eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده 🔶 شکست دیوارهای مانع 🔸مواجهه با کرونای شناختی 🔹با نیم نگاهی به مفاهیم قرآنی می بینیم که خدای متعال تاکید دارند که در روز قیامت از انسان های صادق نیز سِرّ نیّتشان سوال می شود: «لِيَسْئَلَ الصَّادِقينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْكافِرينَ عَذاباً أَليماً» 🔷با مطالعه سیر تاریخ جهان از عهد کلاسیک تا معاصر در می یابیم که نیروی فکری براساس اخبار و پیشامدهایی که از ورای واقعیت بوده ضربه خورده است. 🔷نمونه این مسئله در دوره پیامبر اسلام اشتباه تاکتیکی و روشی است که در جنگ احد (3 ه.ق) رخ داد. در این حادثه برخی با اخبار نادرست به گمانه زنی رحلت پیامبر، ترتیب اثر دادند و همین امر باعث تزلزل سپاه پیامبر گردید) نمونه معاصر این مسئله در اتفاقا مشروطه نیز دیده می شود، در جایی که اطلاع رسانی های اطراف یک مرجعیت علمی و دینی همچون مرحوم آخوند خراسانی است! 🔷امروز نیز شدتِ این رعایت، نه تنها بر جای خود باقی می¬باشد، بلکه تشدید هم شده است. در این روزها با اخبار ضد و نقیض پدیده¬ای به نام "کرونا ویروس" مواجه هستیم که گزارش¬های آن دست به دست شده. اما با ضعف دقت، به ورطه اشتباه هم کشیده شده ایم و تاکنون نیز دامنگیر ماست! 🔷حدوسط ماجراهای گذشته و امروز ما، حول محور همین مساله می گردد که تاریخ کلاسیک و معاصر ما و جهان، پر است از وقایعی که باید از آن درس گرفته شود که متاسفانه به حال خود باقی است و از آن بهره چندانی جز در همایشات و کنفرانس¬ها گرفته نشده است. 🔷این در حالی است که منطق اسلام در مواجهه با اخبار و گزارش¬ها دارای دو مرحله اساسی تحقیق (جستجو) و تحکیم (حکم نمودن) است. آیه 94 سوره مبارکه نساء می فرماید: اى اهل ايمان! هنگامى كه در راه خدا [براى نبرد با دشمن‏] سفر مى‏كنيد [در مسير سفر نسبت به شناخت مؤمن از كافر] تحقيق و تفحّص كامل كنيد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا» همچنین در آیه 6 سوره مبارکه حجرات می فرماید: اى اهل ايمان! اگر فاسقى خبرى برايتان آورد، خبرش را بررسى و تحقيق كنيد تا مبادا از روى ناآگاهى گروهى را آسيب و گزند رسانيد و بر كرده خود پشيمان شويد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمين» 🔶چنین درس مبارکی را باید برای زندگانی بشریت و نیاز فعلی زمان خودمان استفاده کنیم. چون همین یک عامل (تفحص و جستجو در شناخت واقعیت) به عنوان معیار اساسی در شناخت انسان مومن از غیرمومن تلقّی شده است. البته نه آنکه این نوع طرز فکر، یعنی هماهنگی با سراییده های هابزی در لویاتان بوده باشد؛ بلکه مرادمان توجه به خبرها براساس بایدهاست نه هست های ساختگی. عدم رعایت این مقوله اجتماعی، فرد را به جرگه آسیب پذیری از اجتماع جهت می دهد. 🔶برهمین اساس واقعیت هایی که امروزه با آنها مواجه هستیم از "هست ها" تا "بایدها" با یکدیگر فرق دارند. بدین معنا که به واسطه برخی از خبرگزاری ها، واقعیت هایی را برای ما واقعیت وانمود می کنند، باید برحظر بود. و واقعیت را براساس آنچه که باید، و قابل درک در فضای اجتماعی است، درک نمود، نه براساس آنچه که خودشان براساس شانتاژ تبلیغاتی و ناروایی در سخن و برای جذب مخاطب رفتار می کنند. 🔶 همین مسئله را به عنوان یکی از ارکان محتوایی تبلیغات غربی و بعنوان راهی برای سیطره بر مولفه های اجتماعی معرفی نموده است. این راه از طریق فرار از واقعیت و پردازش واقعیت های موهوم، به اهداف گمگشته خود می رسد. 🔶به یاد خاطره ای از بزرگی افتادم که می گفت: یکی از کسانی که فلسفه می خواند، مدعی بود حوض مدرسه، خالی از آب است و پی در پی ادعا داشت که شما گمان می کنید، حوض پر از آب است. لذا جمعی از طلاب تصمیم گرفتند تا فرد مدعی را به آب بیندازند تا واقعیت برایش روشن شود که حوض مدرسه پر از آب است. 🔶 حال و وضع امروز جامعه ما با گسترش رسانه، همین است و باید با واقعیت جامعه مواجه شویم که ببینیم جامعه به صورت عادی در حال سیر و گذار خود می باشد نه آنچنان که این اخبار خودساخته می گویند. بنابراین برای مواجهه و مقابله با ویروس موسوم به "کرونا" و در نتیجه تضعیف اخبار غیر واقعی ای که با حقیقت همگن نیستند، باید چشم ها را شست و جور دیگر نگریست. و البته نمی¬خواهیم چنین وانمود کنیم که تمامی اخبار منتشر شده، دروغ است و نمی شود به آنها اعتماد کرد.
🔶به تعبیر کارشناسانه ، نمی خواهیم"کسر احتمالات" کرده باشیم. بلکه در پی رساندن مفهوم حقیقی به نام "مواجهه درست با حقائق" هستیم که نباید به هر خبری به راحتی اعتماد کرد و آن را واقعی و حقیقی پنداشت. 🔶به علت آنکه سیر رو به رشدِ روزگار و حیات بشری، وابسته به اخبار واقعیِ حقیقی است. تا در نتیجه با خطر واقع پنداری، به روزگار سخت نرسیم. که از آن روش نابخردانه، تعبیر به "کرونای شناختی"می کنیم. که در مواجه شدن با این نوع روش ها، باید مقابله اساسی را از خودمان که به نوعی گذار و گذشتن از (من) خود دانی به (من) خود عالی است، انجام دهیم. تا راه را برای رسیدن به آزادی معنوی بگشاییم. 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰اخلاص عجیب علامه طباطبایی در زمان نوشتن تفسیر المیزان 🔷 نقل قول درباره رؤیای صادقه استادش علامه طباطبایی 🔶 سختی های علامه طباطبایی در راه تالیف کتاب شریف 🔷 علامه: وقتی با یک تعریف شنیدن، پیدا می‌کنیم دیگر چه ثوابی برامون باقی می ماند! @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: حجت الاسلام چرا باید از ویروس کرونا متشکر باشیم؟! 💢 🔷در میان حقایق عالم، بدیهی‌ترین حقیقت، که هیچکس نمی‌تواند انکارش کند است❗️ همه می‌میریم؛ با هر سابقه‌ای؛ با هر امکاناتی، با هر پست و مقامی. در قبال مرگ دو راه بیشتر نداریم: یا آن را نادیده بگیریم تا غافلگیرمان کند؛ و یا اینکه آن را جدی بگیریم و آماده‌اش شویم. کسی که به دنیا دل بسته، می‌کوشد دائما مرگ را نادیده بگیرد؛ اما زندگی وقتی واقعا زندگی است، که مرگ هم نتواند به آن آسیب برساند؛ پس تنها کسانی واقعا زندگی می‌کنند که از مرگ نترسند. اگر قبلا در کتابها می‌خواندیم که بزرگترین مرد عالَم فرمود «به خدا سوگند، انس پسر ابوطالب با مرگ بیش از انس کودک به سینه مادر است» (نهج‌البلاغه، خطبه5)؛ نمردیم و شاگردی از آن مکتب به نام را دیدیم، که نه‌تنها از مرگ نمی‌ترسید، بلکه همواره آماده، بلکه مشتاق آن بود؛ و به جرات می‌توان گفت: اگر معدود افرادی باشند که بتوان قسم خورد که آن گونه که باید و شاید زندگی کرده‌اند، قطعا حاج قاسم ما یکی از آنهاست. 💢 1. خداوند نظام دنیا را طوری آفریده که هر انسانی می‌میرد. اجل هرکس معلوم است و وقتی اجلش سررسد لحظه‌ای جلو یا عقب نمی‌افتد (اعراف/34) 2. می‌گویند وقتی خداوند حضرت عزرائیل را مأمور مرگ انسانها قرار داد، گلایه کرد که در این صورت مردم از من بیزار می‌شوند. خداوند فرمود نظام عالم را طوری قرار می‌دهم که مرگ هرکس به یک عامل طبیعی مربوط شود تا کسی تو را مقصر ندارد. صرف نظر از صحت و سقم این روایت، حقیقتی در پس این داستان هست: انسانها بخواهند یا نخواهند می‌میرند؛ و عوامل مختلفی مرگ آنها را رقم می‌زند. 3. احتمال مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را 2 درصد دانسته‌اند و همه کشورهای در حال اجرای مراقبتهای شدید برای محدود کردن آن‌اند. در حالی که سالانه حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر به بیماری آنفولانزا مبتلا شده و از این تعداد سالیانه بین ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به آن می‌میرنند [یعنی مرگ بیش از 10 درصد مبتلایان] (یورونیوز ویا آمار سالیانه مرگ بر اثر تصادفات رانندگی رقمی میلیونی است (ویکی‌پدیا یعنی بعید است ویروس کرونا تغییر چندانی در انسانها ایجاد کند. 🔷اکنون: اگر قرار است همه بمیرند، و اگر عوامل خارجی در مرگ ما موثر است؛ و اگر تنها یکی از عوامل است که در مقایسه با سایر عوامل نقش مهمتری هم ندارد، چرا این ویروس بسیار کوچک همه هیاهو ایجاد کرده است؟! 💢 به نظر می‌رسد اساس بر است. همه مشغول اموری هستیم که در حقیقت وجود ما جایی نخواهد داشت: برخی در پی جمع‌آوری مال و ، عده‌ای دنبال پست و ، برخی در پی و ؛ جماعتی هم مبتلا به زن و فرزند. در منطق اسلام، همراه هر ای هست (سوره انشراح، آیه5)؛ چه‌بسا چیزی را که می‌دارید اما در آن است (سوره نساء/ آیه19؛ سوره بقره، آیه216). این ویروس هم، علی‌رغم همه بدی‌هایش، با آمدنش در این ، همه را به انداخته است؛ و این، خواب انسانهایی را که به نادیده گرفتن مرگ، عادت کرده‌اند، برهم می‌زند❗️ او احتمالا اثر چندانی در آمار مرگ و میر نخواهد گذاشت؛ اما ▪️آمده تا محکی باشد برای عیارسنجی زندگی ما، و بلکه عیاری باشد برای شعارهایی که می‌دهیم و ادعاهایمان. ▪️آمده تا ما را – قبل از اینکه به رسوایی در محشر گرفتار شویم- در پیشگاه خودمان رسوا کند. و مرگ را که دائما می‌کوشیمکه فراموشش کنیم، جلوی چشم ما قرار دهد؛ تا قد و قواره خود را درست ببینیم و قدر و قیمت خود را دقیق بشناسیم. ▪️آمده تا به ما بفهماند که نه‌تنها حاج قاسم، بلکه تمامی آن مدافعان حرم که به استقبال مرگ می‌روند، چقدر بزرگتر از مایند و ما چه اندازه حقیریم. ▪️آمده تا ... آینه چون روی تو بنمود راست .... بله، امروزه همگان دست به دست هم داده‌اند که به ما گوشزد کنند که 💢 برای را جدی بگیریم. شعارشان هم این است: . از همه‌شان ممنونیم، ما هم این شعار را برای حفظ جسممان سرمی‌دهیم و سعی می‌کنیم به این توصیه‌ها گوش دهیم. اما شاید این ویروس هم آمده که با یادآوری واقعیتی به نام مرگ - که فراموشی‌اش زندگی‌ها را پوچ، و جدی گرفتنش معنای زندگی را عمق می‌بخشد – به ما تذکر دهد که 💢 برای را هم جدی بگیریم. 🤔آیا نباید از او هم ممنون باشیم؟! 📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری 🔰 لذت نماز شب خوان های حقیقی... 🔷 ما يك سلسله لذت هاى معنوى داريم كه معنويت ما را بالا مى‏ برد. براى كسى كه اهل تهجّد و نماز شب باشد، جزو صادقين و صابرين و مستغفرين بالاسحار باشد، نماز شب لذت و بهجت دارد. 🔷 آن لذتى كه يك نفر نمازشب ‏خوان حقيقى و واقعى از نماز شب خودش مى ‏برد، از آن اسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ اتوبُ الَيْه ها مى ‏برد، از آن الْعَفْو گفتن ‏ها و ياد كردن و دعا كردن ‏هاى حداقل چهل مؤمن مى‏ برد، و آن لذتى را كه از آن يا رَب يا رَب گفتن‏ها مى‏ برد هيچ وقت يك آدم عيّاش كه در كاباره‏ها مى‏گردد احساس نمى‏كند. 🔶 لذت آن نماز شب‏خوان خيلى #عميقتر، #نيرومندتر و #نشاط_بخش‏تر است. #آزادی_انسان #آزادی_معنوی #ماه_رجب #هدف_زندگی #شهید_مطهری @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔆 (8) 🎙 🔰ريشه طرح غلط در اروپا / محاكمه تفتيش عقايد و تقلیید کورکورانه برخی روشنفکران 🔷آيا می دانيد علت اين كه در دنياى اروپا آزادى و آزادى را اين طور فرض كردند كه عقيده بشر بايد به طور كلى آزاد باشد (به همان معنايى كه خودشان می گويند) چيست؟ 🔷اين به اين حد افراط كه شما امروز در دنياى اروپا می ب‏بينيد، بخشى از آن عكس ‏العمل يك جريان بسيار شديد و سختى است كه در دنياى اروپا بوده و آن محكمه است. 🔷اينها قرنها در چنگال تفتيش عقايد بودند. كليسا می آمد تجسس و جست و جو می ‏كرد ببيند آيا كسى در مسائلى كه كليسا درباره آن اظهار نظر كرده است- ولو راجع به فلكيّات باشد- بر خلاف نظر دارد يا نه؟! آيا اگر كليسا اظهار نظر كرده است كه عناصر چهارتاست يا خورشيد به دور زمين می چرخد، در اين مسائل كسى فكرى بر خلاف اين دارد؟ ولو فكر او فكر و و بود. 🔶تا می ‏ديدند فكرى پيدا شده بر خلاف آنچه كليسا عرضه داشته است، فورا آن را به عنوان يك بزرگ تلقى می کردند، آن شخص را به محكمه می کشاندند و شديدترين از نوع سوختن زنده زنده را در مورد او اعمال می كردند. 🔶 شما اروپاى قرون وسطى را بخوانيد [و آن را با تاريخ مشرق زمين مقايسه كنيد، آنگاه می ‏بينيد] در اين جهت مشرق زمين نظير ندارد. از نظر فجيع بودن جنايت، ما هرچه كه مشرق زمين را توصيف كنيم و هرچه كه منبريها در منابر راجع به بنی اميه و بنی العباس و حتى حجّاج بن يوسف ثقفى حتى مبالغه كنند، مشرق زمين هرگز به پاى اروپاييهاى نمی رسد، به پاى اروپايى امروز هم نمی رسد. مجازات زنده زنده آتش زدن به سادگى انجام می ‏شد. 🔶 قسمت قرون وسطاى آن را بخوانيد. مثلا می نويسد: يك دسته زن را (با اين كه زن بيشتر مورد ترحم است) به يك جرم خيلى كوچك زنده زنده آتش زدند. چقدر دانشمندانى كه به جرم در مسائلى كه كليسا در باره آنها اظهار نظر علمى كرده است، آنهم مسائلى كه مربوط به اصول دين نيست مثل اين كه عناصر چندتاست يا زمين می گردد كه مسئله مذهبى نيست، كشته شدند. می ‏گفتند در مسئله كليات اظهار نظر كرده است، ديگر هيچ عالمى حق ندارد در اين مسئله بر خلاف آنچه كليسا اظهار نظر كرده است بگويد. 📚 آزادی انسان ،دومین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر ، ص 90 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نشر_حداکثری 📺 فعالیتهای #قرارگاه_جهادگران_سلامت 📺 پخش شده در اخبار نیمروزی شبکه اول سیما... 🌸 همدلی داوطلبانه طلبه‌ها در خط مقدم مقابله با کرونا در شهر قم 🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔰یادداشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی 📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی 🔶 بینش آموختگان استان قم 🔹جایگاه توکل در مواجهه با بیماریها🔹 🔷این روزها برای خیلی ها این سؤال پیش آمد که این همه ترس برای چیست؟ 🔹مگر ما خدا نداریم ؟ 🔹مگر معصومین به فکر ما نیستند؟ 🔹 مگر امامزاده ها نمی توانند بیماری را از ما دفع کنند ؟ 🔹پس چرا ملت مسلمان اینچنین گرفتار و محتاط شده است؟ 🔹مگر حرم اهل بیت «ع» دارالشفا نیستند،پس چرا همان مکان ها هم در مواجهه با یک ویروس ، تعطیل و ضد عفونی می شوند؟ 🔶این سؤالات آنقدر زیاد شد که فکر بنده را مشغول کرد و نسبت به برخی از اعتقادات محکم خود شک کردم که شاید اعتقاد من ضعیف است و توکّل و توسّل من خیلی کم است که اینقدر به اسباب مادی توجه کرده ام و اسباب غیر مادی را فراموش کرده ام. 🔶 با توجه به اینکه کمی با کتاب های شهید مطهری آشنا شده ام، تصمیم گرفتم حداقل بحث توکّل و توسّل را با کمک شهید برای خود حل کنم. ✅خلاصۀ مطالعۀ بنده این شد که: 🔅يكى از واقعیت های عالم، و اعتماد به خداست. توكّل يعنى انسان در پيمودن راه حقّ، چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفى، به خود تزلزل راه ندهد و مطمئن باشد كه اگر در جريان زندگى هدف صحيح و خداپسند خود را در نظر بگيرد نه منافع شخصى را، كار خود را به خدا واگذار کند، خداوند او را تحت حمايت خود قرار می دهد. 🔅اين گونه اعتقاد به تقدير و تدبير الهى كه نتيجه ‏اش توكّل و اعتماد به خداست، ترس از مرگ و نابودى و بزرگترين نقطه ضعف آدمى را كه ترس از نيستى يا هستى شقاوت آلود است، اصلاح می ‏كند. 🔅خداوند می فرمایند: «و من يتّق اللّه يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب و من يتوكّل على اللّه فهو حسبه، انّ اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لكلّ شى‏ء قدرا. (سوره طلاق آیه 2و 3) 🔅 از اين آيه، استنباط می شود كه به دنبال توكّل، عنايت پروردگار قطعى است؛ هر كس حقيقتا به خدا توكّل كند عنايت خدا را همراه دارد، اين، قانونى است كه بر همه قانون هاى ديگر حكومت می كند. در عين حال براى اينكه فراموش نشود كه كار خدا، نظام و قانونى دارد، بيان فرموده كه «خدا براى هر چيزى اندازه و حسابى قرار داده است» و هم فرموده كه «هر كس پرهيزكارى كند، خدا براى وى راهى قرار می دهد» يعنى كار او بدون قانون و بی وسيله نيست 🔅 با توجه به آیۀ «يا ايّها الّذين آمنوا اتّقوا اللّه و ابتغوا اليه الوسيلة» (سوره مائده آیه 3) بطور كلى، به وسائل و اسباب (یعنی استفاده و کمک گرفتن ازاسباب و وسائل) _ با توجه به اينكه خداست كه سبب را آفريده_ عين توحيد است. 🔅یعنی ما باید از مادی بهره کامل را ببریم و در عین حال حواسمان باشد که اسباب غیر مادی هم در صورت توکّل داشتن و تقوا داشتن به ما کمک می کند« و بلکه اسباب غیر مادی تاثیر بیشتر و اساسی تری هم دارد »؛ نه اینکه فقط توکّل و توسّل و تقوا داشته باشیم ولی به هیچ یک از اسباب مادی توجهی نکنیم. 🔅مثل این است که تشنه باشیم و برای رفع تشنگی مرتب توکّل کنیم و تقوا داشته باشیم و زیارت برویم که در اینصورت هیچ وقت رفع تشنگی نمی شود؛ بلکه فقط باید تصمیم بگیریم و آب بنوشیم یعنی از اسباب مادی استفاده کنیم تا تشنگی ما رفع شود. 🔅البته اسباب مادى را از روى تجربه و آزمايش علمى می توان شناخت مثلا راه شناخت بیماری و راه رعایت بهداشت برای بیمار نشدن ، همان آزمایش و تجربه علمی است. همچنانکه اسباب معنوى« مثل توکّل و توسّل وشفاعت و...» را از طريق دين، يعنى از طريق وحى، و از طريق كتاب و سنّت بايد كشف كرد. ✳️بنابر این مطمئن شدم که بسیاری از نظرات این روزها در مورد توکل و توسل و تأکید بر تمسک به امور غیر مادی در عین عدم رعایت اسباب و علل مادی، اگر مغرضانه نباشد ، در اثر فهم ناقص مفاهیم دینی است. مجموعه آثار شهید مطهری ،ج1 ،ص 263 ❌ شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔆 توصیه های امروز رهبر معظم انقلاب : 🔰مردم از و دستورالعملهای مجموعه های مسئول تخطی نکنند؛ در مورد ، در مورد نگهداشتن دست و صورت و محیط زندگی و نکردن اینها و جلوگیری از آلوده‌شدن اینها ،یقیناً هر چیزی که کمک کند به جامعه و این بیماری، یک است؛ در نقطه مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیئه است. خدای متعال ما را کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیت کنیم. 🔰همگان را به و توجه به پروردگار توصیه میکنم. البته این آنچنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به برخاسته از دل پاک و صاف و افراد برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که به درگاه خداوند و از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. 🔰دعای هفتم دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت. ۹۸/۱۲/۱۳ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
📜متن دعای هفتم که امروز خواندن آن را به مردم توصیه کردند: 💠و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ : يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. 💠 دعای هفتم: اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به اراده‌ي تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني. اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كرده‌اي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه. و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار. اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بي‌طاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو مي‌تواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايسته‌ي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙 🔰 چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین» 🔷من از شما هيچ چيزى نمى ‏خواهم جز اينكه بگويم چشمتان را باز كنيد، تحقيق كنيد، بدانيد در اين مملكت و در همه ممالك اسلامى فراوانند... 🔷تا كى ما مى‏خواهيم به نام اسلام عليه اسلام شمشير بزنيم؟! 🔶 على شيعه‏اى كه حقه بازها و يهوديها و جهودها بيايند شايعه درست كنند بعد در ميان اين مردم سارى و جارى بشود، چنين شيعه‏ اى را على عليه السلام نمى ‏خواهد و از او بيزار است. 🔶چشمهايتان را باز كنيد، گوشهايتان را باز كنيد، هر حرفى را كه‏ مى ‏شنويد فوراً نگوييد «مى ‏گويند چنين». @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🏞 🎙 🔰 چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین» 🔷من از شما هيچ چيزى نمى ‏خواهم جز اينكه بگويم چشمتان را باز كنيد، تحقيق كنيد، بدانيد در اين مملكت و در همه ممالك اسلامى فراوانند؛ دست اينها، جاسوسها و پول اينها مرتب دارد كار مى ‏كند. 🔷 از خوارج نهروان نباشيد. آخر تا كى ما مى‏خواهيم به نام اسلام عليه اسلام شمشير بزنيم؟! اگر ما از اين درسها پند نگيريم، پس از چه مى ‏خواهيم پند بگيريم؟ چرا ما هر سال مى‏آييم جمع مى ‏شويم به نام على مجلس مى‏ گيريم؟ چون على زندگى‏اش آموزنده است. 🔶يكى از نكات آموزنده زندگى على عليه السلام همين مبارزه با خوارج است، مبارزه با خشكه مقدسى است، مبارزه با نفاق است، مبارزه با جهالت است. على شيعه جاهل نمى‏خواهد، على شيعه‏اى كه حقه بازها و يهوديها و جهودها بيايند شايعه درست كنند بگويند اقبال پاكستانى به امام جعفر صادق‏تان فحش داده، بعد در ميان اين مردم سارى و جارى بشود كه اقبال پاكستانى- العياذباللَّه- ناصبى بوده (اين مردى كه مخلص اهل بيت پيغمبر است) و نروند كتابش را باز كنند يا اقلًا تاريخش را از سفارت پاكستان يا جاى ديگر بپرسند، چنين شيعه‏اى را على عليه السلام نمى‏خواهد و از او بيزار است. 🔶چشمهايتان را باز كنيد، گوشهايتان را باز كنيد، هر حرفى را كه‏ مى‏شنويد فوراً نگوييد «مى ‏گويند چنين». آخر اين «مى‏ گويند» ها ريشه هايش يك جاهاى خطرناك است. تحقيق كنيد، بعد از تحقيق هرچه كه مى‏خواهيد بينكم و بين اللَّه بگوييد، اما بى‏تحقيق حرفى را نزنيد. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم