eitaa logo
تاریخ تشیع
177 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
4.5هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
15830 امام رضا عليه السلام : اَلتَّواضُعُ دَرَجاتٌ: مِنْها أَنْ يَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَيُنْزِلَها مَنْزِلَتَهابِقَلْبٍ سَليمٍ، لايُحِبُّ أَنْ يَأْتىَ إِلى أَحَدٍ إِلاّ مِثْلَ مايُؤْتى إِلَيْهِ، إِنْ رَأى سَيِّئَةً دَرَأَهابِالْحَسَنَةِ، كاظِمُ الْغَيْظِ عافٍ عَنِ النّاسِ، وَاللّه ُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ؛ امام رضا عليه السلام : تواضع درجاتى دارد: يكى از آنها اين است كه انسان اندازه خود را بشناسد و با طيبخاطر خود را در آن جايگاه قرار دهد، دوست داشته باشد با مردم همان گونه رفتار كندكه انتظار دارد با او رفتار كنند، اگر بدى ديد آن را با خوبى جواب دهد، خشم خود را فروخورد و از مردم درگذرد، و خداوند نيكوكاران را دوست دارد. كافى، ج 2، ص 124، ح 13
15834 امام رضا عليه السلام : جَفَّ الْقَلَمُ بِحَقيقَةِ الكِتابِ مِنَ اللّه ِ بِالسَّعادَةِ لِمَن آمَنَ وَ اتَّقى وَالشَّقاوَةِ مِنَ اللّه ِ تَبارَكَ و تَعالى لِمَن كَذَّبَ وَ عَصى؛ امام رضا عليه السلام : قلم تقدير خداوند بر خوشبختى كسى رقم خورَدْ كه ايمان آورد و تقوا پيشه كند. و بربدبختى كسى رقم خورَدْ كه ايمان نياورد و نافرمانى كند. قرب الإسناد، ص 355، ح 1270
15847 امام رضاعليه السلام : وَ مَنْ اَرادَ اَلاّ تُؤذِيَهُ مَعِدَتُهُ فَلا يَشْرَبْ بَينَ طَعامِهِ ماءً حَتّى يَفْرُغَ وَمَنْ فَعَلَ ذلِكَ رَطِبَ بَدَنُهُ، و ضَعُفَتْ مَعِدَتُهُ وَ لَمْ تَأخُذِ العُروقُ قُوَّةَ الطَّعامِ فَإِنَّهُ يَصيرُفِى الْمَعِدَةِ فِجّا اِذا صُبَّ الْماءُ عَلَى الطَّعامِ اَوَّلاً فَاَوّلاً؛ امام رضا عليه السلام : هر كس مى خواهد معده اش او را آزار نرساند، نبايد ميان غذا آب بنوشد تا غذاخوردن را به پايان رساند. هر كس ميان غذا آب خورد بدنش به رطوبت گرايد، معده اشضعيف گردد و رگ هايش قوّت غذا را به خود جذب نكند؛ زيرا هرگاه پى درپى روى غذاآب ريخته شود در معده نارسايى پديد آيد. طب الرضا، ص 52 ‌@shiitehistory‌ آیدی‌کانال‌ 👆👆👆👆👆👆
هدایت شده از ترنم انتظار
◾️صلّی اللهُ علیکَ یا امامَ الرئوف (ع) ◾️ ✳️جلوه های مظلومیت امام رضا (ع)✳️ 🔷شاهد زندانی شدن پدر بزرگوارشان بودند و پس از آن بار مسئولیت خانواده پر جمعیت امام کاظم (ع) بر دوش ایشان قرار گرفت 🔷 ۱۰ سال از امامت حضرت در زمان خلافت هارون ملعون بود که بارها دستور داد به منزل امام وحشیانه حمله کنند و اثاثیه آن حتی لباس و زیور آلات اعضای خانواده ایشان غارت نمایند که بارها امام جلو در می ایستادند و با اصرار از ماموران بی شرم هارون مانند عیسی جلّودی می خواستند که وارد خانه نشوند و خود آن حضرت می رفتند آنچه می خواستند می آوردند. 🔷 مأمون خلیفه مُزوّر و نیرنگباز عباسی در اوائل خلافتش امام را به اجبار از مدینه به مرو ( خراسان) فراخواند و می خواست با دادن منصب ولایت عهدی به امام رضا ،تمام ضعف ها و ظلم ها و فسادهای خود را به گردن امام رئوف بیندازد که امام در ابتدا نپذیرفتند و درنهایت با تهدید مأمون آن را با شروطی پذیرفتند 🔷در این میان شیعیان بی بصیرت تصور می کردند که امام از مسیر امامت و هدایت منحرف شده اند و برخی حتی درصدد ترور و به شهادت رساندن امام بر آمدند. 🔷فضل بن سهل سرخسی وزیر مأمون هم سعی داشت با رفتارهای مزورانه و مکارانه خود از موقعیت امام به اشکال مختلف درجهت اغراض شوم خود سوء استفاده کند. 🔷برخی از یاران امام مانند هشام سرسپرده و مأمور مأمون خبیث شدند و تمام اخبار و رفتار امام را به او گزارش می کردند. 🔷مأمون به خاطر این که امام را از نزدیک زیر نظر بگیرد و از طرفی هم به مردم القا کند که با امام و بنی هاشم دشمنی ندارد یکی از دختران خود را به عقد امام رضا (ع) در آورد. 🔷مأمون ملعون بارها سعی کرد که امام را ترور شخصیتی کند و امام رئوف را درشرایطی قرار دهد که منزلت و محبوبیت آن حضرت کاهش یابد . 🔷مأمون درظاهر برای ترویج فرهنگ اسلامی و گسترش علوم و در باطن برای تخریب شخصیت امام جلسات مناظره علمی سنگین با کارشناسان متعدد ازجمله پزشکان و متولیان و سران ادیان می گذاشت و به آنها می گفت شما از امام آیه و حدیث نپذیرد فقط دلیل و برهان عقلی را بپذیرید امام ناچار بودند با آنها با اساس دلیل و برهان مناظره می کردند. 🔷حتی برادر ایشان معروف به « زید النار» هم با رفتارهای نادرست و ماجراجویانه خود امام را می آزرد 🔷امام با وجود داشتن چندهمسر تا سن ۴۸ سالگی دارای فرزندی نمی شدند و این باعث شد برخی به آن حضرت جسارت کنند وقتی هم که فرزندشان امام جواد متولد شدند برخی سعی کردند علیه آن حضرت جوسازی کنند. و کار را به دعوت نسب شناس کشاندند. 🔷امام رضا (ع) پس از ۲۰ سال امامت پر فراز و نشیب در دیار غربت به دست مأمون به صورت مزورانه ای مسموم شدند و غریبانه به شهادت رسیدند و پیکر مطهرشان درکنار دشمنشان یعنی هارون به خاک سپرده شد. ✳️هدیه به روح ملکوتی ثامن الحجج 💐💐💐💐💐 خوش بوی صلوات را تقدیم می داریم
هدایت شده از ندبه های انتظار
✨لیلة المبیت✨ 🌺طبق گفته علما،مستحبّ است كه براي شکرنعمت سلامتي رسول خداوحضرت علی صلوات الله عليهما..🌸 ✳️روزه بدارند این روز را،وزيارت آن دوبزرگوار در اين روز مناسب است. 📕مفاتیح الجنان @ale_yaasin
💡 آیا روایت"کسی که مرا به ماه ربیع بشارت دهد،من او را به بهشت بشارت می دهم" صحت دارد؟ 🔴 چند سالی است اواخر ماه صفر که می شود برخی از مردم برای هم پیامکی می فرستند که محتوای پیامک حدیثی از پیامبر(ص) است که هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم. در اینجا ضمن بیان متن کامل حدیث؛ می خواهیم منظور صحیح حدیث را بیان کنیم ✅ ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد، پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پى برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد مىشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذار» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههاى رومى بسر مىبریم؟ أبوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى أباذرّ آن را مىدانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مىباشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص۲۰۵، علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵) پس همانطور که ملاحظه می کنید پیامبر(ص) در قالب این جمله خواستند به اصحاب بفرمایند که جناب ابوذر(ع) از اهل بهشت هستند
1 ربیع الأوّل 1 _ دفن بدن مطهّر پیامبر صلّی الله علیه و آله در نیمه ی شب اوّل ربیع بدن مطهّر خاتم الأنبیاء و المرسلین صلّی الله علیه و آله را امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام دفن فرمودند. (1) مصیبت و فاجعه ی شهادت پیامبر صلّی الله علیه و آله از یک طرف و بی احترامی به آن حضرت و توجّه نداشتن مردم به غسل و کفن و دفن حضرت از طرف دیگر، داغ هایی بود که بر دل مبارک امیر المؤمنین علیه السلام سنگینی می کرد. (2) چنانچه با یاد تلخ آن روز ها فرموده اند : «آیا بدن شریف پیامبر صلّی الله علیه آله را رها می کردم و او را دفن ننموده برای خلافت و سلطنت بعد از او نزاع می کردم» ؟ (3) شیخ مفید می فرماید : «اکثر مردم در دفن پیامبر صلّی الله علیه و آله حاضر نشدند، و نماز بر آن حضرت نخواندند، چه اینکه بین انصار و مهاجرین مشاجره در امر خلافت بود. (4) اعمش می گوید : پیامبرشان از دنیا رفت و مردم هَمّ و غمی نداشتند جز آنکه عدّه ای بگویند : «امیر از ماست» و طایفه ی دیگری بگویند : «امیر از ماست». (5) هنگام رحلت پیامبر صلّی الله علیه و آله مغیره خطاب به ابوبکر و عُمَر گفت : اگر بعداً با مردم کاری دارید آن ها را دریابید. (6) لذا ابوبکر و عُمَر هنگام دفن پیامبر صلّی الله علیه و آله حاضر نبودند، بلکه میان دیگران بودند که در سقیفه برای خود امیر انتخاب می کردند، و قبل از آنکه کنار بدن حضرت حاضر شوند، بدن مطهّر دفن شد. (7) عبدالله بن حسن می گوید : به خدا قسم ابوبکر و عُمَر بر پیامبر صلّی الله علیه و آله نماز نخواندند، و سه روز بدن مبارک آن حضرت دفن نشد، ولی با این همه اهل سقیفه مشغول کار خود بودند. (8) حضرت باقر علیه السلام می فرمایند : مردم روز دوشنبه و شب سه شنبه را بر بدن آن حضرت نماز می خواندند و عموم مردم حتّی خواص و نزدیکان حضرت بر بدن مبارک نماز خواندند، امّا هیچ یک از اهل سقیفه بر غسل و کفن و دفن حضرت حاضر نشدند. امیر المؤمنین علیه السلام بُرَیده اسلمی را برای خبر دادن نزد آنان فرستاد، ولی اعتنایی نکردند و بعد از دفن آن حضرت بیعت آنان هم تمام شد. (9) عایشه در این باره اقراری دارد که جالب توجّه است. (10) او گفته است : «بخدا قسم ما از دفن پیامبر صلّی الله علیه و آله با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه از حجره آن حضرت شنیدیم»، یعنی بعد از دفن متوجّه شدیم. باید از اینان که بر سر غصب خلافت همه چیز را فراموش کرده بودند پرسید : آیا سقیفه در حضور پیامبر صلّی الله علیه و آله و به سفارش حضرت بود یا غدیر ؟ آیا برای تشکیل شورای سقیفه دستوری از طرف خداوند آمده بود یا درباره ی غدیر ؟ آیا در سقیفه از اکثر بلاد مسلمین حضور داشتند یا در غدیر ؟ آیا در سقیفه همه مردم حاضر بودند یا در غدیر که حتّی زن ها هم بیعت کردند ؟ 📚 منابع : 1. تقریب المعارف : ص 251. و ... . 2. خصال : ص 372 . و ... . 3. احتجاج : ج 1، ص 96. و ... . 4. ارشاد مفید : ج 1، ص 189. و ... . 5. تقریب المعارف : ص 256. و ... . 6. الهجوم علی بیت فاطمة : ص 69. البدء و التاریخ : ج 5، ص 65. 7. همان : ص 69. و ... . 8. تقریب المعارف : ص 251. و ... . 9. مناقب آل ابی طالب علیهم السلام : ج 1، ص 297. و ... . 10. الهجوم علی بیت فاطمة : ص 72. و ... .
📢📢📢...در شب اول ربیع الاول ، ۱۳ سال پس از بعثت چه اتفاقی افتاد؟؟ 〰〰〰▪️🌌〰〰🍃 🕝🕖🕜...در چنین شبی ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از شر کفار از مکه به مدینه هجرت نمودند ؛ در آن شب آقا و مولایمان امیرالمؤمنین علیه السلام جان نثاری فرموده به جای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در بستر ایشان خوابیدند...(۱) 📖 به این مناسبت آیهء ۲۰۷ سورهء بقره در شأن علی بن ابی طالب علیهماالسلام نازل شد ..(۲) : 💠 وَ مِنَ النّاسِ مَن يَشري نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ الله والله رئؤفٌ بِالعِبادِ. 💠 از مردم کسی هست که جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد و خدا بر بندگان مهربان است. ♦️غزالی از علمای اهل تسنن در کتابش (۳) آورده : ✍..در شبی که امیرالمؤمنین به جای پیامبر خوابید ، به جبرئیل و میکائیل خطاب رسید که من بین شما دو نفر برادری قرار دادم و عمر یکی از شما را بیش از دیگری قرار دادم ، کدامیک از شما ایثار می کند که عمر طولانی از آنِ دیگری باشد ؟ 👈 هر دو عمر طولانی را برگزیدند! خطاب آمد : 💠 " به زمین 🌍 نگاه کنید و ببینید که چگونه علے حیات خود را به برادرش پیامبر ایثار نموده و به جای او خوابیده و جان خود را فدای جان او نموده است ؛ به زمین بروید و او را از دشمنان حفظ کنید ." آنان آمدند و جبرئیل بالای سر امیرالمومنین و میکائیل سمت پاهای آن حضرت نشست و ندا کرد : 💠 " تبریک بر چون تویی ای علی بن ابیطالب ، خداوند در جمع ملائکه به تو مباهات فرمود."....(۴) اینجا بود که آیهء شریفه نازل شد. 🅾 لازم به ذکر است پیامبر صلی الله علیه و آله ، ۱۳ سال پس از بعثت به مدینه هجرت فرمودند و خود ایشان دستور "تاریخ هجری قمری" را وضع نمودند ؛ و در زمان عمَر ، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام آن را به تفصیل بیان نموده و تقویم هجری قمری اسلامی ، از هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله قرار داده شد و نسبت وضع تاریخ قمری به دیگران اشتباه است.(۵) ➖➖➖➖➖ 1⃣ بحارالانوار ۱۱۵/۱۹ 2⃣ مستدرک حاکم ۴/۳ ؛ اسد الغابه ۲۵/۴ ؛ تاریخ دمشق ۶۷/۴۲ ؛ ج آخر المطالب ۲۱۷/۱ ؛ ینابیع الموده ۲۷۳/۱ ؛ تفسیر کبیر ۲۰۴/۵ ؛ شواهد التنزيل ۱۲۳/۱ ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ۲۶۲/۱۳ ؛ الصحیح من السيرة ۳۳/۴ ؛ ... (همه از مدارک اهل تسنن) 3⃣ احیاء العلوم ، کتاب هفتم ، در بحث ایثار نفس 4⃣ شواهد التنزيل ۱۲۳/۱ ؛ جواهر المطالب ۲۱۷/۱ ؛ کفایة الطالب ص۲۳۹ ؛ ینابیع الموده ۲۷۴/۱ ؛ تذکرة الخواص ص۴۰ ؛ اسدالغابة ۲۴/۴ ؛ تاریخ یعقوبی ۳۸/۲ ؛ و ...(همه از مدارک اهل تسنن) 5⃣ بحارالانوار ۳۵۰/۵۵ ؛ تاریخ طبری ۱۱۰/۲
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
4_300724633584272064.mp3
2.52M
📡 ماجرای بیان حدیث «سلسلة الذهب» توسط امام رضا(ع) در جمع مردم نیشابور 🔹چرا قبر مطهر امام رضا(ع) در محل فعلی واقع شده است؟ @motahari_ir
قـــرار صـــبـــحــگـــاهــی سلام بر شما منتظران بقیه الله (ارواحنا فداه) قرار تجدید بیعت روزانه با امام زمان (عج) به نیت فرج مولا ان شاءالله... • دعـٰـــــــای عـَــــــهـْــــــد • بــســمِ اللّٰه اَلرَحــمٰنِ اَلرَحیم • اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ مُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ وَ رَبَّ الظِّلِّ وَ الْحَرُورِ وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ [الْفُرْقَانِ] الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْمَلائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ وَ الْأَنْبِيَاءِ [وَ] الْمُرْسَلِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِوَجْهِكَ [بِاسْمِكَ] الْكَرِيمِ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الْمُنِيرِ وَ مُلْكِكَ الْقَدِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي يَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ يَا حَيّا قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيّا بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيّا حِينَ لا حَيَّ يَا مُحْيِيَ الْمَوْتَى وَ مُمِيتَ الْأَحْيَاءِ يَا حَيُّ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ، • اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمَامَ الْهَادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقَائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ عَنِّي وَ عَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَوَاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدَادَ كَلِمَاتِهِ وَ مَا أَحْصَاهُ عِلْمُهُ [كِتَابُهُ] وَ أَحَاطَ بِهِ كِتَابُهُ [عِلْمُهُ] اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لا أَحُولُ عَنْهَا وَ لا أَزُولُ أَبَدا اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِهِ [وَ الْمُمْتَثِلِينَ لِأَوَامِرِهِ] وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْما مَقْضِيّا، • فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِرا كَفَنِي شَاهِرا سَيْفِي مُجَرِّدا قَنَاتِي مُلَبِّيا دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحَاضِرِ وَ الْبَادِي اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ وَ اكْحُلْ نَاظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُكْ بِي مَحَجَّتَهُ وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ وَ أَحْيِ بِهِ عِبَادَكَ فَإِنَّكَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ فَأَظْهِرِ اللَّهُمَّ لَنَا وَلِيَّكَ وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكَ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِكَ، • حَتَّى لا يَظْفَرَ بِشَيْءٍ مِنَ الْبَاطِلِ إِلا مَزَّقَهُ وَ يُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُحَقِّقَهُ وَ اجْعَلْهُ اللَّهُمَّ مَفْزَعا لِمَظْلُومِ عِبَادِكَ وَ نَاصِرا لِمَنْ لا يَجِدُ لَهُ نَاصِرا غَيْرَكَ وَ مُجَدِّدا لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْكَامِ كِتَابِكَ وَ مُشَيِّدا لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِينِكَ وَ سُنَنِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْهُ اللَّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِينَ اللَّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِيَّكَ مُحَمَّدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْيَتِهِ وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلَى دَعْوَتِهِ وَ ارْحَمِ اسْتِكَانَتَنَا بَعْدَهُ اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ وَ عَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدا وَ نَرَاهُ قَرِيبا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، ✋ آنگاه سه بار بر ران خود دست میزنى، و در هر مرتبه میگويی: الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا مَوْلايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ
هدایت شده از گل زهرا
هدایت شده از 💖 قرآن و اهل بیت 💖
السلام علیک یا اباصالح المهدی [عج] سلام بر انتظار، سلام بر منتظران، سلام برآنان كه تبلور باران نورند سلام بر آنان كه اشتياق را با انتظار درآميخته و از آن عشقی مقدس ساخته اند سلام بر منتظران هميشه بيدار شيعه كه انتظار را وسيله شتافتن به حق و تاختن به ناحق ميدانند سلام بر مفسران «هَيهات منّا الذِّلَّه» كه تا صبح ظفر می سوزند و هرگز نمی سازند سلام بر سردار بزرگ پنهان در سراپرده غيب كه به انتظار
اولین سلام صبحگاهی تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان ألَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بسم الله الرحمن الرحیم به قصد زيارت ارباب: السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم **السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین ع 💠 السلام علیک یا امام الرئوف 💠 ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ 🌾 أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکْ ألْفَرج🌾
ربیع رو بالاخره تبریک بگیم یا نگیم؟ عزاداری رو ادامه بدیم یا ندیم؟ پیامهایی از دیروز در حال انتشاره که ربیع رو تبریک نگید. عزاداری‌هارو ادامه بدید تا ۸ ربیع. چون تو این روز‌ها حمله به خانه حضرت زهرا هست. شهادت حضرت محسن هست. ایام غصب خلافت امیرالمؤمنین هست و یا مثلا دهه محسنیه راه بیاندازیم و عزاداری کنیم. پاسخ ۱_یه قاعده‌کلی: هر وقت پیامی دیدید که داره یه چیز جدید یا یه کار جدید رواج میده مخصوصا تو مسائل دینی، حتما قبل از انتشار، دربارش تحقیق کنید. ۲_بله از لحاظ تاریخی این روزا مصادفه با موارد بالا. اما آیا اینارو علما و بزرگان ما نمی‌دونستن؟ که عزاداری نمی‌گرفتن. و بعد ماه صفر عزاداری‌هارو تعطیل می‌کردن؟ ما تازه فهمیدیم؟ بله حرمت این روزهارو خوبه رعایت کنیم. ولی این‌که بخوایم مراسمات جداگانه بگیریم خیر. ۳_اگر بخوایم این‌طوری به قضایا نگاه کنیم تمام سال سالروز یک جنایت یا یک خیانت به اهل بیت هست. آیا اجازه داریم هر روز مردم رو به عزاداری توصیه کنیم؟ ۴_قطعا هر دهه ‌عزاداری به مراسمات ما اضافه بشه مثل دهه محسنیه یا هرچیز دیگه‌ای اولین آسیبی که داره اینه که دهه مهمی مثل محرم رو تحت‌الشعاع قرار میده و از اهمیتش کم می‌کنه. دومین آسیبش اینه که مردم بعد از دوماه عزاداری این دهه جدید رو همراهی نخواهندکرد و قطعا بی احترامی‌هایی به اهل بیت بوجود خواهد آمد. کما این‌که همین الان هم مذهبیا متهمن به اینکه کل سال توعزادارین و شادی ندارن و اسلام دین اینطوریه و.... ۵_منظور از اینکه میگیم عزاداری نکنیم فراموشی این اتفاقات نیست. شیعه سرش کلاه نمیره و این اتفاقات رو قطعا فراموش نمی‌کنه. ما کل روزها وکل سال‌ها از سقیفه و غصب جانشینی پیامبر حرف می‌زنیم و تو همه روضه‌ها در هر روز سال روضه حضرت زهرا می‌خونیم. کمااینکه در روزهایی که از آخر صفر گذشت در روزهای شهادت پیامبر و امام حسن بیشترین روضه‌ای که خونده شد روضه حضرت‌زهرا بود. و در ماه‌های بعد دو دهه فاطمیه هم مجدد تکرار خواهد شد. اضافه شدن دهه‌هایی مثل دهه محسنیه قطعاً دهه فاطمیه رو خراب می‌کنه. ۶_در مسائل دینی خیلی باید مراقب بود تا تحریف، بدعت و یا وهن در دین بوجود نیاد. این موضوعات معمولا از طرف شیعیان انگلیسی پیشنهاد میشه که ترویجش بسیار خطرناکه. در مسائل دینی چشم ما به علما، بزرگان و در راس آن‌ها ولایت‌فقیه باید باشه نه دیگران. به همین مقدار بسنده مینماییم.
هدایت شده از گل زهرا
هدایت شده از گل زهرا
4_532580879621464404.mp3
12.26M
ذکر شمار: 🔔⏰🕑 ساعت 14 عصر جمعه 🕑⏰🔔 مرحوم سید بن طاووس رحمة الله علیه می فرمایند: اگر از هر عملی در عصر جمعه غافل شدی، از صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی غافل نشو. چرا که در این دعا سری است که خدا ما را از آن آگاه کرده است.
✅آیا ائمه معصومین ع ایام محسنیه و بعداز صفر اعلام عزای مجدد کرده اند؟ ایا مراجع تقلید چنین نظری داده اند؟ (امام و رهبر) ✅بدعت گذاران مزدور انگلیس نه تنها حامی ائمه ع نیستند بلکه درجهت وهن شیعه و اهانت به ائمه بنفع کفار ومنافقین درتلاش هستند این ملعون ها وقتی شیعیان عراق و سوریه توسط داعش قطعه قطعه میشدند.. وقتی به حرم امام هادی ع و امام عسکری ع در سامرا حمله کردند وقتی به مرقد حضرت زینب حمله کردند وقتی تخریب حرم ائمه ع را تهدید کردند یک کلمه اعتراض نکردند وحتی با داعش و اربابان داعش همکاری کردند، از ملت شیعه مظلوم یمن حمایت نمی کنند درتمام ماهواره ها با هزبنه انگلیس ،این مزدوران درحال تفرقه افکنی بین شیعه وسنی هستند حالا این منحرفان انگلیسی دلسوز شیعه شده اند؟ ننگ ونفرین بر دشمنان کینه توز اهل بیت،ع ومتحجرین که همسو با دشمنان اهل بیت ع هستند و مزدور انگلیس میباشند سید حسین
به مناسبت اول ربیع الاول و سالروز هجرت پیامبر و فداکاری علی ع در شب هجرت پیامبر: تقریبا همه ما این فضیلت بزرگ علی ع که جانفشانی در راه حق و خوابیدن بجای پیامبر و گذشتن از جان است را شنیده ایم ولی نکته ای که در مورد لیله المبیت از آن غفلت میشود و در روایتی جناب پناهیان عزیز آنرا بیان کردند، زیبا بودن فداکاری پیامبر در این شب است‌. مجاهدت عظیم علی ع در این شب بر کسی مخفی نیست. این مجاهدت همان روحیه شهادت طلبی است که شاید بندگان مومن دیگری هم آنرا داشته باشند و به جهت شدت اخلاص و نیز بصیرت و موقعیت سنجی علی ع این عمل ایشان اینقدر عظیم است. و اما فداکاری پیامبر در این قضیه که از آن غفلت میشود این است که علی ع جان پیامبر و عزیزترین مخلوق نزد پیامبر و به منزله فرزند پیامبر است. به همین جهت پیامبر را ابوالقاسم گفته اند یعنی پدر قاسم. قاسم همان علی ع است که قسیم‌ النار و الجنه یعنی تقسیم کننده بهشت و جهنم در قیامت است. پیامبر در لیله المبیت به حکم الهی رضایت داده و حاضر می‌شود اسماعیل خود را قربانی کند و قبول کند که جان علی ع فدای اسلام‌ شود. یعنی چیزی فراتر و با فضیلت تر از ابراهیم پیامبر که قصد کرد اسماعیلش را در راه خدا قربانی کند. البته پیامبر ص و علی ع اجر را خود را بردند ‌و قسمت نبود در آن مقطع این قربانی پذیرفته شود. ..... . دکتر بهرام رسولیان
✴️شب اول ربیع الاول، است. 🔺 موجب سلامتی رسول‌الله(ص) و آغاز است. 🔺خداوند حکیم چنین امیرمؤمنان(ع) را تعظیم فرموده است: و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ... ❇️ چیست؟ برای درک درسها و عبرتهای واقعه بسیار بزرگ لیلة‌المبیت باید از خود پرسید: 🔺 (ع) که قرآن حکیم نیز آن را و نموده است، چگونه دستگاهی است؟ 🔺مقدمات اعتقادی و آن چیست که منجر به انجام چنین عجیب و سرنوشت‌سازی از جانب ایشان گردید؟ 🔺بدون تردید، شرایط رخداد واقعه بسیار خطرناک و کشنده بود. تصور نمایید حضور ۴۰ مرد جنگی از ۴۰ قبیله که عزم رسول‌خدا را نمودند و قرار است نیمه شب بر حضرتش هجوم برند. و در این هیچ شکی نبود. 🔺 اما پرسش اینست که امیرمؤمنان(ع) با کدام چنین خطری را به جان خریدند؟ ✳️ اگر محبان و مدعیان پیروی حضرتش(ع) بتوانند به آن دست یابند و بر اساس آن اعتقاد را از قبل کنند امید است شاهد نتایجی از جنس باشیم. 🔺قطعا در صورت ادراک و تنظیم دستگاه محاسباتی بر اساس بینش علوی، و جای خود را به در همه عرصه ها به ویژه با دشمن زبون اسلام خواهد داد که نتیجه آن همانند نتیجه لیلة‌المبیت، پیشرفت‌های شیرین و بزرگ خواهد بود که مصالح را در پی خواهد داشت. 🔺در غیر این‌صورت رسولان‌الهی ادامه خواهد یافت.
👈 روشنگری اجمالی درخصوص موضوع دهه‌سازی‌های جدید!! 👈در حالی که قرن‌هاست روز شهادت بعضی از ائمه‌اطهار علیهم‌السلام مانند امام محمدباقر(ع)، امام محمدتقی(ع)، امام علی‌النقی(ع) و... ، بی سروصدا و با بی‌خبری و کم‌توجهی به شخصیت و عظمت علمی و عملی آن حضرات سپری میشود 👈 از حدود یک دهه قبل، برخی محافل معلوم‌الحال و فتنه‌گر با کمک فتنه‌انگیزان داخلی و باند «شیرازی‌ها» و با تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای مرتبط که با بودجه و پشتیبانی فنی و مالی روباه پیر انگلستان اداره می‌شوند، بدعتی به اسم دهه محسنیه (مثل دهه عاشورا) تبلیغ کرده و شروع به گرفتن مراسم و هیئت‌سازی در بعضی از نقاط داخل و خارج کشور کرده‌اند. این در حالی است که ایامی به اسم محسنیه تا پیش از این، سابقه‌ای در تاریخ معاصر و در تاریخ تشیع و همچنین سیره معصومین علیهم‌السلام و نیز علمای شیعه نداشته است. سازندگان دهه‌های جدید، هدفی جز ایجاد اختلاف‌ در جامعه‌اسلامی و طعن علنی خلفا در پوشش عزاداری برای محسن‌بن‌علی علیهماالسلام که طبق احکام و فتاوای قاطبه مراجع عظام و علمای متعهد اسلام، خلاف سیره اهل‌بیت پیامبراسلام(ص) و ائمه‌هدی(ع) و مصالح اسلام و مسلمین است ندارند، که متأسفانه ماحصل و نتیجه این تخلف و بعضاً غفلت از دستور زعما و فقهاء آگاه دین، در اختیار قرار دادن ابزار لازم به دست دشمنان قسم‌خورده اسلام و مسلمانان برای انتشار این مجالس و مراسم در مناطق غیرشیعی داخل و خارج کشور و تحریک فِرَق اسلامی بر علیه تشیع و بسط کینه‌توزی در بین اهل‌اسلام و ریختن آب به آسیاب دشمنان اسلام بوده و هست. خالی از لطف نیست یادآوری موضع اخیر یکی از مبلغین تشیع انگلیسی (یاسرالحبیب؛ داماد باند شیرازی‌ها) که در قدردانی از پشتیبانان خود و همپالگی‌هایش تا جایی پیش رفت که برای توجیه مراودات کثیف و اخذ کمک فنی، مالی، سیاسی و..... از انگلستان، مدعی شد (نستجیربالله) ملکه انگلیس وابستگی نَسَبی به اهل‌بیت علیهم‌السلام دارد ولذا حضور مرکزیت تشکیلات‌شان در لندن و اخذ انواع کمک از دولت انگلستان بلااشکال است.
بسم الله الرحمن الرحیم 👤 روزی مردی نیازمند وارد مسجد مسلمانان شد .و از مسلمانان تقاضای کمک کرد اما کسی به او توجهی نکرد. مرد نیازمند دستش را به سمت آسمان بلند کرد و گفت خدایا شاهد باش در مسجد رسول تو ازمسلمانان تقاضایی کردم ولی کسی به من پاسخ نداد .💓 حضرت علی علیه السلام در حال نماز بود و در آن وقت به رکوع رفته بود .وقتی شکایت مرد نیازمند را شنید دستش را به طرف او دراز کرد و به او اشاره کرد تا انگشترش را بردارد .نیازمند جلو آمد و انگشتر حضرت علی علیه السلام را از دستش درآورد و با خود برد.😊 💞 پیامبرخدا نیز درحالیکه نماز می‌خواند صحنه را مشاهده فرمود .طولی نکشید که جبرئیل نازل شد و این آیه را برای پیامبر آورد : إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (مائده،آیه 55) بدانیدکه ولی شما (فرمانده شما) فقط خدا و پیامبر او و كسانى هستند كه ایمان آوردهاند؛ آنها كه نماز را به پا مىدارند و در حالى كه در ركوع نماز هستند،زکات می‌دهند. خبر آیه ی بالا و زکات دادن امام علی علیه السلام توی شهر مدینه پیچید.
🌟چشم روشنی در هنگام مرگ 🌟رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرموده‌اند: 💛«حبی و حب اهل بیتی نافع فی سبعة مواطن اهوالهن عظیمة»؛ 💜محبت من و خاندانم در هفت جا، که هول و هراس آنها عظیم است سود می‌بخشد: «عند الوفاة و فی القبر و عند النشور و عند الکتاب و عند الحساب و عند المیزان و عند الصراط»؛ هنگام مرگ، در قبر، هنگام رستاخیز، هنگام گرفتن نامه اعمال، وقت حساب، کنار میزان و سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط. ✅روزی حارث همدانی به حضور امام علی (علیه‌السّلام) آمد، امام از علت آمدن او جویا شد او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به این جا کشانیده، حضرت فرمود: 💜ای حارث تو مرا دوست داری؟ گفت: بلی والله یا امیرالمؤمنین... ✅حضرت فرمود: بدان که هیچ بنده‌ای از دوستان ما نمی‌میرد مگر این که در هنگام مردن مرا آن طوری که دوست دارد می‌بیند؛ 🌼چون ببینی مرا که دشمنان خود را از حوض کوثر دور می‌کنم خوشحال خواهی شد، و چون ببینی که بر صراط می‌گذرم و (عَلم محمد) به دست من است و پیش حضرت رسول می‌روم چنان مرا خواهی دید که مشعوف و مسرور می‌شوی.
💢توی قرآن که نجسه! نیومده که واجبه! اشاره نشده تشکیل بدید حتی نگفته چطوریه و چند رکعته!!! هرچی توی باشه رو قبول دارم ✅برخی برای توجیه خود به استناد میکنند! در واقع با قرآن به جنگ احکام دین میروند! از ۱۱۴ سوره و ۶۲۳۶ آیه فقط چند آیه معروف را شنیده یا خوانده اند در حالی که همه باید در کنار هم قرار گیرد. ✅در که میتوان گفت مانند قانون اساسی دین است، کلیات احکام و دستورات ذکر شده است. اما با این حال، همان قرآن میگوید برای و من به چه کسانی مراجعه کنید؟ این افراد چرا این آیات را نمیخوانند و مخفی نگه میدارند!؟ ✅دستور صریح قرآن: تبيين و تفسير آن را به پيامبر اکرم (ص) و به دنبال آن، امامان معصوم (ع) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْکَ الذِّکْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»يعني اي ما ذکر بر تو نازل کرديم تا براي مردم آنچه را بر ايشان نازل شد (قرآن) تبيين و تفسير نمايي و خود قرآن دستور داده که علاوه بر آنچه خداوند در قرآن بيان فرموده، از سخنان پيامبر(ص) و امامان(ع) اطاعت کنيم:«وَ مَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» اي مردم هر چه را رسول الله(ص) به شما دستور داد ، اجرا کنيد و هر چه را نهي کرد باز ايستيد. 📚سوره مبارکه نحل/44 و حشر/7. ✅در نتیجه را باید کنار هم فهمید، همان قرآن هم اشاره کرده است تفسیر آیات و احکام را از پیامبر و معصومین(ع) بیاموزید. بخشی از احکام در گفتار و رفتار معصومین آمده و منبع احکام فقط قرآن نیست.
هدایت شده از حسینیه امام حسین(ع)
مدیریت و خودسازی با رویکرد قرآنی 001_sd (5).amr
261.4K
موضوع:چگونه در انجام کارهای خوب سبقت بگیریم؟🤔 سخنران:آقای ارائی(گردآورنده کتاب"صفات اخلاقی انسان از دیدگاه اسلام)🌷🌷🌷
❣﷽❣ 🌴* * 🌴 🏴*همراه با کاروان از مدینه تا شام *🏴 ⃣8⃣ گوش كن، اين زينب است كه سخن مى گويد: "ما رأيتُ إلاّ جميلا"; "من جز زيبايى نديدم".527 تاريخ هنوز مات و مبهوت اين جمله زينب است. آخر اين زينب كيست؟ تو معمّاى بزرگ تاريخ هستى كه در اوج قلّه بلا ايستادى و جز زيبايى نديدى. تو چه حماسه اى هستى، زينب! و چقدر غريب مانده اى كه دوستانت تو را با گريه و ناله مى شناسند، امّا تو خود را مظهر زيبابينى، معرّفى مى كنى. تو كيستى اى فرشته زيبا بينى! اى مظهر رضايت حق! قلم نمى تواند اين سخن تو را وصف كند. به خدا قسم، اگر مردم دنيا همين سخن تو را سرمشق زندگى خود قرار دهند، در زندگى خود هميشه زيبايى ها را خواهند ديد. تو ثابت كردى كه مى توان در اوج سختى و بلا ايستاد و آنها را زيبا ديد. اى كاش تو را بيش از اين مى شناختم! دشمن در كربلا قصد جان تو را نكرد، امّا اكنون كه اين سخن را از تو مى شنود به عظمت كلام تو پى مى برد و بر خود مى لرزد و قصد جان تو مى كند. و تو ادامه مى دهى: "اى ابن زياد! برادر و عزيزان من، آرزوى شهادت داشتند و به آن رسيدند و به ديدار خداى مهربان خود رفتند".528 چهره ابن زياد برافروخته مى شود. رگ هاى گردن او از غضب پر از خون مى شود و مى خواهد دستور قتل زينب(س) را بدهد. اطرافيان ابن زياد نگران هستند. آنها با خود مى گويند: "نكند ابن زياد دستور قتل زينب را بدهد، آن گاه تمام اين مردمى كه پشت دروازه قصر جمع شده اند آشوب خواهند كرد. يكى از آنها نزد ابن زياد مى رود و به قصد آرام كردن او مى گويد: "ابن زياد! تو كه نبايد با يك زن در بيفتى". اين گونه است كه ابن زياد آرام مى شود. * * * اكنون ابن زياد پشيمان است كه چرا با زينب سخن گفته است تا اين گونه خوار و حقير شود. چه كسى باور مى كرد كه ابن زياد اين گونه شكست بخورد. او خيال مى كرد با زنى مصيبت زده روبرو شده است كه كارى جز گريه و زارى نمى تواند بكند. در اين هنگام امام سجّاد(ع) را در حالى كه زنجير به دست و پايش بسته اند، وارد مجلس مى كنند. ابن زياد تعجّب مى كند. رو به نيروهاى خود مى كند و مى پرسد: "چگونه شده كه از نسل حسين، اين جوان باقى مانده است؟". عمرسعد مى گويد كه او بيمارى سختى دارد و به زودى از شدّت بيمارى مى ميرد. امام سجّاد(ع) را با آن حالت در مقابل ابن زياد نگاه مى دارند. ابن زياد از نام او سؤال مى كند، به او مى گويند كه اسم اين جوان على است. او خطاب به امام سجّاد(ع) مى گويد: ــ مگر خدا، على، پسر حسين را در كربلا نكشت؟ ــ من برادرى به نام على داشتم كه خدا او را نكشت، بلكه مردم او را كشتند.529 ابن زياد مى خواهد كشته شدن على اكبر را به خدا نسبت بدهد. او سپاهى را كه به كربلا اعزام كرده بود به نام سپاه خدا نام نهاده و اين گونه تبليغات كرده بود كه رضايت خدا در اين است كه حسين و يارانش كشته شوند تا اسلام باقى بماند. ولى امام سجّاد(ع) با شجاعت تمام در مقابل اين سخن ابن زياد موضع مى گيرد و واقعيّت را روشن مى سازد كه اين مردم بودند كه حسينو يارانش را شهيد كردند. جواب امام سجّاد(ع) كوتاه ولى بسيار دندان شكن است. ابن زياد عصبانى مى شودو بار ديگر خون در رگش به جوش مى آيد و فرياد مى زند: "چگونه جرأت مى كنى روى حرف من حرف بزنى".530 در همين حالت دستور قتل امام سجّاد(ع) را مى دهد. او مى خواهد از نسل حسين، هيچ كس در دنيا باقى نماند. ناگهان شير زن تاريخ، زينب(س) برمى خيزد و به سرعت امام سجّاد(ع) را در آغوش مى كشد و فرياد مى زند: "اگر مى خواهى پسر برادرم را بكشى بايد اوّل مرا بكشى. آيا خون هاى زيادى كه از ما ريخته اى برايت بس نيست؟".531 صداى گريه و ناله از همه جاى قصر بلند مى شود. امام سجّاد(ع) به زينب(س)مى گويد: "عمه جان، اجازه بده تا جواب او را بدهم". آن گاه مى گويد: "آيا مرا از مرگ مى ترسانى؟ مگر نمى دانى كه شهادت براى ما افتخار است".532 نگاه كن! چگونه عمّه تنها يادگار برادر خود را در آغوش گرفته است. ابن زياد نگاهى به اطراف مى كند و درمى يابد كه كشتن زينب(س) و امام سجّاد(ع) ممكن است براى حكومت او بسيار گران تمام شود، زيرا مردم كوفه آتشى زير خاكستر دارند وممكن است آشوبى بر پا كنند. از طرف ديگر، ابن زياد گمان مى كند كه امام سجّاد(ع) چند روز ديگر به خاطر اين بيمارى از دنيا خواهد رفت. براى همين، از كشتن امام منصرف مى شود.533 ... ✨🌺الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج🌺✨ جهت پیگیری به کانال مراجعـه نمـائید.👇