eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
آزادی عقیده (1)_99.mp3
14.34M
🎧 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🔰موضوع: «آزادی تفکر و عقیده 1» 💠 صوت سخنرانی شهید مطهری 💢 #پیشنهاد_استماع صوت به بینش پژوهان #بینش_مطهر #آزادی_انسان #آزادی_تفکر #صدای_شهید #آزادی #مطهری_خوانی #مرحله_اول http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
آزادی عقیده (2)_98.mp3
14.24M
🎧 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🔰موضوع: «آزادی تفکر و عقیده 2» 💠 صوت سخنرانی شهید مطهری 💢 #پیشنهاد_استماع صوت به بینش پژوهان #بینش_مطهر #آزادی_انسان #آزادی_تفکر #صدای_شهید #آزادی #مطهری_خوانی #مرحله_اول http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ✳️ کسي است که به خود و ابديت و داده است. ✳️آن کس که مال خود را صرف خدمت و بناي خير مي‌‌‌‌‌کند، به مال خود ابديت و ارزش مي‌‌‌‌‌دهد. ✳️ آن کس که اثر علمي باقي مي‌‌‌‌‌گذارد، به فکر خود و آن کس که اثر صنعتي و فني باقي مي‌‌‌‌‌گذارد، به هنر خود و آن کس که فرزند خود يا ديگران را تربيت مي‌‌‌‌‌کند، به عمل خود ارزش و ابديت مي‌‌‌‌‌دهد. ✳️اين ميان شهيد و ديگران هست که است و «سودا چنين خوش است که يکجا کند کسي»، اما عالم يا مُنفق يا معلم يا مربي يا هنرمند قسمتي از مايملک خود را ارزش و ابديت مي‌‌‌‌‌دهد. ✳️عالم و مربي و صنعتگر و فيلسوف و منفق، و شهدا مديون کسي نيستند. ✳️ به زمين نمي‌‌‌‌‌ريزد بلکه هزار برابر مي‌‌‌‌‌شود و به ديگران تزريق مي‌‌‌‌‌شود و در رگهاي ديگران براي هميشه جريان مي‌‌‌‌‌يابد، و اين است و اين است معني اينکه شهدا حماسه مي‌‌‌‌‌آفرينند، و به همين جهت و به همين جهت در هر زماني است. 🔻لهذا پيغمبر (ص) فرمود: فَوْقَ كُلِّ ذي بِرٍّ بِرٌّ حَتّي‌‌‌‌‌ يُقْتَلُ في سَبيلِ اللَّهِ وَ اذا قُتِلَ في سَبيلِ اللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ. بالادست هر نيكوكاري، نيكوكار ديگري است تا آنگاه كه در راه خدا شهيد شود؛ همين كه در راه خدا شد، ديگر . 📚 کتاب از سیر بینش مطهر http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم قابل توجه #بینش_پژوهان گرامی استان های مجاور قم اگر جهت تشییع سرادر شهید قاسم سلیمانی به قم تشریف می آورید نگران اسکان نباشید. با تلاش ستاد مردمی رهروان شهید حاج قاسم سلیمانی امکان #اسکان_رایگان در #مصلی_قم فراهم شده است. #رهروان_حاج_قاسم_سلیمانی http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰قیام در کلام 🔷 در وضعیت فعلی که بسیاری در غم از دست دادن غمین بوده و آینده مقاومت هستند، این تحلیل شهید مطهری خیلی می تواند در تحمل این ضایعه بزرگ کمک کند. http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰قیام در کلام شهید مطهری 🔷بررسی سیره اهل بیت و تحلیل آن توسط شهید گرانقدر آیت الله مطهری یکی از عبرت آموز ترین امور است. در وضعیت فعلی که بسیاری در غم از دست دادن غمین بوده و آینده مقاومت هستند، این تحلیل شهید مطهری خیلی می تواند در تحمیل این ضایعه بزرگ کمک کند. 🔹انسان های بزرگ و اسوه، آنانی هستند که هر فعلشان حساب شده است، انسان های الهی حیات و شهادتشان سرمایه علمی برای اسلام است. مسیر سربازی خویش را با شهادت کامل کرد، ایشان مسیری را که هدف است را با شهادت خویش شتاب بخشید و اکنون تحلیلی از این قبیل وقایع را در نگاه شهید مطهری با یکدیگر می خوانیم: ⭕️ : 📌ابا و امتناع امام صادق (از جهاد و قتال) تنها به اين علت نبود كه مى ‏دانست بنى العباس مانع خواهند شد و آن حضرت را شهيد خواهند كرد. اگر مى ‏دانست كه شهادت آن حضرت براى اسلام و مسلمين اثر بهترى دارد شهادت را انتخاب مى‏ كرد همان طورى كه امام حسين عليه السلام به همين دليل شهادت را انتخاب كرد. 📌در عصر امام صادق آن چيزى كه بهتر و مفيدتر بود رهبرى يك و و بود كه اثر آن تا امروز هست؛ همان طورى كه در عصر امام حسين آن نهضت ضرورت داشت و آن نيز آنطور بجا و مناسب بود كه اثرش هنوز باقى است. ♨️جان مطلب همين جاست كه در همه اين كارها، از و و و و از سكوت و ‏ها، بايد به و آنها در آن موقع توجه كرد. 📌اينها امورى نيست كه به شكل يك امر تعبدى از قبيل وضو و غسل و نماز و روزه صورت بگيرد. اثر اين كارها در مواقع مختلف و زمان هاى مختلف و اوضاع و شرايط مختلف فرق مى ‏كند. گاهى اثر قيام و جهاد براى اسلام نافع تر است و گاهى اثر سكوت و تقيه. گاهى شكل و صورت قيام فرق مى‏ كند. همه اينها بستگى دارد به خصوصيت عصر و زمان و اوضاع و احوال روز، و يك تشخيص عميق در اين مورد ضرورت دارد؛ اشتباه تشخيص دادن به اسلام زیان مى ‏رساند. ⭕️ 👈🏻👈🏻پیشنهاد می شود این متن شهید را (https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/158) که قبلا در کانال متشر شده است را برای تکمیل محتوای علمی این یادداشت مطالعه فرمایید. 📝 ادمین کانال بینش مطهر استان قم @binesh_qom http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ✳️چرا ما را دوست داریم؟! 1️⃣ پس از خبر شهادت حاج قاسم در صبح جمعه توده های مردم به شدت متأثر و غمگین شدند به حدی که گویی یکی از نزدیک ترین کسان خود را از دست داده اند. این تأثر شاید علل و عوامل گوناگونی داشته باشد؛ شاید چون احساس کردیم حاج قاسم برای ما و جامعه ما خیلی زحمت کشیده است، شاید چون حاج قاسم از کمالات اخلاقی برخوردار بود و انسان ها فطرتاً عاشق کمال و خاضع در برابر آن هستند، شاید این شهادت تلنگری به یک یک ما بود، به خودمان مراجعه کردیم، خود را با او مقایسه کردیم، دیدیم ما هدر رفتیم، تلف شدیم، از دست رفتیم، خودمان را حیف کردیم، چیزی کسب نکردیم و دست آخر دست خالی ماندیم اما او باقی ماند و موثر بود و دارا شد و به مقصود رسید. در واقع ناراحت خودمان شدیم نه حاج قاسم. این عوامل همه صحیح است اما مقصود این یادداشت اشاره به این علل و عوامل نیست. 📌 در این یادداشت می خواهم به علت بنیادی تری اشاره نمایم. 2️⃣ به تعبیر (ره) انسان ها یک خود عالی دارند و یک خود دانی. خود دانی همان حیوانیت و شهوت و غضب است اما خود انسانی و عالی، گرایش های اخلاقی و معنوی و گرایش به پرستش خداوند است.( کتاب ) 3️⃣ما در ابتدای خلقتمان فقط خود عالی بودیم یعنی عارف و عاشق خداوند اما وقتی وارد این دنیا شدیم و اقتضائات عالم ماده را گرفتیم کم کم تعلقات به میان آمد اهل خور و خواب و خشم و شهوت شدیم. اصلا یادمان رفت حقیقت ما چه بود و به کدام عالم تعلق داشتیم. لذا ناخود را به جای خود حقیقی گرفتیم و زمینی شدیم و زمانی ماندیم. 4️⃣ اما انسان ها همه در خود عالی مشترک اند و از یک فطرت آفریده شده اند اما در خود دانی اختلاف ها و تعارض ها و منیت ها پیدا می شود. لذا در روایت می فرماید اگر همه انبیاء در جایی جمع شوند با یکدیگر اختلاف نکنند. 5️⃣ حاج قاسم همه اش خود عالی بود همه اش فضیلت و فطرت شده بود او نقاط اختلافش را با مردم زیرپا گذاشته بود و تماماً شده بود عین مردم، اصلاً شده بود خود مردم. شده بود ولی و مولای مردم. استاد مطهری می گوید مولا از ریشه قرب و دنوّ می آید. (کتاب ) 🔷حاج قاسم ولی مردم بود چون بسیار به آن ها نزدیک شده بود و هر کس ارتباط بی واسطه بامردم برقرار کند مولای آن ها خواهد شد، مولا به معنای دوستِ نزدیک و حتی به معنای سرپرست، حاج قاسم پدر معنوی ما شده بود. خیالمان راحت بود که تا او هست داریم. 6️⃣حالا شاید بهتر متوجه شویم که چرا (ره) اینقدر بر ساده زیستی و عدم اشرافیت مسئولان تاکید داشت و مانند آن بر هیچ چیز دیگر تاکید نمی کرد. زیرا حکومت ولایی یعنی حکومتی که در آن فاصله میان رعیت و رییس برداشته شود و در مقابل، اشرافیت و خوی کاخ نشینی قرار دارد که فاصله ایجاد می کند و حکومت را طاغوتی می کند. 🔷یعنی اصل حکومت و اسلامیت آن را تهدید می کند، این فرق دارد با مساله ای مانند حجاب. حجاب مهم است، خیلی هم مهم است اما فرع است. لذا حاج قاسم می گوید دختر و پسری که پوشش مناسب ندارد را بپذیر، او فرزند تو و خانواده تو است، او جامعه تو است. عنادی با تو ندارد، بلکه دل در گرو جبهه تو دارد و این مهم است. 7️⃣ حاج قاسم شخصیت انسانی و توحیدی پیدا کرده بود یعنی حقیقت را تشخیص می داد و هر آنچه را درست می دانست به مرحله رفتار می رساند. (کتاب ) در واقع بخش انسانی و الهی وجودش بر کل مملکت وجودش حکومت می کرد و حاکمیت را از دست وهم و شهوت و غضب بیرون آورده بود. 🔷 او توانسته بود از بخش انسانی وجودش محافظت نماید. یعنی نگذارد شهوت و غضب و شیطان به آن آسیب برساند. از این محافظت و مراقبت در لسان دین به تقوا تعبیر می شود. تقوا از وقایه است یعنی محافظت. تو اگر تقوا را نگه داری تقوا نیز حقیقت تو را که همان گرایش های عالی، فضایل اخلاقی و عبودیت خداوند است نگه می دارد و حفظ می کند. (کتاب ) تقوا همان چیزی است که در ابتدای سوره بقره می گوید: قرآن را برای هدایت متقین"هدیً للمتقین" و نه فقط مومنین نازل کردیم. 8️⃣ دست آخر باید گفت حاج قاسم همان وجه اشتراک همه ما بود لذا همه او را قبول داشتیم، حتی کسی که میانه خوبی با دین برساخته ما ندارد بر اساس فطرت الهی اش حاج قاسم را دوست داشت و حاج قاسم برای او سرپرستی و پدری می کرد. اینگونه بود که حاج قاسم و بین المللی شد. اینگونه است که . ✍️ دکتر علی امینیان http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید 🇮🇷 #منادیان_آزادی 📌#حاج_قاسم_ها در بیان شهید #مرتضی_مطهری 🔰هر مصلحی اول باید #صالح باشد! 🔷هر مصلحى اول بايد صالح باشد تا بتواند مصلح باشد. او بايد برود به پيش، به ديگران بگويد پشت سر من بياييد. خيلى فرق است ميان كسى كه ايستاده و به سربازش فرمان مى‏ دهد: برو به پيش، من اينجا ايستاده‏ام، و كسى كه خودش جلو مى‏ رود و مى ‏گويد: من رفتم، تو هم پشت سر من بيا. 🔷در مكتب انبياء و اولياء اين را مى‏ بينيم. هميشه مى‏ گويند ما رفتيم، شما هم بياييد. على مى‏ گويد من اول مى‏ روم، بعد به مردم مى‏ گويم پشت سر من بياييد. پيغمبر اسلام اگر در آنچه كه دستور مى‏داد اول خود پيشقدم نبود، محال بود ديگران پيروى كنند. 🔷اگر مى ‏گفت جهاد فى سبيل اللَّه، در جنگها اول خود جلو مى‏ رفت، عزيزان خود را جلو مى‏برد، و قهراً ديگران نيز علاقه‏مند مى ‏شدند، شيفته مى‏ شدند، عشق و شور پيدا مى ‏كردند. کاری از کانون #هنرورسانه بینش مطهر استان اصفهان #بینش_مطهر #نهضت_حسینی #مصلح_صالح http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری #اثر_تربیتی 🔰ریشه همه آثار معنوی و اخلاقی و اجتماعیِ عبادات، در #یاد_حق است. 🔷 قرآن كريم در يك جا به #اثر_تربيتى و جنبه تقويتِ روحى عبادت اشاره مى‏كند و مى‏گويد: «نماز از كار بد و زشت باز مى‏دارد» و در جاى ديگر مى‏گويد: «نماز را براى اينكه به ياد من باشى بپادار»، اشاره به اينكه انسان كه نماز مى‏ خواند و در ياد خداست همواره در ياد دارد كه ذات دانا و بينايى مراقب اوست و فراموش نمى‏ كند كه خودش بنده است. ذكر خدا و ياد خدا كه #هدف_عبادت است، دل را جلا مى‏دهد و صفا مى‏بخشد و آن را آماده #تجليات الهى قرار مى‏دهد. 🔷 ريشه همه آثار معنوى اخلاقى و اجتماعى كه در عبادت است در يك چيز است: #ياد_حق و #غير_او_را_از_ياد_بردن. ❇️على درباره ياد حق كه روح عبادت است چنين مى‏ فرمايد: «خداوند ياد خود را صيقل دلها قرار داده است. دلها بدين وسيله پس از كرى شنوا و پس از نابينايى بينا و پس از سركشى و عناد رام مى‏گردند. همواره چنين بوده و هست كه خداوند متعال در هر برهه‏اى از زمان و در زمان هايى‏ كه پيامبرى درميان مردم نبوده است، بندگانى داشته و دارد كه در سرّ ضمير آنها با آنها راز مى ‏گويد و از راه عقل هايشان با آنان تكلم مى‏ كند.» 📚مجموعه آثار استاد شهید، ج‏16، ص 418 #اثرات_تربیتی #مطهری_خوانی #بینش_قم #ثمرات_دینداری @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم