#معرفی_کتاب
📚 بخش های مختلف کتاب
1️⃣ فصل اول کتاب مبحث «نقش حادثه کربلا در تحول تاریخ اسلامی» است که در مورد نقش موثر قیام امام حسین در تاریخ اسلام است. این بحث در کتاب #پانزده_گفتار از کتب انتشارات صدرا آمده است.
2️⃣ بحث بعدی مربوط به «تحلیل واقع عاشورا» است که در سال 1356 در جلسه موسوم به یزدی های ارائه شده است. این بحث در شناخت شخصیت و سیره رهبری امام حسین در نهضت کربلا بسیار موثر است. این بحث در فصل چهارم کتاب #حماسه_حسینی درج شده است.
3️⃣ سومین بحث، بحث «ماهیت قیام حسینی» است که به چگونگی قیام و چند بعدی بودن نهضیت حسینی توجه دارد.
4️⃣ بخش بعدی کتاب مبحثی است در مورد «جایگاه شهید» که از دو سخنرانی تجمیع شده است. سخنرانی اول برای #اولین بار است که منتشر می شود و سخنرانی دوم در زمان حیات شهید مطهری بعنوان #ضمیمه_کتاب_قیام-انقلاب_مهدی (عج) به چاپ رسیده است.
5️⃣ «لزوم تعظیم شعائر اسلامی» مبحثی است که استاد در باب شعائر اسلامی و عاشورایی بیان کرده اند که در کتاب چاپ های انتشارات صدرا در کتاب #پانزده_گفتار منتشر شده است. در ادامه این بحث دو سخنرانی با عنوان «شعارهای عاشورا» که مرتبط با این موضوع هستند قرار گرفته است.
6️⃣ آخرین بخش کتاب مسئله «تحریفات عاشورا» است که بعد از شناخت ماهیت قیام حسینی و شعارهای عاشورا نیاز است که هر مخاطبی با این بخش آشنا شود.
❇️ ان شاء الله طی 12 جلسه این کتاب توسط حجت الاسلام #استاد_قاسمی این کتاب تدریس می شود و به شما بینش پژوهان تقدیم می گردد.
#نهضت_حسینی #حماسه_حسینی #تدریس
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
#معرفی_کتاب 📚 بخش های مختلف کتاب 1️⃣ فصل اول کتاب مبحث «نقش حادثه کربلا در تحول تاریخ اسلامی» است
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 فرصت محدود برای ثبت نام در مرحله سوم طرح بینش مطهر
🔰 کسانی که تمایل دارند در کلاس مرحله سوم با تدریس حجت الاسلام #استاد_قاسمی شرکت کنند، به آیدی @binesh_qom پیام ارسال کنند.
✅ در این مرحله کتاب های زیر به ترتیب تدریس می شوند، این جلسات همراه با نشست های #آنلاین برای پاسخ بر پرسش اعضای کلاس است.
📕 نهضت حسینی
📘 امر به معروف و نهی از منکر
📙 سیره معصومین
📗مهدویت
⭕️ کسانی که علاقه مند به شرکت در این دوره هستند فقط تا شنبه ساعت 12 ظهر فرصت ثبت نام دارند.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــ
موضوع :
اشاره ای به مواد قرارداد
#_صلح_امام_حسن_علیه_السلام 🏳
از دیدگاه شهید مطهری 👇
#ماده_دومِ_قرارداد 📃⏬
2⃣«پس ازمعاويه حكومت متعلق به حسـن است و اگر براے او حادثه اے پيش آمد متعلق به حسيــن علیه السلام .»
🌀اين جمله مفهومش اين است⬇️
كه اين صلح يك مدت موقتے دارد، نه اينكه [امام _حسن_علیه السلام ] گفت ديگر ما گذشتيم و رفتيم، اين تو و اين خلافت، تا هر وقت هر كار مےخواهے بكن؛ نه ،«تا #معاويه هست»، اين صلح تا زمان معاويه است، شامل بعد از زمان معاويه نمى شود، پس ⬇️
معاويه حق ندارد براى بعد از زمان خودش توطئه اے بچيند و معاويه حق ندارد كسى را به جانشينى خود انتخاب كند.
#قرارداد_صلح_امام_حسن_علیه_السلام
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
#جملات_ناب
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری
🔷 وقت آن است که #غرب مانند همه زمان های دیگر، با همه تقدمی که در علوم و صنایع دارد، #فلسفه_زندگی را از شرق بیاموزد.
📚 اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص42
@bineshemotahar_qom
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ
موضوع :
اشاره ای به مواد قرارداد
#_صلح_امام_حسن_علیه_السلام 🏳
از دیدگاه شهید مطهری 👇
ماده سومِ#قرار داد 📃⏬
3⃣ معاويه در شام لعن و ناسزاى به اميرالمؤمنين را رسم كرده بود.
اين را در متن صلحنامه قيد كردند كه بايد اين عمل زشت موقوف باشد: «معاويه بايد ناسزا به اميرالمؤمنين علیه السلام و لعنت بر او را در نمازها ترك كند و علـــے علیه السلام را جز به نيكى ياد ننمايد»
كه اين را هم معاويه تعهد و امضا كرد.
◀️اينها روى على علیه السلام تبليغ مى كردند، مى گفتند علـــے علیه السلام را ما به اين دليل لعنت مى كنيم ڪه العياذبالله او از دين اسلام خارج شده بود.
🌀 آدمے ڪه اينجا امضا مى دهد، لااقل اين مقدار اتمام حجت بر او شده كه تو اگر علــے را يك آدمى مے خوانى كه واقعاً مستحق لعن است پس چرا متعهد مے شوے كه او را جز به نيكے ياد نكنے، و اگر
مستحق لعن نيست و آنطور كه متعهد شدهاے درست است پس چرا اينطور عمل مے کنی⁉️ كه بعد، اين را هم زير پا گذاشت و تا نود سال اين كار ادامه پيدا کرد
#قرارداد_صلح_امام_حسن_علیه_السلام
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
◾️تجلی اسم هیبت و جلال الهی در وجود امام حسن عسکری علیه السلام
☘️وجود امام حسن عسکری (ع) به جلالت و هیبت و رواء به اصطلاح ، ممتاز بودند یعنی اساسا عظمت و هیبت و جلالت در قیافه ی ایشان به نحوی بود که هرکس که ایشان را ملاقات می کرد قبل از اینکه ایشان سخن بگویند و از علم او چیزی بفهمد ، تحت تاثیر آن سیما قرار میگرفت.
☘️حتی دشمنان با اینکه ایشان را سخت تحت تعقیب داشتند و گاهی به زندان می بردند وقتی که با حضرت روبه رو می شدند وضع عجیبی داشتند، نمی توانستند در مقابل ایشان خضوع نکنند.
📙سیره ی معصومین (ع)
🔲شهادت امام حسن عسکری (ع) را تسلیت عرض میکنیم.🔲
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
کتاب نهضت حسینی ج اول_1603118834101.mp3
16.66M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی
🔰موضوع: تدریس کتاب «نهضت حسینی»
✳️ جلسه اول
#بینش_مطهر #استاد_قاسمی #مرحله_سوم
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی
🔰موضوع: طرح تدریس جلسه اول کتاب «نهضت حسینی»
#بینش_مطهر #استاد_قاسمی #مرحله_سوم
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 فرصت محدود برای ثبت نام در مرحله سوم طرح بینش مطهر 🔰 کسانی که تمایل دارند
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 با توجه به درخواست برخی بینش پژوهان عزیز
💠 مهلت ثبت نام تا امشب #ساعت_23 تمدید شد. با توجه به شروع کلاس امکان تمدید این زمان وجود ندارد.
✅ این جلسات از سه قسمت تشکیل شده اند.
1️⃣ صوت جلسات
2️⃣ پرسش و پاسخ های آفلاین
3️⃣ جلسات آنلاین گفتگو با استاد برای حل ابهامات تدریس
🔰 کسانی که تمایل دارند در کلاس مرحله سوم با تدریس حجت الاسلام #استاد_قاسمی شرکت کنند، به آیدی @binesh_qom پیام ارسال کنند.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ
موضوع :
اشاره ای به مواد قرارداد
#_صلح_امام_حسن_علیه_السلام 🏳️
از دیدگاه شهید مطهری 👇
#ماده_چهارمِ_قرارداد📃⏬
4⃣ «#بیت_المال كوفه كه موجودى آن پنج ميليون درهم است مستثنى است و «تسليم حكومت» شامل آن نمى شود
و معاويه بايد هر سالى دو ميليون درهم براى حسـن علیه السلام بفرستد.»
🌀 اين قيد را كرده بودند براى همين كه مى خواستند نياز شيعيان را از دستگاه حكومت #معاويه رفع كنند
كه اين ها مجبور نباشند و بدانند اگر نيازى داشته باشند مى شود خود امام حســن علیه السلام و امام حسيــن علیه السلام مرتفع كنند
و بنى هاشم را از بخششها و هديه ها بر بنى اميه امتياز دهد و يك ميليون درهم در ميان بازماندگان شهدايى كه در كنار اميرالمؤمنين در جنگهاى جمل و صفّين كشته شده اند تقسيم كن و اينها همه بايد از محل خراج «دارابجرد» تأديه شود.»
👌✏️دارابجرد در اطراف شيراز است كه خراج و ماليات اين نقطه را به بنى هاشم اختصاص دادند.
#قرارداد_صلح_امام_حسن
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
May 11
mola-emame-asgari.mp3
7.34M
🎙 مداحی سید مجید بنی فاطمه در رثای امام مظلوم آقا امام حسن عسکری علیه السلام
⚫️ شهادت امام حسن عسکری (ع) را تسلیت عرض می کنیم.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
❌ خیلی ها سوال می پرسند اسلام طرفدار صلاح است یا جنگ؟! اسلام یک دین صلح طلب است یا دین جنگ و خشونت؟!
✅ استاد شهید مطهری بسیار خلاصه و کوتاه به این سوال مهم پاسخ می دهند.
💠 اسلام نه #صلح را به معنی یک اصل ثابت می پذیرد که در همه شرایط باید صلح و ترک مخاصمه حاکم باشد و نه در همه شرایط #جنگ را می پذیرد و می گوید همه جا جنگ.
🌀جنگ و صلح در همه جا تابع #شرایط است، یعنی تابع آن اثری است که از آن گرفته می شود.
💠مسلمین چه در زمان پیامبر چه در زمان امیر (ع)، چه در زمان امام حسن و حسین (ع) چه در زمان ائمه دیگر و چه در زمان ما، در همه جا باید دنبال #هدف خودشان باشند، هدفشان اسلام و حقوق مسلمین است؛ باید ببینند که در مجموع شرایط و اوضاع حاضر اگر با مبارزه و مقاتله بهتر به هدفشان می رسند آن راه را پیش بگیرند و اگر احیانا تشخیص می دهند که با ترک مخاصمه بهتر به هدفشان می رسند آن راه را پیش بگیرند.
🌀اصلا این مسئله که جنگ یا صلح؟ هیچ کدامش درست نیست، هر کدام مربوط به شرایط خودش است.
#فلسفه_نظامی #فلسفه_زندگی #صلح
📘سیره معصومین (ع)
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 راز خوش بینی شیعه به آینده ی بشریت
🔹راسل در کتاب #امیدهای_نو می گوید:
امروز دیگر غالب دانشمندان امیدشان را از بشریت قطع کرده و معتقدند که علم به جایی رسیده است که عن قریب بشر به دست علم نابود خواهد شد.
🔸اینشتین در این باره معتقد است که بشر با گوری که به دست خود کنده است یک گام بیشتر فاصله ندارد.
🔹بشر به مرحله ای رسیده است که با فشار دادن چند دگمه زمین را کن فیکون می کند.
🔸و واقعا هم اگر ما معتقد به خدا و دست غیبی نباشیم ، اگر آن اطمینانی که قرآن به آینده ی بشریت می دهد ما را مطمئن نکرده باشد ، یعنی اگر ما همین ظواهر دنیای امروز را ببینیم ، حق با اینهاست.
🔹روزی نیست که وسائل مخرب به صورت نیرومند، مهیب تر و وحشتناک تر پیدا نشود.
🔸اگر جنگ جهانی سومی پیش بیاید، صحبت این نیست که آیا آمریکا غالب است یا چین یا شوروی .
🔹اگر جنگ سومی پیش بیاید آن که مغلوب است زمین و بشریت است و آن که غالب است هیچ است، اما ما می گوییم:
برای بشر و برای زمین از این پرتگاه ها قبلا هم پیدا شده است، اما دست الهی بالای همه ی دست هاست.
🔻به ما گفته اند:《افضل الاعمال انتظار الفرج》
♨️این خوش بینی و انتظار فرج ، فضیلتش از همه اعمال بیشتر است، چرا؟
برای اینکه این یک ایمانی است در سطح بسیار عالی.
📗کتاب مهدویت از سری کتاب های بینش مطهر
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
🔰 راز خوش بینی شیعه به آینده ی بشریت 🔹راسل در کتاب #امیدهای_نو می گوید: امروز دیگر غالب دانشمندان ا
🌐 در شرایط سخت کرونا که بسیاری بخاطر فوت بستگان یا دوری و هجران از دوستان و آشنایان تحت سخت ترین فشارهای روحی و روانی قرار دارند؛ امید به آینده و #موعود_بشریت و تبیین علمی این مسئله خیلی به آرامش انسان و انسانیت کمک می کند.
✳️ از #امیدبخشی و روحیه دهی به پدر و مادران و سالمندان دریغ نکنیم.
🙏🏼 اعطای آرامش و نشاط و تزریق روحیه امید به اطرافیانمان، یکی از موهبت های الهی است که به راحتی می توانیم آن را به یکدیگر هدیه کنیم.
📝 ناصر قیلاوی زاده
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ
موضوع :
اشاره ای به مواد قرارداد
#_صلح_امام_حسن_علیه_السلام 🏳️
از دیدگاه شهید مطهری 👇
#ماده_پنجمِ_قرارداد 📃⏬
5⃣ «مردم در هر گوشه از زمينهاى خدا (شام يا عراق يا يمن و يا حجاز) بايد در امن و امان باشند
🌀 مقصود كينه توزى هايى است كه به گذشته مربوط مے شود، چون اينها اغلب كسانى بوده اند كه در گذشته با معاويه در صفّين جنگيده اند.
🌀 «و هيچ كس را بر خطاهاى گذشته اش مؤاخذه نكند
🌀اصحاب علـــے السلام در هر نقطه اى كه هستند در امن و امان باشند و كسى از شيعيان علـــے علیه السلام مورد آزار واقع نشود و ياران علـــے علیه السلام بر جان و مال و ناموس و فرزندانشان بيمناك نباشند
🌀اين مواد، مخصوصاً ماده 5 و ماده 3 كه مسأله لعن اميرالمؤمنين علیه السلام است، اگرچه از همان شرط اول تأمين شد (زيرا وقتى كه او متعهد می شود كه به كتاب خدا و سنت پيغمبر(ص) و سيره خلفاى راشدين عمل کند، طبعاً اینها در آن مستتر است
✔️ ولى معذلك اينها را كه مے دانستند
مورد توجه خاص معاويه است وبرخلاف عمل مے كند.
براى اينكه بعدها هيچ گونه تأويل و
توجيهى در خصوص اين كارها به كار نبرد، به طور خصوصى در مواد قرارداد گنجاندند.
✨خواستند نشان بدهند كه ما از حالا به روش تو بدبين هستيم.
👌اينها بود مجموع مواد اين قرارداد
#_صلح_امام_حسن_علیه_السلام
@bineshemotahare_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
May 11
#جملات_ناب
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری
💠 انسان با «لفظ» شيعه نمى شود، با «حرف» شيعه نمى شود، با «حب و علاقه فقط» شيعه نمى شود؛ با مشايعت [شیعه می شود]. مشايعت يعنى همراهى. وقتى كسى مى رود و شما پشت سر و همراه او مى رويد، اين را «مشايعت» مى گويند. #شيعه_على يعنى مشايعت كننده عملىِ على.
📚 مجموعه آثار، جلد 23، ص97
@bineshemotahar_qom
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ
موضوع :
اشاره ای به مواد قرارداد
#_صلح_امام_حسن_علیه_السلام 🏳️
از دیدگاه شهید مطهری 👇
#بررسی_کلی 📃🔽
♨️معاويه نمايندهاى داشت به نام عبد اللّٰه بن عامر.
📝او را با نامهاى كه زير آن را امضا كرده بود فرستاد نزد امام حسـن علیه السلام و گفت:🔽
شرايط همه همان است كه تو مے گويے؛ هرچه تو در آن صلحنامه بگنجانے من آن را قبول دارم. 👌
امام حسـن علیه السلام هم اين شرايط را در صلحنامه گنجانيد.
بعد هم #معاويه با قسم هاى خيلى زيادى كه من خدا و پيغمبر(ص) را ضامن قرار می دهم، اگر چنين نكنم چنان، اگر چنين نكنم چنان، همه اين شرايط را گفت و اين قرارداد را امضا كردند.✏️
✅🌱بنابراين به نظر نمی رسد كه در صلح امام حسـن علیه السلام ، در آن شرايطى كه امام حسـن علیه السلام می زيست ايرادى باشد؛
🌱و مقايسه كردن ميان صلح امام حسـن علیه السلام در مسند خلافت با قيام امام حسين علیه السلام به عنوان يك معترض، با اينهمه اختلافات ديگرى كه عرض كردم، مقايسه صحيحى نيست؛
👌يعنى به نظر اينجور می رسد كه اگر امام حسـن علیه السلام در آن وقت نبود و بعد از شهادت اميرالمؤمنين علیه السلام امام حسيـن علیه السلام خليفه شده بود، قرارداد صلح امضا مے كرد،
و اگر امام حسـن علیه السلام تا بعد از معاويه زنده بود، مثل امام حسيـن علیه السلام قيام می كرد، چون شرايط مختلف بوده است
#قرارداد_صلح_امام_حسن
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
اعلامیه جهانی حقوق بشر1.docx
48.7K
♦️متن کامل اعلامیه حقوق بشر WORD
▪️اعلامیه حقوق بشر شامل یک دیباچه و 30 ماده، در تاریخ 10 دسامبر 1948 مطابق با 19 آذر 1327 شمسی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و همه ساله جهانیان این روز را به نام #روز_حقوق_بشر جشن می گیرند.
▪️این متن پس از دو جنگ جهانی در #فرانسه با الهام از #کد_ناپلئون نوشته و با 48 رأی موافق و بدون مخالف تصویب شد.
▪️ 8 کشور رأی #ممتنع داشتند: شوروی، جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین، جمهوری سوسیالیستی بلاروس شوروی، جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی، جمهوری خلق لهستان، چکسلواکی، عربستان سعودی و اتحادیه آفریقای جنوبی.
✅ #استاد_مطهری در بسیاری از آثار خود به تحلیل و ارزیابی و نقد بخش های مختلف این بیانیه پرداخته است. خواندن مستقیم و بدون واسطه آن و سپس شنیدن تحلیل ها و نقد های استاد مطهری یکی از مواردی است که در ادامه کار کانال برای شما عزیزان خواهیم داشت.
📝 نقد و پیشنهاداتون رو برامون ارسال کنید. @BINESh_QOM
#بیانیه_حقوق_بشر #آزادی #تساوی_زن_مرد
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐 متن زیر یکی از اشکالاتی است که به کتاب #مساله_حجاب نوشته شده است و در ادامه پاسخ استاد مطهری نیز آمده است:
⁉️ #منتقد:
❗️❌ ستايش اروپايي ها در اين داستان پسنديده نيست؛ گويى اروپايى ضرب المثل فضيلت قرار داده شده است و آية اللَّه بروجردى همچون ايشان.
✅ #پاسخ_استاد:
اروپايي ها ضرب المثل فضيلت نيستند، خود اين كتاب و ساير آثار نويسندهاش هميشه از آنها انتقاد كرده است، ولى...
#اعترافات_یک_تمدن #فرهنگ #تعلیم_تربیت
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 اروپایی های ضرب المثل فضیلت نیستند اما ضرب المثل صراحت و نظم هستند!!
🌐 متن زیر یکی از اشکالاتی است که به کتاب #مساله_حجاب نوشته شده است و در ادامه پاسخ استاد را نیز در آن می خوانیم:
⁉️ #منتقد:
❗️ در متن کتاب مساله حجاب نوشته شده است:
🔷 در سال هايى كه در قم بودم يك وقت يكى از خطباى معروف ايران به قم آمد و اتفاقاً ديد و بازديد ايشان در حجره بنده بود؛ در آنجا از ايشان ديدن مى شد. يك روز در مدت اقامت ايشان در قم شخصى در وقت نامناسبى ايشان را به خانه آية اللَّه بروجردى برده بود. آن موقع يك ساعت قبل از وقت درس ايشان بود و معمولًا ايشان در آن وقت مطالعه مى كردند و كسى را نمى پذيرفتند.
🔹 در مى زنند و به نوكر مى گويند به آقا بگوييد فلانى به ملاقات شما آمده است. نوكر پيغام را مى رساند و برمى گردد و مى گويد آقا فرمودند من فعلًا مطالعه دارم، وقت ديگرى تشريف بياوريد. آن شخص محترم هم برگشت و اتفاقاً همان روز به شهر خود مراجعت كرد.
🔹 همان روز آية اللَّه بروجردى براى درس آمدند، من را در صحن ديدند و فرمودند: «من بعد از درس براى ديدن فلانى به حجره شما مى آيم.» گفتم ايشان رفتند. فرمودند: «پس وقتى ايشان را ديدى بگو: حال من وقتى تو به ديدن من آمدى مانند حال تو بود وقتى مى خواهى براى ايراد سخنرانى آماده شوى. من دلم مى خواست وقتى با هم ملاقات كنيم كه حواس من جمع باشد و با هم صحبت كنيم و در آن موقع من مطالعه داشتم و مى خواستم براى درس بيايم.».
🔶 پس از مدتى من آن شخص را ملاقات كردم و معذرت خواهى آية اللَّه بروجردى را ابلاغ كردم، و شنيده بودم كه بعضى از افراد وسوسه كرده بودند و به اين مرد محترم گفته بودند: تعمدى در كار بوده كه به تو توهين شود و تو را از در خانه برگردانند. من به آن مرد محترم گفتم: آية اللَّه بروجردى مى خواستند به ديدن شما بيايند و چون مطلع شدند كه شما حركت كرديد معذرت خواهى كردند.
🔸آن مرد جملهاى گفت كه براى من جالب بود. گفت: «نه تنها به من يك ذره برنخورد، بلكه خيلى هم خوشحال شدم؛ زيرا ما اروپايي ها را مى ستاييم كه مردمى صريح هستند و رودرواسي هاى بيجا ندارند.
🔸 من كه قبلًا از ايشان وقت نگرفته بودم، غفلت كرده در وقت نامناسبى رفته بودم. من از صراحت اين مرد خوشم آمد كه گفت حالا من كار دارم. آيا اين بهتر بود يا اينكه با ناراحتى مرا مىپذيرفت و دائماً در دلش ناراحت بود و با خود مىگفت اين بلا چه بود كه بر من نازل شد، وقت مرا گرفت و درس مرا خراب كرد؟! من بسيار خوشحال شدم كه در كمال صراحت و رُك گويى مرا نپذيرفت. چقدر خوب است مرجع مسلمين اينطور صريح باشد.».
❌ ستايش اروپايي ها در اين داستان پسنديده نيست؛ گويى اروپايى ضرب المثل فضيلت قرار داده شده است و آية اللَّه بروجردى همچون ايشان.
✅ #پاسخ_استاد:
اروپايي ها ضرب المثل فضيلت نيستند، خود اين كتاب و ساير آثار نويسندهاش هميشه از آنها انتقاد كرده است، ولى ضرب المثل صراحت و نظم هستند و ما هم نبايد به خاطر اينكه آنها را دشمن داريم انكار كنيم؛ وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَانُ قَوْمٍ عَلى انْ لا تَعْدِلوا..
از اخفاء و عدم اعتراف به فضيلت دشمن براى ما فضيلتى درست نمى شود، برعكس [ذكر فضيلت آنها] موجب تنبّه و غيرت مسلمانان مى شود.
#اعترافات_یک_تمدن #فرهنگ #تعلیم_تربیت
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 هر نوع تقلیدی از مجتهد جایز نیست!!
🔷 اينكه گفتم تقليد بر دو قسم است: ممنوع و مشروع، مقصود از تقليدِ ممنوع تنها اين تقليد كه تقليد كوركورانه از محيط و عادت آباء و اجداد است نيست، بلكه مى خواهم بگويم همان تقليد جاهل از عالم و رجوع عامى به فقيه بر دو قسم است: ممنوع و مشروع.
🔶 اخيراً از بعضى مردم كه در جستجوى مرجع تقليد هستند گاهى اين كلمه را مى شنوم كه مىگويند مىگرديم كسى را پيدا كنيم كه آنجا « #سر_بسپاريم». مى خواهم بگويم تقليدى كه در اسلام دستور رسيده «سرسپردن» نيست، چشم باز كردن و چشم بازداشتن است. تقليد اگر شكل «سرسپردن» پيدا كرد هزارها مفاسد پيدا مى كند.
📝 #تلنگر
✅ اگر اسلام و احکام اسلام را اینگونه به مخاطبین و جوانان بیاموزیم آیا مشتاقانه به سمت این دین انسانی و عقلانی روی نمی آورند؟!
🙏🏼تجربیاتتون رو از استفاده از روش شهید مطهری در ترویج اسلام با ما در میان بگذارید. @boinesh_qom
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
اصل اجتهاد در اسلام.pdf
265.3K
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 مساله اجتهاد و تقلید در اسلام و پاسخ به بسیاری از شبهات
❇️درس گفتار فوق با نام «اصل اجتهاد در اسلام» نام گذاری و منتشر شده است. البته حق مساله این است که بگوییم «مساله اجتهاد و تقلید» چرا که مباحث زیادی از گفتار فوق در باب تقلید و کیفیت آن و تقلیدِ مذموم و ممدوح است.
❇️گفتار فوق برای آشنایی با چیستی و چگونگی اجتهاد و حد و حدود آن بی نهایت آموزنده و مفید است. ان شاء الله در روزهای آینده صوت این جلسه که سخنرانی استاد شهید است را نیز در اختیار شما بینش پژوهان گرامی قرار می دهیم.
💠در ادامه فهرستی از اهم مطالب موجود در این گفتار رو با هم می خوانیم:
🔆اجتهاد در نگاه #تشیع چیست و چگونه انجام می شود؟
🔆تفاوت اجتهاد در مکتب تشیع و #تسنن چیست؟
🔆چرا اهل تسنن به چهار امام فقهی اکتفا کردند؟
🔆آشنایی با سیر تطور واژه «اجتهاد » در طول تاریخ علم اصول فقه
🔆پیدایش جریان مهم و منحرف اخباری گری در تشیع
🔆نقش #وحید_بهبهانی و #شیخ_انصاری در مبارزه با تفکر #اخباری_گری
🔆نقد امت #یهود در مواجهه با علمای منحرف و مقایسه آن با اسلام و علمای اسلام
🔆چرا #تقلید از میت جایز نیست؟!
🔆تاثیر جهان بینی و نگاه های هستی شناسانه یک فقیه در اجتهاد او چیست؟
🔆پیشنهاد مهم تخصصی شدن رشته های علوم اسلامی و تشکیل شوراهای فقهی
#اسلام_شناسی #شهید_مطهری #بینش_مطهر
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰اندیشه آزادی خواهانه در رفتار #ابراهیم_نبی و #کوروش_هخامنشی
🔶 در تاريخ مى نويسند كه #كوروش وقتى كه وارد بابِل شد با اين كه خودش دين ديگرى داشت (مدعىاند كه حتى خدا پرست هم بود) ولى مردم را در دينشان آزاد گذاشت يعنى بت پرستها را در بت پرستى، فرضا چوب پرستها را در چوب پرستى و حيوان پرستها را در حيوان پرستى آزاد گذاشت و گفت هر كه هر كار مى خواهد بكند، من كارى به او ندارم.
🔶 در معيار #غربى كوروش يك مرد آزاديخواه است، همچنان كه مى گويند يكى از ملكههاى انگلستان (شايد ملكه ويكتوريا) وقتى كه به هند رفت و مى خواست به يكى از بتخانهها وارد شود، به احترام آن بتخانه اگر ديگران جلوِ صحن آن بتخانه كفش ها را در مى آوردند او از سر كوچه كفش ها را درآورد كه من مى خواهم به عقيده انسان ها احترام بگزارم.
🔷 ولى ابراهيم خليل چه كرد؟ آيا ابراهيم خليل به اين عقيده، كه اينها عقيده نيست زنجير است، به اين زنجيرهايى كه عادات سخيف بشر به دست و پاى او بسته است احترام گزارد؟ خير، بلكه رفت بتها را در خلوتى شكست، تبر را هم به گردن بت بزرگ انداخت، اول اين فكر را در مردم القاء كرد- عملا يا قولا- كه اين بت بزرگتر كوچكترها را زده، كشته و خرد كرده است، و كارى كرد كه همين امر منشأ #تفكر در مردم بشود، به خود باز آيند، به تعبير قرآن: فَرَجَعوا الى انْفُسِهِمْ يعنى به خود باز آمدند.
🔆 ابراهيم آنها را به خودآگاهى رساند، خودآگاه و خود شناسا شدند، فكر كردند.
📚 شهید مطهری، آخرین مصاحبه تلویزیونی
#آزادی_انسان #کوروش #ایران
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری