🔰یادداشت #شماره_دهم از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: جناب آقای سید یونس فاطمی از #بهبهان
🔰فلفل نبین چه ریزه...
🔹حال و هوای این روزها مرا به یاد ضرب المثلی می اندازد
👌🏻"فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه"
🔸#کرونا، ویروسی ست کشنده ،مانندِ دیگر همنوعانش اما با این تفاوت که "تازه به دوران رسیده است"
اما چیزی در این میان عجیب بنظر می رسد...🤔
📊 آمار نشان می دهد که میزان تلفات آن بسیار پایین تر از سایر ویروس ها است
با رعایت چند نکته بهداشتی خطرش دفع می شود
👴🤒 بیشترین خطر برای سالمندان و بیماران خاص است
🔘سوال اینجاست⁉️
چرا دنیایی که از سد غول هایی نظیر سارس،تب ماربوگ،نیپاه ویا آنفولانزایی که جان چند هزار انسان را گرفت، گذشت
خود را درمواجهه با این ویروس اینچنین به تکاپو انداخته⁉️
🔹سایر ویروس ها با درصد بالای کشندگی ای که دارند چون که فضای مجازی خود را خرج آنان نکرد ،در جهان برای عموم مردم کانّه لم یکن بوده و هیچ اضطرابی ایجاد نکرد.
🔸وجه تمایز این ویروس با (مثلا)آنفولانزا در سرعت سرایت آن به دیگران است که اگر با یک شخص مبتلا به آنفولانزا یک نفر به علت تماس یا هر چیز دیگر مبتلا می شد با کرونا این عدد چهار تاست ولی با آنفولانزا احتمال مرگ او خیلی بیشتر از کرونا است.
🔘این جزع و فزع نه به خاطر سرعت سرایت آن به دیگری است
ونه به کشنده بودن آن
بلکه به سرعت شایعات ناشی از آن است📢📱
شایعاتی که نه جسم ، که روح و روان آدمی را نشانه می رود
شایعاتی که خرج آن تنها زدن یک کلید ساده ست💬
💢گاهی یک تک مصراع ضررش برای یک ملت صد بار از وبا و طاعون بیشتر است💢
دیدید ،" همچو فلفل کوچک است اما تیز"
🔹شایعه و ویرووس
تشابه این دو در سرعت و کشنده بودنشان است
اما با این تفاوت که یکی در جسم و دیگری در روح
گویا، مکمل خوبی هستند...
🔸پروژه کرونا هراسی حتی به قیمت زنده کردن ایت الله بهجت جالبتر شد...
جالب شد نه از این جهت که سوژه ای را برای خندیدنِ من و تو فراهم کرد🤡
یا آن که دوباره چهره برخی را نمایان کرد 🎭
از این جهت که دامن زدن به شایعات -خواه یا نا خواه- یعنی در زمین دشمن بازی کردن... این را من نمی گویم استاد شهید می فرمایند:
🔷 «یکی از نکات آموزنده علی مبارزه با خوارج است، مبارزه با خشکه مقدسی است،مبارزه با نفاق است،مبارزه با جهالت است.علی "شیعه جاهل"نمیخواهد،علی شیعه ای که حقه بازها و یهودیها و جهود هابیایند شایعه درست کنند،چنین شیعه ای را علی علیه السلام نمیخواهد واز او بیزار است.
چشم هایتان را باز کنید،گوشهایتان را باز کنید، هر حرفی را که می شنوید فوراً نگویید "چنین می گویند"
اخر این "می گویند ها"ریشه هایش یک جا های خطرناک است.تحقیق کنید،بعد از تحقیق هر چه که می خواهید بینکم و بین الله بگویید اما بی تحقیق نگویید
از خوارج نهروان نباشید...»
🔹برای جسم ،متخصصین انقلابی، مجاهدانه پا به کار شدند برای ساختن دوا و درمانی تا بار دگر حماسه ای در عالم بیافرینند...
🔸و برای روح و روانمان، تنها کافیست که توکل و توسل کنیم ،دعا و استغاثه ای داشته باشیم و بدانیم که آنچنان که ویروس رسانه ای مخرّب تر از ویروس کروناست ، همانگونه نیز دست به دعا بردن و طلب کمک کردن از منبعِ شفا از رعایت اصول بهداشتی ،تاثیرش بیشتر و عمیقتر است
✔️اگر خوردن چند دانه قرص یا نوشیدنِ شربتی برای جسم دواست ،خواندن صفحاتی از مفاتیح الجنان هم شفاست..
⚪️در جامعه ای که میتوان به وضوح دست خدا را در آن دید، باید در مواجهه با چنین مشکلاتی، تفاوتش را هم دید... .
📝 شما مخاطبین عزیز نیز می توانید یادداشت های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال نمایید.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
#پرسش_های_شما_و_پاسخ_های_استاد
#بخش_دوم
🔰پرسش
به نظر شما ریشه آسیب دیدگی تفکر اسلامی که باعث شده روح اسلامی در بین مسلمانان مرده باشد ، چیست؟
📌جواب استاد
🔶از جمله آسیب هایی که ریشه در قرون اولیه اسلامی دارد خوار شمردن #تاثیر_عمل در سعادت انسان است. به عبارت دیگر رجوع از تفکر واقع بینانه به خیالبافانه
🔷انسان اگر به قرآن که سند و مرجع اول ما است مراجعه کند و بعد از قرآن به سنت قطعی نبوی و همچنین به سنت قطعی ای که از ناحیه ی ائمه اطهار به ما رسیده است مراجعه کند، کاملا به این اصل پی می برد که #اسلام_دین_عمل است.
📚 احیای تفکر اسلامی، ص34
#بینش_مطهر #مطهری_خوانی
#ضعف_اسلام_شناسی
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
🔸 #اسلام بدون شک یک #نظام_فکری و اعتقادی جدید به ایران داد .
🔸همانطور که قبلا ذکر کردیم مردم ایران به شکل بی سابقه ای نظامات #فکری و #اعتقادی اسلام را پذیرفتند و افکار و معتقدات پیشین خود را دور ریختند و این پذیرش ، دفعی و فوری نبود ، #تدریجی بود .
🔸مخصوصا بیشتر در دوره #استقلال و قدرت ایرانیان در مقابل اعراب صورت گرفت.
#ایران #عکس_نوشته #نظام_فکری
#نظام_اندیشه #شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_یازدهم از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: سرکار خانم سلیمانی
🔶 بینش آموختگان استان قم
🔰مجالی برای قوی شدن
🔶برخی میگویند زیر سر مردم بیدین و ایمان چینی است که هرچه دستشان میرسد میخورند،
از سوپ خفاششان است یا مورچه خوار...
🔸 جالب است که چینیها هزاران سال است که خوراکشان همینهاست اما ویروس #کرونا طی همه آن سالها به انسان منتقل نشد و در ۲۰سال اخیر این چهارمین شیوع این ویروس در #چین است و جالبتر اینکه در اطراف مرزهای چین، ۲۵ آزمایشگاه بیولوژیک #آمریکایی فعالند!!!
کرونا، صلاح بیولوژیک آمریکاست؟!؟!
🔻و اکنون به هر دلیل ما نیز دچارش شدیم؛حال راه چاره یا بهتر بگویم، وظیفهمان چیست؟
آیا استیصال و اضطراب، دردی از جامعه دوا خواهد کرد؟
📡 رسانه های معاندِ داخل و خارج، همه عوامل و اسباب را رها کرده و تمام هنرشان را در بزرگنمایی آغاز بیماری از شهر کریمه اهل بیت و نشر اکاذیب در میان مردم صرف کردهاند.!
🔸دست مریزاد به ماهیگیرانِ آب گلآلود؛ همانها که در آشکارا نغمهی "چو ایران نباشد تن من مباد" سر میدهند و در نهان تیشه به ریشه ی ایران و ایرانی میزنند.
🕸 آنان بمثابه عنکبوتی هستند که ماحصل کردار و اعمالشان جز بیتی سستبنیاد نخواهد بود، بهزودی ویران شدنش را به چشم سر خواهند دید.
🕋 ما مردمانی هستیم یکتاپرست؛ بانگ توحید از ذره ذرهی وجودمان به گوش جهانیان رسیده است.
جهان بینی ما توحیدی است ؛ ما اصالت را به خدای احد و واحد دادهایم.
🔸مگر نه این است که آفریدگار هستی، با مخلوقاتش به واسطهی آیات و آیت هایش سخن میگوید!؟
🔸مگر نه این است که مخلوقات خدا، آیت و نشانه هایی هستند هر یک برایمان!؟
✨اندکی درنگ...نیاز به چشم آیتبین داریم تا معنا را در خلقت رؤیت کند؛تا رمزگشایی کند پیغام پروردگار در بطنِ آیتها را..
✨#صدف را دیدهای که چه میکند؟!چه در دل میپروراند و چگونه؟
✨به راستی صدف #آیتی است #ایجابی از جانب خدای رحمان برای اهل زمین تا بیاموزند، در رویارویی با ابتلائات باید کمر همت بسته و بر سختیها فایق آمد.
✨آیا صدف خواهد گذاشت ذرهای سخت و بیمقدارِ متجاوز در درونش سکنی گزیند و جانش را بستاند؟!
✨هرگز..!بلکه آن جسم بیارزش و متجاوز را در دل خود به درّی گرانبهاو بیبدیل، مبدّل میسازد و هر صدفی که چُنین نکند و جز عجز و لابه نتواند،نابود گردد.
🔸بلایای وارده بر ما، بسان همان میهمان ناخواندهی بیارزش و زمخت در دل صدف هستند که باید با گوهر وجودی خویش آنها را به درّی نایاب مبدل سازیم همانند صدف.
🍃إنَّ هذا لَهُوَ البَلاءُ المبین
(سوره صافات/۱۰۶)
🔸این است مفهوم بلای مبین.
_هر بلایی زمینه آزمایش است، زمینه رشد و تعالی ماست.
_یک فرصت است؛ فرصتی برای گرانبها شدن.
🔅ما همانی هستیم که تهدید نبرد هشت ساله را به فرصتی اینچنین مبدّل ساختیم که دیگر احدی جرأت و توان مقابله با این خاک مقدس را در عرصه نظامی نداشته و نخواهد داشت.
🔅کور خواندهاند آنان که به خیال خام خود با شهادت عزیزانمان فرو میپاشیم؛
یک مالک اشتر ستاندهاند لیکن هزاران حاج قاسم دیگر در راهند، زیرا ما آنیم که با مرگ زندهتر میشویم.
🔸شیوع این بیماری فراگیر ونه چندان سخت در میهن عزیزمان، چه ازجانب معاندان باشد چه نباشد، نشر اکاذیب و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم قطعاً از جانب دشمنان قسم خورده این نظام و انقلاب است، که دمادم شاهد لجن پراکنیهای آنان در حوادث خرد و کلان این مرز و بوم هستیم.
🔸آری؛در کشور، توطئه و دسیسه هست،نفاق و دورویی هست؛ ولیکن ایمان و عمل مخلصانه هم هست،کار جهادی و فی سبیلالله نیز هست.
🔸جز قدرت ایمان، چه چیز میتواند در این ایام پر اضطراب و عزلت نشینی، جوانان یک سرزمین را از یورش به دکانها و غارت و چپاول باز داشته،وبه سوی زدودن جایْ جایِ میهنشان از میکرو ذرات بیماریزا سوق دهد؟!..بدون هیچ چشم داشتی و قربة الی الله..
_باید برای حفظ و رشد این روحیه در میان جوانان کوشید، زیرا مردم آیندهی کشور جوانها هستند.
🔸به بیان شهید مطهری در کتاب نفاق:
▫️نبی اکرم صلواتاللهعلیه، از دو دسته برای امت آینده، بیمناک و خائف است؛
یک دسته عالم،زیرک ولی منافق،ظاهر مسلمانِ باطنْ کافر،و عدهای دیگر مسلمانِ عابد اما بیبصیرت و جاهل.
▫️قرآن در درجه اول، و بعد سخنان پیغمبر اکرم صلواتاللهعلیه، همواره میگوید که #جامعه_اسلامی را خطر از #داخل خود تهدید میکند، از ناحیه یک اقلیت منافقِ زیرک و یک اکثریت جاهلِ سادهدل ولی متعبّد.
▫️آن زیرکها اگر این جاهلها نباشند کاری نمیتوانند بکنند؛ پس جاهلها #ابزار دست زیرکها هستند.
ادامه در پست بعدی👇🏻👇🏻
🔸هرتوطئه ازجانب منافقان و مخالفان کوردل نظام، فرصتی است تابیدارتر، هوشیارتر و متحدتر شویم.
🔸بحران کنونی، یک از صدها تهدیدی است که نظام ۴۱ سالهمان به خود دیده و در آن فرصتی خفته است برای شناسایی کاستیها و #قوی_شدن در همه عرصهها:
🔅#قوی_شدن در عرصهی پزشکی با دستیابی به پیشرفتها، خود کفاییها و دستاوردهای در این عرصه.
🔅#قوی_شدن در دو بعد مادی و معنوی، با برنامهریزی برای تبلیغ و پیادهسازی #سبک_زندگی_اسلامی در سطوح مختلف جامعه؛ چراکه تنها این سبک از زندگی است که انسانهایی قوی در همه جهات میپروراند.
🔅#قوی_شدن در عرصه فرهنگ و رسانه،حضور یافتن در میان اقشار مختلف و فعالیت جهادی برای رفع فقر معنوی و فکری و #غنای_اندیشهی سطوح مختلف جامعه.
🔸حال #تکلیف این است که باید برای اعتلای دستگاه فکر و اندیشه و بصیرت افزاییِ عموم جامعه برنامه داشت تا به حول و قوه ی الهی، نسلی شکل گیرد، قوی، بصیر و مجاهد در هر عرصه، که دیگر استیصال و درماندگی در مواجهه با مسائل و مشکلات را برنتابد و با تمام قوا در جهت رسیدن به #هدف_نهایی یعنی #ظهور و #تمدن_سازی گام بردارد.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰 آشنایی با محتوای کتاب «#تربیت_و_رشد_اسلامی»
🔷کتاب تربیت و رشد اسلامی #سیزدهمین کتاب از سیر کتاب های طرح مطالعاتی #بینش_مطهر می باشد. این کتاب در چهارمین مرحله از سیر بینش مطهر تدریس می شود و بینش پژوهان با بحث تربیت و رشد اسلامی از دیدگاه شهید مطهری در ضمن این کتاب آشنا می شوند. در ادامه صوت تدریس این کتاب در شهر مقدس قم توسط #استاد_میثم_قاسمی ارائه می گردد.
🔷 امید است که مورد استفاده تمام بینش پژوهان و مطهری خوانان قرار بگیرد.
فایل های این جلسات در ادامه می آید👇🏻👇🏻👇🏻
#معرفی_کتاب #تربیت #رشد #شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
جلسه اول تربیت و رشداسلامی.mp3
42.86M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی
🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی»
✳️ #جلسه_اول
💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم
#بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_قاسمی
#مرحله_چهارم #بینش_قم #مطهری_خوانی
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
جلسه دوم تربیت و رشد اسلامی.mp3
40.91M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی
🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی»
✳️ #جلسه_دوم
💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم
#بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_قاسمی
#مرحله_چهارم #بینش_قم #مطهری_خوانی
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
جلسه سوم تربیت و رشد اسلامی.mp3
39.17M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی
🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی»
✳️ #جلسه_سوم
💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم
#بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_قاسمی
#مرحله_چهارم #بینش_قم #مطهری_خوانی
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
جلسه چهارم تربیت و رشد اسلامی.mp3
42.21M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی
🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی»
✳️ #جلسه_چهارم
💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم
#بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_قاسمی
#مرحله_چهارم #بینش_قم #مطهری_خوانی
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
🔰 معنى اسلام و کیفیت مواجهه با مسلمین
🔷 اسلام، هم به معنى اسم مصدرى به كار برده مىشود يعنى آن دين، همين مجموع و نظام، و هم به معناى مصدرى استعمال مى شود يعنى اسلام آوردن، تسليم اين نظام شدن، كه از نظر اصول ظاهرى و مقرراتى با شهادتين اعلام مى شود كه من تسليم اين نظام هستم.
🔶 وقتى كه كسى با شهادتين، با گفتن دو كلمه شهادت اعلام كرد كه من تسليم اين نظام هستم، ما موظف هستيم كه مادام كه بر ما خلافش با يك اصول معين ثابت نشده، او را داخل در زمره مسلمين بدانيم و احكام مسلِم بر او جارى كنيم و حتى حق تجسس نداريم و تا هر حدى كه ممكن است بايد بپذيريم.
🔷 قرآن تصريح مىكند: وَ لا تَقولوا لِمَنْ الْقى الَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً «بقره 154» كسى كه مى گويد من مسلمانم، شهادتين مى گويد، شما نگوييد نه، تو دروغ مى گويى.
👌🏻خلاصه #تفتيش_عقايد نبايد بكنيد.
#آزادی_در_اسلام #آزادی_انسان #دین_اسلام
#بینش_مطهر
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
هدایت شده از خانواده بینش مطهر
بسم الله الرحمن الرحیم
📗 فایل کتاب بسیار اثر گذار و مفید "سه دقیقه در قیامت" متناسب با مباحث (کتاب رستاخیز و کتاب خدا در زندگی انسان) چهلمین و چهارمین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر ✨ تقدیم و حتما توصیه به خواندن می گردد.
❇️در ایام پیش رو توصیه می گردد اصل این کتاب را به دیگران عیدی و هدیه دهید.
بدین منظور تعدادی کتاب "سه دقیقه تا قیامت" توسط بینش مطهر تهیه شده است که قابلیت ارسال پستی دارد.
📌خرید اینترنتی با مراجعه به سایت بینش مطهر
bineshemotahar.ir
مبلغ کتاب۹۰۰۰تومان و ارسال پستی۶هزار و ۵۰۰ تومان می باشد هزینه پست در ارسال تعداد بیشتر ثابت است.
📌 شماره تماس جهت سفارش: ⬅️
💠٠٢١٢٢٢٣٨٠٤٩
💠٠٢١٢٢٦٧٦٥٣٨
--------------------------------
كانال در ايتا، سروش، بله، تلگرام، آپارات، اينستاگرام
🆔 @Bineshe_Motahar
🔰یادداشت #شماره_دوازدهم از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: جناب آقای علی کشکولی
🔶 بینش آموختگان استان قم
🔸با نگاهی کلی به حیات #فردی و #اجتماعی بشر می فهمیم که در متن خلقت عالم، بلا و رنج و مشقت در قالب های مختلفی از قبیل جنگ، فقر،بیماری، سیل و...پدیدار گشته است. امروزه ویرووس کرونا یکی از این رنج هایی است که نه تنها حیات فردی و اجتماعی بلکه در یک گستره جغرافیایی بلکه حیات جامعه جهانی را درگیرخودساخته است.
🔸این بیماری حواشی زیادی در فضای رسانه ای کشور هم به دنبال داشت و نگارنده در این یادداشت به کیفیت واکنش جامعه اسلامی در بلاها و ازمایش ها با #نگاه_توحیدی پرداخته است و در خلال آن به یک پرسش مهم نیز پاسخ داده است.
🔸در اندیشه اسلامی توسل و تعقل و تجربه سه عنصر مهم در کنار سایر عناصر شناختی هستند که در زیست فردی و اجتماعی جهت مواجهه با مسائل و بلاها و بحران ها توصیه شده است و بهره گیری از آن رشد و پیشرفت را در پی دارد.
🔸توسل و دعا به عنوان انس و ارتباط مخلوق با خالق، سلاحی است که انسان آن را در بلاها و سختی ها به کار می گیرد و با توسل به مبدأ آفرینش یک آرامش حقیقی کسب می کند و از یأس و نا امیدی رهایی پیدا می کند. دعا نقش مهمی در سلامت روانی و ارامش روحی جامعه دارد، قرآن می فرماید « ألا بذکر الله تطمئن القلوب» یعنی آنچه موجب آرامش حقیقی بشر در بعد حیات فردی و اجتماعی می شود دعا و عبادت و انجام مناسک دینی است.
دعا علاو بر آرامش روحی جمعی؛ موجبات بهبودی سلامتی جسمی را هم در پی دارد ،چرا که بلا و مصیبت گرچه اسباب و عللی مادی دارد ولی از لحاظ تکوینی باذن و اراده خدا در جامعه ایجاد می شود و تنها مانع نزول بلا و یا رافع بلا در نگاه توحیدی خداست در این میان باز دعا نقشی اساسی در رفع بلا دارد، درسوره فرقان آمده :«اگر دعای شما نبود،خداوند به شما توجه نمیکرد.» و یا در سوره غافر می فرماید: « ادعونی استجب لکم»یعنی شرط استجابت، استعانت و دعاست.
⁉️ #توسل و #دعا یعنی متوجه ساختن دل به ساحت قدسی و درخواست به همراه تضرع و تذلل و این امر گاه فردی است و گاهی در قالب عبادت دسته جمعی برگزار می شود، اما آنچه امروزه به عنوان چالشی مطرح شده و کنش و واکنش های فراوانی در پی داشته ممانعت ها و توصیه های بهداشتی در مناسک های دسته جمعی نظیر هیئت ها و تجمع در بقاع متبرکه بوده، این محدودیت ها و ممانعت ها باعث شده تا عده ای به ایجاد شبهه بپرازند و قدرت بر شفاعت و عظمت و قداست اهل بیت را زیر سوال ببرند که اگر شما قائل به قدرت شفاعت و شفا دادن اهل بیت بودید چرا هیئت های مذهبی را تعطیل کردید و یا چرا در اماکن مقدسه محدودیت ایجاد کردید؟ آیا این بیانگر خرافه بودن معتقدات جامعه مذهبی نیست؟
1️⃣ باید گفت اولا :ما در عالمی زندگی می کنیم که عالم اسباب و مسببات است و در آن فعل و انفعلات ما در جسم و روح یکدیگر تاثیر می گذارد حرم اهل بیت علیهم السلام هم در دایره عالم ماده قرار دارد و به مثابه ی منزل اهل بیت هست و همانطوری که منزل اهل بیت نیاز به نظم و نظافت و پیراستن از آلودگی ها داشت امروزه حرم آن ها هم نیازمند همان مراقبت هاست آیا می توان ادعا کرد که حرم امام در زمان حیات ایشان نیازمند نظافت نبوده است؟
2️⃣ ثانیا : اهل بیت علیهم السلام خود از #تخصص های پزشکی و طبابت های دوران خود بهره می بردند به عنوان مثال برای حضرت علی علیه السلام بعد از ضربت خوردن طبیبی آوردند بنام اثیربن عمرو هانی سلونی و حضرت مخالفتی نکردند چون قرار نیست امام در همه زمانها و مکانها از علم لدنی توحیدی استفاده کند بلکه فقط به اذن خداوند و در صورت وجود مصلحت، شفاعت صورت می گیرد.
3️⃣ ثالثا: این بارگاه و حرم ها از باب تعظیم شعائر اهمیت پیدا کرده؛ چرا که خداوند در قرآن می فرماید « ومن یعظم شعائر الله فانه من تقوی القلوب» حرم به اعتبار شخص مدفون در آن قداست و احترام پیدا کرده، این حرم و بارگاه نیست که شفا می دهد بلکه امام با ولایت تکوینی که دارد وبه إذن الله شفا می دهد. بنابراین ممانعت از لمس در و پنجره حرم اهل بیت بمعنی نفی شفاعت نیست و اگر کسی برای شفا یا توسل به حرم امام می رود از جهت احترام و قرب مکانی پیدا کردن به جسم امام است.
4️⃣ رابعا: در اسلام جان و مال و ناموس افراد بسیار ارزشمند است از همین رو قاعده ی فقهی «لاضرر و لاضرارفی الاسلام » اقتضا می کند اگر شخص، #بیماری_مسری و قابل انتقال به دیگری داشته باشد باید مراقبت های بهداشتی لازم را به کار بگیرد تا جان دیگری را در معرض خطر قرار ندهد از همین رو هیئت ها و مراکز تجمع باید محدود شوند تا از شیوع آن جلوگیری شود. بنابراین علاوه بر اینکه علم پزشکی این دستور را می دهد شریعت مقدسه هم ذیل قاعده مذکور به آن امر کرده است.
♨️ از جهت دیگر اسلام نگاه عقلانی را هم در جامعه توحیدی مهم می شمارد. در آیات قرآن تعبیرات فراوانی از قبیل «لعلکم تعقلون و افلا تعقلون » آمده و جامعه را به #تعقل و خردورزی در مواجهه با مشکلات فراخوانده تا عقل را راهنمای خود قرار دهد بر خلاف نگاه مسیحیت که ساحت عقل را از ایمان جدا می داند، اسلام عقل را یکی از #مبادی_استنباط گزاره های شرعی و مناسک دینی معرفی می کند و آن را ابزاری برای شناخت دین و تقویت ایمان پذیرفته است.
🔷 جامعه دچار بلا و مصیبت باید از تمام ظرفیت های خرد فردی و اجتماعی استفاده کند، خرد بشری در طوفان حوادث و بلایا؛ بر همبستگی اجتماعی و تقویت روحیه خودباوری در طول توکل به خدا و توسل به اهل بیت، تاکید می کند. نگاه عقلایی به متخصصین امور بهاء می دهد، همچنان که در قرآن می فرماید: «فاسئلوا اهل الذکر» اهل ذکر همان متخصصین امر هستند و از منظر اسلام در این زمینه تفاوتی بین علم کافر و علم مسلمان نیست بلکه به ظرفیت آن علم درحل مسأله نگاه می شود
🔷 نکته دیگری اینکه عقل در عصر جنگ رسانه ای و استعمار فرانو تاکید دارد، مساله جنگ روایت هاست ، وقتی جبهه کفر از تمام امکانات خود علیه #جامعه_توحیدی بهره می گرد تا در جامعه بحران زده انشقاق ایجاد کند، شفافیت و بیان حقایق و استمداد طلبیدن از مردم جامعه می تواند از بروز فتنه ها ، شکاف اجتماعی بین مردم و حاکمیت، تنش بین گرایش های متفاوت سیاسی و شایعات جلوگیری کند.
🔹 از همین رو قرآن کریم بر شفافیت تاکید می کند که کتمان حقیقت نکنید و و حق و باطل را در هم ترکیب نکنید «وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» عمل نفاق گونه موجب سلب اعتماد از نظام اسلامی می شود و اعتماد مردم که به عنوان یکی ازارکان استمرار حکومت اسلامی است دچار تزلزل می شود. امیر المومنین علیه السلام در نامه پنجاهم #نهج_البلاغه می فرماید: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب» حق شما بر من آن است که جز اسرار جنگی هیچ رازی را از شما پنهان کنم» این همان شفافیت و صداقت حاکمیت با مردم است که امروزه مطرح است.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر #جنگ_رسانه
#فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ فهرست دوم از مطالب کانال #بینش_مطهر_استان_قم
🔰موضوع: فهرستی از مطالب کانال با موضوع #اعترافات_یک_تمدن در آثار شهید مطهری
🔶توضیح:
🔹شهید مطهری اولین کسی است که در قامت یک #فقیه و #فیلسوف مسلمان به اندیشه های مهاجم و غلط غربی به صورت صحیح پرداخته است.
🔹 ایشان اولا ادراک صحیحی از #مدرنیته و نظریات اندیشمندان غربی به دست آورده و ثانیا با استفاده از احیاء تراث علمی مسلمین به آنها پاسخ داده است.
🔹در خلال آثار و تتبعات بی نظیر شهید مطهری به مجموعه ای از اعترافات (اندیشه های غربی) دست پیدا می کنیم که برای آشنایی صحیح و عمیق و درک اشتباهات فلاسفه مغرب زمین نافع می باشد.
1️⃣ویل دورانت: برای دنیا بهتر آن بود که اسپنسر کتابی نمی نوشت.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/246
2️⃣نقدی بر اندیشمندان غربی در ارتباط روح و جسم
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/275
3️⃣ رابطه علم و ایمان و نقش هر کدام چیست؟ / ثمره تمدن غربی و دنیای جدید چه شده است؟!
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/293
4️⃣دین صد جان دارد!
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/332
5️⃣ محکمه های «انگیزیسیون»یا «تفتیش عقاید» در اروپا تا قرون 19
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/338
6️⃣بزرگترین ضربه بر پیکر یک مذهب و دین!
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/362
7️⃣ ابتکارات و جایگاه عظیم تمدن اسلامی در کلمات ویل دورانت
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/413
8️⃣ريشه طرح غلط #آزادى_عقيده در اروپا / محاكمه تفتيش عقايد و تقلیید کورکورانه برخی روشنفکران
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/463
🙏🏼از شما مخاطبین گرامی نیز درخواست می کنیم تا اگر در ضمن مطالعات خویش با مواردی از این قبیل مواجه شدید به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه #بینش_پژوهان و #مطهری_خوان ها از آن بهره مند گردند.
با تشکر- ادمین کانال
♨️👇🏻تا رسیدن به قله های اندیشه اسلامی، با ما باشید👇🏻♨️
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
#بینش_مطهر_استان_قم
هدایت شده از در نوبت ارسال شهید
جلسه پنجم تربیت و رشداخلاقی.mp3
41.23M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی
🔰موضوع: تدریس کتاب «تربیت و رشد اسلامی»
✳️ #جلسه_پنجم
💢 چهارمین دوره کشوری طرح بینش مطهر، استان قم
#بینش_مطهر #شهید_مطهری #استاد_قاسمی
#مرحله_چهارم #بینش_قم #مطهری_خوانی
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔸️این بنده هرگز مدعی نیست که موضوعاتی که خودش انتخاب کرده و درباره آنها قلمفرسائی کرده است لازم ترین موضوعات بوده است .
🔸️تنها چیزی که ادعا دارد این است که به حسب تشخیص خودش از این اصل ، تجاوز نکرده که تا حدی که برایش مقدور است در مسائل اسلامی (عقده گشائی) کند و حتی الامکان حقایق اسلامی را آنچنانکه هست ارائه دهد .
🔸فرضا نمی تواند جلوی انحرافات عملی را بگیرد ، باری حتی الامکان با انحرافات فکری مبارزه نماید و مخصوصا مسائلی را که دستاویز مخالفان اسلام است روشن کند ؛ ودر این جهت (الاهم فالاهم) را لااقل به تشخیص خود رعایت کرده است.
📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج۱ ، ص۴۰
#شهید_مطهری
#انحراف_فکری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰 اساس تربیت اسلام فطرت است
🔷 تربيت اسلامى اولًا بر اساس #فطرت است، يعنى بر اصل وجود يك سلسله استعدادها كه بايد پرورش يابند بنا شده است و آن استعدادها برخى انسانى محض است و برخى از مشتركات انسان و حيوان است و بعلاوه بر اساس هماهنگى استعدادهاست؛ يعنى از نظر اسلام انسان طورى ساخته نشده كه تضادى ميان استعدادها و سعادت وى وجود داشته باشد كه مجبور باشيم برخى را فداى بعضى بكنيم.
🔷 مثلًا جسم را فداى روح، #فرد را فداى #اجتماع، دنيا را فداى آخرت يا بالعكس بكنيم و اين دو نكته يعنى #اصالت_فطرت در تربيت و ديگر نظام هماهنگ استعدادها مهمترين #اصل_تربيتى اسلامى است. البته خود هماهنگى نيز تحميلى نيست بلكه فطرى است.
🔶 از نظر اسلامى اين امكان هست كه استعدادهاى فردى و اجتماعى، جسمى و روحى همه هماهنگ و متعادل رشد كنند و عدالت اخلاقى و اجتماعى همين است.
📚 یادداشت های استاد مطهری، جلد 11 ص 84
#تعلیم_تربیت #اثر_تربیتی #مشاوره
#پرورش_انسان #شهید_مطهری
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_سیزدهم از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: سرکار خانم لیلا گلپایگانی
🔶 بینش آموختگان استان قم
🔰 نسبت واکنش انسان در رنج ها وبلا ها با نگاه توحیدی
🔷 یکی از مسائل مهمی که به عنوان یک واقعیت در متن زندگی انسان از آغاز تا انجام مطرح است، وجود رنج ها و درد ها و مشکلات و سختی هایی است که انسان با آن مواجه است، در یک نگاه واقع شناختی، رنج و درد و مشیت در تکوین انسان تعبیه شده و در همه ی مراحل وجودی اش همراه او است.
🔷رنج ها و گرفتاری ها، مصائب،سختی ها و تحمل آنها و حتی شکر و شکیبایی در برابر مشکلات مربوط به نوع جهان بینی، بینش و عقایدی است که انسان درباره جهان و خویشتن پیدا میکند. جهان بینی اسلامی که از آن به جهان بینی توحیدی نیز تعبیر می شود ، همه خصلت ها و عناصر و معیار های یک جهان بینی خوب را دارد.
🔷 در جهان بینی اسلامی رنج واقعیتی است گریز ناپذیر و مجموعه ای از اضداد و تضاد ها است و طبق نظر #علامه_طباطبائی تنها آخرت است راحتی اش آمیخته با تعب نیست. (طباطبائی ، 1383 ، ج20 ص483 ) این جهان بینی با محوریت توحیدی است. جهان بینی با درک مشیت حکیمانه الهی است. یعنی جهان ماهیت از اوئی (انا لله) وبه سوی اوئی (انا الیه راجعون) (بقره : 156 ) دارد . ( شهید مطهری ،1378، ج2 ، ص83)
🔶 اگر انسان بتواند در جهان بینی خویش تفسیر عقلانی و معقول و در عین حال معنوی از هستی داشته باشد و هدف های روشن و اجتهاد در رسیدن به اهداف متعالی را پیگیر باشد، میتواند به کمال برسد . لکن چنین جهان بینی و جهان شناسی ای، راه هایی برای رنج زدایی یا کاهش رنج ها نشان می دهد. در چنین تفکری ریشه های رنج دو نوع اند :
1️⃣ ریشه های تکوینی - طبیعی : استاد مطهری می فرماید :(( خدا برای تربیت و پرورش جان انسان ها دو برنامه #تشریعی و #تکوینی دارد و در هر برنامه شدائد و سختی ها را گنجانده است.)) ( شهید مطهری ،1377، ج1 ، ص178).
2️⃣ ریشه های اکتسابی - اختیاری: که بر اساس این دو دسته رنج های هدف دار و معنا دار و رنج های بی هدف و بیهوده داریم که رنج ها را انسان خود ساخته و اثر نا آگاهی یا گناه یا انحراف از مسیر خلقت را در زندگی فردی و اجتماعی خود به وجود می آورد. ولی برعکس رنج های هدف دار انسان را به کمال می رساند و رشد و بالندگی می آورد و عزت و کرامت می بخشد. انسان که خدا در زندگی او حاکمیت دارد به یک وحدت روحی - روانی میرسد و هر گاه انسان #نگاه_توحیدی به عالم و حیات انسانی داشته باشد آلام و رنج ها را برای خود توصیف می کند و در ان حال آرامش بر انسان حاکم می شود و در مواجهه با رنج ها قدرت تحمل پیدا می کند. این چنین است که سیرتکاملی انسان از حیوانیت آغاز می شود و به سوی انسانیت کمال می یابد.
🔶 انسانی که دارای جهان بینی توحیدی است در همه عالم دست خدا و قضا و قدر الهی را مشاهده میکند؛ چه اینکه این نگرش به نوع تلقی و بینش انسان به بلا ها و مصائب بر می گردد، بنابراین بینش انسان در ارتباط با حوادث و وقایع، بلا ها و مصائب مستقیماً در این که تکامل بخش یا نقصان آور باشند، نقش آفرین اند و اینکه آیا رنج ها و آلام صبور و بصیر باشد یا نه ، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
🔷 اگر فلسفه بلایا و سختی ها و اثراتی که دارند برای انسان روشن گردد ، معلوم می شود رنج هایی که از سوی خداوند هدیه اولیای او و بندگانش می گردد از باب امتحان به معنای از قوه به فعل و تکامل انسان است و هرکس به هر چه لایقش هست می رسد.
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر #جهان_بینی_توحیدی
#فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
⁉️ #پرسش_مخاطب
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم؛ لطفا در پاسخ به سوالات زیر که در مورد کتاب آزادی انسان هستند کمک کنید:
1. معمولا اصطلاح اجتماعی در مقابل اصطلاح فردی قرار دارد، پس بر چه مبنایی شهیدبزرگوار؛ استادمطهری(رحمة الله علیه)در کتاب #آزادی_انسان،آزادی را به دو نوع اجتماعی و معنوی تقسیم فرموده اند؟
2. چرا جوامع غربی که ملاک آزادی را خود دانی می دانند در آزادی اجتماعی هم پیشرفت کردند؟ مگر شهید خلاف این را نگفته است؟!
3. در مدیریت بیماری کرونا نقش آزادی اجتماعی پررنگ تر است یا آزادی معنوی، چرا؟!
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
♨️پاسخ در پست بعدی کانال👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
#آزادی_معنوی #پرسش_شما
#پرسش_مجازی #بینش_مطهر
بینش مطهر استان قم
✅ #پاسخ_بینش: @binesh_qom
با سلام خدمت بینش پژوه گرامی
ممنون از سوالات دقیق و پر اهمیت شما.🌹🌹
♨️پاسخ سوال اول:
🔰مساله شما درباره تقسیم شهید مطهری از آزادی همان طور که اشاره کرده اید، ملاک و اعتبار تقسیم ایشان است چرا که مبنای هر تقسیم همان معیار تقسیم است.
اما معیاری که استاد در این تقسیم بندی اعتبار کرده اند چیست؟
🔰ملاک استاد در این تقسیم با توجه به محتوای کتاب به اعتبار 《مانع رشد هر یک از حیثیت های وجودی》 انسان است. یعنی اینکه آن چه جلوی رشد انسان را می گیرد در درون خودش است یا بیرون از وجود خودش و از ناحیه دیگران است.
استاد شهید مطهری در صفحه ی 23کتاب آزادی انسان می فرمایند: انسان یک موجود خاصی است و زندگی او زندگی اجتماعی است و علاوه بر این در زندگی فردی خود موجود تکامل یافته ای است و با گیاه و حیوان بسیار تفاوت دارد، گذشته از آزادی هایی که گیاهان و حیوانات به آن ها نیازمندند؛ یک سلسله نیازمندی های دیگری هم دارد که ما آن ها را به دو قسیم منقسم می کنیم: یک نوع آزادی اجتماعی است.(... و نوع دیگر آزادی معنوی.)
🔰اینکه چرا استاد نگفته اند آزادی فردی، مساله وجه تسمیه مطرح می شود. زیرا همان طور که فرمودید اجتماعی همیشه در مقابل فردی است اما در اینجا همان طور که عرض شد و در متن کتاب هم آمده است مساله بر روی ساختار وجودی انسان است که هم اجتماعی است و رشد اجتماعی دارد پس در اجتماع می تواند برایش مانع ایجاد شود و هم خودش در درون خودش دو بعد دانی و عالی دارد که یکی از آن ها می تواند دیگری را در درون خود انسان گرفتار خود کند پس در اینجا در بعد فردی انسان چون مساله بین خودش با خودش است و این درگیری در روح انسان اتفاق می افتد بهترین تعبیر آزادی معنوی است. در واقع اگر به تعریف آزادی معنوی دقت کنید اشکالتان خود به خود حل می شود.
🔰آزادی معنوی یک بعد از مسائل فردی انسان است و آزادی اجتماعی یک قسم از مسائل اجتماعی انسان است و حد اشتراک این دو آزادی است. به عبارتی انسان دو آزادی می خواهد: درونی و بیرونی. و این همان تقوا و جهاد با نفسی است که در آیات و روایات آمده و روشن است که این یک بعد از مسائل فردی انسان است.
🔰نکته بعدی این است که استاد در اینجا جعل اصطلاح جدید کرده اند که از سه جهت دارای اهمیت است:
1.لفظ آزادی معنوی به چیستی آن نزدیک تر است تا آزادی فردی
2.اهمیت جعل اصطلاح در علوم که یک مساله را حتی تا سقف یک نظریه بالا می برد.
3. تقابل و نزاع شهید مطهری با اندیشه مهاجم غربی را به خوبی به نمایش می گذارد، شهید مطهری در تمام آثارشان دقت دارند که در حال نقد مبانی و اندیشه های غربی می باشند لذا از کلمات و استدلال ها و و ادله ای استفاده می کنند که ناظر به شبهات روز و اندیشه های مدرنیته باشد.
♨️جواب سوال دوم:
🔰مساله همین جاست آیا گرفتار کردن دیگر کشورها، استعمار آن ها و زیر پا نهادن حقوق آن ها آزادی اجتماعی دادن به افراد است و لو شعار آزادی بدهیم؟ وضعیت غرب که آمریکا نمونه بارز آن و در راس آن هاست ببینید! اختلاف های طبقاتی، فقر اقتصادی و از طرفی وجود طبقه اشراف و...، آمارهای تکان دهنده در این زمینه کجا آزادی اجتماعی رویایی و شعارگونه غرب کجا؟ مفهوم استثمار همین است؛ اینکه همه برای چند نفر کار کنند فرصتی برای رشد انسان نمی گذارد.
لطفا قسمتی که شهید مطهری مبانی آزادی و ویژگی های آزادی در اسلام را توضیح می دهند دوباره مطالعه کنید.
♨️جواب سوال سوم:
🔰اگر انسان در وجود خودش آزادی معنوی - از عادات و نیازهایی مثل مسافرت رفتن و تفریح و بازار گردی_ داشته باشد و بعد دانی آدمی، اسیر بعد عالی و قوه عاقله آدمی شده باشد، انسان نیازی به وضع قانون نخواهد داشت؛ یعنی با حصول آزادی معنوی نیازی نیست آزادی های اجتماعی محدود شود.
و فرد متوجه می شود که که با تمام سختی ها باید در خانه بنشیند تا هم از خطر ابتلا در امان باشد و هم دیگران از خطر مبتلا کردن او در امان باشند به این ترتیب امنیت و آزادی دیگران به خاطر رفتارهای به ظاهر آزاد یک انسان سلب نمی شود.
🔰در اینجا ما محدودیت های اجتماعی را داریم که تمام عقول دنیا آن را می پذیرند و هیچ کس این محدودیت های اجتماعی را -در عین اینکه در تقابل با آزادی های فردی هستند- تقبیح نمی کند. این نشان می دهد هر محدودیتی و هر سلب آزادی ، بد و قبیح نیست.
پس اولویت با آزادی معنوی است. اما اینکه تاثیر کدام بیشتر است بستگی به شرائط امروز دارد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
♨️شما نیز سوالات و نظرات خود را با ادمین کانال به اشتراک بگذارید @binesh_qom
#آزادی_معنوی #پرسش_شما
#پرسش_مجازی #بینش_مطهر
http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473
بینش مطهر استان قم
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری
💠من به اندازه ای که از کتاب های که این مرد (#ملاصدرا) و از تدریس کتاب های او لذت می برم ، از هیچ چیزی لذت نمی برم .
💠حس می کنم که در محیط خودش #غرق شده ؛ یعنی در آن که در فن خودش هست غرق شده است
💠 #تفسیر_قرآن هم که می نویسد ، هیچ امکان ندارد که از آن پوست گردویی که در داخل آن قرار گرفته بیرون بیاید.
📚 مجموعه آثار شهید مطهری، ج4 ص57
#صدرالمتالهین #تفسیر_قرآن
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
بینش مطهر || مطهَرین
🎙 #استاد_شهید_مرتضی_مطهری 💠من به اندازه ای که از کتاب های که این مرد (#ملاصدرا) و از تدریس کتاب های
🔰شهید مطهری الگوی همیشه جاوید
🔷 معقتدیم که شهید مطهری الگویی همیشه جاوید برای روحانیت و مومنین واقعی است. یکی از خصوصیت های بی نظیر #شهید_مطهری این می باشد که اسلام را آنگونه که هست شناخته است و در عین ارادت عمیق به حکما و عرفا هیچگاه ذوب در شخصیت آنها نشده است.
🔷شهید مطهری در مقدمه کتاب #علل_گرایش_به_مادیگری می نویسد:
«به ياد دارم كه از همان آغاز طلبگى كه در مشهد مقدّمات عربى مى خواندم، #فيلسوفان و #عارفان و #متكلّمان- هر چند با انديشه هايشان آشنا نبودم- از ساير علما و دانشمندان و از مخترعان و مكتشفان در نظرم عظيمتر و فخيمتر مى نمودند تنها به اين دليل كه آنها را قهرمانان صحنه اين انديشه ها مى دانستم»
🔶 ایشان با این میزان از ارادت به حکما و عرفا که در سایر آثار ایشان نیز تبلور دارد، هیچگاه با تسامح نسبت به آنها برخورد نکرده است. استاد شهید در هر جایی که احساس می کند هر یک از علمای اسلامی (خصوصا عرفا و حکما با این منزلت عظیم) ذره ای از خط #اسلام_ناب فاصله گرفته اند با شمشیر تیز و برنده خود به نقادی آنها برخواسته است و نظر اسلام راستین را بیان می کند.
🔶 حجم نقادی شهید نسبت به عرفا گاهی به حدی می رسد که برخی او را متکلم و در زمره ظاهریون می شمارند غافل از اینکه او در دو نهر حکمی غواصی کرده و از دو #مشرب_عرفانی ناب سیراب شده است. آری هر دو استاد بزرگ ایشان یعنی #امام_خمینی و #علامه_طباطبایی از بزرگترین عرفا و حکمای عصر حاضر می باشند.
🔷 این سیره استاد شهید را سرلوحه زندگی خویش قرار می دهیم و در مورد نظرات اسلام ناب با هیچ کس به تسامح برخورد نمی کنیم چرا که اسلام از همه مهم تر و بزرگ تر است.
👌🏻 #الحق_که_جز_برای_خدا_ننوشت...
#استاد_قیلاوی #یادداشت #الگوی_همیشه_جاوید
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم
🔰یادداشت #شماره_چهادهم از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام علی عابدی تبار
🔶 بینش آموختگان استان قم
❇️دعوا سر اولویت هاست، آرامش معنوی یا آرامش اجتماعی
🔷 یکی از مسائلی که امروزه برای همگان دارای اهمیت بسیاری شده و تک تک افراد جامعه را دچار چالش اساسی کرده و گویا بدون اولویت بندی، زندگی بشر مختل می شود واژه آرامش است.
🔷واژه آرامش در سرخط اولویت های بشریت و صد البته در بحران #کرونایی امروز جامعه ایران، واژه ای ارزشمند و چه بسا کمیابی شده است. انسان هایی که نتوانسته اند اولویت های خود را تشخیص بدهند و خودشان را به #نگاه_توحیدی نزدیک کنند و از یک منبع الهی الهام بگیرند، در این جامعه، بیشتر از سایر انسان ها دچار ترس، اضطراب و استرس هستند.
⁉️آیا ممکن هست انسان در این جامعه نگران، به آرامش اجتماعی بدون آرامش معنوی برسد؟!
⁉️آیا اساسا می شود بشریت را بدون آرامش معنوی به آرامش اجتماعی رساند؟
⁉️به راستی چه وابستگی بین آرامش اجتماعی با آرامش معنوی هست؟
🔷بشریت از گذشته تا به امروز در تکاپوی رسیدن به آرامش بوده است و در هر مرحله از تاریخ، عواملی آرامش بشریت و جوامع را مختل کرد است.
در این بین، کسانی توانسته اند آرامش اجتماعی را در بین خانواده خود حکمفرما کنند که؛ در خود و خانواده خود، به یک آرامش معنوی رسیده باشند. یعنی انسانی که نتوانسته در برابر حرص و طمع، خشم و استرس، شهوات و هوس، غم و اندوه به یک آرامش مدیریت شده درونی برسد و خود دانی خود را مدیریت، وعقل خود را حاکم کند چگونه می تواند در برابر فقر، بلایای طبیعی، حس منفعت طلبی و مشکلات معیشتی و... به آرامش اجتماعی برسد؟
🔷 نه ثروت و نه قدرت و نه تغییر قوانین بشری نتوانستن برای بشر آرامش اجتماعی خلق کنند. چرا؟ چون تا انسان نتواند درون خود را به یک آرامش معنوی و درونی برساند! رسیدن به آرامش اجتماعی غیر ممکن یا بسیار سخت و در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت مقطعی خواهد بود.
🔸جامعه کنونی ما دچار یک بردگی روحی نسبت به عواملی مثل فضا سازی رسانه ای، فضای مجازی و... شده است که این بردگی ناشی از نبودن یک آزادی معنوی و آرامش معنوی هست که نشات گرفته از عدم جهان بینی توحیدی نسبت به حوادث اجتماعی می باشد. اگر می بینیم کرونا افکار تک تک ما انسان ها را بهم ریخت است، ناشی از مسلط کردن بعد دانی انسان(بعد حیوانی،) می باشد.
🔷تجربه بشریت این را نشان می دهد که انسان می تواند با آرامش معنوی به آرامش جمعی و اجتماعی برسد و در بحران های کنونی نه تنها خودش را ایمن کند بلکه خود منبع فیض آرامش در جامعه شود. اساسا انسان های بزرگ و بزرگوار همچون انبیاء کارشان علاوه بر آرامش اجتماعی ایجاد آرامش معنوی در انسان ها می باشد.
👌 مثلا: آرامش که بزرگانی مثل پیامبر خاتم و امام علی علیهم السلام و امام خمینی در حوادث تاریخ برای بشریت به ارمغان آوردند برگرفته از نگاه توحیدی و آرامش معنوی که در وجود انهاست که در دل این بزرگوارن نهفته است.
🔶 آرامش معنوی چون برگرفته از فطرت پاک الهی هست و همه انسان ها در فطرت مشترک می باشند موجب آرامش تک تک افراد جامعه می شود. مثلا: آرامش یوسف نبی در زندان و در مقابل زلیخا ثروت مند بظاهر بیرون زندان. یعنی می شود فقیر و اسیر اجتماعی بود ولی آرامش معنوی داشت ولی بعید است ثروت مند جامعه بود وآرامش معنوی و درونی داشت.
تفاوت این دو آرامش بر گرفته از دو نگاه توحیدی (معنوی) و نگاه غیر توحیدی و مادی دانست.
دعوای بشریت در تاریخ بر سر اولویت هاست.این اولویت هاست که مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد.
و این اولویت بندی همچنان ادامه دارد...
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر #جهان_بینی_توحیدی
#فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا
@bineshemotahar_qom
بینش مطهر استان قم