحم دارم، او با من سخن مى گويد و مونس ساعات تنهايى من است.
🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اى خديجه! جبرئيل ✨مرا بشارت داده كه او دختر است، و گفته كه او منشأ نسلى پاك و مبارك است و خداوند تبارك و تعالى مقدّر نموده كه نسل من از طريق او برقرار و پايدار بماند، و مقرّر فرموده كه فرزندان او پس از انقطاع وحى امام و خليفه خدا در زمين باشند. خديجه دائما در همين حال بود تا اينكه هنگام وضع حمل وى فرا رسيد.
(📗 برگرفته از کتاب الأمالي، شیخ صدوق، ص: 593)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 43
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 7⃣
#نظریه_مدرسی_طباطبایی 2⃣
#عصمت 2⃣
#نقد 1⃣
1⃣: ایشان در این مورد به هیچ یک از منابع📚 شیعی یا سنی ارجاع نداده و تنها ارجاع او به ماده عصمت در "دائره المعارف اسلام" نوشته "مادلونگ" است که به احتمال، مستند دیدگاه وی سخن "ابوالحسن اشعری" در "مقالات الاسلامیین" در بحث از گناه پیامبر است که می گوید:
🔸رافضیان دو گروهند:
👈 گروهی که می پندارند صدور گناه از پیامبر جایز است؛ چون بر او وحی ✨نازل می شود و او را هشدار می دهد، ولی امامان که وحی بر آنان نازل نمی شود و فرشتگان بر آنان فرود نمی آیند، پس هرگز نباید مرتکب کار ناشایست شوند و این عقیده هشام بن حکم است.
👈 گروه دوم می گویند چون پیامبر و امام هردو حجت خداوند بر زمین اند، باید از هرگونه لغزش به دور باشند.
♦️این عبارت اشعری به فرض درست بودن هیچ دلالتی ندارد که عصمت را برای نخستین بار هشام مطرح کرده است.
2⃣: در هیچ یک از منابع شیعی -متقدم و متاخر- هیچ اشاره ای بر این دیدگاه منسوب به هشام دیده نمی شود.
👈شیخ مفید که در📗" اوائل المقالات" به صورت ریز دیدگاه های معتزله، امامیه و شخصیت های کلامی شیعه را بیان کرده، هیچ اشاره ای به این دیدگاه نکرده است.
👈 شیخ صدوق که بنا به گزارش تاریخ و اعتراف نویسنده محترم در مبارزه با هرگونه غلو می کوشید در هیچ کدام از آثارش سخنی درباره دیدگاه هشام و رد و نقد آن دیده نشده است.
(📄 برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 48
#برهان_فطرت 5⃣
#امید_به_قدرتی_برتر_در_لحظه_های_خطر 2⃣
🔸اشکال:
امید به قدرتی برتر در لحظههای خطر😱 و یأس از اسباب طبیعی در واقعیت داشتن قدرت برتر دلالت منطقی ندارد، زیرا ممکن است منشاء آن، علاقه مندی انسان به حیات و ادامه زندگی باشد، هرچند میداند که قدرت نجات بخشی در کار نیست ولی میل به حیات این تصور را در او پدید می آورد. فردی که در حال غرق شدن 🌊است با اینکه میداند نجات دهنده ای نیست فریاد برمی کشد و استمداد می جوید.
🔹پاسخ :
احساس امید بسان عشق، اراده، نفرت و نظایر آنها واقعیت هایی متعلق به غیر می باشند؛ و اگر بالفعل تحقق داشته باشند متعلق آنها نیز باید بالفعل موجود باشد. در مثال غریق نیز حتی اگر به فرض بداند که امدادگری بشری وجود ندارد، همین فریاد 🗣استمداد جویی او، حاکی از این است که امدادگری در واقع هست و فریاد او بیانگر احساس درونی او نسبت به وجود قدرتی است که اگر اراده کند قادر به نجات او می باشد.[1]
♦️تاريخ نیز به ما نشان مى دهد قدرتمندانى كه در لحظات آرامش و عادى حتى از بردن نام خدا ابا مى كردند، امّا به هنگامى كه پايه هاى قدرت خود را متزلزل و كاخ هستى خود را در حال فرو ريختن مى ديدند، دست به دامن اين مبدء بزرگ مى شدند، و نداى فطرت را به روشنى مى شنيدند.
👈تاريخ مى گويد: هنگامى كه فرعون در ميان امواج خروشان🌊، خود را گرفتار ديد و مشاهده كرد در برابر چند موج كوچك عاجز مانده و دستش از همه جا كوتاه هست، فرياد زد: «الان اعتراف مى كنم كه جز خداى بزرگِ موسى هيچ معبودى نيست» اين ندا در حقيقت از درون فطرت و جان او برخاست.
نه تنها فرعون، تمام كسانى كه در شرايط او قرار مى گيرند؛ همين ندا را به روشنى مى شنوند.[2]
[1] 📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 38-37
[2] 📙50 درس اصول عقائد براى جوانان، آیت الله مکارم شیرازی، ص 27
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 21
#سلمان_فارسی 11
#فضیلت_هاي_برجسته_سلمان 2⃣
#علم_سلمان 2⃣
🔸فضل بن شاذان از اصحاب امام جواد و امامین عسکریین علیهم السلام در باره سلمان 👳می گوید: در اسلام ، مردي که فقیه تر از همه مردم باشد ، همچون سلمان ، آفریده نشده است.[1]
🔹حضرت علی علیه السلام سلمان را اینچنین توصیف می کنند: او علم اول و آخر را می داند. او دریایی است که پایانی ندارد. او از ما اهل بیت است. او مانند لقمان حکیم است.[2]
🔸سلمان به قدری دوستدار علم و محبوب پیامبر صلی الله علیه وآله بود که عایشه نقل می کند: سلمان، پیوسته شبها🌙 به حضور رسول خدا صلی الله علیه وآله می رسید، اسرار و مطالبی را می آموخت و گفتوگوي آنها گاهی به قدري طول می کشید که ما خسته می شدیم.[3]
🔹امام صادق علیه السلام درباره او فرمودند: به سلمان فارسی اسم اعظم تعلیم داده شده بود.[4]
🔸سلمان، گنجینه علوم محمدي بود . در یک شرفیابی که سلمان خدمت پیامبر رسید ، ضمن تکریم و احترامی که پیامبر از او کرد و کنار خود نشاند ، فرمود:سلمان ! تو شب را به صبح آوردي در حالیکه علوم و اسرار ما را در صندوقچه سینه خود محفوظ داشتی ، به آنچه ما امر و نهی کردیم دانائی ، تو آموزگار مسلمانانی ، مردم باید آداب و دستورات دین را از تو بیاموزند . سلمان ! به خدا سوگند ، تو گذرگاه دانش اهلبیت من هستی ، هر که علم تاءویل و تنزیل و رموز و اسرار ما را بخواهد ، باید از تو پیروي کند .[5]
[1] 📗رجال الكشي، ص: 16
[2] و [3]📘 شرح نهج البلاغة،ابن أبي الحديد، ج18، ص: 36
[4] 📙تنقیح المقال، مامقانی، ج 32، ص 245
[5] 📒سلمان و بلال (علیهما السلام)، جواد محدثی، ص 8
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 12
🌺 #خطبه_سوم (معروف به شِقْشِقیّة) 3⃣
🔸(5) لَشَدَّ مَا تَشَطَّرَا ضَرْعَيْهَا
(6)فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا وَ الِاعْتِذَارُ مِنْهَا
(7)فَصَاحِبُهَا كَرَاكِبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ إِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ
(8)فَمُنِيَ النَّاسُ لَعَمْرُ اللَّهِ بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ🔸
🔹(5)اين دو نفر غارتگر خلافت را مانند دو پستان شتر 🐪ميان خود قسمت نمودند (پستانى را ابى بكر و پستان ديگر را عمر بدست گرفته دوشيده صاحب شتر را از آن محروم كردند).
(6) ابوبکر خلافت را در جاى درشت و ناهموار قرار داد (عمر را بعد از خود خليفه ساخت) در حالتى كه عمر سخن تند 🗣و زخم زبان داشت، ملاقات با او رنج آور بود و اشتباه او (در مسائل دينى) بسيار و عذر خواهيش (در آنچه كه به غلط فتوى داده) بي شمار بود.
(7) پس بودن با حکومت او (آن حضرت يا هر كه با او سر و كار داشت) مانند سوار بر شتر 🐫سركش نافرمان بود كه اگر مهارش را سخت نگاه داشته رها نكند بينى شتر پاره و مجروح مي شود و اگر رها كرده بحال خود واگذارد در پرتگاه هلاكت خواهد افتاد.
(8) پس سوگند به خدا مردم در زمان او گرفتار شده اشتباه كردند و در راه راست قدم ننهاده از حقّ دورى نمودند، پس من هم در اين مدَّت طولانى (ده سال و شش ماه) شكيبائى ورزيده با سختى محنت و غمّ همراه بودم.🔹
(📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 49)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 20
#غلات 17
#نفی_غلات_از_شیعه 3⃣
#نهی_از_غلو_در_روایات
🔸از آنجا که غلات از دین خارج گشته و به کفر درآمده بودند و با توجه به اینکه وجودشان باعث گمراهی مردم و زمینه ساز طعن بر ائمه علیهم السلام بود، در روایات، شاهد نکوهش شدیدی نسبت به این تفکر و طرفداران آن هستیم.
🔹در اینجا به چند نمونه از احادیث وارده در رد غلو و غالیان اشاره می کنیم:
👈 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموده است:" اللَّهُمَّ إِنِّي بَرِيءٌ مِنَ الْغُلَاةِ كَبَرَاءَةِ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مِنَ النَّصَارَى، اللَّهُمَّ اخْذُلْهُمْ أَبَداً، وَ لَا تَنْصُرْ مِنْهُمْ أَحَداً."
خداوندا! من از غلات بيزارى مى جويم، همان گونه كه عيسى بن مريم از نصارى ✝بيزارى جست. خدايا آنان را خوار گردان، و هيچ يك از آن ها را يارى مكن.[1]
👈 امام صادق عليه السلام فرموده است:" احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُونَهُمْ، فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ، يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ، وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ، وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ شَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصارى وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا.
بر جوانان 👱خود از خطر غلات برحذر باشيد، مبادا عقيده ى آنان را تباه سازند، زيرا غلات بدترين خلق خدايند؛ عظمت خدا را كوچك نشان داده و براى بندگان خدا دعوى ربوبيت مى كنند به خدا قسم آنها بدتر از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین اند.[2]
👈 در جاى ديگر از معاشرت با غلات نهى كرده و فرموده است:" لَا تُقَاعِدُوهُمْ وَ لَا تُؤَاكِلُوهُمْ وَ لَا تُشَارِبُوهُمْ وَ لَا تُصَافِحُوهُمْ وَ لَا تُوَارِثُوهُمْ."
با غلات نشست و برخواست نداشته باشيد و با آنها غذا نخوريد و دست دوستي به سوي آنها دراز نکنيد و به مبادله علمي با آنان نپردازيد.[3]
[1] و [2] 📗الأمالي، شیخ طوسي، ص: 650
[3] 📚بحار الأنوار، علامه مجلسی(ط - بيروت)، ج25، ص: 296
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee